31 mars 2010

Onsdagen den 31 Mars 2010



- Rätt intressant! Nu börjar facken vakna och svagt reagera på detta med bemanningsföretag och deras moral eller snarare brist på moral.
- Det borde Du väl lärt Dig för länge sedan. Pengar går före mänskliga rättigheter. Money talks!
- Företagen har väl inte heller nån moral och det är lätt att kringgå LAS. Du har ju företrädesrätt till anställning under nio månader. Men eftersom t ex BL kör med dels timanställda och dels ansåg att depå-anställda inte var anställda i Borås, så gäller inte detta. Samma sak på andra företag - man tar in bemanningsföretag som dessutom haft mage att rekrytera den friställde som skickas in som bemannare och kringgår sin egen företrädesrätt.
- De där käcka arbetsmarknadslagarna har gett tjusiga omvägar för att kringgå lagen. Sedan vi släppte AF:s monopol har arbetsrätten försvagats. Bussbranschens timanställningar är på sätt och vis värre än bemanningsföretagen. Hos bemanningsföretagen har man en typ av månadslön, medan timanställda bara får betalt när dom håller bussen i rörelse.

- Detta är något jag länge undrat över. Hur de blå Västtrafik-korten beter sig när dom lite halvkrånglar? Nu har jag fått ett delsvar. Det verkar som om kontrollanternas maskiner lämnar ett besked och Tidpunken säger nått annat och själv kan man inte säga ett skit för man är i händerna på tekniken.
- Du tänker på han som loggat in rätt och som hade både 65+-kort och börs och som kontrollanterna ändå skulle hacka på och som det sedan visade sig när han gick in på Tidpunkten på Drottningtorget att kontrollanterna haft grundfel.
- Precis och grundbulten är att systemet inte medger någon egentlig simpel egenkontroll, utan att man är utlämnad åt godtycke som är svårt att bestrida. Nej det är ett dåligt system.
- Så hörde jag om hur man skall åka på SMS-biljett i färdmedel där man kan gå in via alla dörrar. Man knappar in allt på mobilen men trycker inte på sändknappen om det inte dyker upp en kontrollant. En variant på tjuvåkning. Innan var det ju falska SMS-biljetter, som kontrollanterna kan avslöja.

- Och Veolia & Västtrafik skryter med hur miljövänliga man är nu när man kör på RME-diesel. Men om man studerar det hela lite närmare så är väl frågan om det egentligen är så klimatsmart när allt kommer omkring. EU har som mål att 10% av allt transportbränsle skall vara biobränsle och sedan förlägger man dessa odlingar i fattiga afrikanska stater. Jorden används till att skapa biobränsle till Europa istället för att föda den egna befolkningen. Inte speciellt smart. Gammalt hederligt kolonialmaktstänkande. Fast Veolia har väl knappast utmärkt sig för mänskliga rättigheter i världen och deras järnvägsbygge på occuperad mark på Västbanken är ju bara ett exempel på att pengar går före människor!
- Dom påstår att marken inte räcker till att både odla för biobränsle och mat... Steg ett borde alltså vara att minska behovet av bilåkning och transporter. Men det funkar visst inte heller. EU blir visst lite tjuriga för att den gränsöverskridande handeln är för liten. Folk i Europa handlar till största delen lokalt och lite klimatsmart men det uppskattas inte. Snacka om att sitta på två stolar.

- Jag hörde att Miljöpartiet vill lägga ner de rester som finns kvar av svensk landsbygd nu genom att göra det så dyrt att bo där att endast partitoppen har råd att bo där medan vanligt folk skall flyttas in i städerna. Det kallas visst för miljöanpassning. Rika flyttar ut på landsbygden och fattiga trängs ihop i städer. Oanvänd landsbygd blir biobränsleodlingar. Sedan kör man snabbtåg mellan Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö och Göteborg-Malmö. Resten kan dra åt helvete.
- Och det är väl 30 år sedan vi hade kärnkraftsomröstning i detta landet och centerpartiet har hunnit ändra åsikt. Det är nog inte så farligt i alla fall och pengar är viktigare än människor. Tänk om man lagt lika stora resurser på smartare energilösningar än kärnkraft, man kan fundera på vart vi hade varit idag i det läget.
- Onekligen, för jag jan inte tycka att det är smart att mat och energi skall slåss om samma mark....




28 mars 2010

Söndagen den 28 Mars 2010

- Så är vi här igen!
- Just det!
- Bussolyckan i Tanumshede var verkligen inte bra sett ut förtroendesynpunkt!
- För att inte nämna skadade och chockade passagerare.
- Självklart! Alla bussolyckor är av ondo när man vill bygga upp förtroende för en bransch.
- Då är väl föraren som läser dagstidningen och kör buss i Stockholms innerstad ett skräckexempel på hur man raserar ett förtroende!

- Sommartid NU! Vi har för fasen snö ännu och längre norrut är det vinter ännu.
- Det känns verkligen märkligt, men när man sitter t ex i södra Italien och bestämmer detta med sommar- och vintertid.
- De e så de e! sa Lisbeth Salander!

- En intressant analys. Någon har bestämt vad som borde förändras i Västtrafiks nya biljettsystem och det var intressanta synpunkter. Jag tänker främst på möjligheten att se transaktionshistoriken på korten via internet eller i en modern mobiltelefon. Sedan är det problem med utcheckning... vad var det för stolle som kom på den idén. I alla tider har man sagt vart man vill gå av i förväg och vad var det för fel på det?
- Nu kan väl ingen tjuvåka genom att ljuga om avstigningshållplats?
- Nej man loggar väl hellre ut 10 hållplatser innan man skall av. Fast dom kunde väl göra texten större? Vi som inte ser så bra behöver både större text och bättre ljus.
- Sedan är det lite märkligt att ingen busschaufför har möjlighet att trycka ut en transaktionsremsa på mitt blå kort. Systemet stinker när det gäller att kunden själv skall kunna kontrollera kortets historik.

- Skall man låta alla ungdomar åka gratis i kollektivtrafiken? Tankarna dyker upp med jämna mellanrum.
- Det handlar väl i stort om en ideologisk inställning?
- Både och. Om man ser till att man redan som ung tar sig fram via kollektivtrafik, som fungerar oklanderligt, så grundlägger man ett positivt beteende. Det kan till synes kosta samhället lite extra i början, men vinsterna kommer senare i form av minskad bilism och bättre miljö.
- Då är det alltså väldigt viktigt att kollektivtrafiken är pålitlig och fungerar. Då är det rätt intressant att man ständigt avvecklar kollektivtrafiken utanför städer och större tätorter. Det ger ju signaler i motsatt riktning.
- Det är nog en av orsakerna till att ungdomarna lämnar landsbygden och små orter. Det kallas visst avfolkning också!
- Det här är en intressant ond cirkel. Obefintlig eller otillräcklig kollektivtrafik.
- Det finns nog en lösning på detta - he he! Jag har sett vissa debattartiklar som går ut på att man skall ha betalstationer lite här och där runt städer och samhällen för att stärka upp den kommunala ekonomin. En tanke som växt sig allt starkare hos olika politiker sedan Stockholm gick före med denna form av dubbelbeskattning. Då kan det bli en slant förstärkt och utökad kollektivtrafik även där den anses totalt olönsam!

- Detta ständiga bussbytande vid upphandlingar..  Man kan verkligen fråga sig hur mycket kapitalförstöring det innebär? Rätt skött har en buss en betydligt längre livslängd än 5-7 år!
- Nu kör man slut på dom under upphandlingsperioden och trappar ner underhållet i slutet av perioden. Dessutom kommer nog inte östländerna i all evighet ta emot uttjänta svenska linjebussar.
- Och busschefen i Göteborg blev ju fälld för att ha släppt ut tveksamma bussar i trafik. Man kan fundera om man läser vagnrapporterna lite mer på allvar i framtiden.
- Det lär vi väl märka framöver!

- Infrastrukturministern lovar extra resurser för att tågen skall fungera året om?
- Varför extra resurser? Är resurserna vanligtvis för snålt tilltagna i normalfallet eller hur ska man tolka de signalerna?
- Tanken svindlar eller så är det som vanligt bara politisk retorik. Vet Du när en politikers löfte passerar bäst före datum?
- Nej?
- Precis när politikern uttalat löftet. Lite kort livslängd kan man tycka.
- Fast nog är det märkligt att vi i ett land som faktiskt har vinter en gång om året har tåg (och bussar) som inte klarar av att hantera årstiden!
- Det låter mycket märkligt. Nu bygger vi ju inga tåg själva längre i Sverige.
- Man kan fråga sig hur krånglande tåg som inte går eller som är försenade, bussar som slirar eller kanar av vägen, påverkar andra näringar som är beroende av att det fungerar.
- Det är nog en hel del det. Allt från turistindustri till "just-in-time-gods".

- Och minister Ask. Det finns en gammal god regel: Varav huvudet är fullt talar munnen.
- Kommer det grodor så fanns dom redan i huvudet innan dom trillade ut.

- Jag satt och tittade på hur många kvinnor bokstavligen livnär sig på andra kvinnors fåfänga. Man kan utan vidare tala om fåfängans marknad.
- Jojo här finns experter på hårborttagning både här och var.
- För att inte nämna fettsugning, ansiktsbehandling, helkroppsmassage, fransfärgning, vaxning, diatermi, manikyr, pedikyr och make up.
- Då vill jag lägga till hudvård, laserbehandlingar av hud, hårsäcksbränning, zonterapi, insprutning av botox, TCA-peeling, borttagning av celluliter, bodyshaping samt rygg- och nackmassage.
- Allt inom "gångavstånd" här i Sjuhärad! Makalöst.

- Att reklamkanalerna är åldersfixerade råder det väl inget större tvivel om. Programledarna skall just precis sluppit ut ur blöjan och den tittargrupp man vill nå har knappt gått ur grundskolan.
- Dom påstår att tittare som är 50+ är ointressanta för TV-reklamen.... Det är en icke existerande åldersgrupp.
- Speglar det inte hela arbetsmarknadens inställning till dom som fyllt till exempel 59 år.... Du är förbrukad rent kommersiellt.
- Det lär ha kommit en en rätt ansenlig mängd anmälningar till DO och det säger väl nått.

25 mars 2010

Torsdagen den 25 Mars 2010



- Titta! En buss som går förbi vår gamla hemvist.... va trevligt!
- Förvisso. Utanför Sundsvall i Granlo. Det var en annan tid.
- Vi har ett antal bussmil som vi åkt i dom trakterna. Inte minst när vi pendlade till Matfors!
- Samt ett ett rejält antal mil på cykel dessutom. Bland annat in till Sundsvall och ut till Bergsåkers Travbana.

- Den beräknade utbildningstiden till busschaufför är endast 15 veckor medan det tar 40 veckor att bli lastbilschaufför.
- Onekligen en slags värdemätare. Cirka 2 månader och Du anses som fullödig bussförare.
- Utbildningsföretagen hävdar dessutom att arbetsmarknaden för bussförare är fortsatt god, fast då undrar jag hur dom definierar en god marknad. Inkluderar den prognosen en massa otrygga timanställningar och det faktum att det inte längre existerar nån "fast" anställning i branschen som ett resultat av upphandlingssystemet.
- Man kan fråga sig om dom bitarna finns med i utbildningen?
- Jag läste nått elakt om detta: Ett sätt att höja elevernas kunskapsnivå är att förenkla proven!
- Hallå! Det där känner jag ifrån från Västtrafiks totalt värdelösa förarcertifiering.

- Det är och har alltid varit ett problem att ha "osynliga" handikapp. Det är alltid lätt att se att nån är blind eller saknar ett ben, men psykiska handikapp finns i praktiken inte. Dom syns ju inte på utsidan.
- Nä det är bara folk som fuskar och ljuger för att kunna åka gratis.
- Undrar hur man skall bedöma multihandikappade? Nån idé?
- Fuskande megafjantar?
- Det verkar som man på Västtrafik inte riktigt kommit ikapp verkligheten och anpassat systemet till ALLA typer av handikapp. Man kan t ex fundera över olika "glömske-handikapp" som alzheimer eller bokstavshandikapp som t ex ADHD.
- Det vore kanske dags att börja utbilda kontrollanterna i olika "osynliga" handikapp om man skall leva upp till reformen att göra kollektivtrafiken mera handikappanpassad. I nuläget är det väl frågan om.
- Lagen torde inte vara nått problem då den redan medger undantag med avseende på hög ålder, sjukdom, bristande kännedom eller andra omständigheter.

- Den där IT-tekniken har goda och mindre goda sidor. Alla som kutar omkring med en mobiltelefon och snackar högt i bussen så alla måste delta i samtalet. Kanske borde bussar och tåg innehålla mobilfria zoner.
- Men sms:ande buss- och bilförare är ett djäkla påfund i denna IT-värld! Och nu vill dom ersätta de gula post-it-lapparna med mobiltelefonknappande. IT-teknik passar inte till riktigt allt.

- Israel har en intressant taktik med sina bosättningar. Man bygger och bygger och bygger och låter israeler flytta in och får på så sätt en undanträngningseffekt av palestinier (i detta fall).
- Intressant! Så om man tillåter fri invandring till vårt land så skulle man plötsligt kunna vara undanträngd och i minoritet. Gör inte Kina nått liknande och fd detta Sovjet ägnade sig också åt det och detta har ju skapat problem i t ex baltstaterna.
- Men visst är det ett elegant sätt att genomföra etnisk rensning. Lite som när man nedsänker en kropp i vatten...*asg*.


24 mars 2010

Onsdag 24 Mars 2010

- Rakel är en akronym för RAdioKommunikation för Effektiv Ledning. Rakel är ett flitigtmobilsystem för säkerhetsorganisationer och räddningstjänsten i Sverige, inte minst polisen och kommunal/statlig krisberedskap. Systemet bygger på säker och avlyssningsfri kommunikation.
- Och Västtrafik är inblandad i smeten och kostnaden har stigit från 4 till 20 miljoner för Västtrafiks del.
- Då undrar man onekligen hur mycket kostnaden för t ex polisen har stigit men vem tar hand om kosingen?
- Den frågan fick man inget svar på!

- En tydlig linje i Veolias trafik, som ersatte vår, är att ramtiderna ökat markant och att användningen av timanställda på schema har ökat markant! Lite märkligt med tanke på att det inte är okej enligt kollektivavtal. Och facket reagerar inte!
- Förlorarna är uppenbarligen just förarna som dessutom har ett svagt fack. För som timanställd får man inga ATP-poäng. Man måste tydligen jobba mer timmar än heltid för att få rättvis semester. Fast som timanställd får Du ju hela tiden ut en reducerad semesterersättning vid varje löneutbetalning.
- Jag fattar vad Du menar. Den utökade ramtiden gör att den effektiva lönen blir betydligt lägre. Skall man få t ex 7 betalda timmar för 13 timmars arbetsdag. Knappast ett önskeläge för timanställda.
- Man följer inte heller med i lönestegen. Man får inga klädpoäng (föraruniform). Man kan inte planera och reglera sin arbetstid, fast det är en sanning som haltar eftersom en stor andel av timanställda de facto går på ett dolt schema. Man kan inte höja sin sjukersättning, baserad på lön. Du får inte heller den första tiden som sjukskriven av en arbetsgivare eftersom Du inte har nån arbetsgivare i praktiken.
- Frågan är väl hur skyddet via kollektivavtal fungerar? Det har facket knappast gått ut och  AFA-skydd är uteslutet.
Gissa om det är billigare med timanställda.

- Jag blir lite mörkrädd när jag hör politiker självrannsaka sig själv och kommer fram till slutsatser om varför vi förlorade makten och inte varför vi inte kunde leverera det vi lovade....
- Fattar, den egna makten verkar vara nr 1 och väljarnas välbefinnande kommer långt ner på listan.

23 mars 2010

Tisdagen den 23 Mars 2010






- Blir det verkligen bättre vård med TV-reklam, reklam i dagspress och en massa reklambroschyrer på vårdcentraler och sjukhus?
- Jag känner mig inte kompetent att avgöra detta. Måste väl bli dyrare i alla fall. Reklamen skall ju betalas.
- Men visst får vi billigare läkemedel tack vare all TV-reklam?
- Tro dä?! Och vem betalar för reklamen då? Jo det gör konsumenterna.... glöm aldrig det.
- Okey. Skall hålla det i minnet. Men vissa apotek har väl ändå valt ett namn som ligger otrevligt nära plagiat kan man tycka.

- Men klänning och långbyxor tycker jag är det mest knäppa sätt jag sett på många goda år.
- Kanske det! Men när tjejerna knatade runt i illasittande herrlångkalsonger var inte nån höjdare heller.







22 mars 2010

Måndagen den 22 Mars 2010




- Konkurrensen gynnar medborgarna påstår (M).
- Jo det kan nog vara korrekt, men bara där det finns en tillräckligt stor marknad.
- Och landsbygden utgör som regel ingen marknad över huvud taget?
- Så är det ju. Det ser vi otaliga bevis för. Telia vill inte reparera telenät sedan stormen Gudrun, vårdvalet var knappast nått val för oss här utan mera en storstadsfråga och detta med apoteksreformen har inte satt ett enda avtryck i dessa trakter. Nått apotek har visst bytt huvudman - men där tar det slut för vår del.
- Fast Reklam-TV har visst fått några nya kunder i nyöppnade apoteksbolag - i städer!

- AF och olika kompetensutbildningsföretag förmedlar idag gratisarbetare åt näringslivet. Samhället står för lönen.
- Givetvis utnyttjar arbetsgivarna dessa gratisarbetare, dumma vore dom annars. Dessutom får arbetsgivarna en bonus på 230 kronor om dagen per individ.
- Här finns ytterligare en variant på osund arbetsmarknad. Det är inte bara timanställningar som är skit!

- Kollektivtrafik är ständigt ett aktuellt ämne och inte minst för ungdomar som ännu inte har körkort.
- Då heter en aktuell produkt Fritidskortet som man vill skall börja tidigare på dagen. Det brukar vara glapp mellan när skolan slutar och när fritidskortet börjar gälla.
- Läxtid existerar tydligen inte längre!
- Kollektivtrafikfrågor betraktas ofta som komplicerade. Ibland kan man undra varför!
- Det som är lite kul med detta är att dessa ungdomar bor i ett område med hyfsat fungerande kollektivtrafik, medan "våra" ungdomar är tvungna att be föräldrar att stå för transporterna. Kollektivtrafik utöver skolbussen är ren lyx.
- Sant. Vi är lite tillbaka på detta med konkurrens, även om kollektivtrafik är monopol. Ju färre innevånare i ett område ju obefintligare kollektivtrafik. På nått sätt har kollektivtrafiken mer och mer anpassat sig till lönsamhetsbegrepp och släppt service- och samhällstanken.
- Precis som mycket annat i samhället av idag. Posten har dragit ner sin verksamhet på landsbygden, dagligvaruhandeln har övergett landsbygden, banker existerar knappt längre, bensinstationer försvinner, affärer försvinner, telefonförbindelser i tråd minskar, bredband via fiber är en lyx på landet om man ens har bredband... och så vidare i all oändlighet.
- Att låta överskott på ett ställe betala underskott på ett annat är en sedan länge övergiven tanke känns det som.


20 mars 2010

Lördagen den 20 Mars 2010



- Trädgårdsterapi är väl urbaniseringens baksida.
- Folk som bor i städer har lämnat naturen. Tänk bara på Boråsare som inte vill ha djur i staden.
- Det är väl därför kontrollerade miljöer som anlagda Trädgårdar är inne idag.

- Apropå detta med timanställning! Den anställningsformen finns visst inte påstår facken.
- Jasså. Det är väl en av de vanligaste ickeanställningsformerna som finns inom bussbranschen. Jag såg en annons efter bussförare bara här om dagen som löd: Timanställda bussförare sökes till Flygbussarna Airport Coaches AB till depån på Skavsta Flygplats. Du skall vara en van bussförare som även har körkort för manuellt växlad buss samt ha yrkeskompetens. Kunna prata och läsa mycket god svenska samt kunna engelska. Du skall vara mycket servicemedveten och positiv och tycka om kundkontakter, då vi alltid har våra kunder i centrum. Krav: Busskörkort D med yrkeskompetensbevis God svenska och engelska. Serviceinriktad. Oregelbundna arbetstider nätter, helger och dagar.
- Rätt hemskt egentligen! Vad står det egentligen? Jo att vi vill bara att Du jobbar när det regnar och då på sämsta tänkbara tid, men vi kräver att Du har spetskompetens. Hur sjuk har branschen egentligen blivit?
- En bra fråga. Men så länge pengar är det enda styrmedlet blir det givetvis på detta viset. Och när uttalade (S):are och (V):are dessutom snarare berömmer än fördömer företeelsen blir man mörkrädd!
- Betänk följande. Lagar kring arbetarnas rättigheter har vunnits genom att arbetare fått offra sina liv kampen för drägliga arbetsvillkor gentemot arbetsgivarna. Arbetarnas rättigheter är därför inte en självklarhet utan något som man ständigt måste kämpa för. Bussförarna måste på sina arbetsplatser kämpa för att se till så att de rättigheheter som finns följs. Idag har bussförarnas rättigheter försämrats avsevärt. Försämrade arbetsvillkor betyder alltså sämre utfört arbete och sämre kvalité. Arbetsgivarens syfte är att presentera de rättigheter som finns för bussförare så positivt som möjligt och påpeka att det är väldigt kostsamma.
- Det finns väl sanning i detta och lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) som ska reglera förhållandet mellan arbetstagare och arbetsgivare (§ 1), men enbart i form av fackföreningar ( § 6). Lagen ger också fackföreningar föreningsrätt, dvs rätten att verka på arbetsplatsen utan att bestraffas med åtgärder som uppsägningar.
- Vi har väl fått bevis för motsatsen många gånger. Fackligt aktiva sorteras bort rätt ofta nu för tiden, speciellt de som inte är "flexibla". Och hela upphandlingssystemet ger utrymme för personalsortering. Sedan är trenden den att arbetsgivarna skall få större befogenheter att ifrågasätta fackföreningars stridsåtgärder, nått som svenskt näringsliv och många arbetsgivare önskat i över 100 år.
- Det är väl rätt tydligt inom bussföraryrket att villkoren inte förbättrats genom åren utan att enbart vinstintressen får bestämma. För övrigt brottas delar av vårdsektorn med samma typ av defekt!
- Jojo! Och ett kollektivavtal är såklart ett avtal mellan en arbetstagarorganisation och en arbetssäljarorganisation om anställningsvillkor för arbetstagare. Avtalet gäller samtliga anställda, inklusive de som inte är medlemmar i det kollektivavtalsslutande facket. Det är viktigt att man även som oorganiserad eller organiserad i annan fackförening vet vilka rättigheter som är framförhandlade eller bortförhandlade av det kollektivavtalsslutande facket eftersom dessa just rör alla arbetstagare på en arbetsplats. MBL lagstadgar om fredsplikt rörande saker som regleras i kollektivavtalet. Fredsplikten innebär att kollektivavtalslutande fackföreningar inte får vidta stridsåtgärder angående frågor som rör saker som man redan innan skrivit in i avtalet.
- Och så har vi LAS som är busenkelt att kringgå. LAS (lagen om anställningsskydd) reglerar förhållande mellan arbetsgivare och enskild arbetstagare. Det är arbetsgivarens lagreglerade förfaringssätt gentemot de anställda och de arbetandes rättigheter. Framför allt reglerar den hur arbetare sägs upp och avskedas från sin anställning, under vilka villkor arbetsgivaren kan köpa arbetarens arbete (anställningsform) och vilka förfaringsåtaganden arbetsgivaren har gentemot den enskilde anställdes fackförening.
- Vi har väl också fått uppleva hur man kan kringgå LAS. Den lagen verkar vara gjord av stormaskigt fisknät! Ett anställningsavtal skall visst gälla tillsvidare om inget annat avtalas. Grunden för LAS är alltid tillsvidare anställning, vilket innebär att om arbetstagaren inte fått något anställningsavtal inom en månad så gäller enligt LAS anställd tillsvidare. Om du är anställd tillsvidare så måste arbetsgivaren alltid ange saklig grund om han vill bli av med en arbetare. Den sakliga grunden kan bara grundas i personliga skäl eller arbetsbrist. För att arbetsgivaren skall säga upp en arbetstagare pga av till exempel arbetsbrist, där arbetsgivaren måste ange skälen för arbetsbristen, måste arbetsgivaren upprätta en turordningslista. En sådan kan uppenbarligen se ut lite hur som helst. En arbetstagare som sägs upp pga av arbetsbrist har alltid förtur till återanställning (förtursrätt) i arbetsgivarens verksamhet efter 12 månaders anställningstid om denne utlyser nya tjänster.
- Tro dä! Det kommer aldrig att hända. Där kommer timanställda in i bilden. Man utlyser inga nya tjänster man fyller på med timanställda istället.
- Sedan undrar jag hur en arbetstagare skall kunna kolla huruvida arbetsgivaren utlyser nya tjänster efter att ha uppgett arbetsbrist. Kommer man på arbetsgivaren med att utlysa nya tjänster så har man bevis på att denne har brutit mot företrädesrätten till återanställning. Det är rätt så populärt för arbetsgivare att använda sig av begreppet arbetsbrist.
- Men det som ligger i tiden är  väl ändå missbruket av olika typer av visstidsanställningar som egentligen är undantag i LAS. Detta sker tillsammans med kollektivavtalsslutande fackföreningar. Enligt LAS så får man i undantag anställa arbetstagare på tidsbegränsad anställning, säsongsanställning, provanställning, överenskommen visstidsanställning samt ”timanställning”. Dagens arbetsmarknad missbrukar ständigt dessa anställningar för att få en mer lojal och ”tyst” arbetarskara som fogar sig för arbetsgivarens godtycke. Enligt LAS så får ”timanställningen”, den mest osäkra anställningsformen, enbart tecknas när arbetsgivaren har en ”tillfällig arbetsanhopning”. Oftast brukar arbetsgivaren missbruka detta genom att anställa arbetstagare på ”timmar” som är schemalagda. Detta är ett missbruka av anställningsformen. Går man på schema så kan man ej vara ”timanställd”. Dessutom skall arbetsgivaren alltid ange för vem man vikarierar för och att vikariatet går ut när den frånvarande arbetstagaren återkommer i tjänst. På anställningspappret står det t ex intermittent anställd. Den anställningsformen finns nog inte ens i avtalstexten.
- Men hur länge kan jag vara timanställd?
- I resten av Ditt liv! Och jag har ännu inte hört att Kommunal eller Transport reagerat på detta missbruk ännu! Ändå klagas det på sina håll att det skulle vara brist på bussförare, fast skånska bussbolag behöver bussförare som accepterar timanställning. Det är väl därför det är brist kan man gissa.
- Nu skall vi på det matematiska. Det anmäldes 21 lediga bussjobb och samtidigt fanns det 55 helt arbetslösa förare. För de timanställda förarna har det blivit svårare. De skärpta reglerna för deltidsarbetslösa gör att de förlorar sin a-kassa efter 75 dagar och tvingas då välja att antingen vara helt arbetslösa, att söka sig något annat eller att jobba kvar som timanställda utan a-kassa med en ojämn och låg inkomst. Då gäller det att de bussbolag som vill hitta förare kan erbjuda bättre villkor. I Danmark tjänar en bussförare otroligt mycket mer och har oftast en fast anställning. Trots detta envisas de svenska bussföretagen med att inte säga att ”Du får en fast anställning imorgon” - utan att det hela tiden handlar om timanställningar, konstaterar den biträdande enhetschef på Veolia.
- Och inte påverkar de skärpta reglerna i a-kassan ett dyft heller. Den smällen får förarna ta och inte arbetsgivaren. AF i Skåne planerar dessutom att förse den Skånska arbetsmarknaden med 160 nyutbildade bussförare. Pris per förare är cirka 60.000:-- och om man gångar detta med 160 så blir prislappen 9,6 onödiga miljoner för att förse området med fler timanställda. AF i Skåne låter nu regelbundet arbetssökande studera för att ta busskörkort. Något man nog borde ifrågasätta.
- Kommunal är medvetna om problematiken när det gäller timanställda, men gör inget åt det. Vissa tror att AF i Skåne utbildar bussförare bara för att få snygga siffror och det ligger nog nått i det.
- Hur som haver är detta med "svartfötter" som kallas timanställda en styggelse för branschen.



19 mars 2010

Fredagen den 19 Mars 2010



- Jag måste få säga att när en socialist undrar vad det är för fel på timanställning för bussförare då blir jag orolig!
- Har Kommunal samma flata inställning blir jag ett nervvrak. När IF Metall reagerar på bemanningsföretag som snor fasta jobb i industrin och att Kommunal inte reagerar när trafikoperatörer hellre använder timanställda än tillsvidareanställda finns all anledning att få ett nervöst sammanbrott.
- Och vad tycker Du om förslaget om att äldre skall garanteras att få bo ihop på ålderns höst då?
- Va? Får dom inte bo ihop! Är dom omyndiga eller? Fjantig äldrevård vi har. Minns när KFUM & KFUK måste bo med flera kilometers avstånd eller när Svenska Scoutförbundet hade sommarläger och flickor och pojkar inte fick på i samma lägerområde.
- Du vi hade speciella flick- och pojkskolor förr om åren!
- Aha så vad vi försöker säga är att äldrevården befinner sig på DEN nivån. Regeringsbeslut på om gifta par och sambopar skall få bo ihop och bli serverade alkoholhaltiga drycker till maten. Jösses!
- Viktoria Park i Skåne är ett väldigt tydligt tecken på segreterat boende, och det finns en tydlig koppling till Rosengård. Ett tydligt motstånd till integrering. Skåne har en stor andel invandrare.
- Det var i alla fall ett antal rika pensionärer som syntes i TV. Dom hade nog varken problem med att få bo ihop eller sprit till maten.

- Fast det jag finner mest märkligt är ändå den fackliga flatheten när det gäller timanställda bussförare och spårvagnsförare också för den delen. Det är precis lika stort otyg som bemanningsföretagens personal som skall ge en "flexibel" arbetsmarknad. Man slår undan benen för förutsättningarna till riktiga jobb.
- Men dom som kommer via bemanningsföretagen är ju i alla fall anställda hos ett bemanningsföretag på gott och ont. Den timanställde är de facto inte anställd hos någon när han inte håller i en ratt. En djäkla skillnad vill jag mena.
- Sant sant bäste broder och facken tiger stilla. Tyst samförstånd kan man misstänka.
- Och Västtrafik gillar läget - billig "superflexibel" arbetskraft inbillar man sig ger billigare resor.
- Stopp nu! Har inte Strålkastaren ett uttalande från ordförande i Västtrafik om att förarna ska få bättre anställningsskydd.
- Känns väldigt mycket som läpparnas bekännelse mer än att man verkligen vill. För hade man verkligen haft den inställningen hade det problemet varit löst för länge sedan. Man har verkligen haft rejält med tid på sig. Jag tror inte på uttalandet. Ett typiskt (S)-uttalande i valtider och ett tomt löfte.

- Vad skönt att "Så skall det låta" är tillbaka i rutan. Det känns lite som om ordningen är återställd.
- Bara hoppas att KFS och A-kassa och allt annat runt det där också kommer i ordning. Just nu lever vi lite i vakuum.


18 mars 2010

Torsdagen 18 Mars 2010





- Hörrö Du! Är det töntigt att åka buss?
- Jo om man t ex bor i Länghem, Onsala, Örgryte eller Öfre Askim kan jag mycket väl tänka mig det.
- Då är det väl den stora lyxiga privatbilen som gäller.
- Alltså är det töntigt att pendla med buss!


- Reinfeldt beklagar att riksdagen inte gör som Regeringen säger!
- Men är det inte Riksdagen som bestämmer och Regeringen som verkställer?
- Berätta det för Reinfeldt!
- Och Turkiet kallar hem sin ambassadör och landets inträde i EU försvåras.
- Och Obama sitter i knät på de amerikanska judarna. Politik är svårt.

- Den lilla Elloskatalogen som kom i brevlådan innehöll 36 aktiva sidor varav en sida för herrar.
- Det skulle betyda knappt 3%. Kallas visst jämlikheten.
- He he he!

- Ibland händer det positiva saker på landsbygden - det där konstiga området utanför städerna.
- Du menar den där grönskan mellan Borås och Göteborg?
- Lite så. Alltnog och emedan kommer Påarps Gård att bygga ett litet hotell med 12 dubbelrum.
- Häftigt! Hotell på landsbygden tillhör knappast vanligheterna.
- Och tänka sig att mysiga Kalv ska få ett industrihotell (äldre modeord).
- Som bland annat skall innehålla ett mejeri. Tänk om vi kunde få lokalt producerade mejeriprodukter! Coolt!
- Finns det bara tillräckligt med mjölkkor i området? Ressjuk mjölk är inte mycket att hurra för!

- Apropå statistik så skall det vara cirka 400.000 personer som saknar jobb. Och politiker har lite för bra betalt för dom tror att den arbetslöse lätt kan leva på luft.
- Och samtidigt är det årsmötesperiod i vårt avlånga land. Förening efter förening har årsmöte - unga som gamla.
- Och IF Metall klagar på att företag elegant rundar LAS via bemanningsföretag.
- Kommunal klagar dock inte på timanställning inom busskörarbranschen. För vad är den praktiska skillnaden mellan att anlita ett bemanningsföretag eller använda sig av timanställda?
- Enligt vår arbetsförmedlare är det ingen skillnad alls. Och han borde veta.
- Det är lite märkligt att vi inte hört ett pip om detta i avtalsrörelsen....
- Ännu märkligare blir det att IF Metall skriker så högt över lite inhyrd personal och hotar med strejk och Kommunal inte säger ett pip om timanställda (eller intermittent som det kallas på finare språk).
- Tydligen är frågan hetare inom industri och handel än inom transport. Företagen anser att bemanningsföretagen är en del av en flexibel arbetsmarknad.
- Lite kul uttalande. För cirka 20 år sidan var det i lag förbjudet med bemanningsföretag och andra former av grå och svart arbetskraft.
- Samhällets syn har verkligen förändrats - även hos så kallade arbetarpartier som inte alls värnar arbetskraften längre.


- NU först skall trasiga bussar bedömas i Tingsrätten.
- Då skall Tingsrätten också i förlängningen ta ställning till upphandlingssystemets avigsidor.
- Jag misstänker av det juridiska systemet kommer att ducka för den aspekten av problemet.
- Dom fegar och inskränker sig till bränsle- och oljeläckage. Löjligt! På det sättet undviker man de verkliga orsakerna.

- Läste om "The Big Bang Show" med herrar Körberg & Malmberg. Dom skall tydligen uppträda på Kajskjul 8 i Göteborg.
- Och vad kostar det nöjet då?
- 900 kronor per skalle.
- Inget för oss med andra ord.
- Nej vi är inga "stekare".
- Stekare!?
- En stekare är en välmående (förmögen) och levnadsglad man/kvinna som oftast är på gott humör och som förstår hur man njuter av livets goda.

17 mars 2010

Onsdagen den 17 Mars 2010



- Och det skall Du veta Ditt pucko att Söka jobb är en konst! Du behöver verktyg och övning, övning, övning....
- Du menar att det finns får få jobb och en helvetes konkurrens om dom?
- Jo jo så kan man också se på saken. Det var som på AF idag. Det fanns 17167 platsannonser till 265 201 arbetslösa. Fast man missade sista ledet. Rätt typiskt! Till detta kommer att ytterligare 72 726 personer var dolt arbetslösa eftersom dom jobbade i nån mening med samhällsstöd.
- Men det är väl kul med positiva människor.
- Jo fast dom tror att a-kassa skall räcka till allt. Dom låter som i visan "Om pappa ville ge ja en femöring vet mamma, då skulle jag köpa....".
- Och om Du nu får jobb i säg Malmö får Du fasen i mig ta till i löneanspråken rejält för då skall Du plötsligt ha råd att betala dubbel hyra.
- Ja, men dom sa ju att dom var Reinfeldts lakejer. Undrar vad dom menade med det?

- Vi var ju på AF för att få Basinformation i lite drygt en timma. Och i detta sammanhang fann jag att fler än mig fann denna aktivitet aningen naiv. Betrakta följande berättelse ur livet: "Var på arbetsförmedlingens "basinformation" häromdagen. Här presenterar de varför AF finns till samt går igenom hemsidans funktioner. Efter att ha varit på informationen i 2 timmar, kan jag ärligt förstå varför människor som inte har jobb mår dåligt. Här sitter Malin 20 år, nybliven student, Martin 25 år som avlutat sin högskoleutbildning, Ylva 35 år, jobbar deltid och Lars 55 år, industriarbetare sen drygt 35 år tillbaka och nyligen uppsagd. De har olika förutsättningar då de är i olika åldrar, har olika erfarenheter och kunskaper om livet och om allt som kommer därtill. Detta är dock något som AF i XXX har glömt bort. Målet för AF med basinformation är att den måste hållas. Informationen börjar med namnupprop. Sedan följer information om hur de under 25 år kan göra och hur de som är över 25 år kan göra. Informationen ges ut med nonchalans och förnedring mot oss som sitter i salen. Vi som tillhör gruppen över 25 år är den "tröga" gruppen enligt informatören då vi inte är så flyttbenägna. Det måste ju finnas finare ord att använda än tröga? Efter en timme kommer informatör nummer två in. Hon visar hur man lägger upp sig som användare genom några klick på i 2 sekunder. Resten av hemsidan visar hon i 200 kilometer i timmen. Rena skämtet. Malin, Martin och Ylva kanske förstår men hur är det med Lars som inte är intresserad och inte uppväxt med datorer? Jag rekommenderar er på AF i XXX att läsa Det goda Värdskapet - Konsten att få människor att känna sig välkomna. Efter det kan ni gå en retorikkurs. Lycka till!"
- Jaja, men om man inte gick till denna basinformation så blev man avstängd från A-kassan så maktmedlen används gladeligen.

- Hur går det med Trygghetsfonder och vad det nu heter? KFS?
- Jo, det undrar vän av ordning också. Inte katten har jag hört nått från dom och tydligen inte Du heller eftersom Du frågar så snällt!
- Sant - inte ett pip. Men jag hörde att dom eventuellt skulle höra av sig den 24 mars i år dvs onsdag nästa vecka.
- Jasså, jaha då får vi se hur det blir med den saken. Och sedan undrar jag om vi har rätt till TSL-Coaching? Jag skickade ut en fråga på det men har inte fått nått svar ännu.
- Men om företaget var anslutet till en trygghetsfond som heter KFS så kan vi väl inte samtidigt tillhöra en Trygghetsfond som heter TSL, eller?
- Du kan ha ätt för det är i alla fall företaget och det lokala facket som tillsammans ansöker om omställningsstöd för den uppsagde. Omställningsstödet gäller endast företag med kollektivavtal om Omställningsförsäkring.
- Så lärde vi oss nått nytt i denna nya paragrafryttardjungel där kanslisvenskan gör livet surt för de flesta.
- Fast det där med omställningsprogram lät bra, i alla fall på pappret! Ett hjälppaket som skall underlätta för uppsagda förare att finna nytt arbete! Man får en jobbcoach (det nya modeordet) från ett omställningsföretag (ett modeord till) för att snabbare hitta vägar till ett nytt jobb.
- Då har jag trots allt en liten liten liten fråga. Om jag nu blivit bortsorterad som bussförare av ej redovisad anledning kan jag knappast vara intresserad av att på nytt sticka huvudet i det getingboet. Alltså behöver jag nån form av omskolning. Ingen vill ju bli bränd två gånger...
- Frågan är väl om nån tänkt på den saken. Och det tillträdande trafikföretaget scannar givetvis av marknaden för att få billig arbetskraft med låg sjukskrivningsrisk. Om det är ett sätt att höja kvaliteten på bussförare är mer diskutabelt.
- Omställningsprogrammen verkar i alla fall innehålla några gemensamma drag - snack! Vad vill Du göra härifrån och framåt. Så får man presenterat ett antal "verktyg" för att med vassa armbågar knuffa sig fram i kön.
- Det där med att starta eget som dom tjatar om är ju livsfarligt, det finns ingen fallskärm och kronofogden och skattemyndigheten blir Dina verkliga fiender. Tro mig - jag vet vad jag pratar om.
- Jag läser i Strålkastaren att det är fler än vi som ser det nålsöga som upphandlingssystemet skapar för all arbetskraft inom kollektivtrafiken, inte bara förarna. Märkligt nog redovisas aldrig några siffror på hur många magsår som sjukvården fick ta hand om, hur många personliga konkurser som blev resultatet. Verkar inte så kul att berätta om systemets baksidor.
- Läkemedelsindustrin gör sig i alla fall en bra hacka på olika nervlugnande preparat liksom medel mot magbesvär!
- Västtrafiks ordförande uttalar sig och säger att förarna ska få bättre anställningsskydd, men jag tvivlar på att det kommer att bli så för varje ny trafikoperatör måste ju hitta nya sätt att spara pengar och den tyngsta kostnadsposten heter personal. Sedan betvivlar jag att den totala samhällsbesparingen för dessa upphandlingar är verklig. Västtrafik må tro sig tjäna en och annan krona, men nån annan får ta alla de andra kostnaderna.
- Kan undra hur det skulle se ut om tillträdande trafikföretag även skulle ta omställningskostnaden för övertalig personal under säg 1 år?
- Då skulle det nog se lite annorlunda ut!

16 mars 2010

Tisdagen den 16 Mars 2010




- Vårdval hit och vårdval dit... Vårdcentraler med för få patienter stängs nattetid eller läggs ner.
- Då undrar man onekligen vad det var för vits med vårdvalet.
- Och trängelavgiftsystemet har sina sidoeffekter.
- Jaha, Du tänker på registrering av att Du varit där, men Du har samma effekt med Ditt resebevis hos Västtrafik också. Parkerar Du bilen med hjälp av nått bankkort eller bensinkort så blir Du också registrerad.

- Transportsektorn är en stor och märklig del av näringslivet. Två förare hos samma företag kan tydligen ha väldigt olika lön. Svensken har en lön och polacken bara 50% av svenskens lön och då är polacken ändå högavlönad i Polen.
- En verkligt märklig värld vi lever vi och de med stor plånbok kan köpa sig förbi köer och köpa billig arbetskraft.
- Vem har påstått att världen är rättvis... (asgarv).

- Regeringens strävan är att landets innevånare skall jobba så länge som möjligt och helst ännu längre, samtidigt så initierar man system på arbetsmarknaden som slår ut personal i förtid.
- Onekligen en märklig hållning får man hålla med om. Den ena handen verkar inte riktigt ha koll på vad den andra har för sig.

- Vilken gata är vi på i Göteborg frågar GP och priset är ett presentkort hos Västtrafik.
- Jag trodde inte att Västtrafik stod så högt i kurs i den staden .. he he he.
- Det skulle möjligen vara våra äldre medborgare. I den kungliga huvudkommunen anser 50% att de inte kan påverka sin egen vardag. Med ett presentkort från Västtrafik kan dom kanske ta sig ut ett tag.
- Det är väl så att man i huvudkommunen bara förvarar sina seniormedborgare.
- Men i dagens kostnadsjagande samhälle och med samhällstjänster som är inhandlade på den privata marknaden har man inte råd att ta hand om sina åldrande föräldrar. Dom bokförs som en belastande kostnad.

- Det är rätt märkligt att ett förhållandevis litet land som Israel kan få trakassera sina grannar i 42 år eller längre utan att man slår näven i bordet och sätter stopp.
- Jag håller med Dig. Att bygga bosättningar på ockuperad mark är naturligtvis ett smart sätt att lägga under sig mark. Man äter ut ursprungsbefolkningen helt enkelt.
- Dom skiter i alla FN's förhållningsorder och anser sig stå över alla andra. Israeler är alltså en slags supermänniskor som är för mer än resten av jordens befolkning.


15 mars 2010

Måndagen den 15 Mars 2010



- Det är ju för bedrövligt. Jag läste just att vår gamla linje 58 via Utby-Bergsjön skulle läggas ner.
- E ru inte redigt frisk. Den som vi tragglat med så flitigt.
- Tydligen tragglas det inte tillräckligt längre, för åtskilliga turer dras in varje dag och det finns inget värre än när man inte kan lita på att bussen skall komma.
- Det är förvisso sant. Kan man inte lita på att den kommer så väljer man snabbt andra särr att ta sig till skolan o jobbet.

- Då är det nog rätt så naturligt att Västtrafiks Kundtjänst oftast har det hett om öronen. Inställda turer, ett minst sagt misslyckat betalsystem och en extrem vinter borgar för goda intäkter för telefonoperatörerna.
- En av kundmottagarna säger att det är jobbigt med aggressiva människor och då har hon ändå bara en telefonlur vid örat. Att möta samma individer öga mot öga är betydligt tuffare.
- Det menar Du inte. (gapflabb). Du tänker händelsevis inte på bussföraren som på nattbussen plötsligt fick innehållet i brandsläckaren mitt i fejset? Tvärnita var det som gällde. Onekligen en väldigt aggressiv passagerare.
- Jo det var det jag hade i tankarna. Ett rent livsfarligt beteende för såväl bussens övriga passagerare som för medtrafikanter.
- En sådan passagerare skall låsas in och sedan kastar man bort nyckeln. Det finns inga ursäkter i världen som kan förlåta ett sådant agerande.
- Då är det onekligen lite lugnare att få frustrationerna via en telefonlur via en glödhet mobiltelefon.
- Och säkrare.

- Jag hörde att övervakningssamhället firat nya triumfer i dagarna. Är bara lite osäker på om det är bra eller dåligt.
- Du tänker på "hotet" mot KTH i Stockholm från en person i Göteborg- En som dessutom inte hade några kopplingar till skolan i fråga.
- Kan det varit ett test? I så fall fick stackarn mer napp än han hade tänkt sig!
- Det visar med önskvärd tydlighet hur väl dt globala övervakningssamhället fungerar.
- Polisen i Halland vill dessutom utöka sin kameraövervakning - på gott och ont!
- Slanten har ju alltid en baksida.

12 mars 2010

Fredagen den 12 Mars 2010



- Vi är nog lite insnöade va?
- Lite!? Vi är rätt så rejält insnöade!
- Jag satt och läste på en liten lapp "Vad är en zon?". En zon är lika med en kommun!
- Okej och vart går då kommungränserna i Västtrafiks värld?
- Vet la inte ja eller. Och dessutom kan en tätort också vara en zon... fast nyss var det en kommun? Lite rörigt blir det.
- Du skall alltid trycka på plusknappen när Du kliver på och alltid visa kortet när Du kliver av! Då är Du alltid på den säkra sidan under förutsättning att systemet fungerar den dagen.
- Jag läste en sak jag tänkte själv här om dagen. Vi båda började ju båda som konduktörer en gång i tiden. Kan det vara dags att återinföra konduktörerna om än för en begränsad period?
- Kanske det. Då kan förarna ägna sig åt att köra och konduktörerna röja upp i ett rätt knepigt biljettsystem som från tid till annan gör lite som det vill.
- Jag hörde att utbildningen av förarna släpar efter! Det var visst Värsttrafik själva som kommit underfund med det! Västtrafiks mål var att samtliga förare skulle kunna det nya betalsystemet senast den 31 januari 2010.
- Rätta mig om jag har fel men har vi inte mars nu?
- Jo visst och?
- Förarna kan fortfarande inte biljettsystemet. Det är ju rätt uppenbart!
- Det är entreprenörerna som skall stå för utbildningen och den kostar pengar... Inga entreprenörer lägger ut en enda krona om dom inte får två kronor eller mer tillbaka.
- Så Värsttrafik skyller alltså bristen på kunskap på sina köpta entreprenörer?
- Det verkar inte bättre.

- Så var vi där igen!
- Va?
- Personalen måste tas med i anbuden!
- Önsketänkande. Vore det inte bättre att vi handlade upp lärartjänster, läkare på sjukhus, sköterskor och till och med politiker. Billigaste politikerna får jobbet i fyra år!
- Det skulle jag verkligen gilla. Anbudsförfrågan på politiker under fyra år - låter kul.
- Sanningen är väl snarare den att provanställningar och timanställningar blir allt vanligare. Nobina (fd Swebus) tycks vara en föregångare på den linjen. Arriva börjar tillämpa samma system.
- Facket hävdar visst att provanställning av rutinerade förare är ren kränkning.
- Jaha och då undrar jag vad det kallas när man går förbi äldre rutinerade förare. Seriös superkränkning och åldersdiskriminering? Men jag har inte kunnat notera minsta lilla krusning av facklig aktivitet i frågan här omkring, så det där får nog mest kallas munväder från fackliga ombudsmän.
- Jag läser om en snubbe som bråkar om pauser, kontanthantering och kalla bussar.
- Han kommer att vara utan jobb vid nästa upphandling! Tvärsäkert... Dom personerna väljs bort först!

- Nu är det i alla fall fler som börjat reagera på att trafikföretagen förlägger rast till platser som saknar alla typer av WC och tak över huvudet.
- Jag såg också det fackliga svaret och garvade så jag fick hicka. Där en förare ska ha rast ska det finnas toalett, rinnande vatten och möjlighet att värma mat och då är det inte värmeskåp som gäller, däremot är det okej med mikrovågsugn.
- Jaha. Sådant dräller det av i Älvsered och Lockryd för att inte tala om Tingarör! Inte en bajamaja så långt ögat når!
- Jag såg att Nobina inte vill ha pauser - det ses visst som negativ konkurrens. Man vill följa andra regler än avtalet.
- Jaja, nu har ju Nobina ingen personal utan slavar och slavar behöver ju som bekant inga raster. Follow the money!
- Jag såg att det finns många nya sätt att kringgå rast och pausreglerna och den som opponerar sig blir väl av med jobbet pga provanställning eller timanställning. Fiffigt system sett ur företagens synpunkt! Mindre fyndigt ur förarperspektiv.


- På temat hur man undgår att anställa folk man vill ha arbete utfört av ingår bemanningsföretagen som en gråzon. Företagen skiter i företrädesrätten genom att anlita bemanningsföretag som i sin tur engagerar dom där som borde haft företrädesrätt.
- Hur sjukt kan det bli?
- Hur jäkla sjukt som helst!

- Jag måste säga att jag inte känner för att gå i en koranskola för att kunna tala med muslimer utan att trampa i klaveret. Jag känner inte för att kunna alla religioners särdrag så länge jag inte reser utomlands. Jag känner inte att jag behöver den sortens kulturell kompetens. Om jag däremot skall resa till en annan kultur är det givetvis min förbannade skyldighet att lära mig hur jag skall uppföra mig där!
- Gör då som mig - ge fan i att tala med dom. Om dom kommer till ett annat land och kräver att landets befolkning skall lära sig deras kultur, seder och bruk och dessutom hotar att ta livet av Dig om Du trampar i klaveret är det nog säkrast att tiga. Risken för dödshot torde bli mindre.
- Men sverigeboende muslimer tycker t ex att teckningar av nån profet är ärekränkning och hets mot folkgrupp. Mordhot är tydligen inte hets mot folkgrupp.
- Perspektiven är onekligen olika. Kanske ännu mer religiös satir publicerad i alla nordiska tidningar skulle röra om i grytan. För då uppstår ett problem - vem fan skall vi nu mordhota!
- Kanske dags att ge dom en enkel biljett tillbaka. Dom uppskattar visst inte det skydd mot hot och våld dom åtnjuter från sina hemländer hos oss. Komma hit och mordhota dom som tagit emot dom med öppna armar. En märklig inställning!


10 mars 2010

Onsdagen den 10 Mars 2010

- Det skulle onekligen vara rätt så trevligt med att få börja dagen på nått annat sätt än att behöva vakna säger PS.
- Och vi kan bara hålla med!

- Jag blir rätt så deprimerad när jag läser i bladet att Regeringen öppnar upp för att äldreboenden ska kunna servera alkohol till maten!
- Jo Du, som äldre person är Du åter omyndig och den allvetande Regeringen måste åter tänka och värna om Dig. Frågan är väl om Du skall få behålla Din rösträtt så vimsig som Du är!
- På nått ställe hade dom visst lördagsmys med vin till maten.

- Nu skall vi se om Du hänger med här: "Det är Västtrafik som är ansvariga för de tjänster man säljer, men det är entreprenörer som rent fysiskt utför dessa tjänster. Alltså blir följden den att om en entreprenör missköter sig skall man ändå klaga hos Västtrafik för det är dom som handlat upp tjänsten och som därför är ansvariga."
- Att sedan trafiken, trots snö och is och hala vägbanor, inte kan hålla tidtabellen är ren skandal. Jag har verkligen ingen lust att ta en tidigare buss för att komma i tid till jobbet. Basta!
- Jo Du man blir förvånad över den chock som uppstår den del av året som vi har nått som kallas vinter. Tydligen kan varesig Västtrafik eller resenärerna förutse vad som kommer att hända.
- Det som jag finner mest underligt är ändå den stela tidtabell som bygger på att det råder sommarväglag året runt. Förr om åren fanns en vinterturlista & en sommarturlista och bussföretagen var väl medvetna om att det var skillnad i körtid, en kunskap som nu gått förlorad.

- Jag läste att GS förare fick en heldags utbildning på "Hajen". Vilka lyllosar.
- Jo det håller jag med om. Vi fick cirka 3 timmar varav 2 timmar gick åt till att berätta för oss hur förträffligt systemet kommer att bli.
- Redan då garvade vi så vi höll på att kissa på oss.
- Och dom tryckta manualerna är ett under av rörighet. Det finns inget logiskt flöde i dom - och det gör det egentligen inte i maskinen heller.
- Det känns lite som Gör om Gör rätt än en gång.
- Men bristen på vettig prisinformation tycks vara det som nästan alla gnäller om. Undrar om det funkar i kassan på ICA om kassörskan säger att hon inte vet vad mjölken kostar innan Du druckit ur den. Skulle inte tro att det funkar.
- Vad grinig Du var nu då.
- Fast bristen på försäljningsställen med kompetens att rätta felaktiga betalningar för resor torde vara ett allvarligt problem. "Hajen"-systemet tycks älska att automatiskt ta fel pris och när kunden upptäcker det via nån internetsida blir det problem att rätta till felet.
- Men det rör sig som regel om så små belopp per passagerare varje gång att ingen ansvarig tycker att det är värt besväret. Summan av alla felen gör att Västtrafik helt klart tjänar rätt mycket pengar på dessa småfel.
- Då är det per automatik inte speciellt intressant att lätt kunna få dom rättade. Få Mjöbäcksbor gör sig besväret att åka in till Borås för att få en feldebitering rättad.
- Jag hörde talas om en som tyckte att han gott kunde få kompensation för både extraresan, tiden och jobbet att åka till en tidpunkt. Västtrafik-personlen lär ha sett ut som fågelholkar!
- Det måste ha varit en underbar syn.

- Undrar om kontokortsmaskinerna har blivit snabbare nu? Västtrafik lovade att gradera upp programvaran.
- Okey! Från 3 minuter till 2 minuter per kund eller? När vi är nere i 20 - 30 sekunder per kund liknar det nått vettigt!
- Får allt hålla med Dig där!

08 mars 2010

Måndagen den 8 Mars 2010





- Herre Gud, i lördags fyllde ju Erik H år. Tur att vi hann gratta!
- Jag hörde att han trivs på Veolia. Det känns skönt.
- Jo det är en bra start hos en ny arbetsgivare. Bara att gratulera.
- Märkligt nog så fungerar inte Veolias skolbusstrafik i Tranemo och Svenljunga!
- Vadå märkligt..? Det framgick redan av den tryckta tidtabellen att den inte skulle fungera. Vi skrev visst redan då om det!
- Så dom står och ljuger i TV då? TV4 Borås hade nått inslag om saken. Se här!
- Ljuger och ljuger. Skall man spara pengar så får ju nån sitta emellan eller hur? Flertalet förare körde för BL innan så dom vet hur den gamla skoltrafiken gick, men den är ju indragen. Nu är det ordinarie trafik som gäller och inga speciella skolbussar och det hade "mina" elever aldrig fått nån info om när jag frågat dom.

- Och Västtrafiks nya biljettsystem verkar ingen gilla eller ens förstå sig på.
- Det är till och med så att man läser att dom ber om ursäkt för att dom krånglar till det i onödan.
- Men jag undrar hur man skall kunna få manuell utcheckning på en fullsatt buss med stressad förare och stressade passagerare. Man blir omedelbart betraktad som ett hinder som måste undanröjas.
Men Västtrafik tycker att Du skall ringa 0771-414300 inom 60 dagar. Krånglar det då varje resa blir det en hel hoper samtal. Jag kan tycka att det inte gynnar kollektivt resande.
- Eftersom Västtrafik uppmanar sina resenärer att höra av sig till Kundtjänst med anledning av detta fantastiska underbara bedårande nya betalsystem så råder det en ständig överbelastning hos Kundtjänst och då skall man mejla istället.
- Kan det vara biljettsystemet som skapar denna överbelastning tror Du?
- Det verkar troligt! Många förare tycks inte förstå det nya systemet och vi tycker att det är rätt luddigt, all information till trots.

- Taxi anser sig vara en del av kollektivtrafiken ser jag.
- Jo jag hörde det och det är väl delvis sant och delvis inte sant.
- I Stockholm får i alla fall trängselskatten slå igenom på konsumentpriset och då lär det bli samma sak i Göteborg.

- Jag kom att tänka på en sak!
- Jaha?
- Nu är vi ju inte bundna till en fysisk plats på grund av arbete. Kan det vara dags att öka på utflyttningen ur kommunen?
- Verkligen värt att fundera på - äldreservicen här existerar ju inte.

05 mars 2010

Fredagen den 5 Februari 2010


- Jo Du! Sådana där röda lådor har vi kört några stycken under årens lopp. Det var rätt kul...
- På den tiden körde vi i Kungälvs-området och så en och annan tur till Lilla Edet/Vänersborg/Karlstad.
- Busstur till Koön på sommaren var en speciellt häftig historia. Köer som man måste ta sig förbi och massor av bilister som aldrig insåg hur stor en buss är.
- Det var tider det. Idag ser det inte ut så för bussförarna. Nu är det idel stress!

- Det eventuellt är på G är oroande - även om vi nu lämnat kollektivtrafiken bakom oss. Kollektivtrafiken skall avregleras. Man avreglerade apoteken och då hände inte ett jota annat än i Stockholm, man hittade på vårdvalet och det hände inte ett smack utanför Stockholm. Kollektivtrafiken, med alla sina brister, är livsnödvändig för ett fungerande samhälle. I alla fall den del av kollektivtrafiken som transporterar folk inom städerna och mellan städerna. Däremot klarar sig tydligen landsbygden alldeles utmärkt utan kollektivtrafik eftersom den delen inte längre existerar.
- Så vari ligger Din oro bäste broder... Tyst nu och låt mig gissa! Kollektivtrafik skall vara snabb, alltså inga onödiga stopp mellan städerna. Den skall ha hög turtäthet vilket förutsätter tätbefolkade områden och den skall vara pålitlig, vilket förutsätter god vägservice. Att den avregleras innebär ytterligare en parameter: Den måste vara 100% lönsam och i och med detta faller stora delar av nuvarande kollektivtrafik bort.
- Allt Du gissat är nog riktigt, men det finns dessutom en annan faktor som kallas att plocka russin ur kakan. Du kan köra parallella linjer med exempelvis buss där det är lönsamt och på så vis slå ut annan kollektivtrafik. Högre biljettpriser lär bli en annan följd av en avreglering. Fast den mest knäppa grejen är att när parallellkörningsbolaget slagit ut konkurrenterna och själv gått i konkurs skall samhället gå in och återställa ordningen. Hur slut i huvudet får man vara!

- Vi tycker nog snarast att upphandlingssystemet av kollektivtrafik är knäppt nog och ser inte att det egentligen innebär någon samhällsvinst - totalt sätt! Bussar tas ur trafik utan att det är motiverat om dom underhålls på rätt sätt, tåg sköts inte om pga brist på resurser, personalen byts ut med jämna mellanrum och en grupp äldre förare ställs utanför arbetsmarknaden pga snöd vinning. Vari ligger samhällsvinsten?
- Det kan man ta sig en funderare över. I vart fall var det 258 370 som var utan jobb vecka 7 2010. Eller mer korrekt - som var inskrivna hos AF. Samtidigt gick den veckan 179 110 personer med nån typ av aktivitetsstöd!
- Samhällsvinsten ligger väl i att lönekraven hålls tillbaka vid hög arbetslöshet och nackdelen är naturligtvis det som hände i Tyskland på 1930-talet med social oro och ett rejält stört samhälle. Det kan knappast vara en samhällsvinst! 


03 mars 2010

Onsdagen den 3 mars 2010




- Har Du studerat konsten att formulera Dig?
- Hur så? Vad menar Du?
- Jag lyssnade på Mona S när hon hejdlöst flirtade med pensionärerna. Hon lovade att sluta klyftan mellan lön och pension, men hon hade en intressant Brasklapp.
- Brasklapp?
- Exakt. Hon sa "att det kommer att ta ett antal år att sluta klyftan mellan lön & pension." Notera att hon inte säger ett pip om hur många år.
- Och antalet yngre pensionärer leder ligan hos Kronofogden. Ett tvivelaktigt rekord!
- De har svårt att anpassa sig till en 50% lägre inkomst jämfört med den lön de hade tidigare.

- Det är rätt märkligt hur "stora" män och kvinnor reagerar när dom blir avslöjade med händerna i kakburken eller med trosorna ner!
- Inte nog att dom är äckligt giriga. Dom ljuger och förnekar detta faktum trots att dom är exponerade.
- Dom står ju högst upp på dynghögen. Girighet är en av de värsta dödssynderna - när andra är giriga!ydligen

- Nu gäller det att vi kollar av vårt kontaktnät om vi vill hitta ett nytt jobb i rimlig tid.
- Det är tydligen de privata alternativen som gäller. Privata kontaktnät och typ trygghetsrådet är det som gäller.
- Men kom vi inte med i nån typ av trygghetsfond?
- Jo, men jag vet ännu inte vad det innebär. Det är nått vi får undersöka.

- Finska bussförare verkar hålla ihop bättre. Här tvivlar jag att det skulle fungera på samma sätt!
- Du tänker på det finska transportarbetarfacket? Dom strejkar för högre lön och bättre villkor för bland annat bussförare.
- Precis! Fast dom har möjligen lite dålig tajming. Men annars är det imponerande att dom verkligen försöker förbättra några villkor för sina medlemmar.
- Kunde facket här i Sverige bekämpa detta med delade tjänster skulle mycket vara vunnet och sätta punkt för otyget med timanställningar eller interemistiska anställningar.

- Du är väl medveten om att Du inte får åka buss om underkläderna syns.
- ??? Va..??
- Inte i Stockholm i alla fall. Där blir Du avvisad om Du inte är ordentligt klädd. Fast det är lite lurigt för det nya tjejmodet går ut på att man skall visa underkläderna.
- Det är verkligen en märklig historia. Hela grejen hamnade i domstolarna. Chauffören blev fälld för sexuella trakasserier. Men grundtanken återstår. Hur mycket ska man tolerera av bristande klädsel hos passagerare i kollektivtrafiken?
- Det blommar ju med jämna mellanrum upp en debatt om "luktvatten". 52 passagerare med var sin 'personliga' doft blir ju en häftig upplevelse för både förare och eventuella allergiker som vågar sig upp i bussen.

- Fast att åka kollektivt har visst även andra risker har jag förstått.
- Nu hänger jag inte med?
- I Göteborg är bussar och passagerare tydligen måltavlor när man skjuter med skarp ammunition.
- Det verkar vara ett tvivelaktigt förhållande till kollektivtrafik... Jag betackar mig.

- Rent generellt vill jag nog ändå ta upp en annan tråd. Upphandlingar och besparingar i kollektivtrafiken leder till färre och glesare turer och detta leder till att passagerarna ändrar beteende. Färre och färre åker kollektivt som ett resultat av försämringar i tid och turtäthet.
- Då blir det alltså fler bilister och en hel del väljer att flytta från kommunen.
- Men de ständiga prisökningarna är den enskilt starkaste orsaken till minskat kollektivresande.

02 mars 2010

Tisdagen den 2 Mars 2010


- Jaha Du. Då har vi bytt bransch då. Det känns lite ovant.
- Precis. Nu gäller det att lära sig nytt. Det är ett helt nytt regelverk som gäller här. Nu skall vi läsa in oss!
- Jasså? Okej då... Du har ju rätt! Man kan undra om han som inte läser denna bloggen kommer fortsätta att (inte) läsa den.

- Du anar inte Du... Här på AF firar svensk byråkrati sina verkliga triumfer. Principen är: "Varför göra en sak enkel när man kan krångla till det!" Regelverk är till för att följas.
- Men vi fick i alla fall varsin 'handlingsplan' och sedan skulle vi själva knacka in våra CV via våra egna dator kopplade till internet.
- Stackars djävlar som inte behärskar detta med datorer och internet. Dom är liksom golvade innan matchen börjat!
- Där hänger vi ju med som fd datalärare. Fast vi får nog vara lagom ärliga när vi bloggar om detta. Att vara alltför öppna kan nog vara en stor nackdel.
- Jag gillar formuleringen i handlingsplanen: Handlingsplan upprättad 1 Mars 2010 mellan Roy McGustafsson och Arbetsförmedlingen. Jag minns nämligen inte att vi ingick nått avtal, men skit samma. Sedan skall vi redovisa sökta jobb den 1 Juni 2010  och den 15 augusti 2010 via E-post till vår handläggare. Jag utgår ifrån att man kan få söka jobb via E-post också. Numera går ju allt via de skottade och saltade digitala motorvägarna.
- Det gör ju det ja. Fast jag minns inte att bussförare uppmanades att lära sig sköta datorer. Jag minns nog snarare att man tyckte att dylik kunskap inte var förenlig med arbetsuppgifterna. Det gör det hela rätt intressant. Och inte får vi nån personlig coach heller, det skulle tydligen arbetsgivaren hålla med påstod AF.
- Mannen på AF frågade dessutom om vi kom från Kjellgrens Buss AB. Lite kul så med tanke att även detta lokala bussföretag friställer ett antal förare. Veolias övertagande av regiontrafiken skapade rätt spridd arbetslöshet på landsbygden. Men regeringen har ju beslutat att det skall vara så, det skall ske en regelbunden utslagning av arbetskraft.
- Chansen att få ett nytt jobb bedömdes som obefintlig. Jag sökte omgående jobb som arbetsförmedlare men befanns för gammal. Så nu vet vi att AF har en åldersspärr på hur gammal man skall vara för att få börja som arbetsförmedlare. Är det åldersdiskriminering? Men vem vågar testa om det är så?
- Och vi har ju jobbat med sådant förr i olika sammanhang så det är oss inte främmande. Fast vi satt sällan på en stol. Vi var mer ute och raggade jobb rent fysiskt. Det var rätt många som fick jobb med vår hjälp.
- Hörru Du. Nu skall vi läsa igenom broschyren som vi aldrig fick, men det är lugnt. Vi skall nog fixa det också.
- Det skall nog gå bra!

- Det är inte bara linje 100 som skall gå med tvåvåningsbussar. Tydligen skall Grön Express också köras med dubbeldäckare. Man tror att trängselavgifterna in i Göteborg kommer att generera ännu större krav på kapacitet. Så nu väljer man dubbeldäckare som skall kunna blåsa på i full fart på motorvägen. Ledbussar klarar inte så höga hastigheter. Det är onekligen ett argument att kunna hålla maxfart på en motorväg.
- Och i Stockholm var det kaos i kollektivtrafiken. Bussar ersatte tunnelbanan och polis fick styra om att det blev lagom panikartad påstigning på bussarna. En buss lastar dessvärre inte lika mycket som ett tunnelbanetåg och troligen fanns det inte tillräckligt med bussar och förare för att ersätta alla tåg som inte kunde köra. Tålamod är tydligen ingen dygd för storstadsborna.
- Men dåligt plogade gator i både Göteborg och Borås ställde till det för busstrafik & spårvagnar. Frågan är om det verkligen gynnar miljön att inte röja de vägar som kollektivtrafiken kör.

- Jag hörde att vår gamle depåkontaktman blev lite nedringd igår. Lite märkligt med anledning av att han inte längre har med saken att göra. Västtrafik och Veolia har tydligen inte riktigt nått ut till skolorna i Svenljunga kommun. Men det brukar å andra sidan bli strul de första dagarna med en ny entreprenör. Så även denna gång.
- Enligt den nya tidtabellen skall det inte gå upp några bussar till skolorna längre utom ett par norrifrån på morgonen.
- Hade inte skolorna blivit informerade?

- Jag har hört att ett antal bussar inte lyckats hålla sig på vägen i det taskiga väglaget.
- Kan tro det. Det var moddigt som fan i går morse.

- Folk över 65 skall behandlas kostnadseffektivt i Tranemo Kommun. Det står tydligt och klart i Kommunalt Forum.
- Det känns rätt syniskt att betrakta sina äldre kommuninnevånare som en kostnad, men det är tydligen så kommunen ser på dom.

- Snacka om egoism. Ett fruntimmer som till varje pris skulle ha barn. Det togs ingen hänsyn hur barnen skulle få det bara att hennes behov uppfylldes.


01 mars 2010

Måndagen den 1 mars 2010



- Tjena polarn!
- Tjena själv Du.
- Det var fan vad mycket ett alkolås kan användas till!
- Onekligen. Jag hade ingen aning om att man kunde använda dom som stämpelur.
- Inte jag heller. Jag trodde att den digitala färdskrivaren var stämpelur nog, men här kör man tydligen med dubbelkontroll.
- Då undrar man onekligen hur det blir med (1) realtidsystem, (2) digital färdskrivare, (3) "Hajen" betalsystem och (4) alkolås.
- Det känns verkligen som maximal personalövervakning.
- Undrar om det fanns övervakningskameror i bussarna också? I så fall har man väl maxat övervakningen av personalen!
- Kollektivtrafiken utvecklas verkligen åt ett märkligt håll.

- Vissa boråsare vill ha tillbaka den nedlagda servicelinjen.
- Varför lades den ner?
- Det var inga ur målgruppen som åkte med den.
- Man saknar inte kon förrän båset är tomt.

- Men klagomålen på Västtrafiks nya betalningssystem fortsätter oförtrutet. Just nu tycks försäljningsställen vara i fokus.
- Jo och detta är begripligt för systemet är definitivt inte anpassat för folk med olika handikapp. Uselt!
- Exekutiv försäljning av fastighet skriver Kronofogden och säljer ett före detta ålderdomshem.
- Hoppas dom hann få ut de gamla, fast man kanske säljer åldringar på exekutiv auktion också?

- Detta med klädkod och uniform är ett kul ämne...
- Tycker Du. Jag tycker att det där kan få vidriga konsekvenser. Vissa företag är lite nojiga med uniformsreglerna. Det tar sig lite absurda uttryck.
- Jag minns hur det gick till när vi fick sommarshorts. Det var en rätt dråplig historia med grabbar som körde buss i kjol.
- Nu handlar det om en simpel slips och Nobina uppe i Umeå.
- Nobina i Umeå. Har dom inte varit i blåsväder tidigare?
- Oh ja! Fast då under namnet Swebus.
- Men hur svårt kan det bli med en simpel slips? Det måste finnas ett 30-tal sätt att knyta en slips och nått av dessa sätt måtte väl passa utan att skapa en stor och obekväm klump i halsen.
- Då uppstår alltså frågan om Nobina känner till detta faktum eller om arbetsledningen är okunnig om alla olika sätt att bära slips som finns.
- Där uppstår en kunskapslucka hos mig. Jag vet faktiskt inte.
- Men jag läste att det gällde skjorta och slips eller skjorta och scarf.
- Kan inte killen köra skjorta och scarf då om nu detta blir bekvämare att bära?
- Då uppstår åter frågan om trafikchefens inställning? Hur flexibel är han?
- Fast enligt ett antal tidningsartiklar så tycker passagerarna att hela slipsbråket vittnat om Nobinas rätt löjliga inställning. Om nu en enda förare av något skäl att bära slips tillsammans med en tröja så är det bara att ge dispens. Killen kan väl för faan köra buss och hålla tidtabellen och vara vårdat klädd även utan slips.
- Ibland kan principer och inte minst prestige ställa till det. Nobina i norra Sverige tycks ha problem med att skapa positivitet kring sitt varumärke.
- Om jag förstått en del saker rätt verkar problemet i stort sett ligga hos företagets lokala ledning och inte hos förarna. En ledning som har svårt att se helheter utan gräver ner sig i små skitsaker. 
- Personalpolitiken tycks ha uteblivit helt i Umeå. Fast å andra sidan tycks bussförare vara förbrukningsmaterial idag. Det finns gott om dom idag och saknas det nån så skickar man in nån ung arbetslös på utbildning. Det blir billigare så. Staten eller kommunen står för utbildningen!
- När man från vissa politiker menar att kommunen skall ta tillbaka busstrafiken i egen regi har det väl ändå spårat ur en hel del. Jag minns när vår grannkommun kastade ut ett privat vårdföretag och återtog skötseln av de gamla själva eftersom man inte ansåk att vårdföretaget riktigt förstått vad det där med service åt de äldre innebar. Kanske Umeå kommun bör överväga nått liknande?
- Jo jag alltid varit skeptisk till allt detta upphandlande inom kollektivtrafiken. Det är en onödig lek med skattepengar!
- Men en sak är rätt märklig!
- Du tänker på att man överhuvudtaget har kontrollanter som utför klädkontroll?
- Precis! Under alla år som bussförare har jag inte ens hört talas om nått sådant. Kassakontroller hade vi, men inga klädkontrollanter!
- Det finns en annan detalj i denna härva som är lite märklig, om nu många kollegor stöttar killen som har problem med att bära slips så är väl bara hotet om en endagarsstrejk nog för att permanent lösa "problemet"...
- Bara stelbenta regler och slipsrazzior låter knäppt. Ett stelbent serviceföretag låter som ingen service alls. Och sedan en chef på Nobina som inte förstår nånting. Det känns som Nobina skulle behöva se över chefssituationen.