29 november 2009

Lördagen den 5 december 2009

KVINNOR ÄR BESATTA AV SITT UTSEENDE!

Kommunikation?

- Oj så veligt! I förra veckobrevet stod det helt andra saker inför kontantstoppet. Då skulle några sitta och ta emot väskor med myntapparat och plånbok.
- Jag bara undrar en sak... vad skall det användas till? Det införs kontantstopp i Sverige undan för undan... så vem behöver dessa manicker?
- Kanske det skall gå på export? Fast då får myntapparaterna göras om förstås... Klurigt det där.
- För vår del blev det bara myntapparaten som skulle lämnas in. Så då får dom väl omvandla den då! Eller så får dom betalt för skrotvärdet????
- Sedan blev vi av med ett förarkort och fick det andra nollställt så vi inte av "misstag" kan genomföra en kontantförsäljning. Fast dom har dessutom som dubbel säkerhet även plockat bort kontant i biljettmaskinerna.
- Såg Du nått kul på lappen Du fick när Du lämnat in alla prylarna?
- Nej vadå?
- Det står ordagrant INLÄMNING (VID ANSTÄLLNINGENS SLUT). Gäller för bussförare - Tranemo/Svenljunga/Skene.
- Aj som attan... Då är det slut nu då? Nej jag skojade bara, men det var onekligen dråpligt.
- Inte minst för att det bara avsåg just depåerna.... som offrades då LAS-listan gjordes!
- Fast det där med VID ANSTÄLLNINGEN SLUT är ju sant!

- Men jag måste få klaga på en sak i alla fall!!!!!
- Och vad skulle denna enda sak vara?
- Det tar ju en mindre evighet för varje enskild kontokortsförsäljning. Skall det ta över 2 minuter per kund kan vi lika gärna skrota tidtabellerna eller lägga ALL försäljning utanför bussarna......Det får allt gå lite fortare om det skall fungera.
- Du sa en sak... Vi kanske skall försöka få jobb hos Västtrafik. Trots allt är vi ju världsbäst!

- Och inte får vi någon vaccinering mot grissjukan heller. Fast det är skit samma för vaccinering sker av kostnadsskäl på fridag eller fritid. Det är så bussförarbranschen fungerar. Allt som inte innebär att köra buss sker på fritiden speciellt om det har samband med jobbet att köra buss.
- Kom Du inte på det förrän nu? Stolle! Fast det finns en annan sak som helt försvunnit från branschen som det verkar --- Julbordet! Jag minns förr då julborden stod som spö i backen och man nästan var utled på julmat på julafton. Nu lyser julborden istället med sin frånvaro, så visst har det skett förändringar.
- På vår depån hade vi ett eget julbord de första vilda åren, men detta är numera endast trevliga minnen från en svunnen tid. Om det skall kallas utveckling eller avveckling låter jag vara osagt!
- Jo den kompisanda som rådde i början är rejält naggad i kanten så här på slutet av perioden. Det kan jag tycka är synd, men det är väl en naturlig del av utvecklingen.
- Dom här bytena av depåchef har absolut inte varit bra, men nu är det så kort tid kvar att det knappast är värt att försöka ändra på detta. Slutet är så att säga nära.

- Sedan november 2009 är det möjligt för registrerade Västtrafikkunder att på Mina Sidor på Västtrafiks hemsida se hur mycket pengar som finns kvar på Västtrafikkortet. Som i alla andra datorsammanhang måste man logga in med ett användarnamn och lösenord.
- Vore det inte bättre om resenären kunde få samma info i bussen direkt.
- Tryck på ? så får Du svaret stolle!
- Okey varför då logga in hos Västtrafiks Mina Sidor?
- Det kan jag inte svara på. Nån typ av service antar jag.... Vi kan detta nya systemet för dåligt ännu och begreppet utbildning har mest gått ut på tryck där och tryck där och ingen logik förmedlas.
- Men våra kunder opponerar sig mest mot att man inte i förväg får veta vad resan kostar och en del ungdomar finner det märkligt att man inte kan köpa SMS-biljett till 'våra' linjer.
- Alla systemskiften har sina lustighetet.

- En raritet torde vara detta med skolkort. I Göteborgs Kommun får alla elever gratis färdbevis oavsett avstånd till skolan, medan man i andra kommuner tjafsar om avstånd till skolan hit och dit. I vissa fall är det snudd på millimeterrättvisa.
- Svaret på denna fråga är lite det Du och jag har klagat på länge. Tyvärr är det upp till varje enskild kommun att utforma reglerna för skolkort. Dessa regler skiljer alltså mellan olika kommuner. Det utökade skolkortet gäller dock enbart Göteborgs Kommun.
- Jag måste säga att eleverna åker på sina skolkort på snart sagt vilka tider som helst och biljettapparaten protesterar nästan aldrig.
- Det är nog rätt så naturligt eftersom man inte gick med på att förändra fritidskortet. Regionfullmäktige tyckte det skulle bli för dyrt att låta fritidskorten gälla från klockan 14:00 så nu åker kidsen på skolkorten istället.
- Du menar att kidsen är smartare än Västtrafik.

- Men att Regionen skall marknadsanpassa kollektivtrafiken skulle innebära att stora grupper plötsligt skulle stå utan kollektivtrafik.
- Visst men så var det ju ett förslag från Miljöpartiet också.
- Men jag funderar fortfarande på vad som menas med marknadsanpassa kollektivtrafiken. Innebörden av begreppet är tämligen luddigt!
- Jo det vill jag lova. Det finns kloka personer som gör gällande att kollektivtrafiken inte ens är konkurrensutsatt utan att det bara är en illusion för att lura oss vanliga människor.
- Aktieägarna löper inga risker vid en offentlig upphandling, det gör Västra Götalandsregionen och chaufförerna. Busslink har hittat sitt sätt att utöka kassan.
- Du menar på fullt allvar att politikerna lekar marknad.
- Det är i alla fall vad en viss Bengt Göransson hävdar och han är verkligen insatt i dessa sakerna. Jag tror att han har rätt. All kollektivtrafik är betald av det allmänna och resten är bara politisk lekstuga.
- Så att vi chaufförer inte har en trygg anställning är bara en del av denna politiska lekstuga då?
- Det kan man lugnt säga. Företagen vältrar över kostnaden för icke anställningsbara förare på det allmänna.

- Nu kommer det en ny turlista som gäller 13 december 2009 till 27 februari 2010.
- Så det skall fixas nya omlopp för 2,5 månader. Underbart..... Jag hörde om jättelika ändringar, men jag har i vart fall inga sett ännu.
- Lugn, bara lugn... Jag kunde bara hitta en enda ändring och den går utmärkt att justera i befintligt omlopp/tjänst. Det är de hele! Så hetsa inte upp Dig. Däremot vet vi inte vad som händer efter 27 februari 2010 ännu, med turlistorna menar jag nu. Vad som händer med oss är ingen hemlighet.

- Stackars resenärer! Här sätter man in en buss som icke funkar i vårt bussvärmesystem i ett kallgarage bara för att vissa anställda vill ha sina bilar i ett varmgarage. Alla frös under första turen denna veckan. Det är ingen bra reklam för varesig kollektivtrafiken eller Västtrafik.
- Nej sannerligen inte, men gamla 207:an är rätt go att köra trots allt. Det händer nått när man trampar på gasen.
- Jo förvisso, men måste vindrutetorkarna vara lika antika som bussen?



ICKE KOLLEKTIVTRAFIK

- Det är lite lustigt! I Göteborg är det jättepoppis att åka med gamla ringlinjens spårvagnar, men när man kommer med den hederliga gamla 207:an så gnälls det på både det ena och det andra bland passagerarna.
- Fullständigt onödigt! Det borde vara dubbel taxa för att få åka med en veteran.
- Men jag funderar på en annan sak i detta sammanhang - Du kommer kutande som värsta sprintern och bussen bara åker iväg inom Borås Stadstrafik.
- Och vad gnäller Du för? Nästa buss kommer om 7 minuter... Varför denna löjliga stress? Inte bra för någon kroppsdel. Det är lite skillnad för regionbussarna där det kan vara mellan 30 - 60 minuter emellan. Ibland 2 till 3 timmar.
- Sant och men dom förarna brukar dessutom låta mig åka med så det är lugnt. Där är normalt sett ett helt annat tempo.

- Men det pågår en ständig diskussion om att kollektivtrafiken borde vara gratis. Ett argument skulle vara att slippa det nya krångliga betalsystemet.
- Då kan vi väl berätta att vi redan delvis är där. Detta betyder att en större del av priset för bussbiljetten redan är betald. Resenären betalar bara en mindre del av det verkliga priset.
- Enligt statistik så drar Västtrafik in 54% av biljettpriset sett på hela regionen medan 46 % är skattemedel. Men så ser det givetvis inte ut över allt. Regionen är inte homogen.
- Minns vad vi snackade om tidigare om en skenmarknad för kollektivtrafiken för då blir bilden ännu märkligare.

- Taskigt att bli överkörd av en buss utanför lunchrummet vid SöT.
- Onekligen gör det ont - rejält ont! Hoppas han klarar sig utan men.
- Kan vi misstänka att någon ställt sin buss på dörrbromsen och sedan brutit strömmen?
- Det är fullt möjligt!
- Jag hörde ett rykte om att samme förare hade gjort nått knäppt tidigare också, men rykten är alltid just rykten. Vi får väl se om det framkommer nått nytt längre fram.
- Det sägs att han som fastnade inte var den som parkerat bussen....??
- Jag undrar en sak, en teknisk praktiskt sak. När Du parkerar bussen i utförsbacke utan att ställa hjulen mot trottoarkanten (åt höger) på dörrbromsarna och sedan går till fronten och bryter huvudströmmen - hur lång tid tar det innan bussen börjar rulla?
- Du kan vara säker på en sak, jag tänker inte testa!

- Förmanskontoret hade inte så mycket tid med trafiken denna veckan. Dom hade fullt upp med att ta in kassor, nolla kort och ta hand om väskor med tillbehör.
- Hoppla. Det trodde jag att två andra herrar skulle sköta.
- Det trodde jag med, men trafiken fick komma i tredje hand denna veckan.

- Facket stod knappast på depåernas sida när man gjorde LAS-listan, vilket vi konstaterade tidigare.
- Skulle inte tro det. Kan man rent av misstänka att dom offrade depåerna för att rädda boråsförare från avsked?
- En intressant tanke faktiskt. Högst intressant.
- För övrigt tror inte fackförbundet Unionen för ett ögonblick på att dessa "krisfackavtal" med reducerad lön räddat ett enda jobb. Det gjorde inte vi heller redan - från början.
- Snarare har det skapat problem med A-kassa, försäkringskassa och allt annat i samhället som är lönerelaterat.
- Precis! En allmän lönesänkning till gagn för arbetsgivaren är resultatet. Företagen har i krisens namn utnyttjat situationen och sänkt lönenivån och pressat ner sina kostnader och ökat sina vinster.
- Jag börjar misstänka att staten också gjort en vinst genom att a-kassenivåerna också sjunkit.

- Det känns lite som om det blivit fler handsfree-bluetooth nu än innan det totala mobiltelefonförbudet som Västtrafik utfärdat.
- Frågan är väl lite om man bryr sig eller ej. Jag känner att ingen riktigt bryr sig om det där totala mobiltelefonförbudet.

- Men varför sitter Du och laddar hem Silkroadonline?
- Man måste ju ha nått att göra i mars 2010 också eller hur..... Vi har ju aldrig spelat World of Warcraft eller Counterstrike, men däremot Quake en gång i forntiden.
- Kan vi inte försöka hitta nått "snällt" lan-spel som inte är krig och död och elände?
- Kan nog vara en smart idé eftersom Silkroadonline fortfarande har stora serverproblem.
- Och kan tilläggas - Vi kände oss rätt så främmande i Silkroadvärlden, när vi väl kom in alltså....
- Krig och elände ser vi ständigt i the real world så det borde vi undvika i den elektroniska låtsasvärlden.

- Detta med glasögon är viktigt för dom som behöver sådana. Bussförare till exempel.
- Och då menar Du att dom inte skall "förlora förmågan" så där utan vidare?
- Du läste mina tankar som vanligt. Om man kostar på dyr efterbehandling skall det fungera också. Ta antireflex som exempel. Men glasen skall inte ramla ur bågarna heller så klart.
- Men är det inte så här också att med tuffare konkurrens så kapar man kostnader? Man fuskar!
- Det borde vi veta eftersom detta är fallet i bussförarbranschen. Vi har väl verkligen sett kapade kostnader i verkligheten.

- Jag tycker att det är patetiskt med detta käbbel om klimatåtgärder. Låt dom hålla på att släppa ut skiten - det säger POFF en dag i alla fall. Slutsnackat! Naturen bryr sig inte om politiskt käbbel.
- Precis! En dag tar vädret slut bara och sedan hjälper det inte hur mycket politiker tjafsar.
- Människan spår och vädret det gör som det vill ändå!

- Lite märkligt är det allt detta med SverigeDemokraterna! Jag gillar inte deras idéer men ändå!
- Jasså hur så? Vi gillar dom ju inte nånstans som sagt.
- Nej, men det är lite vid sidan av saken alltså. Innan vi ens gått till val fylls tidningar, radio och TV av förslag på hur vi skall kringgå demokratin och låtsas som om dom inte finns. Det vore intressant att få reda på vad de etablerade och erkända partierna skall göra om SD mot all förmodan fick 51% av rösterna.
- Valet blir ogiltigförklarat!
- Jaha, men om dom bara får 15-20% av rösterna då?
- Rösterna ogiltigförklaras. Enkelt och smidigt.
- Vore det inte enklare att förbjuda partiet i så fall.
- Djupt odemokratiskt. Troligen för praktiskt. Lättvindigt!

- Lite intressant hur (M) tolkar begrepp som empati och social kompetens.
- Du tycker det Du... Personligen tycker jag att det är för jävligt att dödssjuka antas ha nån djävla arbetsförmåga.
- Dom borde vara mindre "snälla" och gå ut och skapa lite kaos - sticka ut både haka och tår och se till att dom syns och hörs som bara attan. De är på tok för mesiga.
- Gå ut och elda bilar och containrar menar Du?
- Om det är det som krävs för att bli sedda - varför inte? Man kan ju inte bara sätta sig ner och dö!
- Alliansen håller visst på att ändra lite på kosmetiken i denna fråga, man skrapar lite på ytan. Grundinställningen finns kvar men det har blivit lite tjockare fenissa nu.

- Detta har jag alltid tyckt!
- Vad är det nu då? Jag trodde vi snackat klart för idag!
- Sveriges Radio har mest trovärdighet i Sverige. Företagens trovärdighet är som vanligt i botten och dagspressen agerar för att sälja så många lösnummer som möjligt och saknar därför trovärdighet. Kommersiell Radio och TV skall sälja reklam så dom går inte att lita på, men SR & SVT är oberoende och dom litar man på.
- Självklart - det där har vi väl vetat hela tiden. Behövs väl inga märkvärdiga undersökningar för att komma underfund med detta.

- Jag hörde ett intressant radioprogram om hur världsekonomin lämnat USA och nu styrs av Kina som dessutom lånat ut ofantliga summor till USA för att inte landet skall gå i konkurs.
- Jag antar att det finns någon anledning till att Du tar upp detta?
- Jag kom att tänka på att GM bor i konkurslandet USA och att Kina var intresserade av lilla SAAB.
- Jag anar en konflikt här!
- Broder, Du har så rätt så. GM är livrädda för att Kineserna på allvar börjar dominera biltillverkningen, fast dom i praktiken redan är på G att göra det. Så konkursräddade GM får kalla fötter när Beijing Auto vill ha full kontroll över lilla SAAB.
- Så GM offrar hellre SAAB och svenska arbetstillfällen än låter kinesiska företag köpa kunskapen i SAAB. Och detta trots att det troligen är kinesiska pengar som håller GM under armarna.
- Japp. Undrar vad som skulle hända om Kina drar åt tumskruvarna på USAs ekonomi? Vi kan inte låna ut så stora belopp till ett land som misstror oss!
- En jäkligt intressant fråga.

--------------------------------------------------------
Ett litet exempel på juridisk text rörande kollektivtrafik.
--------------------------------------------------------
Avtal om allmän trafik ska tilldelas i enlighet med de bestämmelser som fastställs i denna förordning. Tjänsteavtal eller avtal om allmän trafik enligt definitionen i direktiven 2004/17/EG
eller 2004/18/EG avseende kollektivtrafik med buss eller spårvagn ska emellertid tilldelas i enlighet med de förfaranden som fastställs i dessa direktiv när dessa avtal inte tilldelas i form av koncessionsavtal om tjänster enligt definitionen i dessa direktiv. När avtal ska tilldelas i enlighet med direktiv 2004/17/EG eller 2004/18/EG ska bestämmelserna i punkterna 2–6 i denna artikel inte tillämpas.

Här kommer en intressant passus:
Löptiden för avtalen om allmän trafik ska vara begränsad och får inte överstiga 10 år för busstransporter. Om ett avtal om allmän trafik gäller flera olika transportsätt och transporterna på järnväg eller annat spårburet transportsätt står för mer än 50 % av de ifrågavarande tjänsternas värde, ska löptiden vara begränsad till 15 år.


V E O L I A R E L A T E R A T

- Vi fick inget jobb hos Veolia så vi gör vår sista arbetsdag den 27 februari 2010.
- Vi blev klassade som mänskligt avfall och dumpades. Jag fattade aldrig varför Veolia skulle ha körkortsutdrag eftersom dom bevisligen inte brydde sig om innehållet?
- Det är mycket vi inte fattar och som ett privat företag behöver dom inte redovisa sina skäl... Dom väljer fritt vem dom vill ha och behöver inte berätta varför.
- Nu lönar det sig knappast att spy galla över Veolia eller gråta över spilld mjölk - nu är det dags att dra vidare i världen.
- Frågan är hur många som vill anställa 64-åriga gubbar, men den som lever och har hälsan får ju veta det!
- Frågan är väl rätt ställd: Vilka branscher är intresserade av att anställa 64-åriga gubbar - och följdfrågan blir: Vilka omskolningar, yrkesutbildningar, påbyggnadsutbildningar finns det att tillgå för 64-åringar? Är det dags att ta upp frågan om åldersdiskriminering?

- Tror Du att JM blir depåansvarig på Veolia? Dom lär ha föreslagit det....
- Lugn Du sent omsider lär det bli klarlagt!
- Jag hörde rykten om att det fanns andra kandidater.
- Jasså det gjorde Du!

- Jo jag hörde alltså av mig till Veolia eftersom dom inte hört av sig till mig och undrade om vi tillhörde dom som blev över och det var då jag fick ett mycket elegant Nej Tack vi behöver inte Er! "Vi är ännu inte klara med tjänsterna för Borås trafiken så jag kan inte ge Er ett besked om huruvida ni kommer att få en anställning eller ej hos Veolia Transport och i vilken form. Det är alltid bra att hålla alla dörrar öppna och undersöka möjligheterna på arbetsmarknaden."
- Ja må säga att det var verkligen ett mycket elegant formulerat NEJ TACK NI BLEV ÖVER! Ni är bara sopor i våra ögon. Så den där omtalade förarbristen är bevisligen rätt så överdriven.
- Överdriven förarbrist är väl årets understatement. Jag påstår att den är påhittad för att få gratis utbildade minderåriga billiga bussförare av det allmänna.
- Om jag fattat saken rätt är det rätt många som uppfattar Veolia som en märklig arbetsgivare. Man har på sina håll bara plockat deltidsanställda och de yngsta. Men det stämmer förstås med det allmänna intrycket man fått... Aktieutdelningen var oerhört viktig!
- Det är å andra sidan en välsignelse att kassafiffel, rattfylla, påkörda hus, nedkörda garageportar, dikeskörningar, backspegelkrossande, fortkörning med mera med mera inte har ingått i urvalskreterierna.
- Där får jag hålla med Dig käre broder, det hade varit taskigt!
- Men en sak kommer att visa sig snart. Allteftersom Veolia plockar folk från de andra bussföretagen i området så borde det bli personalbrist hos dom...? Då kanske vi får vår chans!
- Herregud går Du fortfarande och tror på förarbrist - det är snarare överskott skall Du se.
- Typ. Jag funderar på en annan liten sak också. Nu har 5 av 9 förare på vår depå varit på läkarkontroll hos FeelGood i Borås. Resterande vet vi nu har blivit bortsorterade?
- I så fall tycker jag att företaget skall skicka tillbaka ansökningshandlingarna till dem som man ratade och hövligt tacka för visat intresse.
- Tror Du på Tomten också eller?




22 november 2009

Söndagen den 29 November 2009

Nu är den mörka årstiden verkligen här!
Men tänk på en sak - ingen, absolut ingen vill höra sanningen!
Så ljug så det står härligt till.
Sanningen får stryka på foten. Eftersom ingen vill höra sanningen så ljuger, förfalskar och vinklar vi människor både bevis och vittnesmål. Vår justitiekansler spikar fast den gamla sanningen: Ingen vill höra sanningen. Simpla värden som sanning och rättssäkerhet får stryka på foten när vi berättar det folk vill höra. Vi ljuger, förfalskar och vinklar för att vara till lags. Våra kära arbetsgivare älskar oss för vår anpassningsförmåga.


OM KOLLEKTIVTRAFIK


- Nu är det nära.
- Riktigt nära faktiskt, bara någon sketen dag.
- Japp och då skall våra förarkort återlämnas med pengarna insatta.
- Just det och vi har förberett oss väl....

- Visst känns det jäkligt trevligt och bra när en förarkollega kommer fram och spontant säger att "Du kör så bra"!
- Sånt slickar man i sig som grädde. Det värmer det gamla hjärtat. Gjorde nån det. Lyckost!
- Det hände och det lever jag känge på - tro mig det lever jag länge på.

- Jag kom att tänka på en sak.
- Jaha?
- Hur skall en resenär veta vart olika zongränser går i Västtrafiks nya system? Hur skall dom veta när de måste trycka på plusknappen (+) och när de slipper trycka.
- Ärligt talat har jag inte en aning. Och det är rätt lustigt att man först i efterhand får veta vad resan kostade (förfluten tid).
- Men hur kan maskinen veta vilken produkt resenären vill använda? Många har frågat mig och jag har inte en susning.

- Om man är fyllda 65 år och är mantalsskriven i Göteborg och har ansökt och har erhållit ett speciellt färdbevis kan man åka kollektivtrafik gratis vissa tider inom zonen Göteborg. Men då måste dessa 65-åringar veta vart gränsen går mellan Mölndal och Göteborg eller vart Kungälv börjar. Dit får de givetvis ICKE åka gratis.
- Nej då måste man ha järnkoll på Västtrafiks nya biljettsystem så att man har både en 65-laddning och en kontoladdning samt 110% koll på zongränser.
- Det är inte så lätt att ställa om ett helt betalsystem så allt blir rätt på en gång. Och eftersom man skall särbehandla olika kommuninnevånare blir systemet extra tillkrånglat. Och inte bara särbehandla olika kommuninnevånare - man skall dessutom skilja på innevånare från olika kommuner.
- Jag fattar ingenting ändå. Göteborg, Göteborg +, Göteborg ++, Göteborg +++, Göteborg ++++ och så vidare. Kan vi nu förvänta oss Borås - och Borås --?

-Visste Du att den lokala och regionala busslinjetrafiken präglas av en tillfredsställande konkurrenssituation även utan kommunala bolag. Att det finns fördelar med egen kommunal kompetens är nys och slöseri med skattebetalarnas pengar. Dessutom finns misstankar om att vissa kommunala bussföretag subventionerat trafiken genom att köra till underpris. Det är till och med så illa att i vissa kommuner har man inte ens utsatt hela verksamheten för konkurrens.
- Okey. Stod det nått om utsortering av chaufförer och vad det kostar skattebetalarna?
- Självklart inte. Så dumma är dom inte. Det vore osmart - ingen vill höra sanningen.

-Det verkar som vissa innevånare inte gillar att det finns busstationer. Innebyggarna i Ytterby tycks verkligen ogilla sin busstation. Kan det vara dags att dra in den? Ingen tycks vilja ha den och alla i Ytterby är ändå blinda och döva.
- Vadå blinda och döva?
- Ingen har hört nått eller sett nått!

- Nu har vi testat betalkortsläsaren!
- Hur gick det?
- Inget vidare denna gången. Allt fungerade bra till en början, fast det tog tid för den att skilja på magnetkort och chipskort. När chipskortet väl satt i läsaren tog det några sekunder innan den skickade ut priset och bad om KOD+OK. Sedan hände ingenting på en bra stund och sedan sa systemet att köp ej medges - ej online. Sedan var det roliga slut.
- Jag hörde att den fått samma id-nummer som en annan apparat, men rykten är rykten.
- Vi får kanske orsak att testa den igen, hur det nu ska gå till? Enligt senaste veckobrevet ska ju förarkorten lämnas in?????

- Jag funderade på hur många barn som har bankkort. Fast jag känner samtidigt att ett definitionsproblem gömmer sig här.
- Jasså? Aha! Du menar Västtrafiks definition på barn? Jo det blir en kul fråga. Är det 0-25 som gäller eller är det 0-19 eller kan det rent av vara 0-6. Om 0-6 gäller så skall dom väl inte resa utan målsman? Betalar dom överhuvudtaget?
- Nej och samtidigt anser Västtrafik att om ett barn [0-6 år] kliver på utan målsman med enbart kontanter så är vi skyldiga att acceptera detta och anse att detta barn får resa utan giltigt färdbevis. Fast det finns en hake! Barn 0 - 6 reser gratis, men det står barn i förarnytt extra!
- Jag är rädd för att det finns en hake till. Vår driftschef har gett oss i direktiv att barn och ungdom som inte kan åstadkomma ett giltigt färdbevis inte får åka med - lite stick i stäv med Västtrafiks besked alltså!
- Det blir nog dessutom lite svårt att få ut straffavgift av en 5 åring. Men hur många 7 - 19 åringar har betalkort? Eller skall vi räkna 7 - 25 år?
- Dom får till nått lämpligt försäljningsställe och införskaffa en ny produkt som kallas engångskort. (När det gäller kontant så är åldern satt till 7 - 19.)
- Herregud vad det skall slösas på dessa plastbrickor nu då. Jaja det blir la väl va det lider, speciellt som vi inte kommer att ha några plastbrickor med oss. Dom drar in förvaringsutrymmet.
- Ungdomarna i Svenljunga kan nu gå till ICA och fixa färdbevis även om man inte gör nån reklam för detta på ICA. Fast ungdomar i Holsljunga, Överlida och Mjöbäck får stanna hemma, liksom de som bor i Sexdrega och Hillared. Dom orterna saknar ett Västtrafik försäljningsställe.
- Jag läste Västtrafiks annonser i BT om kontantstoppet och där glider man verkligen förbi frågan om att den största resandegruppen hos oss inte ens får ha bankkort! Rätt märkligt om man tänker efter.
- Fast det skall bli skönt att slippa släpa runt på den där väskan i framtiden.
- Då återstår bara 1 fråga? När skall Du och jag slippa tanka bussarna före tjänsten?
- Troligen aldrig för då är vi säkra på att undvika soppatork. Tankmätare är inget att lita på.

- Nu skall Vägverket bort. Nu skall Banverket bort. Nu skall Sjöfartsverket krympa. Ur askan reser sig Trafikverket! Det kommer att bli landets största verk.
- Då är det väl mer än fråga om detta nya verk också får landets största budget, men jag tvivlar på detta. Skulle mer gissa på landets minsta budget.

- Vet Du vad! Orusttrafiken har tagit hand resten av trafiken runt Borås. Ja faktiskt resten av trafikpaketen i sjuhärad.
- Nej men vad säger Du! Var det nått Veolia missade? Så märkligt!
- Det där känner jag inte till, men både linje 100 och 300 blir Orusttrafiklinjer, så nu jublas det på Kellgrens Buss som är ett Orusttrafikföretag.
- Bullfest, bullfest hela dagen.... och jag hörde att linje 900 också ingick.
- Och på linje 100 skall dom börja köra med tvåvåningsbussar. Glöm detta med tåg - det är tydligen omodernt. Så det blir dubbeldäckare istället för dubbelspår. Det var visst en idé som VD för Orusttrafiken lobbat för.
- Haha. Det är la klart - han driver ju ett bussföretag.
- Och trafikutbudet ökar med 30%. En buss var 10:e minut i högtrafik, med bekvämare bussar som har lägre miljöpåverkan. Start i december 2010.
- Men hallå nu... då försvinner säkert 30% någon annanstans - kan just undra vart?
- Taxi i Mark lär ju försvinna när dom förlorar färdtjänsten. Kan dom utgöra 30% tro? Fast å andra sidan kommer linje 300/330 att gå varje kvart i högtrafik från juni 2011.
- Säg det Du! Jag hörde att dom ska köra på RME-bränsle. Allt som finns kvar att lägga anbud på i sjuhärad är stadstrafiken i Borås och den kommer väl ut 2013 om jag minns rätt.
- Jag tror att det finns lite till att läsa här: http://svemickeblog.blogspot.com/

- Tydligen blir det inga dubbelspår Borås - Göteborg, men Västlänken verkar bli av med dubbelspår och allt och både Älvängen och Hallänningar torde bli både nöjda och glada. I Kungsbacka har man väntat sedan början på 1970-talet.
- Det minns jag inte... Vi har ändå bott där en gång i tiden.

- Jag undrar just när kollektivtrafiken ska börja registrera sina fordon i Baltikum på samma sätt som åkerierna gör. Det blir ju billigare skatt och försäkring på det viset säger dom som tror sig veta.
- Nu tar Du upp en politiskt inkorrekt fråga och därför vill jag inte ens försöka besvara den.

- Lite kul är det ändå att det är fler än vi som är inne på samma spår och som lite undrar om detta är så klokt egentligen?
- På vilket sätt är man inne på samma spår nu då? Dubbelspår?
- Hehe - Låt mig fritt citera en insändare från signaturen Kapten: "Denna upphandlingscirkus med oss chaufförer som spelbrickor gör knappast att folk mår bra och inte heller deras familjer. Det finns inte heller någon automatik att alla förare får nytt jobb. Företagen väljer och vrakar bland de sökande förarna och väljer ut de man vill ha. Vad är det då som gör att man kan pressa priserna mer och mer? Förarkostnaderna! Man väljer lägsta möjliga förarkostnad och tajtaste och stressigaste schemat och med körtider som ökar på stress och sjukfrånvaro. Det är märkligt att det fortfarande finns några som vill köra buss med dessa märkliga arbetstider, löner och stress."
- Har inte vi tjatat om detta rätt många gånger nu... Samhällsvinsten i förfaringssättet har inte någon av oss förstått. Men å andra sidan är det känsligt med känsloutbrott på detta sättet.

- Det är uppenbarligen ett tufft jobb att köra buss mellan Norge och Sverige. En snubbe med laddad handgranat, pistol och hemmagjord kulspruta i bussen är inte så där lyckat.
- Det var väl ändå en underdrift!


OM ALLT ANNAT

- Så stundar då äntligen kontantstopp och stopp på kortförsäljning om jag nu förstått Veckobrevet rätt!
- I vart fall kommer kontantstopp att införas den 1 december 2009 och Borås Lokaltrafik tar in samtliga växelkassor. Vi skall redovisa försäljningen på ett kvitto och växelkassan på ett annat kvitto står det.
- Vadå annat kvitto hit och dit? Jag förstår inte riktigt! Skall jag gå till ICA och sätta in kontantkassan också?
- Det står så! Två (2) kvitton. Och när Du har två olika kvitton kommer Kenneth eller Christer att ta emot Din väska, myntapparat och plånbok. Någon av dom kommer också att kolla att Du verkligen "nollat" Ditt förarkort och jämföra detta med kvitteringslistan.
- Jag tror jag förstår! Vi skall lämna in väskan innehållande myntapparat och tom plånbok samt fullt förarkort till Christer eller Kenneth. Sedan behöver vi inte ägna oss åt försäljning i bussen längre. Va gôtt!
- Inget förarkort och ingenting att ha körspecar, prishandbok, västtrafikkort och förarmanualer i. Light är det nya modeordet. Och utan förarkort ingen Hajen.... jippiiiii!

- Har Du hört talas om Whistleblowing?
- Är det nått musikaliskt?
- Nej knappast! Det är en som påtalar missförhållande på en arbetsplats - typ som starten på Lex Sara och lex Maria. Och som sedan riskerar jobbet för tid och evighet amen.
- Jo det där sista känner man ju till. Jag minns killen på Sjöfartsverket! Han fick lära sig att sanningen vill ingen höra den hårda vägen.
- Precis - Minns Du inte affischerna från andra världskriget: En Svensk Tiger . Det gäller än idag, speciellt i vår bransch. Annars blir man raskt bortsorterad.
- Men stopp nu: Rensa inte ut oliktänkande skriker GP ut, men det är väl precis vad som ständigt pågår. Folk med egna åsikter vill man inte ha.
- Tydligen pågår samma utrensning inom högskolan. Dom som har andra åsikter än makten åker ut med huvudet före, professor eller inte. En slags etniskt rensning. Oerhört poppis för tillfället.
- Åter ett bevis för det gamla talesättet att ingen vill höra sanningen.

- En chaufför bjöd på tårta på vår depån under torsdagen, men vi som jobbar kväll fick ingen...
- Men det kan inte chauffören som bjöd rå för!
- Nej nej nej, det sa jag väl ändå inte. Det är ju omtänksamma arbetskamrater som inte vill att vi skulle öka midjemåttet och därför såg till att vi inte kunde frestas att äta kaloririk tårta.
- Så hänsynsfullt!

- Apropå bortsorterad så tror jag att Mogaskolan i Svenljunga har missat ett antal elever med olika typer av störningar.
- Du har kört buss med skolelever igen --- jo dom små liven har nog lite problem med orsak och verkan.
- Jag la också märke till urtypen för en dum blondin - uttrycket har inte kommit till av en slump förstår jag.

- Kan eleverna möjligen vara fakerebeller? Jag hörde att Lisbeth Sallander i Stieg Larsson-böckerna är en fakerebell.
- Lägg av med Ditt storstadsslang är Du bussig. Här på bôggda säger vi kaffe med mjölk eller grädde och vi försöker hålla oss till svenska. Latte är ju mjölk på italienska så kaffelatte är helt simpelt kaffe med mjölk. Men om man vill vara lite märkfärdig heter det Latte, Latteliberalism, Lattemamma, Lattepappa och självklart Lattejournalist. Och jag anar att Du inte har en aning om vad bimbolatte är för nått?
- Tror Du jag är dum på riktigt eller? Klart jag vet. Vanligt kaffeblask med lättmjölk!
- Du får absolut inte säga kaffeblask - om nån hör Dig blir Du ihjälslagen. Kaffe är religion.

- På tal om storstadsmentalitet hörde jag en konspirationsteori som gick ut på att Königseggs engagemang i SAAB bara har varit en gigantisk och smart reklamkupp.
- Vad skall man toppa det med tro. Jag får väl försöka att applicera det tänket kan jag tro.

- Jag satt och funderade på en kul detalj.
- Detaljer, detaljer... vad nu då?
- Jo när man säljer hästar och hundar så skall dessa vara veterinärbesiktigade och när man köper fotbollsspelare och busschaufförer skall dessa vara läkarkontrollerade.
- Ja ser vissa likheter ja. Handelsvaror.
- Har Du hört talas om medarbetarsamtal?
- Begreppet känner jag till.
- Hur många medarbetarsamtal har Du haft på företaget?
- Inga!
- Alltså är Du ingen medarbetare.... Simpelt.
- Jag läste på ett ställe att alla medarbetare på BL skulle fotograferas och jag har då inte blivit fotograferad - alltså är inte heller jag medarbetare.
- Då infinner sig onekligen frågan, vad är vi då?
- Fri från alla former av personalpolitik kanske?

- Undrar om det kommer att hjälpa?
- Du tror inte på körkortsbehörigheten AM.
- Vi får väl se! Men ett mopedkörkort kan nog behövas. Frågan är om det inte bara är ett sätt att dra in nya pengar till staten?

- Det där med att vara klimatsmart och handla närodlat gillas inte av det kommersiella EU.
- Det säger Du?
- Jo livsmedelsverket får inte längre propagera för närodlat. EU-kommissionen anser att handla klimatsmart och handla närodlat utgör hinder för en fri kommersiell handel.
- Ibland finns anledning att undra om den där kommissionen riktigt får ihop saker och ting. Man kan undra om klimatsmart är att föredra framför i alla lägen fri handel.
- Frågan är hur propaganda för klimatsmarta bränslen inom kollektivtrafiken utgör hinder för fri konkurrens inom EU.
- Fundera vidare på det Du!

- Apropå Dansbandskampen så har jag läst ett kul uttalande från sexologen.
- Så pass! "Vår" sexolog? Nehä! Tänkte väl det.
- Dans är ett sexuellt förspel.
- Aha! Får jag lov eller ska vi dansa först?
- Mitt intryck av förra lördagens dansbandskamp är att de medverkande damerna var mer bekymrade över kläder och smink än över sång och musik.
- Nog sant! Jag hörde inte ett ord om herrarnas klädsel. Det är nog det som kallas jämlikhet. Jämför med en postorderkatalog för kläder.
- TV4 kör ju "Efter Tio" och där är det mest genusproblem som avhandlas. Främst ett genus. Dom som saknar snopp. Det är visst kommersiellt korrekt och den absolut största konsumentgruppen.
- Men det är synd om programledaren i "Efter Tio". Hon får inte ha samma kläder i något program, hon måste ha ett helvete. Tacka vet jag uniform.
- Men Carin hos Mekonomen slipper byta kläder 17 gånger om dagen. Hon har det lite lugnare på jobbet.
- Sedan är det väl problem med att vara välklädd kan jag tycka. Många damer är mest utklädda.

- Det är de jag alltid sagt - välgörenhet lönar sig. I vart fall om man finns på rätt ställe.
- Rätt ställe?
- Japp - tänk så här: Du kör buss och har ett telemarketingföretag som jobbar för Barncancerfonden. Du sitter och kör buss och ringer samtidigt upp olika företag samt tigger pengar. Då går hälften av pengarna till Barncancerfonden och hälften till Dig.
- Okay och jag kvitterar ut dubbel gage. Förnämligt på min ära. Fast jag får väl bara ringa när jag inte kör va?

- Jag tror dom har rätt!
- Vem har rätt?
- Typ Västtrafik. "Allt färre går ut i skog och mark". Allt sedan 80-talet håller befolkningen på att bli allt mer urbaniserad. Vi lever inte längre i samklang med naturen. Man är sta-bo helt simpelt. Fler och fler knôr ihop sig i städer och landsbygden töms på innevånare.
- Och sedan kommer det några mycket välbärgade personer och rantar runt och skjuter nån älg eller viltsvin, eller några högspecialiserade sportfiskare och fiskar i döda sjöar.
- Det är väl sådana där penisauktoritära typer som dyker upp kan jag misstänka.
- Det lär ju inte komma att finnas några typ bensinstationer och affärer utanför städerna och all kommunikation är från stad till stad, varesig det är bil, buss eller tåg.
- Du måste förstå att alla tillgängliga ytor utanför städerna kommer att användas för odling av skog.

- Och om jag fattar saken rätt så är det ekonomiskt trångt i städerna. Så tajt i ekonomin att man tar betalt till och med för krissamtalen.
- Synen på medmänniskan har verkligen förändrats. Familjerådgivning ska kosta pengar. När man tränger ihop folk i städer uppstår konflikter - det är en del av affärsidén!
- Och då skall man veta att urbaniseringen är omöjlig att stoppa enligt forskare. Städernas lockelse är så stor så stor.
- Men att man flyttar in till städerna beror på ekonomiska faktorer. Ingen satsar på landsbygden, varken elleverantörer, posten, banker eller ip/telefon-leverantörer. Man kan ju inte ens få en anständig sushi på bôggda.
- Vi var ju överens om att bôggda lämpar sig bäst till gran och tallodlingar.

- Det är inte bara synen på människan som har förändrats. Synen på naturen har förändrats radikalt. Djur är numera bara produktionsenheter. Senaste beviset är grisuppfödning i gamla "hederliga" Sverige.
- Pengar är det som gäller. Eftersom vår kontakt med naturen mer eller mindre försvunnit så har vår empati för djur också försvunnit och djur är bara mat för oss.
- "Vadå djurhållning - vi skall ju snart slå ihjäl dom." Ett otroligt korkat uttalande!

- Feminism är tydligen svårt att definiera. Jag fattar i vart fall ingenting just nu?
- Vad är det nu Du gnäller om?
- Fi är ju ett feministiskt parti som kallar oss män för talibaner och det är ju bra för då vet vi liksom på nått sätt vart vi står. Vi som gjort lumpen vet att Fi står för fienden punkt slut. Och nu kommer nått galet fruntimmer och påstår att feminism inte alls handlar om att nedvärdera män. Min världsbild rasade. Här har feministiska kvinnor kämpat mot mannen och åkt till Danmark för att bli konstgjort befruktade för att slippa beblanda sig med män - tydligen totalt förgäves. Ur led är tiden.
- KD ledaren försökte väl få ordning på världsbilden här om dagen. Alla feminister är i grunden kommunister eller stalinister som vill hålla män och kvinnor åtskilda. Det gick visst så där.

- Kan detta vara orsaken till att priset på sill, julskinka, lussebullar, nötter med mera går upp nu till jul. Misshandel av julgrisar?
- Nej det är nog mera ett utslag av girighet skulle jag tro och begreppet tillgång och efterfrågan.

- Men norrmännen har la blivit tuffa.
- Såååå?
- Du vet att när saltvatten möter sötvatten uppstår en energialstrande reaktion och denna reaktion alstrar ren och naturvänlig el.
- Vad dom kan hitta på, fast det låter klimatsmart. Vad säger EU om detta. Hinder för en fri konkurrens. Alla har ju inte tillgång till både sött och salt vatten.
- Skit i EU. Norge är inte med i EU. Men det kallas visst för osmotiskt kraftverk då man utnyttjar tryckskillnaden mellan salt och sött vatten och det är dessutom i högsta grad en förnyelsebar energikälla. Kan nog gå hem på klimatkonferensen i Köpenhamn.

- Apropå energikälla så har väl Facebook hittat sin egen energikälla!
- Va? Har fejsbok hittat en energikälla... Hur når Du egentligen?
- 800.000 svenskar med internetanslutning sitter och spelar dataspel för glatta livet på just Facebook.

- Hörde Du att storföretagens IT-chefer är oroliga för vad sparkade medarbetare kan ställa till med?
- Jag hörde att dom kunde vara en stor IT-risk, men glöm nu inte att detta inte gäller bussförare. Dom kan inte ställa till med nånting.
- Jäkla tjat om bussförare. Om det är medarbetare som tidigare jobbade med företagets IT-system blir det hela rätt intressant. Kan bli en riktig thriller. Sparkade bussförare är blahablaha.

- Apropå thriller är USA landet som inte gillar fri konkurrens precis. Just nu jobbar Microsoft på att kasta ut Google från sökmotormarknaden och som bekant är allt tillåtet i krig med USA inblandat.

- Detta med att blogga är riktigt svårt och med jämna mellanrum publiceras det goda råd.
- Just nu läste jag om studiebloggen som ville förmedla studiekunskaper.
- Just det och den kommer inte att tjäna en krona, nej det är Blondinbella och Elin Kling som gör de stora pengarna på sitt bloggande. Frågan är väl hur länge det håller i sig?
- Fast bloggande kändisar har allt hittat en extrainkomst. Frågan är hur många som har spökskrivare?

- Jag sitter här och grunnar på om läsplattan verkligen kommer att ersätta den tryckta boken?
- E-böcker har väl ingen livslängd i alla fall. Det är väl bara läs och släng och då har inte sättet att sprida dom någon betydelse. Jag antar att det bara är böcker man vill spara för att kunna läsa igen som är värda att spara i tryckt form. Resten är en konsumtionsvara.
- För en bussförare torde e-plattan vara betydligt smidigare än en trave böcker. Betänk hur många och långa köruppehåll man har under ett arbetspass.

- Så typiskt!
- Många har inte råd att gå till käftis. Det beror på den ekonomiska krisen.
- I så fall har den ekonomiska krisen pågått i minst 20 år eller mer.

- Jag tycker att det är skit till förälder att fråga sitt/sina barn hur det var hos pappa/mamma. Jag tycker att det stackars barnet inte skall fungera som nyhetskälla mellan de skilda föräldrarna. Om ett eller båda barnen frivilligt vill ventilera något som dom upplever som ett problem är det en annan sak.

- Visste Du att Feelgood är ett rikstäckande hälsoföretag. Vi har ca 45 egna anläggningar spridda över Sverige och ytterligare ett 50-tal samarbetspartners.
- Nej och jag fattar inte varför jag borde känna till det.
- Jo för att Feelgood är den nya formen av företagshälsovård. FEELGOODCENTER är egna anläggningar som erbjuder alla våra tjänster, dvs både företagshälsovårdstjänster och träningsmöjligheter. FEELGOODENHETER är egna enheter som antingen erbjuder företagshälsovård eller träning.

17 november 2009

Söndagen den 22 November 2009




Om kollektivtrafik


-Jaha så var det åter söndag igen då!
-Så roligt tycker jag inte att det är.
-Skit i det Du, för det är bara Du och jag som läser bloggen i alla fall – och så våra pappor förstås.
-Och sedan de som övervakar bussar med kamera, det står så… det kan väl inte jag hjälpa eller?
Uddevalla Omnibuss har fått permanent tillstånd att använda upp till fem övervakningskameror per buss.
-Skall man verkligen övervaka bussen med fem kameror.
-Inte en aning! Kan det vara ett språkfel? Känns rätt troligt.
-Men en sak är i alla fall klarlagd nu genom Kritian Ördell från Västtrafiks informationsavdelning.
-Jaha?
-Han skriver ”Det är inte tillåtet med mobilsamtal under körning. Mobilsamtal är bara tillåtet om bussen står still och då skall det vara tjänstesamtal.
-Det är onekligen inget att tveka om. Å andra sidan är det ett märkligt svar eftersom, så vitt jag vet, inte mobiler ingår i den utrustning som Västtrafik tillhandahåller och ej heller vår entreprenör.
-Sant! Det måste dessutom analogt betyda att alla samtal över det där skämtet som kallas komradio skall ske med stillastående buss. Hur skulle det se ut om man trasslade in spiralsladden i ratten. Att tala i den där gräsliga komradion är ungefär 1000 ggr farligare än att tala i en mobiltelefon med handsfree/bluetooth.
-Spelar ingen roll för oss två. Vår radio fungerar inte ändå och vi har inte ens en mobil med oss på jobbet längre. Ingen kan nå oss när vi jobbar och det känns faktiskt skönt. Vi lyssnar inte ens på radion så vi är nog Västtrafiks mönstergossar – ingenting får störa oss. Absolut ingenting. Och omvänt så når vi ingen. Lugnt och trivsamt på jobbet och då kan vi köra som Gudar.
-Men jag faktiskt en fråga till den där Ördell och den lyder så här: Om en busschaufför står på nedersta trappsteget på bussen och röker, röker han då i bussen eller utanför bussen?
-Och jag har jag en uppmaning till alla föräldrar med hemmavarande barn. Den första fråga ni ska ställa till era barn då de kommer hem är: Hur många plogpinnar har ni ryckt upp idag då?
-Men jag har faktiskt en till fråga till den där Ördell och den lyder: Det där som vi busschaufförer lärde oss i småskolan om att gå igenom bussen vid ändhållplatserna, när togs det bort?

-Visste Du att Svenljunga bara har en kollektivtrafikbudget på 3,1 miljoner medan Tranemo har en budget på hela 5,2 miljoner?
-Nej det kom som en nyhet. Det var skillnad!
-Förresten misstänker jag att det går att betala med bankkort på bussen nu.
-Men det har väl ingen sagt nått om…??? Vi har ingen utbildning på det.
-Skulle inte tro att det blir nån heller. Ryktet gör gällande att systemet inte kommer att fungera den första december, men det är å andra sidan bara ett rykte.
-Jovisst, men det är Västtrafik vi snackar om och då har det alltid varit trassel med tider hit och dit!
-Nåja nu är det ungefär 10 dagar kvar tills vi slipper springa runt med en chaufförsväska och kontanter…. Hurra!!!!

-Städ- och tanktiderna måste ha skurits ner rejält i de nya tjänsterna!
-Hur så? Vi har aldrig fått de nya tjänsterna så vi har inte nån koll på det.
-Jo det finns sällan spår efter att någon tvättat bussar när man kommer till garaget på kvällen och det verkar inte som om de som har vår gamla tjänst städar uppe på kontoret heller. Bland annat är anslagstavlan så full med gamla meddelanden att det är omöjligt att se när ett nytt kommer upp. Datorn är visst ur funktion men å andra sidan är det strax finito.
-Jag förstår att ingen vågar tvätta bussen i tvätthallen. Öppna oskyddade eldosor är inte att leka med. Dom kan ge hjärtattack och hemska brännskador.
-Har vi inte ett skyddsombud?
-Har nån sagt nått till honom? Troligen inte! Sköt Dig själv och skit i andra.
-Jag tror jag förstår. Apropå nått helt annat. Visst måste inte en linjebuss ha förbandslåda även om det finns en skylt i bussen som påstår att det finns en. Skylten ljuger eftersom det inte finns någon. Jag har sagt till tjänstgörande trafikledare, men det har inte hjälp!
-Hoppsan. Vi får väl fråga Transportstyrelsen, Vägverket eller Bilprovningen. Det finns dom som hävdar att det skall finnas förbandslåda, brandsläckare och nödhammare i alla bussar, men dom jobbar inte på BLAB kan jag lova. Det var nästan 12 månader sedan Du sa till om detta första gången och sedan dess har vi tjatat utan resultat.
-Precis, och nu har vi dessutom blivit av med möjligheten att skriva felrapporter i databasen också, så trenden är tydlig. ”Våra” bussar skall ”gå hädan” den 28/2 2010 och ska bara nödtorftigt hållas rullande fram tills dess.
-BL håller visst på att avveckla sig själva. Nu tappade dom visst all skolbusstrafik också.

-Dagens insändare tycker att det är på tiden att Västtrafik tar i med hårdhandskarna mot att busschaufförer som håller på att babbla i sin mobiltelefon. Skribenten hävdar med rätta att hon är en levande varelse som gärna vill åka tryggt. Hon hävdar att busschauffören är så okoncentrerad av sitt mobiltelefonpratande att han äventyrar säkerheten eller så missar han henne på hållplatsen och åker förbi.
-Jasså det säger Du. Jag kan inte riktigt kontra utan mera slå fast att det blir fler pendelparkeringar i Borås, så att boråsarna snabbt blir av med sin kära kära bil och hoppar på bussen. Aktuella ställen torde vara infarten från Fristad, Viskafors, Dalsjöfors och Sandhult. Tydligen skulle Byttorp och Norrby vara lämpliga områden för dessa pendelparkeringar.
-Jojo kan dom få bilpendlarna att ställa bilen när dom nästan är framme och ta bussen är dom inte dåliga. Det vore snäppet bättre om dessa pendlare tog bussen redan hemifrån. Skulle spara betydligt mer på miljön kära Centerparti.

-Kungälvs Kommun gillar inte alls Göteborgs Kommuns taxegränser och då är vi åter delvis tillbaka i eländet med olika ägare av Västtrafik och olika villkor för resande i olika kommuner.
-Vad jag har fattat så innebär det att Västtrafik skapat ett miljöproblem, snarare än att ha löst ett.
-Det har blivit så. Tack vare att boende i Kungälvs Kommun tar bilen till Zongränsen och sedan bussen till Göteborg.
-Jag trodde i min enfald att Västtrafik stod för bättre miljö! Men här dyker det upp exempel på raka motsatsen.
-Jag tycker detta lite grand liknar Centerförslaget vi snackade om nyss – fast på riktigt!

-Jag blev påbackad i veckan.
-Jasså?
-Jo det var väl mitt fel eftersom jag stoppade bakom en tankande buss, som jag trodde skulle flytta på sig så snart den tankat klart. Det hände inte eftersom föraren höll på att tvätta bussen invändigt. Dessutom kom jag nästan 10 minuter tidigare än jag brukade pga att jag inte hade några hållplatsstopp efter Hillared i dag, det var bara att flyta på.
-Osis!
-Ja det var ju synd om föraren som backade ur intilliggande tvätthall att jag stod där jag stod och att jag inte hade hunnit flytta på mig då jag insåg att bussen vid tanken tänkte bli där ett tag. Jag hann inte heller signalera eftersom jag inte var inne i bussen då det hände.
-Klantigt av Dig hörru! Mycket klantigt… I fortsättningen får Du se till att komma senare så att Du inte kommer ivägen för de andra två som skall göra dagsavslut.
-Jag lovar att inte komma så snabbt i fortsättningen och inte parkera i närheten av tvätthallen.


Om allt annat än kollektivtrafik
-Vi som jobbar på depå tillhör inte BL’s LAS-lista. Vi blev ställda åt sidan. Alla utom en.
-Sent skall Du vakna käre broder, alltför sent Du Bo Al Svensson.
-Skall Du säga Roy McGustafsson.
-Men jag gillar historien där rånarna tvingades ringa till polisen för att få hjälp!
-Det är kaxigt!

-Samhällets syn på individen har dramatiskt förändrats de senaste åren måste jag få påpeka.
-Det är väl ingen som hindrat Dig.
-Ta detta med vaccineringen t ex. Där illustreras rätt tydligt vilka samhällsinnevånare som är viktiga och vilka samhället kan vara utan. Ishockeyspelare och politiker är mycket viktiga samhällsgrupper. Busschaufförer fanns inte ens på kartan – kan avvaras.
-Då kan vi spinna vidare på den tråden och säga att alla dessa 40-talister som under ett helt yrkesliv betalat in pengar till staten för att få en dräglig pension kan känna sig blåsta. Staten har inte alls räknat med att dom ska ha pension. Dom har bara varit en grupp nyttiga idioter som nu måste fortsätta att arbeta på en för dom obefintlig arbetsmarknad för staten har inte råd att låta dom få ut sin uppskjutna lön. Den finns helt enkelt inte. Det kan man verkligen kalla ett förändrat synsätt på individen.
-Precis och jag tittade lite hastigt på ett TV-program som nu förordar privata sjukförsäkringar och privata vårdförsäkringar eftersom systemet med en statlig Försäkringskassa håller på att skrotas – den stämmer väl inte riktigt in på arbetslinjen. Dessutom skall man skaffa sig privata försäkringar för att fylla ut A-kassan, som tydligen inte heller fungerar. Och givetvis skall en ungdom redan nu skaffa sig privata pensionsförsäkringar för den statliga pensionen har vi det dax:et totalt ballat ut! En helt ny syn på statens roll i samhället håller på att etablera sig.
-Du vet att om Du eller jag hade haft ett pensionsbolag som gjort som svenska staten hade vi suttit och skakat galler på verklig livstid för bedrägeri, men det kan man dessvärre aldrig fälla en politiker för. Dom kan bara ställas till ansvar i allmänna val – vilket på vardagssvenska betyder att dom landar på en dunkudde med en ekonomisk garanti som vi inte ens kan drömma om.
-Varför blev vi inte politiker? Vi har ju helt klart gjort ett felaktigt yrkesval inser jag nu.
-Så är det men det är ingen idé att gråta över spilld mjölk, bara att varna andra att inte göra samma misstag. BLI RIKSPOLITIKER och inte busschaufför.
-Men nu skall vi imorgon varsko arbetsförmedlingen och a-kassan om att den 28 februari 2010 blir vi friställda, som är ett av de nya modeorden.
-Jo det gäller att ge dem tillräckligt lång startstäcka så att de hinner fram i sin handläggning i tid. Hörde att A-kassan behöver tre – fyra månader för att komma till skott.
-Då gäller det att begära försörjningsstöd i god tid alltså. Att vara ute i mycket god tid torde vara nyckelordet just nu.
-Jo men visst. Vi håller på att bli en del i den naturliga utslagningsprocessen. Gamla gubbar som arbetsmarknaden absolut inte vill ha att göra med. Bäst föredatum gick ut för länge sedan.
-Läste att vissa som var på anställningsintervju hos Veolia blev anställda på stående fot medan andra fick några vänliga tröstande ord på vägen mot ättestupan.
-Olika falla ödets lotter.
-För att lägga till en faktor till detta så sa en anställd på statistiska centralbyrån att ”Ingen vill väl försämra äldrevården kraftigt eller återinföra ättestupan”. Jag tror att hon har fel.
-Nu heter det ju att vi börjar jobba senare i livet.
-Denna generationen ja, men nu skall vi inte blanda bort korten här. Dom som man vill skall jobba längre började bra mycket tidigare och det är den gruppen som måste jobba längre anser de politiker som varit med och svindlat pensionsmedel.
-Jo men enligt statistiken försörjer 100 personer 70 som inte arbetar och då handlar det om barn, skolungdomar och äldre.
-Aj fan så föräldrarna försörjer inte sina barn och skolungdomar då? Det var nått nytt.
-Tydligen inte enligt statistiken. Och att öka utrikesfödda i arbetskraften skulle inte hjälpa, rent statistiskt. Dessutom vill hela EU-området göra detsamma så konkurrensen om arbetskraftinvandring kommer att bli knivskarp, rent statistiskt. Dessutom behöver vi en nettoinvandring av arbetskraft på 200.000 arbetskraftindivider per år, oräknat medföljande familj, rent statistiskt. Idag har vi en nettoinvandring på bara 50.000 människor per år.
-Alltså måste pensionsåldern höjas. Såg ett förslag på 72 år.
-Jag ser ett tydligt problem med detta. Företagen är totalt ointresserade av äldre arbetskraft så frågan är hur man skall ändra på den inställningen. Det syns övertydligt vid varje upphandling av kollektivtrafik t ex…
-Bra fråga – nästa…


-Jakten på skattepengar börjar ta sig lätt absurda former tycker jag.
-Hurså? Vänta lite nu… Du har hittat nått om skatt på ideell handel.
-Typ så. Sex procent moms på secondhand försäljning t ex verkar knäppt. Hur skall det gå för all ideell verksamhet om detta blir verklighet?
-Den dör väl och den svenska staten har tagit livet av ännu en gammal tradition i EU’s namn. De gamla speciella momsreglerna för ideella föreningar och trossamfund slopas. Trossamfund får omsätta max 250.000:- om året.
-Det är lite märkligt att detta sker samtidigt som långtidsarbetslösheten stiger och stiger. Det är i ett sådant läge som ideell verksamhet blir ännu viktigare.

-Intressant på min ära, intressant. Spotify har enligt uppgift minskat den olagliga fildelningen radikalt, men den är fortfarande för stor säger man på Ipred för att motivera sin blotta existens.
-Hur många vpn-tunnlar har man då hittat?
-Kul att Du skulle ställa den frågan, för det finns inget officiellt svar på den och det finns heller inget svar på hur många privata FTP-servrar det finns uppe heller.
-Och medan rättssystemet vrider och vänder rusar tekniken vidare. Spotify är ju gratis i sin enkla version och lätt att spela in ifrån och you-tube har samma fördelar. Jag har en känsla av att tekniken hunnit en bra bit framåt innan rättsystemet ens kommit fram till hur man skall förhålla sig till gårdagens system.

-Jag satt och funderade på hur det offentliga Sverige egentligen förhåller sig till att medborgarna skaffar barn?
-Det kan väl enbart vara positivt, det är väl det sätt som man förökar sig på.
-Tror Du det. I besparingssyfte vill i vart fall SU i Göteborg att befolkningen i deras upptagningsområde inte skaffar barn för det kostar sjukhuset en massa pengar som man inte har.
-Det är väl skönt att kunna tänka så kortsiktigt och inte behöva fundera över återväxten.
-Fortsättning på detta är givetvis slopandet av nattis och lite senare dagis. Allteftersom befintliga barn växer upp och eftersom samhället inte har råd med nya kan man fasa ut nattis och dagis ur systemet. Tänk själv vilka besparingar det blir… Whooo!
-Nattis! Skulle det ha nått med jämställdhet att göra då eller… Jämställdhet blir väl också för dyrt.

-Samtidigt blir SOS-Alarm privat. Visst är det härligt när vi privatiserar även livräddning i syfte att spara pengar.
-Vi har redan privata ambulansföretag som optimerat antalet ambulanser så nu väntar vi på att polisen privatiseras och upphandlas på anbudförfrågningar med en löptid på 5 år. Vart femte år sker en naturlig utslagning av för gamla och olämpliga poliser på samma sätt som idag sker av bussförare.
-Du menar att vi sätter ett ”Bäst före datum” även på poliser? Sedan bokförs dom under förbrukningsmaterial. Jo nog har samhället ändrat sin samhällssyn alltid.

-Regeringen har beslutat att ge kommunerna möjlighet att förbjuda dubbdäck i sin kommun.
-Okey och hur skall då genomfartstrafiken fixa detta?
-Vet väl inte jag heller? Även turistande bilister omfattas nu av kravet på vinterdäck mellan 1 dec till 31 mars.
-Jag läste att Transportstyrelsen beslutat om 5 mm som minsta mönsterdjup på tunga fordon, alltså både bussar och lastbilar.
-Och när träder detta nya ikraft då?
-Den 15:e november, så det har redan trätt ikraft.

-Efter senaste trafikchefen kom ingen ny trafikchef och en före detta Tranemoförare fick ta över vissa uppgifter och han styrs nu av driftschefen som i praktiken alltså blev trafikchef bakvägen.
-Så det kan bli. Men det är väl ingen som på allvar tror på ett liv efter 2013 i alla fall.
-Nej det tror jag inte. Men Veolia satsar i alla fall på unga förare för att få ner lönenivån. Man kallar det ekonomiskt tänkande och vältar över resten på samhället. På så vis får Västra Götalandsregionen billigare kollektivtrafik. Kostanden för de utslängda förarna går på ett annat konto och berör därför inte Regionens budget.
-Ibland får Dubbel Italiensk Bokföring en helt ny betydelse. Dubbelbottnad Italiensk Bokföring.
-Precis. Samma sak som att förr var det religionen och kyrkan som styrde folket, sedan tog fackföreningarna över den rollen. Nu har kyrkan helt tappat greppet och facken håller på att göra det och slår sig hela tiden samman för att överleva. Så frågan blir vem som tar upp den tappade manteln?
-Kan det vara idrottens tur att hålla folket i schack nu kanske.

-Jag hörde att Hitler blev demokratiskt vald i Tyskland en gång i tiden vilket de etablerade svenska partierna noga ville betona i samband med debatten om SD.
-Så om SD blir demokratiskt valda som Sveriges största parti kommer valet att ogiltigförklaras?
-Det lät högst troligt. Och det är väl bäst så…. Vem vill ha en ny Hitler? Så gör de i andra länder när fel gruppering vinner ett val.

-Pirate Bay lyder nu Tingsrättens beslut om att stänga sin trackertjänst.
-Men det var väl bussigt!
-Den tekniska utvecklingen gör att trackern inte behövs längre. Och så hade dom ett vitesföreläggande att ta hänsyn till.
-Men då är ju allt frid och fröjd nu då?
-Inte riktigt. För Ipred är förbannade på Internetleverantörerna som raderar sina trafikuppgifter alltför snabbt.
-Dom vill väl behålla sina kunder eller?
-Men det gillar inte Ipred.
-Har ingen gnällt på VPN-tunnlar ännu då?
-Det kommer, det kommer. Lugn bara lugn. Den stora frågan är när det kommer alternativa nät till Internet som står utanför staters kontroll. Ett Skynet kanske - bestående av utrangerade kommunikationssatelliter.

-Detta med EU är rätt så märkligt!
-Hur så?
-Jag minns alla fagra ord om än det ena och än det andra och sedan jämför man det med verkligheten.
-Du vill alltså påstå att dikten och verkligheten skiljer sig åt.
-I högsta grad. Senaste exemplet är gränsöverskridande internethandel. Den fungerar nästan inte alls, för vem vill att svenskarna köper billigt via näthandel i t ex Estland när dom givetvis skall köpa dyrt i Sverige.
-Vi såg ju hur det gick med näthandel av alkohol och läkemedel samt livsmedel. Det gick inte alls.
-Frågan inställer sig med jämna mellanrum: För vem finns EU? Och ett givet svar är: ”inte för konsumenterna”!
-Det är sant eftersom det är starka ekonomiska intressen som skapat och styr EU.
-Fast nu har väl EU ändå riktigt slagit sig självt på händerna! Vilka mesiga ”superledare” man utsett…
-Bäste polare! Du har inte förstått grejen. Ju färglösare EU-ledare desto bättre. Frankrikes president och Tysklands rikskansler samt britternas premiärminister vill absolut inte hamna i skuggan av en stark och karismatisk EU-ledare. Europas Förenta Stater är ingenting som dessa herrar och damer vurmar för. Då blir dom av med statusglansen.

-Jag ser att Överlida reduceras ytterligare som samhälle även det. Tidigare försvann ICA-butiken och nu tar SEB sitt pick och pack och sticker därifrån.
-Det sker ju en ständigt pågående avfolkning av områden utanför städer och större tätorter. Dessa områden är olönsamma. SEB uttrycker det så fint: ’Det är svårt för ett kontor på en mindre ort att leva upp till de säkerhetskrav som ställs idag.’ I klartext är man olönsamma.
-Vilket ånyo bevisar det vi så länge har hävdat: Den svenska landsbygden är fruktansvärt olönsam och skall avvecklas snarast.

08 november 2009

Söndagen den 15 November 2009

Nån gillade inte denna bussen!




Funderingar kring kollektivtrafik!

- Se där ja Söndag nu igen!
- Så sant, tiden bara flyger iväg.

- Är det inget som Västtrafik glömt?
- Vad är det dom skulle glömt?
- Nått om att berätta med STORA bokstäver om KONTANTSTOPP den 1:a december!
- Dom kanske inte tycker att det är nödvändigt att berätta detta.

- Satt och slölyssnade på TV4 och det var nått om nån Blondinbella som har 300.000 unika besökare per dag. Så många läsare kommer vi aldrig att få. Men det är å andra sidan 80% bloggande tjejjer och bara 20% bloggande killar.
- Men då satt bruden visst 5 timmar om dagen bara för att skapa ett nytt inslag. Och så riktar hon sig till tjejer med frånskilda föräldrar.
- Jaja och vi som bara försöker hylla de som inte syns så mycket. Den osynliga yrkeskåren. Vi håller ju inte på att håna våra medmänniskor hela tiden - även om det ger höga läsarsiffror.
- Precis: "För Din skull blev det sent igår". För att bussar ska vara rena och hela i god tid före avgång jobbar dom dag som natt, dessa osynliga servicemänniskor. Nu fick jag väl till det?
- Stopp nu, vi städar väl våra bussar själva.
- Just det och vilken passagerare ser att vi gör det?

- Och trots allt detta osynliga servicearbete finns det en massa otacksamma personer som ständigt gnäller på kollektivtrafiken och som tar vår service för given. Just idag såg jag nått nytt gnäll från Ulla som ogillar att Västtrafik höjt priset på ungdomsbiljetterna mer än för de vuxna.
- Verkade lite ologiskt kan jag hålla med om.
- Några politiker var inne och skulle ändra på villkoren för Fritidskortet, men dom fick nobben.
- Det är inte klokt vad dessa politiker skall in och kludda i allt.
- Där fick Du in en femetta.

- Jag satt här och funderade på en kul sak. Stegräknare har kommit på modet igen och då tänkte jag så här. Ta bussen och åk ett lagom antal hållplatser och gå sedan tillbaka hem.
- En annan variant vore att gå av ett par hållplatser tidigare och gå till jobbet/hem.
- 12.000 tycks vara det magiska talet.

- Dom som bor runt Svenljunga Busstation älskar "min" remtjutande buss!
- Det tror Du bara. Deras stegräknare rusar väl iväg när dom ilsket trampar runt och väntar på att Du ska köra iväg.
- Och eftersom "vår" buss alltid är iskall så bör våra passagerare springa till bussen för att få upp värmen.
- En liten detalj finns det att fundera över! Jag tänker på nedkylning och drag. "Våra" bussar är knappast dragfria på förarplatsen och var gång vi öppnar framdörren får vi en rejäl dos nedkylning som bonus!
- Kan just undra hur det påverkar hälsan? Vi får väl kolla med någon läkare!

- Inte nu igen! Nu har vi ånyo den där lokala diskussionen om vad det skall kosta att åka buss i den egna kommunen. För kollektivtrafikens och Västtrafiks skull hoppas jag att Västtrafik trots sina för- och nackdelar blir frikopplade från kommunerna och bara får regionen som ägare.
- Du tror och hoppas att hela Västra Götalandsregionen får ett enhetligt prissystem utan en massa lokala varianter.
- Så klart - det är det enda sättet jag tro gynnar kollektivtrafiken i framtiden. Jag ogillar starkt dessa lokalpolitikers kladdande för att vinna några lokala röster i nått kommande val. Systemet måste vara mer stabilt än så. Annars saknar det trovärdighet över tid.
- Vi kanske får våra önskemål infriade för man snackar just nu om att göra regionen till ensam ägare till Västtrafik.

- Det är väl samma med dagens kollektivtrafik? Är systemet stabilt nog? Var finns reservförarna med sina reservbussar som griper in när det uppstår störningar? Sådant hade vi förr i tiden. För att skapa stabilitet och leveranssäkerhet.
- Sånt där kostar pengar som ingen längre vill betala.
- Då skall man alltså räkna med långa väntetider vid strul.
- Det är det redan.

- Nu är det inte långt kvar till att vi blir kontantlösa och därför har vi nu fått ett litet häfte som skall göra oss till experter på kontokortsläsaren som någon monterat i bussarna.
- Men det går inte att omsätta teorin i praktiken ännu för systemet är inte uppgraderat.

- Vad var det dom skulle göra i Lockryd?
- Det har inte Du med att göra, angår Dig inte!
- Va? Vad har jag gjort Dig nu då?
- Nej nej jag bara illustrerade attityden hos den som lämnar knapphändig information till oss förare. Du får så lite info som möjligt - resten angår Dig inte.
- Men vad gör dom då?
- Dom höjer kantstenen så att det ska bli plant i förhållande till de nya låggolvbussarna.
- Skall det göra att bytande resenärer springer snabbare mellan bussarna. Den officiella tiden för bussbyten är 60 sekunder och det är ingen tid som våra fruar fixar bussbyten på.
- Men i denna veckan bytte dom hastighetsskyltar så frågan är väl om den där minuten verkligen blir en minut.
- Det får framtiden utvisa!
- Runt Svenljunga råder 60/80 så det tar lite längre tid att åka till Älvsered och Borås nu och vissa tider på dygnet äventyras förbindelsen söderut till Falkenberg/Halmstad/Varberg, liksom anslutningarna i Borås!
- Så det råder inte fri fart för bussarna då?

- Skit vad "våra" bussar dricker vatten och inte har vi nån glykol hemma heller. Det kan aldrig vara bra att åka omkring med nästan rent vatten i kylaren vid denna årstiden.
- Definitivt inte... men dessa bussarna är väl strax historia. Tror Du verkligen att dom får fortsätta att gå i trafik nån annanstans?
- Jag har i vart fall hört kreativa förslag från förare på andra bolag, vad det nu är värt!
- Apropå det! Är det nån skillnad i status på en normalbyggd och en lågbyggd buss? Jag tycker mig märka detta.
- Om det nu är det så lär den skillnaden vara utraderad första mars nästa år för då skall det bara rulla låggolvbussar.
- Och så kan vi tjäna en hacka på att sälja njurbälten på linje 303.

- Ett attraktivt läge, nära till dagis och inte minst: Bra kommunikationer. Fungerande kollektivtrafik tycks vara självklart i stadsmiljö.
- Men lika självklart som det är i stadsmiljö, lika främmande har det blivit i landsbygdens byar.
- De styrande kallar det för utveckling!
- Jag vill nog hellre kalla det avveckling!

- En sak har slagit mig den senaste tiden. Dom här upphandlingarna som sker med en viss regelbundenhet kommer med tiden att odla fram den ultimata bussföraren.
- Kan Du vara vänlig att utveckla det?
- I djurriket sker det en ständig utslagning av svagare individer för att gynna de starka som kan föra arten vidare. Dessa upphandlingar följer samma mönster. Det vinnande bolaget damsuger marknaden efter de absolut bästa chaufförerna som skapar minst bi-kostnader.
- Så dom tar både ur den grupp som fått sparken och "tar hand om" andra bolags bästa förare?
- Det är ju så urvalsprincipen fungerar. Här fungerar den råa utslagning perfekt och samtidigt slås resurssvaga bussföretag ut.
- Alltså pågår två utvecklingar parallellt här. Dels sker en utslagning av bussföretag (alternativt uppköp) och dels en stenhård gallring av förare för att få tag i dom som kostar minst.
- Det är ju det som marknadsekonomi handlar om, det borde vi veta som läst företags- och marknadsekonomi.
- Ett av de problem som troligen kommer att uppstå är att när processen kommit tillräckligt långt så finns det få stora aktörer kvar som lägger anbud.
- Förhoppningsfulla friska, nyktra och drogfria personer kommer alltid att ge sig in i utslagningsprocessen. Den påstådda förarbristen är bara nys utanför de tre storstäderna. Frågan är om den ens finns där egentligen - eftersom nästa som vinner en upphandling fritt anställer ur alla i området verksamma chaufförer.



Funderingar kring allt annat!

- Alla borde få en trygg ålderdom säger man och skriver man i olika media.
- Du är väl bra stollig Du. När Du passerar 65 år har Du definitivt passerat bäst före datum och är bara en stor belastning för samhället.
- Du verkar nästan tro på den gamla ättestupan på nytt.
- Med tanke på alla politiska uttalanden som går ut på att vi 40-talister är en belastning på samhällskroppen och det faktum att alla våra inbetalningar till pensionssystemet är förbrukade till annat - vanligtvis kallat förskingring - så är det väl inte så underligt.
- Nått ligger det allt i vad Du säger. Det svenska pensionssystemet är i gungning och det finns debattörer som menar att politikerna offrade pensionärerna.
- Hur många gånger har olika finansministrar konfiskerat pengar ur pensionssystemet? Kan Du svara på den frågan?
- Men dom har ju lovat att betala tillbaka lånen, som dom valt att kalla det.
- Tror Du verkligen på allt dumt Du hör! Gör inte det.
- "Den som arbetar får äta och den som inte arbetar skall heller inte äta". Det är väl ett kristallklart budskap. Kan det verkligen misstolkas?
- Hur var det nu ordförande Person sa, förlåt mig, godsägare Person skulle det vara sa: Det vi gjort kommer inte att vara speciellt populärt om 20 år när de som pensioneras ser vad vi gjort.
- Jag minns inte att hon Sahlin nämnt nått om detta i den senaste debatten.
- Politiskt självmord. Jag tror inte folk över 65 år står så högt i kurs i nått parti just nu.

- Men Du Bo! Om vi nu inte kommer med i detta nya Veolia då får vi förhoppningsvis 680:-- om dagen eller cirka 15.000 kronor i månaden före skatt, minus skatt på ungefär 4500:--, dvs 10.500:--/månaden.
- I 300 dagar tror jag det var och från den 28/2 2010 till den 1/5 2011 är det 345 ersättningsdagar.
- Då fattas det dagar i alla fall.... Vi får hitta på nått kreativt.
- Det verkar så!
- Veolia har i alla fall börjat anställa nu, redan i mitten av november.
- Då vet vi snart vilka som hamnar på chaufförernas soptipp som förbrukade. Och man snackar om förarbrist...
- Minns Du snacket när BL förlorade denna trafiken?
- Du menar att BL förlorade 45% av sin trafik och skulle säga upp 150 personer och allt det där?
- Lite så och hur VD säger att "troligen kommer dom att anställas av Veolia". Men för det första är det ett glapp mellan 150 och 130 på 20 personer, och för det andra är det inte alls självklart att just dom uppsagda får nytt jobb.
- Nej det har redan börjat visa sig att man anställer personal som är timanställda hos BLAB så VD var ute och cyklade.
- Nån frågade mig om jag trodde BL fanns kvar efter 2013 och en annan sa att Veolia tar väl över resten också vid nästa upphandling.
- Jaja! Vi som lever får väl se och om vi inte lever skiter vi i det...

- Undrar hur många amerikanska tittare SVT försöker värva när man sätter in Dolph Lundgren som programledare i Svenska Melodifestivalen?
- Inte en aning! Han lär inte ha bott i Sverige på 25 år.

- Men TV4 är väl goa i huvudet. Denna veckan kör dom "Mamma till en mördare" och nästa vecka kommer "Pappa till en pedofil" och ytterligare en vecka senare kommer nog"Jag våldtog min dotter i 20 år" - en given succé. Det gäller tydligen att locka publik på alla till buds stående medel.
- Mmmm. Kan just undra om bönderna i "Bonde söker fru" får lov att testa 'varan' ordentligt innan dom fattar beslut. Det är väl lika viktigt att hon/han funkar i sängen som i ladugården.
- Dom kanske kör ett uppföljningsprogram på detta senare. När det gäller kommersiell TV vet man aldrig vart gränserna går.
- Jag har hört talas om snuff-movies men jag är tveksam om svensk kommersiell TV går så långt!

- I Italien är man förbannade, för är man katoliker så är man och då skall krucifixen sitta kvar. Vadå multi-etniskt samhälle? Krusifixen är en del av landets tradition. Multi hit och multi dit! Släng er i väggen.
- Detta med kulturkrockar har onekligen sina sina poänger. Vi har ju i Sverige fått rucka på ett antal lagar för att uppfylla målet om att alla skall få utöva sin religiösa tro. Och skolavslutningarna sker inte i kyrkan längre.
- Jag hörde frågan om vad som är svenskt och om en hon/hon kände sig svensk och jag måste säga att svaren varierade, men ingen av de tillfrågade kände sig renodlat svensk så sanningen är nog helt simpelt den att det inte finns nått som heter svenskt! Det är ett påfund som skapats av partier som SD och liknade idépartier!

- Tele2 svarar för en annan variant på kulturkrock vill jag nog påstå. Kommersiellt kontra leveranssäkerhet. Jobbar man kommersiellt finns inte utrymme för en massa dyra backupsystem.
- Jag förstår att Du tänker på Tele2's tekniska strul som gjorde att 3,5 miljoner kunder blev utan sin mobiltelefon.
- Precis och dessförinnan var det väl ComHem som strulade.
- Det verkar vara nått vi får vänja oss vid med andra ord.
- Verkar faktiskt vara lite värre än så. Marknaden innehåller ett större antal oseriösa mobiltelefonföretag var enda målsättning är att lura till sig så mycket pengar som möjligt.
- Det är ju ändå ett nytt fenomen och alla har inte lärt sig att se upp i denna nya miljö. Överhuvudtaget är mobiltelefon- och näthandel lurigt jämfört med att gå till en fysisk affär och handla.
- Du har nog rätt. Att handla med Clas Olsson på nätet eller i en av deras butiker är en helt annan sak än att handla av rena Internetföretag som inte kan nås rent fysiskt.

- Äntligen helg efter en lång och jobbig vecka. Sovmorgon! Det trodde i varje fall Linda... men Linda fick tji. 06:03 på söndag morgon kommer sopbilen och brôtar utanför hennes sovrumsfönster.
- Det är väl ånyo ett resultat av det kommersiella system som präglar dagens samhälle. Det är pengar som styr och inte hänsyn till andra.

- Ibland blir saker och ting nästan löjligt roliga!
- Hur då menar Du.
- FRA är sura för att dom utsattes för en DOS-attack och kommentarerna äro många. Många menar att om man har rent mjöl i påsen har väl övervakningen ingen betydelse, men om övervakaren inte har rent mjöl i påsen då?
- Jag får väl säga som dom sa i TV-programmet Lorry: Tänkte inte på det.

- Apropå pengar så har Lisbeth Salander blivit en superkändis även i Honduras och Stieg Larssons änka Eva Gabrielsson har inte det minsta glädje av detta heller, trots 35 års "äktenskap". Nej Stiegs far och bror lever gott på de cirka 200 miljoner som böcker och filmer dragit in. Snacka om orättvisa av gigantformat.
- Dom lär ha erbjudit änkan 10% eller cirka 20 miljoner.
- Oerhört generöst, med tanke på att hon borde vara den som förvaltade hela förmögenheten.
- Vem har sagt att det finns rättvisa i Sverige!

- Och vindkraften blir bara farligare och farligare.
- I vart fall slänger den vingar omkring sig.
- Det var alltså ingen uthållig energikälla.
- Och ingen större kvalitet heller. Men dom håller på att utbilda vindkraftstekniker så vi får se om dom hinner bli klara med sin utbildning innan vindkraften läggs i malpåse.

- Nu är det väl ändå amatörernas afton på riktigt! Hallå eller?
- Vad är det med Dig nu då?
- Efter 180 dagar skall sjukvården inte längre avgöra om Du kan arbeta eller inte, det skall tjänstemännen på Försäkringskassan.
Så bra. Då kan ju sjukvården rekrytera personal från FK när det fattas. Att dom inte kommit på det tidigare.
- Nu skall jag berätta världens kortaste skräckhistoria: Amatörkirurg. I mina öron låter detta förslaget som en riktig skräckhistoria. Skall administratörer leka Gud!?
- Du har helt fel. Det hela är en politisk fråga. Det blir politikerna som avgör om Du är arbetsför eller inte! efter 365 dagar skiter dom i om Du är sjuk eller frisk.... Så är det!
- Hur avgör man en politikers arbetsförmåga då?
- Jag tror att man gör det i allmänna val.
- Du bara en liten liten fråga. Är det samma politiker som anser att just dom är en högriskgrupp och skall vaccineras mot svininfluensa först av alla?
- Troligen.

- Jag hört alla möjliga konstigheter om den nya influensan.
- Jaha, Vissa grupper av personer har en ökad risk att bli allvarligt sjuka av den nya influensan. Främst är det gravida kvinnor. Även personer som har någon av följande kroniska sjukdomar är särskilt riskutsatta:

  • kronisk hjärt-kärlsjukdom (endast förhöjt blodtryck utgör ingen ökad risk)

  • kronisk lungsjukdom (t.ex. astma eller KOL)

  • svårinställd diabetes

  • nedsatt immunförsvar (på grund av sjukdom eller behandling, t.ex. med cellgifter)

  • kronisk lever- eller njursvikt

  • extrem fetma eller neuromuskulära sjukdomar som påverkar andningen

  • barn med CP och /eller flerfunktionshandikapp.
-Både Du och jag är ju redan förkylda och företaget skall tydligen vaccinera boråschaufförerna i vecka 49, men då har vi väl redan varit färdigförkylda hoppas jag!
- Intressent .. mycket intressant.
- Vissa grupper skulle vaccineras först av alla som sagt. Men man blir inte kallad till vaccination utan får själv kontakta sin vårdcentral.
- Och det säger Du först nu.... Vi ringer och ringer men det är aldrig nån som svarar numera. Det där vårdvalet var nog inte så lyckat. Nu går det inte ens att komma fram på telefonen. Bara en telefonsvärare.
- Oroa dig inte, om man är en i övrigt frisk person som fått lite sketen influensa behöver man inte vård, utan vila och jobba. Skulle man blir sämre kan man kanske eventuellt gissningsvis sannolikt behöva vård. Man ska kontakta vårdcentralens telefonsvarare om man: har hög feber i mer än tre dygn, får svårt att andas, får ont i bröstet, får blå läppar eller hud, hostar upp blod osv osv...
- Man skall alltså vara döende.

- Spelar Du spel i Facebook?
- Nej, vet Du vad, aldrig i livet.
- Tur för Dig det, för det lär visst vara rena rama lurendrejeriet. Spel som t ex Farmville tjänar pengar på annonsering till spelarna och genom försäljning av virtuella saker. Enligt uppgift drar speltillverkaren Zynga in 100-tals miljoner på spel som Farmville. Ett exempel är att Du kan göra ett IQ-test i utbyte mot poäng. Resultatet skickas till Din mobil, men det är långt ifrån gratis. Du träffar ett avtal som kostar Dig mellan 100 - 200 kronor/månaden. Känn Dig blåst.

- Och jag antar att begreppet gratis inte alls är gratis i svensk mening.
- Korrekt!
- För att gå runt problemet att Facebook-teamen upptäcker hur annonseringen går till, ser annonsörerna till så att personer i norra Kalifornien, där de flesta Facebook-anställda bor, ser andra typer av annonser än övriga Världen.
- Det är som vi sagt så många gånger förr - pengar som styr världen.
- Så om man bedömer att ett litet världskrig lönar sig så kör vi ett! Vapenhandlarnas måtto.
- Typ så. Fast där finns en del osäkerhetsfaktorer!

- Efter det kyrkan tog sitt beslut om vigsel i kyrkan har vissa motståndare tagit sitt eget beslut och begärt sitt utträde.
- Då undrar jag när de präster med flera som ogillar beslutet också lämnar Svenska Kyrkan. Det vore rätt befriande, för Svenska Kyrkan.
- Precis! Varför skulle vi bry oss - vi har ju redan gått ur.
- Jo det har vi gjort, men det berodde på att de kyrkliga valen inte var några kyrkliga val utan ren och skär diktatur. Där fanns inget att välja på helt enkelt.

- Och nu skall vi införa skatt på all idéell verksamhet.
- Så allt som idéella föreningar gör för att få verksamheten att gå runt skall nu skattebeläggas?
- Japp.
- Exit VälgörenhetsSverige med andra ord.

- Nästan alla bloggar idag handlar om mode och modeprylar samt bajs och kisshumor!
- Det är ju sant. Sedan är det mest tjejer som bloggar och några av dessa bloggande tjejer lever tydligen ut sina frustrationer i bloggform.
- Jag kom på att vi kopplat bort den fria kommentatorsfunktionen just på grund av att undvika alla elaka påhopp som kom som ett brev på posten.
- Och den typen av kommentarer tillförde inte ett dyft till debatten.

- Vem behöver SverigeDemokraterna när vi har VellingeModeraterna.
- Det vete katten.
- Men jag hörde att i Svenljunga Centralort finns SFI lokalen medan dom som behöver SFI får ta bussen eftersom dom är utlokaliserade till småsamhällena.
- Så typ linje 161 är en SFI-linje då eller?
- Det verkar så ja!
- Sedan skall man spara energi i Svenljunga kommun genom att alla tar bussen istället för bilen. Och närtrafiken skall visst synliggöras.
- Närtrafiken? Synliggöras! Visste inte ens att den fanns!

- Jag hörde att nån medarbetare fyllde 50 år den 25 november.
- Säger Du det. Men det är väl ingen som talar med oss - vad jag förstår.
- Glömde det!