31 augusti 2008

Sista dagen i augusti anno 2008


Samtliga analyser indikerar problem med bussars trafiksäkerhet på is- och snöväglag. Forskarna uttrycker sig försiktigt och diplomatiskt. Självklart är det så att däckens kvalitet och typ har betydelse och slarv och kostnadsjakt på detta området kan stå ett bussbolag dyrt...mycket dyrt. Fordonet skadas, passagerare skadas och föraren skadas och samtliga faktorer skapar onödiga kostnader hos bussentreprenören. Man kan t ex konstatera att på de styrande framhjulen har 91% av alla bussar sommardäck på vintern. Detta gör bussen oerhört beroende av väghållarens skötsel av vintervägarna - och busstrafik går ofta - med skolbarn i - på vägar med lågprioriterad vinterväghållning. Kostnadsjakten innebär att däcksområdet fortfarande befinner sig på stenåldern.
BT tar upp en annan trafiksäkerhetsfråga - hållplatssäkerhet, men tyvärr har dom snävat in det hela rejält... Hela Västra Götalands Regionen utanför städerna har taskiga hållplatser. Graden av farlighet varierar och graden av obekvämlighet likaså. Lägg därtill att man sällan sköter alla dessa hållplatser vintertid. Bilden blir knappast


Ett annat område av trafiksäkerheten som också stampar i stenåldern är bussförarnas arbetsmiljö. Forskning visar "att det finns en hel del att fortsätta utveckla och förbättra vad det gäller både den fysiska och psykosociala arbetsmiljön för bussförare." Vår slöa bussförare säger bara..det menar Du inte!? Han tror att 99,9% av alla yrkesverksamma bussförare skriver under på detta.
Vad är det då som brister - tänker vår trevlige förare (fast han i själva verket är rätt så medveten om det). Vibrationer som skapar ryggproblem och i förarens bussar saknas fungerande säkerhetsbälte. Givetvis bidrar vägbulor, gupp och djävligt illa skötta vägar till ytterligare vibrationsskador. Som vår chaufför påpekat massor av gånger tidigare så är Stress skadligt för hälsan och där bidrar illa gjorda tidtabeller och dåliga scheman i högsta grad. En buss som går i stadstrafik går i en miljö med rejält taskig luftkvalitet och fordonet är knappast utrustat med luftfilter och luftslussar. Att ett riktigt dåligt arbetsschema dessutom bidrar till både stress & trötthet skall man tala tyst om. Så var det detta med orsak och verkan då - en vanlig förarsjukdom är hjärtproblem och vi har väl bara på förarens lilla depå ett antal exempel på det.
Så var det själva förarplatsen då: reflektioner i rutor, siktproblem - speciellt åt höger och i speglar inne och ute, förarplatsutrymmet för litet, placeringen av utrustning för biljetthantering, placeringen av viktiga instrument, säkerhetsbälte saknas eller fungerar inte i många fordon, övervakningskamera saknas, dåliga förarstolar som inte dämpar vibrationer, dragig miljö. Forskarna nämnde inget om att en förarplats i en buss inte klassas som arbetsplats och därmed undgår en massa sunda regler. Med andra ord har det inte hänt så mycket sedan de första bussarna såg dagens ljus.
Den dåliga luftkvaliten i bussar leder till trötthet och huvudvärk - och vår förare kan inte undgå att fundera på hur mycket skit man får i sig under ett arbetspass.
När det gäller buller, infraljud och vibrationer så fortplantas dessa från vägbanan via förarstolen till föraren och det säger rätt mycket om kvaliteten på dagens förarstolar. Det är knappast förarens komfort man satsar på när man bygger bussar....
Så har vi då sikten och dämpningen av solens inverkan. Alla har upplevt hur inner belysningen kvälltid nästan blockerar sikten i fram rutan, men här går passagerarnas bekvämlighet före deras säkerhet förstår man. Sikten åt höger hänger ihop med fram dörrens utformning och hur mycket lulla som passagerarna skall ha i form av gardiner etc. Sedan har vissa fordon mycket märkliga anordningar för sol skydd - de täcker endast halva fram rutan. I vissa fordon är sikten inne i bussen usel och att se bak dörren innifrån i stort omöjligt.
Förarplatsens utformning har under lång tid varit ett trätoämne i bussbranschen. Förarplatsen är så liten att man snart får slänga ut ratten och alla eftermonterade biljettmaskiner och krafs som förstör alla försök till ergonomi. Instrumentering varierar från fordon till fordon och likaså dess tillförlitlighet.
När det gäller information till föraren i bussen så skulle det vara ett problem? Vår förare förstår inte problemet! Han och kollegorna får aldrig någon yttre information till bussen. Den enda information man får är vad hastighetsmätaren visar, dvs om lamporna är hela. Övriga instrument kan lika gärna ljuga som visa rätt...larmlampor blinkar för jämnan - och skall ignoreras (skapar osäkerhet och viss stress). Gubben tejpade över dom, men då gnällde trafikchefen och gubben undrade varför? Varningslamporna skulle ju ignoreras och då kunde man lika gärna göra dom osynliga???
Hur är det då med säkerheten vid kollision? Här råder delade meningar. Vår förare skulle definitivt lyfta på fötterna! Att man inte har fungerande bälten förbättrar inte upplevelsen och stommen framför framaxeln upplevs inte som det mest robusta som skapats. Senare tiders bussolyckor indikerar inte något större säkerhetstänkande när det gäller karossen.
Våld och hot förefaller variera lokalt. I vissa områden är det överrepresenterat och i andra är det sällan eller aldrig förekommande. Hot i form av tillmälen har alltid förekommit så vår förare tänker mer på rent fysiskt hot. Nu är det rätt så njuggt att få övervakningskamror i regionbussar i vår del av världen - dom behövs nog inte. It's all about money och inte förarsäkerhet.
Dåligt väglag, biljetthantering och dåliga turlistor är definitivt seriösa stressfaktorer som skapar en dålig psykosocial miljö. Även dåligt anpassad anslutningstrafik och illa gjorda tjänstgöringsscheman toppade listorna.
Värk i axlar, nacke och rygg är standardåkommor och måste väl betecknas som ren yrkesskada. 75% av förare som deltog i VTI's undersökning var överens om att det förarplatsen måste utvecklas och bara 12% ansåg att busskörandet skulle vara ett framtidsyrke. Personer i ledande ställning betecknar yrket som ett tillfällighetsjobb för att t ex finansiera studier, fylla på kassan med extra pengar och liknande.
Det vill nog till en rejäl attitydförändring inom hela branschen om yrket skall kallas för ett framtidsyrke. Frågan är om inte teknikutvecklingen raderar ut yrket inom ett antal år.


Depåerna Vid inlämning av bussar Strömsdal, skall föraren kontakta verkstadspersonal för besked om var bussen skall parkeras. Tycks vara en ny grej...alla bussar på Strömsdal har numera en fast plats och då kan ju inte depåbussarna komma in och ställa sig hur dom vill! Undrar om vi har kvar en snutt på F-platsen?


För oss bussförare är det viktigt att ha koll på de läkemedel vi eventuellt måste sätta i oss och då har läkemedelsverket gjort det enkelt för oss genom att på sin hemsida låta oss kolla om preparatet är lämpligt eller olämpligt för oss. Det var jättepraktiskt tycker vår chaufför... det där kunde dom gjort tidigare.


Under begreppet after work så dyker det då och då det mest märkliga saker tycker föraren muntert. En kommun nära honom skall eventuellt införa privat hemtjänst. It's all about money och man hoppas att ett privat alternativ reagerar på larmen för den kommunala varianten svarar minsann inte. En feg (S) vice ordförande (en person som föraren av bitter erfarenhet vet aldrig står vid sitt ord) i någon nämnd tycker att alternativet är värt att pröva.
I detta sammanhang är det också värt att notera att en annan honom närstående kommun nu skall höja potionspriset på pensionärernas djupfrysta käk. Kommunen har inte inte höjt priset sedan 2003 (men om föraren inte minns fel så har kvaliteten och innehållet stadigt blivit sämre de senaste 5 åren). Snart blir det billigare att käka på en lunchrestaurant. Däremot är det inte aktuellt med en höjning av pensionen.
Apropå bidrag så inser vår förare att han satsat på fel häst. Han läser om en familj som kammat hem fyra miljoner på att köpa vård...förarens hustru har förvisso ett äkta handikapp men det blir snarare utgifter än käcka bidrag från Försäkringskassan. Här måste man tydligen söka någon typ av utbildning i bidragssökeri...
I andra ändan på skalan finns de som skall utgöra förarens pension. Det får tigga sig fram och bo i husvagn och på andra sätt dryga ut det lilla bidrag som utgår till dem som valt att satsa på lite högre utbildning. Det verkar inte vara ett prioriterat område...undrar vad denna regering prioriterar? Ökade skatteintäkter och inga utgifter är det intryck man får. Någon (C)-märkt politiker tycket att det är bäst att vänta till 2010 och då är det väl dags för nyval????




Buzznet :

29 augusti 2008

Fredagen den 29 augusti anno 2008


Så är då hösten här och Sjötofta Marknad skall konkurrera med Texasdagen i Svenljunga och allt vad nu dessa höstmarknader heter. På sätt och vis är dessa marknader kulturhistoria och är lite på gott och ont. Fast vår chaufför beklagar att dessa marknader inte skapar fler kollektivresenärer utan enbart skapar mer bilresor. Till Sjötofta Marknad går det inte ens att åka kollektivt...
Vår trevliga chaufför tillhör annars en rätt så unik grupp innebyggare i detta landet har han upptäckt. Han saknar helt tatueringar. En rätt intressant upptäckt tyckte han.


Västra Götalandsregionen vill bli ensam ägare till Västtrafik och det tror vår chaufför kommer att bli till fördel om man vill sträva efter likformighet inom transportsystemet. I dagens läge är det så att de stora kommunerna t ex Göteborg håller på att sabotera systemet med en massa specialregler hela tiden. Skall kollektivtrafiken bli likformad och med ett gemensamt prissystem får man dessvärre plocka bort 49 stridiga viljor. Regionen svarar för 18% av Sveriges befolkning. Regionen innehåller cirka 1,5 miljoner innevånare och cirka 300.000 av dessa åker kollektivt varje dag. Det blir hela 20 % som åker kollektivt. Inte illa - men det borde kunna bli bättre.
En sak oroar dock och det är befolkningsstatistiken - i en uppgift har Göteborg 493.503 innevånare och Borås 100.985 innevånare för att i nästa stund ha 488.000 respektive 99.807 innevånare och allt kommer från samma region.


Och nu blir det reklam. Svenljunga Depå av Borås Lokaltrafik vill påminna om att Calle nu är tillbaka. Välkommen till linje 302/360.
En variant är singelförare söker konduktör eller busschaufför söker homopartner (efter förebild från aktuella TV program). Fast som vår käcke förare påpekar, vem har tid att se på dumburken? Arbetstiderna tillåter inte sådan lyx i någon större omfattning och dagens TV-sändningar är inte anpassade till skiftsarbete.


Den fråga som dock alltid kommer att engagera bussförarna är de knäppa arbetstiderna. En av vår förares käpphästar är om det är vettigt att ha upphandlingar av de slag som nu sker med hänsyn till passagerarnas säkerhet. Ett aktuellt exempel torde ju vara det som sker i Umeå. Ja vi har inte sett slutet än inom Umeå lokaltrafik. Swebus har kortat ner förberedelsetiderna och körtiderna till ett minimum. Då ska man veta att förra aktören Veolia i sin tur kortade ner körtiderna men tiderna var dock generösare. Då blev bussarna försenade i alla fall när vintern och halkan kom. I Umeå har man även dragit ner på snöröjningen så det gör inte saken bättre. Det finns ett kompakt motstånd mot Swebus i Umeå så många kommer nog att sjukskriva sig i vinter. Ingen vill jobba gratis i Umeå. Vi är ett sammansvetsat gäng.
Vår förare vill i detta sammanhang trycka på några viktiga punkter:



  • Trötthet. En på tok för hög andel av alla olyckor och tillbud orsakas av att föraren är trött. Att föraren är trött orsakas i sin tur oftast av de knäppa arbetstider som råder i bussbranschen. 13 timmars arbetsdag (tidigare ännu sämre med 16 timmar) skapar knappast ett socialt liv och regelbunden och god sömn. Upphandlingssystemet skapar en osund kostnadsjakt hos bussarbetsgivarna som i sin förlängning äventyrar passagerarnas säkerhet. Det finns ett stort antal vetenskapliga undersökningar som visar på sambandet mellan trötthet och olyckor. Något som branschen inre gärna vill höra talas om...det är pengar det handlar om och inte passagerares hälsa och välbefinnande. Upp till 40% av alla olyckor och tillbud har trötthet som orsak! En annan väldigt viktig synpunkt är att bussförare också kör på tider då majoriteten sover. Det bidrar till trötthet för den biologiska klockan lever sitt eget liv.

  • Stress. Orimliga omlopp (läs körtider) skapar högt uppskruvat körtempo, ofta överskridande av gällande hastighetsregler och ett dåligt trafikbeteende som äventyrar såväl medtrafikanters som passagerares säkerhet och hälsa. Att höga hastigheter och stress är en annan stor olycksorsak torde vara mer allmänt känt och ändå så manipulerar olika aktörer inom kollektivtrafiken med körtider, raster och sammanhängande begrepp enbart som ett resultat av pengajakt i samband med anbudsupphandlingar. Så även här har pengar företräde framför människoliv. Denna stress orsakar ungefär att 25 personer per år avlider till följd av bussolyckor. Gräver man lite i anbudsförfrågan så såg vår trevlige chaufför att det bara är ett begränsat antal säkerhetsfrågor som tas upp. Exempelvis bussars hastighet = hur en tidtabell konstrueras är helt bortglömt. Vår förare känner alltför många förare som har tidtabellen som sitt enda riktmärke. Givetvis hittar man inte en enda bussarbetsgivare eller trafikhuvudman som skulle acceptera detta som en sanning.

  • Bristande underhåll. Det förekommer alltför ofta rapporter om bussar, från alla de stora entreprenörerna, som rullar omkring i ett bedrövligt skick. Det tredje sättet att spara pengar är naturligtvis på reducerat vagnunderhåll och att fordonet rullar så mycket det bara går. Verkstadstid kostar stora pengar. Att den inställningen också äventyrar passagerarnas säkerhet torde väl i det närmaste vara en självklarhet.


Se där tänker vår chaufför - tre stora områden som bara fått det ännu sämre med kostnadsjakt pga upphandlingsstress - inte kan man göra gällande att det är för passagerarnas bästa i alla fall. Det vore rätt enkelt att sänka prisnivån inom kollektivtrafiken om intresse fanns.



  • Drivmedelskostnaderna - ta bort eller reducera skattepåläggen och momsen

  • Lönekostnaderna - ta bort eller reducera skattedelen och andra skatteliknande tillägg

  • Fordonskostnaderna - ta bort eller reducera skattepåläggen och momsen


Så om den svenska politiken på allvar syftade till en förbättrad kollektivtrafik och ökad utnyttjandegrad är upphandlingar och kostnadsjakt fel väg - rätt väg är att ge kollektivtrafiken så stora fördelar som möjligt för att göra den så billig som möjligt och samtidigt se till att reduceringarna inte hamnar i fel fickor. Då får vi en kollektivtrafik som blir så billig att bilen blir ett lyxtransportmedel avsett för udda resor där kollektivtrafiken inte kan lösa uppgiften.




Buzznet :

28 augusti 2008

Torsdagen den 28 augusti 2008


Pengar


Hur var det nu hon sjöng? It's all about money! Slå upp en dagstidning eller veckotidning och budskapet är tydligt! KÖP DIG LYCKLIG! Det ges ut ett antal "gratistidningar" var enda syfte är att förmå Dig att förköpa Dig. Amerikansk ekonomi har länge levt på mottot live now - pay later och just nu tycks det vara dags för återbetalning. Vår kära bransch är också penningfixerad. Här kör vi med en variant som heter work now - die later. Man plockar gärna ut 13 timmars arbetsdagar och betalar för 6-7 timmar. It' all about money. Fråga gänget i Umeå... just nu för dom lära sig läxan... it's all about money. Bussförare finns i parti och minut och betraktas som förbrukningsartikel. Skulle man tillämpa bokföringstermer så skulle det inte finnas något lönekonto hos företagen utan endast kontoslaget förbrukningsvara. På vårt kära internet kan man knappt surfa på vissa sidor innan man tryckt iväg en beställning på vad som helst (dyker upp som en glad överraskning senare). Telefonförsäljarna är ju en relativt ny företeelse (relativt sett) och säljsamtalen blir fler och fler till antalet. Ordet GRATIS missbrukas ständigt och om några år har ordets innebörd ändrat betydelse. Såg reklam för nån bärbar dator för ett löjligt lågt pris - hoppsan den var visst låst till nått mobilt bredband i ett antal år, så det blev en rejält dyr dator när man läst det finstilta och räknat lite.
It's all about money även på miljösidan. Nu skall någon EU-lag sätta stopp för etanol. Storpolitik och pengar och inte ett skit intresse för en bättre miljö är givetvis förklaringen. Det handlar om CO2 utsläpp och politik.
It's all about money...Idén med vägavgifter på skattefinansierade vägar sprider sig. Snart kommer trottoarskatt också. Det är bara en tidsfråga. För de slantar Du inte konsumerar - tvingar staten fram konsumtion av med hjälp av nya skatter och pålagor. Denna regeringen har varit bättre än de föregående med att höja skatter och avgifter. Man har verkligen kommit med nya grepp för att reducera medborgarnas köpkraft. Sådan skapar sysselsättning i den statliga sektorn, men näppeligen i den privata. Man drar ju hela tiden ner konsumenternas köpkraft. Vägavgifternas syfte är dessutom inte att minska biltrafiken - det vore en katastrof. Snarare måste trafiken öka för att betalvägarna skall löna sig. Det skall bli intressant att se kommande TV-reklam för t ex Riksväg 40...
It's all about money när inte ambulansen hittar hem till Dig då Du verkligen behöver den... Jonslund finns inte och det gör visst inte Spiken heller. Finns Ditt samhälle eller ort. Det kan vara utraderat av ekonomiska skäl.
It's all about money när ungdomar skjuter med luftgevär mot bussar. Samhället har inte råd att ta hand om dom och föräldrarna jobbar 13 timmar per dygn inom kollektivtrafiken och nu är ungarna pissura på att föräldrarna aldrig är hemma och ger sig ut för att hämnas.
It's all about money när medlemsraset fortsätter hos fackföreningarna. Tänk själv - pamparnas löner och livsvillkor är hotade.
IT'S ALL ABOUT MONEY




Buzznet :

27 augusti 2008

Onsdagen den 27 augusti anno 2008


Det kära övervakningssamhället debatteras mycket flitigt från alla möjliga och omöjliga synvinklar. Oftast är det oförbehållsamt för eller oförsonligt emot. Vissa bostadsbolag vill nu ha koll på vilka fysiska personer som går in och ut ur deras bostadsfastigheter och man kan börja fundera på varför??? Portkod i all ära, men detta är ett rätt så rejält kliv in i en mer detaljerad övervakning.
En variant på den nya övervakningsfilosofin torde vara den nya a-kassan som finns på förslag. Det finns redan idag en A-kassa som är fristående från alla fackföreningar... och att göra a-kassan obligatorisk verkar vara "overkill" för i så fall är det nog lättare och putta in den under Försäkringskassan. Idag lämnar cirka 12.000 personer a-kassorna per månad beroende på en krass ekonomisk verklighet. Fackföreningarna är livrädda att mista kopplingen medlemskap i facket och en a-kassa, men vår trevliga förare har varit ansluten till olika fackliga intressen under åren men ändå hela tiden varit ansluten i den neutrala Alfa-kassan, så den möjligheten är knappast ny.
Det som är uppseendeväckande är väl hur den där nya obligatoriska a-kassan skall organiseras. Datainspektionen har enligt uppgifter i pressen negativa synpunkter - bland annat just det centrala register som planeras där en rad personliga uppgifter skall lagras. En del uppgifter knapp ens nödvändiga för att hantera ett a-kasseärende. Den här nya a-kassan skall tydligen kunna samköra information från skatteverket, försäkringskassan och de nuvarande a-kassorna. Information som idag förvisso finns men som ej med lätthet kan samköras. Det hindret undanröjer det nuvarande förslaget till ny a-kassa. Den nuvarande regeringens övervakningstänkande genomsyrar verkligen många av deras tankar och idéer.
Att vi sedan lång tid tillbaka har övervakningskamror på alla möjliga och omöjliga ställen reagerar vi inte längre på - kanske för att vi är lyckligt okunniga om vad mjukvaran bakom dessa kamror kan göra. Ditt bankkort innebär en övervakning, Ditt ICA- eller COOP-kort håller koll på Dina vanor. På Apoteket har dom järnkoll på all medikament Du plockar ut och om Du är olydig och köper medicin från utlandet kallas det för olagligt för annars uppstår ju en lucka i kontrollen. När Du tankar registreras Ditt inköp oavsett typ av kort och kontantsedelmackar är en bristvara. Våra bussars rörelser övervakas av "Hajens" GPS-system och av realtidsystemet. Passagerarna övervakas via kamror i bussarna och via sina elektroniska färdbevis.
Den stora frågan är om vi vill ha denna typen av växande övervakningssamhälle.


En fråga tycks evig i kollektivtrafiksammanhang. Stannar bussen vid min hållplats eller inte? Det betyder att tidtabellerna än i denna dag skapar fler frågor än dom svarar på! Och om en buss är fullsatt så skall det stå i skylten, men vem hinner se det när en blå buss sveper förbi?


Nu är "nallen" farligare än spriten. Så den ultimata farligheten torde vara en rattfyllerist som snackar i mobiltelefonen. Slutsats enligt artikeln...det är bättre att köra rattfull än att tala i nallen... verkar inte klokt tycker vår förare.




Buzznet :

26 augusti 2008

Tisdagen den 26 augusti anno 2008


Det kom en liten fortsättning på ett dessvärre alltför vanligt problem. Tack för en bra blogg och att du belyser problemen vi nu har inom Umeå lokaltrafik. Det var en tjej som offrade ett par av sina semesterdagar i somras för att samla in protestlistan. Dock verkar det som om ingenting har hänt med vinterschemat enligt facket som höll på med det igår, Swebus kör sitt eget race för att spara pengar. I Umeå får man inte ens snacka om problemen i fikarummet. I såfall blir förarern inkallad till chefen. Så nu vill dom sätta munkavle på oss också :-(
Om nu enigheten är så pass stor uppe i Umeå så undrar vår förare hur snabbt en ändring skulle komma till stånd om alla förarna samtidigt går på samma surströmmingsskiva och ådrar sig någon riktigt otrevlig magåkomma. Finns det förarlösa bussar i den stan? Fast det är ju bedrövligt att inte normalt förnuft ska kunna råda för att åstadkomma en lösning som alla parter är nöjda med. Det finns ett skäl till att dagens fackföreningar tappar medlemmar i turbofart... Medlemmarna eller personalen på en arbetsplats måste idag vara tillräckligt eniga för att ta saken i egna händer och tvinga fram positiva förändringar. Fast det är, som sagt, skit att man skall behöva tvinga fram acceptabla lösningar.


Det känns lite märkligt att i skolmiljön skall det numera finnas klassmorfar. Dessa gubbar skall till och med ha förmågan att spara pengar åt kommunerna. Sådana figurer fanns inte i vår chaufförs skolmiljö och dom saknas definitivt i våra bussar då barnen skall till och från skolan...Då kunde vi spara en och annan buss också! I dagens skola är det tydligen brist på manliga förebilder...


Fast det som vår chaufför finner märkligast är ändå hur ända in i H3LVT innehållet i ett TVprogram kan bli bättre bara för att man råkar ha en 50" plasmaskärm för dryga pengar. Denna gåtan har vår förare ännu inte funnit någon lösning på.




Buzznet :

25 augusti 2008

Måndagen den 25 augusti anno 2008



Förseningar, sena matraster och att arbetsgivaren försöker tysta ner missnöjet har lett till att ett gäng bussförare nu gått samman och skrivit under en protestlista. I fredags överlämnades den till bussarbetsgivaren. Alla avtalsbrott, som arbetsgivaren gjort sig skyldiga till, har lett till att många av bussförarna idag känner ett stort missnöje. Man har begärt överläggning om brott mot kollektivavtalet. Bland annat gällande en tjänst som gått hela sommaren där man en dag börjar kl 5.47 och har inte matrast förrän kl 12.32. Det är ju inte rimligt. Trots att bussarbetsgivaren vid uppköpet gav löften om oförändrade arbetsförhållanden och tider, har det mesta ändrats för bussförarna och enligt dem själva till det sämre. Varierande arbetspass, korta matraster, udda tider för rast och scheman som kommer ut bara dagarna innan de börjar gälla är några av de saker som ändrats. Anledningen till att bussförarna gick samman och skrev på en protestlista, var att arbetsgivaren dels försökte tysta ner missnöjet och dels menade att det endast var ett fåtal bussförare som upplevde en försämring. På två dagar hade ungefär 80 bussförare skrivit under listan som de själva hade tagit initiativet till. Det är onekligen positivt att förarna går samman och själva visar på de brister som finns. Att protestlistan inte kom till på fackligt initiativ utan från förarna själva visar var facket står i sådana här frågor.



Snart är vintern över oss igen och då kommer åter problemet med kalla bussar. Det skall vara minst 5 plusgrader vid förarstolen och minst 10 grader i inblåsningsluften. När elpatroneran och elleveransen fungerar är det väl hyggligt, men dessvärre fungerar inte alla elpatroner som dom skall och då är det rejält kallt även vid måttliga minusgrader utomhus.
Vår förare undrar hur många som har haft hälsoutvecklingssamtal sedan 2003 och hur många som har chansen att använda bussen som gymnastiklokal? Gissningsvis är dom lätt räknade på ena handens tumme.
Då skall Du ställa in förarstolen (gäller dom som inte har flygande byte). Först ställer Du in sittdynan. Det skall vara en handsbredd mellan dynan och Dina böjda knän. Sedan är det dags för svankstödet. Hela ryggen skall ha stöd i stolen, annars riskerar Du att skada ryggen = inte bra. Du ska sitta lagom högt och kunna nå pedalerna utan att spänna Dig. Ratten skall vara lite lågt i förhållande till Dig. Sitter Du för högt riskerar Du skador i ländryggen och om Du sitter för lågt lyfter Du armar och axlar och får ont. Ändra lutningen på sittdynan då och då och få lite ryggympa när Du kör! Nu kräver detta stolar som går att justera!



Buzznet :

23 augusti 2008

Lördagen den 23 augusti i nåden år 2008


När man blir lite äldre så kommer prioriteringarna att skifta av naturliga skäl. Så när man till exempel läser om skillnader i begravningsavgiften mellan olika församlingar blir man berörd. Vi skall ju alla den vägen vandra en gång...
Sedan har vår åldrande chaufför noterat en variant på att be folk hålla käften. "Min högsta önskan är att människor som Du tar sig tid att ställa sig själva frågan: är det verkligen så här och om det inte är det, hur är det egentligen? Jag tvivlar starkt på att Du är insatt i ärendet utifrån ett professionellt perspektiv. Nästa gång, tänkt till eller låt bli att ha en åsikt." Kom sedan och snacka om maktspråk.


Kollektivtrafikens mål är att ge ALLA samma förutsättningar att resa påstås det ofta, men är målet realistiskt? Kan man skrota färdtjänsten och tro att kollektivtrafiken kan ta hand om alla olika behov? Kan man vara så mycket kollektiv? Vår förare tvivlar! Han till och med tror att om kollektivtrafikresor börjar ta lång tid pga olika hänsyn kommer den största resandegruppen att välja andra färdsätt i mån av möjlighet. Ökningen av friska resenärer som t ex ställt bilen kommer att upphöra. Han tror dessvärre inte att man kan blanda hur friskt som helst. Redan idag läser man dagligen om äldre som ramlar i bussen pga att förarna inte har tid att vänta tills dom satt sig om man har minsta ambition att hänga med i tidtabellen. En bättre anpassad färdtjänst som kan hantera de mest skiftande behov är nog i många delar en bättre lösning och där flera kunder delar på en bil för att sänka styckkostnaden.


Vår vördade chaufför läste en märklig fråga i en tidning: Kan man recensera en predikan. Frågan är på sätt och vis helkorkad. För det är precis vad varenda någorlunda sund kyrkobesökare gör efter varje predikan...omedvetet eller medvetet, men att uttala sig högt om saken ställer saker och ting i ett annat ljus. Det är lite som att svära i kyrkan. Kravet är att recensenten skall vara kunnig sägs det, men vår förare tycker nog att det räcker med hur man som kyrkobesökare upplever predikan just utifrån sina egna villkor. Måste en som värderar en predikan ha ett positivt förhållningssätt till kristen tro? Är det bara för att undanröja risken för negativ kritik? Du får gärna uttala Dig - bara Du gör det så att det faller kyrkan på läppen.... Så var vi åter inne på härskartekniker. Precis som skribenten som på ett elegant sätt bad folk hålla käften om dom inte var superexperter i ämnet!
Det är just nu på modet med olika härskartekniker. En just metod är att vända en klagande mot sig själv...som när Du vänder Dig till Din chef och lättar Ditt hjärta och får till svar att det där var en svår anklagelse och nu måste vi fundera på om Din anställning hos oss är så nödvändig.
På förarens företag fungerar komplimangmetoden utmärkt. Man ger beröm i relation till önskade extrainsatser t ex i form av övertidsarbete och annat. En variant är att det där är Du betydligt bättre på än mig och då slipper den som sa det att själv utföra uppdraget. Vår eminenta förare misstänker att många känner igen sig i den bilden.
Troligen har de flesta varit i situationen där någon säger något i stil med: "Jag har varit på detta företaget betydligt längre än Dig" och Du är rökt. Denna varianten känns nog också rätt så bekant: "Det är jag som är (depå)chef så nu lyssnar Du på mig!". En mycket vanlig metod är att prata om en tredje person som är närvarande och utesluta denne ur samtalet.


Nu har som sagt skolan börjat och då kommer alltid ekonomifrågorna upp. Studiestödet via CSN har inte justerats på massor av år, men kostnadsnivån har stigit avsevärt. Hyrorna har knappast legat stilla. Resekostnader och mat har inte blivit billigare och studielitteratur är långt ifrån gratis.
Som på beställning dyker det då upp tidningstips om sätt att dryga ut kassan. Sälj Dina gamla kläder på kommission, det vill säga tjäna pengar på plagg Du ledsnat på!
Fast många annonsörer tror att de som studerar är gjorda av pengar och marknaden flödar av allt som en studerande bara MÅSTE ha för att fungera. Vad sägs om TV på en pinne? Det är något ingen kan vara utan... Ny mobiltelefon verkar vara en absolut måste. Bärbar dator med mobilt internet förekommer också flitigt???? Dessutom börjar nya "skal" till locket på bärbara maskiner bli mode... Det går att göra pengar på det mest osannolika prylar idag...




Buzznet :

20 augusti 2008

Idag är det Onsdagen den 20 augusti 2008


Häromdagen började allvaret inser vår åldrande chaufför. Skolorna startade och kollektivtrafiken öste på för fullt igen... Allt som kan rullade var ute och körde (och allt som inte borde rulla var också ute och körde). Det var med andra ord full rulle igen och de 9 lata sommarveckorna är över. De flestas semester är slut och man har återgått till att vara samhällsnyttig. Kollegan Swemicke avhandlar livets väsentligheter, men vår ärade chaufför känner inte att Alex Schulman och Blondinbella tillhör den gruppen. Han skulle nog snarare kalla dem för storstadsfenomen och lite av dagsländetyp.
Det här med att en linje skall ha så snabb omloppstid som möjligt har börjat väcka motreaktioner hos vissa passagerare som hellre ser som mål att komma fram på ett säkert och behagligt sätt istället för att få åka med en som kör som en biltjuv och hela tiden jagar en slags tidtabell där man dragit ner på körtiderna. Säck potatisvarianten tilltalar tydligen inte alla längre. Att vänta på käringen med krycka skall hinna sätta sig är det inte ens tal om. På Synpunkten får man tydligen det hurtiga svaret "Tack för dina synpunkter!"
Hoppsan! Den nya upphandlingen på busstrafik i Västra Stadsdelarna i Göteborg innehåller krav på luftkonditionering i stadsbussar! Så nu gick det plötsligt! Man häpnar.


Här en historia, som Bert Karlsson berättade i LokalTV/Göteborg i går. Ett bolag skulle anställa bussförare och tog in ett antal för ytterligare test. Man provade körning - uppförande - allmänkunskap etc etc. När detta var klart så fick alla en lapp, som det stod 7 x 7 = på. Den fick lämnas in när dom åkte hem. Robert funderade och funderade och kom fram till att svaret måste vara 40. När han kom hem frågade frun hur det gått och Robert sa att det gått fint. Vi fick en lapp på slutet och skulle svara på 7 x 7 och jag svarade 40. Aj aj sa frun. Nu sumpade du allting. Alla vet ju att 7 x 7 = 49. Efter några dagar ringde bussbolaget och meddelade att Robert fått platsen. Det va bra sa Robert, fast jag svarade inte riktigt rätt på sista frågan om 7 x 7. Nej det gjorde du inte sa bolaget - men du var närmast!!!


De sista dagarna har vår chaufför ägnat åt DVD Decrypter, DVDShrink, Auto Gordian Knot, Freez DVD Ripper, DVD2AVI Ripper, WinAVI Video Converter och en hel del liknande programvara och annat som fångar strömmande information från DVD, TV och annat. Så dök ett varningens ord upp: Programvara som utger sig från att vara något de inte är. Ett exempel är Antivir64. Ett program som påstår sig ta bort virus och annat skräp från datorerna men som i själva verket öppnar en bakdörr rakt in i din dator. Det finurliga är att programmen ständigt byter namn. Livet i datorernas värld är i sanning inte lättare än i den verkliga världen.


Först tar man bort alla former av kontanthantering på bussar och spårvagnar i Göteborgsområdet och förarna är glada. Då slår det fullständigt ologiska Västtrafik till och inför system med betalkort. Förvisso inte pengar, men ett trasselmoment som tar tid...det skulle gå så snabbt som möjligt från dörr till dörr och allt skulle vara förköpt....alltså ändrar man sig igen....???!! Från och med i måndags (18/8) är det slut med chaufförer som släpar kassor hit och dit. Det är slutsålt på bussen och bussförarna gillar nyordningen. Det enda knepiga var att stava till namnen på de som uttalat sig. Nu gäller SMS-biljett, kort eller förköpt enkelbiljett! Fördelen är att bussarna också får större chans att hålla tiderna. Men som sagt... säg den glädje som varar.....




Buzznet :

16 augusti 2008

Lördagen den 16 augusti i nådens år 2008


Även en simpel busschaufför kan få tossiga idéer ibland. Såg att en grupp datoriserade bussförare i Trestadsområdet skapat Team Swebus på MSN.... rätt kul idé! Hur vore det med Team BLAB t ex? Gubben fattar att det nog är en tossig idé! Gamla gubbar sitter inte och chattar på MSN. Hur skulle det se ut.... nej det hör ju ungdomen till (och dom som inte känner sig så värst gamla).


Gubben fick liten chock när han fick se en sammanställning över hur Världens Bästa Regering i praktiken prioriterar miljö och kollektivtrafik. Dieselpriserna stiger rejält för bussar i kollektivtrafik. Fordonsskatten för bussar har ökats. Avgifter till transportinspektioner plussar på kostnadsmassan liksom brandskyddskontrollavgiften - avgifter som man vill införa.
Dieselpriset har stigit med 38% på ett år och då är 28% skatter.
Fordonsskatten upp från 1.500:-- till 20.000:--
Skatt på trafikförsäkringen cirka 8.000:-- per buss
"Jag tror inte vi kommer att vara i en sits där vi minskar skatterna på transportsektorn - bussar icke undantagna - utan snarare hur vi skall skärpa skatterna" Så talar en sann grön finansminister. Han har sannerligen inga planer på att öka resandet i kollektivtrafiken, snarare tvärt om. De där tecknade indianerna i gamla serietidningar sa alltid att den vite mannen talade med dubbel tunga och när skattesänkarpartiets tunga namn snackar om skattehöjningar blir bilden förvirrad. När sedan hela Alliansregeringen talar om satsningar på att förbättra miljön och sedan med den andra handen slår ihjäl den sektor som snabbt skulle kunna bidra till en bättre miljö. Mycket märkligt tycker vår eminente busschaufför.

980 nya plåtpoliser skall bidra till en bättre miljö och färre trafikdödade.... argumenten äro många och otroligt vinklade. Drar man ut linjerna torde 20.000 plåtpoliser reducera bilismens påverkan på miljön till 0 % och ingen kommer någonsin att bli trafikdödad och sedan levde dom lyckliga i alla sina dagar. Hur många levande trafikpoliser som får sparken framgick aldrig....


Nu förbättras boggiebussarna! Speglar man inte ser i, ratt dom är tung att ställa in, vibrationer i ratten, belysning som blänker i framrutan med mera....året var 2002 och ännu har inget hänt...Apropå det så gäller pausreglerna hela landet. Det vill säga att föraren skall ha minst 10 minuters rast efter max 2,5 timmar. Rast betyder att föraren skall kunna stänga och lämna fordonet. Infördes faktiskt också 2002.


År 2002 oroade sig förarna i Borås för att bli uppsagda när Orusttrafiken skulle ta över efter BL & Linjebuss. 100 fast anställda förare skulle sägas upp, för som vanligt när en ny entreprenör tar över är ingen garanterad jobb. Cirka 20 % lämnar yrket vid varje upphandling och ändå blir det aldrig förarbrist i detta området. Lite märkligt är det. Samtidigt visar ett renomerat revisionsföretag att de tre största bussföretagen i Sverige förlorar 500 miljoner kronor per år och ändå finns dom kvar???? Någon har problem med matematiken.
Sedan står det något mycket märkligt i en facktidning från 2002. En målare från Dalarna representerar bussförarna i kommunals branschråd och i riksdagen. Känns så där seriöst, men sådan är politiken.....




Buzznet : , ,

14 augusti 2008

Torsdagen den 14 augusti i nådens år 2008


Den som till äventyrs tror att det bara är stadsbussarna i Borås som utsätts för olika former av vandalisering och annat otyg har fel. Tydligen är dagens ungdom så undersysselsatta att dom ständigt måste störa olika samhällsfunktioner bara för att ha någon ting att göra. För plötsligt fanns det behov av att stoppa all busstrafik i centrala Södertälje kommun. Varför då? Jo för att förhindra ytterligare attentat och skadegörelse. Stoppet hävdes efter en timme, men stenkastningen fortsatte. Det har varit drygt 90-talet incidenter på några månader. Var det Södertälje jag råkade skriva...men jag kunde lika gärna skrivit Växjö där barnrumpor attackerar stadsbussarna... eller Sundsvall eller eller eller...sten, ägg, frukt är tydligen allmänt accepterade verktyg.


Om jag minns rätt så beslutade regeringen att all trafik i Stockholm skall vara kontantfri den 1 april 2008. Dessvärre särbehandlade regeringen i vanlig ordning huvudkommunen och Skånetrafiken tänker inte gå med på kontantstopp. Det enda som intresserade Skånetrafiken är att inte tappa kunder. Om man tappar förare tycks inte spela någon större roll. På Skånetrafiken lider man av föreställningen att det inte är bra för kunderna, och att det får inte bort hot- och våldsituationen för personalen. Undrar om skåningar är läskunniga...Har läst en uppsjö av avhandlingar de sista timmarna som rätt tydligt säger att om det inte finns pengar så försvinner en mängd incidenter som leder till hot och våld.


År 2003 kom ett EG-direktiv om att alla som kör buss ska ha ett kompetensbevis. Nu, fyra år senare, är det klart hur det ska gå till. Yrkeskompetensbevis för yrkesförare är bra på flera sätt. Bland annat bidrar det till att höja statusen i yrket. Den varianten hörde vi redan på förarcertifikatens tid och då hände det inget som välte världen precis. Det blev mycket snack och lite verkstad. Från och med september 2008 är det tänkt att de första ska kunna gå kurser. Den minnesgode kommer nog ihåg att alla som har ett D-körkort automatiskt kommer att få ett yrkeskompetensbevis efter 10 september 2008 när Du inom 7 år gått en 35 timmars kurs utan prov.


Yrkesförare sitter still för mycket och det kan innebära risk för bl a hjärt- och kärlsjukdomar. Botemedlet är att man fyller i en hälsodeklaration, genomgår en hälsoundersökning och lyssnat på föreläsningar om kost, motion och stress. Vårt stillasittande arbete innebär risk för hjärt- kärlsjukdomar och diabetes. Stress är också vara en bidragande faktor till chaufförers ohälsa. Men även farlig luft bidrar till bussförarnas ohälsa. Studier visar att mängden partiklar i stadsluften kan ge hjärt- och lungskador. Busschaufförer är en yrkesgrupp som utsätts för stadsluften dagligen. År 2000 undersöktes hundra busschaufförer i Köpenhamn. Det visade sig att chaufförerna hade högre halter av småpartiklar i sig än vad trafikpoliser som arbetade mitt i Bangkok hade. Man kunde också notera att chaufförer i stadstrafik oftare drabbades av cancer i lungor och lever.

AFA Försäkring anslår nu 3 100 000 kr till ett treårigt preventionsprojekt som ska utbilda 20 000 bussförare att handskas med hot och våld som de möter i sitt arbete. Syftet med utbildningen är att ge busschaufförer ökade kunskaper och insikter om det egna beteendet och att därigenom skapa handlingsberedskap inför hotfulla situationer och konflikter i arbetet. För att nå ut till alla bussförare ska 200 handledare utbildas. Det kan vara arbetsledare, skyddsombud, driftledare etc som blir handledare.Utbildningen kommer att genomföras i små grupper under ledning och i dialog med en handledare.


En svår bussolycka inträffade utanför Uppsala för en tid sedan och den kvinnliga bussföraren blev fälld i domstol. Det var två bussar som krockade. Kunde olyckan undvikits om vi hade en lagstiftning om vinterdäck på bussar???? Tusentals bussar kör årligen utan vinterdäck. Företrädare för bussbranschen säger käckt att "vi har de däck som behövs". Det kan säkert stämma dom är ju i alla fall hyggligt runda. Tunga fordon omfattas inte av kraven på vinterdäck.




Buzznet :

10 augusti 2008

Söndagen den 10 augusti anno 2008


Med tätare och tätare intervall kommer nu idéer om "ring en buss". Vår förare nickar gillande. All tänkbar modern teknik skall användas som Internet, SMS, Hållplatsinfo med mera. En buss med färre än 8 passagerare är miljöförlust enligt vissa normer. Idag läggs fasta turer cirka två år innan de skall börja köras. Så ett system där man t ex beställer dagen innan och schemalägger turerna till sträckning och vägval under natten skulle bli ytterst flexibelt och med t ex SMS ge besked till beställarna var och när. Det skulle nog skapa effektivare utnyttjande av resurserna. Det skall bli mycket intressant att se hur förarnas tjänster kommer att se ut när en sådan reform genomförts. Idag kan man få köra 4 timmar - vara ledig i fem - och köra ytterligare 4 timmar. Föraren får betalt för en 8 timmars arbetsdag, men får offra 13 timmar jämte restid till och från jobbet. Få branscher har så taskiga villkor.
Vissa idéer om att låta alla åka gratis upp till 18 års ålder känns mera tveksamt. Redan idag åker flertalet ungdomar gratis på sina skolkort och fritidskort, men så snart man kan lägga beslag på ett körkort överger man bussen. Många flyttar in till tätort för att gå på högskola. För att vänja landsbygdsbefolkningen att använda bussen krävs att den finns där när dom har behov av den.


En annan sak som vår förare tror skadar förarkåren och kollektivtrafiken är inställningen att buss- och taxiförarutbildningen skall vara en nationell angelägenhet. Att sedan använda miljö- och klimatfrågor som slagträ i den debatten är fegt. Det krävs än så länge en förare för att köra en buss och då får inte bristen på förare skapa problem (och branschen vill inte internutbilda de som lämpar sig för yrket, man får inte in tillräckligt många tillräckligt snabbt och kostnadsfritt). Man vill alltså från personbefordransbranschen vältra över kostnaderna på staten och det låter som om man vill bortse från sådana triviala detaljer som lämplighet för yrket. Statlig massrekrytering står på önskelistan och givetvis sänkta ålderskrav...då kan man utbilda redan på gymnasienivå. Varför inte sänka busskörkortsåldern till 15 år direkt och ändra lite på justeringen av förarstolarna samtidigt. Att man en gång i tiden valde 21 år av ett skäl är sedan länge glömt. Verkar inte som att någon minns varför längre.
Ingen verkar tro att dåliga arbetstidsvillkor skulle kunna vara orsak till problemet att få in förare - men om man massutbildar tillräckligt många så det uppstår överskott och bara timanställer så skall väl kostnaderna hållas nere trots rätt taskiga villkor. Det är först när all tid man tvingas stå till arbetsgivarens förfogande blir betald tid som det kommer att bli en förändring. I dagsläget planeras många 13 timmarsdagar för att få ner antalet omlopp. Vad sägs om att jobba 1.5 timmar och vara ledig i 3,5 timmar och sedan jobba i 1,5 timmar och sedan vara ledig i 3,5 timmar för att avsluta med 3 timmar. Det betyder 6 betalda timmar på en 13 timmarsperiod...rätt så just eller hur! Det är så man fixar lönsamhet inom kollektivtrafiken.




Buzznet :

09 augusti 2008

Lördagen den 09 augusti anno 2008


Så var OS-eländet igång och ingenting fungerar som det skall! Pampig invigning förvisso, men vad hade den med sport att göra? Fattar ingenting som vanligt. Fast vår käre förare misstänker att det ligger pengar och tickar i botten och så gäller det att blända den egna befolkningen så klart. En rutten frukt blir inte bättre bara för att skalet är vackert.


Allas vårt kära kära LO uppmanar nu alla fackligt aktiva att inte hålla käft när de hör taskiga skämt på arbetsplatsen. För vem vill egentligen höra dåliga vitsar när det finns så många bra. Det har varit någon typ av regnbågsfestival i huvudkommunen och givetvis måste facket hänga på för att inte tappa medlemmar eller möjligen för att byta medlemmar. En grupp ut och en annan in....
I LO's hackordning har nu Kommunals ordförande äntligen fått en plats och en rejäl löneförhöjning, som ligger ljusår från medlemmarnas lönenivåer.
Studenter på reklamskolan Berghs School of Communication har fått i uppgift att göra Kommunal mer attraktivt och på lång sikt hjälpa till att förhindra medlemstappet. Det nya kommunikationskonceptet har studenterna döpt till "Kommunal är för". Nu hjälper inte konkreta handlingar längre - nu skall det till reklam och illusioner istället. Så det kan bli tänker vår chaufför.....


Då skall vi se då sa chauffören och trampade gaspedalen i botten....."Gaspedalen indikerar onormalt låg spänning (reagerar inte på gaspådrag) Var vänlig och kontrollera spänningen i kopplingsstyck TB7 och den ska då vara 5 volt och samtidigt skall TB6 bara vara 0,5 volt. Sedan skulle man visst kolla stift TA3 och test7 som skall ligga på 2,8-3,5 volt med gasen i botten. Huvud- och hjälpvarvtalssignal saknas - vad god kontrollera givarna i insprutningspumpen. Vem påstod att det är lätt att köra buss?????


För den datorintresserade bussföraren som kanske vill surfa mobilt under semestern (den får hon/han inte göra på jobbet) så finns det en uppsjö av erbjudanden just nu av rätt så blandad kvalitet. Vår förare vill inte framhålla någon framför någon annan, men vill påpeka att ett kontantkort är bra att använda för då kan inte kostnaderna rusa iväg okontrollerat. En sak skall man ha klart för sig... just nu är det högsta mode att surfa mobilt och operatörerna vill tjäna så mycket pengar som möjligt på den trenden. Tids nog planar det ut.....




Buzznet :

07 augusti 2008

Torsdagen den 7 juli anno 2008


Han sitter där och funderar vår spekulerande chaufför. Sverige torde vara ett av få länder i Europa där vin ökar pressen på sjukvården, ja ett att de få länder där man har en rätt märklig inställning till drycker som innehåller antydan till alkohol. Alkoholister finns dolda på de mest märkliga ställen. Det är bara en bråkdel som syns öppet. Förvisso hör inte alkohol och jobbet som förare ihop, men det behöver knappast betyda en närmast fanatisk antispritinställning. Våra nysvenskar bidrar väl också till andra vanor visavi vin. Vår kära förare har kollegor med andra dryckesvaror än de typiskt svenska.


Nu skall det bli 13 nya Wallanderfilmer och vår Midsomer-tokiga förare funderar om man inte mjölkar ut lite för mycket ur karaktären på samma sätt som man gjort med Beck! Men om kvaliteten håller så kanske Kurt Wallander blir en svensk variant på Tom Barnaby och det vore ju riktigt roligt. Bara lite problem med hans dotter, skådespelerskan är dessvärre och tyvärr avliden. Att ersätta den flickan blir inte lätt, hon hade nått speciellt den tjejen. Nått som nådde fram genom filmduk och TV-skärm. Vår fryntlige förare hummar och minns!


Alla har nu fått klart för sig budskapet att diesel och bensin är naturfientliga produkter som rätt snart kommer att ta slut. Jordens resurser vad det gäller råolja är ändliga trots allt....för det nybildas knappast ny råolja hela tiden. Så vi ombeds skifta till så kallad förnyelsebar energi för den är betydligt miljövänligare. Då stöter vi ånyo på ett annat känt problem - girighet. För att producera någon typ av förnyelsebar energi krävs råvara och då finns det tillräckligt många samvetslösa individer på vårt klot som utnyttjar alla tillfällen att skaffa fram sådan råvara. En gång i tiden höll man av samma skäl på att fälla all skog som fanns i både Kanada och USA - ända tills man upptäckte att man snart inte hade några träd kvar att fälla.
Regnskogarna brukar kallas jordens lungor och när vi avverkat all regnskog som producerar det syre vi andas är problemet löst. Vi har ingen luft att andas så vi dör och regnskogen återhämtar sig...det har gång på gång visat sig att naturen är betydligt smartare än människan.


Naturen och människan är sällan i samklang. Vi skapar t ex transportsystem som inte är tillräckligt flexibla för att klara naturens små nycker. Vi bygger t ex järnvägar, men bara för vackert väder. Snö och regn och systemet slutar fungera. Träd blåser omkull och där upphörde både el- och telenät att fungera. Lite märkligt sätt att bygga så pass viktiga system på. Märkligt nog är det ingen som klagar på lastbilar och bussar när järnvägen lägger av...då syns skillnaden i flexibilitet, järnväg i sin nuvarande form kanske har överlevt sig själv och vi behöver ett bättre och mer anpassningsbart masstransportsystem. Detta betyder inte fler lastbilar eller fler bussar nödvändigtvis. Med det betyder att fasta system som kräver någon typ av spår som ligger där dom ligger kanske inte är så optimalt. Vår grubblande busschaufför kliar sig fundersamt i huvudet och undrar samtidigt vad kollegan i Göteborg höll på med, som far ur sin buss för att spöa upp en bilist. Verkade lite stressat! Fast å andra sidan har ju polisens minskade resurser lett till att det närmast råder anarki på gator och vägar. Busshållplatser är i sanning ingen fredad zon för linjetrafikbussar. Kanske skulle vi ha plåtpoliser som övervakar hållplatserna också? Dessa nya plåtpoliser kombinerat med Västtrafiks nya färdbevis till "Hajen" kommer att bli en oslagbar kombination i övervakningssamhället. Att man sedan konstruerat systemet så att man dels skall registrera sig vart man kliver på samt avregistrera sig när man kliver av skapar ett fantastiskt kontrollsystem. Det äldre sättet, att tala med föraren, gör att lastning och lossning tar för lång tid. Kombinera nu plåtpoliser på hållplatser med kamrorna i bussar och spårvagnar samt elektroniska färdbevis och jag skall berätta var Du varit och vem Du träffat. Glöm älskarinnan/älskaren! Glöm att Du har ett privatliv. Vår luttrade förare har hört ett förslag på övervakningskamror i hemmen - främst i sängkammaren för att förhindra våldtäkt och det känns både sympatiskt och lovvärt och det andra förslaget om kameraövervakning av offenliga toaletter för att förhindra skadegörelse är väl helt i sin ordning. Om någon sätter sig där för att ta sig en spruta så löser sig det problemet samtidigt och en snabbis med damen blir också offentligt.





Buzznet :

04 augusti 2008

Måndagen den 4 augusti anno 2008


I "Hjulet" nr3-07, sid 6 kan man läsa att Arbetsmiljöverkets krav på luftkonditionering, AC, i stadsbussar stoppades av regeringen.
Det är också regeringen som sedan länge beslutat att fordon är undantagna från Arbetsmiljölagen genom att förarplatsen inte är att anse som arbetsplats.
Det är alltså regeringen och ingen annan som ansvarar för temperaturen i bussarna.
Dags för ännu en "ny arbetarregering"?
/
Z


"Kravet på luftkonditionering, AC, vid förarplatsen i Stockholms 'trängselbussar' stoppades av regeringen, men i praktiken fick alla nya bussar förar-AC ändå." Så stod det på sidan 6 i Hjulet nr 3 år 2007. Vill påstå att /Z:s tolkning är lite snäv... Personligen har jag hela tiden att det är George W Bush fel.


Nu har vår chaufför fått lösningen på hur vi skall klara oss från våld på bussarna. Lösningen heter Esta [Electronic System for Travel Authority]. Det är ett system avsett att spåra högriskpassagerare. Den resande skall tre dagar före resan lämna uppgifter på en Esta-sajt. Det handlar om mental och fysisk hälsa, utdrag ur belastningsregistret, droghistoria och en del andra mer eller mindre personliga data. När sedan bussförarrådet har granskat data och tillstyrkt eller avstyrkt kan den sökande få åka mellan t ex Älvsered till Svenljunga. Under resan kommer vi givetvis att censurera all internettrafik så att den resande inte surfar in på sidor som skulle kunna skada resenären, vilket vore förödande för oss som transportör av passagerare.


Då skall vi hoppas att tjänsterna i Svenljunga är i hamn då....Vår trevlige förare hoppas att så skall vara fallet....


Ett intressant inlägg i klimatdebatten kommer några företrädare för bussbranschen. Transportklimatbeslut skall vara längre än en valperiod, dom ska vara långsiktiga. Inom svensk bussindustri utvecklar och investerar man idag i miljövänliga fordon för nästa 30 år. Är det därför som det rullar så mycket byggen från låglöneländer? Bussen är den dominerande kollektivtrafiktransportören och den som för tillfället har störst flexibilitet. Därför är det rätt så löjligt att bussar har så bedrövligt låg status. Bussen lär vara de lågavlönades, kvinnornas, de ensamstående mammornas, ungdomarnas, de arbetslösas och pensionärernas sätt att förflytta sig. Det är för dessa grupper som t ex Volvo lägger ner stora pengar på att utveckla nya fräcka bussar. Fast vår förare tycker att resonemanget haltar rejält. För om de grupper som alltid åkt buss fortsätter att göra så kommer det knappast att leda till några klimatförbättringar - det gäller väl att få bilisterna att lämna bilen hemma. Ju fler bilister det sitter i bussen desto större är chansen till att vi får en bättre miljö och dessutom är det färre bilister ivägen för bussen och resan går snabbare. Volvo vill nu slå ett slag för sina tvåledade bussar på 24 meter eller mer, men dom passar bara på ett antal begränsade miljöer och löser måhända något storstadsproblem och kanske även Volvo har som mål att få in Sveriges befolkning i städerna!?


Detta med arbetstillfällen i det egna landet är ingen självklarhet i dagens globaliserade värld. Det gamla svenska bilmärket SAAB ägs av amerikanska GM och dom vill bygga Saab 9-4X i Mexico. Då påverkas man inte lika mycket av dollarkursen. Facket lade sig platt.
Någon som minns ett svenskt livsmedelsföretag som hette Findus? Just nu heter visst ägaren Lion Capital och är ett riskkapitalbolag...Dom vill gärna ha hög utdelning på sina pengar, så någon typ av slakt är på gång.
Annars är budskapet idag: Köp Dig lycklig... handla för alla Dina pengar, och låna sedan och fortsätt handla. I USA sa man alltid Lev nu - betala senare, mycket senare. Caffékedjan Starbucks kunder har tydligen inte nappat på budskapet, men på Starbuck skyller man på höga mjölkpriser - man inser inte att man har en usel affärsidé.




Buzznet :

02 augusti 2008

Lördagen den 2 augusti anno 2008


Nu skall äldreboenden omyndigförklara sina äldre, för nu super gamlingarna för mycket och så kan det inte få pågå i landet lagom. Vår förare bara garvar - fast det är blodigt allvar. Våra myndigheter vill oss bara väl. Äldrevårdsministern måste ju ha nått att göra hon också. Men vår förare tycker hon är feg som ger sig på de äldre. Bättre hon gav sig på sina politikerkollegor istället.


Att kollektivtrafiken är en het fråga varje sommar är väl knappast en nyhet. Det nya är väl möjligen att medierna fått upp ögonen för saken. Det var 34 grader varmt i bussen när en tidning tog tempen på lokaltrafiken. När man klev på visade deras termometer 28 grader, då solen gassar och det inte blåser. Snart nog är temperaturen snart uppe i 34 grader i väntan på att bussen ska börja rulla. Hela vägen till ändhållplatsen pendlar värmen mellan 33 och 34 grader och svetten rinner. Vana resenärer kör med solfjäder för att svalka sig. Vissa bussar kör tydligen med värmelementen på året runt. Väl vid vändhållplatsen berättar chauffören om sin heta arbetsdag. Man slår fast att resenärerna drabbas - fast de som drabbas värst är chaufförer som sitter där i många timmar. På vissa bussar har förarna visserligen en liten fläkt och kan ha fönstret öppet, och få ett rejält drag, men vad hjälper det? På bussföretaget är man medvetna om att vissa gamla bussar saknar luftkonditionering, men är man medvetna om att AC:n inte fungerar på bussar med AC monterad? Den avgående trafikchefen säger glatt att 34 grader inte är okey och bussarna rullar lugnt vidare med 34 grader inne i bussen. Det kommer att ta fem år att fasa ur de bussar som helt saknar AC och hur lång tar det att fasa ur alla bussar med icke fungerande AC? Sedan är värmen är även en förarfråga. När man år efter år sitter och kör i 34° grader är man kanske inte en så skärpt förare som man borde vara. Grattis tänker vår gamla förare...det där har vi känt till i 30 år eller mer...


AC standard lär finnas på bussar i Stockholm och andra stora städer som Berlin och New York. Att det inte skulle fungera med luftkonditionering på stadsbussar är alltså fel. En så kallad fordonsutvecklare på Stockholms linjetrafik bekräftar att AC, är standardutrustning, inget tekniksprång. Modern luftkonditionering finns lätt tillgängligt och är väl beprövat, de flesta bussar som köps in idag har AC. Herr fordonsutvecklare förklarar vidare att temperaturen inne i en buss inte måste vara så väldigt mycket lägre än temperaturen på utsidan för att det ska kännas svalt och behagligt. Ofta räcker det om det är tre grader svalare inne i bussen och det är lätt åtgärdat med luftkonditionering. Utan AC blir det däremot ofta varmare inne i fordonet än utanför och då det känns mycket olustigt att kliva på bussen, man blir svettig och klibbig. Priset för att köra med AC är cirka 1 krona per mil. Luftkonditioneringen får sämre effekt när dörrarna öppnas ofta, som de gör på stadsbussar, men visst fungerar den. Om man förser bussen med "luftgardin" blir effekten på AC bättre. Att det fungerar på stadsbussar runt om i världen men inte i Sverige är förbryllande. En busschaufför som vill vara anonym blir förbannad: Det kvittar vilket annat land i Europa du åker till, alla har AC. Varför fungerar det inte här? Den anonyma föraren tror att det beror på att Västtrafik vill bara ha så billiga bussar som möjligt.
Den fullständigt anonyma föraren konstaterar också att de flesta förare mår dåligt av värmen i bussarna, de sitter ju trots allt inne i hettan hela dagen. Många tvingas åka med fönstret öppet för att få lite luft, sedan får de dras med axelproblem för att de har suttit i konstant drag hela arbetsdagen. Det finns busschaufförer som har mätt upp fyrtiosju grader i förarhytten och dom är helt vimmelkantiga och rödögda när de slutar på eftermiddagen. De äldre förarna utsätter både sig och passagerarna för livsfara.


VD:n för en större bussentreprenör blir förvånad över att stadsbussar i hela världen kör med luftkonditionering. Han är till och med så käck att han medger att han inte har koll på hur andra länder löst liknande problem och han har inte hört talas om att man kan ha det i stadsbussar. Vice VD:n för en regionhuvudman är lika branschokunnig. Det är regionhuvudmannen som bestämmer vilka krav som ska ställas på de nya bussar som köps in av en entreprenör. Han har fått uppgifter om att det inte finns någon bra teknisk lösning för just stadstrafik, dessutom är det dyrt. Därför har han gjort bedömningen att det inte fungerar. Helt klart är att dessa gentlemän aldrig åkt kollektivt, inte ens i huvudstaden, eftersom båda saknade kunskap om att StorStockholms Lokaltrafiks entreprenörer kör med luftkonditionering i sina fordon. Stackars chaufförer som ska jobba i denna värme. Inte konstigt att de är griniga ibland. Västtrafiks ledning måste vara inkompetent som inte kan ordna en fungerande och komfortabel kollektivtrafik där resenärerna är nöjda. Någon har åkt vanlig buss i så väl Spanien som i Thailand och där klarade man av att ha drägliga temperaturer i sina bussar. Men någon antog att de värderar sina kunder mer än vad Västtrafik gör. Att Västtrafik ignorerar problemet och drar lögner irriterar tydligen många och att Västtrafik är ett monopolföretag som saknar vilja och främst vill ha billiga och undermåliga bussar byggda i något låglöneland istället för att skaffa in det som verkligen behövs, skulle bero på att kostnaderna för kollektivtrafiken måste hållas nere!
Upphandlingssystemet bidrar helt klart till att anbudsvinnaren skaffar så billiga fordon som möjligt. Han kan sällan skriva av en normalbuss fullt ut på grund av anbudstiden och villkoren. Det skall ju ständigt vara nytt vid varje ny upphandling vilket leder till en rejäl kapitalförstöring rent generellt.







Buzznet :

01 augusti 2008

Fredagen den 1 augusti i nåden år 2008


Bilförare ringt och vill anmäla en linje 360 som körde trafikfarligt vid filbyte på riksväg 27 vid affär Holgers .. c:a 09:35. Vår chaufför känner inte till att det ens finns filer på Riksväg 27? så man kan undra om bilföraren överhuvudtaget visste vart han var!
Kunden stod på hållplatsen fullt synligt när bussen körde förbi samtidigt som chauffören vinkade till honom. Bussen var inte fullsatt och kunden undrade om bussen inte kommer att stanna på hållplatsen i fortsättningen. ????? Den intressanta frågan är väl hur kunden stod på hållplatsen fullt synlig. Vår trevliga förare minns en gång på en hållplats strax efter Mjöbäck - där man parkerat en bil på hållplatsen och tyckte att bussen skulle stanna och ta upp en passagerare som satt i bilen...
Linje 360 från Borås Resecentrum klockan 09:06 mot Svenljunga. En äldre dam ville åka med bussen till Lockryd för att byta där till linje 350 till Limmared. Föraren sa "Jag ska åka till Svenljunga, du får ta en annan buss". Damen var försagd och gick inte på bussen, utan blev sittande på stationen. Med bristfällig internutbildning och dålig linjekännedom får man dessa biverkningar påstår vår, enligt vissa kommentatorer, otroligt slarvigt klädde och otvättade förare. [Vart får dom allt ifrån?].


På gårdagens blogg hade det inkommit tykna kommentarer, så dom gick i den elektroniska soptunnan. Speciellt sådana som faller under personangrepp. Om sedan skribenten föredrar att vara anonym så kommer kommentaren att förpassas till cyberrymden konstaterar gubben lugnt.


Är det någon som funderat på hur pengar växer? Olika pensionsbolag gör då och då reklam för hur dom får pengarna att växa. Vattnar man pengarna? Räntan får pengarna att växa - det lärde vi oss redan som barn och genom att köpa billigt och sälja dyrt får Du också pengarna att växa. Men det som sker är att det sker på någon annans bekostnad. Om Dina pengar växer är det någon annans pengar som minskar. Vissa pensionsbolag har just kommit på detta och vill därför reducera den garanterade räntan...stackars 40-talister. Alla vill åt era pengar, men ingen vill ge er något tillbaka, förr kallades ett sådant beteende bedrägeri - idag verkar det mest vara en smart affärsidé! Begreppen ändrar sin innebörd.


Vår trevliga chaufför satt på sin rast och tittade på TV och fick då veta att han som bor "i stugorna" har en helt felaktig uppfattning om gay-världen. Han och alla andra stugboende skall tycka som gay-världen bestämt! En ytterst intressant synvinkel och säkert politiskt korrekt.




Buzznet :