28 januari 2011

Fredagen den 28 januari 2011

Roy: Idag har Karl namnsdag!
Bo: Men Du heter väl inte Karl och det gör inte jag heller.
Roy: Men den vi snott datorn för heter Carl.
Bo: Aha... Men Du finns det ingen ärlig marknadsföring längre?
Roy: Vad menar Du?
Bo: Tele2 lovade mig ett billigare kontantkort med 19 öre minuten, men jag fick inget eftersom jag har ett intimt förhållande med kronofogden.
Roy: Va! Kreditprövning för att få ett kontantkort!? Det luktar bluff lång väg!
Bo: Inte sant. Jag var på ICA och shoppade loss här om dagen och upptäckte att prismärkningen var så där. Vissa varor hade två till tre olika priser beroende på vilken skylt man tittade på och prismärkningen på plats och priset i kassadatorn var inte heller samma.
Roy: Kreativt betalningssystem. Apropå betalning och pengar så såg jag att Bonnierägda TV4 inte vill bli av med en guldkalv. Man äger ju bland annat Canal Plus som levererar hårdporr till tiotusentals svenskar varje kväll och det är en oerhört lönsam verksamhet.
Bo: Jaha! Ytterligare ett exempel på dubbelmoral. Dock vinner kontanterna lätt över moralen. TV4 är ju en kommersiell verksamhet och ingen djäkla socialtjänst!
Roy: Det intressanta är väl skillnaden mellan TV4:as försök att skapa sig ett gulligt varumärke och verkligheten. Samma skillnad som drabbade IKEA som varken är svenskt och dess grundare är varken en fattig eller snål smålänning.
Bo: Samma sak med Volvo som upphörde att vara en svensk bil när Ford köpte varumärket och det var bra många år sedan. Fast vi svenskar har en förmåga att förtränga sanningen. SAAB är ju numera holländskt rysk-kinesiskt!

Bo: Jag hörde att grundaren av Pringle-chipsen fick en ståndsmässig begravning.
Roy: Berätta... nej förresten - låt mig gissa! Hans kista var en kopia av ett chipsrör?
Bo: Fasen också, nu sabbade Du en bra historia.

Bo: Att fylla 50 är inte längre en katastrof. Man har ju 17 år kvar att jobba och livet rullar på i snabb takt.
Roy: Tills man kommer på att man passerat halva sitt liv - den bästa halvan.
Bo: Du är en obotlig pessimist.
Roy: Skall Du säga. Jag hörde just att den obligatoriska byggfelsförsäkringen bör slopas enligt Alliansregeringen. Den anses onödig.
Bo: Står man på företagens sida och kallar sig Nya Arbetarpartiet så platsar man väl under begreppet missledande marknadsföring.
Roy: Man hävdar att andra försäkringar täcker samma fel. Tro det den som vill.

Roy: Apropå missledande information så visar det sig - precis som vi trott att Västtrafiks biljettsystem har många kul sidoeffekter.
Bo: Berätta!
Roy: Bland annat förlitar sig systemet på en GPS-läsare på varje fordon och dessa är långt ifrån ofelbara. Ibland tror systemet att fordonet är på ett helt annat ställe än det i verkligheten befinner sig. Eftersom systemet inte hanterar låst GPS-positionering så kommer kunden att få betala fel pris. Oftast upptäcks det inte! Vissa bussförare stegar manuellt systemet andra skiter i det. Hur man gör på tåg och i spårvagnar har jag ingen aning om. Man har inte hittat orsaken till att systemet inte larmar när GPS:en låser sig....
Bo: Nä nä nä... man har inte lagt in nån koll på om GPS:en levererar data eller ej.

Bo: Tjuvåkning och falska SMS-biljetter har i vissa storstadsgrupper blivit kultur. Vissa tycker att det är för dyrt att åka buss/spårvagn.
Roy: Inga problem - än så länge är det billigare att gå eller cykla. Jag grunnar på vad som händer om man slopar subventionerad kollektivtrafik? Eller slopar kollektivtrafiken helt. Det blir ju rätt marigt att planka i det läget.
Bo: SMS-biljetter lockade i alla fall fram en viss kreativitet hos datanördarna. Dessutom skall Du ha en giltig SMS-biljett innan Du stiger ombord!

Roy: Om jag nu vill åka som pensionär i Göteborg - gratis - hur vet jag då vart taxegränserna finns?
Bo: Då rekommenderar jag att Du är pensionerad datanörd för det är mig veterligen det enda sättet att hitta taxegränskartor på nätet. Sedan får Du se upp med så kallade omlottzoner.
Roy: Enligt uppgift hanterar inte resehanteraren priset för gratis-pensionärer.
Bo: Nähä, men det är ju ett märkligt system för gratisresor för pensionärer i lågtrafik är ju lokala politiska beslut som inte har ett dyft med Västtrafik att göra egentligen. Varje kommun tar egna beslut i den frågan. Pensionärerna har kommunarrest i hemkommunen.

Roy: Den första januari 2012 träder den nya kollektivtrafiklagen i kraft. Då kan vem som helst starta lokal och regional kollektivtrafik.
Bo: Då lär det bli rätt rörigt där det finns ett stort resandeunderlag och en uppsjö av betalsätt.
Roy: Vi som bor vid sidan av allfartsvägarna lär inte märka nått.
Bo: Risken är väl att den lilla trafik som sker i glesbygd blir ännu glesare.

Roy: Bläck till skrivarna är ta mig fasen dyrare än systembolagets finaste skumpa.
Bo: Hörde att 5% aldrig byter bläckpatron utan helt enkelt köper ny skrivare.
Roy: Jojo... det var också ett sätt att lösa den bristen.

Bo: Vi har inte gjort något fel och vi har utfört en seriös internutredning som visar att vi är oskyldiga på alla punkter.
Roy: Ha Ha Ha - det är väl självklart att man vid självkontroll aldrig hittar några fel.
Bo: Det är med andra ord helt i sin ordning att angripa vem som helst på internationellt vatten och hävda självförsvar.
Roy: Självklart. Piraterna som kapar fartyg är i sin fulla rätt att göra så för dom försvarar sig bara mot angrepp.

Roy: Nänä gubbe nu drar vi innan den där Carl upptäcker vad vi haft för oss.

25 januari 2011

Tisdagen den 25 januari 2011

Roy: Jag såg på en brittisk dokumentär om hur RAF tog itu med tyskar som arkebuserade brittiska flygare som flydde ur tyska koncentrationsläger.
Bo: Vad gjorde dom då?
Roy: Dom skickade ner ett polisteam som spårade upp de som brutit mot krigets lagar och ställde dom inför rätta i Tyskland.
Bo: Jag såg filmen München om hur israelerna tog hand om dom som attackerade judarna under olympiaden.
Roy: Och hur löste dom sin uppgift då?
Bo: Man avrättade förövarna en och en utan rättegång!
Roy: Se där ja – två skilda synsätt på rättvisa och mänskligt beteende.

Bo: Yrkeshögskolan verkar stå högt i kurs just nu och lokförare toppar yrkena.
Roy: Inga hantverksyrken?
Bo: Nope! Några sådana hittade jag inte!

Roy: Det var ett jäkla tjat om överfyllda dubbeldäckade bussar som slänger av passagerare utefter linjen.
Bo: Mmm – man kan ju inte köra med överlast – eller hur?
Roy: Onekligen inte och då är det väl bara att dumpa överlasten.
Bo: Låter som en simpel lösning!

Bo: Om Du tycker att några avslängda betalande passagerare är ett problem borde Du ta Dig en titt på datalagringsdirektivet. Där kan vi verkligen tala om intrång i den privata sfären.
Roy: Det är sant, men det är knappt några som fattat vidden av detta intrång ännu. Och en annan sak är också rätt intressant i detta sammanhang.
Bo: Som vad då?
Roy: Definiera terrorist!
Bo: Hoppsan.. nån som är i konflikt med makten antar jag.
Roy: Precis! Så alla palestinier som opponerar sig mot israel är terrorister. Alla som har synpunkter på att vara ockuperad är terrorister, alla som har invändningar mot amerikanskt styre i världen är terrorister.
Bo: Jaja det finns alltså ingen definition på vad som är en terrorist egentligen.
Roy: Trots denna lilla obetydliga brist så lagras ALLT som skickas elektroniskt. Dina telefonsamtal, Din e-post, Dina fax, Ditt nätsurfande. Man håller bokstavligen på att ta bort det öppna samhället och steg för steg införa övervakningssamhället.
Bo: Var det inte BL som nu skall ha 5 övervakningskameror per buss? En bit till på väg mot den totala övervakningen.

Bo: Jag läste en fundering här om dagen om upphandlingar. Den var intressant, inte minst för att den bekräftar det vi hela tiden hävdat.
Roy: Du tänker på anbud som är så låga att dom inte ens täcker de mest grundläggande underhållet av fordonen till exempel.
Bo: Funderingen gick ut på hur Västtrafik formulerar sig i anbudsförfrågan och hur urvalet sker när anbuden kommit in, samt hur företaget följer upp att dom får det dom beställt.
Roy: Där verkar det lite tveksamt – jag tänker på kontrollen som säkerställer att man får det man köpt.
Bo: Det som är intressant att det finns vanliga resenärer som börjar undra vad Västtrafik sysslar med i sin upphandlingskarusell och varför eländet aldrig upphör!
Roy: Jag hävdar fortfarande att vissa samhällsfunktioner inte lämpar sig för vinstintressen och anbud och att underskottsfinansierad kollektivtrafik är ett av dessa områden.

Bo: Så har Stieg Larssons änka varit ute i spalterna igen och klagat på att hon inte får förvalta sambons arv.
Roy: Bara för man varit sambo i 30 år kan man ju inte göra anspråk på delaktighet i den andres ägodelar – det är ju löjligt!
Bara för att man suttit i var sitt hörn i soffan kväll efter kväll och bollat idéer och läst manusutkast gör en inte automatiskt delaktig i ett litterärt verk. Så kan det inte gå till i rätt och riktigtlandet Sverige. Nej nån jäkla ordning får det vara.
Bo: Jag förstår och då är det bättre att radera dessa 30 år ur sambons liv. Det blir mindre komplicerat!
Släkten drog en vinstlott i alla fall.

Roy: Apropå vinstlott så såg jag att det kommit in nya företag som vill sko sig på skuldsatta svenskar. Begreppet ocker har ju försvunnit ur lagstiftningen och då öppnades dammluckorna på riktigt.
Bo: Ocker?
Roy: Det är när man begagnar sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning för att skaffa sig en förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilket vederlag inte skall utgå. Det vanligaste var så kallad ockerränta.
Bo: Jag läste att så kallade SMS-lån har räntesatser på 2300% och det räknas tydligen inte som ocker längre! Förr i tiden var gränsen runt 10%.
Jag kan ju tycka att hela samhällsmaskineriet ägnar sig åt ocker idag. Elbolagen har ju monopolställning på den avreglerade elmarknaden och begagnar sig hänsynslöst av någons trångmål och beroendeställning för att skaffa sig oskäliga förmåner.
Roy: Nu var det inte direkt elmarknaden jag tänkte på. Jag var mera inne på så kallade snabblåneföretag och liknande som likt parasiter föder sig på skuldsatta personers problem att betala i tid eller inte alls.
Fast inkassoföretagen kör verkligen med ockerräntor kamouflerade till olika typer av avgifter. Jag såg ett härligt exempel: Skuld 319:-- kostnader 804:-- vilket ger en årsränta på 362300354%.. Då kan man undra var gränsen för ocker går egentligen?

11 januari 2011

Tisdagen den 11 januari 2011

Roy: Det var lustigt! Man måste alltså sitta och smaska på Malaco godis i Pierre Roberts underkläder för att titta på Let's Dance!
Bo: Du är la inte redigt rätt funtad där uppe!
Roy: Vadå.. Jag bara refererar till TV4's reklam. Frågan är väl vem som inte är funtad?

Bo: I många år har PPM kämpat för att folk skall engagera sig i premiepensionssystemet och "påverka". I början funkade väl detta sådär!
Roy: Om det rör sig om 150:--/månaden är det knappast nån förmögenhet att fajtas för.
Bo: Förvaltarna vill göra gällande att en aktiv och lyckosam placering kan göra skillnad!
Roy: Folk i allmänhet väljer ändå det så kallade ickeväljaralternativet som innebär 7:e APfonden.
Bo: Får dom inte bonus för att dom förvaltar så taskigt?
Roy: Det minns jag inte. Däremot har man börjat att skydda ickeväljarnas pensioner.
Bo: Var det därför som man döpte fonden till Såfa och ökade riskerna? Det är ju också en definition på att skydda pensionerna. Pensionssystemet är väl främst en kassako för förvaltare.
Roy: Det ligger nått i det. Där det samlas en stor hög pengar samlas gamarna.
Bo: Vi får väl anledning att återkomma till ämnet... Det är ju högaktuellt nu 2011 då pensionerna skall minskas, som en tack för ett långt yrkesliv.

Bo: Nu tänker jag på nått helt annat och oss närliggande händelser.
Roy: Skall vi gissa på nått med Facebook till exempel?
Bo: ..eller bloggande! Jo visst är det så. Skriv om förhållandet på en arbetsplats i sociala medier eller i en blogg och Du är ute ur arbetsmarknaden - Du blir socialfall.
Roy: Det är ju bekvämt att hyra personal idag och om nån öppnar näbben byts han/hon ut snabbt och effektivt.
Bo: Är inte det hela vitsen med att hyra personal? Ingen uppsägningstid och att dom håller truten i alla lägen?
Roy: Det är i alla fall fackets åsikt. Grejen är att skrämma anställda till tystnad! Vi kan ju dra en parallell till Wikileaks vars grundare man vill avrätta. Han har visserligen inget brott begått men han har ju avslöjat oegentligheter och det är aldrig populärt hos makten.
Bo: Jag hörde att inhyraren av personalen inte ville tala med pressen!
Roy: Ser jag förvånad ut? "Efter 28 år som tågstädare fick 54-åringen sparken". Han hade uttalat sig lite för högt om arbetsmiljön. Att han råkade vara skyddsombud och fackligt engagerad gillades inte alls.
Bo: Vi två har väl bloggat om kollektivtrafikens tillkortakommanden så till den milda grad att ingen vill ta i oss med tång. Jag ser då tydliga tecken. Arbetsmiljöproblem kostar pengar att åtgärda och i en konkurrensutsatt bransch som t ex tågbranschen har man inte minsta intresse av saker som kostar pengar.
Roy: Har noterat att tågset efter tågset har lagt av så jag ser kopplingen.
Bo: Ser Du också trenden att knuffa ut facken ur arbetslivet? Skyddsombud köps ut, man hyr arbetskraft, man tvingar personal till tystnad.
Roy: Klart jag gör, den är ju övertydlig. Man köper hela tiden tjänster istället för att ha egen personal - det hette outsourcing tidigare.

Roy: Bytet av operatör för pendeltågstrafiken verkar följa tidigare känt mönster. DSB tog över pendeltågstrafiken och nån slags organiserat kaos utbröt. Sant är att vädret ställt till problem, men ett annat mönster har en otrevligt bekant ton. Orealistiska planer för fordonsomlopp och personalhantering.
Bo: Alltså är det inte bara i bussbranschen då?!
Roy: Skall man tro spridda artiklar i pressen följer man ett sedan gammalt känt mönster. Man har tydligen också brist på lokförare. Vissa har dessutom en icke komplett utbildning!
Bo: Var det inte nått skyddsombud i Stockholms pendeltågstrafik som köptes ut för att ha påtalat just denna typ av brister?
Roy: Jasså, det har Du inte glömt! Jo det var nog så ja och likheterna finns. Man har inte en aaaning om hur man nödöppnar en vagnsdörr till exempel.
Bo: Jag hörde att vissa nyckelchefer har lämnat företaget. Man vill väl inte få huvudet avhugget längre fram. Men företaget har tillräckligt med personal fast många har inte rätt kompetens.
Roy: Du hörde vad Du sa va? Många saknar behörighet - häftigt! Jag hörde att företagets högsta ledning inte ville avslöja vem som valt åt de lokala cheferna att avgå. Tystnadsplikt troligen... Hi hi hi.
Bo: Nu var Du riktigt rolig! Mängden resegarantiärenden talar väl annars sitt tydliga språk. Från 40.000 till 80.000 pekar väl på nått antar jag!
Roy: Det kan Du väl inte mena... fniss fniss...


10 januari 2011

Måndagen den 10 Januari 2010

Bo: Jag hörde i morse att det var massor av skolbusstrafik och linjebusstrafik som ställdes in.
Roy: Då fick Karolina delvis fel - eller rätt. Beror på hur man skall tolka det.
Bo: Det var väl en del skolbarn som missade skolstarten.

Roy: Jo Du Bo gubben.. Nu har branschen kommit på nya sätt att uppmuntra sin personal!
Bo: Har Du betalt för att snacka i gåtor eller?
Roy: Jag tänker på en metod att få ner bränsleförbrukningen som innebär att förare som kör på ett visst sätt belönas med extra klirr i plånboken.
Bo: Höll inte BL på med nått sådant ett tag. Man köpte in dyr mätutrustning och monterade i vissa bussar och sedan rann allt ut i sanden?
Roy: Nu när Du nämner det så. Men i detta nya fallet så tycker man att den nya tekniken är missvisande och i vissa fall kan leda till att förare kör farligt för att nå bra resultat. På en liten display kan tydligen chaufförerna se hur de ligger till i snålkörning.
Bo: Jag hörde att man var beredd på att få skit från förarkåren men tänker inte bry sig.
Roy: Det nya systemet lär i alla fall heta Pilotfish och syftet är att spara bränsle! Kör man som Pilotfish vill får man kalla sig grön chaufför.
Bo: Hulken alltså..he he he!
Roy: Förarna fick visst nån slags utbildning i rationell körning.
Bo: Minns att folket på BL fick en teknikkurs om hur mätsystemet fungerade och att förarna i Tranemo hade kurs i Heavy Eco Driving. Svenljunga sket man i.. Men det är historia nu!
Roy: Hittills i år har man sparat in en massa ton koldioxid genom den nya tekniken. 53 procent av busschaufförerna lever upp målet som gröna chaufförer.
Bo: och dom övriga 47% får sparken?
Roy: Man skulle lätt kunna tro det - bussförare är ju lätt utbytbart förbrukningsmaterial i dagens verklighet. Bolagen kallar det visst för vidareutbildning i fas ett och hur det går för de som är obildbara förtäljer inte uppgifterna.
Bo: Hörde att systemet är måttligt poppis och att förarna känner sig övervakade och påpassade.
Roy: Välkommen till verkligheten. Hörde att Kommunal hade sagt nej till tekniken denna gången vilket dom inte gjorde under BL:s experiment! Det skall ju ändå gälla för att vara en miljösatsning (fast att spara driftskostnader är den verkliga orsaken).
Bo: Nej nu skall jag då och ta mig en miljövänlig snöskottarsväng!
Roy: Nä nä det där är inte sant.. Sofflocket verkar mer troligt!

08 januari 2011

Lördagen den 8 januari 2011

Roy: Intressant detta med miljöfrågorna!
Bo: Tycker Du!
Roy: Alla köpcentra är skapade för bilism och har inget annat alternativ. Nu skall man visserligen prioritera miljöbilar och straffa alla fattigare satar som inte har råd att byta bil.
Bo: En typiskt rikemansreform alltså, gynna dom som har gott om pengar och straffa dom som inte tjänar så mycket - varför är jag inte förvånad?
Roy: Titta sedan på kollektivtrafiken. Tänk Dig att t ex 40 passagerare var och en har två fulla ICA eller Coop-kassar. Det skulle inte fungera! Stick ner till exempelvis Knalleland och köp en 42 tums led-TV och försök ta med den hem på bussen.
Bo: Och vart finns möjligheten att ta med cykeln på tåget eller bussen i dagens miljömedvetna samhälle.
Roy: Jag sitter här och grunnar på vem som egentligen tjänar de grova pengarna här - jag har en känsla av att det inte i första hand är miljön. Det är ju rätt mycket gullande med bilismen som är statens stora kassako. Sedan vill man ju vara rädda om bilbranschen som står för många arbetstillfällen i detta land än så länge....
Bo: Hur många fler än utrikesministern har stora intressen i oljebranschen? Man kan ju inte göra dom arbetslösa över en natt! I alla fall inte i städerna. På bôggda har man ju redan i sann miljöanda lagt ner 90% av alla tankställen och dragit i all kollektivtrafik.
Roy: Det är väl trots att så att de flesta miljöaktivister bor på fina adresser i Stockholm och inte ute på bôggda, så det är nog inte så konstigt som det låter.
Bo: Jag minns att vi föreslog en busslinje Borås - Ullared men det skulle bli för besvärligt. Tänk på alla kassar som folk skulle släpa in i bussarna. Dom skulle ju inte ens kunna hålla tidtabellen om alla skulle släpa på en massa varor de handlat. Det var den tidens trafikplanering anno 2007-08.
Roy: Och Du försöker slå i mig att det skulle vara nån skillnad nu? Nu skall ju bussarna i många fall köra ikapp sig själva. Du kan ju inte komma släpande på en massa matkassar då. Tänk vilken tid det skulle ta att lasta bussen och vilken tid det skulle ta att kliva av bussen.
Bo: Och med vilken hand skall man sköta de där flådiga elektroniska resebevisen? Kan Du säga mig det va? NEJ jag trodde väl det.
Roy: Vi får nog dras med ett miljöförstörande samhälle som suger ut bilismen en massa pengar till feta riksdagslöner ett bra tag till.
Bo: Till oss går i vart fall inga pengar.....

03 januari 2011

2011

Nytt År 2011 och denna bloggen tackar för sig!