02 november 2009

Tisdagen den 3 November 2009

Snart är det vinter igen.
En ny säkrare busstyp lär nog vänta på sig!

- Jag undrar när vi skall börja koppla bussarna till värmen?
- Jag vet inte? Vi sätter ju alltid våra i ett varmgarage.
- Sant, men vi hämtar i ett väldigt kallt garage!

- En sak förbryllar mig verkligen?
- Jaså, vad kan det vara?
- Jo jag läste följande mening: Jag beställer xxx för 49:-- + porto och expeditionsavgift.
- Att jag skall betala 49:-- för varan är inget problem och att jag skall betala frakt för att få den hemsänd tycker jag inte är nått konstigt, men att jag skall betala pengar för att dom skall utföra min beställning finner jag märkligt för då är priset 49:-- falskt!
- Jaha!?
- Skulle Du tycka att det vore Okey om Du klev på min buss och ville betala kontant och jag sa att det kostar 67:-- men så vill jag ha 20:-- för att skriva ut biljetten?
- Känns onekligen lite märkligt kan jag medge. En miss från Västtrafik tro?
- Men så resonerar vissa i postordersvängen.

- Nu skall vi få ytterligare uppdelning av hastighetsgränserna och det handlar om hela fem nya gränser. 40, 60, 80, 100 & 120. Allt för att ÖKA säkerheten. På 1600 mil väg skall hastigheten sänkas.
- Och vilket ljushuvud kom på att införa 10 km-intervall?
- Det gjorde samma gäng tog ifrån oss bussförare begreppet fast anställning! (S).
- På vilket sätt ökar trafiksäkerheten om man dubblerar skyltfloran?
- Det vete fasiken? Nån sa politiskt självmål och jag är benägen att hålla med. Till och med våra övervakare tycker att detta är överkurs.
- Våra övervakare?
- Ja, den svenska polisen.
- Men dessa knepiga nya fartregler kan ju vara ett sätt att "dölja" risiga vägar. Vad vet en enkel landsortsbusschaufför. All skatt som vägtrafiken får betala går i alla händelser inte till infrastrukturen.
- Så det är därför man nu vill införa vägtullar?
- Jupp. Skattefinansierade vägar vill man belägga med avgift för att köra på dom. Visst är dom goa i huvudet dessa heltidspolitiker!

- Så kallade Miljöbilar dyker upp då och då och den som nu skall kunna köras på vätgas, bensin (eventuellt etanol) och el lär väl i alla fall ha täckt in de nyaste varianterna.
- Jå pass. Då skall det bli kul och se hur snabbt våa miljövänliga regeringar beskattar ihjäl vätgasen. Etanolen är ju redan ett minne blott.

- Förslaget om partiellt dubbdäcksförbud kommer att bli skitkul. Låt oss säga att Falkenbergsvägen/Kyrkogatan i Svenljunga blir dubbfri gata. Skall jag då skifta däck för att korsa den?
- Om inte mitt minne totalt sviker mig så var det en intensiv kampanj för att alla skulle köra med dubbdäck vintertid och slutligen kom en rätt luddig lag om detta.
- Vadå luddig lag?
- Det är den svenska polisen som bestämmer när det råder vinterväglag.
- Men skall Kling & Klang stå vid kyrkans p-plats hela dagarna för att kolla vilka som kör igenom rondellen med dubbdäck då eller?
- Det vete katten. Får la bli ett antal övervakningskameror som fotar däck och nummerplåt antar jag.
- Men Du - är inte detta bara ytterligare ett sätt att slippa erkänna att man förskingrat pengarna som skall användas till att hålla vägnätet i skick. Det kan knappast bättra på trafiksäkerheten.
- Nej det ser vi ju på alla lastbilar och bussar som får problem så snart väghållaren slarvat. Nej detta har inget med trafiksäkerhet att skaffa.

- Högriskmatcher borde väl spelas utan publik, enbart med TV-kameror. Det kan ju inte vara nån mening med att behöva låsa upp hela södra Sveriges Poliskår för en sketen fotbollsmatch bara för att åskådarna uppenbarligen inte gillar fotboll. Vilken kommunpolitiker vill ha sin stad sönderslagen av blindgalna fotbollssupportrar. Och vilken normalbegåvad förälder vill se sin dotter söndersparkad av motståndarlagets så kallade anhängare? Jag bara undrar.
- Det ligger väl för mycket pengar i potten.
- Nej det där är skitsnack. StorbildsTV på lämplig plats i respektive stad med inträde så man kan betala dessa moderna gladiatorer deras fantastiska löner. Sedan kan dom gå ut och slå sönder sina egna städer. På så sätt hålls supportrarna rejält åtskilda. För uppföra sig kan dom ju bevisligen inte!
- Jaja, Bitterfittan var visst upptaget men surkuken är nog ledigt!

Inga kommentarer: