21 juli 2006

Äntligen fredag!!!!

Tvingad göra arbetsprov efter 43 år på jobbet


Efter 43 år på samma arbetsplats tvingades Han göra ett arbetsprov. Hanr kände sig kränkt och vägrade, nu arbetar han för lägstalönen. -Det är helt åt helvete. Man har dugit i 40 år, men nu är man inte värd något längre, säger han.
Han har jobbat på Stora Ensos massafabrik under hela sitt yrkesverksamma liv. Nu tvingas han ändå arbeta för den lägsta löneklassen på företaget. Anledningen är att han vägrade göra ett kunskapstest från företagsledningen eftersom Han uppfattade det teoretiska frågeprovet som kränkande. Man har dugit i 40 år, men med det här testet visar de att man inte duger till något längre. Vad man uträttar ute på golvet verkar inte spela någon roll längre. Provet utförs på en dator och speglar inte vad man behöver kunna för arbetet. Dessutom låg svaren ute på internet, varför resultatet blev orättvist. Företagsledningen har flera gånger uppmanat honom att besvara frågorna, men Han är orubblig. Man måste stå upp mot det man tycker är fel. Jag fattar inte att facket kunde gå med på det här, säger Han. När han vägrade hamnade Han i den lägsta löneklassen, och tjänar därmed 1300 kronor mindre än dem i klass två. Han tycker inte att han behöver bevisa något efter att ha utfört sitt jobb felfritt i alla 42 åren. Händelserna har nu fått honom att tappa lusten för att arbeta. När företaget drar ner på personal har han antagit erbjudandet om förtidspension och i november slutar han sin tjänst. - Det ska bli skönt. Jag tycker synd om yngre kollegor som måste stanna kvar i den anda som cheferna skapat. Det är ingen bra stämning på Skutskärsverken nu. Marie Lyxell Stålnacke är personalchef på Stora Enso i Skutskär. Hon berättar att testen gjordes för att alla skulle få visa att man klarar arbetsuppgifterna. Det här gjordes i samförstånd med Pappers, arbetarfacket. Förstår du Rogers motstånd? Jag kan förstå hur han tänker. Men vi måste se till att det är lika för alla och kan inte göra undantag för några enstaka.
Detta visar väl hur tydligt som helst vilket rövslickeri som facket ägnar sig åt. Och det är ingen större skillnad på andra förbund heller. Kommunal har samma rövslickarattityder och värnar inte i första hand om sina medlemmar, om nu någon till äventyrs trodde det. Företagen tar till alla tänkbara och otänkbara metoder för att sortera bort "olämplig" personal med fackets goda minne.

Kameraövervakning


Länsstyrelsen har fattat beslut om att tillåta övervakningskameror i SL-bussar. - Det är mycket positivt. Busschaufförerna är en utsatt grupp, säger ombudsmanen på Kommunal.
SL har sökt tillstånd för alla sina bussar, cirka 2000 stycken. Övervakningskamerorna syftar till att förebygga rån och vandalisering och öka tryggheten för både busschaufförer och passagerare. Tillstånden gäller övervakning av både förarområdet och passagerarna. Kameraövervakning i taxibilar har ju visat sig vara ett effektivt sätt att minska risken för våld och rån mot chaufförerna. Busschaufförerna är ju utsatta på samma sätt, så då är det också rimligt att ge dem samma skydd. - Kamerorna har en avskräckande effekt. Biljett- och kontanthanteringen är fortfarande stora problem, men nu har vi kommit en liten bit på väg. Kommunal arbetar på många sätt för att främja en bättre arbetsmiljö för bussförarna. Bland annat deltar Kommunal i det sk Förarplatsprojektet. Det är ett projekt som delfinansieras av Vägverket och där Bussbranschens Riksförbund, Svenska Lokaltrafikföreningen, Kommunal, Stockholms Lokaltrafik, Bussarbetsgivarna, Busslink och Göteborgs Spårvägar deltar. Kameraövervakning finns med som en av punkterna i deras program för förbättringar.
Den som tror att detta isolerat hjälper är med än lovligt korkad och i regiontrafik är nog nyttan mer disskutabel. Där saknas backup av polis.

Fritidskortet är personligt


Just nu håller Västtrafik på att byta ut Fritidskortet mot nya Västtrafikkortet med Fritidsladdning. Fritidsladdningen på Västtrafikkortet och gamla Fritidskortet fungerar på precis samma sätt - med ett enda undantag: Du som har ett Fritidskort har ett personligt kort som du inte kan låna ut medan du som har en Fritidsladdning på ditt Västtrafikkort kan låna ut det. Vid kontroll kan biljettkontrollanter beslagta Fritidskort som används av någon annan än ägaren. Var därför noga med att skriva namn och födelsedatum på kortet.

EM-Kortet


Västtrafik har fyra olika EM-kort beroende på hur du vill kunna resa. Gemensamt för korten är att du kan åka hur mycket du vill i tio dagar. Dygnet runt, även i nattrafiken. Du kan resa med alla Västtrafiks bussar, spårvagnar, tåg och båtar. Två barn under 16 år kan resa med utan extra kostnad. EM-korten gäller mellan 4 och 13 augusti. Upplagan är begränsad så det finns risk för slutförsäljning.
EM-korten börjar säljas i början på augusti. När du kliver ombord håller du upp ditt kort för kortläsaren, framför symbolen med hand och kort. Då registreras din resa. Finns det ingen kortläsare, visa upp kortet för personalen ombord.
EM 2006 Regionen Runt Gäller för resor i hela Västra Götalands län. Kostar 380 kronor.



Åter till Hemsidan

Inga kommentarer: