12 oktober 2010

Tisdagen den 12 Oktober 2010



- Hösten närmar sig med stormsteg och vi återvänder till vår nordiska klimattyp.
- Japp. Nu är det stugvärmen som gäller. Inget mer caféliv utomhus om man nu inte är släkt med en polarbjörn. Fast även dom går i idé!
- Så det är barlivet som gäller under vintersäsongen då?
- Knappast för oss gamle vän... Den ekonomin får vi aldrig! Fast jag hörde lite snaskigt smicker här om dagen. Damen sa till väninnan: "Jag älskar honom verkligen för att han ser mig som den jag inte är!" Det är reklam för kosmetikaindustrin det!
- Onekligen! Men vi som nu hamnat lite i klorna på sjukvårdsindustrin har ju också noterat ett och annat. Just nu noterar jag till exempel att Apoteken har ändrat inriktning på ett sätt jag inte tror att apoteksreformen hade tänkt sig.
- Hur menar Du nu?
- Apoteken skall numera vara kommersiella och konkurrera och ett inslag i detta är minskad lagerhållning. Att ligga med lager på varor med låg omsättningshastighet är dyrt och dyrt är ett begrepp de kommersiella apoteken avskyr. Alltså bort med onödig lagerhållning. När man ändå är igång som plockar vi bort alla produkter med låg omsättningshastighet. Alltså en försämrad service.
- Jag har hört att man på vissa ställen får åka runt till olika apotek för att få ihop sin medicin. Jag har till och med hört fall där bäst före-datum har passerats innan medikamentet är slut. Så även här skall det sparas på konsumenternas bekostnad!
- Kanske är riktigt rätt område att konkurrensutsätta??? Man har anledning att fundera. Argumentet att det tillkommit 100 nya apotek imponerar inte på mig. Här har det inte tillkommit ett enda sketet apotek och jag hörde här om dagen att Miljöpartiet är ett rent storstadsparti bestående av folk som inte har en aning om hur det är att bo på landet - naturromantiker. Nåväl så kan jag ibland uppleva att Apoteken missat sitt verkliga grunduppdrag - att tillhandahålla läkemedel. Ofta livsviktiga läkemedel.
- Vad har gått snett??? Pengar förstås - alltid girigheten!

- Jag läste lite statistik här om dagen och jag blev förbryllad?
- Berätta!
- I områden med hög invandrartäthet får Sverigedemokraterna höga siffror. Man kan fundera? Röstar invandrarna på SD? Det ser nästan ut så. Mycket märkligt.
- Jag fattar ingenting. Fast detta leder till en annan intressant notering! SVT var den kanal som stod för trovärdigheten under valvakan och debatterna som föregick den. Här stod public service främst i konkurrens med kommersiella TV-kanaler.
- Men fick inte SVT lite skit för en viss komiker som tog emot partiledare..??
- Jo, det var en tabbe, men det ändrar inte på det faktum att SVT hade högst trovärdighet.
- SVT gick väl i en fälla ändå? Man trodde man behövde konkurrera med de kommersiella kanalerna - det var helt fel infallsvinkel.

- Så återkommer vi till pengar igen....
- Gör vi?
- Precis. Allt fler unga bor hemma och de betalar inte för sig.
- Aha, det är dom som har råd med bar-rundorna och cafélivet. Inga utgifter, bara inkomster.
- Chocken blir desto större när verkligheten slår till.....

- Så kommer vi till dagens rubrik: "Ta vara på varann så länge vi har varann". Vi är åter på hur vi tar hand om de som bidragit till samhället under ett långt och ofta hårt yrkesliv. Samhällets tack är att snåla på allt som rör dessa seniorer. Läste just i dagarna om fall där handikapphjälpmedel tar upp till 6 månader att få ordnade och det känns knappast som högprioriterat i ett ROT-samhälle.
- Nej. Knappast. Och nu skall vi dessutom glömma MSN och köra Windows Live istället och då kan vi utnyttja Google-applikationer som Youtube, Facebook. Även Windows eget hotmail har integrerat nya funktioner för att kunna lika ett social media.
- Och så skall vi förlita oss på molnet antar jag?
- Jo det är ju det som är vitsen. Många små och till synes obetydliga avgifter skapar en stor förmögenhet hos några få!
- He he he... Vi kör ju Windows XP så vi får inte del av alla dessa fantastiska finesser. Till det krävs märkligt nog Windows 7. Man kan undra varför? Hi hi hi!
- Ett försök att öka försäljningen av Windows 7 kanske!
- Hur kan Du tro det... Ho ho ho ho! Hej med Dig. Vi ses snart igen!




1 kommentar:

Ingela Olausson sa...

Kul det där med windows xp. Jag och min sambo köpte en ny dator. Windows 7 naturligtvis.
Vi har även windows Live. Skrivaren funkade inte längre. Köpt 2004. Färgerna var svindyra men tyvärr hjälpte det inte eftersom vi hade ny dator. Databaserna som min sambo lagt ner så fruktansvärt många timmar på att skapa funkade inte i den nya datorn. Han har laddat ner samma program men det kommer upp nån skylt att det inte fungerar i just denna dator.
Sjukt eller? Ska alla dataprogram eller alla skrivare och andra tillbehör behövas köpa nya varje gång man köper ny dator?