13 november 2005

Så var det söndag igen (051113)

Fars Dag


Jag hoppas att Du blev grattad på FARS DAG, jag blev det - av min fru!

Statistik


Var tredje person går inte till jobbet, står det i en blaska. Statistik är intressant. Enligt tidningen finns det 5 313 000 personer i åldern 20 - 64 år. Av dessa är 4 155 000 sysselsatta (inkl AMSjobb). Detta innebär att 1 158 000 inte är sysselsatta. Arbetslösa enligt stadsmakterna är betydligt lägre.
Dessa 4,1 miljoner människor skall försörja en befolkning på närmare 9 miljoner (dvs sig själva + alla andra). Häftigt!

TVreklam


Timell och låg ränta ett lyft för bygghandeln står det att läsa i olika tidningar. Då kom jag att tänka på hur häftigt det skulle vara med en TVsåpa om t ex kollektivtrafik. LÅGA PRISER och Frank ger ökat resande. Undrar om det skulle fungera. Den reklam som just nu florerar inom Västtrafik riktar sig till de redan "troende" i tätorter. Reklamen är t ex INTE inriktad på att öka resandet på ställen med lågt resande - typ glesbygd. Skälet torde vara att man på sikt vill avveckla sådan trafik med anledning av just lågt resande och eftersom man satsat all kraft på att öka resandet i tätort där det redan är ett relativt högt resande är mer lönsamt. Återigen är det i första hand vinstintressen som styr och inte en trafikförsörjningsplan som gör att HELA regionen skall leva. Med det nya aviserade prissystemet kommer detta att bli än tydligare. Kommunkortet i en kommun som Tranemo kommer att uppfattas som ett hån mot resenärerna som inte har ett dugg nytta av det eftersom dom INTE kan resa inom kommunen.

Homo eller ej


Debattens vågor går höga i homodebatten. Åke Green besöker HD och listor för och emot florerar på Internet. Det som slog mig var att det dels är Svenska Kyrkan som avkrävs någon typ av besked dels att vi inte fått veta vad frikyrkorna i allmänhet har för inställning. Än märkligare är att vi aldrig fått läsa vad övriga religioner egentligen tycker. Vad tycker judar, muslimer, hinduer och allt vad de nu heter och dessa grupper är ju rätt stora i Sverige skall man betänka.

Världen utanför bussfönstret


Läste senaste numret att en facklig tidning där läsaren fick tillbringa 9 timmar med en bussförare. Genast upptäckte jag vad jag glömt att ta med till jobbet i alla år - bönemattan. I nästa sekund slog mig likheten - utsikten från en landsortsbuss. Sedan dök nästa skillnad upp igen. Rastställe med kök, samligsrum med TV och ett omklädningsrum. Lyx. Sedan fastar jag aldrig när jag jobbar. Jag tror det kan leda till hungerkänslor och trafikfarligt beteende.
En intressant observation fanns dock i artikeln: Den som sitter bakom ratten i en buss är en robot som i alla situationer är utbytbar mot en annan robot. Som passagerare ser Du roboten bakom ratten inte en person av kött och blod. Arbetsgivaren ser för övrigt samma sak. Utbytbara robotar.

Jobbig vecka


Veckan blev lite jobbig så. Eftermiddagspass hela veckan och olika former av dataservice på förmiddagarna och lite annan service också - fast det bidrar samtidigt till en viss omväxling.
Kan konstatera att e-post till vissa försäkringsbolag inte fungerar, det är en kommunikationsväg som man inte fattat vitsen med. Samma sak med telefon - fungerar heller inte.
Nattbuss på en fredagkväll var trevligt med sociala nattvandrare som medhjälpare. Mer sådan och vi kan få ökat resande av lite vuxnare även nattetid.


Åter till hemsidan

Inga kommentarer: