25 november 2006

Lördagen den 25 november 2006





Kära lilla Blogg... Nu är det snart jul igen... Fast för vem är det jul? Är det för klädaffärerna, elektronikhandeln, livsmedelsaffärerna & och alla andra handlare eller är det för Dig. Firar alla som bor i Sverige jul? eller håller vi på med någon form av kristet åsiktsförtryck? Jag vet vad jag tycker... Därför tycker jag att annonser i stil med denna är löjliga: Favoritklappar! Begränsat parti Ingen skall komma och tala om för mig vad som är mina favoritjulklappar. Det förbehåller jag mig rätten att göra själv.

Det har varit ovanligt mycket supportsamtal runt datamanicker den gångna veckan. Undrar om datamanickerna också deppar i höstruskvädret.

"För att öka servicegraden förbjöd Västtrafik oss att sälja biljetter till Falkenberg och andra orter i Halland. Swebuss och Hallandstrafiken håller en lägre servicegrad och säljer biljetter med destinationer i södra Älvsborg."

Vi har fått ett nytt veckobrev igen och där påstås det att 'alla som lägger in tid skall vara kungar och drottningar på avtalet från och med idag.' Lite kul är ett uttalande av denna typ faktiskt. Orsaken är att de olika listombuden (de som för förarnas räkning skall kolla tjänster och dess laglighet) inte får samma grundliga utbildning. Att veckobrevet tog upp detta beror på att olika grupper som sysslar med detta för företagets räkning nu fått en tre (3) dagars utbildning medan de som har facket som uppdragsgivare inte fått motsvarande utbildning. Sedan får reserv---- inte heller den utbildningen vilket innebär att fel och okunskap trots allt kan ramla in när en ordinarie befattningshavare ersätts med en reserv. Att det överhuvudtaget förekommit en större utbildningssatsning skall BL ha beröm för. I övrigt handlade veckobrevet som vanligt om trafiken i Borås vilket knappast berör depåerna. Fast den som är intresserad av hur den Skeneförare mår som fick en bil i fronten på bussen här om veckan så kan man läsa att han mår bättre och snart återkommer som aktiv förare.

Slutet av veckan har för övrigt varit hyggligt rörigt som alltid. Skitsnackargänget håller på ännu och det finns tydligen ingen ände på deras fantasi. Lite högre frånvaro än vanligt pga kurser, arbetstidsförkortning & sjukdom skapar problem med att hitta lämpliga ersättningsförare. En del av våra timanställda har gått vidare till nya utökade arbetsuppgifter.

Jag får agera lagledare en bit av nästa vecka också.....men det skall väl lösa sig.


Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

3 kommentarer:

Anonym sa...

De fackliga listombuden bör få likvärdiga kurser via Kommunal eller Transport. Det skall det lokala facket styrelse på BL se till att de anmäls till lämpliga kurser för detta, det är viktigt att förarnas ombud känner till de olika avtalens regler och håller jämna steg med företaget tillsatt personal. /Sid, http://farbror-sid.blogspot.com

Jöran Spångberg sa...

Det var ju det som var 'knorren' men jag tror nog att Du insett detta.

Anonym sa...

Ville bara understryka det som fanns i bloggen. Det viktiga med ett aktivt fack på arbetsplatsen, som orkar stå upp mot en arbetsgivare.