27 december 2005

FRAMTIDEN Nr7 2005

Skuldfrågan


BLs framtid och ekonomi skulle vara resultatet av dålig upphandling och dåliga bränsleavtal och liknande - ja så hette det när man läste tidningsartiklar och lyssnade på radio.
Sedan läser man den interna lilla tidningen och upptäcker att felet är chafförernas. Dom kostar för mycket, så därför drar man in julklappar och personalfest och annat som visar att man uppskattar deras arbete. Dessutom är vi lata och därför skall tjänsterna ändras igen..vilken gång i ordningen vet jag inte. Målet är att få en godtagbar tjänst.
Dessa överbetalda och lata förare röker utanför bussen (man får inte röka i bussen), kör för fort och rent av vårdslöst (kanske för att hinna med snäva tidtabeller), pratar i mobiltelefon och är allmänt otrevliga. Så för att nu reducera antalet förare och därmed reducera dessa höga förarkostnader kommer man enbart att behålla förare som inte röker. Passagerare som röker utanför bussen kommer givetvis att avvisas.
Förare som orsakar skador på fordonen får räkna med avsked. Förare som använder mobiltelefon i tjänsten kommer att få sparken.
Vill minnas att rakvatten och parfym var icke önskvärt på förare - men gällde ej passagerare. Radion störde vissa passagerare medan Västtrafik vill ha möjlighet till radioutsändning i hela bussen. Det är inte lätt att vara alla till lags minsann.

Som en kort sammanfattning blir det att förarna är för dyra, röker, svär och snackar i nalle och inte är värd uppmuntran från arbetsgivaren.

Med bra kvalité skall vi vinna kundernas förtoende och det handlar inte om personligt bemötande. Nej det handlar om information, biljettmaskin, ut- och invändig städning/tvätt samt ut- och invändigt underhåll - så det så!
Vi snackar om linjeskyltar, belysning i linjeskyltar, högtalarsystem, stoppknapp, tidtabeller, belysning... jag tror att bilden är klar.

Säkerhet


Efter mycket prat om kameror och bussvärdar kan man komma med ett klargörande - jag har aldrig ens sett en bussvärd och jag tror inte att vi får några kameror heller. Landsortslinjer löper ju inga risker och hjälpen finns alltid en timme bort (eller var det två timmar). Allt handlar om tätorter. Det är ju där buset bor och där bor ju inte jag - tack o lov.

Åter till hemsidan

Inga kommentarer: