03 december 2010

Fredagen den 3 december 2010

HPIM0932

Julian Assange lever väl rätt farligt med sitt Wikileaks och frågan är väl om inte andra personer som har med Wikileaks löper samma risker. USA har allt intresse av att stoppa fortsatta läckor och USA har redan tidigare demonstrerat sitt totala förakt för mänskliga rättigheter.
Så Du menar att USA utan vidare spisning kommer att avrätta Julian och andra nyckelmedarbetare för att sätta punkt för Wikileaks framfart på Internet!
När man kan tvinga svensk åklagare att utfärda en internationell arresteringsorder för en av amerikanska säkerhetstjänsten arrangerad våldtäkt, så tvivlar jag på att man ens funderar två gånger innan man tar dem av daga rätt upp och ner. Givetvis i någon typ av olycka, rånsituation, snubbla från bro eller vad man nu hittar på!
Det heter väl damage control på utrikiska?!

Hur var det nu med Paus respektive rast tro? Jo visst ja! Paus är betald arbetstid och då skall man jobba och rast är obetald arbetstid och då skall man inte jobba utan bara dunsta. Sedan har vi visst begreppet Uppehåll också och då har man ledigt i mer än 90 minuter!

Jojo – då är det uppehåll vi har då. Vi har ju varit lediga i betydlig mer än 90 minuter om jag fattat saken rätt. Fast det där med 17% uppräknad tid fungerade visst inte. Om jag lägger ihop det så blir det nio månader.

Det känns som om vi är med barn och går med födslovärkar, jag tänker nio månader! Men jag konstaterar att bussarbetsgivarna hittar på de mest raffinerade trick för att kringgå arbetstidsreglerna. Så jag sitter nu här och grunnar på hur dom manipulerat de digitala färdskrivarna så att dom inte stör föraren när kan kör utanför alla vedertagna regler? Har Du sett eller hört nått om nån käck mjukvara som sätter dom ur spel?

Jag googlade på det och det antyds i vart fall att det finns lite olika metoder att sätta systemet ur spel så det kan vara grejor på gång även på detta området! Ordet Tyska kort förekommer bland annat! I vart fall ryktas det om speciella färdskrivarkort som man stoppar i färdskrivaren som manipulerar den med nått specialprogram i chippet! Det hela verkade lite flumigt minst sagt!

Det enda jag sett är att man får köra i maximalt 14 dagar utan färdskrivarkort med ett fordon med digital färdskrivare. Sedan vet jag att informationen som sänds till färdskrivaren är krypterad och att varje förare bara får äga ett digitalt förarkort!
Vad jag har hört är att många av dagens busstidtabeller är så tajta att minsta försening innebär att lagstadgad paus på 10 minuter efter 2,5 timmars körning naggas i kanten mer eller mindre rejält. Det är numera datorer som lägger körscheman och listombud och liknande fackliga aktiviteter verkar ha fått en hederlig begravning.

Busslink har väl omdefinierat begreppet arbetstid till sin fördel vilket givetvis inneburit en större andel obetald arbetstid. Det som förvånar mig att det finns folk som överhuvudtaget kör buss för den sortens arbetsgivare.

Bra. NU kanske Du förstår varför bussbranschen vill har in oerfarna 18-åringar som busschaufförer.
Jag hörde förresten att EU bestämt att alla däck till bussar som tillverkas efter 1/7 2012 skall märkas med nått energieffektivitets
märke som bland annat ger info om väggrepp på vått underlag. Vän av ordning som jag då gärna vill tro att jag är undrar om snö räknas till vått underlag?

Jojo. Även i Kronoberg tvingas bussförarna använda privata mobiler i tjänsten för att kom-radiosystemet är så uselt. Så det är inte bara Västtrafiks kom-radiosystem som passerat bäst före med råge alltså. För övrigt verkar det som om Veolia är ute och cyklar även i Kronoberg. Kan man verkligen föra över säkerhetskontrollen av en buss till tvättpersonalen? Undrar just om det funkar om ordnings
makten ifrågasätter om föraren kollat sitt fordon.
Jag läser på Busslinks (Keolis) hemsida att att det är förarna som skall göra säkerhetskontrollen på bussen och ingen annan. Fast på Veolias hemsida hittade jag en intressant rubrik: “Ledning av kollektivtrafik – en brytning mellan regler och kultur” som antyder att här föreligger en konflikt! Och jojomän visst fanns det en konflikt mellan effektiv tjänsteproduktion och kundservice. Som om vi inte anat detta tidigare!
Å ena sidan en detaljerad manual å andra sidan flexibilitet.
Det där med säkerhetskontrollen läste jag om. Veolia gjorde tydligen någon deal med Kommunal om detta för folket i Finnspång och då tog det hus i helvetet ett tag. Att fackförbundet Kommunal ens kan gå med på nått så dumt fattar jag inte.
I varje policydokument jag stött på står det att en allmän säkerhets
kontroll av fordonets skick och utrustning skall göras av föraren. Vill för övrig minnas att det står i lagen något om att föraren är skyldig att se till att fordonet framförs trafiksäkert sätt vilket självklart innebär att föraren har koll på yttre och inre säkerhet. Är däcken okej, funkar blinkers och belysning, känns bromsarna okey, är styrningen intakt med mera med mera. Det kan och får inte föraren överlåta på någon annan och det verkar ytterst märkligt att Kommunal överhuvudtaget kan förhandla bort en sådan sak.
Här satte Veolia åter pengarna före verklig säkerhet!

1 kommentar:

Axel sa...

Självklart får bolaget ålägga vem som helst att säkerhetskontrollera bussarna, tillochmed tvättpersonalen (som inte behöver ha buss-körkort.

När länsman stoppar bussen är det föraren och enbart föraren som får böter om ljus, däck eller tuta inte funkar. Därför måste förarna också få kolla bussen, på betald arbetstid.

Jag fattar inte hur facket kan gå med på sånt. Jag undrar om det har något samband med att fackliga ombud ofta blir arbetsledare och chefer efter några år. Och då måste dom ju ivsa framfötterna. Även om en del fått något om bakfoten.