23 februari 2006

Torsdag 2006-02-23

Haléns varslar 45 personer om uppsägning.


Samtliga jobbar på ordermottagningen som företaget nu vill lägga ut på ett callcenter. Personalen fick information om varslet i tisdags. Orsaken till varslet är att ordermottagningen via telefon gått ner. Allt fler kunder beställer via nätet.
Tänk när vi läser att BL varslar 300 förare för att företaget lägger ut på ett callcenter. Hela verksamheten är outsourcad. Det vore grejer det. Ett callcenter i Indien troligen.

Dubbelmoral


Nyss var en minister ute i pressen och kritiserade näringslivet för att sabortera valet 2006. Samtidigt noterar man att de största statliga bolagen skar bort ytterligare nästan 5000 jobb i fjol. Samtidigt slog vinsterna nya rekord. Tänk så det kan bli. Regeringen vill ju sänka arbetslösheten och de statliga företagen ökar den... knepigt med politik.

Kräver mer PR av Västtrafik


Västtrafik måste marknadsföra kollektivtrafiken bättre för att öka resandet. Det tycker kommunpolitikerna i Svenljunga. Samtidigt ser man med oro på höjningen av ägartillskottet utan en ökning av trafikvolymen. Regionen och kommunerna är ansvariga för kollektivtrafiken i Västra Götaland och skjuter till pengar för att det ska fungera. Som ägare har Svenljunga kommun en hel del synpunkter på Västtrafiks förslag till verksamhetsplan för 2007-2009. Västtrafik vill ha ägartillskott med 311 miljoner under de tre åren. Och det utan att trafikvolymen utökas. Något kommunpolitikerna tycker är oroväckande. I Svenljunga kommun har resandet med kollektivtrafiken minskat. Därför behövs bättre marknadsföring och information om trafiken, inte minst om samhällsnyttan. Många som bor på landsbygden vet inte att det går en buss eller finns närtrafik. Vart har den långväga kollektivtrafiken i Sjuhäradsbygden tagit vägen? När det gäller utveckling av den finns Sjuhärad inte med i planen. I yttrandet över planen nämns till exempel Borås-Falkenberg via Svenljunga. Kommunen anser att det måste finnas förslag på åtgärder för den framtida utvecklingen av kollektivtrafiken i Sjuhärad. Vidare är det viktigt att det finns ett försäljningsställe i varje kommun. Inför nästa upphandling av trafik måste det göras en djupstudie av ägarnas önskemål om kollektivtrafiken i framtiden.

Nu äntligen har kommuner lagt märke till att Värsttrafik satsar alla resurser på storstadsregionerna, främst Göteborg, Uddevalla och Tvåstadsregionen. Glesbygdstrafiken är helt ointressant eftersom den är en ekonomisk belastning. Vinstkraven gör att dylik trafik inte är intressant. Det är bara att titta på "klistermärkesreklamen" som Värsttrafik hade för några månader sedan. Den syntes i Borås, men inte ens några kilometer utanför centrum. Ett bevis nog så tydligt!

Persson positiv till billigare buss till jobbet


Statsministern är positiv till tanken att anställda ska kunna få resor med kollektivtrafik till och från jobbet subventionerade av arbetsgivarna. Kollektivtrafiken är ju redan till större delen av skattebetalarna. Nu skall arbetsgivarna betala ytterligare en del. VALfläsk! Han konstaterade att regeringen under våren ska komma med fyra förslag - propositioner - som berör till exempel samhällsområdena trafik, energi och miljö. Frågan om subventionerade kollektivtrafikresor bereds och det finns många tillfällen i vår att komma med förslag. Det var efter en så kallad hearing med statsministerns oljekommission (mot oljeberoendet) i fredags, då Göteborgs trafikkontor fick berätta om sitt omfattande arbete med bland annat miljöfordon, bil- och cykelpooler samt ändrade resvanor, som statsministern bad att få en egen snabbgenomgång i Göteborg. Högst på den önskelista över miljörelaterade förändringar av lagar och regler som Göteborgs stad i flera år uppvaktat flera av regeringsdepartementen med står ändrade reseavdrag. Dock verkar förslaget om ett reseavdrag som baseras på avståndet till jobbet istället för, som i dag, restiden och som inte missgynnar kollektivtrafiken jämfört med biltrafiken, ha kört fast i regeringsapparaten. Det är en ändring av skattelagstiftningen så att arbetsgivare som vill betala hela eller delar av sina anställdas resor med kollektivtrafiken till och från jobbet, eller köpa dem en cykel, slipper sociala avgifter på denna subvention. Och att de anställda i sin tur slipper betala förmånsskatt för detta.- Jag hade nästan gett upp hoppet i denna fråga, men nu låter det mer hoppfullt, sa ordförande i trafiknämnden i Göteborg och regionråd med ansvar för trafiken i Västra Götaland.

Belöning


Busschauffören från Jönköping får pris av Kungliga Automobilklubben, KAK för sitt mod och rådighet när han avstyrde en svår misshandel vid en busshållplats. Han får lilla guldmedaljen. I oktober 2005 ingrep han under ett arbetspass när två ungdomar sparkade och slog en jämnårig.- Han har visat prov på stort civilkurage vilket tyvärr är en bristvara i dagens samhälle, säger KAK:s ordförande.- Jag är mycket hedrad och stolt säger föraren. Vill också tacka alla kollegor som stött mig i angreppen från bussbolaget. Det är väl ingen som missat att arbetsgivaren ville ge honom sparken för att han klev ur bussen och ingrep. Den uppmärksamhet som ingripandet gett upphov till gynnar knappast hans arbetsgivare. Det illustrerar den cyniska inställning som kännetecknar en hårt styrd ekonomisk verksamhet utan utrymme för medmänsklighet.

Åter till hemsidan

Inga kommentarer: