08 december 2010

Onsdagen den 8 december 2010

Bussbranschen hävdar med stor kraft att det råder förarbrist i Sverige och har därför tvingat/fått riksdagen att sänka åldern för bussförare.
Detta är väldigt märkligt eftersom de stora entreprenörerna som exempelvis Nobina, Veolia, Keolis med flera lugnt kan välja och vraka bland förarna trots bussförarbristen. Detta trotsar all logik. Man har lite svårt att förstå att både riksdag och fackföreningar ”går på” denna lögn från bussbranschen.
De senaste 4 numren 2010 av Tidningen Hjulet andas girighet från bussentreprenörernas sida och passar inte galoscherna så kan Du som bussförare dra.

Det som slår mig efter att ha läst alla dessa fyra nummer är att den fackliga sidan gnäller lite i marginalen men gör inget och att ”tyst demokrati” inte fungerar. Förare som blir ratade i sorteringsprocessen verkar inte få nått stöd från facket heller. Det finns inte redovisats några lyckade exempel på att facket satt stopp för denna vansinniga karusell som det innebär att vi sålt ut Sveriges Kollektivtrafik till ett mindre antal utländska entreprenörer som delar ut svenska skattepengar till sina utländska aktieägare. Men vi får knappast nått tillbaka som motsvarar kostnaden.


Jag måste säga att jag uppfattar facket som handlingsförlamat i dagens samhälle och jag köper inte ursäkter om att vi skulle ha fel regering för det handlar inte om det. Det handlar om att ta strid för sina medlemmar och inte bara bli försörjd av dom.

1 kommentar:

Svemicke sa...

Ingen organisation taP A C K</b hela bunten! Ju högre upp på stegen de kommer, desto mindre nytta av dem har man.