22 november 2009

Söndagen den 29 November 2009

Nu är den mörka årstiden verkligen här!
Men tänk på en sak - ingen, absolut ingen vill höra sanningen!
Så ljug så det står härligt till.
Sanningen får stryka på foten. Eftersom ingen vill höra sanningen så ljuger, förfalskar och vinklar vi människor både bevis och vittnesmål. Vår justitiekansler spikar fast den gamla sanningen: Ingen vill höra sanningen. Simpla värden som sanning och rättssäkerhet får stryka på foten när vi berättar det folk vill höra. Vi ljuger, förfalskar och vinklar för att vara till lags. Våra kära arbetsgivare älskar oss för vår anpassningsförmåga.


OM KOLLEKTIVTRAFIK


- Nu är det nära.
- Riktigt nära faktiskt, bara någon sketen dag.
- Japp och då skall våra förarkort återlämnas med pengarna insatta.
- Just det och vi har förberett oss väl....

- Visst känns det jäkligt trevligt och bra när en förarkollega kommer fram och spontant säger att "Du kör så bra"!
- Sånt slickar man i sig som grädde. Det värmer det gamla hjärtat. Gjorde nån det. Lyckost!
- Det hände och det lever jag känge på - tro mig det lever jag länge på.

- Jag kom att tänka på en sak.
- Jaha?
- Hur skall en resenär veta vart olika zongränser går i Västtrafiks nya system? Hur skall dom veta när de måste trycka på plusknappen (+) och när de slipper trycka.
- Ärligt talat har jag inte en aning. Och det är rätt lustigt att man först i efterhand får veta vad resan kostade (förfluten tid).
- Men hur kan maskinen veta vilken produkt resenären vill använda? Många har frågat mig och jag har inte en susning.

- Om man är fyllda 65 år och är mantalsskriven i Göteborg och har ansökt och har erhållit ett speciellt färdbevis kan man åka kollektivtrafik gratis vissa tider inom zonen Göteborg. Men då måste dessa 65-åringar veta vart gränsen går mellan Mölndal och Göteborg eller vart Kungälv börjar. Dit får de givetvis ICKE åka gratis.
- Nej då måste man ha järnkoll på Västtrafiks nya biljettsystem så att man har både en 65-laddning och en kontoladdning samt 110% koll på zongränser.
- Det är inte så lätt att ställa om ett helt betalsystem så allt blir rätt på en gång. Och eftersom man skall särbehandla olika kommuninnevånare blir systemet extra tillkrånglat. Och inte bara särbehandla olika kommuninnevånare - man skall dessutom skilja på innevånare från olika kommuner.
- Jag fattar ingenting ändå. Göteborg, Göteborg +, Göteborg ++, Göteborg +++, Göteborg ++++ och så vidare. Kan vi nu förvänta oss Borås - och Borås --?

-Visste Du att den lokala och regionala busslinjetrafiken präglas av en tillfredsställande konkurrenssituation även utan kommunala bolag. Att det finns fördelar med egen kommunal kompetens är nys och slöseri med skattebetalarnas pengar. Dessutom finns misstankar om att vissa kommunala bussföretag subventionerat trafiken genom att köra till underpris. Det är till och med så illa att i vissa kommuner har man inte ens utsatt hela verksamheten för konkurrens.
- Okey. Stod det nått om utsortering av chaufförer och vad det kostar skattebetalarna?
- Självklart inte. Så dumma är dom inte. Det vore osmart - ingen vill höra sanningen.

-Det verkar som vissa innevånare inte gillar att det finns busstationer. Innebyggarna i Ytterby tycks verkligen ogilla sin busstation. Kan det vara dags att dra in den? Ingen tycks vilja ha den och alla i Ytterby är ändå blinda och döva.
- Vadå blinda och döva?
- Ingen har hört nått eller sett nått!

- Nu har vi testat betalkortsläsaren!
- Hur gick det?
- Inget vidare denna gången. Allt fungerade bra till en början, fast det tog tid för den att skilja på magnetkort och chipskort. När chipskortet väl satt i läsaren tog det några sekunder innan den skickade ut priset och bad om KOD+OK. Sedan hände ingenting på en bra stund och sedan sa systemet att köp ej medges - ej online. Sedan var det roliga slut.
- Jag hörde att den fått samma id-nummer som en annan apparat, men rykten är rykten.
- Vi får kanske orsak att testa den igen, hur det nu ska gå till? Enligt senaste veckobrevet ska ju förarkorten lämnas in?????

- Jag funderade på hur många barn som har bankkort. Fast jag känner samtidigt att ett definitionsproblem gömmer sig här.
- Jasså? Aha! Du menar Västtrafiks definition på barn? Jo det blir en kul fråga. Är det 0-25 som gäller eller är det 0-19 eller kan det rent av vara 0-6. Om 0-6 gäller så skall dom väl inte resa utan målsman? Betalar dom överhuvudtaget?
- Nej och samtidigt anser Västtrafik att om ett barn [0-6 år] kliver på utan målsman med enbart kontanter så är vi skyldiga att acceptera detta och anse att detta barn får resa utan giltigt färdbevis. Fast det finns en hake! Barn 0 - 6 reser gratis, men det står barn i förarnytt extra!
- Jag är rädd för att det finns en hake till. Vår driftschef har gett oss i direktiv att barn och ungdom som inte kan åstadkomma ett giltigt färdbevis inte får åka med - lite stick i stäv med Västtrafiks besked alltså!
- Det blir nog dessutom lite svårt att få ut straffavgift av en 5 åring. Men hur många 7 - 19 åringar har betalkort? Eller skall vi räkna 7 - 25 år?
- Dom får till nått lämpligt försäljningsställe och införskaffa en ny produkt som kallas engångskort. (När det gäller kontant så är åldern satt till 7 - 19.)
- Herregud vad det skall slösas på dessa plastbrickor nu då. Jaja det blir la väl va det lider, speciellt som vi inte kommer att ha några plastbrickor med oss. Dom drar in förvaringsutrymmet.
- Ungdomarna i Svenljunga kan nu gå till ICA och fixa färdbevis även om man inte gör nån reklam för detta på ICA. Fast ungdomar i Holsljunga, Överlida och Mjöbäck får stanna hemma, liksom de som bor i Sexdrega och Hillared. Dom orterna saknar ett Västtrafik försäljningsställe.
- Jag läste Västtrafiks annonser i BT om kontantstoppet och där glider man verkligen förbi frågan om att den största resandegruppen hos oss inte ens får ha bankkort! Rätt märkligt om man tänker efter.
- Fast det skall bli skönt att slippa släpa runt på den där väskan i framtiden.
- Då återstår bara 1 fråga? När skall Du och jag slippa tanka bussarna före tjänsten?
- Troligen aldrig för då är vi säkra på att undvika soppatork. Tankmätare är inget att lita på.

- Nu skall Vägverket bort. Nu skall Banverket bort. Nu skall Sjöfartsverket krympa. Ur askan reser sig Trafikverket! Det kommer att bli landets största verk.
- Då är det väl mer än fråga om detta nya verk också får landets största budget, men jag tvivlar på detta. Skulle mer gissa på landets minsta budget.

- Vet Du vad! Orusttrafiken har tagit hand resten av trafiken runt Borås. Ja faktiskt resten av trafikpaketen i sjuhärad.
- Nej men vad säger Du! Var det nått Veolia missade? Så märkligt!
- Det där känner jag inte till, men både linje 100 och 300 blir Orusttrafiklinjer, så nu jublas det på Kellgrens Buss som är ett Orusttrafikföretag.
- Bullfest, bullfest hela dagen.... och jag hörde att linje 900 också ingick.
- Och på linje 100 skall dom börja köra med tvåvåningsbussar. Glöm detta med tåg - det är tydligen omodernt. Så det blir dubbeldäckare istället för dubbelspår. Det var visst en idé som VD för Orusttrafiken lobbat för.
- Haha. Det är la klart - han driver ju ett bussföretag.
- Och trafikutbudet ökar med 30%. En buss var 10:e minut i högtrafik, med bekvämare bussar som har lägre miljöpåverkan. Start i december 2010.
- Men hallå nu... då försvinner säkert 30% någon annanstans - kan just undra vart?
- Taxi i Mark lär ju försvinna när dom förlorar färdtjänsten. Kan dom utgöra 30% tro? Fast å andra sidan kommer linje 300/330 att gå varje kvart i högtrafik från juni 2011.
- Säg det Du! Jag hörde att dom ska köra på RME-bränsle. Allt som finns kvar att lägga anbud på i sjuhärad är stadstrafiken i Borås och den kommer väl ut 2013 om jag minns rätt.
- Jag tror att det finns lite till att läsa här: http://svemickeblog.blogspot.com/

- Tydligen blir det inga dubbelspår Borås - Göteborg, men Västlänken verkar bli av med dubbelspår och allt och både Älvängen och Hallänningar torde bli både nöjda och glada. I Kungsbacka har man väntat sedan början på 1970-talet.
- Det minns jag inte... Vi har ändå bott där en gång i tiden.

- Jag undrar just när kollektivtrafiken ska börja registrera sina fordon i Baltikum på samma sätt som åkerierna gör. Det blir ju billigare skatt och försäkring på det viset säger dom som tror sig veta.
- Nu tar Du upp en politiskt inkorrekt fråga och därför vill jag inte ens försöka besvara den.

- Lite kul är det ändå att det är fler än vi som är inne på samma spår och som lite undrar om detta är så klokt egentligen?
- På vilket sätt är man inne på samma spår nu då? Dubbelspår?
- Hehe - Låt mig fritt citera en insändare från signaturen Kapten: "Denna upphandlingscirkus med oss chaufförer som spelbrickor gör knappast att folk mår bra och inte heller deras familjer. Det finns inte heller någon automatik att alla förare får nytt jobb. Företagen väljer och vrakar bland de sökande förarna och väljer ut de man vill ha. Vad är det då som gör att man kan pressa priserna mer och mer? Förarkostnaderna! Man väljer lägsta möjliga förarkostnad och tajtaste och stressigaste schemat och med körtider som ökar på stress och sjukfrånvaro. Det är märkligt att det fortfarande finns några som vill köra buss med dessa märkliga arbetstider, löner och stress."
- Har inte vi tjatat om detta rätt många gånger nu... Samhällsvinsten i förfaringssättet har inte någon av oss förstått. Men å andra sidan är det känsligt med känsloutbrott på detta sättet.

- Det är uppenbarligen ett tufft jobb att köra buss mellan Norge och Sverige. En snubbe med laddad handgranat, pistol och hemmagjord kulspruta i bussen är inte så där lyckat.
- Det var väl ändå en underdrift!


OM ALLT ANNAT

- Så stundar då äntligen kontantstopp och stopp på kortförsäljning om jag nu förstått Veckobrevet rätt!
- I vart fall kommer kontantstopp att införas den 1 december 2009 och Borås Lokaltrafik tar in samtliga växelkassor. Vi skall redovisa försäljningen på ett kvitto och växelkassan på ett annat kvitto står det.
- Vadå annat kvitto hit och dit? Jag förstår inte riktigt! Skall jag gå till ICA och sätta in kontantkassan också?
- Det står så! Två (2) kvitton. Och när Du har två olika kvitton kommer Kenneth eller Christer att ta emot Din väska, myntapparat och plånbok. Någon av dom kommer också att kolla att Du verkligen "nollat" Ditt förarkort och jämföra detta med kvitteringslistan.
- Jag tror jag förstår! Vi skall lämna in väskan innehållande myntapparat och tom plånbok samt fullt förarkort till Christer eller Kenneth. Sedan behöver vi inte ägna oss åt försäljning i bussen längre. Va gôtt!
- Inget förarkort och ingenting att ha körspecar, prishandbok, västtrafikkort och förarmanualer i. Light är det nya modeordet. Och utan förarkort ingen Hajen.... jippiiiii!

- Har Du hört talas om Whistleblowing?
- Är det nått musikaliskt?
- Nej knappast! Det är en som påtalar missförhållande på en arbetsplats - typ som starten på Lex Sara och lex Maria. Och som sedan riskerar jobbet för tid och evighet amen.
- Jo det där sista känner man ju till. Jag minns killen på Sjöfartsverket! Han fick lära sig att sanningen vill ingen höra den hårda vägen.
- Precis - Minns Du inte affischerna från andra världskriget: En Svensk Tiger . Det gäller än idag, speciellt i vår bransch. Annars blir man raskt bortsorterad.
- Men stopp nu: Rensa inte ut oliktänkande skriker GP ut, men det är väl precis vad som ständigt pågår. Folk med egna åsikter vill man inte ha.
- Tydligen pågår samma utrensning inom högskolan. Dom som har andra åsikter än makten åker ut med huvudet före, professor eller inte. En slags etniskt rensning. Oerhört poppis för tillfället.
- Åter ett bevis för det gamla talesättet att ingen vill höra sanningen.

- En chaufför bjöd på tårta på vår depån under torsdagen, men vi som jobbar kväll fick ingen...
- Men det kan inte chauffören som bjöd rå för!
- Nej nej nej, det sa jag väl ändå inte. Det är ju omtänksamma arbetskamrater som inte vill att vi skulle öka midjemåttet och därför såg till att vi inte kunde frestas att äta kaloririk tårta.
- Så hänsynsfullt!

- Apropå bortsorterad så tror jag att Mogaskolan i Svenljunga har missat ett antal elever med olika typer av störningar.
- Du har kört buss med skolelever igen --- jo dom små liven har nog lite problem med orsak och verkan.
- Jag la också märke till urtypen för en dum blondin - uttrycket har inte kommit till av en slump förstår jag.

- Kan eleverna möjligen vara fakerebeller? Jag hörde att Lisbeth Sallander i Stieg Larsson-böckerna är en fakerebell.
- Lägg av med Ditt storstadsslang är Du bussig. Här på bôggda säger vi kaffe med mjölk eller grädde och vi försöker hålla oss till svenska. Latte är ju mjölk på italienska så kaffelatte är helt simpelt kaffe med mjölk. Men om man vill vara lite märkfärdig heter det Latte, Latteliberalism, Lattemamma, Lattepappa och självklart Lattejournalist. Och jag anar att Du inte har en aning om vad bimbolatte är för nått?
- Tror Du jag är dum på riktigt eller? Klart jag vet. Vanligt kaffeblask med lättmjölk!
- Du får absolut inte säga kaffeblask - om nån hör Dig blir Du ihjälslagen. Kaffe är religion.

- På tal om storstadsmentalitet hörde jag en konspirationsteori som gick ut på att Königseggs engagemang i SAAB bara har varit en gigantisk och smart reklamkupp.
- Vad skall man toppa det med tro. Jag får väl försöka att applicera det tänket kan jag tro.

- Jag satt och funderade på en kul detalj.
- Detaljer, detaljer... vad nu då?
- Jo när man säljer hästar och hundar så skall dessa vara veterinärbesiktigade och när man köper fotbollsspelare och busschaufförer skall dessa vara läkarkontrollerade.
- Ja ser vissa likheter ja. Handelsvaror.
- Har Du hört talas om medarbetarsamtal?
- Begreppet känner jag till.
- Hur många medarbetarsamtal har Du haft på företaget?
- Inga!
- Alltså är Du ingen medarbetare.... Simpelt.
- Jag läste på ett ställe att alla medarbetare på BL skulle fotograferas och jag har då inte blivit fotograferad - alltså är inte heller jag medarbetare.
- Då infinner sig onekligen frågan, vad är vi då?
- Fri från alla former av personalpolitik kanske?

- Undrar om det kommer att hjälpa?
- Du tror inte på körkortsbehörigheten AM.
- Vi får väl se! Men ett mopedkörkort kan nog behövas. Frågan är om det inte bara är ett sätt att dra in nya pengar till staten?

- Det där med att vara klimatsmart och handla närodlat gillas inte av det kommersiella EU.
- Det säger Du?
- Jo livsmedelsverket får inte längre propagera för närodlat. EU-kommissionen anser att handla klimatsmart och handla närodlat utgör hinder för en fri kommersiell handel.
- Ibland finns anledning att undra om den där kommissionen riktigt får ihop saker och ting. Man kan undra om klimatsmart är att föredra framför i alla lägen fri handel.
- Frågan är hur propaganda för klimatsmarta bränslen inom kollektivtrafiken utgör hinder för fri konkurrens inom EU.
- Fundera vidare på det Du!

- Apropå Dansbandskampen så har jag läst ett kul uttalande från sexologen.
- Så pass! "Vår" sexolog? Nehä! Tänkte väl det.
- Dans är ett sexuellt förspel.
- Aha! Får jag lov eller ska vi dansa först?
- Mitt intryck av förra lördagens dansbandskamp är att de medverkande damerna var mer bekymrade över kläder och smink än över sång och musik.
- Nog sant! Jag hörde inte ett ord om herrarnas klädsel. Det är nog det som kallas jämlikhet. Jämför med en postorderkatalog för kläder.
- TV4 kör ju "Efter Tio" och där är det mest genusproblem som avhandlas. Främst ett genus. Dom som saknar snopp. Det är visst kommersiellt korrekt och den absolut största konsumentgruppen.
- Men det är synd om programledaren i "Efter Tio". Hon får inte ha samma kläder i något program, hon måste ha ett helvete. Tacka vet jag uniform.
- Men Carin hos Mekonomen slipper byta kläder 17 gånger om dagen. Hon har det lite lugnare på jobbet.
- Sedan är det väl problem med att vara välklädd kan jag tycka. Många damer är mest utklädda.

- Det är de jag alltid sagt - välgörenhet lönar sig. I vart fall om man finns på rätt ställe.
- Rätt ställe?
- Japp - tänk så här: Du kör buss och har ett telemarketingföretag som jobbar för Barncancerfonden. Du sitter och kör buss och ringer samtidigt upp olika företag samt tigger pengar. Då går hälften av pengarna till Barncancerfonden och hälften till Dig.
- Okay och jag kvitterar ut dubbel gage. Förnämligt på min ära. Fast jag får väl bara ringa när jag inte kör va?

- Jag tror dom har rätt!
- Vem har rätt?
- Typ Västtrafik. "Allt färre går ut i skog och mark". Allt sedan 80-talet håller befolkningen på att bli allt mer urbaniserad. Vi lever inte längre i samklang med naturen. Man är sta-bo helt simpelt. Fler och fler knôr ihop sig i städer och landsbygden töms på innevånare.
- Och sedan kommer det några mycket välbärgade personer och rantar runt och skjuter nån älg eller viltsvin, eller några högspecialiserade sportfiskare och fiskar i döda sjöar.
- Det är väl sådana där penisauktoritära typer som dyker upp kan jag misstänka.
- Det lär ju inte komma att finnas några typ bensinstationer och affärer utanför städerna och all kommunikation är från stad till stad, varesig det är bil, buss eller tåg.
- Du måste förstå att alla tillgängliga ytor utanför städerna kommer att användas för odling av skog.

- Och om jag fattar saken rätt så är det ekonomiskt trångt i städerna. Så tajt i ekonomin att man tar betalt till och med för krissamtalen.
- Synen på medmänniskan har verkligen förändrats. Familjerådgivning ska kosta pengar. När man tränger ihop folk i städer uppstår konflikter - det är en del av affärsidén!
- Och då skall man veta att urbaniseringen är omöjlig att stoppa enligt forskare. Städernas lockelse är så stor så stor.
- Men att man flyttar in till städerna beror på ekonomiska faktorer. Ingen satsar på landsbygden, varken elleverantörer, posten, banker eller ip/telefon-leverantörer. Man kan ju inte ens få en anständig sushi på bôggda.
- Vi var ju överens om att bôggda lämpar sig bäst till gran och tallodlingar.

- Det är inte bara synen på människan som har förändrats. Synen på naturen har förändrats radikalt. Djur är numera bara produktionsenheter. Senaste beviset är grisuppfödning i gamla "hederliga" Sverige.
- Pengar är det som gäller. Eftersom vår kontakt med naturen mer eller mindre försvunnit så har vår empati för djur också försvunnit och djur är bara mat för oss.
- "Vadå djurhållning - vi skall ju snart slå ihjäl dom." Ett otroligt korkat uttalande!

- Feminism är tydligen svårt att definiera. Jag fattar i vart fall ingenting just nu?
- Vad är det nu Du gnäller om?
- Fi är ju ett feministiskt parti som kallar oss män för talibaner och det är ju bra för då vet vi liksom på nått sätt vart vi står. Vi som gjort lumpen vet att Fi står för fienden punkt slut. Och nu kommer nått galet fruntimmer och påstår att feminism inte alls handlar om att nedvärdera män. Min världsbild rasade. Här har feministiska kvinnor kämpat mot mannen och åkt till Danmark för att bli konstgjort befruktade för att slippa beblanda sig med män - tydligen totalt förgäves. Ur led är tiden.
- KD ledaren försökte väl få ordning på världsbilden här om dagen. Alla feminister är i grunden kommunister eller stalinister som vill hålla män och kvinnor åtskilda. Det gick visst så där.

- Kan detta vara orsaken till att priset på sill, julskinka, lussebullar, nötter med mera går upp nu till jul. Misshandel av julgrisar?
- Nej det är nog mera ett utslag av girighet skulle jag tro och begreppet tillgång och efterfrågan.

- Men norrmännen har la blivit tuffa.
- Såååå?
- Du vet att när saltvatten möter sötvatten uppstår en energialstrande reaktion och denna reaktion alstrar ren och naturvänlig el.
- Vad dom kan hitta på, fast det låter klimatsmart. Vad säger EU om detta. Hinder för en fri konkurrens. Alla har ju inte tillgång till både sött och salt vatten.
- Skit i EU. Norge är inte med i EU. Men det kallas visst för osmotiskt kraftverk då man utnyttjar tryckskillnaden mellan salt och sött vatten och det är dessutom i högsta grad en förnyelsebar energikälla. Kan nog gå hem på klimatkonferensen i Köpenhamn.

- Apropå energikälla så har väl Facebook hittat sin egen energikälla!
- Va? Har fejsbok hittat en energikälla... Hur når Du egentligen?
- 800.000 svenskar med internetanslutning sitter och spelar dataspel för glatta livet på just Facebook.

- Hörde Du att storföretagens IT-chefer är oroliga för vad sparkade medarbetare kan ställa till med?
- Jag hörde att dom kunde vara en stor IT-risk, men glöm nu inte att detta inte gäller bussförare. Dom kan inte ställa till med nånting.
- Jäkla tjat om bussförare. Om det är medarbetare som tidigare jobbade med företagets IT-system blir det hela rätt intressant. Kan bli en riktig thriller. Sparkade bussförare är blahablaha.

- Apropå thriller är USA landet som inte gillar fri konkurrens precis. Just nu jobbar Microsoft på att kasta ut Google från sökmotormarknaden och som bekant är allt tillåtet i krig med USA inblandat.

- Detta med att blogga är riktigt svårt och med jämna mellanrum publiceras det goda råd.
- Just nu läste jag om studiebloggen som ville förmedla studiekunskaper.
- Just det och den kommer inte att tjäna en krona, nej det är Blondinbella och Elin Kling som gör de stora pengarna på sitt bloggande. Frågan är väl hur länge det håller i sig?
- Fast bloggande kändisar har allt hittat en extrainkomst. Frågan är hur många som har spökskrivare?

- Jag sitter här och grunnar på om läsplattan verkligen kommer att ersätta den tryckta boken?
- E-böcker har väl ingen livslängd i alla fall. Det är väl bara läs och släng och då har inte sättet att sprida dom någon betydelse. Jag antar att det bara är böcker man vill spara för att kunna läsa igen som är värda att spara i tryckt form. Resten är en konsumtionsvara.
- För en bussförare torde e-plattan vara betydligt smidigare än en trave böcker. Betänk hur många och långa köruppehåll man har under ett arbetspass.

- Så typiskt!
- Många har inte råd att gå till käftis. Det beror på den ekonomiska krisen.
- I så fall har den ekonomiska krisen pågått i minst 20 år eller mer.

- Jag tycker att det är skit till förälder att fråga sitt/sina barn hur det var hos pappa/mamma. Jag tycker att det stackars barnet inte skall fungera som nyhetskälla mellan de skilda föräldrarna. Om ett eller båda barnen frivilligt vill ventilera något som dom upplever som ett problem är det en annan sak.

- Visste Du att Feelgood är ett rikstäckande hälsoföretag. Vi har ca 45 egna anläggningar spridda över Sverige och ytterligare ett 50-tal samarbetspartners.
- Nej och jag fattar inte varför jag borde känna till det.
- Jo för att Feelgood är den nya formen av företagshälsovård. FEELGOODCENTER är egna anläggningar som erbjuder alla våra tjänster, dvs både företagshälsovårdstjänster och träningsmöjligheter. FEELGOODENHETER är egna enheter som antingen erbjuder företagshälsovård eller träning.

Inga kommentarer: