12 mars 2010

Fredagen den 12 Mars 2010



- Vi är nog lite insnöade va?
- Lite!? Vi är rätt så rejält insnöade!
- Jag satt och läste på en liten lapp "Vad är en zon?". En zon är lika med en kommun!
- Okej och vart går då kommungränserna i Västtrafiks värld?
- Vet la inte ja eller. Och dessutom kan en tätort också vara en zon... fast nyss var det en kommun? Lite rörigt blir det.
- Du skall alltid trycka på plusknappen när Du kliver på och alltid visa kortet när Du kliver av! Då är Du alltid på den säkra sidan under förutsättning att systemet fungerar den dagen.
- Jag läste en sak jag tänkte själv här om dagen. Vi båda började ju båda som konduktörer en gång i tiden. Kan det vara dags att återinföra konduktörerna om än för en begränsad period?
- Kanske det. Då kan förarna ägna sig åt att köra och konduktörerna röja upp i ett rätt knepigt biljettsystem som från tid till annan gör lite som det vill.
- Jag hörde att utbildningen av förarna släpar efter! Det var visst Värsttrafik själva som kommit underfund med det! Västtrafiks mål var att samtliga förare skulle kunna det nya betalsystemet senast den 31 januari 2010.
- Rätta mig om jag har fel men har vi inte mars nu?
- Jo visst och?
- Förarna kan fortfarande inte biljettsystemet. Det är ju rätt uppenbart!
- Det är entreprenörerna som skall stå för utbildningen och den kostar pengar... Inga entreprenörer lägger ut en enda krona om dom inte får två kronor eller mer tillbaka.
- Så Värsttrafik skyller alltså bristen på kunskap på sina köpta entreprenörer?
- Det verkar inte bättre.

- Så var vi där igen!
- Va?
- Personalen måste tas med i anbuden!
- Önsketänkande. Vore det inte bättre att vi handlade upp lärartjänster, läkare på sjukhus, sköterskor och till och med politiker. Billigaste politikerna får jobbet i fyra år!
- Det skulle jag verkligen gilla. Anbudsförfrågan på politiker under fyra år - låter kul.
- Sanningen är väl snarare den att provanställningar och timanställningar blir allt vanligare. Nobina (fd Swebus) tycks vara en föregångare på den linjen. Arriva börjar tillämpa samma system.
- Facket hävdar visst att provanställning av rutinerade förare är ren kränkning.
- Jaha och då undrar jag vad det kallas när man går förbi äldre rutinerade förare. Seriös superkränkning och åldersdiskriminering? Men jag har inte kunnat notera minsta lilla krusning av facklig aktivitet i frågan här omkring, så det där får nog mest kallas munväder från fackliga ombudsmän.
- Jag läser om en snubbe som bråkar om pauser, kontanthantering och kalla bussar.
- Han kommer att vara utan jobb vid nästa upphandling! Tvärsäkert... Dom personerna väljs bort först!

- Nu är det i alla fall fler som börjat reagera på att trafikföretagen förlägger rast till platser som saknar alla typer av WC och tak över huvudet.
- Jag såg också det fackliga svaret och garvade så jag fick hicka. Där en förare ska ha rast ska det finnas toalett, rinnande vatten och möjlighet att värma mat och då är det inte värmeskåp som gäller, däremot är det okej med mikrovågsugn.
- Jaha. Sådant dräller det av i Älvsered och Lockryd för att inte tala om Tingarör! Inte en bajamaja så långt ögat når!
- Jag såg att Nobina inte vill ha pauser - det ses visst som negativ konkurrens. Man vill följa andra regler än avtalet.
- Jaja, nu har ju Nobina ingen personal utan slavar och slavar behöver ju som bekant inga raster. Follow the money!
- Jag såg att det finns många nya sätt att kringgå rast och pausreglerna och den som opponerar sig blir väl av med jobbet pga provanställning eller timanställning. Fiffigt system sett ur företagens synpunkt! Mindre fyndigt ur förarperspektiv.


- På temat hur man undgår att anställa folk man vill ha arbete utfört av ingår bemanningsföretagen som en gråzon. Företagen skiter i företrädesrätten genom att anlita bemanningsföretag som i sin tur engagerar dom där som borde haft företrädesrätt.
- Hur sjukt kan det bli?
- Hur jäkla sjukt som helst!

- Jag måste säga att jag inte känner för att gå i en koranskola för att kunna tala med muslimer utan att trampa i klaveret. Jag känner inte för att kunna alla religioners särdrag så länge jag inte reser utomlands. Jag känner inte att jag behöver den sortens kulturell kompetens. Om jag däremot skall resa till en annan kultur är det givetvis min förbannade skyldighet att lära mig hur jag skall uppföra mig där!
- Gör då som mig - ge fan i att tala med dom. Om dom kommer till ett annat land och kräver att landets befolkning skall lära sig deras kultur, seder och bruk och dessutom hotar att ta livet av Dig om Du trampar i klaveret är det nog säkrast att tiga. Risken för dödshot torde bli mindre.
- Men sverigeboende muslimer tycker t ex att teckningar av nån profet är ärekränkning och hets mot folkgrupp. Mordhot är tydligen inte hets mot folkgrupp.
- Perspektiven är onekligen olika. Kanske ännu mer religiös satir publicerad i alla nordiska tidningar skulle röra om i grytan. För då uppstår ett problem - vem fan skall vi nu mordhota!
- Kanske dags att ge dom en enkel biljett tillbaka. Dom uppskattar visst inte det skydd mot hot och våld dom åtnjuter från sina hemländer hos oss. Komma hit och mordhota dom som tagit emot dom med öppna armar. En märklig inställning!


Inga kommentarer: