19 december 2005

Idag är en ny vecka

Veckan som gick


Det stora diskussionsämnet blev bussen i Viskan och ingen kom till skada tack och lov. En sådan här insident betyder att de flesta kommer att komma ihåg p-bromsen ett tag framöver. Att bromsarna låg på när bussen bärgades berodde på att luftsystemet var tomt pga att en lufttank var skadad.
Antalet kalla bussar har minskat tack och lov och antalet sjukskrivna har minskat.
Borås Lokaltrafik håller tydligen på att göra en hemsida - sent omsider. Undrar vad den kommer att innehålla?
Det klagas på att vi aldrig eller i vart fall sällan skriver felanmälan när något brister i fordonen - och det är nog rätt så naturligt eftersom det aldrig blir åtgärdat. Vi har fel som lever kvar i åratal.

BT hackar på BL


Som vanligt höll, jag på att skriva, så tar BT parti mot BL och inte Västtrafik. Nu har tydligen bussar avgått före avgångstiden och det vet ju alla bussförare att alla passagerare går omkring med atomur på armen. Här gäller inte fröken Ur inte!
Inte nog med det - chaufförerna blir anklagade för att nonchalera skolungdomarna. Att ungdomarna skulle ligga för länge i sängen finns inte. För att råda bot på förtidiga avgångar har man nu satt upp kartor i bussarna?

Handikappanpassning



Västtrafik har sedan flera år arbetat med att successivt öka tillgängligheten för funktionshindrade. Det gäller både ombord på våra fordon, på våra hållplatser och terminaler och när det gäller bemötande och service.
För att kunna ta ett samlat grepp med tillgänglighet har Västtrafik tagit ytterligare ett steg framåt och gjort en handlingsplan för ökad tillgänglighet för personer med funktionshinder. Den visar hur vi ska nå det nationella målet att senast 2010 kunna erbjuda en kollektivtrafik som är tillgänglig för alla.
Personer med funktionshinder har samma behov och önskemål som andra att använda fysisk miljö, att delta i samhällslivet, att använda samhällets tjänster. Tillgängligheten skall genomsyra hela transportkedjan, inte bara enstaka punkter, alla delar i resan måste fungera. Genomförandet kommer att kräva en hel del energi och resurser, det är vi medvetna om, men tillgänglighet är ett så pass viktigt mål och dessutom känns det givande att arbeta med det. Därför har vi fokus klart inställt på att nu gå framåt med full kraft utifrån de ekonomiska ramar som Västtrafiks styrelse fastställer.
På pappret låter detta helt fantastiskt och ett mycket behjärtansvärt mål. Några frågor väcker det dock. Hur anpassar man stressade friska resenärer till att acceptera att restiderna ökar? Föraren måste regelbundet lämna sin förarplats för att vara behjälplig och lämnar därmed sin kassa obevakad och riskerar alltså att snabbt bli av med den - hur löser man detta? De krävs självklart låggolvsfordon för att klara tillgänglighetsmålet vilket betyder att "förbrukningen" av förare ökar på grund av ökade komprimeringsskador i ryggraden eftersom låggolvsfordon saknar ett fungerande fjädringssystem. Vägbulor i tätorter och frånvaron av vägunderhåll på landvägarna gör att denna typ av fordon inte passar in i den miljön.
Tro nu inte att jag är emot denna anpassning - jag vill bara inte bli anpassad så till den milda grad att jag behöver färdtjänst själv.
Bara i Göteborg sker 21 000 färdtjänstresor per år och den besparing som uppstår om dessa istället förs över på kollektivtrafiken blir rejäl minst sagt. Men är Västrafik beredda att förändra tidtabellerna så att de nya trafikantgrupperna verkligen får en chans att utnyttja kollektivtrafiken?


Åter till hemsidan






Bra sagt


Att komma i rätt tid är bra.
Att gå i rätt tid är bättre.


Inga kommentarer: