10 oktober 2010

Söndagen den 10 Oktober 2010




- Har Du tänkt på att idag är enda gången datumet blir 10.10.10. Det lär väl i alla fall dröja till 2110 innan man skriver det igen.
- Det var som fasen, det har jag inte tänkt på faktiskt!

- Vi skrev ju om förbannelsen med delade pass inom busstyraryrket för ett tag sedan. Det har hänt saker sedan dess. När Nobina skötte stadstrafiken var det delade pass, men när Stadsbussar tog över försvann de delade turerna.
- Då måste det ju på nått sätt bevisa att det går att undvika detta gissel och att det inte är en naturlag att det måste vara så!
- Man har byggt ihop körningarna för att få enhetliga turer. Nått i stil med det vi gjorde när vi själva försökte skapa mänskliga tjänster.
- Jo det försökte vi, men man drog åt tumskruvarna allt hårdare så att bussförarna skulle börja tidigt i ottan och sedan vara lediga flera timmar mitt på dagen innan eftermiddagen och kvällen tog vid.
- Vi försökte i det längsta att skapa en så bra förarmiljö som vi kunde. Men i Gävle är dom betydligt nöjdare nu när den mänskliga aspekten åter kommit till heders! Har man t ex familj är det guld värt att få göra sin dag och sedan gå hem.
- Fast om jag fattat saken rätt så är SKL måttligt förtjusta i detta mänskliga drag. Sveriges Kommuner & Landsting räknar hellre pengar än att folk trivs!
- Det tycks vara en ständig konflikt och det är inte bara inom bussförarskrået som eländet dyker upp utan även inom äldreomsorgen, som man egentligen inte har råd med.
- Det är en märklig värld vi lever i.
- Jag brukar säga till dagens ungdomar att skaffa sig en riktig utbildning och ett riktigt jobb med lite status. Dagens bussförarjobb har inte alls den status det hade när vi började en gång i tiden. Det har utvecklats till ett lågstatus genomgångsyrke - tyvärr!
- Blev Du inte påhoppad då och beskylld för att se ner på Dina före detta kollegor?
- Det kan Du hoppa upp och klappa Dig i baken på! Man påpekade att yrket har en viktig samhällsfunktion, men har de det om man behandlar utövarna på det sätt man gör? Dom kan ju knappast utföra nått viktigt samhällsjobb när man ger dom sämsta tänkbara arbetsvillkor för att spara pengar. Kommer inte vinstintressena före samhällsnyttan då?
- Det finns de som hävdar att det är bussförarna själva som skall återerövra sin status, men jag tror inte att det är möjligt! Sammanhållningen är för dålig och facken för mesiga. Dessutom är det multinationella bolag som sätter reglerna.
- Hörde att det skulle sitta i huvudet på bussföraren själv hur han uppfattar sitt yrke, men jag köper inte den förklaringen. Det är ett mentalt sätt att förtrycka en yrkesgrupp så att dom inte strävar efter att få det bättre. Sedan finns det stora skillnader inom gruppen. Mycket beror på vilken typ av trafik man kör, hur långa sträckor man kör etc. Kör man 4 kilometer en väldigt massa gånger per dag eller 10 mil nån gång på dagen blir det skillnad på bara den saken.
- Sedan verkar ju inte standarden på bussarna generellt sett stigit inom linjetrafiken. Upphandlingssystemet kräver ju billigaste tänkbara bussbygge och minsta tänkbara vagnunderhåll. Det blir en balansgång mellan lägsta godtagbara kvalitet och längsta tänkbara hållbarhetstid. Om ett avtal löper på t ex 8 år så gäller det att hålla bussen rullande i 8 år och inte en dag längre!
- Men kravet på låggolvsbussar har ju också plockat bort möjligheterna till kombinationsanvändning. Jag menar att lördags- och söndagstrafiken är på många håll "tunnare" är vardagstrafiken och vem vill åka som turist i en skumpande trist skramlig låggolvare?
- Inte så många. Men visst är det trevligt med nöjda och glada bussförare som är nöjda med sin lott och inte strävar efter nått bättre. Bolagen önskar att dom hittar varenda en av dessa individer för då kan dom verkligen göra som dom vill och spara de stora pengarna.
- Nej jag tror inte heller att det är ett framtidsyrke med utvecklingsmöjligheter. Det är ett rätt statiskt jobb utan möjlighet till befordran.





Inga kommentarer: