Nu är det Mjöbäcks tur att avvecklas och vi förlorar ytterligare kundunderlag på busstrafiken söder om Svenljunga. Man vill lägga ner skolan i Mjöbäck. Minns jag rätt så försvinner skolan i Kalv när denna terminen är slut. Mjöbäcksborna talar om en levande landsbygd, men verkligheten använder termer som avveckling, indragen samhällsservice, högre kostnader för dem som envisas med att trotsa myndigheterna och bo kvar. Fast i Mjöbäck finns än så länge en hyggligt välsorterad ICA-butik och fungerande arbetsplatser, om än något krympande.
Problemet för Mjöbäck och alla andra liknande samhällen är bristen på nytillskott i form av barn. Många som flyttar in har passerat barntillverkarstadiet och andra väntar och väntar och plötsligt är det för sent...Resultatet blir tomma skolor och med tiden ett pensionärssamhälle.
En busschaufför i tjänst såg hur sin egen bil blev stulen. Men så lätt skulle förövarna inte komma undan och chauffören tog upp jakten och följde efter sin egen bil med bussen. Tre personer hade stulit chaufförens personbil på Kristineberg i natt. Bussen skulle parkeras för natten och var därför tom på passagerare när jakten togs upp. De tre förövarna kom slutligen in i en återvändsgränd och flydde därifrån. När de tre misstänkta sprungit i väg skulle chauffören parkera bussen för att sedan hämta bilen. Men under tiden hade den återigen blivit stulen. Bilen kunde dock hittas igen. Låter som om den stackars chauffören hade ett alltför populärt bilmärke!
Om kommunens hemtjänst eller barnomsorg inte håller måttet har berörda invånare rätt att vägra betala avgiften, slår Högsta domstolen (HD) fast i en dom.
HD ställer sig därmed bakom en familj i Haninge kommun som hade stämts av kommunen sedan de vägrat betala avgiften för barnomsorg under Kommunals strejk i maj 2003. Familjens kunde till följd av strejken under tolv dagar inte nyttja dotterns dagmamma och vägrade då betala för dessa dagar. Efter domstolens utslag har Haninge gått ut med information till invånarna om att alla som inte fick omsorg under strejken kan ansöka om att få sina pengar tillbaka. Frågan är väl hur långt tillbaka man kan backa? Jag skulle vilja ha tillbaka en och annan krona från 'min' kommun för taskig barnomsorg - men jag lär väl torska på det kan jag tro.... Dom jävlarna stämde mig och drev in pengarna via införsel...Nu visar det sig att jag hade rätt hela tiden. HD konstaterar att den relation som råder mellan parterna är en avtalsrelation. Båda parter ska leverera det de har åtagit sig. Medborgaren ska betala sin avgift. Kommunen ska leverera sin tjänst.
Eja vore man rysk tjänsteman! Dessa herrar omsätter i år 723 miljarder kronor i mutor. Inte faan är det någon som mutar en svensk busschaufför inte - han får inte ens dricks. Fast nu skall man ta inträde på återvinningscentralerna! Först betalar Du en återvinningsavgift för förpackningen och sedan skall Du betala en ny återvinningsavgift när grejen skall återvinnas = dubbel återvinningavgift. Sedan säljer kommunen avfallet och får betalt en gång till... fiffigt system. Borde gå att tillämpa i kollektivtrafiken också!
En avgift för att stiga på bussen och en ny avgift för att kliva av bussen. Nu vill alltså vissa kommunala tippar ta betalt per fordon, vilket i bästa fall borde innebära samtransporter från medborgarnas sida. Fylld bil och lika knôkfullt släp eller så fixar vi det på informella tippar = skogen. Det är intressant att se hur kommunerna ser inkomster i retursystemet och inte alls funderar på miljökonsekvenserna! Hur mycket kostar det att städa upp utanför återvinningscentralernas hägn och i skogarna?
Priset på bränsletörstiga stadsjeepar rasar på andrahandsmarknaden. Dyr bensin och hög fordonsskatt gör att ägarna har svårt att sälja sina bilar. Svenskens förkärlek för stora bilar minskar i samma takt som bensinpriset ökar. Den som tänker sälja sin Volvo XC90 får vara bredd att gå ned i pris för att få bilen såld. De har svårt att bli av med dem. De får sälja bilen mycket billigare än vad de hade tänkt från början. Samtidigt ger de bilhandlare som ska ta in bilen för inbyte väldigt dåligt betalt. Andrahandsvärdet på så kallade suvar har gått ned med tio procent. Trenden går mot driftsnålare bilar, som etanol- och dieselbilar, och en stadsjeep kan knappast anklagas för att vara vare sig liten eller billig i drift. Det kostar en del att ha dem. De drar mycket bränsle plus att du har en ganska hög fordonsskatt. Så när rikemansklubben vill byta upp sig så fanns det ingen idiot som ville ta över - kan det vara så att förnuftet äntligen segrar över plånboken? I så fall är det bara att gratulera. SUVen är väl den mest onödiga bil som någonsin konstruerats.
Man blir svimfärdig, man känner sig ofräsch och smutsig, säger damen som åker buss. Visst är det jobbigt. Men det är trots allt bara ett fåtal dagar under året som det är så här, informatören (som inte kör buss själv). I bussarna klättrar temperaturen upp till 38 grader. Fönster och takluckor är öppna, ändå verkar luften stå still. Är det dessutom fullt av folk kan paniken kännas nära. Man börjar drömma om den kalla drycken som väntar hemma. Och det här ska vara 2008. Hur kan vi ha ordnat det så dåligt för oss, med växthuseffekt på väg och allt? Informatören påstår att utvecklingen betonar att det ändå går framåt. De blå bussarna i stan har luftkonditionering, många av de andra bussarna likaså. Frågan ingen ställde var: fungerar luftkonditioneringen i bussarna? Svaret är Nej! Det är ett stort antal bussar som kör omkring med en mycket dyr attrapp på taket! Det kostar nämligen pengar att underhålla luftkonditioneringen och dom pengarna finns inte! Inte undra på att det är + 38 grader och mer inne i bussen och att föraren missar några hållplatser då och då.
En del deckarförfattare, som till exempel Camilla Läckberg, håller samma litterära kvalitet som en novell i Min Häst, sa deckarförfattaren och kriminologen Leif GW Persson om en av Sveriges bäst säljande deckarförfattare. Camilla Läckberg svarade med att ge Leif GW Persson en prenumeration på samma tidning och det har hon råd med. Under 2007 sålde hon för 13,5 miljoner kronor. Det gav henne utrymme att ta ut cirka 4,6 miljoner i lön. Dessutom tog hon ut närmare 1,5 miljoner kronor i aktieutdelning. Camilla Läckberg har sålt mer än 100.000 exemplar av sin bok Sjöjungfrun på en dryg månad. Det är inte illa av en tjej som tog en skrivarkurs för några år sedan. Bättre resultat är väl förmodligen svårt att hitta. Hon har hittat ett koncept mellan kärleksroman, deckare och grupp 8 som hon troget följer och som vi snällt läser - så är det bara!
Understundom finns anledning att fråga sig vad som ryms inom begreppet religionsfrihet! När vitt skilda religioner och tänkesätt skall rymmas i samma land blir frågan givetvis brännhet. Hedersmord - ryms det inom religionsfriheten. Det som vi lagstiftat om när det gäller avlivning av djur - det verkar rymmas inom begreppet religionsfrihet. Hur är det med barnaga? Hur är det med stympning? Hur är det med barnäktenskap? Hur är det att fritt få välja make/maka? Hur är det att fritt få klä sig som man själv vill? Det finns verkligen anledning att fundera på hur gränserna för religionsfrihet skall dras. Hörde för ett tag sedan att vissa grupper ville ha en egen lagstiftning i Sverige - och då känns det som man verkligen hårddragit på begreppet religionsfrihet!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar