15 oktober 2010

Fredagen den 15 Oktober 2010

- År 1900 hade staden Göteborg 126.849 innevånare, dvs något större än dagens Borås.
- Det har med andra ord hänt en del på 110 år!
- Den 29 juli 1901 gjordes den första provturen med elektrisk spårvagn.
- Undrar just om dom for fram på samma sätt som idag?
- Det hände nog redan då ja. Visste Du att den 29 maj 1903 avgick första tåget på Säröbanan? Där har vi åkt... Fast inte 1903 förstås. Jo det var ju det skulle berätta. Den 9 September1905 körde en spårvagn ner i Stora Hamnkanalen. Det var den gröne vagnen! Så jo dom kunde redan då apropå Swemickes spårvagnsfärd här om dagen.
- För att spinna vidare på temat kollektiva transporter så duggar det fortfarande tätt med insändare som belyser det faktum att biljettsystemet inte fungerar och att man gör bäst i att ständigt gå in och kolla via Internet vad systemet haft för sig på Ditt/Dina kort!
- Och stundtals har man betalat, men ändå inte, när kontrollanterna kommer. Rätt irriterande för det är svårt att bevisa utan ett tydligt kvitto.

- I miljödebatten skall vi ställa bilen och åka kollektivt istället och det än nog bra, men är sättet att ta fram energi till kollektivtrafiken alltid miljömässigt optimalt?
- Knappast. Dels ställs krav på bussars storlek, yttre utseende och en massa andra detaljer som gör att det många gånger går fel typ av fordon på fel ställe. Stora bussar med 50 sittplatser eller mer går med ett fåtal passagerare de flesta turer under trafikdygnet. Endast några få turer kräver hela bussens kapacitet.
- Du menar att man lika gärna kunde köra med mindre och miljömässigt bättre anpassade fordon och helt enkelt dubblera de turer som fyller en stor buss?
- Kan i vart fall vara ett alternativ.
- Jag vill bestrida konkurrensverkets påståenden om att konkurrens i alla lägen ger lägre priser och högre kvalitet. När det gäller kollektivtrafiken är det rätt uppenbart att det lett till raka motsatsen. Sämre och billigare bussar och fusk med underhållet!
- Man snålar även in på personalens trivselfaktorer och man anställer gärna billiga gröngölingar!
- Det är priset för ökad konkurrens och högre priser - för dom har minsann inte fallit!

Inga kommentarer: