24 september 2005

Idag är det Lördag (2005-09-24)

Glesbygd kostar pengar


Tyvärr kommer nya bevis som visar att glesbygd kostar pengar, som vi inte är villiga att betala. Senaste exemplet är hur skolor och skolskjutsar är organiserade. Man bussar barn till skolor i centralorten och lägger ner skolorna på de mindre orterna. Allt under täckmantel att det sker för barnens bästa - och utan större protester från föräldrarna.
Ett annat exempel är nya bränslen till fordon. Dessa bränslen tillhandahålls enbart i större städer - där man borde ha ett önskemål att reducera biltrafiken. När sedan bränslet accepterats så beskattas det till döds.
Godkända miljöbränslen är inte rapsolja.
Ytterligare ett färskt exempel: Borås Lokaltrafik vill sätta in kameraövervakning i sina stadstrafiksbussar - regionbussar är inte intressanta att skydda.

Apropå Borås Lokaltrafik


BL har ju under några år brottats med dålig ekonomi. Tidningarna rapporterar nu att BL behöver ett ägartillskott på 24 miljoner för att kunna slutföra pågående kontrakt. Inget ägartillskott och det blir konkurs. Borås Stad har i flera år försökt sälja bolaget men politikerna har inte varit överens. Ägartillskottet eller omedelbar konkurs samt ny operatör som kör kontrakterad trafik skulle betyda ungefär samma pengar för staden. Dock skulle en konkurs också utlösa betalningsgarantier för inköpta bussar. Borås Stad sitter i en rävsax.
Vad skall Borås Stad med ett eget bussbolag till? Bolaget har ju inte fått lägga anbud fritt på trafik som varit på anbud utan varit bunden till trafik i och runt kommunen. Inte undra på att BL känt sig tvungna att dumpa priset för att inte raderas ut. Man kan ju säga att nuvarande anbudssystem på kollektivtrafik på ett vis är en enorm kapitalförstöring och innebär att personalen aldrig kan få en hyggligt säker anställning, ju kortare avtalstid ju större kapitalförstöring och osäkerhet för personalen. Vissa debattörer tycker att Borås Stad skall göra sig av med BL och ta smällen - det ät svårt att avgöra hur stor eller liten smällen blir i framtiden.

Dagen efter


Nu vet vi vad som krävs efter en skön torsdagskväll i Borås - Dagen efter piller. Skall kollektivtrafiken i sin utökade service tillhandahålla dylika piller på nattbussarna?
Varför inte - tjejerna vill ju ha ökat inflytande och killarna vill starta eget. Dessutom är tjejerna mer ambitiösa och inriktade på mål och karriär. Mål och medel går hand i hand.

Skattejakt


Göteborg får 50 nya skattejägare och bara det faktum att det behövs säger väl ett och annat om vårt skattesystem. Sverige är ju ett högskatteland och svartjobb och bidragsfusk är stora inkomstkällor för vanligt folk. Det tragiska är väl att Skatteverket hävdar att dom arbetar för rättssäkerhet och det är ju skrattretande.
I ljuset av detta kan man läsa att fyra regioner är Sveriges ekonomiska motorer.

Fildelare stoppad


Antipiratbyrån har på nytt slagit till mot ett större IT-företag (inga namn) som skulle ha agerat central för sk upphovsrättsskyddat material. Sidan lär ha kallats Bluecrap. Antipiratbyrån hävdar sedan att man hade så och så mycket material på sin server. Tyvärr är det väl så att man har en tendens att kraftigt överdriva i avskräckande syfte.

EU väger tyngst


Så var det klart. EU-domstolen har slagit fast att nationella lagar och regler inte gäller om dom står i strid med EU:s regler. Solkart är också att den så kallade rättssäkerheten numera styrs av politiska intressen och ej av lagar. Plötsligt upptäcker Sverige och 10 andra medlemsländer att dom utan att själva fatta det lämnat ifrån sig straffrätten till EU. Frågan blir: Vad har våra politiker mer lämnat bort utan att ens förstå det.
Europas Förenta Stater närmar sig i rask takt precis som det var tänkt när EU-tanken först togs upp. Vägen är krokig men målet är kristallklart.

Åter till hemsidan

Inga kommentarer: