07 oktober 2005

Kollektivtrafik så där i allmänhet

Ny information


Det har influtit lite nytt i kollektivtrafiklådan. En hel del faller väl under onödigt vetande. Frågor och svar om nya pris- och betalsystemet faller ännu under onödigt vetande eftersom det är upplysningar som är lösryckta ur sitt sammanhang och därför inte kan förankras i något system. Betalsystemet finns ju inte ännu och någon utbildning om det har vi inte heller hört talas om.
Vår THM (TrafikHuvudMan) har skaffat sig en ny informationsansvarig och det är väl bara att denne också förstår innebörden av ordet information - den som får lever blir mätt. THM's VD påstår att man skall sätta sig på skolbänken igen under hösten, men vår arbetsgivare har nog inga planer för detta. Dom har nog inga planer för förarutbildning överhuvudtaget och det har dom inte haft de 4 senaste åren.
Två betrodda medarbetare från vår arbetsgivare får uttala sig om hur man skall minska hot och våld mot förare. Inga pengar, videoövervakning, bussvärdar och inga nattbussar är populära uttryck. Vi som inte kör i centralorten hänger liksom inte riktigt med. Bussvärdar har vi ingen aning om vad det är för något, videoövervakning på regionbussar kan vi bara drömma om och kontantlöst ingår väl i önsketänkandet eftersom det inte finns en chans i helvetet av kunna köpa färdbevis på andra platser än hos föraren. För övrigt har vår ärade arbetsmarknadsminister nu givit besked om att en bussförares arbete räknas som ensamarbete även om bussen är fullsatt med passagerare. Det är bra att veta för skyddsombud när föraren hotas???? Fattade inte det där sista - skyddsombudet åker ju aldrig med när en hotsituation uppstår?!

En annan intressant upplysning flög förbi och handlade om "Bra arbetsmiljö på väg" och ingick i Arbetsmiljöverkets kampanj för ökad säkerhet för alla som kör i tjänsten. Broschyren delades ut till arbetsgivare och skyddsombud, men inte till dem som kör i tjänsten. Ett intressant kampanjupplägg - undrar just vad syftet kunde varit. Sådan som kommer till arbetsgivare och skyddsombud kommer ju aldrig vidare utan har en tendens att stanna där.

Sedan har vi snacket om tidtabeller kontra verkligheten. Jag tror att THM inte riktigt fattat det där med turbo :-). Det är ju inte ett jaktflyg vi kör utan en buss som dessutom är strypt till max 100 km/tim vilket i de flesta fall är en på tok för hög hastighet för en buss där passagerarna inte har säkerhetsbälten och vissa inte ens kan sitta still i sätet under färd. Att sedan ha stående passagerare i hastigher runt 90-100 km/tim är ju inte speciellt smart i dessa tider av så kallat säkerhetstänkande. Vintertid i en buss som aldrig hört talas om dubbdäck är ju sådana hastigheter rent livsfarliga. Nu är vi inne på avancerat säkerhetstänkande :-).
Fast detta med tidtabeller är ju egentligen inget problem - skit i dom. Svarar dom inte mot verkligheten så får verkligheten råda.
Ett annat intressant fenomen är kalla fordon vintertid. Du kör t ex i 4 timmar och har sedan uppehåll i säg 1,5 timmar. Snacka om en iskall buss när Du skall börja köra igen. Våra fordon har inga dieselvärmare eller annan tillsatsvärme utan förlitar sig på den värme som alstras av motorn. Står motorn still blir bussen snabbt utkyld. Fast å andra sidan är ju bussförare förbrukningsmaterial.

Läste också en artikel om att förarna får bättre villkor - när bussen skadas, fast fasen vet om det gäller överallt. Jag har aldrig märkt något sådant. Trafikföretagen är rädd om bussen - inte föraren. Fast vår arbetsgivare satsar främst på nyutbildade gröna förare och får på så vis billig arbetskraft som ofta skadar fordonen. Dom har ju ingen rutin men det är ju å andra sidan logiskt eftersom förare går under kontot förbrukningsmaterial.
Dålig eller obefintlig snöröjning kvaddar ju också en och annan buss. En buss som dessutom saknar de för bilar obligatoriska dubbdäcken.

Det nya bussdirektivet från EU har lett till att låggolvsbussar används i trafik där dom inte alls är lämpliga. Låggolvsbussar borde förbjudas eftersom dom är trafikfarliga och skakar om både förare och passagerare. Vi håller på att få motoriserade hästvagnar utan fjädring igen. Jag som trodde vi lämnat 1800-talet bakom oss.

Inga kommentarer: