15 juli 2010

Torsdagen den 15 juli 2010



- Dö jag köpte en sån däringa mobiltelefon från NetonNet och den höll i tre (3) månader och sedan slutade displayen att fungera.
- Du menar den där skjuta i särnallen?
- Japp just den! Nu tycker NetonNet att det var en klämskada.
- Men jag fattar inte. Om man skall skjuta isär och ihop telefonen så är displayen nästan den enda yta du kan ta i för att göra det och den tål det alltså inte?
- Nokias telefoner är inte precis som dom en gång var och NetonNets garantier är inte ens värt att torka sig i häcken med. Och vet Du vad. Dom har mage att lämna ett kostnadsförslag på byte av display till en ny lika risig för ungefär dubbla kostnaden för telefonen.
- Men vi köpte väl en snarlik nalle på ICA för 300:--. Jag vet att denna inte behöver skjutas isär. Och NetonNet vill ha 879:-- + frakt för att laga den, 275:-- + frakt för att skicka tillbaka den trasig och 206:-- för att skrota den på verkstaden.
- Sa jag inte att dom verkade lite hjärndöda. Men dom skall få bevisa att jag genom omotiverat våld skadat displayen. Ärendet går till ARN för prövning.
- Men Du, en sak är lite märklig. Vi haft reklamationer förr med NetonNet utan krångel.... undrar vad som gått snett hos dom nu?

- Nu är det ju så där äckligt varmt uti i högsommarvärmen igen och då blir ju förarplatsen i en buss oftast varmare än den vassaste bastun.
- Men Du missar den verkliga poängen. Det finns regler om hur kallt det får vara på vintern (som man högaktningsfullt skiter i på många håll) men det finns i detta genomreglerade land inga regler om hur varmt det får vara och, hör och häpna, det finns inga bevis för att värmen orsakat trafikolyckor.
- He he he... om jag låter hundarna sitta i bilen en het sommardag får jag på pälsen. Då kommer polis och djurskydd och fan och hans moster farande, men en busschaufför som skall sitta 8-12 timmar i sin buss finns det inget skydd för. Rätt märkligt egentligen.
- Svag och ömklig fackförening är väl svaret på den frågan. I de flesta bussar vi stött på finns ingen fungerande AC för förarplatsen och pga framdörrarnas placering och av rena kostnadsskäl är man inte intresserad av att lösa problemet.
- Så i BT att busschaffisarna har det rejält svettigt. AC fungerar inte när dörrarna skall upp och igen hela tiden och luftgardiner är inget man kör med!
- Och många av dessa chaufförer har sitt ursprung från områden som har betydligt hetare klimat än lilla Sverige.
- Då ÄR det varmt!

- Då blir det som jag läste här om dagen då: Har ni plats för en högt utbildad syndabock och en synnerligen välmeriterad hackkyckling?
- Du fick inte det jobbet va?
- Nä!

- Det står här i bladet att bildning är en allemansrätt! Men det kan knappast vara korrekt eller?
- När Du nu spårade in på det där så kan jag notera att kompetensutveckling och utbildning numera är degraderat till en bilaga i det näst senaste trafikavtalet. Man skriver att kraven vid anställning är grundläggande gymnasiekompetens och då skall man hålla i minnet att skolplikten upphör efter högstadiets klass 9.
- Jo tack jag vet!
- Skälet till detta krav är att föraren skall kunna tillgodogöra sig möjligheterna att utvecklas inom företaget. En fortlöpande kompetensutveckling är nödvändig i ett modernt transportföretag.
- Då fattar jag varför sådana som oss inte fick nytt jobb. Vi har jobbat i ett gammalmodigt transportföretag som avstod från den kompetensutveckling som skulle stärka individen, höja statusen, öka konkurrenskraften och göra personalen attraktiv på arbetsmarknaden.
- Vi har alltså haft fel arbetsgivare?
- Ser så ut! Det står här i bladet att kunskapsföraktet breder ut sig i samhället. Begreppet bildning existerar knappt och våra politiker sätter hej vilt ihop nya modeord som saknar innehåll och definierad betydelse. Vad är t ex kvinnoskatt? Skatt på kvinnor?
- Men om nu inte företaget vill utbilda sin personal får väl personalen utbilda sig själv då!
- Jo jo, några få fixar det säkert, men efter en 12-13 timmars arbetsdag har Du inte alltför mycket ork över till annat än att äta och sova. Fast några kanske orkar läsa nått passande på sina delade pass och ta sig vidare i livet!
-
Enligt avtalet skall man få vidareutbildning i trafiksäkerhet, ergonomi, datafrågor, företagsekonomi, kundhantering, miljökörning samt miljö- & kvalitetsfrågor. Allt på betald arbetstid.
- Undrar hur många bussförare som kan ställa sig upp och ärligen säga att dom fått ens en del av det där? Fagra ord på ett papper!

- Ett litet citat kan kanske vara på sin plats nu: "Tänk på att obegränsat mobilt bredbandssurfande kan påverka spontant badande, aktiviteter med barnen och att man slarvar med maten".
- Märkligt att Du skulle ta upp det där just nu. Fildelningen tycks ha flyttat över från det fasta nätet till det mobila och flyttat in i mobilerna. Det dyker upp allt fler apps som underlättar fildelning. Mycket av det som nu kommer i mobilerna har sitt ursprung i datorernas värld.
- Du! Jag börjar bli lite förvirrad. Vad är skillnaden mellan en mobiltelefon och en dator? Troligen ingen längre, eller i vart fall rätt liten.
- Jo i mångt och mycket har Du nog rätt! One-click-tekniken hos operativsystemet Android har blivit poppis. Notera att telefonen numera har ett operativsystem. Detta One-click kan även användas till illegal fildelning och via Piratebay laddas det idag upp och ned material som är anpassat till Android och Iphone.
- Det gäller alltså att köra med oregistrerade kontantkortstelefoner om man inte vill råka illa ut alltså.
- Fast jag såg i ett utskick från Svenska Kyrkan att man kan zooma in Jesus i mobilen. Undrar om han har nån SMS-adress också?
- Dom måste väl också hänga med och ha dom häftigaste appsen antar jag!



Inga kommentarer: