31 maj 2010

Måndagen den 31 Maj 2010



- Sitter och slöbläddrar i en större dagstidning och upptäcker att sprit plötsligt är upphöjt till kultur! Det var inte speciellt länge sedan som all reklam som rör alla former av alkohol var förbjudet i detta land och nu är det kultur. Kan det rent av vara ett bidrag från vårt EU-medlemskap? Man kan fundera!
- Jo nog vimlar det av alkoholreklam i tidningarna alltid, men dubbelmoralen har istället plockat bort tobaksreklamen och så har vi istället fått en ny märklig reklam för apotek av olika sorter.
- Fast de flesta tycks gilla rökförbudet på krogen. Det är fem år sedan det infördes och krogarna, de flesta, är kvar. Vissa typer av människor går fortfarande på krogen.

- Förr fuskades det rejält med momsen och det kanske sker fortfarande, men så har rotavdraget kommit och där fuskas det friskt. Nu har jag inte satt mig in i hur lättlurat systemet är, men av fuskhetsgraden att döma så torde det väldigt rätt!
- Okej och 4 av 10 gillar politisk TV-reklam. Och då skall man veta att vi ogillar alla former av TV-reklam och att vi knappast tycker att TV-reklamen gett oss bättre TV-program, utan snarare tvärt om. Tv-utbudet har blivit mer och mer ytligt.
- Kan ju vara värt att påpeka att 6 av 10 inte vill ha politisk reklam i Radio och TV. Det är ju lätt att missa.

- Internationellt vatten. Kan det plötsligt bli territorialvatten? Tydligen gör Israel lite som dom själva vill och skiter i vad omvärlden tycker.
- Jojo mensam. Enligt Israel kan man agera militärt vart man vill i världen om man tycker att deras säkerhet anses hotad. Det finns inga gränser för dessa übermänniskor. Skulle tro att judisk lag gäller hela världen. Efter attentatet i Münschen så skickade Israel ut egna bödelspatruller. Det ansåg man sig vara i sin fulla rätt att göra. Deras rättssystem verkar simpelt. Man är både åklagare, domare och bödel samma person.
- Som sagt. Det finns inga fredliga hjälptransporter till Palestina och i Palestina gäller Israeliskt militärlag. Jag antar att målet är att svälta ut Gazas befolkning och i det ljuset är cement ett militärt vapen riktat mot staten Israel. Då kan befolkningen återuppbygga det som Israeliska bulldozers, stridsvagnar, stridshelikoptrar och jaktflyg förstört! Det vore kontraproduktivt sett med judiska ögon.
- Effektivaste sättet att knäppa Israel på näsan är att inte köpa deras produkter. Alla skall bojkotta deras varor. Alla varor.
- Det kommer aldrig att hända, det finns på tok för mycket judar utanför Israel som skulle förhindra ett sådant agerande. Fast Israel har väl skjutit sig i foten att ge sig på deras allierade i Mindre Asien - Turkiet.
- Det är också intressant att man av rent militära skäl blockera all kommunikation med alla som är/var med på dessa obeväpnade fartyg. Speciellt när det allt eftersom framkommer att det inte fanns en skit militärmaterial på dessa sex fartyg.
- Vart går gränsen för att förklara krig mot andra länder??? Frågan hänger i luften.
- Det skall bli intressant att följa den fortsatta utvecklingen.... Politik och pengar styr!

- Nu är barnsjukhusen underbemannade och frågan är vem som får skulden när något går snett?
- Skulden hamnar automatiskt hos läkarna och den underbemannade personalen så klart. Det är oerhört svårt att lägga skulden på såphala politiker!
- Jag hörde att en av våra bekanta nyligen besökte akuten på SU och då klagade på väntetiderna. Nu är det fastslagit att begreppet akut numera innebär ungefär 9,5 timmars väntetid.
- Då behöver ambulanserna inte blåljus längre.


30 maj 2010

Söndagen den 30 Maj 2010

- Intressant att det finns fler som blivit uteslutna ur arbetslivet när dom berättat om dess baksidor.
- Du tänker på Kristian Lundbergs bok Yarden som handlar om livet via ett bemanningsföretag i Malmö Hamn.
- Dom lär ha ringt från bemanningsföretaget och sagt att han inte längre var aktuell för uppdrag.
- Sedan var det visst nån kallskänka som skrev dikter om sin arbetsplats i nått kök.
- Hon har visst också tvingats byta yrke.
- Arbetsgivarna tycker inte om att få sin girighet exponerad som det verkar.
- Exakt! Så vi är bara några av många som blivit 'persona non grata' eftersom vi bloggar om sådant som inte skall synas och höras.

29 maj 2010

Lördagen den 29 maj 2010



- Jag har råkat läsa lite om hur ett avvecklingssamhälle vill återta sin plats i samhället.
- Å fan... hur hade man tänkt att det skall gå till?
- För att öka inflyttningen behövs fler attraktiva bostäder och dom få som finns behöver fräschas upp och handikappanpassas och göras lämpliga för seniorboende!
- Okey - så man skall satsa på inflyttning av seniorer alltså?? Hur förhindrar man utflyttningen då?
- Det står så.. och det vet jag inte! Jag har inte hittat på detta. Som ytterligare en åtgärd ska bredbandet byggas ut och hastigheten skall ökas. En speciell sida för orten skall skapas som skall vara gemensam för alla föreningar i Sjötofta.
- Jo det låter väl intressant. Det är något som väldigt många avvecklingsorter redan har. Internet är säkert viktigt för orter under avveckling.
- Sedan kommer en annan intressant idé. Aktiviteter! En utmärkt idé.
- När barnen var små fick dom hyra lokaler för att ordna egna aktiviteter, så att samhället gemensamt skulle anordna aktiviteter för såväl seniorer som unga är verkligen nytänkande.
- En annan idé som man kommit på är att ett samhälle av den här typen behöver en naturlig mötesplats dit alla kan gå. Men de flesta förslag som lagts förutsätter sommarväder.
- Det får mig att tänka på en sak. För många år sedan föreslog vi minigolf och boule men det föll platt till marken och vi la olika förslag på hur en lokal marknad skulle kunna utvecklas, men varför ändra på gamla invanda ordningar!
- Precis sådant som leder till avveckling istället för utveckling.
- Sedan skall fler platser få belysning och så kommer äntligen ett antal förslag om att orten borde verka för att få nya arbetsplatser istället för de som sedan länge försvunnit.
- Utkomst är grunden för ett samhälles möjlighet att finnas till.

- En död kronofogde är en bra kronofogde!
- Håller med.

- Allt fler skolelever utsätts för kränkningar i skolan sägs det.
- Är det därför vissa skolelever även kränker bussföraren på vägen hem från skolan? Får en att fundera.

- Bilbranschen har börjat anamma bussbranschens synsätt när det gäller hur man ska använda sin personal. "Man skall bara jobba de dagar som solen skiner".
- Flexibilitet är nyckelordet.
- Då återstår nu att införa samma flexibilitet när man skall betala hyran, amortera banklånen eller köpa mat i livsmedelshandeln.
- Men nu handlar det om konkurrenskraft på de anställdas bekostnad. Det gäller att hålla nere kostnaderna, inte minst lönekostnaderna.
- Men vad händer om dessa temporärt anställd är upptagna på annat håll när bilbranschen kallar?
- Det är en intressant fråga, men nu skall bemanningsföretag förse bilbranschen med personal. Dessutom håller denna trenden på att sprida sig ytterligare till andra verksamheter. Så frågor om fasta jobb och andra begrepp får nog omvärderas.

- Vi människor är bra roliga vi! Vi tittar på olika TV-kanalers väderleksrapporter och sedan väljer vi den som verkar bäst.
- Men det är väl inte metrologerna som bestämmer vädret va?
- Berätta det för dom Du! Dom som ständigt byter kanal för bästa väder!

- Ship till Gaza är ett jättehot mot staten Israel - säger staten Israel. Dessa fartygs närvaro kan krossa staten Israel och därför måste staten Israel med hjälp av krigsfartyg stoppa dessa civila hjälpsändningar till Gaza.
- Man får inte leverera förnödenheter till ett fängelse och Gaza är ju ett jättelikt israeliskt fängelse - innehållande en massa barn som om dom växer upp blir ett hot mot judendomen.
- Det förefaller inte som humanitet är en styrka hos staten Israel - alla är fiender. Dessa fartyg innehåller inget krigsmaterial, utan byggnadsmaterial, skol- och sjukvårdsutrustning.
- Nej, humanitet förefaller inte vara nån bärande egenskap och sedan håller Israel på att utöka sin landyta på bekostnad av det som skulle blivit Palestina. Det europeiska landet Israel accepterar inte sina arabiska innevånare utan kör stenhårt med etnisk rensning. Målet är att tömma det forna Palestina och göra hela området till en Israelisk stat. Staden Jerusalem skall vara en judisk huvudstad och nått multietniskt trams, och i det perspektivet är naturligtvis byggnadsmaterial till palestinier ett hot mot de judiska planerna.
- Nej den nationella judiska befrielserörelsen måste naturligtvis försvara staten Israel mot förintelse av den judiska staten. Att hjälpa Gazas befolkning är det samma som att stödja Hamas. Ett rätt snedvridet perspektiv inte minst med tanke på den mur som Israel mot internationell rätt satt upp.
- Dom har väl lärt sig av USA:s sätt att leverera trippla budskap. USA känner tydligen också ett behov att ha kontroll över jordklotet.
- Sedan är det väl tack vare USA:s stöd som militärstaten Israel kan bete sig som man gör! Israel har ju inte ens erkänt att man förfogar över kärnvapen som man hotar hela arabvärlden med.
- Det kommer aldrig att bli fred mellan Israel och araberna. Israels märkliga historieskrivning skevar och att dom på något sätt skulle ockuperat Palestina är groteskt. Alla som har en annan åsikt än staten Israel är antisionister som vill utrota judarna från jordens yta. 


26 maj 2010

Onsdagen den 26 Maj 2010



- Apoteket är inte apotek längre. Jag har sett på TV-reklam för de nya apoteken och där är det inte läkemedel som man säljer utan make-up-produkter, hudvårdsprodukter och sådant som hälsokostaffärerna säljer.
- Så Kicks och Lindex med flera som säljer täckfärger för tjejer skall få konkurrens av de nya så kallade apoteken??
- Jupp. Medikamenter tycks inte vara den stora huvudprodukten. Det verkar mest vara produkter vi absolut inte behöver.
- Exakt. Kikade just på en helsida i en större dagstidning och det är solprodukter....
- ... Solprodukter nu när det är höst ute....
- ... hudvårdsprodukter och halstabletter och hälsobutiksvaror typ bantarvaror.

- Det har varit en het debatt kring pensioner. Då känns uttalanden av detta slaget rätt förödande vill jag påstå: "Gärna nära relation till barn - men varför egna"?
- Någonstans har man tappat bort kopplingen mellan nästa generation och vem som ska betala för in pensionerna. Rätt förödande för ett land egentligen.
- Jo, på nått sätt har orsak och verkan separerats. Inga barn - men gärna full pension. Undrar hur dom egentligen tänkt då?
- "Det finns så mycket annat att göra" är ett annat intressant uttalande från representanter för den grupp i samhället som kan föda kommande generationer. Inte undra på att vi får importera barnfamiljer och familjer som vill göra barn.
- Det blir än märkligare när man sedan ser politiska förslag om obligatoriskt vårdnadsbidrag - som ju förutsätter barn. Man undrar hur väl förankrade sådana förslag egentligen är i verkligheten?
- Den fråga som osökt söker ett svar är hur stor andel av kvinnorna som föredrar att avstå från att föda barn? Då menar jag frivillig barnlöshet.
- Ledsen, men jag har inte hittat några siffror på detta, men barnafödandet i västvärlden minskar ju - det är nått vi vet i alla fall.

- Jag kollade lite på mobilt bredband och det visade sig att endast en leverantör tillhandahåller obegränsad surfning. Övriga har begränsningar i hur mycket data det får strömma i deras nät, det vill säga hur stor mängd Du kan ladda ner. Det innebär att efter att ha bläddrat på ett antal webbsidor är jag 'tjock' och då stryps min surfhastighet.
- Det är faktiskt förvånande. Mobilsurfandet är alltså omgivet av omätbara restriktioner för normalanvändaren. Det är lite förvirrande. Jag kan ju inte se hur stor mängd data jag får med mig varje gång jag byter sida på internet. Läser jag några internettidningar är det kört sedan, speciellt om dom är bildrika.
- Visst är det märkligt med tanke på att allt fler håller på att gå över till Mobila Bredband via bärbara datorer och olika typer av Mobiltelefonhybrider. Vi uppmanas att bli mer och mer rörliga fast då kostar det oss mer och mer och framför allt kan vi inte själva kontrollera mängderna - så vi kan bli precis hur lurade som helst.
- Flat rate är den rätta modellen i dessa sammanhang och dit är det få som verkligen kommit.

- Fy vad häftigt... Det hade jag inte väntat mig!
- Inte nu igen... Vad är det nu då?
- Svenska Kyrkan söker en Ekonomiassistent och det är sig inget konstigt, men bemanningsföretaget Adecco Finans & Legal - better work, better life - sköter rekryteringen. Det är knappast en så betydelsefull tjänst egentligen.
- Man litar inte på CHEFENS omdöme längre. Nu gäller kall realism även inom Svenska Kyrkan.
- Då skall vi inte söka dit då...???
- Nope vi är inte medlemmar i Svenska Kyrkan och då är det kört. Sedan hörde jag att ju äldre man är ju mindre lyssnar omgivningen på en.
- När Du slutat jobbat är det ingen som lyssnar på Dig överhuvudtaget. Du reduceras till ingenting. Vi är rätt jobbfixerade i detta landet.
- Nej det har man verkligen fått erfara. Inget jobb inga sociala kontakter, inget liv.....marginaliserad!
- Och detta trots att vi har språket! För många invandrare har nu förstått att språket är en dörröppnare till det svenska samhället och den svenska arbetsmarknaden.
- Jupp, men om Du sedan tittar på olika platsannonser så är det inte svenska språket som är prioriterat utan olika utländska språk. Engelska, tyska och franska är viktiga språk som fungerar som dörröppnare till arbetsmarknaden.
- Det är verkligen förvirrande.....

- Intressant uppgift måste jag säga.
- Va?!
- Nio timmar per dygn skall anställda på ett bemanningsföretaget vara tillgänglig om han/hon inte har ett uppdrag.
- Är det inte nått nytt? Det fanns väl ingen tid angiven tidigare.
- Du har så rätt. Det är den teoretiska tiden Du är på ett uppdrag per dag.
- Svenskt Näringslivs VD anser att borttagande av A-kassa och andra skyddsnät kommer att öka utbudet på arbetsmarknaden och sänka lönenivåerna rejält. Han utgår med andra ord från att alla arbetslösa bara är lata och inte vill jobba.
- Berätta nått nytt!
- Skatterna måste också sänkas enligt honom. De rika betalar på tok för mycket i skatt - mycket vill ha mer och så vidare.
- Svenska företag skall dessutom säga: Kom och jobba hos oss - i utlandet, i Makedonien kanske. Lägre löner, lägre skatter och större vinster för ägaren inte för den som utför det verkliga arbetet.

- Fast Kungälvs kommun har väl ändå slagit sig för bröstet på ett fantastiskt sätt.
- ?????
- Dom skall visst medla i konflikten mellan Israel och Palestina. Jaja i det mindre formatet men ändå!
- Ungdomsutbyte och små söta fredskonferenser är det tänkt.
- Undrar om dom tror sig kunna påverka nått överhuvudtaget......??

- Konkurrensen om elever till skolan har på vissa håll fått nya fantastiska resultat. När våra barn gick i skolan skulle dom vara jätterädda om skolböckerna för dom skulle ärvas av nästa årskurs.
- Nu skall eleverna i många kommuner få egna dator på högstadiet och i gymnasiet. Nu slipper man tydligen att vara rädd om skolböckerna i alla fall.
- Sedan skall dessa datorer bara förses med gratis programvara för att hålla ner kostnaderna per styck.
- Då får dom samtidigt tillsätta en tjänst som PC-tekniker också som håller liv i alla dessa apparater.
- Så har skolan infört ett nytt skolämne. Anställningsintervju.
- Då är vi som inte sökt jobb på många långa år chanslösa - vi får ju inte hålla på att nöta och träna på att genomföra anställningsintervjuer. Orättvist!
- Så har vi faktorn åldersdiskriminering också. Ungdomar har företräde framför pensionärer.

- Jag satt och funderade på en sak? Madonna och Lady Gaga, med flera, tycks sjunga betydligt bättre om dom uppträder i bara underkläderna - så min naturliga fråga är om bussförare som kör i underkläderna blir bättre busschaufförer?
- Frågan förefaller logiskt, men frågan är vad trafikhuvudmän och trafikföretag tycker. Skulle inte tro att dom är lika vidsynta och moderna i sitt synsätt.
- Men om vi begränsar oss till bara kvinnliga bussförare då? Skulle inte antalet resenärer öka då?
- Du menar på samma sätt som en halvnaken Lady Gaga drar publik? En intressant synpunkt, men det stannar nog där är jag rädd.
- Fast jag hörde en om busschaufförska, [heter det så?], som tröttnat på att le mot alla idioter.
- Hon kanske skulle överväga att byta yrke.

- Nu undrar jag vad närproducerat är? Är det sådant som är tillverkat i Europa i motsats till Asien, eller sådant som är tillverkat i Sverige i motsats till utanför Sverige, eller är det sådant som är gjort inom den egna regionen i motsatt till andra regioner/län, eller sådant som är förfärdigat inom några få mil från bostaden...???
- Detta borde betyda att begreppet närproducerat i stort sett kan betyda precis vad som helst. Det finns ingen definition på begreppet närproducerat helt simpelt.
- Det finns massor av sådana här modeord som inte betyder ett skit - utom att dom skall lura Dig att köpa just den produkten för att Du förleds att tro att Du gjort världen nått bra.
- Du har i alla fall fyllt fickorna på företagaren eller aktieägarna.

24 maj 2010

Måndagen den 24 maj 2010



- Hörde att konkurrensen om skolbusskörningarna blir lite mindre i framtiden. Några av de bussföretag som tidigare körde skolbusstrafik kommer tydligen att upphöra och andra har blivit uppköpta eller så ha man inlett ett djupare samarbete.
- Så det måste betyda att det blir färre anbud vid nästa upphandling.
- Jupp det blir konsekvensen efter varje upphandling. Både när det gäller skolbussar och vanlig linjetrafik. Antalet aktörer minskar hela tiden. Det är en effekt av upphandlingssystemet.
- Och en tänkbart utveckling är alltså karteller!?
- Ja! Det har förekommit i byggbranschen, oljebranschen och vägbyggnadsbranschen så det är ett naturligt steg att ett fåtal stora trafikföretag delar upp lilla Sverige mellan sig. Jag tror det kommer att ske rätt snart!

- Lite märkligt att vår importerade Kung inte vill lämna DNA-prov.
- Han vet väl inte hur många sidosprång som Jean Baptiste Bernadotte och dennes släktingar gjort sig skyldiga till.
- Du menar att även vårt nuvarande Kungahus skulle ha lik i garderoben?
- Det förefaller så... Även dessa franskättlingar kunde nog hoppa över skaklarna emellanåt. Dom var också människor med känslor.
- Du har nog rätt. Kungens vägran har säkert med en önskan att inte det ska dyka upp icke önskvärda släktingar. Kungahuset är väl i princip motsatsen till demokrati. Kungahuset är diktatur där kungen bestämmer så det finns ju en slags logik i hans vägran.
- Jojo. Det är en märkligt inslag i vår tidsålder. En inkapslad diktatur i en demokrati.

- Tittade lite på tv-serier gjorda av kommersiell TV. Reklamavbrott är snart ett minne blott för nu bakar man i reklamen i själva handlingen. Reklamen för till exempel Volvo innebär att rollfiguren i handlingen berättar att Volvo är en av världens säkraste bilar.
- Så då vinner vi att reklamavbrotten försvinner och istället ligger reklamen inbakad i programmen istället. Så i framtiden får vi se ICA Stig som en del av exempelvis Nyhetsmorgon i TV4 där han står i köket och berättar om ICA:s lockvaror denna veckan?
- Fullt möjligt att det blir så. Det viktiga för mig är att det finns zoner där jag kan välja bort reklam.

23 maj 2010

Söndagen den 23 maj 2010




- En häftig artikel i en tidning idag!
- Va muttrar Du nu om?
- Har Du inte sett? "Förra året ertappade polisen cirka 5000 personer som pinkade på offentlig plats."
- Och då undrade Du givetvis hur många av dessa som var bussförare utan tillgång till WC?
- Hur visste Du att jag tänkte på det? Fast jag tänkte på en annan sak också.
- Nämligen?
- Hur många har åkt fast en fredagskväll i Lockryd? Där skall ju ölet ut!
- Ja jo, men nu är väl dessa nödiga personer knappast en prioriterad grupp - tack och lov.
- För bussförare är det väldigt viktigt att det inte är prioriterat. Det är påfallande ofta det saknas tillgång till WC!

22 maj 2010

Lördagen den 22 maj 2010 (Pingstafton)



- Så kommer då en helg som numera är en ickehelg! Annandag Pingst har offrats för att vi skulle fån en röd Nationaldag.
- Och den verkliga Nationaldagen i Sverige är Midsommarafton. Då firar man verkligen loss. Spriten flödar...
- Själva sitter vi i solen och bloggar. Rätt så skönt om sanningen skall fram och det skall den.

- Sitter och läser en debattartikel om missbruket av visstidsjobb och den är verkligen tänkvärd. Det är både TCO och LO folk som varit med och skrivit.
- Vad är då tänkvärt?
- EU anser inte att Sverige uppfyller kraven på att begränsa missbruket av olika typer av tillfälliga anställningar. Nu verkar det inte som om nuvarande regering - Världens Bästa - tänkt bry sig om sådana detaljer.
- Betyder det att de suspektare anställningsformerna inom bussbranschen också blir kvar?
- Känns troligt. Visserligen har IFMetall satt ner foten lite, men inte Kommunal.

- Det ovan nämnda ligger alltså i linje med ett lagförslag som skall hindra medierna att effektivt granska makten.
- Tydligen. Media kan ju vara ett otrevligt sällskap och transparens är inte alltid så poppis.
- Men gick inte förslaget ut på att stärka den personliga integriteten?
- Va? Ipred-lagen, FRO-lagen med flera lagar om avlyssning och loggning stärker knappast nån personlig integritet, så det får nog betraktas som snömos!
- Men Du... Det handlar ju bara om att ändra lite i kreditupplysningslagen... Kan det verkligen vara värt så mycket väsen?
- Fråga journalistkåren, det är dom som är upprörda för att dom inte kan ta kreditupplysningar på t ex politiker och kriminella.
- Men att det skall finnas legitima behov för att få ut en kreditupplysning är väl inte fel?
- Tycker inte jag heller. Problemet är väl att journalister och andra får jobba lite hårdare med att komma åt offentliga register.

20 maj 2010

Torsdagen den 20 Maj 2010




Ingen insyn = ingen kritik

- Det finns vissa likheter mellan bussbranschen och en viss hamburgerkedja. Jag läste att en anställd plötsligt skulle stämpla ut mitt under sitt arbetspass eftersom antalet kunder hade minskat. Men den anställde skulle ändå gratis stå till förfogande utifall att kundmängden ökade igen. Allt för att maximera kedjans vinst på den anställdes bekostnad.
- Alltså samma princip som för delade tjänster och definitivt samma system som för intermitent anställda. Det finns alltså fler likheter än skillnader.
- Men det finns en viktig skillnad. Hamburgerkedjans agerande hamnade i TV, radio och tidningar, medan bussbranschens agerande inte ens blir omnämnt i Uppdrag Granskning.
- Däremot kan vi inte anklaga bussbranschen för att grovt fuska med arbetstiden i efterhand. Fast det förekommer däremot manipuleringar med inställelsetid och avrustningstid.
- Där skedde en kraftig svängning i attityd när kontanthanteringen avskaffades. Inte minst i större städer.

- Sedan har resande i Västra Götalandsregionen ett problem eller möjligen två.
- Hur då?
- Jo dom behöver Zon-förmåga. Vart går gränserna med andra ord!
- Jaha... och varför skall jag som resenär hålla reda på gränserna! Det kan väl Västtrafik göra själv. Jag vill ju bara åka från A till Z utan att behöva läsa en massa manualer.
- Skall man som åldersman åka så måste man verkligen gå en kurs i geografi. Gratis eller inte gratis? Beror på vart Du bor. Har alltså inget med Västtrafik att göra! Det är din kommun som avgör det.
- Nu kan man läsa att politiker ifrågasätter fria resor för äldre människor. Har dom verkligen så mycket sämre ställt än de som yrkesarbetar att dom behöver denna typ av förmån? Vissa har det och andra har det inte. Skillnaden mellan pensionärer och yrkesarbetande torde främst vara att pensionärerna har svårt att påverka sin inkomst.
- Det är samtidigt lite märkligt hur olika kommuner ser på samma fråga. I Göteborgs Kommun åker ålderspensionärer avgiftsfritt. Andra vill hellre satsa på fria resor inom kommunen för ungdomar.

- Det är intressant med en liten notis jag såg. "Det får inte vara åldern som avgör om man har rätt till skolskjuts eller ej." Det har Länsrätten slagit fast.
- Ett sådant beslut innebär intressanta följder. Vi får väl se vad som kommer ut av detta.
- En följdfråga är hur man skall hantera muskotfylla? Kan man förbjuda försäljning av muskotnöt i den allmänna handeln.
- Tror Du att det blir nån hit då? Vi har ju haft skokrämssniffare, limsniffare, bananskalsrökare och andra märkliga varianter genom åren! Det är nog en märklig fluga just nu.
- Du kan nog ha rätt. Men sedan såg en insändare med rubriken: Skolelever skräpar inte ned för skoj skull. Då säger jag: Jo det gör dom förvisso. Titta bara i bussar och spårvagnar när ungarna åkt hem från skolan. Det ser för djävligt ut många gånger.

- Med tanke på det utbrott en anonym Svenljungabo fick här om dagen är det intressant att ta del av debatten kring de nya mutskandalerna i Göteborgs Kommun. Då tänker jag främst på stoppad insyn och att man inte vill bli kritiserad.
- Demokrati och insyn tycks inte stå så där högt i kurs hos varesig bussbranschen eller hos kommunerna. Vi har verkligen fått erfara det från båda delarna.
- Det illustrerades tydligt när Göteborg Kommun hyrde vakter för att hålla pressen borta i en offentlig verksamhet. Sedan förekommer olika typer av hot. Bananfilmen är väl ett övertydligt exempel på den biten.
- Ett annat exempel på skillnaden mellan ord och verklighet kan väl vara den inhyrda VD:n i ett hamnbolag. Han har säkert fått en rätt tydlig arbetsbeskrivning men han har tydligen lyckats för bra och blivit lite för självständig i förhållande till den politiska styrningen och därmed obekväm.
- Det är därför man hyr in all personal idag, på alla möjliga nivåer. Ingen tjôtar emot och ingen opponerar sig.

- Fallet Lars Vilks är ett annat exempel på bristande kritik. Du får inte ifrågasätta och kritisera de maktstrukturer som styr en viss religion. Tydligen tål inte den religionen att synas med nya ögon.
- Maktstrukturer tål sällan granskning och absolut inte att ifrågasättas.
- Och om dom ifrågasätts eller kritiseras finns det alltid hejardukar som är beredda att ta till våld för att skydda dessa maktstrukturer.
- En del av våra svenska frikyrkor har väl visat sällsynt dåligt omdöme när det gäller insyn och synpunkter och sedan har vi olika religiösa friskolar som inte heller gillar att bli ifrågasatta.
- Nordkorea gillar inte heller att bli ifrågasatt. Även här handlar det givetvis om maktstrukturer och maktens hantlangare. Bara i lite större skala.
- När det gäller Lars Vilks kan det finnas en annan tråd att dra i. Skall vi som land och mångkultur acceptera att man tillgriper våld mot personer i vårt land som gett dem skydd mot just våld och trakasserier? Skall de inte ta seden dit dom kommer? Skall vi ta deras seder bara för att vi gav dom skydd och trygghet i vårt land?
- Åter igen en fråga om maktstrukturer. Fast här känns det lite som att äta kakan och ha den kvar. Man flyr till ett annat land - långt hemifrån och vill ändå bibehålla den kultur som tvingade dem att fly! Den typen av samtal har jag inte hört offentligt. Däremot om politiker i det svenska politiska systemet som bryter mot våra lagar och regler för att tjäna en för oss främmande maktstruktur.
- Det är lite märkligt onekligen. Vem företräder denne politiker då? Och vad ger denne politiker mandat att trotsa de lagar han är satt att respektera som en folkets representant i parlamentet. En intressant lojalitetsfråga.
- I Spanien var det en stackare som trampade snett kan man säga. Han började kliva dolda maktcentra på tårna så domare han är. Så länge han gav sig i kast med utländska makthavares maktmissbruk gick det bra, men att ge sig i kast med det egna landets maktstrukturer och speciellt de som gynnades av Franco-regimen är dömt att misslyckas om man inte har lika stora motkrafter i ryggen.
- Och då hamnar domaren framför skranket för maktmissbruk och dom som tjänade på Francos styre behöver inte skita i byxorna. För det är ju det de handlar om.
- I Italien är det inte mycket bättre. Där sitter ju lite rikemansgossar och styr och dom vill varken ha sin maktposition eller sin plånbok rörd och så kommer ett fruntimmer och hotar deras maktposition.
- Han Berlusconi tar väl snart bort yttrandefriheten kan man tro... Den gagnar ju inte honom eller hans vapenbröder. Censur finns sedan länge i Italienska medier. Ingen kritiserar ostraffat Berlusconi.

- En annan intressant fråga är sjöröveriet utanför Somalia. Det är väl frågan om vad man ska göra med piraterna? Att fånga dom mitt i brottet verkar inte göra nån skillnad. Att skicka dom till Somalia för rättegång och dom verkar inte fungera. Att skicka dom till det land dom angrep verkar inte heller fungera. Dom opererar ju på internationellt vatten.
- Ryssarna satte dom i en jolle utan navigerinsutrustning mitt ute på havet och tyckte att den som sig i leken ger får leken tåla. Huruvida piraterna levde eller inte när dom hamnade i jollen lär några få veta. Ryssarna är kända för hårda nypor med dom som ifrågasätter eller tar sig rättigheter. Åter en fråga om makt.
- Nej vi skall tydligen gulla med dessa pirater som kapar stora lastfartyg och äventyrar folks liv. Piraterna tvekar inte att skjuta besättningsmän som opponerar sig alltså är dom själva lovligt byte. Jaga eller jagas!
- Så den internationella flottstyrkan som bevakar sjöfarten i Ardenviken för bara använda vattenpistol mot piraterna.

- Jag hörde nått intressant om just maktstrukturer i det mindre formatet. T ex bankdirektörer och VD:ar med bonusar har geografiskt frikopplat sig från den grupp som skall stå för pengarna. Man behöver inte längre möta dom som måste betala för deras lyxliv. En rätt intressant vinkel på frågan om bonusar.
- Onekligen! Frågan är om dessa gubbar och gummor verkligen gör ett bättre jobb på grund av dessa bonusar. Är dom verkligen så ryggradslösa att dom skulle medvetet maska på jobbet och inte göra sitt bästa om man tog bort bonussystemet? Har dom ingen yrkesstolthet alls?
- Den frågan är välformulerad - tyvärr saknar jag ett lika bra och välformulerat svar. Umgås liksom inte i de kretsarna riktigt!

- Apropå maktstrukturer! Nu måste de politiska topparna förnedra sig och möta väljarna. Det sker vart fjärde år bara. För att nu slippa ha direktkontakt finns ju att tillgå affischer - gammal klassiker, TV och tidningar som skall förmedla budskapet och obetydliga politiska medlemmar i partierna som skall ringa runt till potentiella väljare. Så har man Almedalsveckan, men hur många rymmer den ön egentligen och hur många har råd att åka dit? Där förväntas press och TV sköta distributionen av budskapet.
- Men nu har det alltså tillkommit ytterligare en dimension i maktspelet. De sociala medierna. Facebook och Twitter. Nu är det ändå bara ett fåtal som nås den vägen eftersom man ju måste vara "vän" i nån mening med den man vill nå så någon egentlig masskommunikation är det ju inte!

- Fackligt har det inte hänt ett skit på 10 år står det i bladet om Kommunal och jag skriver under direkt. Tanten som suttit som ordförande har inte åstadkommit ett skit på 10 år.
- Kan man då ödmjukt hoppas att nästa kvinna/man åstadkommer betydande förändringar på kortare tid. Kvar finns alla märkliga deltider och timanställningar som skulle varit borta för länge sedan. Man genomförde en stor strejk under parollen vi skall ta fajten. Den föll platt som en pannkaka. Topptanten var inte tuff nog och fick väl bannor av olika politiker som såg sin makt hotad!
- Med andra ord - mycket snack; lite verkstad! Mera att förvalta sin position och njuta av sin höga lön....

- Vi har begåvats med fyra (4) nya vägmärken också:

Handelscentrum är en av de fyra nya skyltarna vi fått in i skyltfloran.













Hantverk eller möjligen konsthantverk får väl komma som god tvåa. Vi har en hel del av den varan i dessa trakter så den fyller nog en funktion.











Gårdbutiker finns det några. Osäkert om det blir fler med en egen skylt, vill nog till lite andra förutsättningar för att det ska fungera. Förutsättningar som helt saknas många gånger.










Och här det mest fåniga vägmärke som någon kommit på. Eller snarare bakgrunden till det. Vi införde dubbdäck för att förbättra trafiksäkerheten. Nu skall vi ta bort dubbdäcken för att det blir för dyrt med en så hög säkerhet.
Fast Miljöpartiet vill ju strypa bilåkandet rejält. Folk skall ställa bilen och antingen åka med den obefintliga kollektivtrafiken eller så skall dom alla ha lika arbetstider och samåka.
Fast nu har visst Moderaterna kommit på att dom skall vara gamla Bondeförbundet och istället för att avfolka landsbygden skall nu inför valet befolka den igen, men bara till valet är över! Både Moderater och Centerpartister här runt har i flera år kört med parollen att hela böggda skall leva. Resultatet har dock varit obegåvat lågt!






- Nej gamle man, nu ger vi i detta fan...
- Ja det gör vi.. Vi tar oss en klunk och drar vidare.....

17 maj 2010

Måndagen den 17 Maj 2010

- Idag är det Norges Nationaldag!
- Då skall vi passa på att gratta norrmännen!

- Apropå fredag & lördagens bloggar så kan man ju fundera lite vidare.... Det verkar var stört omöjligt att få alla bussförare att stå eniga i en enda arbetsrelaterad fråga.
- Nä, det gick aldrig i Tranemo, Svenljunga eller Skene. Och det gick inte heller att samköra depåerna heller.
- Fast personalen bråkade både sinsemellan och sedan var det rivalitet mellan depåerna också.
- Skall vi gissa att det ser ut lite så nu också. Hörde att det finns lite Lill-Hitler-tendenser på flera håll även efter bytet av entreprenör.
- Fast alla står enade mot oss - alltid nått att vara eniga om. He he he!
- Men normalt är det ett ständigt tjafs om vem som städar bussen på rätt sätt, vem som inte tankar fullt och allt det vanliga skitsnacket! Det är egentligen rätt tragiskt. Man tjôtar om detaljer istället för att försöka åstadkomma rimliga arbetsvillkor och arbetsgivaren bara ser på och ler i mjugg. Sicka idioter! Arbetsmyror!
- Tycker Du vi skall ge upp om att få en enig enad och jämlik förarkår?
- Nej det tycker jag inte. När tillräckligt många bussförare inser att de blir utnyttjade av sin arbetsgivare så tror jag att det kommer att hända grejor. Nån gång måste även staten inse att man inte kan förse branschen gratis med färdigutbildade bussförare.
- Dröm och glöm. Trots att bussförarna gnäller om dåliga arbetstider, taskiga kärringar i Borås och krånglande bussar gör dom inget åt saken. Nej - varje förare som slutar köra är en bra förare som tänkt till.
- Nu har Du nog kommit fram till nått. En brist på dresserade bussförare skulle definitivt åstadkomma förändringar.

16 maj 2010

Lördagen den 15 Maj 2010



- Oj oj oj! Man undrar vad som var så ömtåligt i fredagens blogg?
- Hur menar Du nu?
- Har Du inte läst?
- Tydligen inte....??
- Anonym Svenljungabo skriver "Du är och förblir en DJÄVLA stor skitstövel, skulder hos fogden, jobbar svart för att slippa utmätning.
Jag vet var du jobbar svart, och kommer att meddela fogden detta om du inte slutar OMEDELBART!
"
- Aha.. Nån hade ömma tår av någon orsak. Då inträder genast två frågor. Den första är vad det är vi skall sluta med omedelbart. Det står inte nämligen, men svenska språket är inte så lätt å andra sidan. För det andra stod det inte vart vi jobbade svart... Det vill vi verkligen veta för dom pengarna hade kommit väl till pass.
- Men som alltid är det en feg liten råtta som gömmer sig bakom anonymitet. Så har det varit sedan vi startade bloggen och det normala är att vi aldrig släpper fram denna typ av ordbajseri. Denna gången gjorde vi ett undantag!
- Det roliga med fredagens blogg var väl ändå att det var en betraktelse över delar av senaste numret från Hjulet (1 2010). Så vi får väl meddela redaktionen att dom trycker material som upprör anonym Svenljungabo.
- Tror Du hon köper det då?
- Vi får väl fråga henne!

14 maj 2010

Fredagen den 14 Maj 2010 (Klämdag)



- Jaha så var det dags igen!
- Vadå?
- Fighten för jobben... de justa jobben!
- Och det tror Du på?
- Hoppas i alla fall. Jag tänker bland annat på bland annat på hur Nobina i Örebro uppträdde liksom en hel del andra bussentreprenörer som tagit över trafik efter vinst av anbud.
– Det är bra att problemet med provanställningar kommer upp till ytan, och att uppkommer fall som facket vill förhandla om.
- Men hallå eller! Jag har för mig att facket tragglat i över 10 år med detta ofog och felaktiga tillämpning av LAS.
- Fast i januari 2010 blir det muntlig förberedelse i Arbetsdomstolen för de fall som Kommunal driver: Två erfarna förare som efter sex månaders provanställning fick gå utan förklaring. Kommunal hävdar att uppsägningarna är ogiltiga och kräver skadestånd. Dom kommer förmodligen under våren.
- Den skall bli intressant att ta del av.
- Nobina fortsätter sitt provanställningstema även på nyvunna avtal. Osäker anställning för bussförare har verkligen fått ett ansikte. Anställningstrygghet - släng Dig i väggen.

- Jag läste en fråga om raster: "Får raster läggas vid en busslinjes hållplats, utan tillgång till toalett och rastlokal? Måste det vid en rastplats även finnas kokmöjligheter?
Vill veta var i avtalet rasters förläggning regleras, eller vilken lag som stadgar var raster ska förläggas!"
- Dessa frågor känns rätt aktuella måste jag säga.
- Kommunals svar känns som ett hån måste jag säga: "Där en förare ska ha rast ska det finnas toalett, rinnande vatten och möjlighet att värma mat – och då duger det inte med värmeskåp. Men det går bra med en mikrovågsugn. Detta regleras inte i bussbranschavtalet utan i Arbetarskyddsstyrelsens författningssamling (AFS 2000:42 Arbetsplatsens utformning). Där står däremot inget om var rasten ska förläggas. Under en paus ska man normalt ha tillgång till toalett – och vatten att tvätta sig med. I undantagsfall kan man använda sig av bajamajor. Det viktiga är att det finns någonstans att göra sina behov. Det kan också lösas till exempel genom en överenskommelse med ett fik, att förarna får nyttja toaletten."
- Det här har inte fungerat under våra år i bussbranschen och Kommunal tog aldrig tag i saken. Jag har för mig att det är samma elände fortfarande. Så det mesta är bara fagert tal.
- Vi har ju bråkat om raster, iskallabussar och spetsvändningar med mera och vi var inte populära hos arbetsgivaren.
- Nej vi vet också resultatet... Inget jobb!
- Nej men vi tjatar inte om detta för vårt höga nöjes skull. Det gäller att omvända många. Det är först när många vågar höja rösten och säga samma saker som det börjar hända saker. Ingen arbetsgivare vill bli av med all sin personal. Alltså är grejen att personalen inbördes måste vara enig. Spretar det vinner alltid arbetsgivaren. En och annan överlöpare finns alltid som tror sig inneha någon typ av makt eller chefsställning.
- En dräglig arbetsmiljö gynnar även passagerarna i det långa loppet, fast det är lätt att glömma när man har kortsiktiga vinstintressen.
- Men Det finns trafikföretag som anser att en dräglig miljö för förarna är en konkurrensnackdel. Då är man inte speciellt intresserad av sin personal och man anser att den är lätt utbytbar!

- Men det finns väl en annan fråga som oroar förarna också. Den nya kollektivtrafiklagen som är på gång!
- Det är onekligen en fråga som är på gång. Det lutar nog åt att förnuftet på nått sätt segrar. Bussföretag måste ta på sig ett helhetsansvar för såväl upphandlad som kommersiell trafik. Först en upphandling och sedan kan man släppa in fria företagare. Man måste ändå säkerställa att det finns någon typ av fungerande kollektivtrafik, bra eller dålig.
- Den nya kollektivtrafiklagen borgar inte heller för att göra yrket mer attraktivt. Redan nu är det si och så med anställningstryggheten och om detta går igenom i så försämras den ytterligare. Att behöva byta arbetsgivare efter tre (3) månader är knappast nått att hurra för, varken som förare eller resenär.
- Fast resenärerna bryr sig sällan om vem som sitter bakom ratten, bara bussen går enligt tidtabellen.
- Fast det finns en del positiva saker också som vi snackat om tidigare. Jag tänker bland annat på de så heliga länsgränserna. Att det hindret försvinner är en verklig vinst för resenärerna.

13 maj 2010

Torsdagen den 13 Maj 2010 (Kristi Flygaredag)





- Hur kul är detta nu då?
- Vad har Du nu reagerat på?
- 11 miljarder vill dom som säger sig värna om miljön plocka hem i höjd bensinskatt (och kilometerskatt på yrkestrafiken). Man kan fråga sig vad MP säger när ALLA bor i städerna och landsbygden är tömd på folk?
- Du fattar väl att landsbygden utanför städerna bara skall användas till att odla energigrödor för att driva städerna.
-
Aj som attan. Den grejen hade jag missat. Så det är därför dessa miljöskatter är inriktade på att drabba låg- och medelinkomsttagare i glesbygd. Jag visste att det var nått jag missat i deras förslag. Självklart är det så. Huvuddelen av befolkningen bor ju redan i städerna, så röstmässigt riskerar dom ingenting.
- Kollektivtrafiken t ex funkar säkert bra kring Stureplan i Stockholm och Brunnsparken i Göteborg, men hur är det med resterande områden? Och hur funkar kollektivtrafiken ihop med dagis, barnens fritidsaktiviteter, åka och handla och till gymmet?
- Om jag skall referera till hur vi har det här så är det nej på alla punkter. Här kommer ingen utanför byn utan bil. Det krävs bil i denna och grannkommunerna.
- En intressant fråga är vad som skulle hända om vi alla ställde bilen och krävde kollektivtrafik?
- Skall vi gissa på kaos? Volvo och Saab är ju sålda till utlandet så bilindustrin berörs knappast. Fast det finns dom som hävdar att 20% av svensk arbetsmarknad är relaterad till bilen. Dom får vi omskola till lokförare och bussförare antar jag.
- Det är logiskt att Saab och Volvo betjänar den kinesiska bilmarknaden. Där säljer man 12 miljoner bilar om året så det är rätt plats att vara på. Synd bara att vi sålde alltihopa till utländska företag.

- Nu går Tranemo kommun in med en ansökan om bredbandspengar. De vita fläckarna på bredbandskartan ska bort säger dom.
- Jaja den kommunen är inte den snabbaste här i världen. Men dom är lite väl sent ute, för när MP fått sin vilja igenom finns det inga vita fläckar i alla fall.
- Kan finnas en och annan höginkomsttagare som har råd att bo i grönskan och andas frisk luft.. Främst högavlönade Miljöpartister kan man tro.
- Jag ser att man planerar att ge den södra kommundelen bredband, typ Sjötofta, Ekefors och Stenshult! Fast dom är som sagt lite sent ute... Skolan är nedläggningshotad och de industrier som en gång fanns där är historia.
- Det har visst bildats en ekonomisk förening vars mål är att skapa ett fibernät som letar sig ut till så många som möjligt av kommuninnevånarna.
- Jag tycker att det är märkligt att det inte nämns att kommunen för en massa år fick fiberkabel av en kabelfabrik i Grimsås. Lite märkligt är det allt!
- Men det skall tydligen kosta mer pengar att utnyttja fibernätet. Frågan är väl om det blir lika låst till en enda operatör som nuvarande nät i den södra kommundelen?
- Lugn! Dom har bara ansökt om pengar, det är inte säkert det blir nått av det hela.

- Såg en kul grej apropå tid. Beklagar att Du inte kan få ladda ditt kort på bussen nu, men denna bussen spetsvänder här! Vi har helt enkelt inte tid!

- Noterade en märklig sak: Nu behöver bemanningsföretagen säljare, ekonomer och chaufförer. Företagen vill inte längre anställa sin personal, man hyr den istället. Det gör företagen rörligare. Man hyr lokaler och personal och kan blixtsnabbt dra iväg när man inte gillar läget. Snabbfotade företag. Man är inte längre etablerade i bygden och en del av den, nu är det kung Penning som regerar.. enbart kung Penning.
- Vissa fackföreningar med skinn på näsan har reagerat på detta och andra har inte gett ett ljud ifrån sig... De fack som reglerar bussförarnas villkor har inte höjt rösten i frågan om ej fast anställd personal - eller rättare sagt visstidsanställd personal = avtalsperioden med trafikhuvudmannen.
- Det finns ett allvarligt problem med bemanningsföretagen. Om Du fått sparken en gång från nått företag i bemanningsbranschen får Du ingen A-kassa alls andra gången dom gör sig av med dig.


12 maj 2010

Onsdagen den 12 maj 2010



- Ojoj då nu är det tjôt om Västtrafiks så kallade förarcertifiering ingen.
- Jag fattar inte att Västtrafik envisas med detta totalt misslyckade projekt. Det ger absolut ingen statushöjning. Inte ett skit!
- Nej det vet vi och många med oss... Nån fördel ger det absolut inte.
- Sedan var det så att den mesta tiden för att läsa in teorin till denna certifiering gjordes på obetald fritid. En av idéerna bakom denna så kallade utbildning.
- När man måste genomföra en så kallad statushöjande utbildning - som absolut inte höjer statusen - på sin fritid kan man verkligen undra vad dom sysslar med? Det gör knappast yrket attraktivare.
- Vi får väl se. Västtrafik har ju fått backa rejält om sitt fullständigt horribla biljettsystem så om förarstormen blir tillräckligt stark om den löjliga plastbiten kanske denna konstruktion på lerfötter inser hur löjliga dom framstår hos förarna.
- Om jag nu inte missminner mig så är stora delar av utbildningen någon typ av reklam av Västtrafik och knappast en yrkesutbildning eller kompetenshöjning och i stort sett samtliga förare jobbar hos ett trafikföretag som vunnit en upphandling och i en upphandling saknar plastbiten totalt betydelser.

- Fem kvinnliga bussförare har blivit utsatta för sextrakasserier!
- Dålig stil! Fast jag har en följdfråga! Hur definieras sextrakasseri?
- I dessa fallen torde det vara rätt klart. När man tafsar på otillbörliga ställen är det knappast nån tvekan, men rent verbalt kan nog gränserna bli lite luddigare.
- Om man inte talar med sina kvinnliga kollegor klassas det säkert också som sextrakasseri det också! Ett luddigt och subjektivt område.

- Vet Du vad jag upptäckte här om dagen?
- Nä.
- Jo vi har hamnat i Aftonbladet apropå delade tjänster.
- Å fan. Vi har ju onekligen haft många synpunkter på timanställda och delade tjänster och nu har i vart fall delade tjänster lyft ett steg till. Så frågan återstår när facket skall vakna...??? Då tänker jag både på delade tjänster och överutnyttjandet av timanställningar.

10 maj 2010

Måndagen den 10 Maj 2010

Lika behandling bara en myt

- Intressant! Det finns bussförare som säger sig bli betraktade som en del av bussen. Varken företag eller passagerare 'ser' föraren.
- Jag hörde också att man på vissa ställen dessutom förbjuder förarna att prata med passagerarna. Det är intressant för att jag hörde i några butiker på en ort nära oss att bussförarna inte var så nöjda med sin arbetsgivare.
- Nu är det osolidariskt att öppet klaga på sin arbetsgivare skall Du veta. Det är grund för avsked i dagens läge. De som är löneanställda skall tystas!
- Jag har en helt annan vinkel på samma tema. För lite sömn ger damer bukfetma. Tydligen är det så att ju mindre sömn ju bredare midja. Och detta är vetenskapligt belagt.
- Det skulle betyda att kvinnliga bussförare lever 'farligt'. Många moderna tjänster ger sömnstörningar har vi förstått.
- Fast om man klagar ligger man risigt till.

- Kan detta verkligen vara sant? Går det verkligen inte att köpa en sketen enkelbiljett i Göteborgs Kollektivtrafik? Har man krånglat till biljettsystemet så till den milda grad att man plockat bort det mest grundläggande betalningarna för besökare och sällanresenärer? Det ser banne mig ut så!
- Alla har väl en svensk mobiltelefon eller? Inte det!? Aj aj aj! Har man glömt bort vissa resandegrupper. Dom är väl helt enkelt ointressanta just för att dom så sällan utnyttjar kollektivtrafiken.
- Lägger vi sedan till att kontrollanterna inte uppfattas som vare sig sympatiska eller serviceinriktade så växer det fram en otrevlig bild. Är man då en osäker sällanresenär från bystan eller från ett annat kollektivsystem tänker man sig för två gånger innan man åker till Göteborg igen. Upplevelsen kan bli chockartad.
- Metoderna beskrivs ofta som lite typ Östtyskland på den tiden Tyskland var delat och man kollade bussar och tåg som skulle ut ur landet. Det var till och med speglar och vassa föremål under tåg och bussar. Nån typ av polisliknande typer som rusar in genom alla dörrar och letar efter någon förrymd dåre.
- Låter inte turistvänligt och Göteborg som en gång i tiden hade rykte om sig att vara en så vänlig och leende stad.... Denna typen av upplevelse sabbar den bilden.

- Nu vill jag utförda en vänlig varning! En ung man har blivit omhändertagen för databeroende.
- Tur att vi inte faller under den kategorin. Undra var gränsen för ung man går?
- Denna versionen borde visat sig i skolan, men gick in i datorvärlden så djupt att skolan var bortglömd och omvärlden utestängd.
- Spelmissbruk!
- Nja "ett socialt nedbrytande beteende" var väl domstolens variant, samt omvänd dygnsrytm.
- Det där sista känner jag igen från ett flertal personer. Kan fler vara i farozonen.

- Det är rätt märkligt egentligen, apropå olika TV-program, att om man vill bli fosterförälder eller adoptera så blir man granskad under lupp av "experter" som tror att det bara är dom enda som har rätt.
- Sedan kommer det märkliga antar jag...??
- Precis! Sedan kan halva befolkningen bara sära lite på benen så har dom ett barn utan expertgranskning. Vi pratar alltså om två olika typer av värdegrund. Dom damer som inte kan eller vill skaffa barn den naturliga vägen blir utsatta för en (1) typ av värderingar, medan den grupp som sätter barn till världen den naturliga vägen värderas efter en helt annan värdeskala, eller snarare de granskas inte alls!
- Frågan är väl hur många olika värdeskalor vi har i landet? Frågan är hur många kulturer som existerar här och vilken värdegrund som skall tillämpas vid varje enskilt tillfälle.
- Ett intressant tema att fundera på.. lite som att vara olika inför lagen.
- Det är ju det som blir den praktiska effekten.

- Lika inför lagen i samhället? Tror Du på det? Det gör inte jag! Vissa bryter mot lagen eftersom dom har åsikter om att lagen är fel och andra ställs utanför samhället och man lyssnar inte på dom. Jag tänker just nu på de utförsäkrade från a-kassor och FK. Vem skall bry sig om dom? Ska man ge dom en spade så att dom får gräva själva...???
- Arbetslinjen verkar ha en otrevlig baksida med andra ord. Det är inte så bra.

- Lite tragiskt... Nu när det blir en global ekonomisk kris pga Greklands usla sätt att sköta sin ekonomi så får jordens alla fattiga lida.
- Den gamla kolonialismen i ny tappning. Småfolket i världen får betala. Så vem skall rädda vem? Vilka räddas i Grekland?
- Det är väl de rikas förmögenheter som räddas och de fattiga som får betala. Så byggdes stora förmögenheter under kolonialtiden.



04 maj 2010

Tisdagen den 4 maj 2010

- Kört en 000:a 06.00-08.00 rast till 14.00 vad gör man i så många timmar?
- Kanske funderar på om valet till bussförare var så smart? Delade pass är bussbranschens guldägg!
- Men inte är det förarnas guld precis. Funderar på om det finns regler för hur rastkurer ska se ut?
- Tror Du att det finns regler för sådant? Man följer ju inte ens reglerna om toaletter! Dröm och glöm!
- Några blev placerade nere i en källare i ett ombyggt omklädningsrum. Det fanns inte ens något fönster. När man påpekade detta sågade arbetsgivaren ut ett så att man kunde se ut i alla fall. Det handlar alltså om pengar. Inte om personalvård! Och även om dålig facklig aktivitet!
- Ett tydligt tecken på att ett lågt anbud vinner trafiken är just att arbetsmiljön får stå tillbaka. Det är bara att konstatera att följden blir mer stress, hopplösa tjänster, undermåliga pauser och dåliga till inga rastlokaler samt bussar som med tiden blir eftersatta i underhåll och service. Kan det rent av vara ett brott mot arbetsmiljölagen? Högst troligt men ingen ansvarig bryr sig!
- Fast jag hörde att det blir synd om den/de förare som öppet klagar. Nån slags tystnadsplikt och så är man osolidarisk mot företaget. Det lär till och med förekommit mer eller mindre offentliga utskällningar.... märkligt!
- När kommer nån slags LexBussar tro? Känns verkligen som om det behövs!
- Men man kan väl i alla fall kräva att all tid man lägger ner på sitt arbete ska ingå i arbetstiden och vara betald.
- Som jag ser det så torde det vara ett rätt rimligt önskemål, men tyvärr så sker där en glidning som innebär att Du får jobba gratis en hel del. Om exempelvis tiden för förarbyte ute på linjen är för kort tvingas Du använda en del av Din rast för att genomföra förarbytet. Samma sak om tiden då Du skall vara på jobbet och tiden Du skall avgå från hållplats eller avlösa en förare är för snäv måste Du komma "för tidigt" till jobbet för att det skall fungera, men Du får inte betalt för det!
- Stöld av uppräknad tid är visst också ett problem. Du har ju rätt till viss extra arbetstid för varje arbetad timma och för varje rast. Om arbetsgivaren skiter i den typen av arbetstidsförkortning så blir Du tvungen att jobba även på obetald tid.
- Så det kan vara värt att kolla med andra ord.

- Ett annat område som vi tjatat om gång efter annan och som facket inte tycks kunna stå emot är som vi redan nämnt tidigare idag delade tjänster (delade turer säger en del).
- Du tänker på hur stor säkerhetsrisk en trött förare utgör? Med dagens pressade tidsscheman och stressiga spetsbyten, med sena avgångar som följd och därmed uppkomna stress?
- Det är helt korrekt och lägg till eländet med att alla dessa delade turer också innebär skitlånga arbetsdagar och ingen fritid samt usel nattvila och ojämn dygnsrytm. Socialt umgänge utanför jobbet är svårt att ha.
- Man kan ju undra varför någon överhuvudtaget stannar kvar i ett sådant yrke? Det fattar jag inte!
- Nej inte jag heller!

- En annan detalj som länge förvånat mig var inställningen till kassakontroller, då dessa ännu fanns kvar och var aktuella. Bussförare jobbar i en miljö med taskiga arbetstider, stress, stort ansvar med mera, men var ändå inte betrodd med att kunna sköta en kassa. Den måste kollas av arbetsgivaren då och då vilket ledde till att förarna tyckte att dom blev omyndigförklarade. När sedan drogtester infördes var det ingen som kallade det för att bli omyndigförklarad.
- Onekligen en logisk kullerbytta. Fast det var väl politiskt inkorrekt att protestera!


02 maj 2010

Söndagen den 2 Maj 2010

- Jasså. Nu skall det visst bli lite krig mellan Facebook och MSN om man skall tro media.
- Nu hänger jag inte med riktigt.
- Saken är den att Facebook mer och mer utarmar MSN. Fast jag ser det själv som två skilda produkter. Dock ser inte Microsoft så på saken.
- Hur i all sin dar hänger detta ihop?
- Nya Live Messenger skall tydligen ha tvåvägskommunikation med Facebook. Hur MSN skall tjäna på detta är väl tveksamt. Tanken är i alla fall att Du i MSN kunna uppdatera i andra sociala media och se när andra uppdaterar i andra sociala media. MSN hoppas väl att kunna ersätta typ Facebook, Bilddagboken och vad nu alla dessa sajter heter.
- Kan undra hur detta kommer att gå?
- Sisådär... Live Messenger för XP uppdateras inte. Du måste köra Vista eller Windows 7...
- Ett uppdateringsförsök alltså. Men gamla XP fungerar oklanderligt och Vista var ingen succé i min värld.
- Okey då lämnar vi detta. Vi fortsätter att köra Facebook för sig och MSN för sig!

- Sjöbussar i 7Härad är visst Sveriges bästa arbetsplats. Alla anställda är delägare och man är en av de bästa kvinnoarbetsplatserna. Företagets idé bygger på omtanke om de anställda, individuella och flexibla personallösningar. Ledarskapet skiftar och det är viktigt att alla anställda är sedda och har lika värde oavsett arbetsuppgift. En annan sida av saken är anpassade arbetstider.
- Hörrö Du - nu skarvar Du rejält... Sådana djur som Sjöbussar i 7Härad finns inte! Jag tror att Du luras.
- Tro vad Du vill, men medge att det låter som en trivsam arbetsplats.
- Det löjligaste är att ett antal färska undersökningar visar att ungdomars viktigaste arbetslivsfråga är arbetsmiljö och inte lön och därför ligger Sjöbussar i 7Härad helt rätt i tiden.

- Detta med pension tycks kunna bli det svenska folkhemmets största västgötaklimax.
- Hur tänker Du nu?
- Banker och försäkringsbolag tjänar grova pengar på pensionssparande i alla dess former, men det blir inget över till pensionären. Parasiterna lever gott medan deras värdar avlider. 

- En annan intressant observation är att intresset av att tysta media ökar mer och mer vilket betyder att bloggar också på sikt kommer att leva farligare och farligare om det handlar om samhällsfrågor eller företagsfrågor.
- Det betyder att demokratin är hotad igen.
- Jovisst. Press- och yttrandefriheten är inget som makthavare uppskattar. Det är ett hot mot deras ställning och bekväma liv.