05 mars 2006

Söndag 2006-03-05

FÖRST


Nu har våran John gått i pension och S E och jag var och avtackade honom med blommor och present (väggur). För tillfället var inte timanställning aktuellt.

Veckobrev



Det harförekommit ytterligare något fall av kassamisskötsel som förorsakat varning under veckan.

Borås Lokaltrafik kommer inte att säljas, det beslutet är nu officiellt.

Pågående aktiviteter


Depåtjänsterna har vi beslutat att inte arbeta med förrän till hösten. Naturligtvis tas förslag från depåerna emot om det sparar pengar för oss. Vi gör dock inget centralt ifrån nu.
Blanketten för att anmäla förbättringar används och det kommer att skapas ett system för återrapportering till er.

Vi skall från och med nu inte bara släppa på elev med skolkort om kortet inte fungerar utan i vanlig ordning göra kortinspektion, köra ut felanmälan, tillfälligt färdbevis (tariff 18) och ta in kortet och lämna in det hos trafikledningen eller hos Tidpunkten. Eleven får sedan själv ta tag i problemet med sin skola eller utfärdare av skolkortet. Glöm inte att skriva kortnumret på elevens felanmälan.
Är det något tekniskt fel på maskinen och då även GPS-problem skall detta anmälas till Trafikledningen.

Trafikledningen, Tranemos lagledare och verkstaden får beröm för sitt sätt att hantera olyckan i Hillared i onsdags.

Skador


Ja, så var den positiva trenden definitivt avbruten. Under denna vecka har vi haft 14! kända skador på 5 dagar! Visserligen har det varit halt och snö men det har det ju varit i två månader nu. Det ser nu mycket sämre ut i statistiken.

Övrigt


Sämst med bussföraryrket är för korta kisspauser. Detta är inget jobb jag rekommenderar min son.

Vi har inte sett något om ECO-driving, men det fåt väl anses normal.

Bussgods får icke köra inne i bussen. Så om vi enbart kör låggolvare på godsturerna får det ligga kvar blir slutsatsen.

Det är snart slut på konkurrensen på energimarknaden. Energibolagen, inklusive Vattenfall, är ute och köper företag. Länder är upprörda och värnar om sina nationella energibolag. Fransmännen är ännu inte beredda att vara européer till 100%. Vårt gamla Sydkraft är nu tyskt och heter Eon.

En gammal bekant "Stockholmaren" har skrivit insändare i BT lördag. "Varför verkar det som om gatuansvariga i Borås Stad inte tar snöröjning på allvar? Är det okunskap om vilka risker och faror som kan uppstå för fotgängare, cyklister och andra trafikanter pga att vägarnas ytor krymper." "....Sedan alla hållplatser som inte röjs direkt när första snön kommer, utan får får ligga kvar så att bussarna till slut kör på ren is. Ett stort riskmoment för oss bussförare. Passagerare kan halka in under bussen eller en buss som glider in bland passagerare på hållplatsen."

Lilla Sjötofta har tappat ytterligare 6 innevånare. Ambjörnarp däremot har ökat med 15 innevånare.

Protokoll



Nya avtalet klart och gäller från 1/1 2005 till 31/5 2008. Lönerna för depålagledare är klara. Problem med uniformspersedlar till depåerna. Det är depålagledarnas uppgift att detta fungerar.
Det är inte fackklubbens uppgift att informera sina medlemmar om förändringa inom företaget.
Tre listombud skall tas fram i Borås - och listombuden på depåerna är avvecklade.. Skyddsombud: Huvudskyddsombud är Erik Skarp på 3 år. Borås Elisabeth Stigsson, Tranemo Richard Claesson och Svenljunga Ingbert Haraldsson. Skene är märkligt nog inte nämnda.
Förarcertifieringen skall visst lägga in en högre växel. Vi har som vanligt inte märkt ett dugg.
"Som sekreterare upplever jag det som positivt att få kritik, det är ju sådant som man lär sig på. Dock tycker jag inte att kritiken skall bli som ett ständigt gnatande om många gånger ej relevanta spörsmål (tydligen avgör sekreteraren vad som är relevant - inte den som har synpunkter). Protokoll för styrelsemöte är ju inte någon sorts fråge eller diskussionsspalt. Matnyttig information får man vid närvarande på medlemsmöten. Ett tips. Gå på dessa. (För det första var det styrelsemöten och dessa får en medlem inte besöka, för det andra avhandlas sällan eller aldrig något som intresserar depåerna under dessa medlemsmöten - vi är ju en obetydlig minoritet).

Åter till hemsidan

Brev till mig

Inga kommentarer: