Missnöje hos busschaufförerna
Hurra det är fler som börjar reagera och det är ta mig ----- den på tiden. Följande text fick jag tips på!
Det jäser bland busschaufförerna i Dalarna. De har arbetsdagar på över tolv timmar. Många mår riktigt dåligt, säger en chaufför. En trafikchef i Dalarna, anser dock inte att det finns några missnöjda chaufförer (Ingen skillnad där med andra ord.)
När företaget tog över busstrafiken i Dalarna för drygt ett år sedan uppstod mängder av problem, med bland annat inställda bussturer på flera linjer. Även chaufförerna protesterade mot sin arbetssituation. Den senaste tiden har dock kritiken varit tyst, men nu börjar den höras igen. Många chaufförer mår riktigt dåligt, säger en chaufför. De har också tala med sina chefer om förhållandena. Och chefer gör som alla andra chefer - de lovar, och lovar, och lovar att det ska bli bättre, men man har inte sett något av det än. En chaufför berättar att han kan börja sin arbetsdag klockan fem på morron och sedan sluta vid halv sjutiden på kvällen. (det var änna lite tidigt - lite mer åt halv åtta på kvällen). Under den tiden har han flera långraster inlagda, men de går ju inte att utnyttja till något.
Trafikchef i Dalarna vill inte ställa upp på någon intervju, men vidhåller att det inte finns några missnöjda chaufförer längre. (Ännu ett blindstyre med andra ord).
Ett företag som kör åt Upplands lokaltrafik, brast i underhållet av sina bussar. 2006 fick bolaget hälften av sina bussar underkända hos Bilprovningen. Det visade en granskning som gjordes av SR Uppland och programmet P4 Extra. En del av bussarna fortsätter man dessutom att använda innan felen åtgärdats, vilket är i strid med lagen. Företagets tekniske direktör hävdar dock att företaget får köra med undermåliga bussar, men enligt Bilprovningen och Vägverket så bryter företaget mot lagen. Efter det att saken kommit till allmänn kännedom har nu bolaget ändrat sig och den tekniske direktören säger nu att de fel som bilprovningen hittat och som markeras som 2 x i protokollet, och alltså innebär ett underkännande men som man inte behöver komma på efterkontroll för, gör att bussarna ändå är godkända att köra vidare. Det kan handla om spräckta vindrutor eller trasig belyning etc. Men nu reagerar både Vägverket och Bilprovningen på det här. De menar att företaget å det grövsta bryter mot lagen. Om polisen hittar brister på ett fordon ute på vägarna så blir det oftast böter, men Vägverket menar dessutom att det i det här fallet till och med är åtalbart. Speciellt eftersom företaget kör med bussar som de vet om är underkända i besiktningen. Upplands Lokaltrafik, som använder sig av bussbolaget i sin linjetrafik, ser mycket allvarligt på att hälften av företagets bussar underkänts i år hos Bilprovningen.
Men vad gör man inte för att hålla nere anbudspriserna, tydligen precis allt, till och med lagbrott.
- Det är trots allt det säkraste sättet att färdas på väg. Självklart ska vi försöka förbättra säkerheten, det här ska vi ta med berörda parter på direkten. (Mycket dumt skall man höra).
- De hade det lägsta anbudet, dessutom hade de goda ambitioner när det gälldre miljö och kvalitét, säger länstrafikens styrelseordförande.
Med ett bud som ligger 25 miljoner lägre än dagens kostnad per år, så vinner Arriva upphandlingen om att få köra bussarna i Jönköping. Sex olika anbud hade kommit in. Nu blir det Arriva i åtta år framöver, med möjligehet till ytterligare två års förlängning. Länstrafikens ordförande utgår från att det låga anbudet inte kommer att gå ut över busstrafiken. (Exakt hur dum får man vara när man sitter på en sådan post?)
Under närmsta tiden kommer Arriva köpa in 36 nya bussar, och nio av dom är biogasbussar. Alla bussarna kommer ha alkolås och övervakningskameror. Under dom åren som Arriva nu haft hand om busstrafiken har det inte varit helt konfliktfritt. Klagomålen har varit flera från chaufförerna, bland annat har arbetsmiljöverket krävt bättre arbetsmiljö och bättre relationer mellan anställda och chefer, men det här är inget som bekymrar länstrafikens styrelse.De har skött sina åtaganden i enlighet med kraven från Länstrafiken. Det är pengarna som räknas och inte människor. Den där folkpartisten borde nog bli bussförare hos Arriva istället för ordförande i Länstrafiken. Jag är övertygad om att det då skulle bli helt andra tongångar.
Vårt kära Västtrafik säger sig vilja få koll på ekonomin. Hum! Fast det är ju logiskt med tätare kontroller av det faktiska läget (om dessa kontrollstationer har rätt kvalitet). Se där ja - så söker man en ny ekonomichef också. Den förra slutade med 165 miljoner minus i bagaget. Det som är lite märkligt är att då resandet ökar stiger förlusterna. Låter som lite märkliga avtal är tecknade. Resandet har ökat på regiontåg, spårvagnsresandet har gått upp och även på bussarna i Skaraborg. Att det sammantagna resandet med kollektivtrafiken stiger måste ändå i den totala kalkylen betyda vinst för vår omgivning, natur och vårt välbefinnande oavsett hur ekonomerna räknar.
Om 50 elever tvingas åka tillbaka till skolan för att någon okynnestrycker "stopp" på varje hållplats så skall man inte ta till kollektiv bestraffning tycker skolan, men om det händer varje dag blir man som förare tämligen trött på ofoget och om de övriga 49 inte vill berätta vem det är som har svårt att hålla fingrarna i styr så får alla 50 en returresa. Vad är det märkliga i det? Tycker skolledningen att "jävla idiot" är ett korrekt tilltal till en busschaufför kanske skolledningen skall ta och fundera på om dom är så lämpliga att leda en skola.
ETTA: Stieg Larsson
Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.
1 kommentar:
Håller med i det Du skriver angående Rävlandas problembarn. Kan inte göra annat än att hålla med.
Skicka en kommentar