09 september 2005

Idag är det 9 September

Riksväg 27


Riksväg 27:s nya sträckning invigs idag. Visserligen är inte alla arbeten klara, men vad betyder det? Ingenting! Informationen kring detta bygge och hur det kommer att påverka kollektivtrafiken har i princip saknats sedan den dag vägbygget startade. Nåväl idag ivigs det ungefär NU!

Fackligt


Har varit fackligt aktiv sedan jag började arbeta, men nu tycker jag att det är dags att ändra på det. Kommunal är nog den mest ointressanta förening jag varit med i. Jag misstänker att dom tycker att periferimedlemmar är ett nödvändigt ont. Brandmännen har ju redan lämnat kommunal och varför vi som kör buss skall vara medlemmar i ett fackförbund för vård- och omsorgssektorn fattar jag inte. Den tidning som då och då dyker upp i brevlådan går direkt till tidningsinsamligen eftersom den inte skriver om sådant som berör vår yrkesgrupp. För ungeför 500:--/månaden får jag en tidning jag absolut inte behöver och aldrig någon form av information från lokalavdelningen. Jag har inte en aning om vilka som finns med där - om jag inte är så intresserad så att jag åker 13 mil för att gå på ett fullständigt meningslöst möte som handlar om statstrafik. Vi är en minoritet i företaget och därför finns vi egentligen inte.
Nu tycker jag att det är dax att sluta betala till sådant som aldrig levererar.

Reservlagledare


Har Du hört begreppet? Vad det innebär är i princip aldrig klarlagt. Ursprungligen skulle dessa figurer gå in och vicka när lagledaren inte var i tjänst. Det var bara det att lagledaren skickades på kurser och den funktionen uppdateras med information och så vidare för att kunna fungera väl. Allt är helt i sin ordning tills den stackars reservlagledaren skall ersätta. Den figuren saknar all internutbildning, saknar all information (såväl inaktuell som aktuell) och uppdateras inte, men förväntas klara av att fungera och göra ett bra jobb (gratis första vecka för övrigt).
Det känns lite som att kasta pengarna i sjön att avlöna ett antal reservlagledare som man egentligen inte kan använda. Onödiga utgifter inom kollektivtrafiken betyder onödiga kostnader i en bransch där konkurrensen är stenhård.
Effektivast är att ha förare som kör sina 13,5 timmar/dygnet utan att ifrågasätta något och aldrig kliver ur bussen. Då klarar man sig med 2 förare per fordon för att täcka ett dygn. Allt lagligt och prydligt.
Idag är jag vrång.

Intern Information


Först läser man i Tidningen och så läser man mer i tidningen och så läser man ännu mer i tidningen - till sist ser sig företaget tvunget att gå ut med någon form av intern information som egentligen inte förändrar eller klargör det som Tidningen skrivit om i flera dagar. Dessutom formulerar man informationen på ett sådant sätt att man i allt väsentligt undviker att tala klartext.
T ex "paket 1-5 dras just nu med vissa problem, men......." För den oinvigde är ju detta rent nonsens. Vad är paket 1? Vad innebär paket 2 och så vidare. Vad är det egentligen för info jag fick? Fick jag egentligen någon information? Blev jag bara lurad att tro att jag fick information när jag egentligen inte fick veta något av vikt?
Detta med att ha ickeinformerande information är en oerhört svår konstform som de flesta drivna politiker och talskrivare behärskar till fulländning. Tydligen också vår företagsledning! Grattis!


Åter till hemsidan!





Inga kommentarer: