04 november 2005

Bensinskatteupproret

Vi har nu passerat 663 000 människor som har ställt sig bakom våra tre huvudkrav. Fler och fler ansluter sig. Även politiker - mest på lokalplanet - ansluter sig. Fortfarande har vår finansminister inte nedlåtit sig att ens svara på vår begäran om uppvaktning hos honom och hans finansdepartement. Hur länge har han och hans regeringskollegor mage att vända folket ryggen? Skulle tro att han kan vägra hur länge som helst.....Makten är viktigare.

Finansministern har aldrig tidigare upplevt en sådan massiv uppvaktning via mail från medborgarna. Hittills har drygt 114 000 medborgare mailat finansministern och framfört kravet på sänkt bensinskatt och borttagande respektive sänkning av momsen. Dock förefaller det som om han fattar mycket långsamt!

Miljöpartiet i Jämtland inbjöd bensinskatteupproret till debatt om bensinskatt - miljö och trafik den 22 oktober i Östersund. Att bensinskatteupproret och det gröna, i trafiksammanhang står långt ifrån varandra är naturligtvis inte någon överraskande nyhet. Det finns ett antal intressanta punkter att notera. Miljöpartiet har visserligen - under dagens opinionstryck - lovat att inte just nu (läs innan valet) ytterligare höja bensinskatten. Men det framgick mycket klart att ju högre bensinpris desto bättre, tycker miljöpartiet. Miljöpartiet förklarade under debatten uttryckligen att bensinskatten är ett bra sätt att ta ut skatt och visade ingen som helst förståelse för att vanligt folk drabbas onödigt, orättvist och ojämlikt hårt. Ledningen för miljöpartiet tror tydligen blint på att den gröna skatteväxlingen skulle göra att bilisterna accepterar utvecklingen. Ack så långt från verkligheten de befinner sig. T o m från publiken framförde miljöpartiets egna medlemmar att t ex 1,7 miljoner pensionärer drabbas oerhört hårt av bensinskatten och inte tjänar ett enda öre på den sk gröna skatteväxlingen.

På flera punkter, etanolens möjligheter, sambandet mellan oljetillgång och marknad osv. är miljöpartiet helt orealistiska.
Snart är nog vår stadsminister och hans finansminister de enda svenskar som inte har hört talas om att det pågår ett uppror mot de orimligt höga bensinskatterna. Stadsministern har inte ändrat sin åsikt att ingen protesterar och finansministern har hittills inte svarat på begäran om uppvaktning. Socialdemokraternas partiledning vägrar fortfarande hårdnackat att ens diskutera en sänkning av bensinskatten. Argumenten (s) framför är många och ibland väldigt märkliga - som t.ex. att om vi i Sverige sänker bensinskatten skulle arabländerna höja världsmarknadspriset och sko sig (sick!!!). Stadsministern tycks tro att Sverige skulle ha större betydelse för världsmarknaden än USA och Kina.

Vi vet sedan tidigare opinionsundersökningar och kontakt med bilisterna att en stor del av socialdemokraternas väljare är mot den för höga bensinskatten. Men ju högre upp i partiapparaten man kommer, ju närmre partitoppen människor kommer - ju mer folkfrånvända blir de. Det är verkligen som en omvänd pyramid. Basen vill sänka bensinskatten - höjdarna låtsas som om de inte ens har noterat protesterna. Denna hållning är i längden ohållbar för (s)-toppen och nuvarande regering.

Hela Sverige skall leva Det bästa regionalpolitiska stödet är sänkta bilkostnader. Sverige är för stort och glesbefolkat
för att ha samma skattetryck på transporter som Centraleuropa.

Vår stadsminister - billös som han är - inte hittills haft speciell god koll på vad oljan betyder för låginkomsttagare, barnfamiljer och glesbygdsbor. De folkliga protesterna mot de skyhöga bensinpriserna, där 70% är skatt, har hittills gått stadsministern fullständigt förbi - enligt vad han deklarerat vid möten och för pressen. Nu har tydligen ett nymornat intresse för energifrågorna lett till att stadsministern själv vill leda någon typ av oljekommission. Förhoppningsvis leder detta fram till lite verklighetsanpassade kunskaper och åsikter. Vi kommer noggrant att följa upp hans framfart i den nya
kommissionen. Det finns en rad intressanta frågor att studera och ett antal förutfattade meningar som uppenbarligen behöver korrigeras medelst verklighetskontakt.

Ett stort antal representanter för olika mer eller mindre skattefinansierade kollektivreseorganisationer har publicerat en propagandaartikel i Svenska Dagbladet den 2/11 2005. Större delen av den långa artikeln är fylld av skruvade
argument och tillrättalagda siffror och budskap som kan sammanfattas som: Vi vill ha ännu större subventioner och
kostnaderna skall betalas av landets bilister. Det talas i artikeln mycket om låginkomsttagare, pensionärer och glesbygdsbor. Det är grupper som vi i allra högsta grad värnar om - med tillägget barnfamiljer. Men kollektivtrafikens representanter kommer fram till en inte alls heltäckande slutsats och med en argumentation som är allt annat än ärlig.
Hela artikeln är ett skolexempel på glidande demagogi som slutar i att bilisterna gott kan betala 25 % moms bara den skattesubventionerade kollektivtrafiken kommer undan med 0 %. Det intressanta i sammanhanget är väl att glesbygdsbor inte har någon kollektivtrafik.

Inga kommentarer: