22 december 2005

Mer kollektivtrafik

Våldssamhället


Vakter skyddar Karlskronas bussförare, Stenkastning nytt hot mot busstrafiken osv osv. Det finns säkert massor av teorier om varför samhället blir att mer våldsbenäget. Stigande arbetslöshet och uteslutning från gemenskapen sägs vara grundbulten - olika extrema politiska grupper har andra varianter. Kan våra uniformer leda tankarna till auktoriteter - något som tycks vara "fienden".
Eftersom normbildningen upphört eller i alla fall blivit väldigt flexibel är naturligtvis alla typer av auktoriteter av ondo. Samhället har inte längre någon gemensam värdegrund och alla grupperingar hävdar sin egen värdegrund vilket givetvis leder till splittring.
Sverige har ju inte heller ett gemensamt språk som förenar så en de viktigaste faktorer som skall verka sammanhållande saknas. Den andra viktiga faktorn är värdegrunden som inte heller är gemensam längre. Den tredje faktorn är arbete och den uppfylls inte heller. Inte undra på att det spårar ur.

Ofta är det panka passagerare som vill åka gratis som startar ett bråk. I Karlskrona har man därför väktare på stadsbussarna framåt kvällarna. En annan åtgärd är bättre belysning på ändhållplatserna. Något om kameror kunde jag inte läsa.
Det förekommer idéer om gratis nattbussar, men personligen tror jag inte att det är någon lösning.

I Kungälv kastar man sten på bussarna med krossade bussfönster som resultat och något liknade har förekommit i Borås. Det verkar som om kollektivtrafiken blivit någon av ett hatobjekt, osäker varför! Kanske har någon blivit tillrättavisad eller avvisad och skall hämnas.
I Kungälv funderar man helt enkelt på att dra in den aktuella sträckan och köra annan väg med Grön Express.
Stenkastningen är direkt livsfarlig om en sten träffar "fel". Även i lilla Kungälv har samhällsklinatet hårdnat på senare år. När jag körde där var det snudd på idyll men den situationen är sedan länge som bortblåst.
En mycket populär sysselsättning som förekommer på många orter är äggkastning mot bussar under mer eller mindre spektakulära former. Till detta kommer snöbollskastning - en gammal klassiker i en vassare tappning. Snö och flis kramas ihop och "snöbollen" kastas sedan in genom bussen framdörr med målsättningen att träffa och skada föraren.




Handikappade på kollektivtrafikfordon


I GP kan man läsa om Västtrafiks satsning på handikappanpassad kollektivtrafik. Tonen är inte direkt positiv. Dåligt fungerande ramper och icke fungerande skyddsgrindar nämns.
Man tror inte att KOLLA-projektet är realistiskt. Om sju år skall merparten av de funktionshindrade åka med allmänna trafikmedel. Man är precis som jag misstänksam och tror att KOLLA-projektets verkliga mål är att spara pengar genom att man drar in den dyra färdtjänsten. Många tror nog att ett mer troligt mål är att 50 - 60 % av de funktionshindrade kanske kan komma att kunna utnyttja kollektivtrafiken.

Nya Biljettmaskiner


Placering och montering av de nya biljettmaskinerna får en annan att fundera på hur en bussförare ser ut. I våra bussar har man väskan vid fotknölarna. För att sälja biljetter mm från de nya maskinerna får man stå på knä och för att använda gamla ScanPoint måste man stå upp och ha mycket långa armar. Att annan utrustning i bussen kommer bakom dees nya maskiner tycks ingen fästa något större avseende vid.
Frågan är väl om Västtrafik eller vem som nu kommit på detta ens funderat på ett någon skall använda grejorna?

Åter till hemsidan

Inga kommentarer: