15 oktober 2005

Lördag 2005-10-15 (nattjänst)

Politiska löften


Ena politiska grupperingen skriker ut Fler i arbete medan den andra sidan gastar Jobben kommer först. Det skulle skilja en halv miljon arbetstillfällen mellan grupperingarna. Dessvärre står det ingenstans om vad det är för jobb man talar om. Och siffrornas storlek gör att trovärdigheten kan ifrågasättas.
Är det överhuvudtaget möjligt med ett verkligt maktskifte. Är Sverige inte en enpartistat i praktiken?
Regeringspartiet har ju suttit vid makten i decenier, över ett halvt sekel. Man har hunnit infiltrera alla politiska maktstrukturer i landet. Flertalet landshövdingar har partibok, i alla departement sitter anställda med rätt politisk åsikt. Sedan har vi systerorganisationen LO där alla är partimedlemmar och ingår i toppskiktet. I ledningen för varje fackförening sitter partifolk. Facket är alltså regeringspartiets förlängda arm. Ve den fackföreningsmedlem som inte tillhör rätt parti. Nu senast fick en medlem i KD sparken från LO. Fel parti.
Hur skall en gruppering med annan politisk inriktning kunna göra sig gällande när man har politiskt motstånd på alla beslutande nivåer i samhället.
Vi harju till och med upplevt politiska strejker organisterade via LO de korta perioder en annan politisk gruppering agerat regeringsparti utan egentlig makt. Kom sedan och säg att inte makt korrumperar.
Även Hyresgästföreningar och liknande är politiskt styrda av regeringspariet. Ditt boende är med andra ord också politiserat - vilket fastighetsskatten är ett bevis på. Har Du sett någon hyresgästförening agera mot den pålagan?

Det förekommer dock parallellt en annan trend riktad mot regeringens förlängda armar - facken. Medarbetare som öppet kritiserar sin arbetsgivare får sparken. Volvo och Conex är färska exempel, båda med utländska ägare. Cirka 300 personer får förtidspension på Volvo (och det är säkert inte Volvo som skall betala i slutändan).

Det går bra för Sverige dundrar regeringspartiet. Trots detta får folk dagligen sparken från jobbet samtidigt som samma parti lovar både +jobb och annat. Märklig logik. Samtidigt kan man läsa att de svenska företagens vinster i snitt steg med 22 % 2004. Vinsterna steg mer än försäljningen (c:a 5%). Det betyder att företagen blivit mer kostnadseffektiva (läs sparkat personal). I samma veva läser man i regionmagasinet att antalet anställda i regionen ökar och att regiondirektören genast skall analysera vad ökningen beror på.
En annan faktor som regeringspartiet infört är så kallad medfinansiering vid ohälsa som innebär en betydande risk för fötetagen och som verkar hämmande på nyanställningar. I den kostnadsjakt som företagen bedriver i konkurrenssyfte medger knappast åtgärder i arbetsmiljön. Det är billigare att flytta tillverkningen.

Samtidigt börjar politiska ledare reagera mot att utflyttning av jobb till låglöneländer blivit en modelösning. Istället skall man jobba efektivare med mindre personal. Regeringen har dock en politik för att hantera arbetslöshet - inte för att lösa den.



Kollektivtrafik


I Borås tidning har ett flertal insändare den senaste tiden kritiserat bussförare. Vissa störs av att föraren lyssnar på radio på sin arbetsplats. Andra störs av att bussföraren var lite krasslig på jobbet. Någon tycker att bussföraren kör för fort. Andra att bussen inte håller tidtabellen. Man klagar också på att bussföraren minskar farten vi vägbulor (som för övrigt klassas som arbetsmiljöproblem). En bussförare skall uppträda korrekt och professionellt (fast insändaren glömde att berätta vad detta dessa begrepp innebär för insändaren).
En bussförare blev av med kassan när han under natten hotades av en rånare med kniv och basebollträ. Undras om han uppträdde korrekt.

Den centralstyrda färdtjänsten firar också triumfer. Man tycker tydligen att alla förare skall ha en unik lokalkännedom, en gps och detaljerat kartprogram för att fixa sjukresorna. Det skall gå lika bra med en bil från Göteborg i Sjuhäradsbygden som en från trakten. Kul idé! Synd bara att den inte funkar i den verkliga verkligheten.

Nu minskar också förarnas inflytande över sitt arbete ytterligare i med större centalstyrning och ökad användning av dataprogram för att göra optimala tjänster. Även tidtabeller produceras av dataprogram och inte av verkligheten. Men det är förarna som får ta kritiken för dessa dataprodukter inte de som producerar dem. Passagerarna kan inte se skillnaden mellan Beställaren (THM), Entreprenören och Utföraren (föraren). Det är ju föraren de träffar dagligen - övriga aktörer är tryggt placerade långt ifrån verkligheten med sina datamodeller.

Åter till hemsidan

Inga kommentarer: