29 januari 2006

Nytt & Krytt

Ett och annat plock


Ny befattningsbeskrivning för lagledarna delades ut. Denna skall diskuteras på nästa möte. Undrar vad som är nytt i detta? Det är inget som jag hört något om.
För trafik på linje 550 till Alingsås har 15 stycken förarkort laddats med 5.000 kronor. Utbildning för de förare som kör linje 550 påbörjas måndagen den 30 januari. Fast ingen ny tidsplan finns för införande av biljettmaskinen, det skjuts fram succesivt och där är väl ingen förvånad i dagsläget. Det skulle ju varit igång för ett par år sedan.
Kontakt med lagmedlem skall ske senast dag tre vid sjukdom, det har hänt att lagledare inte har varit medvetna om att vissa förare har varit sjukskrivna.
Magnus Hagård arbetar nu med att se över tjänsterna för Svenljunga och Tranemo. Alla depåers tjänster skall snarast göras med hjälp av dataprogramet Blockbuster, och där försvann den sista möjligheten för förarna att påverka sitt arbete. Vi lyder numera under stikt militär disiplin och saknar allt inflytande över arbetet - är det inte underbart att vi år 2006 återvänt till en arbetsmiljö som liknar den som rådde i början av 1900-talet. Hurra för avveckling av utveckling.Strålkastaren 4 år 2005 undrade varför föraryrket tappar status och här hittar vi en av orsakerna. Föraryrket är inget yrke längre utan mer en transportsträcka mellan två r i k t i g a jobb. Avreglering och upphandling har totalt förändrat (läs gärna förstört) arvetsvillkoren. Före avregleringen kände sig bussförare respekterade, nu råder raka motsatsen. Idag finns ingen yrkeskänsla kvar och skadestatistik och annat visar klart försämringen i reda pengar. Samtidigt har ju försämrat underhåll av vagnparken tillkommit som en följd av anbudssystemet, det gäller ju att hålla i slantarna.
XXX infomerade om de dagliga möten som hålls med trafikledaren, trafikchefen, personalplaneraren och driftschefen. Dessutom delades det ut dagens protokoll från detta möte som ett exempel. På dessa möten tas upp det sådant som rör trafiken. Vissa händelser åtgärdas direkt av exempelvis Trafikledaren. Andra vid en senare tidpunkt, det framgår när det skall vara klart. Vid vissa händelser som kräver snabb åtgärd kör Trafikledaren idag över lagledarna och handlar direkt. Tror att det kallas direkt demokrati - men säker är jag inte.
I den nya organisationen är vår VD också personalchef. Fd militär som han är och personalavvecklare.
Det är av vikt att förarna anmäler om dålig snöröjning, vägen till Borås Stad går: Förare Trafikledning CLS Borås Stad. Som tydligt framgår gäller detta enbart trafiken inne i Borås.
Under de senaste två veckorna har man lämnat ut 5-6 stycken skriftliga varningar till förare. Dessutom tillkommer fyra nya där två gäller samtal i mobiltelefon vid körning av buss. VD meddelar att han inte kommer att tveka att avskeda förare när det blir aktuellt på grund av misskötsamhet. Vi som kör landsbygdstrafiken får väl i framtiden lita på den ömkliga så kallade komunikationsradion som aldrig tycks fungera där vi råkar befinna oss och ge f-n i att via mobiltelefon lösa våra egna trafikproblem. Hellre skall vi ställa bussen än ser till att det rullar i god ordning tycks vara den nya linjen inom företaget. Låg status var det som sagt var. Här finns ingen tro på att en sketen förare kan lös något på egen hand.
Företagets drive med förare med flertalet skador flyttas över till förarnas lagledare. Innan man samtalar med förarna i dessa ärenden, samlar man in information så att man är pålästa om aktuell förare. De ärenden som påbörjats lämnas över direkt till lagledarna. Nya ärenden kommer succesivt från det dagliga morgonmötet. Undrar vad PUL säger om dylik registrering?
Första omgången av förare som har genomgått den förändrade (lättare och mer urvattnad får man tro) varianten är klara. Sju av nio förare godkändes. Tidigare har andelen förare som klarat av provet vid första tillfället varit under 40%. Detta innebär att i fortsättningen sker certifieringen enligt den nya varianten. Kan det vara rimligt att tro att certifieringen därmed kan anses som i stort sett kravlös och därmed saknar ett egentligt värde? Fast det kan ju vi inte veta eftersom vår depå aldrig varit aktuella för certifiering. Vi hinner nog gå i pension innan det ens blir aktuellt och lika bra är det kan man förmoda. Jag tror inte att vi blir bättre bussförare pga certifieringen. Rutinerade förare som genomgått certifieringen har bara fnyst åt eländet.

VIKTIGT


Personalplaneringen meddelar att ledighetsansökan ej längre skall skrivas på av lagledarna. Centralmakten ingriper igen, inget ansvar värt namnet skall deligeras.

Ett och annat plock


Trafikledaren angående semesterutläggningen: Möjligheten till att få dela upp huvudsemestern är näst in till obefintlig. Förarna ska ansöka om semester enligt de alternativ som är tillgängliga, har de särskilda önskemål om annat kan de skriva det på ansökan men det kommer att bli svårt att tillgodose deras önskemål då antalet förare på semester är uträknat exakt vecka för vecka. Vid sjukdom under semestern krävs läkarintyg från första dagen. Som sagt slavar kan aldrig få sparken - de säljs. Trafikledaren meddelar också att BL har mycket goda relationer med försäkringskassans fuskutredare. Kul att företagsledningen bokstavligen utgår ifrån att förarna sjukskriver sig på pin tji bara för att djävlas med företaget - det är verkligen den rätta inställningen för att i n t e bygga ett förtoendefullt förhållande mellan förare och företag. För att få hög status krävs att företaget har bra rutiner och ett gott ledarskap för att få trygga förare - här har vi istället ett gäng hotade förare - det bådar gott. Men va fan förare är idag bara brickor i ett spel och handelsvara (slit och släng-prylar). Vem har hört talas om internutbildning för att höja kompetensen hos förarna? Visserligen står det i Bilaga 1 till gällande kollektivavtal en hel del om kompetensutveckling och utbildning i företaget, men det är inget som företaget ens har läst. "En fortlöpande kompetensutvecklig är nödvändigt i ett modernt transportföretag, bland annat för att stärka individen, höja statusen, öka konkurrenskraften och behålla personalen." Men sådan skit ingår inte i anbudssvaren när man vill vara billigast och sanningen är att det ständigt snabbutbildas nya 'bussförare' eftersom det inte längre finns något intresse av att ens försöka behålla personalen.
VD meddelar att bolagets alla blanketter ska finnas tillgängliga på datorn i en gemensam mapp på servern. VD kommer att skicka e-post med exakt sökväg. Obs! Detta gäller ej depåerna som inte har tillgång till någon server i Borås.

Inom Swebus försöker man återvinna förarnas förtroende genom att skapa mindre enheter där förarna kan få större inflytande. Dröm och glöm...Guden heter PENGAR och allt annat är skitsnack. BL försökte sig på detta och det sprack på stubben. Det gick inte att deligera ansvar på detta sätt för det ledde bara till mer byråkrati och mindre körtid hette det. Något om bristande företagsledning framkom aldrig, märkligt nog.

Att Västtrafik inte gillar företag med förlustavtal kan man läsa i Strålkastaren 4 2005. "....att ha entreprenörer som det går dåligt för, är inte bra för oss." Dessutom anser Västtrafik att förarcertifieringen är statushöjande, men eftersom man nu vattnat ur certifieringen så föll ju det ringa värde som den eventuellt hade. Den får väl närmast betraktas som en marknadsföringsploj. Kollar man in Hallandstrafikens tidtabeller så kör dom stenhårt med reklam för att våra förare är certifierade som en slags markandsfördel helt i linje med de klassiska marknadsföringskoncepten. Jag ifrågasätter värdet med tanke på innehåll och utformning - skillnaden till ett yrkeskompetensbevis är ljusår. Nästa steg är väl att dela ut certifieringen direkt och rakt av så ingen ens får chansen att missa något prov??
Det var dagens lilla reflektion.....

Åter till hemsidan

Inga kommentarer: