26 februari 2012

Lördagen den 25 februari 2012

Bo: Jag var ute och gick med alFrida här om dagen och det var verkligen inte lätt. Vår lilla by är sannerligen inte anpassad till personer i t ex rullstol eller som behöver använda rollator.
Roy: Jag och Rut testade också att ta oss en promenad med genomfartsvägen är ju totalt livsfarlig. Hoppar man inte i diket snabbt nog är det risk för livet.
Bo: Och hur fasen hoppar man i diket med en rullstol? Jag föreslår att ni testar det nästa gång Du och Rut är ute och promenerar.
Roy: Gumman och jag var borta och kollade elljusspåret och såg att Du och alFrida hade kört fast med rullstolen.
Bo: Där var så mjukt i marken att vi sjönk direkt trots att vi fått bredare hjul på denna stolen. Jag vill nog sticka ut hakan och påstå att vårt lilla samhälle absolut inte är konstruerat för att det skall bo handikappade människor här.
Roy: Nej så är det nog. Vill minnas att ni åkte ur en antal föreningar i samma veva som alFrida fick stroken och började få problem med att gå och röra sig.
Bo: Jo, det var lite jobbigt – men man har problem med att acceptera handikappade medlemmar. Så länge man kan klara sig utan hjälp och är till hjälp fungerar det men sedan är det stopp.
Roy: Jag slogs av en annan sak. Dom där träffarna för daglediga som fanns förr har faktiskt upphört.
Bo: Det hade inte hjälp oss då för vi hade aldrig kunnat rulla in i den lokal man då använde. Ingången var inte anpassad för rullstol helt enkelt.
Roy: Det låter som en bokhandel vi gemensamt besökte. Jättebra ramp till entrédörren och där möttes man av jättetröskeln och då vi väl tagit oss in hade man fyllt gångarna med varor så man kom aldrig fram med rullstol.
Bo: Det är som skolan här i byn. Dom har byggt en slags ramp av plattor och sten. Tjusig som fan men värdelös att köra rullstol på. Ojämn och skumpig samt tungkörd.
Roy: Sammanfattningsvis kan man nog säga att vår lilla by är ett ställe som både vår Herre och kommunen glömt.  

23 februari 2012

Torsdagen den 23 februari 2012

Roy: Vad betyder ordet värdegrund egentligen?
Bo: I ett multikulturellt samhälle kan det nog betyda precis vad som helst.
Roy: Intressant! I Lettland ville man inte acceptera den forna ockupationsmaktens språk som ett officiellt språk och det verkar rätt logiskt. Man vill värna sin identitet som den forna ockupationsmakten gjorde allt för att utplåna.
Bo: Jag kan knappast klandra gamla lydriken för att vilja upprätthålla sin nyvunna självständighet. Sovjetstaten gjorde ju allt för att förryska dessa baltiska lydstater. Skall man få ihop dessa sargade länder så är språket en identitetsfaktor.
Roy: Jo det märks väl inte minst i Sverige där vi nu har en oherrans massa officiella minoritetsspråk för att kunna bevara dessas identitet. Därav funderingen på vems värdegrund som egentligen gäller.

Bo: Jag läste att man i Hongkong inte är speciellt roade av fastlandskineser som kommer till staden för att kringgå Kinas barnbegränsningsregler. Så även i detta kommunistrike finner folk utvägar att kringgå maktens regler.
Roy: Att Kina är en äkta kommunistdiktatur som knappast vill värnar folkets väl - fast mer den egna makten - syntes tydligt efter reportaget om kinesiska gruvarbetares stendammslungor. Att hjälpa dess finns inte på agendan.

Bo: Men hörrö Du Roy….. Jag hörde att bussförarna i Värmland har sluppit dessa eländiga delade tjänster och jag tycker verkligen att vi skall gratulera dem för att ha lyckats med detta.
Roy: De som
nu arbetar som bussförare i Stockholms lokaltrafik är helt enkelt ständigt trötta p.g.a. hopp mellan tidzoner. Om man har en tjänst som börjar mitt på dagen en vecka, och slutar mellan 22 och 23 på natten. Nästa vecka kan man då ha en tjänst som börjar före 05 på morgonen, det betyder att man har ett par dagar att ställa om kroppen.
Bo: Bussentreprenörerna lindar gärna in begreppet delade pass genom att beskriva de som idylliska arbetstider som börjar klockan 5 på morgonen och slutar ungefär klockan 15 på eftermiddagen. Tiden emellan dessa arbetspass är obetald och då ska man passa på att träna eller umgås med kollegor som också är “arbetslösa”. Det är därför man verkligen skall gratta att bussförare i Värmland som sluppit ifrån delade tjänster.

20 februari 2012

Måndagen den 20 februari 2012

Bo: Då ska vi se då! Nu har jag lånat lite idéer om provokativt bloggande från den stora bloggossphären och då borde det väl blåsa full storm sedan….
Jag tycker att man ska jobba så länge som möjligt! När dom lägger på locket på kistan är det klart… inte för än då. Istället för att sitta och vänta på att dö – ge er ut och jobba! Det är ju pengar som får jorden att snurra.
Roy: Att lägga sparpengarna på en resa till Grand Canaria är jättetöntigt. Fast det heter inte ens töntigt längre utan svennigt. Men det är jätteinne att bli lycklig av att jobba tills man dör. När man jobbar tjänar man alltid
mycket pengar. PENGAR GÖR OSS LYCKLIGARE! Fast nu duger det ju inte med någon svennelön på 20 000 efter skatt. Då blir man ju olycklig och grinig.
Bo: Hur skall vi då förhålla oss till banker som snor alla våra pengar? Eller våra få elproducenter som tar en försvarlig del av vår lön så vi inte ens har råd med en massa handväskor, eller fylla garderoben med skor? Den svenniga resan till Grand Canaria får vi avboka.
Roy: Apropå banker ja… Det var våra skattepengar som räddade dem under bankkrisen och som tack för hjälpen klår dom sedan oss på ännu fler pengar.
Bo: Otack är bankernas tack för hjälpen! Bankernas agerande visar deras brist på etik och moral. Deras enda Gud är MAMMON, som sig bör!

Roy: Jag kommer ihåg att man i princip rev upp alla spår mellan Linnéplatsen och Särö en gång i tiden istället för att göra en spårvagnslinje dit. Nu funderar man på att anlägga spårväg till Kungälv längs motorvägen norrut. Det är märkligt hur samhällsplaneringen fungerar.
Bo: Vi kanske skall söka som traineer för att bli framtidens samhällsutvecklare. Trafikverket söker nytt nytänkande folk och då borde vi båda tokar passa som hand i handske.
Roy: Man skall vara lyhörd, resultatorienterad och våga tänka vidare. Passar ju verkligen in på oss - tycker i alla fall vi.
Bo: Trafikverket söker dessutom via Facebook. Nå apropå spårvagnar och bussar hörde jag att Västtrafiks mobilapp kallas sen-appen och det är ju onekligen vitsigt värre.
Roy: Du tycker det ja! Och på tåget skall man inte längre kunna köpa biljett. Fast nog borde det gå att sälja biljett på samma sätt som på bussarna här runt. Man kommer då bort från kontanthanteringen i alla fall.
Bo: Det känns som om man är en tillräckligt hotfull tjuvåkare på tåget så åker man gratis eftersom personalen inte kan hantera hot.
Roy: Det känns som om samhället kapitulerat inför personer som hotar. Det blir billigare så än att sätta in motmedel.

DSC01167

Bo: Ser järnvägarna ut på detta sättet torde det knappast bli ett problem över huvud taget.

17 februari 2012

Fredagen den 17 februari 2012

Roy: Minsann är det inte fredag igen! Och får vi inte höra samma sång igen. Jag tänker självklart på hur bank-systemet skor sig på småkundernas bekostnad.
Bo: Det är det som ibland kallas kapitalism. Ingen lånar ut sina pengar gratis, förutom bankens sparkunder då förstås.
Roy: Och då säger nån smart fan att man skall byta bank och hur lätt är det när det inte finns någon annan att välja på. Bankkontoret här i byn lades ner för cirka 40 år sedan och det i grannbyn försvann för ungefär 10 år sedan. Nu sitter man med Internetbanker om man inte vill åka en massa mil varje gång man ska göra nått litet ärende.
Bo: Undrar när internetlivsmedelsbutiken kommer då? ICA dominerar ju livsmedelskriget. Vilket jäkla uttryck “matkrig”. Såväl ICA som Konsum har helt över-givit landsbygden och satsar på stora butiker med stora volymer. Man till och med säger att “vi lever på stora volymer och små marginaler”.
Roy: Det tror jag nog är korrekt för gå in i en av de få lanthandlare som finns kvar så är deras inköpspris troligen högre än Ditt kundpris hos t ex ICA Maxi. Jag skulle gissa att lanthandlaren skulle tjäna på att köpa in sina varor i en ICA Maxi-butik och sälja dom i sin butik med sitt pålägg mot att köpa motsvarande direkt hos ICA. Ingen livsmedelskedja värnar om landsbygden vilket alla nedlagda butiker runt om i bygderna vittnar om.

PICT0002

Bo: Jag fattar vad Du menar. En internetlivsmedelsbutik skulle väl knappast lösa problemet heller eller? Det skulle bli rejäla körslingor för ett “mopedbud” låt vara bilburet. Frågan är väl hur hemkörningspriset skulle bli. En sak är nog i alla fall säker. Vilken lokalkännedom man skulle upparbeta. Kanske vore en affärsidé i alla fall. Borde ju i alla fall bli både miljövänligare och billigare än om var och en åkte i egen bil.
Roy: Högst troligt! Stadslösningar fungerar i vart fall inte utanför städerna – det är ett som är säkert.

Bo: Nu skall ju tanken på odlat kött frälsa världen och det är ju en vacker fantasi som är tänkt att föda fler.
Roy: Utan att veta vilka råvaror som krävs för att industriellt odla kött så känner jag att detta är ett annat sätt att eliminera behovet av en fungerande landsbygd och öppna landskap. I och med att vi inte längre behöver boskap som betar och håller landskapet öppet kommer det givetvis att växa igen. Vi ju odlar ju köttet i industriområden i och runt städerna. Det nya mode-ordet närproducerat får en helt ny innebörd.
Bo: Sedan tar väl stålkossan hand om mjölkproduktionen eller hur? Tänk vilken intensivt energiodling vi kan ha på alla ytor utanför städerna som sedan kan förvandlas till drivmedel och värme för att hålla våra bostäder varma. Nån rak motorväg med en parallell järnväg mellan städerna är väl egentligen allt som behövs.
Roy: Precis. Sommarstugan ligger i Thailand istället och skidor åker man i Norge. Strålande tider – ljuvliga tider.

Bo: Och i en stad som Göteborg lyfter vi upp spårvägen från gatunivå till ett antal meter över marken där den kan susa fram ostörd av såväl bilar som gångtrafikanter. Det kommer att gå snabbt, lätt och kvickt och man får en fantastisk utsikt dessutom. Jag fattar inte varför detta inte redan är gjort.
Roy: Kan det ha något med Göteborgsandan att göra? Jag tänker att ingen har haft personlig vinning på att bygga spårbunden trafik uppe i luften och därför har det aldrig blivit av. Jag minns hur man fick muta gubbarna i schakten förr för att få behålla jobbet om man körde grävmaskin. En variant på Göteborgsandan. Ville man få jobb hos Televerket, Vägverket eller Kommunen var det bara att “köpa” in sig hos dom via olika typer av “personliga tjänster”. Fungerade alltid för de som kunde erbjuda bäst “service”.
Bo: He he he! Dagens moderna fantastiska bussar kommer ju inte ens upp för en backe om det står att det skall snöa i Göteborgs-Posten. Där hjälper inga “tjänster” tydligen. Möjligen skulle lite sand och salt hjälpa, men man kan ju inte salta och sanda där den hjulburna kollektivtrafiken kör. Man måste ju i första hand prioritera bilismen.

16 februari 2012

Torsdagen den 16 februari anno 2012

Bo: Jag läste någon kommentar från någon ordförande angående att lokala taxi-företag förlorar upphandlingar och försvinner i konkurrensen. Han såg bara priset och tyckte att ett skåneföretag lika gärna kunde klara färdtjänsten i Stockholm som ett lokalt företag. Denne man gick så långt att han ville påstå att om lokala företag med lokalkännedom alltid skulle sköta sådant skulle det kallas för en monopolsituation.
Roy: Säger Du det! Vi ser ju vad det i praktiken innebär när detta resonemang tillämpas på landsbygden. Sist vi beställde en sjukresa kom bilen från Halmstad vill jag minnas och inte hittade den heller utan förlitade sig helt på sin GPS. Detta kan bara tolkas som att GPS:en ersätter lokal kunskap om vårdtagaren, vart han/hon bor och annan väsentlig informations som skapar den trygghet som personen har rätt att känna.
Bo: Vi ser ju också konsekvenserna av detta sätt att resonera på andra områden.

DSC00988

Nedlagd butik spotting kan vara en ny hobby för oss och det finns gott om sådana i dessa bygder. En annan hobby vi skulle kunna odla är nedlagd skola spotting som också kommer att krönas med framgång liksom före detta bensinstation spotting eller här låg en bilverkstad spotting och så vidare.
Roy: Hur är det med vår nyaste variant då? Här gick en gång telefonledningar då? Där har vi verkligen överträffat oss själva med att hitta sådant precis överallt.

DSC00852 

Bo: Du har rätt! Fast vi får nog döpa om det hela till före detta landsbygd spotting eftersom det även inkluderar övergivna hus, nedlagda banker, försvunna postkontor, fd bagerier, fd slakterier osv, osv. Tecknen äro många.
Roy: Japp! Busslinjen som försvann, skolan som lades ner, dagiset som drogs in. Listan kan göras hur lång som helst. Det är faktiskt rätt kul att t ex läsa i tidningar som ges ut i större städer om problem med den eller den vårdcentralen eller att två apotek ligger dörr i dörr med varandra. Man tänker på hur löjligt dom resonerar.
Bo: Men en lustig tanke slog mig. Alla dessa sta’bor med sommarhus på landsbygden måste alltså åka tillbaka till staden för att handla sitt dagliga bröd eftersom all service där dom har sin sommarstuga har försvunnit. Telefon i sommarstugan är inte något att tänka på heller och om man vill surfa på nätet i 3G eller 4G eller ens i GPRS så befinner man sig på fel plats. Ofta funkar inte ens mobiltelefonen eftersom det inte finns någon mast tillräckligt nära.
Roy: Nu är det nedläggning av de sista landsbyggds-skolorna i dessa bygder som är på tapeten. Jag är övertygad om att så kommer att ske om än inte lika hastigt som planerat. Landsbygden är och förblir en olönsam del av Sverige.

14 februari 2012

Tisdagen den 14 februari 2012

Roy: Att vara utan bil på bôggda är en omöjlighet och samtidigt gör man det svårare och svårare att ha bil på landsbygden.
Bo: Dessutom förekommer inga alternativa drivmedel på landsbygden – inte på våran landsbygd i alla fall. De alternativa drivmedel som tas fram beskattas dessutom ihjäl och försvinner som ett alternativ.
Roy: Cirka 250.000 etanolbilsägare kan känna sig blåsta på sin investering i en miljövänlig bil.
Bo: Det är väl precis samma sak med alla dessa villa-ägare som lät bygga miljövänliga eluppvärmda villor på rekommendation av regeringen. När alla byggt klart så släppte man lös elmarknaden och priserna steg med ett antal 100% och staten och Vattenfall tjänade massor av pengar.

Roy: Jag funderar på hur Vårdvalet har gynnat oss? Jag kan ta mig fasen inte komma på något alls. Jag hävdar nog snarare att det försämrade för oss. Vi har fått fler dyra stafettläkare som kommer och går. Samtidigt läser man hur Carema köper och säljer vårdcentraler dock knappast här på bôggda.
Bo: Och på dagis skall det bara vara kvinnor eftersom alla män är pedofiler eller blivande pedofiler. Här hos oss förekommer inga män på dagis och det är tryggt. Barnen skall absolut inte ha manliga förebilder på dagis. Det är förödande.
Roy: Det är väl som man säger på bygden: Ärlighet varar längst – men så jobbar vi inte här!

13 februari 2012

Måndagen den 13 februari 2012

Bo: En stor amerikansk sångerska är död på tok för tidigt och vad händer? Jo den enes död är den andres bröd. Man höjer priset på hennes skivor/DVD.
Roy: På grammisgalan var det knappast någon som höjde rösten och ville gå ut och jaga de som levererat de droger som bröt ner henne.
Bo: Nähä – man gick väl ut och köpte sig en dos av vad det nu är man går på! Det ingår väl i den däringa musikkulturen.

Roy: Jag sitter och tittar på en artikel från Kungsbacka som handlar om stöket i kollektivtrafiken. Det har helt klart hänt en förskjutning av inställningen till stök, fylla och klotter på allmän plats vari kollektivtrafiken är en del av. Man kan verkligen fråga sig vad som är de bakom-liggande orsakerna till denna värdeförändring?
Bo: Jag vågar inte gissa, men även jag ser att värderingarna har förändrats och man tycker inte att tex en buss inte är en pryl man ska vara rädd om. Detta medför naturligtvis en sämre resandemiljö för alla inklusive föraren, men den hänsynen funderar man inte ens på.
Roy: Jag kan undra vad dessa personer skulle säga om man gick hem till dessa och betedde sig på samma sätt? Bara en tanke då! Men detta är sannerligen inget nytt fenomen och det är ingalunda isolerat till Kungsbacka med omnejd. Vill minnas att jag hörde talas om tuffa tag i Rävlanda för en tid sedan och även i Svenljunga och Tranemo förekommer det. Sedan drar jag mig till minnes nått om Hjo och Karlsborg samt Skövde. Drog man inte in kvällsbussarna en tid?
Bo: Det känns som man kunde ta bort nattbussarna helt och hållet. Vi har ju inga och då är det ju rätt lugnt! Dessutom får ju förarna bättre arbetstider och det vore ju onekligen en vinst.
Roy: Jag vill minnas att det funnits förare som vägrat att köra kvälls- och nattpass. Dom hade väl sina skäl vill jag påstå. När en femtedel av flickorna tycker att det är obehagligt och otryggt att åka kollektivt i Kungsbacka finns all anledning att fundera i nya spår.

Bo: Vi som har passerat 65 är gnälligare än genomsnittet tycker en chef i den offentliga sektorn. Vi är pest och pina för våra chefer. Vi är långsamma, förändrings-obenägna och vi har ofta en relativt bra lön och är rätt ofta gnälliga. Nej satsa på de yngre istället.
Roy: Jupp. Det där har vi ju personliga erfarenheter av. Ung, snabb och billig arbetskraft är dagens melodutt. Fler unga i arbete räddar pensionerna skriker dags-pressen.
Roy: Jag ser ett litet märkligt problem här. Callcenter för tex taxi- och färdtjänst finns i Moldavien eller i Somalia. Nokia flyttar 4000 jobb till Asien där man får ung, snabb och jättebillig arbetskraft. Företagen drar iväg från västvärldens höglöneländer. Då är det väldigt svårt att hitta jobb till såväl de som är på väg mot 75 år som de som vill in på arbetsmarknaden. Dessutom importerar vi billig arbetskraft från tex Polen, Bulgarien och Baltstaterna i form av byggnadsarbetare och lastbilschaufförer.
Bo: Det är väl bara en tidsfråga innan något fram-åt bemanningsföretag förser bussentreprenörerna med busschaufförer till en billig peng. Den där närhets-principen verkar inte värt ett vitten! Nu blir tex Öckerö-Hönö av med sin lokala Taxi som en följd av nuvarande upphandlingssystem och lokalkännedom ersätts med GPS. Vi har redan sett vad det innebar när polisen flyttade sin radiocentral till Göteborg. Noll koll och vi har väl inte tid att befatta oss med landsbygden, det händer tillräckligt här i Västkustens huvudstad. 

09 februari 2012

Torsdagen den 9 februari 2012

Roy: Jag känner att det finns en skillnad mellan statsministerns önskemål om att de som så önskar skall få jobba längre än till 67 år och verkligheten.
Bo: Nähä! Så överraskad jag blev.
Roy: Jag tänker på damen som vid 55+ åter vill komma ut på arbetsmarknaden. Damen som alldeles frivilligt vill fortsätta att vara till nytta för vårt gemensamma samhälle – men ingen arbetsgivare är det minsta intresserad.
Bo: Jo det där känner vi ju till. Undrar just hur en politisk vilja skall kunna stoppa exporten av arbetstillfällen till låglöneländer överhuvudtaget? Vi lever ju i en global ekonomi där lokala politiska beslut har väldigt liten betydelse om de inte går ut på att sänka företagens kostnader.

Roy: När det gäller fosterbarnen i Marks Kommun får jag mer och mer en känsla av att det inte alls handlar om dessa barn utom om ett privat krig mellan de första och ursprungliga fosterföräldrarna och kommunen och att barnens bästa aldrig varit huvudfrågan. Det känns som om dessa fosterföräldrar ställt krav på Marks Kommun och då har kommunen svarat med att flytta barnen.
Bo: Kan jag gissa att en av de tecknen är att Kommunen visserligen noterat barnens umgängesrätt till sina ursprungliga fosterföräldrar, men att det inte i domen från rätten står hur ofta? Det kan ju lika gärna innebära en gång i veckan som en gång vart 10:e år i Kommunens tolkning.
Roy: Så är det och att Marks Kommun nu skall göra en ny utredning som syftar till barnens bästa bådar inte gott med tanke på hur totalt misslyckade de tidigare varit. Nej jag lutar nog mera åt en vuxenkonflikt mellan kommun och medborgare.


08 februari 2012

Onsdagen den 6 Februari 2012

Bo: Om man skulle bo i Stockholm just idag kunde man ju stuckit iväg till Nördcafét på Tekniska museet. Där får man får lära sig tips och trix i konsten att spela Word-feud.
Roy: Det lär vara lite mer än en halv miljon svenskar som spelar Wordfeud.
Bo: Kan kvinnors och mäns mentala förmåga skilja sig åt? Ja säger vissa forskare. Män som grupp har tydligen något bättre lokalsinne medan kvinnor har en bättre verbal förmåga.
Roy: Tyst min mun så får Du socker. Verbal förmåga.

Bo: Jag satt igår och funderade på min tid utefter vägarna. Förr kunde man stanna och hjälpa en med-trafikant utan att riskera att bli rånad på bilen.
Roy: Jojo man kunde till och med ta upp liftare utan att få en kniv mot strupen.
Bo: Det har verkligen skett en förändring i samhället och jag har lite svårt att säga om jag tycker att det har blivit bättre.

07 februari 2012

Tisdagen den 7 februari 2012

Bo: Polisen anser inte att dom skall utreda alla brott. Det är tydligen den nya policyn. Så kallade mängdbrott kan man i lugn och ro ägna sig åt utan risk för lagföring. Det är väl bara att tacka och sätta igång och dryga ut pensionen. Man hävdar att reglerna i rättegångsbalken stöder deras åsikter.
Roy: Då ifrågasätter jag varför man överhuvudtaget skall blanda in polisen när det gäller bedrägeri, misshandel, stöld och skadegörelse. Det får bli en fråga mellan mig och mitt försäkringsbolag. Vet man vem som utfört gärningen är det ju bara att ta denne bakom knuten och banka skiten ut personen – misshandel utreds ju inte.
Bo: Medge att det är skönt att polisen äntligen tar bladet från munnen och berättar på vilka områden fältet är fritt att agera och göra sig en hacka – för att man skiter i den typen av brott.

 

06 februari 2012

Måndagen den 6 februari 2012

Roy: 4000 kvinnor i Sverige bär på PIP-bröstimplantat som läcker farligt industrisilikon.
Bo: Och mannen som ville tjäna pengar på kvinnlig fåfänga är gripen, fast jag undrar just för vad? Det är väl knappast straffbart att göra dåliga produkter eller?
Roy: Dom läckte ju farligt industrisilikon. Så dom skadar ju bäraren eller hur?
Bo: Visste han att dom skulle göra det då? Försökte han inte bara göra en så billig produkt som möjligt och sälja så dyrt som möjligt? Jag vill inte försvara mannens beteende men det har tillverkats massor av produkter inom skönhetsindustrin förr som knappast har varit särskilt nyttiga att använda, så inget nytt under solen. Fåfängans marknad är stor och drar in massor av pengar till de som lyckas.

Roy: Jag hörde att Västtrafik ska ställa hårdare krav på färdtjänst-chaufförerna efter det att TV visat vissa chaufförer inte har ett klanderfritt förflutet.
Bo: Nu ska alla presentera utdrag ur belastningsregistret – både de som kör skolskjuts och färdtjänst och här på bôggda är det oftast samma personer.
Roy: Nu är jag ingen vän av förare som missbrukar ett förtroende, men jag har svårt att se hur detta skall lösa problemet. Transport-styrelsen skickar ju sitt beslut till föraren och inte till arbetsgivarna.
Bo: Månadsvisa utdrag ur belastningsregistret som standardkrav. Det är bara så jäkla trist med att man skall behöva ta till alla skräckversioner av övervakningssamhället.
Roy: Det har verkligen skett en förskjutning. Idag är alla skyldiga till bevisat oskyldiga.

Bo: Lustigt att Du säger det. Jag satt och läste i bladet om biljett-kontrollerna i Göteborg med omnejd och jag tycker att det är beklagligt att den resande allmänheten missbrukar sitt förtroende genom att inte betala för resan.
Roy: Jag tycker att Spårvägen borde återinföra konduktörer på vagnarna. Det ökar definitivt trivseln och borde även förbättra resandemiljön kvällar och nätter.
Bo: Och bussarna har bara påstigning via framdörren med biljettkontroll. Vändkors i utgångsdörrarna förhindrar att man kan då in den vägen.
Roy: Låter lite knöligt för barnvagnar, rullstolar och andra med hjälp-medel. Vid snabbutrymmning känns det inte heller optimalt.
Bo: Lite får man väl offra för att förhindra fuskåkning eller … he he he… Nej jag var nog inte helt allvarlig där.
Roy: Det som stör mig är egentligen dessa ständiga upphandlingar av olika tjänster runt kollektivtrafiken. Nu skall det in ny personal till biljettkontrollerna och det kommer att ta tid att skola in den och några “rötägg” kommer att smeta av sig på samtliga kontrollanter.

Bo: Jag fick en sådan där underbar idé. Kan inte någon av cheferna på Västtrafik vara Undercover chef och prya inom de lägsta skikten.
Roy: Tror inte det kommer att fungera. Mitt främsta argument är att det är svårt att vara en anonym chef med en kameraman och en ljudtekniker i hälarna hela tiden.
Bo: Men tittarna vill ju bli lurade.

05 februari 2012

Söndagen den 5 februari 2012

Roy: Jag läste att läkemedelsforskningen flyr från Sverige och att en före detta folkpartiledare skall utreda varför!
Bo: Vad är det att utreda? Djurtest får inte utföras, vi tillåter inte plågsamma djurförsök. Vi har för hög lönenivå. Att göra läkemedelstest på människor kräver billiga och fattiga försöks-personer. Etik och moral är inget gångbart inom läkemedels-industrin.
Roy: Du menar att deras motto är att “roffa åt sig så mycket som möjligt på kortast möjliga tid!”
Bo: Något åt det hållet!

Bo: När man läser en rubrik som “Var döms det mest rättvist?” om det svenska rättsväsendet blir i alla fall jag väldigt fundersam. En sådan text synliggör att vårt rättssystem inte är särskilt rättvist och att alla inte är lika inför lagen.
Roy: Vad förväntar Du Dig när man skall göra besparingar på domstolsväsendet? Nästa steg är outsourcing. Man får lägga in anbud för att driva en hovrätt med bemanningspersonal. Det är nya tider nu grabben.

04 februari 2012

Lördagen den 4 februari 2012

- Man kan ju undra!
- Undra vad?
- Hur dom tänkte! Jag menar att man kanske inte ska använda modern teknik för att samtala om hackare som avslöjar mörka hemligheter för allmänheten.
- Varje politiker vill ha sina hemligheter kvar. Wikileaks ligger lågt och USA är troligen nöjda men det finns ju andra som inte skryter med sin identitet.
- Nej det är ju svårt att arrestera Anonymous, Lulzsec eller Antisec om man inte vet vilka dom är.
- Hackarna fick i alla fall mycket info om spaningsläget om dem själva. Enligt pressen lämnade både FBI och Scotland Yard utförliga redogörelser.
- Om dessa hackergrupper är kriminella eller ej är lite svårt att avgöra, men dom släpper tydligen ifrån sig statshemligheter och det gör dom impopulära.
- Det är precis som Sovjet i FN just nu. Dom skiter fullständigt hur många kvinnor, barn och oskyldiga män som dödas av klusterbomber, granater och andra effektiva verktyg som konstruerats för att ta livet av sin nästa. Sovjets handel står över sådana futtigheter.