31 oktober 2009

Söndagen den 1 November 2009

- Se där ja, så var det en ny månad med ordningsnummer elva.
- Men, men, men då är det ju strax jul då... Och innan Lucia skulle uttagningarna vara klara till Veolias laguppställning. Tiden riktigt flyger iväg.

- Det är inte klokt vad "ringrostig" man blir när man varit ledig från tjänst ett tag.
- Jo det håller jag med om.
- Jag mindes inte hur helvetes krångligt Västtrafiks Hajen-grupp gjort det för att checka in en grupp, men det blev jag illa kvickt varse. Hos oss skall man dessutom åka flerzons vilket genererar ännu fler knapptryckningar.
- Jag gjorde en liten lathund på detta eftersom vi inte fick träna så många minuter på detta innan vi var tvungna att gå ur trafik.
- Tack skall Du ha - den kommer väl till pass till nästa gång. Vi får väl sätta oss och plugga lite igen.
- Jepp! Jag har förstått att det varit ett sjujäkla spring på Grand Hotel i Borås i helgen.
- Tyst för katten, det är hemligt vilka depåmedarbetare som varit på "förhör". Sånt pratar vi inte om på denna depån. Tyyyyyst!
- Jaha, Okey då ra... Hade ingen aning om att det var så hemligt!
- Men det verkar det vara. Ingen talar om det i alla fall.

- Jag läste om idébanken i Tranemo Kommun i BT och det var en sak som slog mig direkt!
- Gjorde det ont?
- Lite. Alla idéer handlade om centralorten Tranemo. Det finns inget omland runt centralorten. I vart fall fanns det inga idéer om att utveckla hela kommunen.
- Det är väl Tranemo Kommun i ett nötskal.

- Jag läste att skolungdomar vill ha bättre kollektivtrafik.
- Jag är knappast förvånad.
- Jasså, jaha, denna gången gällde det Motalaområdet. Gör det nån skillnad för Dig?
- Nej, jag inbillar mig att det är ungefär samma önskemål över hela Sverige. Har man inte körtkort och bil är man beroende av kollektivtrafik och i områden där det funkar dåligt överger man kollektivtrafiken illa kvickt när man tagit körkort.
- Jo det har vi ju kunnat se i vår egen hembygd, så där biter sig kollektivtrafiken i svansen.
- Inte bara dom, även kommunerna. Ungdomarna lämnar oftast bygden. Den har sällan erbjudit den stimulans och de arbetstillfällen som håller kvar de unga. Dubbelt illa med andra ord.
- En typ av automatisk avfolkning alltså.

- Jag råkade läsa en sammanfattning om trängselavgifterna i Stockholm under testperioden och inte sjuttsingen gick dom pengarna till förbättrad kollektivtrafik inte, fast man lovat just det.
- Mycket snack och lite verkstad som vanligt alltså.
- Otroligt mycket för trängselskatten ska gå till att bygga ut vägnätet runt och i Stockholm och inte till att säkra en fungerande kollektivtrafik.
- Det är alltså det F Rainfeldt menar med att nå klimatmål.
- Ord och handling följs inte åt.

- Jag hörde att i Gävle skall Stadsbussar i Östersund AB köra stadstrafiken...
- Det rör på sig. VL betyder väl Vänersborgs Linjetrafik och dom kör ju här runtomkring. Fast dom finns även i Oskarshamn, Göteborg, Mönsterås och Karlskoga.
- Och i Stadsbussar i Östersund AB döljer sig en gammal bekant - Orusttrafiken. Vi skrider närmare och närmare oligopol.
- Samtliga stadsbussar var utrustade med klimatanläggning och inte att förglömma: Alkolås!

- Jag hörde att Västtrafik ska höja priserna igen, nu med 2% på områdesladdningarna, den största produktgruppen.
- Jag hörde nått om det ja.
- Och Stockholm har blivit utsedd till Världens bästa busstad. Det händer verkligen kul grejor!
- Vad säger Du om gratis buss på nyårsafton då? I Norrköping!
- Det låter ju helt rätt - alla skall hem och lämnar bilen hemma och åker rattonykter med bussen istället. Jättesmart alltså!

30 oktober 2009

Lördagen den 31 Oktober 2009

- Imorgon börjar sista månaden med kontanter, därefter får vi lämna in kassan. Gôtt mos! Gillar den utvecklingen skarpt.
- Fan va skönt. Då räcker det med några blanka Västtrafikkort i innerfickan. Nice gubben.
- Jag hörde att det var rätt många denna och nästa helg som skulle "förhöras" av Veolia.
- Jojo, men vem vill ha en bloggande bussförare - det är väl illa nog med alla som Facebookar - som termen lyder.
- Nu har vi jobbat en vecka och hur var det tycker vi?
- Det känns som om det inte hänt så värst mycket om jag ska vara ärlig. Det är samma gnabb som pågår, inte så mycket nytt under solen.
- Fast vi var nog lite ringrostiga på Hajen när det kom till lite mer udda grejor.
- Vi fick ju för fasen aldrig träna ordentligt - vi kom ju lite ur trafik något olägligt.
- Jo det är sant - men vi kommer snart ikapp. Vi märker snabbt vart det brister och då är det bara att göra om hemläxan.

- Apropå jobba igen så såg jag en kul grej med tjänsterna.
- Vad då?
- Jo tjänst 1 och tjänst 8 delar ständigt på samma buss. Den roterar aldrig vidare. Så tjänst ett parkerar den vid 08:30-tiden och sedan tar tjänst 8 den runt klockan 15:00 lagom nedkyld. Intressant upplägg och båda har mindre än 10 minuter på sig att tanka & städa bussen. Givetvis har dem två tjänsterna den buss som alla betraktar som depåns sämsta buss - men det är inget att förvånas över.
- Hur vet Du det? Du har väl aldrig fått några körspecar?
- Nej fan.. det har Du rätt i. Shit happens! Men jag kollade i Trapez och där har Tjänst 8 vardagar måndag till torsdag 5 minuters tank & städ.. så man hinner precis kasta in bussen i ett garage när man kommer fram. Finns varken tid att städa eller tanka på 5 sketa munuter. Fast på fredagar får man faktiskt hela 10 minuter så då får man välja mellan tanka eller städa med andra ord.... Allt enligt tjänstebasen i Trapez! Det är tur för oss att den finns.
- Jupp!

- Den 1 Januari 2010 börjar den nya kassaregisterlagen att gälla även för dom som handskas med betalkort. Innebörden är att kunden skall ha ett specificerat kassakvitto och att det skall finnas en digital kontrollenhet som är kopplad till Skatteverket - Du vet det där att Storebror ser Dig, för vi förutsätter att svensken är ett oärligt och fuskande folk.
- Hur detta påverkar oss vet jag inte, för det är bara torg- och marknadshandlare som är undantagna och så taxi naturligtvis - dom har ju redan ett kontrollsystem.
- Man kanske räknar per fordon och att vi inte kommer över 42.400:--/året.
- Jag trodde vi skulle ha enhet C, nätverksversionen fast den kanske redan är inbyggd i lilla Hajen.. det är i alla fall ingen som lämnat info om detta. Det skall nog inte en enkel landsortschaufför bry sin lilla IQ med!

- Nått positivt är väl ändå att TV-avgiften inte höjs och att den kommer att vara oförändrad de kommande två åren.
- Men om jag nu inte har nån TV-apparat och bara tittar på typ playkanaler i datorn skall jag väl knappast betala TV-license?
- En fråga värd att skickas till Radiotjänst i Kiruna.

- En intressant debatt har kommit till ytan. Hur mycket ansvar kan två skiftarbetande föräldrar förväntas ta för sina barn? Låt oss ta ett exempel där båda föräldrarna är busschaufförer och är borta från hemmet 14 timmar per dygn. Det blir inte särskilt många minuter över till barnuppfostran då!
- Nej det låter lite tajt får jag lov att hålla med om. Sedan finns det drömmare som tycker att det är föräldrarnas ansvar vad barnen gör på sin fritid. Men det är inte riktigt så samhället ser ut i verkliga livet.
- Nån har hävdat att ursäkten ensamma mamman inte duger eftersom man förutsätter en frånskild pappa. Men detta stupar på sin egen dumhet. Den ensamma mamman kan ju vara inseminerad och då finns ingen pappa eller vanligare att pappan bor på en helt annan ort.
- Hans-Erich har nog inte riktigt koll på verkligheten som det verkar och tar en hel del för givet som inte existerar. Fria val t ex!

- Jag har i alla fall hittat en häftig rubrik: Mot klantar kämpar Vägverket förgäves!
- Appropå Vägverket så sänks hastigheten på en mängd vägar, men har Du sett nån justerad tidtabell som tar hänsyn till den längre körtiden för bussar?
- Nej! Det skulle nog bli lite för dyrt för bussföretagen det... Vägverkets hastighetssänkaråtgärder kan kosta mycket pengar om omloppen måste göras om.

- Jag hörde att Jämtkraft erbjuder Mig att välja el från valfri jämtländsk fors!
- Hur ända in i glödheta skall dom lösa det då? Hur skall dom lyckats ta sig förbi NordPool och Vattenfall Nät?
- Det sa dom inget om - det var ju en miss :-)

29 oktober 2009

Fredagen den 30 Oktober 2009


- Jaha då var Veolia igång med anställningssamtal med personalen i Borås-området.
- Jupp - vi får väl se om dom är intresserade av depåerna.
- Det lär nog visa sig fram över...??? Jag vet i alla fall några som äro kallade.
- Om ryktet talar sant så har Veolia Guldläge i Borås-området. Man söker enligt hemsidan 130 förare och det låter trovärdigt att antalet sökande är tre gånger så stort. Jag har förstått att även förare som inte blir friställda har sökt från både BLAB och andra företag. Man kan verkligen välja och vraka och vaska fram det man tro blir den bästa förarkåren.

- Det snackas just nu om mobiltelefoner och bussförare.
- Jo det har varit lite turbulens.
- Krusningar på vattnet. I USA glömde några piloter att landa, för dom satt och knappade på var sin laptop.
- I den jämförelsen känns en 'nalle' lite futtig må jag säga.

- Vi ställer upp i alla väder. En modern reklamslogan som Du säkert hört eller sett!
- Jojo det är väl reklam för Västtrafik va?
- Inte riktigt, fast det borde vara så. Men nu skall halva panten på Västtrafikkorten överföras till "börsen" på kortet, men det kommer att ta lite tid. Si så där ett kvartal.
- Men styrelsen för Västtrafik trodde ju att panten skulle gå åt på långa resor?
- stor stad är inte Göteborg!
- Men Västtrafik har visst svarat på kritiken från Västsvenska Handelskammaren nu!
- Jo, dom verkar ha läst vad vi tyckte här om dagen och det är alltid lika trevligt! Hehe.
- Sedan så jag ett resultat av "småpåvepolitiken" inom Västtrafik här om dagen.
- Va?
- Jo en pensionär i Mölndal kan inte åka på ett Göteborgskt pensionärskort inom Göteborg. Det är bara att betala för två zoner och le lite ansträngt.
- Jo ju fler kockar dessto sämre soppa.


- Jag lärde mig nått kul om moderna glasögon.
- Jasså?
- Det är tur att man inte är tjej och bär glasögon för det måtte vara ett litet helvete.
- Sluta mumla!
- Glasögon gillar inte: hårfärgningsmedel, kosmetika och hårspray. Det är inte så många grabbar som kör med detta.

- Apropå nått helt annat. Myter. Göteborg vill nu införa trängselskatt och det kan kanske vara rätt, men själva ordet är fel. Det skall heta nått i stil med stadsavgift eller vägskatt eftersom syftet är att bygga och förbättra en eftersatt infrastruktur för just biltrafiken för dessa pengar.
- Jag förstår att Vägverket knappt får statsanslag till lönerna.
- Nått åt det hållet ja. För övrigt är det mest genomfartstrafiken man vill extrabeskatta.
- Jovisst är det så och det är villkoren för just bilarna man vill förbättra. Men också järnvägstrafiken via tunneln Västlänken, som i sin tur skall förbättra för biltrafiken.
- Aha så Kungälvs kommun borde alltså införa en 'genomfartsskatt' för att finansiera sin del?
- Det är onekligen en logisk idé! Den är lite 'pretto'.
- Du snackar om trängselskatt på vägnätet, men om jag förstått saken rätt så är Banverket på väg att införa Trängselavgifter för den spårbundna trafiken, dvs järnvägen. Det borde betyda betydligt dyrare pendlingstrafik vilket alltså motverkar syftet att ställa bilen och ta pendeltåget. Det känns lite som om aktörerna inte pratar med varandra.

- Statens miljöintresse är nog rätt ytligt även på bilsidan.
- Hur så?
- Etanol skulle ju vara jättemiljövänligt och se hur det gick!
- Va?
- Man satte igång att beskatta ihjäl E85 för skatteintäkterna är viktigare än miljön.
- Jojo Politik är konsten att lova runt och hålla djävligt tunt!

- Såg att sjukskrivna i Borås klassas som arbetslösa efter nyår och därför uppmanas att återinträda i a-kassan fort som faan.
- Fattas bara annat - annars hamnar dom ju i den kommunala budgeten under försörjningsstödsenheten. Det kommer inte kommunen att gilla. A-kassa ger däremot en skatteintäkt om än inte så stor. It's all about money!



28 oktober 2009

Torsdagen den 29 Oktober 2009

- Jaha! Suck!
- Vad suckar Du för?
- Jag såg att en faktura numera är mer än en faktura. En faktura är direktreklam till kunden. Då kom jag att tänka på alla kvitton som "Hajen" spottar ur sig. Dom måste ju verkligen också vara direktkommunikation med resenären/kunden. Frågan är varför det inte utnyttjas på samma sätt?
- Jo jag har sett kvitton från vissa butiker som dels innehåller det som lagen föreskriver samt nyttig information om företaget eller i vissa fall puffning för en viss produkt. Kanske vore nått för Västtrafik att fundera över nu när alla skäller på dom.

- Butikerna kör ju med reklamTV ovanför kassorna, skulle det inte vara nått att ta efter eller är vandaliseringsrisken för hög?
- En fråga värd att fundera över. Där finns gott om reklampengar att subventionera verksamheten med.

- Ojoj hörde att polisen säga att den troligaste orsaken till olyckan var den höga farten. Dom har fel. Det är inte alls den höga farten som det hänger på utan det plötsliga stoppet!

- Det var lite gnäll på bussen igår för vagnen kom direkt från kallgarage och då är den långt ifrån varm. Men eftersom denna modellen inte ens kan kopplas till elvärmen så lär den förbli kall.
- Jo det är ofta en massa gnäll från passagerarnas sida.

- Fast det är rätt skönt med mobiltelefonförbud. Det är tyst och lugnt på jobbet. Radion funkade inte igår och mobiltelefonen låg kvar hemma. Företaget har utfärdat förbud mot mobiltelefoner på arbetet och det respekterar jag.

- Jag vi fick ju ett veckobrev om Mobiltelefon Ett av de vanligaste kundklagomålen som vi får rör användandet av mobiltelefon när föraren kör eller när kunderna går ombord på bussen. Om ni själva sätter er in ikundens situation och funderar på hur ni skulle uppfatta det om personalen på ICA pratade i mobiltelefon samtidigt som de registrerar era köp. Jag skulle i vart fall uppfatade som mycket arrogant och bli förbannad. Vi har också ett stort antal kunder som upplever oro och osäkerhet när föraren pratar i mobiltelefon under större delen av resan och jag förstår deras oro. Vi har tidigare tagitit upp användandet av mobiltelefon under körning och lastning, fölljande gäller vid Borås Lokaltrafik: Det är inte tillåtet att använda mobiltelefon under körning och lastning. Det är tillåtet att använda telefonen för kort tjänstesamtal om radion är ur funktion. Detta gäller oavsett om ni har handsfree eller inte. Jag hoppas att ni tar till er detta och att jag slipper tillgripa arbetsrättsliga åtgärder mot de som missbrukar användandet av mobiltelefon.
- Vi skall alltså ha med oss en privat mobil OM radion är ur funktion. I helvete heller! Har man nu satt upp ett förbud mot mobiltelefoner så får man ta konsekvenserna och hålla ordning på radion eller så är det tyst! Thats it!

Reblog this post [with Zemanta]

Onsdagen den 28 Oktober 2009

- Så var det den årstiden då ja...
- Jag det är ju de på gott och ont. Höst kallas det visst.

- Nu har man jämfört Region Skåne med Region Västra Götaland när det gäller kollektivtrafik såg jag och Region Skåne avgick visst med seger!
- Jag noterade det ja, men i alla referaten från Västsvenska Handelskammarens undersökning saknas information om förutsättningarna för jämförelsen. Skåne är rätt litet, platt och tättbefolkat - medan Region Västra Götaland är precis tvärt om.
- Du menar att man jämfört päron med äpplen?
- Känns lite så ja. Jag medger att det finns underligheter i Region Västra Götalands prissystem, men hur mycket som i grunder specifikt är Västtrafik och hur mycket som kommer från småpåvarna i kommunerna får man sällan reda på.
- Så Du tror att det ligger nått i Region Västra Götalands spretiga ägarbild.
- Japp, det är jag övertygad om. Men jag gillar inte Handelskammarens idéer om att överge den västsvenska glesbygden. Det är så typiskt kommersiellt och inte alls förenligt med kollektivtrafikens idéer och ideal.
- Okey, men man bör nog kunna hitta smartare lösningar för den del av Region Västra Götaland som inte är så tättbefolkad än att köra stora bussar varje timma eller nått sådant.
- Hörde att Västtrafik är på gång att höja priserna igen och då lär väl prisskillnaden per kilometer mellan Skåne och Västra Götaland öka ytterligare och resandeströmmen sjunka.
- Antagligen.

- Apropå sparkrav så har visst äldre människor förvandlats från mänskliga individer till ekonomiska problem. Kommunerna försämrar t ex hemtjänsten radikalt och man kalkylerar kallt med att det är politiskt relativt ofarligt.
- Hur tänker dom då?
- Man kör fryst billig mat kort och tvärs genom landet för att få ner portionspriset per åldring till nån krona eller två. Man ändrar bemanningen för hemtjänsten så att ett fåtal personer skall rotera igenom 100 - 200 så kallade brukare. Observera: inte individer eller någon annan mänsklig beteckning utan nån avpersonifierad sort som t ex brukare. Mer en ekonomiskt term som man kan manipulera.

- I Sverige har vi Sverige Demokraterna (kul ordlek med partinamnet) och i Storbritanien National Front. I Danmark Folkpartiet och i Frankrike Nationella Fronten. Nu har den franska invandrarministern klurat ut att Frankrike åter ska bli jättefranskt.
- Aha. Jag vet att man redan tidigt förbjöd religiösa symboler i skolsystemet som t ex slöjor minns jag och jag har hört uttalanden om att burka inte är förenligt med franska traditioner. Nu pratar jag inte om nationella fronten utan om det officiella Frankrike.
- Detta snacket är intressant ur fler än en synvinkel vill jag påstå.
- Såå?
- Jag tänker dels på det kitt som förenar ett område, ett land! Ofta gemensamt språk och gemensamma värderingar och traditioner, men också Frankrike som ett land inom det större området EU. Om alla medlemsländerna inom EU skärpte sin inställning runt nationalism så får EU det ännu tuffare att fungera. Speciellt när Lissabonfördraget gått igenom.
- Jo det är nog riktigt. När det som avviker det minsta blir farligt så blir det svårt att hålla ihop EU. En estländare i frankrike blir ju ofransk och viseversa. Det finns många fällor om man driver nationalism för långt.
- Jo och dom ligger ändå långt före Sverige. Man dubbar allt på TV till Franska. Inga främmande språk här inte - även om man givetvis inte kommer åt alla satellitsändningar. Men franska satellitsändningar är dubbade. Som land är Frankrike mycket måna om det franska och bevara Frankrike franskt. Det är lite skillnad mot t ex lilla Sverige.
- Tyskarna dubbar väl rätt friskt också. Lite nationalistiskt där också alltså.

20 oktober 2009

Tisdagen den 20 Oktober 2009


Ja, naturligtvis. Vi skall naturligtvis åka till den där trevliga herrgården. Stort, välskött och snyggt. Dessutom god och rikligt med mat.

Jag sitter och funderar för mig själv här på måndagen vart vi skall åka på onsdagen. Hur blir vädret? Billigt eller litet dyrare mat? Längre eller kortare restid?
Jag tycker det är tid för en bättre upplevelse denna gången. Det blev litet halvdant senast, tycker jag. Även fast alla var nöjda och ingen klagade. Det gör dom ju inte annars heller. Kanske litet förvåning ibland när kostnaderna för dagen råkar bli i närheten av 4 – 500 kronors strecket. Men runt 300 och något uppåt, då klagar ingen.
Nu får vi undantaga importen från Stockholm: Gerda. Men hon betalar så att säga per konto. Pengar överförda från hennes bank till ett konto på min bank. Smidigt måste jag tillstå. Fattas det stålar, så ringer jag äldsta dottern och pengar rinner genast in. Det spelar ingen roll om dagskostnaden skulle stiga uppåt. Det är bara kris när pengarna börjar sina, men då ringer jag, som sagt.
Övriga: en jämtlänning och en medelpadsbo har jag mindre koll på. Medelpadsbon Helge ser litet orolig ut ibland, medan jämtlänningen Oskar ligger litet mittemellan Gerda och Helge.
Komplicerat??
Vi kanske skulle köra korta resor eller ställa in onsdagsresan??
Men då skulle det bli en sorglig dag för mig, som inte kommer ut någonstans.

Vi kör!!
Vi kör till den där herrgården uppe i Bohuslän.
Bohuslän – ett trevligt landskap. Ett landskap, som det varit slagsmål om sedan början på 1100-talet till slutet på 1600-talet mellan Danmark, Danmark-Norge och Sverige. Då hette det inte Bohuslän, utan sydbohuslän var norsk provins vid namn Älvsyssel och norra provinsen hette Ranrike.

Att åka till Bohuslän är lätt. Man åker till Göteborg och mot Oslo. Tar vägen under Göta älv – Tingstadstunneln. När den är passerad så är man i Bohuslän.
Gränsen mellan Göteborg och Bohuslän slingrar sig fram i dessa trakter och delar liksom upp ön Hisingen i hälften var.
Men nu är vi där. Det var väl trevligt Gerda?
Vadå trevligt?
Vi är i Bohuslän.
Var trodde du att vi var?
Bra fråga Gerda. Bra fråga. Titta efter i kartboken närmsta väg till Kungälv.
Är du dum eller….? Kör du E6-an rakt fram, så skall jag tala om för dig när vi är framme.
Var skulle vi vara utan dig som kartläsare Gerda?
Är han oförskämd mot dig Gerda, säger Oskar. Skall jag slå honom på käften?
Ja gör det, föreslår den annars så timide Helge.
Standarden på konversationen är för närvarande låg.

Om ni nu spärrar upp gluggarna gubbar och Gerda (är det bäst att jag tillfogar) litet grand, så ser ni rakt fram ruinerna av Bohus Fästning. (Namnet Bohuslän kommer förresten därifrån ). En gång i tiden Norges starkaste värn. Anlades 1308 av Norges kung Håkan Hålägg.

Staden Kungahälla, från 1100-talet, var den fjärde största staden i Norge, men flyttades ett par gånger av ekonomiska skäl (Göta älv och Nordre älv).
Brändes ned 1612 och flyttades till nuvarande plats som Kungälv.

Du Oskar, som läser mycket, har väl läst en del om Sigurd Jorsalafar?
Vad hette han, sa du? Frågar Gerda.
Sigurd Jorsalafar. Omskriven av Snorre Sturlason.
Snorre känner jag, påstår Helge. Kompis ända från första klass i folkskolan.
Ja, det förstår jag, säger Gerda. Typiskt med snoriga, snörvlande ungar. Du hade säker också en kompis, som hette Sigurd?

Apropå Sigurd, Gerda, så var han faktiskt inte från Sundsvall, utan en norsk kung och korstågsriddare. Det var han, som byggde ett kastell här vid Nordre älv, efter sin färd till Jorsala (Jerusalem) på 1100-talet. Den staden hette på norsk: Kunghelle.

Nu talar jag. Säger med myndig ton den gamle statsanställde Oskar.

Nu talar jag, säger Gerda, varvid Oskar tystnar. Konstigt att han gjorde det, men släkten är värst, så han har väl litet respekt för Gerda. Kan tänka!
Men du skall få tala ändå, tillåter Gerda.
Tack! Snorre Sturlason, den gamle isländske historieskrivaren. Skrev den yngre Eddan och Nordens historia från äldre medeltid, har jag läst någonstans. Mer kan jag inte.
Det var väl stiligt Oskar. Han skrev faktiskt om äldre medeltid, om norska kungars historia från Oden, som enligt Snorre varit en hövding från Asien, som grundade Uppsala.

Stiligt? Han kunde ju inte mer! Det vet väl alla att Snorre kommer från Island. Utom Helge, som tror han kom från Sundsvall, säger Gerda.

Nu kommer jag med något sorgligt Gerda. Något sorgligt om Stockholm. Det var nämligen så, att när Sverige och Norge förenades under den svenske kungen Magnus Eriksson (1319-63) blev Bohus hans residens. Inte Stockholm. Även drottning Margareta I residerade här tidvis. Denne kung Magnus var gift med skön Blanka (Blanche de Namur). Det du Gerda. Men sen kom Kalmarunionen och den skall vi inte blanda in i Bohuslän.

Tyst nu barn. För nu skall vi köra längre in i Bohuslän.
Inte ut mot havet utan inuti Bohuslän, om ni förstår vad jag menar, som har natur- och klimatförhållanden, som påminner mer om Englands än om Sveriges. Om ni förstår vad jag menar.
Nu har du gjort det svårt för nötterna där bak, säger Gerda. Fast jag förstår vad du menar, fastän det är svårt.

Får jag fråga om en sak?
Yes Helge. Shoot!
Kan du säga mig om det dröjer länge innan vi skall äta? Hinner vi ta en liten stänkare här bak?
Bra fråga Helge. Bra fråga.
Vad säger du Oskar?
Var är vi, vart skall vi och hur lång tid tar det?
Bra fråga Oskar. Vi är just nu på latitud 64.00 grader nordig bredd och longitud längd ca 12.50 grader. Vart vi skall ligger fortfarande i gudarnas knän.
Bra svar. Då är jag redo för Bohusläns natur- och klimatförhållanden.
Eller vad säger du Helge?
Ja, jag har redan tagit min stänkare.

Standarden har höjts en aning på den här resekonversationen.

Vi kör mot Marstrand i stället. Alla känner väl till Carlstens Fästning i alla fall? Igångsatt av Kung Carl X Gustaf, bekant från våra tidigare resor.
Aldrig hört talas om kar´n, påstår Helge.
Men Snorre kommer du väl ihåg? Menar Gerda. Och Sigurd.
Karl X var kung, påpekar Oskar. Något krig mot Danmark och någon marsch över isen på Stora Bält.
Strålande Oskar. Nu har du nästan slagit Gerda i svensk historia.
Slagit? Stora Bält känner väl alla till – utom möjligen Helge. Men årtalet?
Kan du det Gerda?
Ja, men jag säger det inte, för då skall väl Oskar briljera igen.
Nej, jag kan det inte.
Roskilde 1658, men det är svårt med alla årtal, säger jag.
Vi tar Marstrand och Carlstens Fästning i stället.
Byggd av straffångar och färdig 1860 som Europas starkaste sjöfäste. I Marstrand har väl du varit många gånger Gerda?
Det kan du skriva upp grabben. Där har vi lagt till många gånger med Margerita, vår motorbåt. Många segelbåtar var i vägen, men vi kom i hamn till slut.
Lyssna nu gubbar, när en sjöjungfru från Kungliga huvudstaden går i land på Svea Rikes bästkust.
Är han oförskämd mot dig Gerda? Skall jag ge honom ett………?
Ja, gör det, kommer det som vanligt från kompisen Helge.

Ön Marstrand, rakt föröver, kan vi tyvärr ej utforska av transporttekniska skäl, men vi kan åka med spårvagnsfärjan tur och retur över sundet och andas litet havsluft.
Sagt och gjort och vi prövar också en liten promenad på ön, söderut mot det berömda Bergs Konditori. Berömt för sina goda bakverk och sitt stora fotografi av den kungliga familjen och Oskar II ovanför en stor, bekväm soffa.
Men tyvärr….Anden var villig men köttet var svagt. Vi åker tillbaks till fastlandet och bilen.
En liten göteborgshistoria kanske?
Nej, men bara från Gerda.
Kal, Åssborn och Tjimms jobbar tillsammans på kaja med en ståckholmare:
De va ett jala tjat om Göteborg. Ja ska seja er, att ja e fudd ståckholmare, ja tenker förbli ståckholmare och ja tenker dö som ståckholmare.
Kal säger med förskrämd blick: Har du ingen ambition?

Inga kommentarer från Gerda, så vi startar mot lunchmålet – Herrgården.
Får ett förbeställt bord vid fönstret med utsikt över vida ängar med betande kor och hästar och t.o.m. med några får på långt håll.
Vit linneduk – vita linneservietter. Stort buffébord med ett otal sallader – olika sillinläggningar – ostar – mjukt och hårt bröd - smör. Vill man avnjuta en mild soppa före varmrätten, så står den möjligheten strax bredvid.
Sedan byter vi till nya tallrikar och nya bestick för varmrätten, som består av kokt fisk (torsk eller sej tror jag) och hjortytterfilé i tunna skivor. Till detta olika såser och kokt potatis, klyftpotatis eller potatismos.
Här måste bli fem stjärnor av fem möjliga. Sex stjärnor möjligen från Helge, som jag ser tar rikligt på ”förbordet” – sedan soppa och både fisk och hjortfilé. Gerda och Oskar får jag försöka betjäna med det de önskar efter att ha besiktigat borden. Med ytterligare hjälp av personalen tror jag att dom också är nöjda.

När vi är lyckliga och belåtna, så kommer servitrisen och frågar om vi inte också skall smaka på desserten.
Givetvis skall vi äta dessert.
Det var någon slags nötmassa inbakad i choklad. Smakade superbt tillsammans med kaffet.

Jag frågar ibland mina bekanta om dom lämnar någon dricks, när dom är ute och äter lunch. Svaret är oftast nej, när det är fråga om enkel lunchtid. Men det här på Herrgården var knappast enkel lunchtid, fastän där satt flera konferensdeltagare vid olika bord.
Alltså blev det drickspengar från vår sida, delat på fyra personer. Klubbat av styrelsens ordförande efter enkel röstning medelst handuppräckning.

Nu är det fråga om hemfärden, men i Bohuslän måste man tala om schartaunismen. Hade Dittan (Min fru) levat, så hade hon kunnat berätta om detta bättre än jag. Född och skolgång i Lysekil. En mamma: Magnhild, som var mycket strängt religiös. Och en pappa, Karl, som fanns i samma spår, dock inte så sträng.. Schartauanska väckelsen kom på 1800-talet och fyllde de bohusländska kyrkorna. Prästerna blev enväldiga ”påvar”, och det uppväxande släktet av pojkar och speciellt flickor hade hårda föreskrifter att följa. De trängde tillbaka brännvinet och skänkte de fattiga förtröstan, står det.
Dittan med två systrar och två bröder växte upp under dessa premisser.
Och jag, som inte ens är konfirmerad. Lyckligtvis frågade inte Magnhild och Karl efter detta, när jag friade till Dittan och lade fram mina inkomster och framtida möjligheter.
Det du Helge, som inte ens är döpt!

Men nu åker vi mot hemlandet.

Det brukar bli ganska tyst efter en stund. Det är väl en välförjänt lunchslummer, som smyger sig på gubbar i baksätet. Gerda sover aldrig.
Hon älskar att åka bil. Hon älskar karlar också och får aldrig vara i fred påstår hon. Men att dom skulle somna. Det är helt otroligt.

Vi åker sakta den nya hemvägen via Hisingen, vilket är lika med utlandet enligt Oskar. Gerda och jag får ensamma beundra växtligheten. Vi ser Bohusläns landskapsblomma kaprifol – ljungmarker – liguster + annat, som jag inte har en aning om vad de heter.
Det herbarium, som jag fortfarande har kvar sedan skoltiden, innehåller bara växter från Uppland och dom växer tydligen inte här i Bohuslän.

En fin dag och uppgörelsens stund närmar sig.
En sista kafferast med uppdelning av resekostnader. Efterlängtad av Gerda och Helge på grund av nya bakelser – bara kaffe till Oskar och en mindre bakelse till mig.
Vi sätter oss bekvämt på känt konditori nära hemmahamnen. Oskar har litet ont i ryggen och vill gärna få en kudde bakom ryggen. Nu känner Helge också att han fått en släng av samma sjukdom och vill gärna ha en kudde bakom ryggen också. Varför skall då Gerda sitta där utan kudde?
Alltså får personalen leta fram tre kuddar innan vi är klara för beställning.
Jag plussar – delar med – gångar – lägger till och drar ifrån, och får till ett hyfsat resultat. Plånböcker trollas fram, även hos Gerda. Men Gerda kan sitta lugnt i båten eftersom hon redan är betald.
Betalar Alice för mig? Yes ma´m. Lyckligtvis.

Hej. Sköt om er. Vi ses på fredag klockan tolv. Lunch och sedan kaffe – bakelse och kortspel – vändåtta – hemma hos dig Helge. Jag ringer er när jag börjar upplockningen. Se till att du har välstädat Helge.
Sic transit – gloria mundi.

14 oktober 2009

Onsdagen den 14 Oktober 2009


- Jag tror att den debatten inte är slut ännu om jag skall vara helt ärlig.
- Men Du fattar nog inte detta fullt ut! Vi har en lag som ger oss rätt att gå på obefintliga toaletter. Hur smart är det. Lagen alternativt facket kräver inga toaletter att gå på bara en lag som säger att Du har rätt att gå på toaletten.
- Men att vi fått ett så kallat branschavtal är väl bra?
- Tyvärr så tar det lång tid innan det blir lika för alla.

- Det här med listombud är en kul grej. Nu vet jag inte vad man i olika sammanhang har sagt om rollen som listombud men enligt företaget så är rollen enbart rådgivande, inte beslutande.
- Jo det kan väl vara sant, men det rimmar ändå illa eftersom listombuden enbart ska vara rådgivande så undrar man onekligen hur man kan påstå att dåliga tjänster beror på listombuden?
- I bussbranschavtalet står det bara att listombudet är arbetstagarnas representant vid schemaläggningsarbete och det signalerar inte speciellt mycket. Listombudens makt är alltså helt beroende av fackets styrka och medlemmarnas uppbackning.
- Det står att all tjänstgöring skall fullgöras under ett kalenderdygn? Ett kalenderdygn definieras som 00:00:00 till 23:59:59 så här är det något som inte stämmer?
- Onekligen spricker avtalets giltighet. I det äldre avtalet står det lite annorlunda: "Vid arbetstidsschemaläggning är det angeläget att dessa förhandlingar förs i nära samarbete med listombuden så att varje möjlighet att utnyttja befintliga resurser kan säkerställas. En viktig utgångspunkt för dessa förhandlingar skall vara arbetstagarens rätt till paus. Sådan paus skall planeras och vara av sådan längd och frekvens att arbetstagaren ges möjlighet till exempelvis toalettbesök och kortare avkoppling. Den del av regleringstiden (hoppsan - den finns ju inte längre) som inte är planerat arbete kan användas som paus." Det betyder att i äldre avtal var listombudens ställning betydligt starkare än idag.
- Jag har fått lära mig att man skall se till att ett bra skyddsombud också blir listombud, men det kan ändå bli problem. Jag såg på ett ställe en text som löd: "Jag har aldrig sett en sån arbetsplats och arbetsgivare som utnyttjar sina arbetstagare till max och driver de till hälsofara med all stress, dålig arbetsmiljö, dåliga redskap, nedvärderingar, statussänkningar och trots detta negativa kräver effektivare produktivitet."
- Tycker Du att vi skall bli förvånade. I en konkurrentutsatt verksamhet får man verkligen uppleva arbetsgivarnas fräckhet, deras olika sätt att skala ner standarden på arbetsmiljön i kostnadsjakten och alla andra kostnadsbesparande åtgärder som knappast är till för att ge förarna en bättre arbetssituation. Kostnadseffektiv fordonsservice är ett sådant begrepp.
- Jag gjorde en sökning på kommunals hemsida på ordet listombud och tydligen har det begreppet försvunnit. Det blev bara några få historiska träffar.

- Jag har hittat nått annat kul. i april i år fanns ett fall i AD. Där står att Veolia Transport Sverige AB är medlem i BuA och därmed bunden av bussbranschavtalet. Det framgår av domen att Veolia försökte sig på att tillämpa äldre avtal. "1990-talets konkurrensutsättning ledde till täta entreprenörsbyten i branschen vilket drabbade chaufförerna negativt. Eftersom det fanns flera olika kollektivavtal kunde ett byte av entreprenör innebära att de anställda fick helt ändrade anställningsförhållanden avseende arbetstider, lön, semester etc. Detta ledde till att många chaufförer lämnade yrket. I den situationen tvingades BuA och facken att skapa ett gemensamt bussbranschavtal för att eliminera den olägenheten innan man helt stod utan förare." Striden gällde semesterdagarna och Svenska Kommunalarbetarförbundet förlorade i AD.
- Så det kan gå... men bussförarna är ofta helt utan anställningstrygghet eftersom när trafiken byter huvudman försvinner också all trygghet. Och detta ordnade en (S)-regering åt oss en gång i tiden. Vore nog synd att kalla dom för arbetarregering i alla fall.
- Det kan jag bara instämma i. Jag hörde att en bussförare som jobbat som det i 29 år blev provanställd? Vet Du vad som hände sedan?
- Nej!
- Jo han och ett antal andra erfarna förare fick veta att dom inte var välkomna hos VL. Kommunal har nu stämt VL inför AD. Samma sak kommer att hända i Halland när Arriva tar över efter Swebus. Alla måste söka nytt jobb. Arriva förbehåller sig rätten att välja och vraka. Så nu får vi se hur det går hos oss?!
- Men jag läste att branschrådet vill att trafiken skall vara en framtidsbransch? Genom bättre arbetsmiljö, bättre arbetstider, bättre löner, ökat inflytande osv så inbillar man sig att detta skall hända.
- I dagsläget tror dom säkert på jultomten också. Utopier är inte vad denna branschen behöver utan konkreta handlingar. Eftersom det är mycket snack och lite verkstad så droppar medlemmarna av. Dom får liksom ingen valuta.
- Du tror att det borde strejkas mer i den här branschen?
- Kanske.....

09 oktober 2009

Lördagen den 10 Oktober 2009

- Det finns många vinklar på bussförare och mobiltelefoner av allt att döma. Jag har hittat ett antal SMS:ande bussförare under färd och då i bussar där passageraren ser föraren. Det har varit i Stockholm, i Roslagen och så vidare över i stort sett hela landet...
- Okey, men jag har sett inslag, som visserligen tar avstånd från beteendet med mobilen, men som också sätter fingret på bristen på raster för förarna. Föraren kanske måste ha viss kontakt med sina barn, eftersom vi numera har ett samhällssystem där båda föräldrar arbetar och barnen är samhällsförvarade. Föraren kan ju ha en sjuk partner som måste kunna komma i kontakt med föraren. Det finns många vinklar på fenomenet i ett samhälle med snabba kommunikationer.
- Jag läste nått rätt fantastiskt nyss. Nåt företag SMS:ade bussförarna..
- Jag tror att jag kan klå Dig på den punkten. BLAB förbjuder, helt i sin ordning, förarna att använda mobiltelefon när dom är i tjänst, men gör ändå en logisk kullerbytta.
- Hur då?
- Jo förarna skall själva RINGA 112 vid olycksfall. Ringa från vadå? Mycket märklig logik!
- Och den SMS:ande bussföraren som filmades försökte bara få tag i sin trafikledningen som hade ringt honom på hans mobil. Om det är korrekt så har vi ytterligare en logisk kullerbytta.

- Har Du koll på SMS-biljetter också eller? Även här tycks det vara strul på sina håll. Det gäller ju att ha köpt en SMS-biljett innan man kliver på bussen. Alla tycks inte förstått detta och tänk vilka köer det skulle bli om alla som vill åka på SMS-biljett skulle stå och knappa in det när föraren ser på.

Fredagen den 9 Oktober 2009

En typisk busshållplats för skolbarn!

- Distraherade förare orsakar flest olyckor skriker rubriken.
- Det är väl sant. Kolla hur det gick för den onanerande lastbilschauffören när han fick utlösning.
- Haha. Nu valde Du väl ändå ett överdrivet exempel.
- Nu är åter mobiltelefonsamtal på tapeten. Man vill göra gällande att 6% av alla bilolyckor beror på mobiltelefonsamtal.
- Såpass. Alltså jag trodde att alla bilolyckor berodde på att man kör en bil och att vi människor bara är konstruerade för en hastighet på cirka 12 km/tim. Förbjud bilen istället så försvinner alla trafikolyckor i ett enda slag.
- Vem var det nu som överdrev? Det är självklart att vi inte kan slopa bilen. Tänk vilken massarbetslöshet det skulle skapa. Biltillverkare, bilverkstäder, däckstillverkare, reservdelsindustrin - det går inte. Då är det bättre att sparka folk inom mobiltelefontillverkningen. Dom finns ändå till större delen i Asien.
- Ops och vem överdrev nu då? Nån kul professor påstår att vi pratar i mobiltelefonen, läser SMS/MMS, skickar SMS/MMS, byter radiokanal, lyssnar på radio, växlar cd/kassett, tittar på vägskyltar (tjejer/killar), pratar med passagerare och plockar upp grejor från golvet som vi tappat. Dessutom måste man ha koll på barnet/barnen om man har sådana med sig. Med andra ord så ägnar sig förarna åt allt annat än att just köra. Tydligen förekommer även amning och så kallad bilkörning.
- Det där med att slopa bilen framstår som en lysande idé i ljuset av vad Du just berättat. Just nu framstår kollektivtrafiken som det enda vettiga alternativet.
- Kanske det, men var det inte en busschaufför från Busslink som satt och läste och svarade på SMS när han var i trafik? Och i ett antal veckobrev så står det om upprepade klagomål på förare som pratar i mobil både under lastning och färd. BLAB har sagt att Du inte får använda mobiltelefon när Du är i tjänst. Man kommer också att följa upp mobiltelefonanvändandet. Förbudet gäller oberoende av om man använder handsfree eller icke.
- Jaja, men jag har oerhört svårt att inse att kommunikationsradio med mikrofon och spiralsladd skulle vara säkrare. Och jag har problem med att förstå varför Västtrafik satsar på ett nytt liknande system istället för att gå över på fasta mobiler i varje fordon. Det finns ju företagsväxlar idag som hanterar både fasta telefoner och mobila enheter. Ett modernt system som hela tiden utvecklas.
- En sak får mig dock att undra? Trafikledarna på BLAB ringde alltid upp oss på våra privata mobiltelefoner när dom ville ha fatt i oss. Det kan dom alltså inte göra längre och nuvarande kommunikationssystem är ett stort skämt i "vårt" trafikområde. Det betyder att dom inte kan få tag i oss längre om dom vill nått. Rätt skönt faktiskt.
- Det är ett par saker som ännu inte kommit upp på förbudsområdet!
- Sååå?
- MP3 spelare har ännu ingen nämnt och egentligen borde väl rundradiomottagning på förarplatsen tas bort. Jag minns tydligt att radiolyssnande och kanalbytande var faktorer som distraherade föraren.
- Det minns Du. Jag tittade på lite olika bilannonser och framför allt på alla tillbehör som föraren kan pilla på medan han kör och då känns mobiltelefonen inte som ett särskilt stort hot. Där finns färddatorer, GPS:er, avancerade radiomottagare med gott om knappar och CD-spelare, elstolar, elhissar fönster, reglerbara rattar, make-up speglar, en hel drös med högtalare så man inte skulle höra omgivande trafik, och så vidare - med andra ord gott om distraherande prylar.
- Sedan skall vi inte nämna alla tillbehör som är till för att störa medtrafikanterna. Jag kan ju som exempel ta extrema starkhorn eller blått ljus under bilen och i vissa fall fram och bak.
- Jag tror nog att man skall ha en större helhetssyn än bara hänga upp sig på ett enda föremål som den stora boven. Det känns väldigt inskränkt!


08 oktober 2009

Torsdagen den 9 Oktober 2009

- Så där ja, då var det gjort!
- Vad är gjort?
- Skickat en elektronisk ansökan till Veolia. Det gäller att hänga med i den elektroniska världen.

- Men vad säger Du om lastbilschauffören som kör tradare och onanerar samtidigt?
- Han kan ha varit psykiskt störd... märklig formulering.... min naturliga reaktion var snarare att hissen inte var ända uppe, alla hästar var inte i stallet eller hur man nu föredrar att uttrycka det. Med andra ord fel gubbe på fel plats. Den där modellen var rejält skadad!

- Skolbuss krockade med godståg låter dramatiskt.
- En typiskt säljande tidningsrubrik.
- Det var allvarligt nog, men skolbarnen hade redan klivit av. Fast att få motorstopp på en järnvägsövergång känns inte som nån höjdare.
- Nej det kan det inte vara och om jag förstått saken rätt så är vägen rätt så dålig dessutom.
- Är det inte rätt ofta så att dessa mindre skolbussar trafikerar vägar som är i rätt dåligt skick. Vill kanske inte påstå att det är utmärkande men nog rätt så vanligt.

- Handsprit verkar ställa till med mer och mer problem i trafiken, tack vare svininfluensan.
- Jo den slår ut alkomätare hos polisen, alkolås i bussar samt eldar upp skolor till elevernas förtjusning, i några minuter - tills dom inser konsekvenserna.

- Tiden är mogen att ta upphandlingen av kollektivtrafik till nästa nivå säger branschen. Att åka kollektivtrafik skall vara ett naturligt inslag i vår vardag. Arbetsgivarsidan av branschen vill ge resenärerna utökad valfrihet.
- Vackra ord, men vad innebär det mera handfast? Och till vilket pris?
- Jag tror att det betyder att man ska blanda kommersiell självfinansierande kollektivtrafik med olönsamma skattefinansierade linjer. Fast man lindar in det tjusigt: "Operatörer som vill bedriva kommersiell trafik måste ta på sig ett helhetsansvar för den samlade trafiken inom ett visst område. I områden där trafik kan bedrivas på kommersiella grunder föreslår vi att beställaren därför köper till den trafik som inte är kommersiellt lönsam, men som är önskvärd med tanke på resbehoven."
- Det lät ju fantastiskt! Vilket vackert språk svenskan är fast ärligt talat så har jag nog ännu inte fått kläm på det nya i detta?
- När trafiken har handlats upp i en regions olika områden (typ hela Västra Götaland) är det dags för steg två som innebär att man ska tillåta fritt tillträde till marknaden för andra operatörer. Man tror att resandet ökar ytterligare med hjälp av det fria marknadstillträdet. Resenären kan därigenom få ett ännu större utbud.
- Om jag nu fattat Dig rätt så ska alltså kommersiella intressen komma och plocka russin ur kakan. Det är alltså det som är steg två. Fast det där konceptet kommer bara att fungera i få regioner i detta avlånga land. I områden och stråk med naturligt högt resande. Nått nytänkande känns det inte som. Och i "vår" region sker ju rullande upphandling så här skulle konceptet inte fungera. Och så en sak till! Om alla linjer i Västar Götaland skulle byta operatör samtidigt och kraven på nya fordon kvarstår kommer busstillverkarna att få det rätt ryckigt med orderingången. Ungefär vart 8-år rasar det in ordrar på billiga bussar som skall vara klara 2-3 månader senare. Känns som nån ska tänka ett varv till.
- Okey, men det är ett arbetsgivarperspektiv också.


- Polisens nya våta dröm efter "plåtpoliserna" är nån flygande kamera.
- Det tycks vara en trend med olika typer av övervakning som inte blandar in människor. Mer teknik och färre snutar.
- Jaja, i denna nya "leksak" sitter en kamera från Linköpingsföretaget DST-control.
- Där ser Du. Till och med kameraföretaget heter kontroll.
- Den nya "leksaken" skall tydligen delvis ersätta de betydligt dyrare helikoptrarna. Teknik som ska spara pengar.

- Vad säger Du om detta då?
  • Hög kvalité
  • Upplärning inom försäljning och marknadsföring
  • Spännande resekampanjer
  • Årskonferanser i spännande miljöer
  • Personlig utveckling
  • Du bestämmer Din arbetstid själv
  • God förtjänst
- Veolia?
- Vet inte. Nej detta rör sig om den evigt populära hemförsäljningen. Bara ett fel egentligen.
- Vad då?
- Det är precis samma ordval och lockande nyckelord som för 40 år sedan då fenomenet kom hit från USA. Det har inte skett nått nytänkande. Det är bara lagstiftningen som jagat ikapp för att skydda den utsatta konsumenten.
- Vad är det för fel på hemförsäljning nu då?
- Jag har aldrig sagt att det är fel - problemen är väl två: 1. Du kan inte jämföra med andra likvärdiga produkter och 2. Du är utsatt för ett gruppköptryck. Men Du har ju ångermöjlighet numera. Så var det inte i tidernas gryning. Sedan har det funnits hemförsäljningsföretag med mycket snack och lite verkstad.
- Okey!

- Vad håller danskarna på med nu då?
- Va?
- Håll Danmark rent - sätt svenskarna på färjan!
- Går inte det att vända på? Verkar inte vara det mest begåvade uttalande jag hört.

05 oktober 2009

Måndagen den 5 Oktober 2009



- Nu har väl verkligheten överträffat sig själv.
- Du tänker på hygien?
- Lite så. Handspriten ska förvisso stoppa smittspridning och tydligen ingår bussar i begreppet smittspridning. I alla fall reagerade alkolåset på handsprit uppe i Östersund.
- Så nu får dom ingen handsprit längre. Fast jag tror det är lågkvalitets alkolås.

- Så var det problemen med upphandlad kollektivtrafik igen! Exemplen kommer som på pärlband, kan just undra om det är en så bra idé?
- Vad har Du nu kommit på?
- Ett antal bussar från Göteborgs Spårvägar är på tapeten igen. Bilprovningen ger dom klartecken och polisen ger dom körförbud. Frågan är vem som ska sköta fordonsbesiktningen egentligen? Här står två kraftcentra mot varandra och verkligheten är som vanligt att upphandlingssystemet och dess besparingskrav tvingar bussföretagen till att kapa hörnena. En fråga som väcks är om verkstäderna och bussföretagen är lite för mycket kompisar.
- Värt att fundera på, men jag hörde en annan sak i samband med bussbesiktningar och det var att så kallad säkerhetsutrustning vandrar från buss till buss så att de bussar som skall besiktigas alltid är korrekt utrustade medan de som går i trafik saknar den utrustningen.
- Du tänker på varningstrianglar, brandsläckare, förbandsväskor med mera?
- Precis! Fast nu är det inte bara i Göteborg fenomenet med upphandlingsbesparingar slår till. Även i den gamla fina staden Uppsala förekommer liknande problem. Där har man problem med dörrstängningen varför det förekommer bussar i trafik som kör med en eller flera dörrar öppna.
- Det var som fasen.
- En passagerare tröttnade på eländet och filmade fenomenet och då var bussbolaget tvingade att agera och givetvis skyllde man på chauffören. Det gjorde man ju även efter den svåra dödsolyckan, men där blev den kvinnliga föraren slutligen friad.
- Upphandlingssystemet föder fler trafikfaror än det föder kollektivtrafik med kvalitet. Fast om jag fattade det hela rätt så hade man kört med en eller flera dörrar öppna vid flera tillfällen.
- Jo så sa vittnen men det var ändå chaufförens fel. Att bussarnas dörrsystem krånglade ville företaget inte kännas vid. Känns det igen? Skall jag nämna t ex Umeå!
- Tankevurpa är det nya modeordet! Fast företagets utbildningsenhet får sig också en känga. Fega typer som inte vågar ta ansvar för risiga fordon.

- I den skånska staden Lund, där man enligt Unesko talar det utrotningshotade språket skånska har man tydligen äntligen fått nytt biljettsystem med kontaktlösa kort. Fast även där beklagar man sig att inte fler åker buss.
- Jag hörde rykten om att nu när hösten kommer så ställer många cykeln och åker buss istället.
- Inga kommentarer säger företagsledningen.

- Så har vi stött på ett glesbygdsproblem. Många gårdar och torp i Dalsland, Bohuslän, Värmland, Småland och Västergötland köps av förmögna tyskar, danskar och norrmän.
- Är inte det bra då. Dom underhåll och förfaller inte!
- Bara om dom blir bofasta. Orternas befolkningsunderlag sjunker och man kan inte upprätthålla en åretruntservice för folk som bor i sina hus och gårdar några få veckor varje år.
- Jag tror jag förstår.
- Till detta kommer att våra stränder blir mer och mer otillgängliga på grund av krav på strandnära lägen. En otrevlig utveckling.
- Frågan är om dessa välbärgade personer någonsin kommer att sakna all den service som försvinner för de som bor året runt?
- Låter inte troligt.

02 oktober 2009

Söndagen den 4 Oktober 2009


- Hej!
- Tjenare!
- Jag hittade den här informationen som är avsedd för dem som vill ha anställning hos oss på Veolia Transport och vår nya verksamhet som vi börjar köra i Borås och Sjuhärad den 28 februari 2010.
- Så trevligt.
- "Vår affärsplan utgår ifrån att engagerade och motiverade medarbetare ger nöjda resenärer som i sin tur leder till nöjda uppdragsgivare. En engagerad medarbetare ger god service och information samt framför fordon tryggt och säkert."
- Alla dessa fagra ord.
- "Verksamheten i Borås kommer att ingå i affärsområde Väst i Division Buss. Divisionen består i övrigt av: 3 000 medarbetare, varav 500 är kvinnor. 1 000 bussar och 23 spårvagnar (i Norrköping) 80 taxibilar. Vi genomför informationsmöten den 5-7 oktober. Se anslagstavlorna på BL för information om tid och plats. Vi kommer att behöva 63 bussar för verksamheten. Alla kommer att vara nya Volvo-bussar. Vi kommer att ha ett totalt behov av ca 130 engagerade och motiverade förare. Majoriteten kommer att vara tillsvidareanställningar men vi behöver även några timanställda. Vi återkommer med hur vi vill att de som är intresserade ska göra för att söka anställning. Vi tillämpar Bussbranchavtalet."
- När kommer Du fram till det som intresserar oss?
- Ungefär Nu! "Vi håller på och tittar på flera alternativ till lämplig depå för vår verksamhet. Vi återkommer med information när vi har en lösning.
- Så dom vet inte ännu hur dom vill ha det i februari då?
- Tydligen inte.
- Kan Du berätta nått mer?
- Enligt senaste veckobrevet från BLAB så skall Veolia besöka Svenljunga och Skene Tisdagen den 6 oktober och vara anträffbara mellan 19:30 - 21:00. För övrigt skall Veolia ha en person på SöT för att svara på frågor och göra anställningsintervjuer.
- Så koncentrationen ligger helt klart på Borås alltså.
- Tydligen. Och dessutom förväntas Du vara datakunnig eftersom alla ansökningar skall gå via Veolias hemsida enligt info från BLAB. En liten detalj till kan vara av intresse: Du måste söka jobb på Din fritid.

Fredagen den 2 Oktober 2009

- Intressant! Resande från Svenljunga och Tranemo får efter ombyggnaden av Söderbrogatan permanent betydligt längre gångavstånd när man ska byta till stadsbussarna.
- Undrar om det inte är ett medvetet drag i avvecklingen av så kallad olönsam trafik?
- Den som lever får se.

- Den så kallade humorn har i alla fall värderat helikopterrånet i Stockholm och Stockholmsrånet har nu slutligen fått vad det förtjänar - en egen beskrivande bild. Vad tycker Du broder?
- Som vanligt synnerligen träffande. Det är väl så här vi lantisar uppfattar huvudstaden och allt märkvärdigt som händer där.



- Jag fick en fråga här om dagen jag absolut inte hade något svar på och det kändes lite olustigt!
- Och hur löd den då?
- Vart skall Ditt företag ha sitt julbord i år?
- Det känns lite som en retorisk fråga.
- Inte sant.

- På Irland röstar man om Lissabon-fördraget ännu en gång eftersom EU inte kunde acceptera ett nej.
- Just det och jag och en maskin för pant av tomburkar och tomflaskor hade en dispyt om fri rörlighet för varor. Maskinen vann. Det finns ingen rörlighet för öl & läsk. Här råder svenskt monopol.

- TV4:as INLÅST har verkligen lyckats få mediareklam så det räcker och blir över.
- En sak är i alla fall säker, dom är verkligen duktiga reklammakare på TV4.
- Men jag tycker att många helt glömmer bort varför TV4 finns och vilket huvudmål verksamheten har.
- Jasså?
- Inte Du också. TV4:as mål är att skapa spektakulära program som sticker ut och drar till sig så mycket tittare som möjligt så att TV4 kan ta bra betalt för reklamTVsekunderna. TV4 lever på att kunna sälja TV-reklam med så stor exponering som möjligt och då är det breda och ytliga program som gäller.

- Unesco har i alla fall nu tagit steget fullt ut och fört in Skånskan som ett utrotningshotat språk. Än har vi inte sett slutet på märkliga överraskningar. Notera att skånska ICKE är en dialekt utan ett eget språk.
- Fattar. Jag sitter här och undrar hur stora böter en kissnödig busschaufför får vars enda alternativ är att pinka i naturlådan. Det som står i olika kollektivavtal om tillgång till WC stämmer inte.
- Och insändarna rörande det "nya" Västtrafikkortet tycks inte upphöra. Man hittar dom i tidningar från Göteborg och upp i hela Bohuslän.
- Man kan spekulera i hur lång tid det tar innan det klingar av....
- Mmmm. Men det känns tryggt att Räddningstjänsten seriöst övar för att kunna agera när det blir allvar.
- ???
- Övar bussolyckor alltså... Verkar rätt vettigt.

- Så har vi fått en ny mobiltelefondebatt. Nu vill tydligen en majoritet av svenskarna (55%) att mobiltelefonprat ska förbjudas vid bilkörning. Argumentet är att distraktion blir ett större och större problem i trafiken och i logikens namn borde då även kommunikationsutrustningar i bussar och lastbilar förbjudas eftersom dom skapar precis lika mycket distraktion.
- Sedan skall vi inte glömma hur stor distraktion GPS-utrustning i t ex en taxi skapar. Det är nog dax att förbjuda den också. Och glöm inte hur splittrad man blir av att lyssna på bilradion. Tänk Dig ett spännande sportreferat.
- Enligt de senaste veckobreven ska man lämna mobiltelefonen hemma när man jobbar. Det är förbjudet att använda den både vid lastning och under körning med eller utan handsfree - fast här är det tydligen inte farligt att använda kommunikationsradion - inte ens när sladden till micken trasslar in sig i ratten, vilket har hänt!
- Klaga inte - nu har Du ett legitimt skäl att inte bli störd på jobbet.
- Jo ja jag ska inte ta mobilen med till jobbet i framtiden. Och den störande komradion får väl vara nedskruvad. "Jag är rätt trött på om det är nån som kan köra en buss till garaget och liknande."

- Snälla (M)-kvinnor det är inte bara inom vården som delade turer förekommer.
- ???
- (M) har tydligen på någon stämma motionerat om att landsting och kommuner skall avveckla delade turer. "Skulle Du vilja ha arbetsdagar på 13 timmar där Du tvingas dela upp Din arbetsdag i två eller fler delar, med en ledighet som Du knappast kan använda?"
- Alla skrek nej antar jag!
- Tyvärr inte. (M)-stämman vågade inte ta ställning. Det kunde ju skadat partiets ekonomiska stöttepelare.
- Det finns alldeles för lite debatt och kunskap om dessa delade arbetspass. Det borde skrikas högre och längre. Dessutom innebär dom en allvarlig risk för personal i trafiken. Trötta förare är knappast bättre än mobilpratande förare.

01 oktober 2009

Torsdagen den 1 Oktober 2009

- Slips på - från och med idag, rent formellt. Idag är det alltså vinteruniform som gäller.
- Tur att Du påminner mig.


- Tänk att Västtrafikkortet engagerar pressen ännu.
- Jo men det är en väldig omställning och Västtrafik ser det helt klart som en informationsfråga. Det märks på busshållplatser i Göteborg.
- Jag har hört att det är lika mycket problem uppe i Bohuslän som i Göteborg.
- Kan tro det och att sänka panten från 100 till 50 kronor kommer att skapa mer problem än det löser skulle jag gissa. Bättre vore att panten aldrig kommit till.
- Sedan har vi då SMS-biljetten och kopplingen till att Mobiltelefonen i vissa fall skall jämställas med bankkort.
- Men att börja krångla med panten är väl ett halvt medgivande att pantsystemet är fel? Jag kan tycka så.
- Kan man nog tro. Jag har suttit och gått igenom Förarmanual till TP5000 och det är onekligen ett massa knapptryckande, men det står icke ett ord om hur man tömmer ett kort och för över detta till ett annat. Det finns heller icke ett ord om hur man kan resa på panten om saldot på kortet är -1 krona.
- Men vad jag inte förstår är hur sänkt pant påverkar problemet med zonöverskridande trafik?
- Om jag minns rätt så betonas det i Förarmanual till TP5000 hur viktigt det är att linje och tur är rätt inställda i biljettmaskinen och att kortläsarna fungerar. Dessutom står det på nått ställe att OM GPS:en upphör att fungera måste Jag som förare sitta och manuellt ändra zon. När jag manuellt ändrar zon kopplas GPS:en dessutom ur...Så där smart kan man tycka.

- Det finns passagerare som tror att det sitter robotar bakom ratten har jag förstått.
- Hur menar Du nu?
- Jag läste ett klagomål där bussföraren stannat lite för långt från trottoarkanten och den klagande då tyckte att det var dålig handikappanpassning. Bussen skulle tydligen mer eller mindre stå som klistrad vid trottoarkanten för att underlätta för personer med rollatorer eller rullstol. Sedan räknas tydligen shoppingvagnar och barnvagnar också som handikapputrustning.
- Det kan bli lite märkligt ibland.

- Det är lite kul faktiskt.
- Hi hi hi eller vad är det som står på?
- Jag vet att vi slog ett slag för dessa spårbilar för ett bra tag sedan, som ett alternativ till kollektivtrafik i gatuplanet. Nu är dom här på försök. Bland annat Uppsala skall få vara med i ett pionjärprojekt.
- Då får vi snart se om kan skall åka i dessa fordon eller demolera dom. Vi har dessvärre en grupp i samhället som bara skall slå sönder allt dom ser.

- Tyvärr och det är också en av anledningarna till att Västtrafik sätter upp övervakningskameror på sina olika Resecentrum. Man ska kunna resa säkert alla tider på dygnet.
- Det låter onekligen positivt, men jag kan inte låta bli att undra varför mänsklig närvaro alltid måste ersättas av mekanisk. En kamera kan inte ingripa, bara registrera.
- Skall vi gissa på prislappen?
- Vi hade ju på försök stationsvärdar på Resecentrum i Borås, men dels hade dom helt fel arbetstider i förhållande till resetopparna och dels verkade deras arbetsuppgifter varit luddigt formulerade. Hade dom fått börja när trafiken började och sluta när trafiken slutade hade utvärderingen helt klart blivit en annan.

- Hur är det förresten med yttrandefrihet?
- Håller vi på att tulla på den också?
- Det verkar nästan så. Nån dansk elitsoldat har tydligen författat nått från Afganistan och det har vållat rabalder i vårt sydvästra grannland.

- En viss Anka från Skåne har visst också fått pressfriheten i gungning. Hon har tydligen en mossig syn på mans- och kvinnorollen och det borde aldrig tagits upp i svensk press, eller nått sådant. Hemmafru som badar i dollar och som har fullt upp att få dagarna att gå passar inte hem i vår svenska modell.

- Det för mina tankar in på filmen Bananas!*.
- Du syftar på filmen som ett mäktigt banankompani ville belägga med visningsförbud?
- Typ JA!
- I "Världens Största Demokrati" får man se upp med vems fötter man trampar på. Där verkar yttrandefrihet vara en väldigt tunn fenissa och cencur ett högst konkret begrepp.
- Låt mig citera en sak: "Yttrandefrihet är en av våra grundläggande rättigheter, och med den rätten följer också ansvaret att tala sanning." Då poppar givetvis frågan upp: VEMS SANNING?
- Den där påstådda yttrandefriheten var visst inte så mycket värd med andra ord.

- "Är det behovet av att skriva något klokt eller är det behovet av att synas som gör att så många idag bloggar, twittar och facebookar?"
- Kan det inte bara vara ett bekvämt sätt att hålla en viss kontakt med andra människor där tidsglapp gör att telefonsamtal inte fungerar? Vi SMS:ar när vi inte vill riskera att störa med ett telefonsamtal. Vi facebookar som ett sätt att berätta att vi ännu finns i livet för nära och kära att ta del av när det passar dom!
- Det ligger något i vad Du säger. Förr gällde det skrivna brevet, som delvis ersattes av det dyra telefonsamtalet och idag finns massor av olika billiga kommunikationskanaler....
- Men det finns en skillnad!
- Jasså?
- Det skrivna brevet kan Du spara rent fysiskt och det skrevs med större eftertanke än dagens snabbmeddelanden. Brevet ligger rätt nära boken i det avseendet. Du kan ju plocka fram en bok som skrevs för säg 150 år sedan, men det blir nog problem att ta fram en blogg som skrev för bara några år sedan.
- Jaha... Ha en absolut dag kära kollega.