08 februari 2011

Tisdagen den 8 februari 2011

Roy: Hörde Du att en VD är värd 43 gånger en arbetare?
Bo: Jo det är skillnad på folk och folk. Och jag höll på att garva ihjäl mig när jag hörde Vanja Lundby Wedin presentera detta faktum.
Roy: Undrar hur många gånger en arbetare hon är värd? Skall vi gissa på 38 gånger?
Bo: Det låter högst troligt... Hon har inte nån koppling till de hon säger sig representera i alla fall.

Bo: Dom säger att Internet styr våra restaurangvanor!
Roy: Nä det menar Du inte. He He He! Jag som trodde första förutsättningen var att det finns restauranger att välja på och att andra förutsättningen var att man har råd att besöka dom.
Bo: Det är väl Vanja och hennes direktörer som går på krogen, knappast de där arbetarna.
Roy: Man ska visst vara under 30 år för att vara restaurangkund.

Bo: Elpriserna har ökat med 80% i Sverige. Länge leve den fria konkurrensen. En politisk snilleblixt som skulle gynna vem?
Roy: Det har jag undrat sedan avregleringen! Grejen är att jag tror att politikerna var alltför blåögda och trodde på några märkliga marknadskrafter som inte fanns eller finns.
Bo: Elproducenterna, och dom är få, försöker med alla medel hålla uppe elpriserna och maximera sina vinster. Jag misstänker att konkurrensen som skulle uppstå aldrig uppstod. Dom få elproducenter vi har i landet samarbetar - dom konkurrerar inte.

Bo: Jag upptäckte en kul grej igår. Ett frikort i sjukvården skall ju vara ett år sägs det.
Roy: Högkostnadsskyddet innebär att du inte behöver betala mer än ett visst belopp i patientavgifter under ett år.
Bo: Det där är lögn! Ren och skär lögn! Frikortet gäller i tolv månader efter den dag då Du gjorde det första besöket! Det betyder att om Du behövt 7 månader för att komma upp i frikortsbeloppet så får 5 månaders frikort inte 12 månader. Du blir dragen vid näsan med andra ord!

Roy: De där nitiska kontrollanterna som Västtrafik använder sig av borde nog byta bana.
Bo: Hur tänker Du nu?
Roy: Jo, muthärvorna i Göteborg bara sväller och sväller så dessa nitiska herrar och damer borde istället kontrollera alla Göteborgs företag så att dom inte fuskar!

Inga kommentarer: