04 november 2009

Onsdagen den 4 November 2009

- Ingen förstår mig! Ingen som jag träffat i alla fall. Återstår nån jag inte träffat.
- Du är nog inte ensam. Dom färdtjänstberättigade som fajtas för fria bussresor är nog rätt så missförstådda dom också. Fast undrar om det egentligen inte vore en ren besparing att låta dessa grupper åka gratis under lågtrafik istället för att anlita färdtjänst.
- Skulle inte fungera hos oss. Här gäller ju dörr till dörr och att köra rullstol 4 km till en icke anpassad busshållplats verkar inte vara nån bra idé när färdtjänstbilen kör upp på gårdsplanen.
- Alltså, en hygglig idé för städer och en korkad idé för landsbygd?
- Så känns det just nu.

- Jag noterade ett annat förslag som direkt är anpassat till städer: Västtrafik bör satsa på att låna ut cyklar, eller i vart fall ta cykeln till bussen.
- Frågan är väl hur länge en sådan lånecykel är brukbar? Pratar vi minuter eller timmar? Vissa gruppers behov av att vandalisera och andra gruppers behov av att blunda och slå på dövörat gör denna typ av tjänst väldigt riskabel.
- Men medge att idéen är rätt trevlig!
- Kanske, men om den skall fungera här hos oss misstänker jag att vi måste få tillbaka "gafflarna" som vi hängde upp cyklar på. Idag kan vi inte ta med oss cyklar på bussarna.
- Fast jag undrar över en liten detalj. Om jag nu tar bussen till Tranemo och sedan tar en lånecykel till "trädgården", hur kommer cykeln tillbaka till bussstationen? Eller blir detta liksom min 'privata' cykel som jag tar till bussen nästa gång jag skall åka om nån vecka eller två?

- Det var ju en annan fråga. Men jag såg just en språkvetare som påstår att språket är en av de starkaste faktorer som binder samman ett folk.
- Intressant!

- Nu skall vi lära känna personalen på Gekås i Ullared via Kanal 5......
- Pucko, vi har inte kanal 5. Fast jag måste medge att det nog är oslagbar reklam för Varuhuset Gekås.
- Kan just undra hur många som minns att Gekås egentligen är GK:s lika med Göran Karlsson?
- Rätt få skulle jag tro.

Inga kommentarer: