21 maj 2006

Nytt och krytt - eller nåt...

Dofter


Att man inte skall röka i bussen (eller i andra offentliga lokaler) är ju något vi lärt oss acceptera. Nu vill "allergiker" få samma regler för parfymer. Inga parfymer i offentliga lokaler eller på tåg, buss & flyg. Ingen parfym på krogen. Ingen parfym i bussen.

Medarbetarsamtal


Nu skall det tas fram en folder om medarbetarsamtal. Löjligt! Det vore bättre om man lyssnade på sina anställda istället - och handlade därefter.

Insändaren


Om det nu är så att "busschaufförer missköter sig, både vad gäller själva körandet - men även i bemötandet av kunder"," låter bli att stanna, förare som ljuger och förare som medvetet kör fel" så har Borås Lokaltrafik ett stort problem. Och det är inte chaufförena som är det största problemet. Att vara chaufför idag betyder noll status och ingen respekt från omvärden (medtrafikander, arbertsledning och passagerare) - en chaufför skall vara ett tjänstehjon; redo att alltid uppträda korrekt, alltid ha ett vänligt och glatt ansikte, ständigt vara beredd att hjälpa till, alltid uppfylla andra människors behov och förväntningar, aldrig tänka på sig själv... Dagens chaufförer har pressade turlistor - ibland angörs hållplatsen senare än nästa avgångstid. Arbetsgivaren fyller arbetstiden med så mycket att det inte ens går att utföra. Inte ens chaufförer kan "göra tid". Mycket folk, rörelsehindrade passagerare, mycket trafik, frågor ... då blir bussen sen, men resenärerna kräver att bussen ska "komma i tid" och inte köra för fort, för tyckigt eller obekvämt. Chaufförerna har ett omöjligt arbete. Turlistorna fungerar när det inte finns annan trafik eller passagerare. Då är bussen i tid, men sådana turer dras in - dom är inte lönsamma! Till detta kommer låg lön, omänskliga arbetstider och att alla inte passar för jobbet, men ändå måste vara kvar för det finns inga andra jobb att välja på. Faktiskt är vi olika sinnelag och personligheter men alla måste försörja sig! Några kör buss!
Och du, Kenth Wasserman, med dig som trafikchef förstår jag att det kan vara frestande att ta en extra sväng - som protest - för det verkar inte vara helt lätt att diskutera problemen som finns med dig. Du förstår ju inte att du är en stor del av problemet. Jag blir så arg och upprörd över att alltid vara den som skall bli trampad på. Jag kräver respekt för min person, min yrkesidentitet, respekt f människovärde! Medtarfikanter, arbetsledning och passagerare måste ändra attityd mot den som kör bussen. Det är faktiskt människor bakom ratten, inga okänsliga förarrobotar!


En busschaufför
numera ursinnig, men proffsigt leende























Åter till Hemsidan

Inga kommentarer: