31 juli 2010

Lördagen den 31uli 2010





- Absolut sista dagen i denna varma och heta sommarmånad där allt på nått sätt varit svart eller vitt.
- Svart eller vitt?
- Extremt varmt eller extremt blött eller extremt torrt, aldrig lagom liksom.

- Från vår långa tid som lågutbildade busschaufförer minns Du nog att GS chef för busstrafiken blivit åtalad för att bland annat varit mycket oaktsam i trafiksammanhang. Han fick 4 500:-- i böter för brott mot fordonsförordningen. Givetvis gick ärendet vidare till Tingsrätten och rätten fällde chefen för GS busstrafik. Han överklagade till Hovrätten och han har fått prövningstillstånd. GS kommer att betala hans rättegångskostnader.
- Jag hoppas ändå att han som chefsperson förlorar målet. Inte för att jag hyser nått personligt agg till mannen utan för att jag vill att ansvaret skall ligga hos högsta ledningen. Jag är inte intresserad av att en chef skall gömma sig bakom delegerat ansvar till exempel. Han som chef skall följa upp att saker och ting blir utförda enligt hans order. Att man skyller på delegationsbeslut och checklistor tycker jag bara är skit. Det är en chefs sak att se till att dessa instruktioner verkligen efterlevs och uppfyller ställda krav.
- Jag håller nog med Dig där. Eftersom grundbulten i det hela är kostnadsjakten på grund av upphandlingssystemets dåliga, för att inte säga vansinniga konstruktion.

- Du som gillar siffror och statistik skall här få en riktig nagelbitare. 53,4% av Sveriges befolkning har rätt till Hemspråksundervisning.
- Va?! Över hälften av befolkningen alltså. Häftigt. Så vi som har svenska som modersmål är alltså redan i minoritet.
- Ja, åtminstone om man skall tro SCB och Skolverket.

- Det är lite synd om Apple!
- Jasså, varför det?
- Dom är förbjudna av USA's upphovsrättsmyndighet att låsa fast användare av deras mobiler, som Iphone, till enbart sin egen AppStore. Man skall kunna hämta hem applikationer från vem som helst som ritat ihop nått som funkar i deras mobiler.
- Inkomstbortfall på sikt alltså!

- Tycker inte Du som jag att rent vatten och en vettig möjlighet att hålla Dig ren kan anses som en mänsklig rättighet?
- Självklart tycker jag det!
- Då blir Du nog lite förvånad när Du får veta att landet Sverige inte tycker det. 900 miljoner människor saknar tillgång till rent dricksvatten och 2,6 miljarder människor saknar tillgång till en toalett. Sverige som land tycker inte att tillgång till rent vatten och en toalett skall vara en mänsklig rättighet.

- I Grekland har man fått problem med att genomföra de förändringar i ekonomin som gör att man kan vara kvar i eurozonen.
- Jojo, man fuskade ju med statistiken under en massa år och blev till sist tagna med byxorna nere.
- Nu är det i alla fall transportarbetarna som strejkar och åkarna protesterar givetvis mot att man avreglerar åkeribranschen.
- Vad är i så fall problemet? Om dom grekiska åkerierna inte vill köra och branschen är avreglerad han ju åkerier från andra länder gå in och göra jobbet.
- Kanske det. Jag hörde att Greklands finansminister sa att ingen har rätt att paralysera landet. Det är ju trots allt rätt korkat att blockera och sabotera beslut som tagits i god demokratisk ordning av ett folkvalt styre!
- Jag hörde att detta folkstyre till och med stiftat en undantagslag som gör att bångstyriga chaufförer kan bli av med både körkort och bil.

- Jag såg att Vårdcentraler i offentlig regi i Göteborgsområdet skulle skärpa sig så att dom inte blev av med alla sina patienter och får slå igen. Vägen till patientens hjärta går via bra tillgänglighet och trevligt bemötande.
Jojo, det där gäller bara i Göteborg. Så här ute på "bôggda" finns ingen konkurrens och därför gäller dom spelreglerna inte här.
- Nej här får man mera känslan av att "låt mig komma härifrån oskadd ska jag aldrig besvära er igen".
- Samma sak gäller apoteksreformen. Den var skräddarsydd för städerna och gjorde inte ett skit skillnad på landsbygden. ReklamTV tackade däremot för en ny kundgrupp reklamTV-köpare so tillkom över en natt.

- Nu har Du och jag betalt och betalt och betalt och betalt dubbelt och betalt tredubbelt till pensionssystemet i nästan 50 år och när vi nästan är framme vid målsnöret sänker man vår pension.
- Undrar hur det sett ut om staten betalat tillbaka alla miljarder man brandskattat pensionssystemet på genom åren. På den civila sidan kallas ett sådant beteende för bedrägeri och brukar leda till långvariga fängelsestraff.
- Jo, fast nu kallas bedragarna folkvalda finansministrar och då är det helt i sin ordning.
- Jag för min del tvivlar på att någon folkvald finansminister via val fått mandat för att plundra pensionssystemet.
- Den frågan har väl ingen ställt i ett val vad jag vet. Vore nog politiskt självmord.
- Nej sanningen är ju den att man plundrat pensionssystemet för att kunna sitta kvar längre vid makten. Inte för att det skulle gynna kommande pensionärer.
- Det mest barocka i detta är att det parti som gjort mest uttag ur pensionssystemet nu åter lovar guld och gröna skogar (och skogen full av blåbär och lingon).
- Det är allt en djävla tur att det väljarnas minne är kort.
- Japp! Nu går vi och tar oss en Siesta!

Inga kommentarer: