26 november 2005

En snöig lördag i november

Veckobrev


Vår Trafikavdelning har just kommit på att man skall informera personalen via veckobrev som man då faxar ut till de olika avdelningarna. En berömvärd tanke. Problemet är att allt som Trafikavdelningen noterar händelser där vi inte är. För övrigt började vi på depån med nyhetsbrev för länge sedan som gick ut som e-post. På senare tid har det dock inte gått ut några nyhetsbrev eftersom det inte funnits några nyheter, allt har "rullat" på utan förändringar.
"Arbetet med tjänsterna går vidare......" kan man läsa - vems/vilka tjänster framgår inte. "....inte köra samma linje flera gånger under samma dag." är ju precis det vi gör hela tiden? Man blev inte klokare av detta.
Så kallade "tjänsteböcker" saknas helt hos oss - något som borde finnas i varje fordon i uppdaterat skick med alla taxor och regler som gäller vårt jobb.

Barnlösa i onödan


Studenter väntar ofta för länge med att skaffa barn. Allt fler skjuter upp föräldraskapet eftersom karriären ofta går före. Det är väl inte så konstigt med tanke på den jämnställdhet som man propagerar för i vår kultur. Då ingår inte barn. Arbetsmarknaden av idag gillar inte anställda som skall vara barnlediga, gå på föräldramöten, vårda sjuka barn med mera - lika lite som den gillar olika typer av handikapp. Kanske kan föräldraskapet räknas som ett handikapp på dagens arbetsmarknad

Billig läsk


Konkurrens är nog bra, men inte för ofta. Nu gäller det billig läsk, som inte konkurrerar på lika villkor som svensk läsk med vårt retursystem. Vill minnas att svenska märkesbilhandlare inte gillar importerade bilar av egna märket heller. Listan kan göras lång på att utländskt som vi inte gillar för att det är billigare och inte passar in i vårt "välordnade" och genombyråkratiserade samhälle.

Han får ta rasten i bilen


Läste i bladet om en renhållningsarbetare som får ta rasten i bilen. Inte är han ensam om detta precis. Det är åtskilliga bussförare som får ta rasten i bussen. Dessa har varken tillgång till rastrum eller WC som tex en byggnadsarbetare har, det är skillnad på folk och folk.

Fackligt


§1 i MBL säger: "Denna lag äger tilämpning på förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare". Tittar man sedan vidare på t ex §18 och framåt (Rätt till information) så har arbetsgivaren ingen skyldighet att informera arbetstagaren. Han skall informera en organisation som åläggs tystnadsplikt. Därmed är MBL-lagen lika tandlös som den var då den kom. Mycket snack i liten verkstad med andra ord.
Därmed kan fack och arbetsgivare sitta och mysa utan att medlemmarna som man borde företräda får inte veta ett dyft.
I §70 i ett protokoll från 2005-10-05 står helt korrekt att "fackklubben har inte eller skall inte ha informationsplikt visavi sina medlemmar".
§2 mom2 i Kommunals stadgar om Kommunals uppgift får väl ändras till "Kommunals uppgift är att ta tillvara sina egna intressen."

Under sektionen Arbetsplatsfrågor: Kommunal skall arbeta för goda anställningsvillkor och arbetsförhållanden, för god arbetsmiljö, samt för
inflytande, utbildning och utvecklingsmöjligheter för medlemmarna. Detta avsnitt kan knappast gälla för anställda inom bussbranchen. Utbildning och utvecklingsmöjligheter existerar över huvudtaget inte - det ingår inte i anbuden på trafiken. Det lilla inflytandet bussförare en gång haft vill man begränsa eller helt ta bort. Enligt KfS förhandlingsprotokoll 2005-07-06 skall under avtalsperioden företagen arbeta med bl a personalbefrämjande åtgärder (ingen julfest) och kompetensutveckling (för vilka?). Vidare står det om lokala utvecklingsmöjligheter avseende arbetstid etc vilket knappast är den verklighet vi lever i. Är det inte dags för fackliga organisationer att revidera alla dessa fagra löften eller leverera.


Åter till hemsidan

Inga kommentarer: