30 maj 2012

Onsdagen den 30 maj 2012

Roy: Hur tycker Du att livet som pensionär har blivit Bo?
Bo: Nja! Jag måste få säja att det verkligen är fyllt av fallgropar. Vi har som grupp blivit väldigt intressanta för bondfångare till exempel. Bland de största bondfångarna är bankerna.
Roy: Du menar att bankerna är bondfångare?
Bo: Visst är det så. De lanserar en produkt som heter Seniorlån. Rent och skärt bondfångeri. Akta Dig! Syftet är att plocka Dig på pengar och snuva barnen på eventuellt arv.
Roy: Hoppsan! Jag lovar att inte gå på det där! Något annat?
Bo: Att åka buss och spårvagn verkar livsfarligt. Tänk om man råkar göra fel i Västtrafiks minst sagt tillkrånglade biljettsystem. Man riskerar ju att bli illa tilltygad av en sådan där biljettkontrollant.
Roy: Men vi kände ju i alla fall en trevlig kontrollant en gång i tiden.
Bo: Han har ju fått sluta. Deras upphandling hade gått ut. Dagens kontrollanter har nog mycket gemensamt med Göteborgs Parkeringsvakter – visa resultat till varje pris. Kontollanterna skall utgå ifrån att alla är brottslingar till motsatsen eventuellt är bevisad. Hur vet jag för övrigt att jag gjort rätt för mig? Jag får ju inget kvitto eller färdbevis! Det roliga är att allt det kan kontrollanten kolla men inte resenären.
Roy: Men Stadsjuristerna har ju sagt att kontrollanterna inte överskrider sina befogenheter!
Bo: Om vem betalar deras lön? Så korkad är Du väl inte? Men rent allmänt vill jag inte bli bemött på det sättet om jag nu tabbat mig. Då avstår jag hellre från att åka med och hur fan ska jag få på och av rullstolen. Funkar ju inte alls! Glöm och dröm.
Roy: Nått mer som Du vill spy lite galla över när vi ändå håller på?
Bo: Skulle väl vara det nya sättet att ordna bredband då. Kunden betalar både för distributionsnät och innehållet. Som pensionär finns inte dom pengarna helt enkelt. Ett effektivt sätt att utföra utrensning av oönskade internetanvändare. Har Du inte råd är Du icke önskvärd. Nu pratar vi om rätt stora belopp dessutom. Skulle jag behöva låna till allt detta vore jag död innan jag ens betalat klart! Vi pratar om bortåt 25.000:—per hus! 
Dessutom skryter kommunen med sin framsynthet. Kommunens innevånare ska alla vara sammankopplade i kommunens eget fibernät. Till råga på allt får kommunen bidrag från länsstyrelsen för att ordna så att alla skall få en snabb uppkoppling.
Dock är det inte kommunen som ansluter hushållen till fibernätet utan som hos oss en fiberförening. Kommunen skriver dessutom i sin annons att pengarna till fiberföreningarna är slut. “Tranemo kommun står bra rustat när det gäller möjligheter för allmänheten att få tillgång till snabb uppkoppling”, bara man har den rätta ekonomin.
Roy: Att vara pensionär verkar vara rätt besvärligt i dessa tider märker jag!

Inga kommentarer: