04 november 2009

Söndagen den 8 November 2009

Taskig parkering!

- Ere söndag redan!
- Japp. Vi skulle ju ses på Söndagar sa vi.
- Och idag är det dessutom Fars Dag.

- Jag blir lite misstänksam när nån säger att äntligen träffas vi.
- Du tycker inte det känns positivt?
- Inte i alla sammanhang. Ibland låter det mer intränat...

- Hur märkligt är det inte att Kanal 5Play nu visar det märkliga programmet Ullared!
- Nu kan man inte längre skylla på att man inte har kanalen...
- Då kunde dom ju faktiskt sända den okodad i marknätet också kan man tycka.
- Det är i alla fall ohöljd reklam för både alkohol och varuhuset.

- Jag har inte haft sex på fyllan med nån jag inte vill! Så vitt jag vet!
- Hur vet Du det - Du var ju på fyllan pucko! Är Du totalt intelligensbefriad idag?
- Öhh!

- Du Roy! Vi måste nog anmäla i god tid att vi blir arbetslösa. Redan nu rent av.
- Varför det?
- Jag hörde att väntetiden är cirka 18 veckor eller 4 månadslöner så det gäller att starta lite innan så att dom hinner med.
- Ja, det är ju en statlig A-kassa. Klagomålen har varit många och ingen har brytt sig.
- Bli inte förvånad... Men det gäller 300 dagar A-kassa och sedan exit.
- Jojo, men det gäller att komma igång i tid så det inte blir nått glapp.

- Kom bara liksom helt apropå att fundera på vilket sätt som vårt företag visar att förarna är deras viktigaste resurs? Om dom nu är det.
- Ja säg det Du. Med tanke på den kö som Veolia har av icke friställda bussförare så kunde nog vårt företag vara tydligare i sin personalvårdande funktion. Och den där driftschefen vi stötte på visade verkligen sin uppskattning för förarkåren: dvs nått som hans hund släpat in.
- Så det är alltså sant att Veolia här i Sjuhärad sitter i Guldläge. En slags vinna-vinna situation. Det kanske blir lite kompletterande anställningar i andra bussföretag framöver!?
- Ho vet, ho vet! Det rör på sig.
- Ett annat tecken på bristande uppskattning är väl att man inte erbjudit sina förare vaccinering mot svininfluensan.
- Dom kanske inte kommer att märka att det fattas 50-60 förare som ligger sjuka....?
- Tro dä, tro dä.

- Närhetsprincipen gäller visst inte längre!
- Hurså?
- Kommunhuset i Herrljunga kräver numera passerkort och det måste i sin tur betyda att kommuninnevånarna blivit argare och hotar kommunens representanter.
- Nej det är grannkommunernas folk man skyddar sig mot. Hehehe.
- Du är verkligen som Du är idag. SnickSnack.

- Och nu skall vi snacka utanförskap. En variant på närhetsprincipen måhända.
- Var det inte nån slags vallöfte som gick snett, detta med utanförskap?
- Må så vara, men vi skall nämna en helt annan typ av utanförskap. Samhället ställer vissa av sina egna medborgare åt sidan. 1,7 miljoner personer har inte tillgång till internetbaserade samhällstjänster av olika orsaker.
- Rätt många med andra ord... Låter lite märkligt när man inte ens kan få tillgång till Internet överallt i detta avlånga, långt ifrån homogena, land.
För att ytterligare plussa på utanförskapet kommer TeliaSonera (egentligen Scanova) att plocka ner kopparnätet i områden där det idag inte erbjuds ADSL. Över tid hamnar ytterligare 50.000 hushåll i omkring 200 kommuner utanför samhällsgemenskapen och begreppet gles- och avfolkningsbygd blir ännu tydligare. Man signalerar tydligt att här skall det inte bo folk. Ge Er av! En slogan som "Jag älskar landsbygden" känns plötsligt meningslös.

- Men Du det finns också ett annat utanförskap. Jag tänker på alla personer med pension som faktiskt får betala mer i skatt på sin uppskjutna lön än vad dom som arbetar får göra.
- Det är onekligen ett rätt påtagligt och tydliggjort utanförskap - där får jag nog hålla med Dig bäste broder. Där har Du verkligen hittat ett politiskt misskött område.

- Jag måste tacka (S), som kallar sig arbetarparti, för att jag måste söka mitt eget jobb på nytt i konkurrens med andra. Det är väl (S) definition på anställningstrygghet.
- Snarare en annan variant på utanförskap. Men det var väl det nya arbetarpartiet (M) som skulle lösa det problemet.
- Det verkar som båda misslyckats grundligt. Det förefaller som inget av dom är speciellt mycket för att ta tillvara arbetarnas intressen - mest en massa snack bara!
- Och om några år är det åter dags att söka sitt jobb på nytt - hur kul är det?

- Jag hörde på ett radioprogram i P1 att man saknar folk som uttrycker åsikter med sådan där knappar och dekaler. Jag tänker till exempel på Rör inte min kompis eller Sossar älskar att betala skatt.
- Men vad jag förstår är det inte Okey att uttrycka egna ståndpunkter och ha offentliga synpunkter. Då kommer nån och tillrättavisar Dig.
- Nej, då får man som sagt tydliga vinkar om att det är hälsovådligt, att man inte passar in i gänget, samt att man riskerar jobbet.
- Det är väl sådant som hotar demokratin.
- Jag minns när Oktoberrörelsen var stor och vissa större svenska företag i byggbranschen blev bojkottade av (S)-rörelsen för att få rättning i leden. Det kan man kalla för påtryckning.
- Ett av många tillfällen som visar hur tunn demokratin är. Makten gillar inte alltid att andras åsikter får framföras.
- Det är därför Ipredlagen med flera infördes... Medborgarna måste övervakas!

- En sak slog mig när om dagen. Varken Du eller jag kan skryta med att på denna kyrkogården ligger 10 generationer anförvanter.
- Nej verkligen inte. Sanningen att säga vet jag knappt vart nån avliden ligger begravd. Dom kanske bara gått upp i rök.
- Vi två saknar med andra ord hemort. Vi är lite vilsna i världen - utan en fast punkt som är vår hembygd!
- Nu har Du varit och fotograferat på nån kyrkogård igen - lägg av!

- Det finns verkligen alla typer av insändare, men signaturen Bussbusar har allt överträffat sig själv i okunnighet. "Inte konstigt att en kvinna blev påkörd på ett övergångsställe..."
- Det är snarare ett under att det inte är fler som blir skadade. Man går rätt ut i gatan utan att se sig för och tycker att zebralagen är nån slags osynlig rustning. Men rekordet är väl alla dom som cyklar på gångbanor och som kommer i hög fart tvärs över ett övergångsställe utan att se sig för.
- Jo, det dyker upp många förståsigpåare så snart det inträffar en allvarlig olycka. Det är väl bara att hoppas att man lär sig nått av det som orsakade olyckan och förhoppningsvis förhindrar att det kan upprepas.

- Nu vet jag hur man utrotar ett folkslag eller en stam.
- Det känns inte som nån viktig information.
- Jag fattar mig kort då. Våldta alla fertila kvinnor och gör dom sedan sterila. Skit i om dom är 10 år eller så. Gör bara jobbet och ifrågasätt icke.
- Trevliga soldater.
- Nej, man drogar soldaterna så frågar dom inte så mycket. Så gör alla krigförande nationer. Lydiga nickedockor och barnsoldater är att föredra.

- Jag hörde nu att det inte alls råder nått mobiltelefonförbud för förare i tjänst på företaget. Man vill bara stävja missbruk.
- Men det stod ju att det inte är tillåtet att använda mobiltelefon under lastning och körning!
- Jag fattar ingenting? Måste vara nått fel på min förståelse av svenska språket.

- Titta jag växer. Fototjänster för mor- och farföräldrar.‏
- Löjligt, detta gäller knappast alla.....

- Ses vi nästa söndag?
- Det hoppas jag!

Inga kommentarer: