30 september 2008

Tisdagen den 30 September anno 2008


Så var det alltså klart...Det blev stolpe ut.
Vår trötte chaufför bloggade visst om det igår. Veolia klådde hela gänget. Eftersom vår förare inte har något anbudsunderlag är det omöjligt att ens uttala sig om anbudssumman är vettig eller ej och som regel hinner anbudsvinnaren senare förhandla om i anbudet så att slutnotan blir högre än anbudet, men det är en del av spelet. BL & Buss i Väst hade samarbetat, men det hjälpte inte.
I ett slag skall BLAB halveras som företag. Det kommer att bli ett kattrakande med MBL-förhandlingar och sist-in / först-ut...Halva personalstyrkan skall bort före 13/6 2009. Detta kommer givetvis också att drabba verkstaden som får betydligt färre bussar att bry sig om. Även kontorssidan och förmanssidan måste bantas. För när bolagets intäkter efter 13/6 2009 bara blir cirka hälften av dagens summa kommer det att krävas krafttag för att hantera kostnadssidan.
Det är nog rätt rimligt att anta att all depåpersonal lugnt kan vänta på ett varsel baserat på övertalighet. De unga och kloka bör se om sitt hus i tid och vår förare har ändå passerat bäst före så han sitter lugnt kvar i båten.


Det skall bli oerhört intressant att följa BLAB:s bantningsprocess och färdtjänstbiten hänger ännu fritt i luften och berör även den ett antal anställda.
Eftersom "bomben" slog ner i går så är informationen än så länge sparsmakad och knapphändig. Men vi vet att våra hyrda depåer alla är uppsagda till den 13/6 2009 så om den saken råder inget tvivel.
Det återstår att se om Veolia kommer att hålla någon forma av information vad det lider....
Tidningarnas nätupplagor har inget noterat ännu....




Buzznet :

29 september 2008

Den dystra måndagen den 29 September 2008

Så var det klart då och vi är samtliga i princip uppsagda.
Vår förutseende företagsledning har redan sagt upp våra garage och lokaler.
Så den 13 juni 2009 blir i princip sista dagen på jobbet.


Ny transportör blir Veolia Transport (som förr hette Connex)... Deras hemsida var rätt så inaktuell...
Veolia Transport driver persontrafik på entreprenad åt Rikstrafiken, länstrafikbolag, kommuner och landsting i hela Sverige. Vi är specialiserade på att lösa resenärers transportbehov genom buss, tåg, tunnelbana, spårvagn, taxi och båt. Varje dag åker cirka 1,6 miljoner resenärer med oss i Sverige. Säkerhet, pålitlighet och service är prioritet i arbetet som sköts av 7 200 medarbetare runtom i landet. Veolia Transport har bedrivit persontrafik världen över sedan 1911 och har idag verksamhet i 28 olika länder.
Veolia Vatten verkar i över 100 länder med ett kraftfullt och välbalanserat nätverk. Detta har gjort företaget till världsledande på marknadens tre segment: kommuner, industri och hushåll. Företaget erbjuder lokal service som är anpassad till varje kommuns speciella behov och jämn servicekvalitet åt internationella industriföretag runt om i världen.
Dalkia är en ledande leverantör av fastighets- och industrirelaterade stödtjänster samt energitjänster på den svenska marknaden. Vi bygger mervärde för dig som kund - du koncentrerar dig på din kärnverksamhet.


Vår ärrade förare känner vibbar... Veolia har köpt upp hans gamla arbetsgivare... Säröbuss köptes upp av Linjebuss som blev Connex som nu är Veolia... hu så det kan bli... Det är bara att gratta den förra trafikchefen som visste vad han gjorde och i rätt tid...Grattis.
Vi nästa anbud lär det finnas ännu färre anbudsgivare.




Buzznet :

Måndagen den 29 September anno 2008


Först som sist ett ämne som inte direkt har med kollektivtrafik att göra, men som berör oss alla! Amerikansk finanskris. Frågan är väl hur man i USA ser på skuldfrågan? I det superkapitalistiska USA går banker "omkull" och blir då förstatligade. Enligt amerikanskt synsätt måste krisen vara de amerikanska lönearbetarnas fel. Hur kan vår chaffis påstå det? Jo en bankVD för en av dessa kollapsade sparbanker får 90 miljoner kronor för 18 dagars jobb. Snacka om att lägga skulden där den hör hemma....
Vad händer då i ankdammen Sverige? Jo - bankfolk ropar att Riksbanken måste hjälpa de svenska bankerna. Vore det inte bättre om Riksbanken hjälpte spararna mot de svenska bankerna som de senaste åren gjort jättevinster på sina kunders bekostnad och som t ex plockat ut förluster i baltikum av låntagarna i Sverige. En synnerligen märklig syn på skuldfrågan.



I övrigt torde allt vara precis som förr inom kollektivtrafiken. Vår förares gamla jaktmarker (västra Göteborg) befolkas nu med väktare som skall hålla ordning på buset så att vanligt folk vågar åka kollektivt. Frölunda Torg och området där omkring har tydligen drabbats av djungelns lag. Det var relativt fredligt för många år sedan - aldrig helt lugnt. Redan för 20 år sedan valde våra äldre resenärer i de västra stadsdelarna att inte visa sig ute efter klockan 18:00 och absolut inte åka kollektivt. Det var redan då förenat med livsfara och den trenden har förstärkts sedan dess. De värsta områderna i en stad som Göteborg är de områden där socilaförvaltningen väljer att "köpa upp" ett stort antal lägenheter. Priset på villor och lägenheter gör att staden segregeras innifrån och ut. Inkomsten (eller bristen på den) avgör vad Du har råd att bo.
Resultatet blir att Västtrafik nu tvingas anlita bussväktare. Och varför skall bussresenärerna bända sönder ryggstöd och säten i bussarna? Varför krossar man rutor på bussen och varför sprayar man ner fordonet - kan det vara massor av överskottsenergi? Kan det vara lika bra att dessa individer får GÅ HEM! Om man sågar av den gren man sitter på (i detta fallet förstör bussen man åker i) och när omgivningen INTE reagerar kanske man inte ska ha nattrafik? För sanningen brukar vara att det är en ytterst liten klick som inte lärt sig uppförande och ordning och en stor hög som inte orkar bry sig....Förr i tiden hade man alltid dubbelbemanning på nätterna.... Det var dock före anbudens tid.


Annars har allt fler ställt bilen och tagit pendeltåget eller expressbussen och det är givetvis glädjande. Dessvärre för vår chaufför gäller detta de tätbefolkade områderna av regionen - i det glest befolkade områderna går utvecklingen åt andra hållet. Man drar in fler och fler turer. Men det är starka krafter i rörelse för att tömma den olönsamma landsbygden på innevånare och dra in dem till städerna och Västtrafik är en del av dessa starka krafter.


Om allt nu stämmer är det idag det är realisedatum för upphandlingen som berör vår förare - tilldelningsbeslut är termen. Sug på den - man blir tilldelad något...


Till sist så inser vår förare att han är på tok för snäll. Sexistiska män är de som tjänar bäst. Män som tycker att hustrun är på rymmen om hon är mer än tre meter från spisen har bäst betalt. Det handlar om MAKT på alla nivåer och då börjar man givetvis i hemmet. Burka nästa?




Buzznet :

28 september 2008

Söndagen den 28 September anno 2008


I morgon smäller det säger de breda pojkarna... Då vet vi om vi har ett jobb att gå till nästa sommar och höst....




Buzznet :

27 september 2008

Lördagen den 27 September 2008

TRAFIKMILJÖ = Arbetsmiljö


Det första som vår luttrade förare kommer att tänka på är omkörningar. De bussförare som har landsvägskörning på sina linjer känner säkert igen situationen! Du har ständigt ett öga i vänster ytterspegel för att kolla om det är någon Ronny Pettersson-beundrare som skall köra om Dig vid möte. Mardrömmen är en rejäl kollision på mötande körfält bredvid bussen. Så vår förare kör med hjärtat i halsgropen på till exempel Riksväg 27 där den ena vansinnesomkörningen efter den andra sker. Nu är det inte enbart personbilar det rör sig om - för då och då kommer ostrypta långtradare och blåser om så hela bussen skakar och rister.


Det andra som chauffören tänker på är ickeövergångsställen. Det finns ett bra exempel på detta i Tranemo där man mellan gymnasiet och bussterminalen gjort en förträngning i vägbanan och lett gångstigen upp till denna plats, men icke gett passagen status som övergångsställe. Eleverna korsar den trafikerade vägen utan att se sig för.


Det tredje som gubben slås av är när två bussar kommer till en bussficka, vanligtvis i tätort, så stannar den första bussen mitt i fickan istället för att köra så långt fram som möjligt för att underlätta för bakomvarande buss. Ett mycket märkligt beteende tycker vår förare. Det är tydligen inte ovanligt för han hör ofta i kommunikationsradion att bussen framför måste köra fram... Undrar vart dessa förare fick sitt busskort?


Det fjärde som stör bilden av en trygg trafikmiljö är vilt och då inte minst älgar i denna del av landet. Tyvärr så ingår inte älgar och älgolyckor i tidtabellen och där ingår inte heller möjlighet till anpassad hastighet vid passerande av kända viltstråk. Skall man passa tiden och klara passagerarnas övergångar vid nyckelhållplatser så är det bara att gripa tag i radbandet, be, och stå på.




Den femte faktorn är bilister med lässvårigheter, vanligtvis dyslektiker. Även deras bildförståelse brukar lida av kraftiga skador. Ofta har dessa personer skaffat sig en kraftig bil för att kompensera sina handikapp. Denna typ av medtrafikanter är absolut inga höjdare för busschaufförer. Dom förstår överhuvudtaget inte att dom bokstavligt talat är ivägen.
Till samma grupp får man väl även räkna alla otaliga person- och lastbilar som numera anser att en busshållplats är en allmän rastplats.



Den sjätte och sista detaljen som vår kära chaufför skulle vilja fästa uppmärksamheten på är busshållplatserna. Vissa har väderskydd, men många saknar det helt. Vissa har en liten ficka för bussen, andra inte. Ett alldeles för stort antal ligger trafikfarligt eller bara fruktansvärt olämpligt. Ett exempel på detta är hållplatser i uppförsbacke på landsväg. Det tar tid för bussen att få upp hastigheten igen och värre är det om den hållplatsen just då har förvandlats till rastplats.



Här fanns förr ett hyggligt väderskydd - nu är allt bortlyft och förarna vet inte varför - och resultatet är att vi får ombord en massa irriterade resenärer. Även det ett arbetsmiljöproblem.
Listan går givetvis att göra betydligt längre och om någon läsare känner sig manad är det fritt att fylla på. Denna vända om den yttre miljön.




Technorati :

26 september 2008

Fredagen den 26 September 2008


"Ser att det körs buss här! Någon som vet var jag kan få tag på en sån där äldre chaufförsväska, alltså kassaväskan, en brun eller svart ät jag på jakt efter! Hör av er till anders@prylman.com om ni skulle ha något tips! Hälsningar från norr!"
Så kan det också bli tänker vår chaufför slött. Han och kollegan hittade sina på www.blocket.se men det var nog lite tur samtidigt. www.tradera.se är också värt att försöka på.


Fast nu funderar vår förare på om det någonsin stått någon annons i stil med: Ta kollektivtrafiken till julbordet. Troligen inte & lika troligt är det att vi inte får se något gemensamt julbord från företaget. Kanske lika bra det.
En annan annons som fattas är just nu: Ta en buss till bokmässan..men ack nej det sket sig också.
Vår superduktiga oersättliga förare har nu att ta ställning till ett fantastiskt erbjudande från hans företag för att förmå honom att stanna kvar som chaufför ytterligare en säsong, så han inte drar iväg till de amerikanska greyhoundbussarna. (Förlåt - nu blandade gubben ihop busschaufförer och fotbollsspelare igen). Fast det finns företag som lägger stor kraft på att behålla sin personal och det finns till och med specialföretag som skräddarsyr och sedan administrerar olika typer av förmåner till sådana anställda. Det kan röra sig om fri bil, en dator, lunchkuponger, specialförsäkringar (till och med till barnen), en speciell p-plats, övernattningslägenhet med mera.. med mera.. fast då handlar det förvisso inte om en sleten busschaufför så klart.


Just nu pågår vadslagningen för fullt... Vem vinner den stora upphandlingen? Arriva och Orusttrafiken är tydligen högoddsare just nu. Alla har en klar och tydlig uppfattning om hur dessa "paket" ser ut och hur kravbilden är utformad. Det märkliga är att två sådana uppfattningar sällan är lika.
Under tiden har Bollebygds Kommun beslutat att deras gamla inte skall få åka gratis på bussarna inom lommunen, och i Borås skall deras pensionärer även i fortsättningen få betala för att åka kollektivt till kommunala restauranter. Däremot får dessa seniormedborgare hålla till godo med billigast tänkbara djupfrysta mat för att hålla ner kostnaderna. Trots dessa sparbeting tjänar livsmedelsindustrin många sköna miljoner på dessa ofta utslitna människor. Så grymt och inhumant är samhället.


Under de senaste veckorna kan man slå fast att det finns två slags bildårar i trafiken. Dels har vi långtradare, oftast med utländska nummerplåtar, som kör som om bilen var nystulen och dels polisen som i sanning inte är något föredöme i trafiken. Dom kör sämre är biltjuvarna. Som simpel busschaufför av den äldre modellen fattar gubben inte vitsen med det hela. Förvuxna pojkar utan ansvar?


88 kronor för en enkel biljett från Borås till Svenljunga, dyrt tyckte resenären och då funderade chauffören om damen hade rätt eller inte? 4 gånger 16 kronor (bilavdraget) torde bli 64 kronor så det är nog dyrt....




Buzznet :

24 september 2008

Onsdagen den 24 September 2008


Höst och åter höst....Lövade vägar, regn och sol i en salig, men trevlig röra.
Det är dags att lägga ner landsbygden och satsa pengarna på storstäderna för det är ändå dit alla människor flyttar! Senaste Förarnytt Sjuhärad är inne på samma tema, men så är det också Västtrafik som ligger bakom. "Det blir fler kontroller på stads- och regionlinjer än på landsbygds- och skollinjer." Och självklart skall kontrollanterna kolla såväl förare som passagerare, det ligger liksom i själva ordet kontrollera. Alla andra argument är löjliga. Fast det var visst omdöpt till informationsmissar - så elegant.
Det är en sak som Förarnytt Sjuhärad INTE tar upp och det är problemet med falska SMS-biljetter. Det står en liten ruta om positiv trend för sms-biljetter men inte ett ord om dess baksida. Svagt tycker vår förare. Han tror inte att fem kontrollanter som skall täcka ett enormt område. Dessa fem skall jobba två i Fyrbodal, två i Sjuhärad och två i Skaraborg???? Här måste föreligga ett tryckfel för 3x2 blir vanligtvis 6. Västtrafik har på ett elegant sätt minskat på biljettkontrollen under sken av att ha gjort motsatsen. Inte illa.
Genom att ladda hem ett program till mobilen kan fuskare få fram falska sms-biljetter som lurar både spärrvakter och kontrollanter. Minst ett hundratal personer använder det illegala programmet. Dock skall ett nytt system vara på gång som ska göra det omöjligt att passera spärrarna utan en giltig biljett. De nya kontrollerna blir helautomatiska och kommer att användas i hela Stockholms län. Resenärerna ska bara behöva rikta telefonen mot en optisk läsare så känner den av om biljetten är äkta. Och det skall alltså ingen hackare knäcka - god natt!


På TV så debatterar man FRA-lagen men vår chaufför tror att det är något helt annat man egentligen debatterar. Okey en liten politisk klick snackar nog om enbart FRA-lagen, men den större kretsen vill troligen diskutera helheten - det svenska övervakningssamhället. Detta samhälle har till uppgift att för medborgarnas bästa övervaka dom. I det perspektivet är FRA-lagen bara toppen på ett isberg, ett symptom på en trend som går ut på att övervaka landets egna medborgare. Det har också gjorts uttalanden om att begränsa yttrande- och tryckfriheten för att förhindra spridning av åsikter som toppskiktet i samhället tycker är obehagliga. Det som vi förr kallade censur skall nu bli rumsrent. Outgrundliga äro politikens vägar. Men är detta verkligen något som har med kollektivtrafik att göra tänker vår trevliga förare. Jovisst. Kameror i bussar. Registrering av resor via Västtrafikkortet. Övervakningskameror vid busshållplatser. SMS-biljetter - där informationen lagras. Allt för att skydda resande och förare givetvis, men som också sparas för andra ändamål. Slanten har alltid två sidor. Det finns fler kopplingar men vår käre chaufför orkar inte räkna upp allt.


Sedan var det detta med enhetliga biljettpriser i HELA regionen. Det verkar ta mig faan vara en omöjlighet tänker gubben och suckar. Alltid är det någon klåfingrig lokal politiker som skall plocka poäng lokalt som drömmer ihop något. Här om veckan vill nån lokal stjärna i Borås ha enhetstaxa inom hans kommun. Men hur det ska vara för resten hade han inget nämnt om. Ursäkten var miljöskäl och rättvisa som väl är gångbart i alla sammanhang nuförtiden. Men samma miljöskäl gällde uppenbarligen inte HELA regionen utan enbart den egna lilla kommunen. Nu kan man ju undra om prisfrågor tillhör sådant som en förare skall tycka till om - dom skall väl hålla käften och köra buss. Men faktum är att alla dessa olika prissystem påverkar förarnas vardag. I alla fall fram till 1/12 2009 och troligen även därefter eftersom Västtrafik planerar för betalkort i stället för pengar och då försvinner förvisso kontanterna men inte taxeproblemet. Med betalkort kommer dessutom att ta längre tid ber resenär.




Buzznet :

22 september 2008

Måndagen den 22 September 2008


Det är dags att lägga ner landsbygden och satsa pengarna på storstäderna för det är ändå dit alla människor flyttar! Sicken nyhet tänker vår förare - det har "min" region sysslat med sedan den bildades och det är så Västtrafik tänker... Alltså en väldigt gammal nyhet som behandlas som om den vore ny...


Mr Banco. Nu har du ju fått en riktigt god idé med evenemangsbiljetter inbokade i resan, t ex teaterresor inom regionen.
Regionen sponsrar ju redan mängder av kulturevenemang och de är huvudägare i Västtrafik.
Utveckla detta och hälsa på den trevlige affärsområdeschefen på Västtrafik och presentera detta förslag. Är han tveksam går du vidare till Regionchefen som givetvis inser fördelarna att här få fart på kulturintresset och dessutom med betalda biljetter!
Regionen (och kommunerna) spar in bidragspengar och bussföretagen får sysselsättning för en enorm busspark som står outnyttjad då dessa evenemang pågår vid lågtrafik.
Kör hårt Mr Banco! Driv nu detta och du behöver knappast oroa dig för att bli utan jobb fram till pensionen!


Tottes bussar går till Stockholm...
Petterssons buss går till Stockholm
Vår förare hittade till och med någon arrangör som bara gick till Hamburger Börs...
Listan kan göras hur lång som helst och när vår skrynkliga förare googlade så blev det till 80 % shower i Stockholm. Finns det verkligen inga teatrar på närmare håll undrade han? Han har hört viskas att det ska ligga några undanskymda teatrar och nån opera i Göteborg och att den som revs i stadsparken i Borås lär har blivit ersatt! Hur är det då med Skövde, Uddevalla, Vänersborg/Trollhättan och alla dom andra städerna inom regionen? På Landet Runt (ett förträffligt TV-program) påstår dom att det finns en teater i lilla Säffle. Dom lär till och med ha en opera....?! Vår chaufför har då aldrig fått ett erbjudande om teaterresa till t ex Säffle. Nu skall visst Guys and Dolls framföras i Trollhättan av Säffle Teater AB, men inte faan har gubben blivit erbjuden en resa dit och hem...oh nej då.
Skövde är visst en av våra viktigaste och största teater- och filmstäder utanför storstadsregionen. Det minns inte vår senila förare, som en gång i tiden bodde i Skövde, men man har tydligen bättrat sig och det är betydligt närmare till Skövde än till Stockholm. Göteborgs Operan har visst en Skövdescen till och med. Den 30/10 besöker Patrik Isaksson & Sarah Dawn Finer Skövde Teater. Vår förare har inte fått en enda blänkare om detta. Så här går det att googla sig igenom hela Västra Götalandsregionen och det är som rätt märkligt att inte alla regionens innevånare får tillfälle att på ett enkelt och bekvämt sätt bereds tillgång till alla dessa trevliga evenemang. Välarrangerade bussresor med teaterbiljetten inbakad i priset eller som vår gubbe säger: En trevlig kulturupplevelse där resa tur och retur ingår. Då blir regionen ännu rundare.


Gubben undrar just hur exempelvis Västtrafik ställer sig till denna typen av tankegångar.... Här försvinner en massa onödig biltrafik, arrangemang utanför storstäderna får ett större publikunderlag och till Elfsborgs hemmamatcher ingår alltid en t o r resa med buss. Visst vore det jättetrevligt? Eller hur! Speciellt med tanke på Västtrafiks satsning på enbart större städer.




Buzznet :

21 september 2008

Söndagen den 21 september 2008


I morse var det frost kunde vår förare konstatera. Och sedan undrar han vad alla stackars pensionärer gjort för ont, utöver att bygga landet och jobba i sitt anletes svett? För nu blir det åter skattesänkningar för de som jobbar och detta skall pensionärerna betala. Hvad ondt kan de månde hafva gjordt?
Flygbolagen börjar fuska med service och andra översyner av sina flygplan till följd av en allt tuffare ekonomi. Välkommen till transportsektorns verklighet tänker vår förare. Vi blir tydligen fler och fler som måste fuska för att få + och - att stämma... Bussbranschen har dragits med problemet länge som bekant och frågan är hur det är på järnvägssidan? Man har väl lyckats sopa problemen under spåren.
En synnerligen överraskande iakttagelse dyker upp: Det är farligt att sms:a när man kör, speciellt om man kör en buss. Man vill till och med gå så långt att man vill påstå att sms:a vid ratten är jämförbart med rattfylleri och nu överväger man förbud. Kan nog bli lite problem att övervaka och det skulle vara intressant att få veta hur många galningar som kör och sms:ar samtidigt. Sedan kan man ju undra vad skolbusschauffören hade sina tankar när han blåste förbi skolan i betydligt högre fart än stipulerade 30 km/tim. Han hade dessutom lämnat av eleverna så antal möjliga offer var väl maximalt kan man tro. Tyvärr kan detta även hända i Svenljunga - men i detta fallet var inte så fallet.


I Göteborg skall inte alla hållplatser byggas om??? Men dom skall visst vara tillgänglighetsanpassade. Senast 2010 skall detta vara klart. Som ett led i detta arbete skall linjer som 350, 360, 301,302 och 303 köras med bussar vars golv bara ligger några centimeter över marken. Den som har något innanför pannbenet inser att fjädringen på en sådan buss inte blir mycket att hurra för eftersom det inte blir kvar något utrymme för fjädring av verka inom.
Fler taxibilar får nu kamera i bilen för att kunna hålla koll på passagerarna. Givetvis är det bara i förebyggande syfte och dom skall inte kunna missbrukas av till exempel polisen (tro det den som vill).
Samtidigt har ett gäng trafikplanerare varit på inspirationsseminarium??? Där har man talat med varandra om de nya hastighetsgränserna och försökt att komma på sätt att få allmänheten att förstå de åtgärder som dessa kloka herrar och någon dam tänkt ut åt oss. Nåja dom fick ju en minisemester i alla fall.


Så har vi FörsäkringsKassan, funderar vår förare vidare! Tänk om bussbolagen skulle hantera sina pengar på det sättet och göra den typen av investeringar. Då skulle all kollektivtrafik upphöra pronto! Nu är det skattepengar man leker med och då spelar det tydligen inte så stor roll. Fy faan säger gubben högt och ljudligt. Det är lika bra att man blir neddrogad på en gång för det blir man ändå så snart man kommer in i åldringsvården. Det gäller ju att se till att "offren" är fogliga och medgörliga. Dom skall äta frusen undernärd och smaklös mat och lägga sig vid 15:00-tiden. Ju fler som avlider så nära pensionsåldern som möjligt ju större är vinsten för samhället. Så ser den krassa verkligheten ut - det är samma skäl som gör att det inte blir några skattesänkningar för pensionärer, dom är tärande på samhällskroppen.


Kommunal avvisar åter obligatorisk a-kassa... A-kassan skall vara knuten till fackföreningsrörelsen för annars förlorar rörelsen ett tungt argument för medlemskap.
Slutligen har det varit tyst från Umeå de sista dagarna... Vad händer?
En viss fd programledare i TV med ett styrt debattprogram har nu uttalat sig om bloggar. Ignorera bloggtyckarna för det är bara en samling haverister. Kloka ord från en erfaren journalist som gärna lade sina ord i de medverkandes mun.


För Kvalificerade Bussförare kan vår högst okvalificerade chaufför berätta att Säfflebussen/Bus4you söker folk som verkligen kan köra buss och dessutom ge toppservice. Säfflebussen och Bus4You innehåller mer info. Du skall behärska de NORDISKA språken & engelska. Jag tror att finskan kan bli lite problem för vissa. Bolagen profilerar sig med ett tryggt och säkert resande och ställer mycket höga krav på förarens körkunskaper & förmåga att ge högsta service. Men skall man bedriva lyxig och extremt bekväm kollektivtrafik så vill det till. Så därför måste vår ärrade kämpe avstå från att söka sig dit... Jag tror att budskapet är tydligt. Det blir ett djäkla pendelavstånd.... till Göteborg ToR!




Buzznet :

20 september 2008

Lördagen den 20 September anno 2008


Så har då även vår envisa chaufför trätt in i det tjugonde århundradet... Han har med andra ord övergett de gamla fina CRT-skärmarna och kör i alla fall tre maskiner på platt-skärm. Det tvingar sig sakta framåt kan man säga. Annars är hösten helt klart här och den första lövhalkan nalkas.
Det är i dessa tider som frågan återkommer: Vad är ett människoliv egentligen värt? Och det som åter förde upp frågan denna gången är givetvis historierna om bröstmjölksersättning i Kina. För snöd vinning tar man livet av spädbarn och det som verkligen gör vår förare bekymrad är att historien upprepar sig. Ett större livsmedelsföretag i centrala Europa var ute och "cyklade" i Afrika och även då var det bröstmjölksersättning.
Att man tidigare förgiftade sina kunder med olivolja känns rätt korkat på längre sikt. Det lär ju aldrig bli merförsäljning och vinsten blir rätt kortsiktig...
På nått sätt känns det rätt korkat att ta livet av kunderna.
Så dyker det upp ett nytt dataspel som handlar om boxning - namnet är Facebraker och det låter inte som the nobel art of boxing.


Världens börser ligger just nu i en amerikansk respirator och vår totalt obegåvade förare, som inte ens fattar vitsen med derivat, undrar vad som kommer att hända när man stänger av den konstgjorda andningen? Att amerikanerna i många år lånat pengar av världens befolkningar för att kunna ha en hög levnadsstandard enligt devisen lev nu - betala senare. Nu har betala senare kommit i kapp och då kan man inte betala tillbaka allt man lånat till sin konsumtion. Sanningens minut på min ära tänkte föraren.
Vissa tänkande personer uttrycker det på ett annat sätt: "Det är för bedrövligt att amerikanerna styr över jordens pengar"... Vår trevliga chaufför är beredd att instämma. Ett av världens största diktaturer, som styrs helt av pengar, skall för slösa jordens resurser utan hänsyn till andra.


Tillsvidareanställning fr o m 2008-10-01 Svenljunga/Tranemo
513 Juha A - Tranemo
623 Jari P - Svenljunga
Och den 29 september smäller det - i alla fall preliminärt....Då får vi veta om vi blir av med jobbet eller inte.


Depåerna blir nu av med sina fasta depåbussar och Express A vagnar kommer bara att sättas ut där det finns behov. Detta underlättar betydligt planering av fordon och vi kommer i princip att få alla möjliga konstiga fordon i framtiden och dom är inte ens anpassade för elkoppling. Det känns som ett illa underbyggt beslut grundat på ofullständiga uppgifter.


Rånen mot bussförare har upphört efter kontantstoppet och det känns ju tryggt att veta. Vi har ännu att se fram emot det, men om en rånare inte har nått att ta när han skall råna blir det hela lite meningslöst och det förefaller som det budskapet nått fram. Nu har vi som existerar utanför Göteborg ännu inte blivit välsignade med kontantstopp och vi löper en högre risk nu när Göteborg inte är attraktivt längre.
Samtidigt dyker det upp ett nytt originellt problem i Göteborgs Spårvägstrafik. De äldre spårvagnarna bullrar så mycket att dom måste byggas om! Folket i Majorna klagar. Risken är att man måste ta cirka 80 spårvagnar ur drift. Vagnar som de facto rullat i Göteborg i många långa år redan.
Om man nu överför trenden till busstrafiken kan det få rätt otäcka konsekvenser...
En annan mycket mer intressant trend är att man nu får åka gratis till olika matcher (eller att resan är inbakad i matchbiljetten) och det är onekligen ett smart sätt att slippa få in onödig biltrafik i städerna. Det är ett förhållningssätt som vår förare gillar.
I sammanhanget uppstår en annan fundering i vår rattslusks huvud. Det vore kanske logiskt om det gick lite fler teaterbussar till Göteborg, Säffle, Borås och andra teaterplatser i Regionen istället för till kungliga huvudstaden.


Vägverket har tydligen börjat tänka om när det gäller vinterdäck, fast då gäller det personbilar. Dock har det gått upp för vägverket att Sverige är ett väldigt avlångt land... Det torde vara skillnad mellan Lappland och Blekinge. Fast för vår vänliga förare är det inställningen till riktiga vinterdäck på tunga fordon som är av intresse och där är det inte riktigt lika ljudligt.


Sedan har vår förare upptäckt något som borde intressera vårt företags högsta ledning och inte minst vår luttrade trafikledare. Tydligen innehåller inte Taxiavtalet några som helst tidspärrar som skulle kunna ge spilltid eller överskottstid. Det avtalet innebär att man enbart har betalt när man sitter bakom ratten och kör och ett uppehåll mellan två pass kan vara hur långt som helst utan att det räknas upp tid eller några andra "dumheter". Inte heller ramtid på 13 timmar gäller eller vilotid på 11 timmar. Ett synnerligen flexibelt kollektivavtal. I alla fall i en lokal tolkning.







Buzznet :

19 september 2008

Fredagen den 19 september 2008


De beslut som tas i dag påverkar vilket välfärdsland vi kommer att leva i framtiden. Den politik som de borgerliga nu genomför på område efter område riskerar att slå sönder den solidariska samhällsmodell som vi inom arbetarrörelsen kämpat för. Vi ser ett annat Sverige växa fram som styrs av andra värderingar. Det sa ordförande för Kommunals avdelning då denne hårt kritiserade den borgerliga regeringens politik i halvtid. Vår ärrade chaufför har lite svårt att se en koppling till att till 100 % ta tillvara medlemmarnas intressen och ren partipolitik som detta i grunden handlar om... Det finns heller ingen självklarhet i att alla medlemmar i Kommunal stöder ett specifikt parti eller en denna politiska inriktning.


Jag vill inte vara mellanchef längre säger Bertil... Men är Bertil också beredd att sänka sin lön, lämna ifrån sig nycklar och olika typer av kort och koddosor? Är Bertil beredd på att man byter lösenord och inloggning så att han inte längre har samma tillgång av information och e-post. Det var det där med orsak och verkan - vi får väl se hur det går för Bertil framöver.. Detta kanske inte direkt är en fråga som är kopplad till kollektivtrafik - mer till mänskligt beteende.


Vår trefliga chaufför hörde en reklamslogan som Västtrafik borde ta till sig: Vi finns för att överträffa Dina förväntningar! Och med denna slogan i minnet grunnar vår förare på renligheten invändigt i bussar och att hela Västra Götalandsregionens kollektivtrafik skall ha ett och samma prissystem och det skall se likadant ut i Mariestad som i Mölndal. Nej - det är inte kul att som resenär kliva in i en rullande soptunna och det finns all anledning att fundera över hur resenärer har mage att skita mer i tåg, spårvagnar och bussar som dom gör - och det ankommer på dem som sköter trafiken att se till att fordonen hålls rena och inbjudande ut invändigt.


17 september 2008

Onsdagen den 17 September 2008


Jag har ofta blivit angripen för att vara än den ena än den andra lågt stående varelsen och ändå så fortsätter man att skriva sådana här bloggar flera gånger per vecka. Så kritikerna har nog rätt - man är lite väck i roten...
För övrigt kan meddelas att Svenljunga Depå från och med Onsdagen den 1 Oktober 2008 (då slipsen skall på) börjar köra efter en ny tjänstgöringsnyckel och på "nya" tjänster.... vilket härmed göres veterligt!
Gällande regler i kollektivavtal med mera, samt att all arbetstid nu skall räknas per anställd gör arbetet med att skapa mänskliga tjänster så mycket tuffare. Till detta kommer att dåligt genomtänkta turlistor skapar sina svårigheter. Reglerna för att skapa mänskliga och lagliga tjänster går tyvärr inte hand i hand med utformningen av turlistor vilket i sin tur skapar problem.... Att sedan en hysterisk upphandlingspolitik från Västtrafiks sida driver utvecklingen helt fel förbättrar inte bilden. Någon gång i vecka 40 får vi veta om vi är friställda i mitten av 2009.


Vår ärrade chaufför har många, många gånger framhållit det sjuka i att kollektivtrafik skall upphandlas genom anbud eftersom de negativa konsekvenserna är så pass omfattande. Kollektivtrafik skall drivas av en svensk huvudman och vara uppdelad i lokalområden för att vara hanterbart.
De fackliga företrädarna skall slå vakt om sina medlemmars intressen - vilket absolut inte är fallet just nu. Kollektivtrafiken är en både viktig och nödvändig samhällsfunktion som inte ska plottras bort via anbud och trångsynt ekonomiskt tänkande. Den är betydligt miljövänligare än bilen. Dessutom finansieras huvuddelen av all kollektivtrafik via skattsedeln. Nu har trafikhuvudmännen, där vårt Västtrafik är en, i sin iver att pressa kostnaderna skapat en märklig ambudskarusell där bussbolagen skall stå med mössan i handen och be att få köra trafik till vilka underpriser som helst och där resultatet blir rätt märkligt. Underhåll av bussar inklusive däck dras ner till under minimum. Tjänster görs så långa att förarna i princip blir trafikfarliga.
Anbudssystemet håller också på att skapa ett obligopol som i princip slår ut anbudssystemet och som på sikt gynnar de utländska bussföretag som opererar i Sverige.
Det som händer i Umeå är ett av många skräckexempel på vad systemet skapar och som inte gynnar någon part.
Erfarenheterna från de upphandlingar som varit är knappast uppmuntrande. Vid varje avslutad upphandling har vinnaren fritt kunnat välja och vraka bland de friställda förarna och pressat deras löner och arbetsvillkor i botten. Inte minst arbetsvillkoren! Den minnesgoda minns säkert hur mycket en 13 timmarstjänst är värd när man bara får betalt för 5 timmar. Frågan är om skattemyndigheterna ens godkänner dubbla eller tredubbla arbetsresor på en dag!
Anbudssystemet innebär också att de så kallade trygghetslagarna på den svenska arbetsmarknaden slås ut...
En annan ordning för att driva kollektivtrafik krävs... som vår förare nyss skissade på här ovan.


Åter igen har en full bussförare undergrävt förtroendet för en hel yrkeskår.... 1,36 promille enligt pressuppgifter. Det trista är att dessa rattfulla förare inte bara ställer till det för sig själva. Deras beteende drabbar också alla andra som kör buss. Det är denna typen av bussförare som tvingat fram nykterhetskontroller och blåsapparater och annan skit som drabbat branschen - som ett resultat av att kanske 1 promille av förarna inte kan sköta sig och inte sollas bort redan innan de hamnar i en buss.


Trycket på att få bort genomfartstrafiken i Borås gör att alla tänkbara krafter nu agerar för att färdigställa riksväg 27. Vi som bor söder om Borås är överlyckliga. Vi kan ta riksväg 27 till riksväg 40 utan att passera Borås... Vår förare väntar otåligt.


I Skene satsar man nu ännu tuffare på att ge de äldre billig kyld mat som tack för ett långt yrkesliv. Så snart dom gick från producerande till tärande blev dom ett problem... undra just om gubben på teknik- och samhällsraseringskontoret ger sina åldrande föräldrar samma billiga frysta mat... jasså inte!




Buzznet :

16 september 2008

Tisdagen den 16 September anno 2008


Samtliga analyser indikerar problem med bussars trafiksäkerhet på is- och snöväglag. Forskarna uttrycker sig dock, som vanligt, försiktigt och diplomatiskt. Självklart är det så att däckens kvalitet och typ har betydelse och slarv och kostnadsjakt på detta området kan stå ett bussbolag dyrt...mycket dyrt. Fordonet skadas, passagerare skadas och föraren skadas och samtliga faktorer skapar onödiga kostnader hos bussentreprenören. Vår chaufför fnyser!
Man kan till exempel konstatera att på de styrande framhjulen har 91% av alla bussar sommardäck (rulldäck) på vintern. Detta gör bussen oerhört beroende av väghållarens skötsel av vintervägarna - och busstrafik går ofta - med skolbarn i - på vägar med lågprioriterad vinterväghållning. Kostnadsjakten innebär att området befinner sig på stenåldern.
Något som under lång tid förvånat vår förare är bristen på logik... Man kräver bussar med säkerhetsbälten, men accepterar olämpliga däck. Dessutom accepterar man att dessa bussar med bälten och mindre lämpliga däck skall köra skolbarn till och från skolan på vägar som har mycket låg prioritet vad det gäller halkbekämpning... Mycket egendomlig logik på min ära tycker vår förare.


Ett annat område av trafiksäkerheten som också stampar i stenåldern är bussförarnas arbetsmiljö. Forskning visar "att det finns en hel del att fortsätta utveckla och förbättra vad det gäller både den fysiska och psykosociala arbetsmiljön för bussförare." Vår slöa bussförare säger bara..det menar Du inte!? Han tror att 99,9% av alla yrkesverksamma bussförare skriver under på detta.
Som ett brev på posten dyker det upp uppgifter om att chefen för Spårvägens busstrafik i Göteborg döms till 4500:-- i personliga böter på grund av trafikfarliga bussar! Låter Umeå bekant? Har vi inte hört om polisens flygande kontroller i Göteborg tidigare? Jupp! Ytterligare ett argument för att nuvarande upphandlingssystem inte fungerar.... Så lägg ner det.
Fast vår förare är besviken på att chefen för Spårvägens busstrafik delvis skyller på förarna... lågt- mycket lågt!


Vår trevliga förare spår att antalet resenärer i kollektivtrafik i glesbygd kommer att öka dramatiskt allt eftersom möjligheterna att köpa drivmedel utanför städerna försvinner. Bensinstation efter bensinstation läggs ner och det står inte länge på förrän alla är borta.... Även i medelstora tätorter försvinner det tankställen undan för undan.


Vid inlämning av bussar Strömsdal, skall föraren kontakta verkstadspersonal för besked om var bussen skall parkeras. Tycks vara en ny grej...alla bussar på Strömsdal har numera en fast numrerad plats och då kan ju inte depåbussarna komma in och ställa sig hur dom vill! Undrar om vi har kvar en snutt på F-platsen? Vår förare missade detta vi senaste besöket.


Bloggarna är både opinionsbildande och folkbildande påstås det. Vissa har efter hand blivit inflytelserika debattörer. Vad är då en blogg egentligen? Det skall vara en slags dagbok på nätet, där läsarna kan lämna kommentarer. De första dök upp i mitten av 1990-talet, men bloggarna slog igenom i Sverige runt millenieskiftet. Många har blivit viktiga forum för företag som vill göra textreklam. Och det är fortfarande färre än 10 procent av svenskarna som läser bloggar, så man kan ju undra varför dom håller på tänker vår förare.


I början av veckan firade Kanal 5, som vår förare inte kan se, triumfer med tv-galan Kristallen och lekprogrammet Vem kan slå Filip & Fredrik. Båda programmen tog sig in bland de tio populäraste TVprogrammen förra veckan. Vår förare häpnar! TV 6 fick en stor framgång på söndagskvällen med sitt lekprogram Hål i väggen. Hela 580 000 svenskar valde att se kändisar som Björn Gustafsson, Henrik Schyffert och Linda Rosing brottas med en vägg. Tittarsiffran är den högsta som TV 6 har fått för en egen produktion och TV 6 är en fri kanal som alla kan se.






Buzznet :

14 september 2008

Söndagen den 14 September anno 2008


Det finns verkligen skräckexempel på hur det kan gå när en upphandling av kollektivtrafik går rejält snett. Det som skett och sker uppe i Umeå är ett praktexempel på att systemet borde avskaffas - eftersom det bevisligen innebär fler nackdelar än fördelar och att det skapar livsfara i trafiken och en osund miljö för både passagerare och förare...


Politiker har snackat med bussförarna i Umeå. Dessa har fått höra om allt ifrån inställda turer, stressig arbetsmiljö och om bussar med körförbud. Bilden har bekräftats av lokala tidningars berättelser om både chaufförernas och resenärernas missnöje med hur kollektivtrafiken i Umeå fungerar. De politiker som lyssnat på förarna undrar om det inte är läge att riva upp avtalet med Swebus och låta Umeå kommun ta över busstrafiken igen. Vår förare undra lite fundersamt på vart kommunen skall hitta alla friska nya bussar över en natt som inte Swebus kan få fatt i.


Lokalbussarna ägdes och drevs av kommunen fram till för tre år sedan. Då lades lokaltrafiken ut på entreprenad och upphandlingen togs över av Länstrafiken. De senaste månadernas busshaverier har gjort att Länstrafiken krävt Swebus och andra underleverantörer på stora summor. Bekymren för Swebus fortsätter. Vikariebussarnas fel och brister har nu lett till att Swebus ska betala sin uppdragsgivare Länstrafiken stora belopp i viten på grund av att flera linjer fått ställas in. Det är passagerarna som blir drabbade (och förarna). Avtalet som Swebus och Länstrafiken tecknat är 6-årigt och starten har inte varit så lyckad. Busschaufförerna tycker att man borde ha kunnat lyssna mer på dom, som vet hur situationen ser ut. Problemet är att inget bussbolag skulle erkänna att en busschaufför har rätt! Om ett förslag kommer från en förare är det per automatik dåligt och ej genomförbart! I Umeå har förarna klagat i tre månader på både Länstrafiken och Swebus, men självklart inget har hänt. Det råder stor osäkerhet när man kliver in i bussen på morgonen. Man vet inte om den kommer att orka rulla hela dagen. Passagerarna skyller, i sin okunnighet, på busschaufförerna när bussen är försenad eller går sönder - och det i sin tur skapar en otrevlig arbetsmiljö för föraren. Ett vanligt morgonutrop i internhögtalarna (när dom råkar fungera) är att idag fungerar inte stoppknapparna. Nu verkar det som om Länstrafiken kommer att kompensera bussförarna ekonomiskt för den psykiska påfrestning som situationen skapat. Det skall bli intressant att få veta om detta verkligen kommer att ske. Inte heller biljettautomaterna fungerar som det är tänkt. Defekta fordon och ett icke fungerande betalsystem... Ett intressant scenario för ett totalt kaos...
Lägger man sedan till uppgifter om mögliga bussar och vagnar som tar in avgaser blir bilden än mer kaotisk. Bygger man sedan på med dörrkrångel, att AC-saknas, att fordonen stannar på linjen, att vagnarna har hög ljudnivå, att remmar slirar så det tjuter och så vidare och sedan spär på med några punkteringar, rasande kylsystem och remmar som brister blir kaosbilden än tydligare... fast egentligen är allt detta sviterna av bristande vagnvård/underhåll - ett resultat av upphandlingspolitiken, liksom det faktum att man faktiskt inte kan få sin nya buss dagen efter det man beställt den.


Av pressklipp och annan information framgår det att en del av de bussar som Swebus i Umeå använder sig av har passerat bäst före datum och att viten får betalas rätt ofta. Vad som också framgår av pressklipp och annan information är att media inte tittar särskilt mycket på hur detta kaos påverkar förarkåren. Hur ser deras tjänster ut? Hur ser ett omlopp ut? Hur ser tidsschemat i ett omlopp ut med körtider från en punkt till en annan, raster, pårustning och avrustning, säkerhetskontroll etc.... Vår käcke gubbe läser om uttjänta bussar som skapar kaos i busstrafiken och att Umeås bussförare har fått nog. Tydligen har situationen utvecklats så att den lokala Swebus-organisationen är överkörd och att Länstrafiken nu snackar med Huvudkontoret istället. Minns vår förare rätt är detta icke första gången Swebus är ute i blåsväder. Det som inte står är alltså hur detta strul påverkar förarkåren och deras bemötande av alla irriterade kunder. Det är påfrestande att ständigt få ta emot klagomål från allmänheten när man inte ens är orsak till bekymren - det känner vår egen förare väl till. Han har fått sin beskärda del under ett långt bussliv.


Swebus tog alltså hem den senaste upphandlingen och tog över lokaltrafiken i Umeå i juni 2008. Avtalet innebar att Swebus behöll 20 av de gamla bussarna samtidigt som man skulle sätta in 17 nya bussar. De nya bussarna är beställda men levereras först vid årsskiftet. Samma gamla vis. Och i det fallet är det väl tveksamt om Swebus ensamt är skyldiga eftersom tiden mellan antaget anbud och trafikstart inte alltid är riktigt anpassad till verkligheten. Så då fick Swebus lånat in bussar från andra håll i landet, så kallade vikariebussar, som nu rullar på Umeås gator. De andra Swebus-distrikten släppte knappast iväg sina bästa fordon så de inlånade bussarna är typiskt nog i dåligt skick. Beställaren tycker naturligtvis att ersättningsbussar ska hålla samma utrustningsnivå och standard som de nya, även om de är begagnade. Tydligen hade Swebus lovat det. Låter lite blåögt tycker vår chaufför.


Vi får hoppas att krisen i Umeå sätter fokus på det underliggande problemen som upphandlingssystemet i nuvarande form ställer till med. Vår förare är fortfarande inte övertygad om att anbud och upphandlig är en bra lösning för kollektivtrafiken. Umeå-fallet pekar på motsatsen och rent generellt skapar det ryckighet och dålig kontinuitet i en tid då man allmänt strävar efter att fler skall åka kollektivt. Men i system som inte fungerar likformigt över tid uppstår tvivel om dess förträfflighet och man väljer bort kollektivtrafikalternativet.




Buzznet :

11 september 2008

Torsdagen den 11 september 2008





Här brukar vår skolbusschaufför sladda med bussen.... Vår förare häpnar. Hörde han rätt.... går det till så? Inte undra på att det finns skolbarn som blir åksjuka och spyr i bussen... Tyvärr skojade dom inte.
Det är roligt nästan aldrig säger vår förare och tydligen är det ett utbrett fusk att köra med andra fordon än det som avtalats... Det rätta fordonet är på annat uppdrag och då sätter man in ett annat fordon som saknar rätt utrustning eller inte har rätt logotype eller färg eller nått annat väsentligt. Sedan skyller man på att fordonet är på service, har punktering eller vad det nu är för svepskäl...


I Frankrike går det just nu protestvågor mot nån ny databas som skall upprättas "för att skydda landet mot terrorism"! Tydligen kan grannens nyfödda grabb vara en blivande terrorist per definition. Vår förare tycker sig förnimma likheter med FRA-lagen i Sverige. Det förefaller som övervakningssamhället inte riktigt lyckats övertygat sina innevånare om dess förträfflighet. Folk är hälsosamt skeptiska, tack och lov.


Så "råkade" vår förträffliga förare läsa Swemickes Blogg och då gjorde gubben en reflektion. Det var väl bara för några dagar sedan man berättade om äldreboenden där man lade gästerna för natten vid pass 14:00 - 15:00 och sedan glömde att byta blöjor och allt vad det nu var. Frågan som inställer sig blir om gästerna är till för personalen eller ??? Man kan verkligen undra! Vårt grannland i öster verkar inte vilja få återinvandring av 40-talister som lämnat landet tidigare av olika skäl. I ett mail får gubben veta att Världens Bästa Regering tycker att arbetsmarknaden för svenskar är i stort sett hela världen och i vart fall EU. Får Du inte jobb där Du bor får Du vackert flytta till jobbet oavsett det ligger i Stockholm eller i Oslo. Och personer med icke kroppsarbete som t ex akademiker, som dessutom vanligtvis ligger i de översta löneskikten förväntas icke ta pension vid 67 års ålder. Eftersom dom inte är kroppsarbetare borde dom kunna jobba en bra bit efter fyllda 70 år. Kan det vara nått skumt med pensionssystemet? Har man nallat i kakburken? Frågorna hopar sig.
Och i Borås går det inte att få en permobil som skulle ge livet livskvalité för en strokedrabbad. Kostade nog pengar...money makes the world go around!



Världens Bästa Regering vill införa en obligatorisk arbetslöshetsförsäkring. Från Kommunals sida är man väldigt tydliga och säger blankt NEJ till förslaget. Tror faan det. Då tappar man ytterligare greppet om pengar och medlemmar. Att man säger NEJ är inte som en omtanke om sina medlemmar utan ren egoism. Man tappar makt och inflytande...





Buzznet :

10 september 2008

Onsdagen den 10 september anno 2008


Med en dåres envishet hävdar vår chaufför att en av de faktorer som skapar sammanhållning är språket....Om man inte förstår vad den andre säger uppstår problem både i arbetslivet och i det privata umgänget. Nu när världens bästa regerings ombud skall ha kvartssamtal med nyanlända och sedan slussa dom vidare till orter där dom passar in i arbetsmarknadsprofilen uppstår en konflikt. Om man flyttar till den ort man blir anvisad så gäller det att vara duktig i SFI om man vill få kontakt med resten av samhället. Å andra sidan vill man bo där resten av släkten bor, skita i SFI och kunna umgås inom släkten i sitt eget lokala språkområde. Alltså betyder språket väldigt mycket. I den situationen skall man nog se följande inpass: Föraren på denna buss borde sig lära pratta svenska. Min dotter skulle gå av bussen. Hon stod vid bakdörrarna, men han stängde dem igen innan hon hunnit hela vägen upp, innan hon hunnit av. Hon ropade men han reagerade inte. Hon fick gå av inne i Limmared. Häromdagen missade samma förare avfarten till Rodenlund och alla ropade år honom, men han gav ingen notis om det! Min dotter har fått gå 2 ggr på vålldigt kort tid.
Språksvårigheterna känns rätt så tydliga... En total brist på kommunikation. En lite annorlunda kommunikationsbrist är detta exempel på (det är en linje 350 på väg in i Borås och nästa stopp är alltså Bryggaregatan och inget annat): Kund har rest med buss 350 från Lockryd mot Borås. Kund trycker på stoppknappen för att kliva av vid Söderbro. Chauffören stannade inte trots sotppknapp utan körde förbi.
Snälla Synpunkten - det känns lite onödigt att skicka ut klagomål på förarna när det är kunden som inte förstått vad som står i tidtabellen. Det är nog trots allt en kommunikationsmiss som Västtrafik får ta på sig....
Men seriöst så har språket en enorm betydelse för mänsklig kommunikation....


När man kör buss på vår förares depå rekommenderas att man har en stjärnmejsel och en lagom stor skiftnyckel med sig.... ovärdeliga hjälpmedel i vardagen.


Så blir vår förare nyfiken - en viss busstillverkare skall strax vara klar med sin nya hybridbuss som reducerar bränsleförbrukningen med 30%. Det rör sig om en stadsbuss och Göteborgarna lär bli de första som får provåka. Det som känns lite märkligt är att man bibehållit dieseldriften... I Borås är det biogas som gäller och då känns dieseldrift, om än reducerad som lite föråldrat. Diselmotor och elmotor i skön förening och hybridbussen kan ta fler passagerare än motsvarande buss med enbart en dieselmotor.. se där en morot.




Buzznet :

09 september 2008

Tisdagen den 9 september anno 2008


Som jag ser det så är det i dagsläget lika lönsamt att ha pengarna i madrassen som på banken och fördelen är ju att ingen ser dom i madrassen. Näringslivs VD och konstnärlig ledare - finns det likheter och skillnader? Är det skillnad på ledarskap inom näringsliv resp. kultur? Annars är goda ledarskap viktigt för det personliga varumärket. I en tid när vi styrs av ideal, inspiration och intressanta historier blir kommunikation som bygger på personlighet och passion allt viktigare. Att nå fram genom bruset handlar många gånger om att bli mer personlig och tala från hjärtat. Vi har ju många idrottsprofiler som också är vandrande varumärken och agerar därefter såklart. Hur ser Ditt varumärke ut? Otydligt ledarskap och otydligt beslutsfattande är vanliga orsaker till att företag misslyckas med att möta ny konkurrens eller att få de bästa medarbetarna. Hur kan Du öka din förmåga att skapa en bra dialog om krav och förväntningar? Det är en bra fråga - fast vår vän chauffören undrar om tankesättet är tillämpbart på busschaufförer.


I Alingsås förbereder man sig för att erbjuda gratis kollektivtrafik i höst...eller nästa höst. I alla fall en gratis höstmånad. Vår chaufför undrar hur svårt det kan vara och få en enhetstaxa inom hela Västtrafiks område? I dagsläget verkar det vara omöjligt eftersom olika utspel inom kollektivtrafiken ingår i valpropagandan för partier i maktposition.


Det kära språkrådet har nu gett sig på skrivregler för e-post, sms och bloggar... Så nu måste vår chaufför jaga ut och hitta Svenska skrivregler (senaste utgåvan). Man ska i alla fall anpassa texten efter mottagaren, men det gällde ju redan på snigelpostens tid ju! Sedan påstås det att chefen ser när Du privatsurfar - jojo om chefen fixar det är han inte dålig tänker vår rattvändare. Hur i hela friden privatsurfar man på "hajen"... Det har gubben inte riktigt kommit på än..men det kanske finns någon hemlig uppgradering till systemet. Frågan är väl hur stor andel av den arbetande befolkningen som överhuvudtaget KAN surfa på jobbet? Påståenden om övervakning även på detta området känns lite som överkurs...


Att mobilen stör jobbmöten skrivs det om då och då - men att en vrålande mobiltelefonör på någon av de främre platserna i en buss skulle förstöra bussresan för sina medpassagerare eller störa bussföraren och äventyra trafiksäkerheten är det min själ ingen som gör rubriker på. Gör en SIFO-undersökning om den saken så får vi se hur de siffrorna ser ut....Räknas lektioner i skolan som jobbmöten?


Idrottsjippo och öltält! Vår vördade busschaffis får inte ihop idrottens ideal med öltält - det luktar mer pengar och övergivande av de grundläggande principerna i idrott. Öl räknas väl som doping eller.. hur var det med den dyngraka ryssen i höjdhopp? Fasen vet, tänker gubben, det verkar som alla nobla principer inom idrotten offrats på kejsar Mammons altare.


Kejsar Mammon firar just nu nya triumfer...Här på landet spara folk på elen så det står härligt till! Det är braskaminer, solpaneler, pelletspannor, enegiglödlampor och så vidare.... Vad gör elbolagen då? Jo dom höjer den fasta leveransavgiften! Ju mer vi sparar ju högre blir den fasta leveransavgiften....
Så läser vår luttrade chaufför i Expressen: "Gissa vilka som får de högsta bonusarna vid årets slut?" Vad som inte direkt stod fast ändå var det är Du som är förloraren, för det är Du som får betala dirrarnas bonusar. Det rörliga elpriset rusar iväg på grund av påstådda brister på el. De överfyllda vattenmagasinen är nästan tomma (snyft, snyft). Vi har visst en produktionskapacitet på el upp till 29 000 Megawatt, men eftersom vi ska simulera underskott tar vi bara fram cirka 55% eller 16 000 Megawatt. Och vilka får betala för denna "brist på el"... Just det vår chaufför och Du. Faktum är att Sverige exporterar mer el än man importerar. Mycket märkligt med tanke på elbristen. Vår chaufför grunnar lite på vart gränsen för bedrägeri har tagit vägen, speciellt i en monopolsituation som denna. För visst rör det sig om monopolfasoner!




Buzznet :

07 september 2008

Söndagen den 07 september anno 2008

Det åkte med en riktig gentleman på fembussen, observerade vår trevliga förare. Det steg på en snygg yngre dam vid badhuset och genast körde han upp sin fru för att damen skulle få en sittplats.... visst var det en sann gentleman.


Tjänst XXX
05:20 - 08:20 Linjekörning
08:20 - 10:35 Rast obetald
10:35 - 12:05 Linjekörning
12:05 - 12:50 Rast obetald
12:50 - 14:20 Linjekörning
14:20 - 15:25 Rast obetald
15:25 - 16:50 Linjekörning
16:50 - 17:05 Rast obetald
17:05 - 18:45 Linjekörning
Ramtid 13:25
Betald tid 09:05
Procenttal 68%
Rätt mycket obetald tid som inte kan utnyttjas...

Hittade en annan kul variant också!
Tjänst YYY
06:30 - 08:00 Körning
08:00 - 14:55 Obetald rast
14:55 - 17:00 Körning
Ramtid 10:30
Betald tid 3:35
Procenttal 32,5%


Så här kan det tydligen fungera enligt TAXI-avtalet och det var visst det som Göteborgs Buss skulle köra färdtjänsten i Borås efter ... ljuvligt
Är det någon bloggläsare som kan fixa vår ärande chaufför det senaste taxiavtalet? Det skulle vara tacknämligt.
Avtalet förefaller vara ytterst flexibelt när det gäller arbetsgivarens tolkning så det är nog inget att bli förvånad över att det är populärt inom branschen. Man kan tydligen skita i både ramtid och rastregler med mera....


Turbulensen kring kontokort tätnar. Bankerna vägrar i princip att avslöja hur låg säkerhet systemet har och hur dåligt skyddade Dina pengar i själva verket är. Samtidigt strävar kollektivtrafiken mot den kontantlösa bussen med en möjlighet att använda bankkort som betalmedel istället för kontanter. Det känns lite kufiskt. Kollektivtrafiken skall alltså bidra till att ett dåligt kontokortssystem skall få ytterligare användningsområden... Bankerna väger helt kallt kortintäkter mot förluster och så länge kortintäkterna är större än omaket med förluster görs inte särskilt mycket åt säkerheten. Att uppgradera till kontokort med högre säkerhet är inte direkt högaktuellt - det lär det bli den dag allmänheten tappar förtroendet för systemet....


En sak som bussbranschen gärna förtiger är större bussolyckor: 1988 i en tunnel i Norge, 1990 söder om Mora, 1990 Sandviken, 1991 Bollnäs, 1991 Hamar i Norge (svensk buss), 1992 Karlstad, 1993 Östersund, 1994 Askersund, 1998 Enköping, 2001 svensk buss i Köpenhamn, 2001 Timmerbil/Skolbuss i Sundsvall, 2002 Mantorp, 2002 Norrköping, 2002 Råneå, 2003 Fagersta, 2005 brinnande turistbuss med svenskar i Polen...
Men tittar man kritiskt är bussolyckor mycket ovanliga...så det går alltid att måla upp en vrångbild genom att stapla händelser på varandra, men när man ser spridningen och omfattningen inser man att det i själva verket är mycket säkert att åka buss i Sverige....


Tysta fordon blir faktiskt till problem för vissa grupper i samhället och det är inte alltid man reflekterar över sådant. Men de synskadade förlitar sig på sin hörsel och om då bussen eller bilen går alltför tyst hör dom alltså inte att det kommer en buss eller bil. Så i tysta elbussar och elbilar måste man nu installera lite oljud så att dom hörs....


Man kan ju ibland undra om det är bra eller dåligt att bemanningsföretagen blir fler och fler...Å ena sidan är det ett tydligt tecken på att den svenska industrin blir mer och mer lättfotad och att arbetsmarknaden blir mer och mer temporär. Å andra sidan kanske det är bra att ha ett slags buffertföretag som hyr ut arbetskraft och som planar ut toppar och dalar på arbetsmarknaden. En gång i tiden var en sådan verksamhet straffbelagd, men det är andra tider nu!


Som en aktuell händelse kan man nu läsa om husvagnen...fast dom kallar av någon anledning husvagnen ett mobilt hem??? En husvagn är i alla fall kopplat till en kärlek till campinglivet. Numera används husvagnen året om och man slipper trädgårdsarbete? En husvagn tappar sedan ytterst långsamt i värde. Som sagt så finns det ett gäng entusiaster som bor i husvagn året runt. Vår chaufför misstänker att en del av dessa gör det eftersom det är den billigaste boformen...


Vår förare undrar lite försynt hur det går i Umeå? Vill någon berätta?




Buzznet :

06 september 2008

Lördagen den 6 september anno 2008


Den svenska medellönen är nu 25.800:--/mån... och dit har vi en bra bit kvar faktiskt....och med tanke på räkneexemplet häromdagen så torde vägen till den svenska medellönen för förarkårens del vara ljusår från den där svenska medellönen. Men vår förare gjorde lite räkneövningar på några av hans tjänster och fann att tjänst 1 hade en faktor på 76,19% - tjänst 2 på 96,72% - tjänst 3 från 65,87 till 70,25% - tjänst 4 mellan 76,14% till 91,30% och slutligen tjänst 5 på 93,88%. Så det är inte så illa i alla fall, utom i ett par fall....så vi alla får jobba på att förändra dessa till det bättre.
I sammanhanget hörde vår lyssnade förare ett unikt sätt att räkna tjänstgöringstid - ett antal förare tyckte att det var helt i sin ordning att komma till jobbet säg 30 innan man fick betalt bara för att fixa till bussen alternativt stanna kvar 1 timma efteråt på obetald till för att städa, tanka och vad som krävdes just då och i det perspektivet blir %-satserna lite annorlunda.


I Göteborg skvalpar det ännu om att sälja ut busstrafiken ur Göteborgs Spårvägar och det borde skapa oro och undran. Den här branschen är allt annat än en guldgruva. Samtidigt läser man om nätverk som skall stärka kvinnliga företagare i Svenljunga. Vår förare vet precis vem som skall vara ledare och konsult för det gänget...Vår förare har träffat käringen och hon har attityden att ingen får ifrågasätta henne! Om man gör det är man uppkäftig, en som letar fel och en allmänt otrevlig person. Nej det gäller att vara vattenkammad och mesig. Nätverket i Svenljunga lär heta Qvims. Tydligen stort behov av sådant nu för tiden...


I Borås & Göteborg skriker man efter P-platser i stadens centrum....Stäng av staden och se till att kollektivtrafiken får mer att göra. Det finns ingen anledning att fylla upp städerna med bilar. Det känns som ett feltänk, för att snacka nysvenska. Annars är t ex Göteborgsregionen minus Borås (dessvärre) en av de 5 bästa arbetsmarknaderna i Sverige. Om Borås med omnejd varit en av de 5 bästa hade det gynnat de som jobbar inom kollektivtrafiken...


Nu har vår förare lite problem med svenska språket efter dagens nyhetsinslag.... Offentliga handlingar är inte så där offentliga..Någon som heter Yrsa vill ändra på offentlighetsprincipen så att offentliga handlingar inte får göras offentliga...men dom skall låtsas vara offentliga... Vår förare inser att detta är överkurs...men det verkar stämma in i tidsandan.. övervakningssamhället och att undanhålla så mycket som möjligt från allmänheten för det kan tydligen uppmuntra till terrorism...det duger till ursäkt för det mesta i dagens samhällsanda - i alla fall bland det skikt som inte vill bli av med makten.


Busskurer är väl inte uppehållsrum för ungdomar som saknar annan plats att vistas på? Dessa skall inte fyllas av cigarettfimpar, portionssnus, spottloskor, tomma starkölsburkar, alkoläsk, sprit eller vara en urinoar. Sedan tror inte vår förare att väderskydden byggdes för att skydda trimmade EU-moppar, cyklar och annan transportutrustning.


Radio 7 lär ha haft något programinslag om användningen av säkerhetsbälten i bussar med sådana finesser. Det programmet borde gå i repris några 100 gånger för det har nog inte gått in riktigt på alla håll är vår förare rädd för... De små skolbarnen är faktiskt duktigare på att använda bussbältet än de vuxna...




Buzznet :

04 september 2008

Torsdagen den 4 september anno 2008

Ibland är det kul att räkna så där lite basic som man brukar säga tänker vår ärrade chaufför.
För en ramtid av 7 timmar och 40 minuter får Du betalt 4 timmar och 15 minuter vilket innebär att Du får betalt för 56% av den tid Du är bunden i tid och rum. Det i sin tur innebär att om Du då har en timpeng på säg 129:-- så är dess rätta värde enbart 72.24 kr/tim... Och detta är i mångt och mycket hela persontransportsektorns grej... Den effektiva timlönen är rejält mycket lägre än Du tror.
Dom som lånar ut pengar tvingas av lagar att redovisa den effektiva räntan...På varje tjänst som ett kollekivtrafikföretag ger ut skulle man på samma sätt tvingas sätta ut den effektiva timlönen... Då skulle kanske några förare vakna till.... och börja fundera på vad dom sysslar med...

Arbetsgivaren räknar minsann på effektiv fakturerbar arbetstid så det torde vara hög tid att arbetsutförarsidan lär sig räkna på samma sätt.


God Natt säger vår förare och räknar dagarna till vecka 39....




Buzznet :

03 september 2008

Onsdagen den 3 september 2008


Vadå enkelriktat gatuslut tänkte damen och blinkade vänster och körde lugnt vidare mot enkelriktat...i Borås!
Hosta på fel ställe i Svenljunga så vet strax alla i lunchrummet på BL det. Något värt att konstatera. Du är alltid sedd vart Du än befinner Dig.
Fotbollsspelare till salu...inga bussförare till salu... Fast om någon månad kan det bli ett gäng bussförare över....
Avgiften för borttappade skolkort skall nog höjas eftersom Västtrafik börjat ta ut en avgift av skolorna när en elev förlorat sitt busskort och vill få ett nytt.
Att våra hållplatser används som rökruta och supzon torde inte tillhöra de aktiviteter som lockar resenärer till kollektivtrafiken.
Bussar borde vara mobiltelefonfri zon. Speciellt för "hörselskadade" passagerare som är väldigt angelägna om att hela bussen hör att hon talar i sin mobil och ytterst få förstår vad hon säger.
Den lista på farliga hållplatser som BT publicerade här om dagen skrapade bara på ytan...det finns mängder av livsfarliga hållplatser utanför städerna...och på sina håll även i städerna. Och vissa hållplatser finns bara när långtradarna inte har parkerat där.


Låt barnen leka med elden. Inget dataspel i världen kan lära barn hur eld verkligen fungerar. Det måste de få komma underfund med själva.
Ge barnen en egen schweizisk armékniv. De kommer att minnas dagen de fick kniven resten av sitt liv. Det enda du behöver lära barnet är att alltid anfalla ifrån kroppen och utåt. Och att alltid hålla bladet knivskarpt. Det har dom lärt sig i Storbritannien. Antalet knivdödade där stiger hela tiden....
...Vår förare kan inte låta bli att fundera på begreppen onödig, överflödig, oanvändbar. För när industrin blir så effektiv att det bara behövs några få individer för att sköta hela rubbet infinner sig i vart fall två frågor...
1. Vem skall konsumera?
2. Vad skall folk göra istället? Dom behövs egentligen inte eftersom dom blivit överflödiga...
3. Pengar har bara ett syfte - att växa till mer pengar utan att producera något....
Lönsamhetsbegreppet bör nog synas från mer än ett håll, misstänker gubben...det är det där krångliga med orsak och verkan.... reaktion & motreaktion.


Nästan var femte svensk anser att jobbet påverkar deras hälsa negativt, och lika många får skuldkänslor när de stannar hemma på grund av sjukdom. Den främsta orsaken till ohälsan är brist på beröm från chefen. (Rätt kul påstående tycker vår chaufför som inte träffat chefen på flera år och än mindre hört några berömmande ord). Närmare 1000 svenskar har fått frågor kring hälsa och jobb. Övertid, för höga förväntningar och brist på erkännande från arbetsgivaren uppges vara de främsta orsakerna till ohälsa, stress och sömnlöshet. 85 % av de tillfrågade i undersökningen anser att arbetsgivarna har ansvar för att bidra till deras hälsa och friskvård. Gym, flexibla arbetstider och mindre stress på jobbet skulle bidra till medarbetarnas välmående. (Här brast det för vår förare...har man aldrig hört talas om kollektivtrafikbranschen?) Undersökningen har gjorts i sammanlagt 33 länder och de länder där de tillfrågade uppger störst arbetsrelaterade hälsoproblem är Japan, Kanada, Ukraina och Finland. I Japan uppger hela 60 % att jobbet gör dem sjuka.


Domstolen fann mannen skyldig till att ha onanerat på bussen och då sexuellt ofredat en kvinnlig medpassagerare. Något sådant händer aldrig på min buss minsann. Lite rajtan kunde det väl få vara ibland! Inte alltför ofta, men ibland!


Världens länder kommer högst troligen att misslyckas med att sänka utsläppen av växthusgaser. Olja och kol fortsätter att vara de dominerande energislagen de kommande decennierna, enligt en ny rapport. Och vår chaufför blev inte det minsta förvånad för några rader längre ner kunde han läsa att Bilindustrin har vunnit en delseger i EU-parlamentet om nya regler för att minska bilarnas koldioxidutsläpp. Sent i går kväll röstade EU-parlamentets industriutskott för att lätta på EU-kommissionens krav. It's all about money! Vart tog kollektivtrafikalternativet vägen - Hallå eller!?


Tre tonårsflickor i Pakistan ville gifta sig med vem de ville. Då blev de levande begravda ihop med två andra kvinnor. Dåden försvaras av en parlamentsledamot som "våra normer". Det känns som om den där parlamentsledamoten skulle begravas levande HAN också, och alla av hans sort! Det är en skev värld vi lever i...Tänk vilka uttryck maktbegär kan leda till....




Buzznet :

Tisdagen den 2 september 2008


Vår chaufför läser med stigande förvåning en lång artikel om Idol 2008 där musikbranschen sågar programmet. "Inga Idol-artister håller i längden." Gubben undrar om detta bara är textreklam eller om branschfolket verkligen är så enfaldiga. Programmet Idol 2008 och dess föregångare har blott ett enda syfte och det är att sälja reklamtid...allt annat är bara rökridåer. Alla TV-program i de kommersiella kanalerna har bara ett syfte nämligen att locka så många tittare som möjligt för att kunna sälja reklamtid så dyrt som möjligt. It's all about money!


I detta läget kan man möjligen tycka synd om familjen som fick avslag på sin bidragsansökan om balklänning till sin dotter som skulle ta studenten. Balklänning är inget krav som ryms i begreppet skälig levnadsnivå! Undrar just om dottern höll med? Skulle tro att de flesta av dagens kvinnliga studenter har en helt annan uppfattning än den där Länsrätten.


GS har förlorat stora summor på sin bussverksamhet läser vår förare i tidningarna. Nu ska Stadskansliet i Göteborg utreda om den går att sälja ut. Den bristande lönsamheten är ett problem. Berätta nått nytt grymtar gubben. Än har politikerna i Göteborgs stad inte tagit något beslut om att sälja ut bussverksamheten - bara att utreda förutsättningarna. Något som Borås Stad gjort ett antal gånger med Borås Lokaltrafik. Stadskansliet i Göteborg fick på måndagen uppdraget av kommunstyrelsens presidiedelegation. Vi ska så fort som möjligt ta fram ett underlag för detta som sedan kommer att stötas och blötas i den politiska organisationen. Utredningen görs eftersom bussverksamheten har haft dålig lönsamhet. Dess förluster har också påverkat hela bolagets resultat. Under arbetet kommer olika bolag på marknaden att tillfrågas om intresse. Det finns ett antal operatörer som kan sköta en sådan här verksamhet. För vår del handlar det om att fokusera på vårt uppdrag och fullfölja våra avtal helt och hållet. Se där - ännu ett offer för upphandlingspolitiken!
Föraren reflekterar över att om cirka en månad (vecka 39) så vet han om han är arbetlös i juni nästa år eller inte... så även gubben är ett offer på upphandlingspolitikens altare - it's all about money!


Apropå det så är det Singelfest på den 6/9 på restaurant Tres i Göteborg....och i morgon är det After Work på Harrys i Borås...fast om det hade med singlar att göra förtäljer inte annonsen lägger chauffören märke till. Men det finns väl tillräckligt många desperata som skulle behöva gå....




Buzznet :

01 september 2008

Måndagen den 1 September anno 2008 - 1:a höstmånaden


I gårdagens blogg gjorde vår chaufför en reflektion om tillståndet för bussförarna och hans och kollegornas arbetssituation....
...vår förare ställde sig sedan en fråga som han inte kunde finna något svar på. Vad har den fackliga organisationen gjort för att råda bot på detta? Om dom har gjort nått så har det inte satt några stora avtryck?
Medge att år 2003 ligger 5 år tillbaka i tiden och då läste vår chaufför en rapport från kollektivtrafikkommittén med rubriken "Dyster bild av förarnas arbetsmiljö". Denna kommitté skall lägga fram ett förslag som i ett slag ska förbättra allt. Man noterar bussförarnas höga ohälsotal och de höga krav bussarbetsgivaren ställer och det obefintliga inflytandet. Likaså observerar KoK den speciella stress som förare i stadstrafik drabbas av. Till sist noterar dessa höga herrar låga löner, ännu lägre status, bussarbetsgivarnas besparingar och pressade körtider. En annan faktor av betydelse var också att arbetstiderna på alla sätt avviker mycket från vad som skulle kunna kallas för normalt. Dessa arbetstider leder till sociala problem på olika nivåer.
Att arbetsgivarna skulle ta tillvara förarnas erfarenheter men så sker ytterst sällan. Som sagt detta skrevs 2003...! Samma år var Heavy Eco Driving högsta mode... och man uppmärksammade arbetsgivarnas attityd att föredra timanställda framför tillsvidareanställda. Arriva hade mer än 50 % timanställda medan Busslink inte hade en enda. GS hade många men ändå inte mer än 30 %. Fackliga röster vill sätta stopp för avarter... detta var för 5 år sedan. Till och med upphandlingssystemet ansågs som ett stort problem från fackligt håll. Som sagt för 5 år sedan...
Samma år kom krav från Arbetsmiljöverket om luftkonditionering i alla bussar. "Det skall finnas klimatanläggning på förarplatsen i alla bussar som körs perioden maj - september." Nu 5 år senare var det dags med en ny värmebölja i bussarna och den lokala pressen gjorde stort nummer av miljön inne i bussen... var tog klimatanläggningen på förarplatsen vägen? Arbetsmiljöverket var tydligen tandlöst...It's all about money.
För 5 år sedan skrev vår åldrande förare en artikel om förarplatsmiljön i bussar och påstod att det inte hänt så rasande mycket på 30 år och det knäppa är att han står fast vid den uppfattningen även efter 35 år.
Summering: Vart tog facket vägen?


I Göteborgsområdet utökas nu kollektivtrafiken. Detta innebär tätare turer och att fler skall avstå från att ta bilen. Eftersom spårvagnar och bussar har prioritering vid ljussignaler får bilisterna givetvis stå tillbaka och det har väckt ont blod hos dom som envisas med att ta bilen in i staden. Vitsen ÄR att kollektivtrafiken kommer snabbt fram på bilisternas bekostnad. Något som dessvärre inte alla har fattat ännu!




Buzznet :