15 december 2010







Onsdagen den 15 december 2010-12-15

- Jaha då närmar vi oss jul då och vissa tycker det är piss och andra bara älskar julen med fest och pynt.

- Jo jo jag såg att det fanns TV-kändisar som verkligen inte gillade julpyssel och julpynt. Det finns ännu de som inte älskar julen tydligen.

- Personligen har jag mest ont av all köphysteri som julen skapar. Jag tycker det är så onödigt… för mig är julen lugn och ro i hemmamiljö, utan stress och med ett lagom julbord med det familjen verkligen gillar. Lite och gott.
Att köpa julklappar för en massa tusenlappar är bara blaha blaha. Nån klapp till mindre barn är okej.

- Du har väl inga småbarn eller barnbarn.

- Där ser Du! Inga onödiga julklappar.
Ock på busseländessidan verkar sparbetingen fortsätta.

- Jag såg att 9 av 9 bussar fick körförbud och att det var Veolia Transport som åter rosade marknaden. Hörde att Veoliaförare tyckte att företaget struntade i felrapporterna.

- Inget nytt under solen alltså. Jag vidhåller med en dåres envishet att ett upphandlingssystem på kollektivsidan, vare sig det gäller buss eller tåg får fler negativa än positiva effekter. Viss offentlig verksamhet mår inte bra av att ha fokus enbart på största möjliga vinst! Det visar ju både tåg och busstrafiken.

- En annan intressant sak är att modern teknik inte tål vinter. Tågen klarar inte snö och is. Signalsystem och luftledningar gillar varken kyla eller vinterväder, trots att det återkommer varje år. Busstrafiken står still vid snöfall. Den slirar bokstavligt talat. Bussarnas elektronik är måttligt roade av vinterrusk och ramper upphör att fungera.

- SJ blir visst ersatta av Danska StatsBanor. Svenska Folkets Järnväg duger inte längre. Så kör norrbaggarna buss i Sverige och smörrebrödsdanskarna tåg. Ett nordiskt samarbete som heter duga. Svenskarna sitter bara och rullar tummarna. SJ har ju kört i 154 år så det var väl dags för nått nytt.

- Det ska bli kul och se om de danska tågen bättre klarar den svenska vintern?

- Och i Göteborg ökar turtätheten.
Fast det är lite orättvist ibland. Det är aldrig någon som skriver insändare när det fungerar och väldigt få tackar bussförarna när allt gått efter tidtabellen, men ve den förare som hamnar bakom en traktor i snösvängen och inte klarar att hålla tidtabellen – då gnälls det.

- Det är sant, väldigt sant. Det räcker numera med några cm snö för att busstrafiken skall få problem med inställda bussar. En stad med backar och det är natta precis! Så nu finns det snögrupper som skall organisera vintern.

- För cirka 11 000 år sedan hade vi istid i Sverige, hade vi isgrupper då eller? Snögrupper. Precis som om det är en stor överraskning att det blir vinter en gång om året och att man måste ha en speciell organisation utanpå den ordinarie för att klara av detta vita fenomen.

- Olämpliga upphandlingar, sämre bussar och mer pressade bussföretag och absolut ingen anställningstrygghet är dagens signum på svensk kollektivtrafik. Dessa märkliga upphandlingar som pressar priserna till orimligt låga nivåer. Lösningen är att spara på kvaliteten i trafiken och att sänka kvaliteten eller rent av skita i underhållet.

- Bussentreprenörerna kan ju inte längre påverka sina intäkter i någon högre grad och då är det bara kostnadssidan som kan åtgärdas och det går ut över förare och bussar. Säkerhetstänkandet har fått stryka på foten och Orusttrafikens påstådda säkerhetstänkande har fått många törnar. Bussentreprenörerna har inte råd att åtgärda fel och brister på fordonen.

- Jag läste att någon representant för bussbranschen tyckte att dagens system för upphandling av kollektivtrafik inte är bra.

- Det skall inte vara nått upphandlande alls av kollektivtrafik. Jo då, jag läste det också och fortsättningen som sa att offerterna var för detaljerade. Ge bussföretagen större frihet att trixa med fordon och med mera så blir allt bra. Tror inte riktigt på det jag!

- Det enda vettiga jag såg i detta var att alla bussar skall byggas på standardkomponenter vilket i alla fall borde innebära att styckpriset för en reservdel blir lägre eftersom de fasta kostnaderna i princip kan spridas på alla bussar som rullar i säg Europa. Men det tror jag aldrig kommer att fungera. EU kommer att gapa om konkurrensbegränsning eller nått.

- För de som skall hålla vägarna i skick för skolbusstrafiken kom visst snön som en chock i år igen. Det verkar den göra varje år.
Vägen mellan Tranemo och Sjötofta var hyfsad fram till Ambjörnarp och sedan upphörde alla former av halkbekämpning. Inte en flis så långt ögat kan nå. Man är tydligen mer rädda om de som bor i Ambjörnarp än de som bor i Sjötofta.

- Att bo i Håcksvik var visst inte heller nån höjdare. Där får man ge sig ut på egen risk. Vet inte om jag tycker att t ex Kalv var så mycket bättre.

- Det verkar finnas en otäck parallell till den konkurrensutsatta kollektivtrafiken och då handlar det märkligt nog om en annan offentlig verksamhet som kostar stora skattepengar och där girigheten förefaller större än nyttan. Jag pratar om ambulanssjukvården. Falck skall bort skalla ropen.

- Jasså det haltar även där. Det är märkligt vilka egendomliga effekter det blir när räknenissarna skall sköta allt. Plötsligt blev pengar och förtjänst viktigare än människor. Jag som är korkad nog att tro att ambulanssjukvård handlar om att ta hand om sjuka människor. Men oj vad jag hade fel.

- Hette dom inte Ulfab som skötte det innan Falck tog vid. Dom hade väl också bekymmer med ett och annat om inte mitt minne sviker mig.

- Kritiken mot Falck i TV och press har i alla fall inte varit nådig.

- Jag ser en annan märklig tillfällighet också, faktiskt! Sedan trafiken på räls avreglerades har det hänt märkliga saker! Egentligen började det redan då SJ och Banverket skapades. Man läser om eftersatt underhåll och trängsel på spåren och ingen har egentligen någon överblick över tågtrafiken längre!

- När jag var ung och rask hade SJ 40.000 anställda och man gjorde allt. Man körde tåg, man reparerade tåg, man byggde järnvägsspår och skötte om spåren. Man hade busstrafik. Idag lär SJ ha 10 anställda och 5 av dessa är tjänstlediga.

- Lite skillnad får man hålla med om. Men jag minns en konferens uppe på Hakefjorden runt 1988 då SJ klövs och Banverket tog hand om spåren.

- Redan då började det spåra ur..

- Efter den började upphandlingseländet på tågsidan… Det blev upphandlingar hit och upphandlingar dit. Idag kräver en tågresa mellan Göteborg och Stockholm (och omedelbart hem igen) att ett dussintal företag lyckas samarbeta – det är inte så märkligt om det spårar ur allt emellan.

- Och min dräng hade också en dräng som hade en dräng och alla voro de lata. Underentreprenörerna ha i sin tur underentreprenörer. Och mitt i denna röra ska alltså Trafikverkets tågklarerare lotsa tåg från ett 20-tal olika bolag. Dessutom kommer lokförarna från olika bemanningsföretag.

- Jag tycker det låter rätt rörigt om jag får tycka nått. Rejält rörigt faktiskt. Och det behövs ingen större fantasi för att räkna ut vad som händer om ett lok lägger av med 10-minuters-trafik på spåren.

- I perspektivet att det redan är för lite tid per tåg på spåren kan ju kraven på fler lokaltåg verka rätt märkliga om det inte är kopplat till separata spår enbart för lokaltrafiken.

- Att göra tågresandet och bussåkandet billigare verkar också måttligt smart i detta perspektivet, kapacitetstaket är redan nått!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag önskar att jag kunde skriva lika "så fantastiskt" bra som du!

God Jul frå en annan chaufför

Jöran Spångberg sa...

Man bugar och tackar!