10 januari 2013

Torsdagen den 10 Januari 2013

Bo: Jag såg att en Mölndalsbo blev jättesur när man föreslog att man skulle ta vägen via Mölndals Kråka till Landvetter Flygplats. Men det var ju det som var vitsen ju. Visst fasen går det att köra fram till Kallebäck och ta upp på R40, men vad ligger vitsen med det.
Roy: Jag säger som Anneli Hulthén: När man är ute på vägbanan så bidrar man till trängseln! Så det är säkrast att hålla sig på trottoarer, cykelbanor och tåg.
Bo: Betänk att både bussar och spårvagnar befinner sig på vägbanan vilket per definition innebär att Du bidrar till trängseln även i en spårvagn eller buss.
Roy: Det som verkligen är fascinerande är matematiken runt kollektivtrafik och snacket om att varje trafikslag skall stå för sina egna kostnader. För det är ju bara lögnaktigt politikersnack. Hela syftet med trängselskatten är ju att bland annat att finansiera järnvägstrafik med avgifter från bilismen.
Bo: Hade man verkligen velat förbättra luften i Göteborgs Centrala delar hade man gjort centrala Göteborg helt och hållet bilfritt. Det hade varit fullt möjligt, men ekonomiskt starka grupper hade skrikit sig hesa.
Roy: En enkelresa med kollektivtrafik i Göteborg sägs kosta 63:50 per mil och det priset ökar med varje höjning av avgiften. Det blir nått fundamentalt fel i systemet om en enkelresa med allmänna färdmedel blir dyrare än motsvarande resa med egen bil.
Bo: Jag funderar på hur minskat bilägande leder till fler arbetstillfällen? Alla arbetstillfällen som kretsar kring bilar och bilägande minskar. Behovet av att tillverka bilar och bildelar minskar. Det vore intressant att få veta vad Anneli Hulthén hade tänkt fylla det gapet med för slags arbete? En spännande tanke. Minskad bilism ger mindre miljöpåverkan och även mindre rörlighet i ett land som Sverige och då är det intressant att se hur den strukturomställningen skall gestalta sig?
Roy: Egentligen vet Du en del av svaret. Folk ska bo packat i några få städer och inte finnas utanför dessa städer. Ju högre hus man bygger ju mindre yta upptar staden och ju kortare blir avstånden.

Bo: Vi som de facto inte bor i en stad funderade lite på det gamla Bondeförbundets nya idéprogram. Både homo- och lesbiska äktenskap samt månggifte. En oerhört spännande ny familjebildning i vår kultur. Män med flera fruar, fruar med flera män, gruppäktenskap med kvinnor och gruppäktenskap med bara män.
Roy: Begreppet familj får definitivt omdefinieras. Nuvarande status är helt enkelt inte korrekt. Att individens totala frihet får konsekvenser som avskaffad arvsrätt är bara logiskt. Vi är ju inte ett jordbrukssamhälle längre så vem som skall ta över jordbruket är totalt ointressant enligt det nya Centerpartiet.
Bo: Bondeförbundet blev ju Centerpartiet som nu borde byta namn igen till Citypartiet. Sedan måste ju ett parti som vill locka ett mångkulturellt Sverige inte hemfalla åt gamla förlegade kulturella idéer! Skall det vara mångkulturellt så skall det vara det hela vägen så klart! Då måste ju månggifte i alla möjliga former vara tillåtet. Även arvsrätten måste ju kunna regleras efter behag eftersom den varierar i olika kulturer. Gamla självklarheter är inte så självklara längre.

Inga kommentarer: