12 januari 2006

Idag är en annan dag

Att läsa tidningar med filtret påslaget


Det finns väl inget roligare än att läsa tidningar och tidskrifter med sitt eget "filter" påslaget. Det ger en frihet att lägga till sina egna kommentarer och reflektioner.
Ett exempel är att när telemonopolet upphörde så blev det ju fart på telemarknaden. Alla nya operatörer var ju inte alltför seriösa och samma sak händer på bredbandsmarknaden - alla medel är tillåtna, det viktiga är att kunden betalar, skit samma vad han får för pengarna. Kundtjänst finns mest för syns skull och fungerar sällan eller aldrig.
Marknadsföringen för bredband är både glassig och förförisk, men skrapar man på ytan växer frågetecknen snabbt.
Tele2 har enligt Post- & Telestyrelsen fått flest klagomål.

Posten - som inte längre fungerar så där väl - hoppas nu att E-handeln skall bli dess räddning. Förr hette E-handel postorder och trots det har posten förlorat de lönsamma delarna till andra aktörer. Annars har Svenskt kvalitetsindex tydligt visat att Posten inte längre fungerar som det var tänkt. SMS och annan teknik skall spara pengar.
Mina paket kommer alltid med lastbil direkt till min dörr. Inte en postbil...? Någon olydig leverantör månne?

Nu skall man byta från blått till grönt på vägskyltarna utefter fd riksväg 45 numera Europaväg. 20 mille kostar det att byta namn. Vad får man för pengarna? GRÖNA vägskyltar - men absolut inte bättre väg.

Vårt kära Värsttrafik vill nu satsa på säkrare nattrafik och fler sönderbarslagna väderskydd. Detta innebär att priset stiger med 3,4 % per år framöver. Ett av problemen är att kvinnor är rädda för överfall på ödsliga hållplatser och undviker att åka kollektivt på kvällstid. Videoövervakning skall visst lösa det problemet. Varje tjej får en video med sig vid den ödsliga hållplatsen - fast det var visst tänkt att videoövervakningen skall vari bussen. Torde inte hjälpa om någon blir överfallen 100 meter från hållplatsen. Fast å andra sidan håller väl väktarna på att bli lite så närpoliser. Vi väntar väl bara på patrullernade väktare och väktare på alla kvälls- och nattbussar.
Närpolisen lyser ju med sin frånvara kan man lite vitsigt påstå.
Man kan ju utan överdrift påstå att vårt medborgeliga skydd som polisen skall stå för inte längre fungerar.

Fast som chaufför bor vi nog i fel land. I USA är bristen på långtradarchaufförer skriande. Man bokstavligt talat köper förare på gatan. Det klirrar nog bra i plånböckerna over där.

Klädbranschen håller på att minska omloppstiden på kläder för att lura oss att handla oftare. Genom att göra blusen eller kjolen omodern efter ett par månader förmås de modemedvetna köpa nytt. Tänk när man kommer ner på omloppstider på en vecka - då slipper man till och med att tvätta kläderna.

Byggfacket är på krigsstigen igen...där gillar man inte att vi är med i EU och absolut inte fri rörlighet på arbetsmarknaden. Det skall ta mig f-n inte komma hit varesig letter eller polaker och jobba på den svenska byggmarknaden....samtidigt har åtslilliga tusen industriarbetarjobb försvunnit till andra länder - fast det gick inte att sätta i blockad. Det är bra att ha kakan och kunna äta upp den.
Man får slå ihop fackförbund för att bibehålla någon typ av storlek, men vad hjälper det när vi inte kan blockera exporten av industrijobb. Färre medlemmar ger ju också mindre klirr i kassan viket leder till minskade arbetstillfällen för de som jobbar fackligt. Dessutom minskar antalet fackklubbar.

I den lilla världen händer de små sakerna. Igår var det exempelvis glashalt på vägarna. Då är en buss utan dubbdäck rätt otrevlig att köra. Det gäller att stanna på rätt ställe - annars är man rökt.
Sedan dyker det alltid upp bilister som fått körkortet på postorder och har lite egna varianter på trafiklagstiftningen. Det finns fler än ett sätt att ta sig igenom en rondell till exempel.

Bilar kan ge en gråa hår...först laddar vi inte...sedan blinkar vi inte....och nu lyser vi inte. Visst är det stenkul...åk kollektivt säger någon lustigkurre, du kör ju ändå buss! Visst men kollektivtrafiken förekommer inte på landet bara i och mellan städer och större tätorter.

Åter till Hemsidan

Inga kommentarer: