26 augusti 2007

Söndagen den 26 augusti 2007

En rastplats för vilsna röster


Visst låter det poetiskt - och det är poesi. Och det är lånat...
Jag tänkte att det kunde beskriva kommentarsdelen av bloggen vid vissa tillfällen.

Per definition är kollektivtrafik ett sätt för folk att utnyttja samma transportmedel för att resa åt samma håll vid samma tidpunkt. De senaste dagarnas tidningsartiklar ger vid handen att den principen har rubbats. Just nu verkar det som om pendeltågstrafiken inte riktigt funkar som Västtrafik vill. Osökt frågar man sig om Västtrafik lovat för mycket med tanke på att dom inte kontrollerar alla länkar i kedjan. Om spåren som tågen går på inte håller måttet och om elledningar och annan utrustning (likriktare, ställverk etc) inte fungerar som det ska är det de statliga Banverkets huvudvärk. Det finns likheter mellan Banverket och Vägverket -- båda får medelstilldelning via den statliga budgeten och där speglas den statliga ambitionsnivån. Och då är det lätt att se att Västtrafiks ambitionsnivå är betydligt högre än den statliga och då är det klart att man kommer i otakt. Även vägnätets kvalitet påverkar kollektivtrafiken och inte heller där har Västtrafik full kontroll. Man har nog lagt ribban lite för högt i förhållande till regeringens nivå via Vägverket. Vad man kristallklart kan se är att de statliga ambitionerna för en fungerande kollektivtrafik är betydligt lägre än Västtrafiks ambitioner. Staten måste nämligen också ta i beaktande den skatteinkomstbringande biltrafiken samt att bilindustrin har tillräckligt med kunder så att vi inte blir av med alla arbetstillfällen inom bilbyggeriet med binäringar.

Det som retat en och annan skribent är att man på Västtrafik hela tiden skyller på de andra aktörerna. Dom gör inte sitt jobb efter Västtrafiks önskemål, men det finns ju ingen självklarhet i att dessa har samma prioriteringar - snarare tvärt om i många fall. Se ovan!
En trafikforskare varnar för att en stor grupp resenärer byter vana och börjar åka bil istället. Trafikforskaren hävdar med rätta att pålitligheten är nyckeln till framgång för kollektivtrafiken. En buss skall kunna följa sin tidtabell oavsett trafiksituation - dvs tabellen skall ta hänsyn till skiftande förhållanden under dygnet.
Banunderhållet - basen för en fungerande pendeltågstrafik - är eftersatt i hela landet och speglar denna och tidigare regeringars sanna politiska intresse för kollektivtrafik oavett vad munnen talar. Det är på sina faktiska handlingar och inte på sin breda svada som en regering skall bedömas.

Sedan är det andra samhällsgrupper som inte heller vill ha en fungerande kollektivtrafik och det är dom som med klockren säkerhet slår sönder busskur efter väderskydd. Sedan skall då detta motverkas av Västtrafiks ambition att reparera dessa inom 48 timmar (efter vad?). En ruta kostar cirka 1500 kronor får man veta. Till detta vill jag bara säga att jag ännu inte sett ett ända sönderslaget betongväderskydd. Att passageraren var tvungen att resa sig upp och ge sig till känna för bussföraren tyckte jag som förare inte var någon nackdel. Idag får man ju stanna och fråga om dom skall med för inte f--n är det alla som reser sig upp för att visa att dom vill åka med.

I skuggan av krånglande pendeltåg och bussar i bilköer var det lite befriande att läsa om Bohusbanan som fyller 100 år. Ånglok och vagnar med varierande komfort.....och allt i en lagom snabb takt. En gång i tiden åkte hustrun "skoltåg" till Kungälv på Bohusbanan och då kom hon i tid till skolan varje dag. Men som sagt det var då...och nu är det nu. Själv har jag vaga minnen av Säröbanans ånglok - men jag fick främst åka rälsbuss som man hade bytte till.

Äntligen har man satt ner foten i frågan om vilka hållplatser som linje 350 & 360 INTE skall trafikera. Här har under en längre tid rått djungelns lag. Sågbacken, Grändvägen, Daltorpskolan och Vasastaden skall hoppas över....och det har jag gjort i alla år....det står nämligen så i tidtabellerna, men särtolkningar har förekommit.

Om man nu inte är bilägare och om man köpt en säng, hur får man hem den? Man trycker in den i en buss? eller! Kanske ändå inte så lämpligt med tanke på att lastregler och inre säkerhet. En stor TV då -- tyvärr! Dock är frågan som så rätt tankeväckande mitt i all miljödebatt.

Satt och läste om helikoptrar och flyger högt över de egna samhället för att se det lite från ovan....Då slogs jag av en fundering. Kan helikoptrar vara ett inslag i framtida kollektivtrafik. De är då oberoende av Banverk och Vägverk och om Luftfartsverket kan laga alla luftgropar så är väl det i sin ordning. Helikoptern hindras inte heller av bilköer och annat otyg. Okey, blir vädret allt för bedövligt kanske dom inte kan flyga....???
Bara en tanke - flexibelt blir det i alla fall.

Var femte ombudsman inom Byggnads skall väck... vadå? Dessutom utreder den borgerliga regeringen en obligatorisk A-kassa. Ur led är tiden.
Fast lite intressant är det ändå att fackligt anställda nu ska ut på arbetsmarknaden och kriga. Kommer dom att vara med i facket? I tidningarna står det att var fjärde som kommer till en anställningsintervju kryddar sanningen. På gott och ont. -"Kan Du köra buss?" -"Javisst" ------- "Varför saknas bakdelen på Din vagn, Du sa ju att Du kunde köra buss!" -"Jag överdrev visst lite..."

Kan undra om man kommer att vara intresserad av att vara med i husbussens vänner efter ett liv som bussförare? Vill man ens äga en buss? Vill man ens se en buss? Kommer man att åka kollektivt?
Alltnog så kan tydligen en husbuss se ut ungefär hur som helst. Allt från tältsäng till villastandard. Före detta linjebussar, bokbussar och skolbussar byggs om. (På "min" tid byggde vi om två orkesterbussar till husbussar). Skall man ha 20-talet bussar parkerade på gården får man ha en rejäl plånbok och en ännu större gårdsplan. Tydligen har en familj från Karlstad så många bussar hemma hos sig. Dom har inte tröttnat i all fall.

Apropå Sprit så noterade jag något mycket märkligt här om dagen...Jag läste: Alkohol kan skada Din hälsa --- Det stod inte: Alkohol skadar Din hälsa. Det råder med andra ord tvivel på om spriten är skadlig eller inte. I trafiken är den livsfarlig i vilket fall som helst.

På lördagen körde jag runt i en buss där motorcheck varningslampa lyste hela tiden liksom lampan för öppen lucka. Båda var falska larm...irriterande att sådana grejor får felindikera år in och år ut - nästa lampa som tänds är väl också falsklarm då (och så skär motorn en vacker dag).

I miljödebattens bakvatten kan man notera att försäljningen av etanolbränsle E85 ökar, kanske inte med raketfart men i alla fall stabilt. När kan vi vänta de stora larmen om att E85 är jättefarligt (larm som säkert skulle kunna spåras till oljeindustrin)? Det har redan suttit "experter" i TV och berättat att oljan och naturgasen inte alls är på väg att ta slut det är bara påhitt. Trots detta svänger pendeln sakta men säkert bort från olja och diesel till förnyelsebara bränslen och de länder som lever på att exportera olja måste långsamt ställa om till annan produktion.

På uppmaning av Farbror-Sid tar vi med detta instick:
Se till att jag blir bloggad. Nu måste jag protestera mot denna så kallade blogg. Blogg är en dagbok på internet och inget forum för förskönade av en hel yrkeskår. Bloggen började bra med hårda tillrättavisanden av, i detta fall chaufförskåren, skarpt, koncist och med ypperlig skärpa och utan eftertanke, helt i mina takter. Men nu ser jag en förslappning av ordet och en dekadens, här hyllas och försvaras chaufförskåren. Vad vet du om sådana människor, vi på Myndigheten har erfarenhet av dylika personer eller resurser, för enkelhetens skull. Stapelvaran i kollektivtrafiken, läs chaufför, de lyfter lön och kör runt i fina bussar hela dagarna. De får se årstiderna och naturens växlingar och dygnets hela spektra av ljusskiftningar. De får träffa trevliga människor. Det har jag sett och jag vet, för jag behöver kollektivtrafiken för mitt viktiga arbete. Jag är Myndigheten och mitt arbete är mycket viktigt. Man kan säga att jag gjort mig oumbärlig. Det ser jag till att alla, då menar jag Alla, vet. Det är viktigt att i min position göra klart för alla att jag vet och kan Allt. Jag har tid att sitta och tänka ut allt, jag tänker och skriver mycket viktigt. Mina undersåtar, det låter kanske lite pompöst, men så ser jag det. Det är Undersåtarna som till synes bestämmer och är naturligtvis högst upp, men bara på pappret, i verkligheten är det jag. Undersåtarna är mig lydiga. Det bästa är att Myndigheten är utan ansvar. Det har jag skriftligt på. Så i min position behöver jag inte ta ansvar om något blir fel. Man kan säga, Sparkar man på mig så träffar det istället Undersåtarna, det är det fina med min position. Blir det istället beröm då stannar det hos mig, naturligtvis, för jag är hjärnan bakom allt, och det vet Alla.Så sluta med glorifieringen av en hel yrkeskår och försvara suspekta element, det är trams. Lyd ett råd från en myndig person, lägg ned den här patetiska bloggen eller ägna dig åt ditt navelskåderi i form av gamla LP, musik och annat konstigt./ Jag vill vara anonym för jag vill inte stå till svars".
Favoriter i repris måhända....

Ska du åka tåg till Skövde, enligt de tider som Västtrafik ger på sin hemsida, så duger bara kort. Vill du betala kontant, får du inte åka på Västtrafiks taxa, utan du får betala SJs taxa. SJ är lite dyrare än Västtrafiks zontaxa. Och SJ har dessutom mage att ta 50 kronor extra för att du köper biljetten på tåget. Ingenstans i "Vad kostar resan" står något om att Västtrafiks taxa inte gäller på Västtrafiks tåg.
Tack AXEL för denna upplysning - har ännu inte hunnit upptäcka denna läckerbit.


---Bra gjort idag---


Trädgårdsarbete....

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

Vi hade Sjötofta Marknad som firade 25 års jubileum som Sveriges minsta marknad? Ett lite märkligt inslag var annonsen som sa att Qstar-tappen hade sänkt bensinpris??? Tappen i Sjötofta är GULF!

---LÄNKAR---



Svemicke
Det blev ju lite fel i Veckobrevet....
Farbror Sid
Alltid läsvärd

1 kommentar:

Anonym sa...

Bara en busschaffis´kan skriva så, äger orden på bussen!Kör över gator och torg,svänger på vissa ställen!Där går en gubbe mot rött igen och lilla tanten -rullatorn!Solen i ögonen. bländar mej-gudbevare alla trafikanter!