02 december 2010

Torsdagen den 2 december 2010

Med tanke på den påstådda bristen på busschaufförer är i alla fall jag förvånad över att det inte finns några lediga bussjobb.
Och jag vill nog påstå att det är hög tid att byta ut knäppskallarna i Arbetsdomstolen. Dom borde få söka sina jobb på nytt själva och bli provanställda samt avvisade som olämpliga. Galningarna i arbetsdomstolen anser att det är rätt att provanställa bussförare som kört buss i en herrans massa år – vi snackar 25 – 30 år. Företagen har rätt att provanställa eftersom det är en nyanställningssituation. Hej då LAS!
Jag riktigt hör hur bussarbetsgivarna jublar…. Sedan fick de dessutom igenom 18-årsgränsen för att få köra buss. Jag antar att nästa steg är 16-årsgräns. Det Nya Arbetarpartiet jobbar verkligen hårt och målmedvetet för arbetsgivarna.
Jo visst börjar det likna förnedrings TV, bäste kollega. Vid varje ny upphandling får alla förare sparken och får söka sitt jobb på nytt och bussbolagen tillåts välja och vraka och hittar dom inte tillräckligt många unga billiga förare gnäller dom till regeringen och säger att det är förarbrist ju, ni måste hjälpa oss så att vi kan ta in barnarbetare som kör våra bussar. Titta så synd det är om oss. Kan vi inte få arbetskraftinvandra lite käcka svältande barn från bortre Asien som kommer hit och kör våra bussar några år och när uppdraget är slut skickar vi hem dem igen, på statens bekostnad så klart. Våra utländska aktieägare godkänner inga onödiga kostnader.
En utomordentlig smart och kostnadseffektiv lösning på min ära bäste broder och jag natar att regeringen håller med och exporterar våra dyrt utbildade arbetslösa akademiker till utlandet så är vi av med dem också. Fan vad vi är bra grabben. Du skall veta att nu är lagen om anställningsskydd helt överspelad och kan strykas ur lagboken. Den fyller ingen praktisk funktion längre. Upphandlingssystemet har gjort den totalt onödig och att tro att facket skulle kunna samla en majoritet av Sveriges Bussförare till en strejk mot alla dessa dumheter är mer som en våt dröm än ens i närheten av verkligheten. LAS är i sanning förbrukad. Vår fantastiska Nya Arbetarregering gick helt sonika runt problemet.
Men kära kollega och polare, nu räcker det väl inte bara med provanställning utan Du och jag måste dessutom presentera ett utdrag ur polisregistret och ett utdrag från försäkringskassan för att eventuellt få jobb. Och Du skall givetvis växt upp som landets mönstergosse. Minsta anmärkning och Du är bortsorterad samt utfrusen från den arbetsmarknad som samma Nya Arbetarregering vill att Du skall jobba på tills Du avlider, eftersom pensionspengarna är bortslarvade.
Men hallå polarn! Det är väl ändå nått som gått snett här nu va? Dels skall Du jobba i ditt anletes svett tills Du lägger näsan i vädret – den så kallade arbetslinjen, men samtidigt skall Du kunna bli bortsorterad av arbetsgivarna om Du bedöms bli det minsta kostsam, uppkäftig eller på annat sätt opponera Dig. Du anses inte tillföra företaget något och anses därför inte livsduglig – det så kallade naturliga urvalet! Det var visst detta naturliga urval som gjorde att massor av duktiga bussförare trots den skriande bristen på bussförare fick gå ut i arbetslöshet i Örebro. Dom höll väl inte mössan tillräckligt i vacker tass eller slickade rätt röv tillräckligt bra. Asgarv!
Men då kom väl LO, Kommunal och Transport dundrande till de utsparkade förarnas försvar och förde ett herrans liv och gjorde Nobina generade! Det är ju naturligt. LO’s rättsskydd och allt!
Lura mig inte att gapflabba. Det där var inget som fackpamparna ville röra i, lika lite där som i Borås eller Göteborg eller … jag Du vet ju själv – de kunde ju förlora pengar på sina aktieinnehav. Den lokala (S)-politikern i Länstrafiken tyckte till och med att den nye entreprenören måste få utrymme att utforma sin trafik. Inte undra på att (S) förlorade valet med historiskt låga siffror! Dom borde åkt ur riksdagen helt och hållet.
Dagens fack motiveras mest av kapitalförvaltning och har inte råd att satsa på arbetstagarna. Det skulle bli alldeles för dyrt tyckte stämman. Nä facket har övergivit sina medlemmar.

Med tanke på våra tidigare erfarenheter av att starta dagen med en iskall buss och då menar jag verkligen en iskall buss så läste jag något väldigt intressant. Det är fler än vi som tvingats köra buss i minus 20 grader. Att lyxförarna i Stockholm ska ha plus 5 grader vid förarstolen och minst plus 10 grader i defrosterluften gäller inte övriga landet. Arbetsmiljöverket har nämligen inte kommit med en föreskrift. Bussbranschen vill inte ha någon för det skulle innebära kostnader. Att sedan så låga temperaturer innebär risker gäller enbart livsmedelsarbetare, inte bussförare. Bussförare bokförs under konto 5460 Förbrukningsmaterial (basplan EU).
Minns jag rätt medförde dessa låga temperaturer bland annat minskad prestationsförmåga, dålig koncentration och bedövligt omdöme. Fast bara att sätta sig och köra ut i en buss som är så kall innebär ju att omdömet redan är bortkopplat och det enda som återstår är prostatabesvär. Att inte köra ut med en iskall buss kallas nämligen arbetsvägran. Om en byggnadsarbetare gick ut och jobbade i minus 20 grader kallades han för idiot förr i tiden. Det är i sanning skillnad på folk o folk.

Kan Du tänka Dig att man än idag tjafsar om raster och pauser. Vinst till aktieägarna är viktigare än förarna. Storkapitalet har talat och dom vill inte avstå från sina lyxmiddagar bara för att några sketna busschaufförer vill ha ut sin lagstadgade paus efter 2,5 timmar bakom ratten. För det är just detta det i grunden handlar om. Aktieutdelning. Det handlar inte om storleken på urinblåsan eller Dina tjusiga hemmorojder och Din risiga blodcirkulation utan om aktieägarnas utdelning. Pauser ses som negativ konkurrens punkus slutus.
Jag hörde att Nobina ansåg att pauserna är konkurrensnackdel eftersom upphandlingssystemet inte innehåller ett enda ord om personalvård. Inte ett enda ord. Som Du påstod för ett par minuter sedan så bokförs bussförare under EU-kontot 5460 Förbrukningsmaterial och begreppet förarbrist uppstår först när företagens naturliga urvalsprinciper har slagit igenom fullt ut!
Precis som med apoteken eller den upphandlade ambulansservicen är det pengarna som styr och inte behoven. Om ett bussföretag räknar till sig ett lågt anbud är det inte företaget som räknat fel utan omgivande faktorer det är fel på och då vanligtvis förarkostnader och fordonsunderhåll. Och apropå fordonsunderhåll så stod det i bladet här om veckan att 90% av de bussar trafikpolisen i Västra Götaland kontrollerat hösten 2010 inte fick godkänt. Tre av fyra bussar på Öckerö fick körförbud och fyra bussar på linje 100 hade kollats och ingen säger ingen fick godkänt. Fast det har satt lite fart på vissa poliser. Man har visst inlett ett antal förundersökningar om brott mot fordonsförordningen. Av någon märklig anledning är Orusttrafiken och Veolia överrepresenterade. Fast å andra sidan så är tjuriga franska aktieägare inte att leka med.
Hallå! HALLÅ! Det är PRISET som avgör vem som får köra och det finns ett klassiskt begrepp som heter orsak och verkan. Grejen här är att i en fri konkurrens blir dåliga varor och tjänster snabbt bortsorterade, men här förekommer ju ingen fri konkurrens och frågan är väl om grundläggande samhällsservice skall bero på vansinniga upphandlingar överhuvudtaget? Jag tycker att exemplen förskräcker och Västtrafik kontrollerar ändå inte att dom får det dom betalar för och detta vet alla entreprenörer så det är bara all lova guld och gröna skogar och sedan skita i att rätt typ av buss går på rätt linje etc. Det enda Västtrafik sysslar med är att kontrollera om bussarna är städade och är dom inte det händer det inte särskilt mycket.
Sedan är det ju också så att min dräng hade också en dräng och båda ville tjäna pengar och då blir det inget över till vare sig fordonsunderhåll eller fordonsvård. Jag minns att vår VD hade nått nyckeltal som fick hicka om bussen utsattes för det minsta stillestånd som ens luktade fordonsvård i någon form. Man förordade till och med så kallade spetsvändningar så att föraren inte skulle slösa tid på att gå igenom bussen innan han tog ombord nya passagerare. Sådana åtgärder är förpassade till historien. För övrigt hävdar Västtrafik att avtalet mellan dom och bussentreprenörerna bygger på förtroende och det förtroendet missbrukar många entreprenörer grundligt. Öckerötrafiken till exempel skyller i fallet Öckerö på sin underentreprenör. Hur var det nu jag sa – jo just det: Min dräng hade också en dräng!
Det finns nog anledning att fundera på hur bussarnas besiktning egentligen fungerar? Förekommer det mutor och bestickning där eftersom det rullar så pass många undermåliga bussar i linjetrafik.

Resultatet av att all linjetrafik i Sverige skulle upphandlas i offentliga upphandlingar har knappast inneburit något positivt. Det ända som hänt är att upphandlingarna har pressat priserna till orimligt låga nivåer och att många bussföretag går med jättestora underskott. Resultatet blir att man sparar på kvalitet i trafiken och kvalitet i fordonsunderhållet, men det är knappast någon nyhet för oss. Vi har ju tjatat oss arbetslösa om detta.
Skitiga bussar har väl varit en visa på många håll och konflikter mellan förare och företag om en buss överhuvudtaget är körbar inträffar dagligen – kör man inte blir det arbetsvägran och kniper polisen Dig blir det påföljder den vägen och arbetsgivaren andas givetvis icke ett ord om arbetsvägran, det var bussföraren som svek sin arbetsgivare.
Hur påverkar Västtrafiks vitessystem risken för att man kör vissa turer med defekta fordon? En intressant fråga eftersom upphandlingssystemet icke skapar utrymme för reservfordon och reservkapacitet.
Det finns dom som hävdar att säkerhetstänkandet är svagt utvecklat i bussbranschen och jag tycker mig förstå att det finns fog för sådana misstankar. Många av Västtrafiks entreprenörer åtgärdar inte brister på sina fordon förrän piskan viner. Det är skönt att höra att vi inte är ensamma om att tycka att dagens upphandlingssystem knappast inneburit nått positivt.
Sant är att allt inte var bättre förr, men då det gäller kollektivtrafik vete katten om det inte var det ändå. Och det intressanta är att de små oberoende bussbolag som finns kvar i landet sakta men säkert slås ut av multinationella bussentreprenörer med den för oss rätt främmande företagskultur. Veolia är franskt, Arriva startade i England men ägs i dag av Tyska Statsbanor. Orusttrafiken landar i Norska Statsbanor medan Nobina idag ägs av investeringsfonder som vill se avkastning på investerat kapital. Keolis Group har sitt säte i Frankrike. Sammanfattar man så ger vi utländska aktieägare svenska skattepengar i en global värld där kapitalets tillväxt styr och inte omsorgen om oss människor!

1 kommentar:

Anonym sa...

Dags att införa mer offentlig upphandling! De som naturligtvis måste upphandlas till lägsta möjliga anbud är förstås de politiker och byråkrater som bestämt att vi skall ha offentlig upphandling...