06 oktober 2010

Onsdagen den 6 Oktober 2010

- De flesta jobb där det är vanligast att stanna under kortare tid är yrken som kräver låg utbildning och där lönerna är låga. Dit hör till exempel kundservicejobb, försäljning och lagerjobb. Yrken där det ofta är lätt att få jobb men där arbetsmiljön inte alltid är den bästa som t ex bussförare. Kolla in denna länken http://gravityhill.se/busslink/.
- Att byta jobb är mycket vanligare bland unga än bland de äldre och dubbelt så vanligt under högkonjunktur som under lågkonjunkturer. Att vara bussförare handlar lika mycket om att möta andra människor som det handlar om att köra dem någonstans. Det säger utbildningschefen på Busslink som precis har kickat igång en stor rekryteringskampanj. Under hösten vill bolaget
hitta 350 nya bussförare till Stockholmsområdet. Busslink är ett av Sveriges största bussbolag och ägs av den franska kollektivtrafikkoncernen Keolis. Busslink driver linjetrafik ända från Sundsvall i norr till Jönköping i söder, och från och med i somras även i Göteborg. Busslink har drygt 5550 medarbetare och 1600 bussar – sammanlagt kör man ungefär 100 miljoner kilometer varje år.
- Minns att man erbjöd utbildning utan lön i tre månader och efteråt fick man en halv månadslön (ca 17.000:--) om man blev antagen som förare hos Busslink. Detta företag som erbjuder lokalt anpassad, miljövänlig stadstrafik och som strävar alltid efter att bli bättre i sitt miljöarbete, bland annat genom att utbilda våra förare i sparsam körning.

– Kan Du tänka Dig att en bussförare kan träffa 800 resenärer på en vanlig arbetsdag och trots att mötena inte är längre än ett par sekunder är de viktiga allihop. Därför kör vi mycket delade tjänster eftersom vi  tror att  Du verkligen tycker att det är kul att jobba med människor. Fast man har givetvis döpt om begreppet delade tjänster till tryggheten och flexibiliteten. Det är det  som bussföretagen värdesätter högst i bussföraryrket.
– Man kör ju bussar under dygnets alla timmar och många anställda jobbar efter ett flexibelt system så att man kan anpassa arbetsschemat efter livet, i stället för tvärtom. En väldigt snygg omskrivning på begreppet delade tjänster må jag säga. Och branschen vill bara ha engagerade och snabbtänkta människor. Inga trögbockar som oss två. Fast det är bra om man tycka att köra buss.
- På Busslink får Du genomgå körtest, språktest och personliga intervjuer.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Jöran! Vill man slippa delade arbetspass skall man tydligen söka till Östersunds Stadsbussar i Gävle.

http://affarer.cc/start/1.2216295-nya-bussbolaget-i-gavle-avskaffade-delade-turer

Ingen saknar nog Nobina där inte.

Mvh chaufför