30 april 2008

Onsdagen den 30 April 2008 Valborgsmässoafton


MrBanco - den största och värsta gnällspik som vandrat på jorden har fått ett brev från den stora och trogna läsekretsen - mina 28 bröder...


Mr Banco!!!
Du har så rätt, DU ÄR EN STOR DJÄVLA GNÄLLKUK.
Tack gode gud för att inte Mr Banco kör hos oss i Borås.
Det är i ögonblick som detta MrBanco skulle kunna berätta att MrBanco blir nästa trafikchef för BL... Det hade varit skitkul alltså - inget snack om den saken...men lugn Du Boråsförare, med det lilla ordförådet, MrBanco kommer inte att orsaka Din kommande hjärtattack!
Dock är det så att när man studerat ett antal veckobrev landar man i den uppfattningen att det är helt åt fanders att ha stillastående och parkerade bussar på SöT. Det tillhör en förgången tid..inte modern kollektivtrafik, och vilket kaos det skapar, helt i onödan.


Är det någon som gjort följande test: Du bestämmer Dig för att stanna hemma två veckor från jobbet! Du behöver fundera på hur viktig kugge Du egentligen är i maskineriet! Vad händer? Ingenting...allt rullar på precis som vanligt och inte ett enda omlopp ställs in...Vad blev Din slutsats? Kunde just tro det. Hade Du verkligen väntat Dig något annat resultat...?


MrBanco skulle bra gärna vilja veta - i kronor och öre - hur mycket dessa tjusiga busskurer kostar att laga per vecka!? Han vill också veta hur mycket man hade sparat av skattemedel om man bibehållet de äldre i betong som var ett helvete att slå sönder. Dessa nya i glas och aluminium är ju ingen sport... faan man hinner ju hur många som helst på en natt!


Apropå nätter så skall vi nu se upp för den okända ?? sömndöden. Bussar med trötta förare är rullande dödsfällor, men i praktiken görs inget för att ändra på den saken och orsaken stavas som i alla andra sammanhang pengar. Jämfört med pengar är ett människoliv inte värt någonting. Människoliv är ingen bristvara. VTI i Linköping forskar just kring trötthetsrelaterade olyckor. Det är otrevligt många som har en koppling till brist på sömn, men ekonomi och av det följande ointresse gör att man inte kommer någon vart i dessa frågor. De nu avslutade avtalsförhandlingarna skulle kunna dra ett stå till stacken..... den som lever får väl se hur det artar sig. I vart fall har ett nytt avtal tvåårigt avtal slutits. Det talas om blygsamma löneökningar och att ramtiden krymper med en ynka halvtimma samt nått om förbättrad dygnsvila (kan det varit ramtiden?) ...dock inga detaljer om den verkliga innebörden. I svepande formuleringar sägs det att det skall ge bättre arbetsvillkor.. låt oss avvakta VERKLIGHETEN. Det antyddes däremot inget om att delade tjänster skall bli betydligt dyrare för arbetsgivaren, så dom lär alltså bli kvar...Ändå är tröttheten ett växande trafiksäkerhetsproblem. Man talar vitt och brett om nykterhet, droger, bussbälten för alla, höga hastigheter men icke ett ljud om trötthet, som är betydligt farligare än exempelvis alkohol. Om man i de nu avslutade avtalsförhandlingarna menat allvar med att trötthet är ett problem hade det varit behandlat. Jag minns en internationell kampanj för ett antal år sedan som Kommunal i Sverige deltog i, men man drog uppenbarligen inga slutsatser av det man själv gick ut med. Tyvärr är det så att olyckor med trötthet som orsak ofta blir otrevliga och får allvarliga konsekvenser.
En annan sak som man aldrig hör något om är att en trött men vaken bussförare är livsfarlig för sig själv, sina passagerare och sin omgivning. Dessutom är han en usel bussförare. VTI har också kommit fram till att yrkesförare ofta kör på tider då de borde ligga hemma och sova. Så lägger vi till begreppet sömnapné och orten Arboga och den kopplingen är kristallklar.


Att vår stadsminister håller fast vid tanken på biobränsle i en tid då biobränsle orsakar höjda matpriserna är väl inget att säga om. Jordbruket är subventionerat på stora delar av vårt runda klot och vi i den rikare delen av världen behöver en ny energikälla, så vad betyder väl lite kravaller och ökad svält mot att vi får en ökad produktion av E85! Fast å andra sidan har vi en hel del bönder som får bidrag för att INTE odla på sin mark och dessa bönder kan väl få odla biobränslegröda...snälla EU låt dom ber MrBanco - jättekänd gnällspik!



Ville bara påminna de strejkande sjuksköterskorna att deras finska kollegor helt unisont sa upp sig och skaffade sig andra bättre betalda jobb... sug på den! Jag fattar inte varför man skall krusa dem som inte vill ha er och inte tycker att Ert arbete är värt något ens i relation till utbildningskraven. Nej byt jobb....Fast se upp med USA, dom är för det första inte speciellt demokratiska för där finns bara en gud - pengar. Sedan vill dom inte ens följa sina egna lagar. Nej i USA är tortyr legalt det har dess nuvarande president sett till. Ändamålet helgar medlen i det pengadyrkande USA.






Buzznet :

29 april 2008

Tisdagen den 29 April 2008

Med stigande bensinpriser borde bilismen dö ut och kollektivtrafiken blomstra. Men vi är tydligen inte där ännu! Fast nog går det åt det hållet i rätt så rask takt och rätt som det är kommer Sverige att stå stilla.
För övrigt vill MrBanco påpeka att samarbete i trafiken är guld värt och inte minst när bussförarna samarbetar med varandra. Trots att MrBanco är en riktig grinkuk tar han av hatten för dessa trafikens gentlemen.
Låggolvsbussar måste ändå på något sätt vara Guds straff till busschauffören! Någon annan förklaring finns inte - jo kanske en till: "Din arbetsgivare hatar Dig!" Kör faanskapet genom exempelvis Aplared, som närmast skall jämföras med Volvos testbana i Torslanda, och Du får omgående reda på hur många lösa delar en låggolvsbuss består av. Testa gärna själv - nej det var så sant ja, hela Borås stad liknar Volvos Torslandabana. MrBanco ber om ursäkt för sin glömska.


Idag var visst HELA kontoret på möte! Det var nästan så att städerskan också var med. Möte om vad? Det har inte vi med att göra! Skit Du i det! Sköt Ditt Du! Glömde vi informera om att vi hade möte idag - det skall Du bara glömma!




Den där grinpellen Mr Banco var på ett utmärkt strålande pisshumör igår. Först fick han åka runt i en låggolvsbuss utan utrop, utan fönsterhammare (se bild), utan färdskrivare, utan WC, utan varvräknare, med en så kallad förbandslåda under himlen och med en icke reglerbar defrostervärme (där värmen stod på max). Gissa om han var extra gnällig! Tänk vilken underbart genomtänkt förarmiljö.
På toppen av detta blir gringubben anklagad för att ha tagit "fel" buss. Vadå fel buss och rätt buss? En blå låda som förhoppningsvis startar och rullar en hel dag och där så lite som möjligt har slutat fundera. Tänk om det kunde bli samma väsen för varje ostädad buss eller otankad buss, men ack nej! Telefonerna hade gått varma och snart visste alla att den där MrBanco är en hal typ som tar "fel" buss. "Jag fick minsann ta den där sketbussen 217 som han rätteligen enligt alla konstens regler skulle haft, och titta nu på den där stackaren som skall köra kvällstjänsten i den sketbussen i stället för den där fina bussen som MrBanco snodde från oss...en opålitlig djävel den där MrBanco". TeliaSonera med flera tackar så mycket.


Är det någon som vet om vi har certifierade kassaapparater i våra bussar. Det får bara förekomma certifierade kassaapparater i framtiden, ett nytt inslag i vårt övervakningssamhälle där skattemyndighetens inställning är att alla skattefuskar (utom skattemyndighetens personal då). Deras senaste idé är just certifierade kassaapparater. MrBanco undrar vad denna myndighet skall hitta på härnäst? Trottoarskatt kanske? Apropå skatt - en tillfällig skatt som infördes en gång i tiden var registerhållningsavgiften som då skulle finnas tillfälligt under en period då vi alla bytte typ av nummerplåt på alla Sveriges fordon. MrBanco undrar om det är någon som minns att någon så kallad tillfällig skatt någonsin tagits bort igen...MrBanco minns ingen och nu byter den tillfälliga registerhållningsavgiften namn till VÄGTRAFIKREGISTERAVGIFT och permanentas! Snyggt jobbat.


Affärsområde Trafikantservice erbjuder tjänster inom kollektivtrafikens serviceområden. Här arbetar cirka 200 personer med en mängd olika uppgifter - står det på Göteborgs Spårvägars hemsida...Bara för att det står Trafikantservice på bilen innebär väl knappast att normala trafikregler upphört att gälla eller? Japp det är högst troligt tror MrBanco. Organisationen omfattar trafikledningsinformation, biljettkontroll, indrivning av tilläggsavgifter, kundservicebutiker, trafikledning på Nils Ericson Terminalen, hållplatsservice, skyltverkstad, distribution av tidtabellsmaterial, hittegods, leveranskontroll, trafiksamordning, informatörer, tågvärdar, trafikreklam, tidtabells- och kartproduktion, informatörer på Gtic och stationsvärdar på Hammarkullens station. För hela bolagets räkning samordnar Trafikantservice även hanteringen av de kundsynpunkter, som främst kommer via Västtrafik. Att kalla exempelvis biljettkontroll & indrivning av tilläggsavgifter för Trafikantservice tyder på någon typ av galghumor av värsta slaget! Man vill göra gällande att deras uppgiften är att stödja trafikhuvudmän (dvs Västtrafik) och driftföretag (dvs BL) med service, som underlättar för resenärerna i kollektivtrafiken. Man arbetar därför i nära kontakt med deras resenärer vilket ger goda möjligheter att fånga upp synpunkter från allmänheten och föra dem vidare ut i verksamheten. Kontakterna med resenärerna sker i första hand genom kundservicebutikerna, men också via tågvärdar, vid daglig biljettkontroll och biljettförsäljning samt i samband med vägvisning och information vid spårarbeten och större evenemang. Dom är med andra ord fiender till förarna - åtminstone står det så på deras hemsida....
Jag bara undrar om MrBanco vill ha in dessa stormstyrkor i bussen. Vilken känsla dom måste ha när dom stänger av riksväg 27 mellan Skrämbo och Hagadalen och bryta upp bussens dörrar och storma. Vilken adrennalinkick det måtte ge. "Du, du och du följer med här!" Man tar in dem i en stor svart Dodge med tonade rutor där man systematiskt verbalt misshandlar passageraren. Utanför står vakter med blänkande brickor, ASP i hölstren och kevlar på händerna. Stämningen är förtätad - skall detta verkligen kallas för Trafikantservice? MrBanco tycker att det verkar vara det mest missvisande namn någon kommit på.


Ropen skallar - någon kallar, alla undrar vart sommartjänsterna blivit av? Inte dom för stadstrafiken utom dom som MrBanco och hans anhang skall köra efter under nio sommarveckor! Själv tycker MrBanco att det är skönt att slippa allt rävspel, alla lögner och all oärlighet som legat bakom varenda ändring av tjänsterna som på något sätt berört Svenljunga & Tranemos Depåer...MrBanco har aldrig fattat varför de är två - det hade varit smartare om det varit en enda från start....fast det är historia nu. Ordet kollega fick i dessa sammanhang en helt ny innebörd.




Buzznet :

Måndagen den 28 April 2008


Som den surmagade griniga gnällspik min bloggfigur Mr Banco nu skall vara - det vill säga en som aldrig är nöjd med någonting så har han nu tittat på Västtrafiks senaste nummer av Strålkastaren och undrar grinigt hur i all sin dar man valt ut de sex förarna som mötte Västtrafiks ledning? Dom kom med rätt harmlösa frågor som saknade udd och någon smörade till och med genom att påstå att Hajen var ett bra köp...Han fick säkert löneförhöjning!
En bit av den ovanligt långa artikeln nämnde något om att säkerställa att förarna är bra och fullvärdiga representanter för kollektivtrafiken. De skall vara välinformerade och delaktiga, med kunskaper om förändringar och argument för att förklara dem. Resenären skall få samma svar oavsett om denne talar med föraren, trafikföretaget eller Västtrafik. Och eftersom MrBanco nu skall vara lite magsurt grinig så vill han föreslå att detta ligger nära begreppet hjärntvätt. Varken trafikföretaget eller dess förare får ifrågasätta Västtrafiks beslut. Det har han rätt svårt att svälja faktiskt.
Vad som verkligen brister och som brister rejält är bristen på alla typer av information, från det lilla till det stora och nu avser Mr Banco enbart hans lilla depåvärld. Han misstänker på goda grunder att informationen till förarna som besöker SöT är betydligt bättre än den som delges depåerna, men på något sätt är det fullt begripligt eftersom det heter BORÅS Lokaltrafik och man borde aldrig lämnat Borås från början. Dessutom är det så kallade samarbetet med ett BiV företag ett totalt fiasko som aldrig borde inletts.
Slutet på den långa artikeln i Strålkastaren är dock lite intressant när man påstår att få förare är engagerade. MrBanco vill dock hävda att dom som är engagerade vill man absolut inte ha med att göra eftersom dom oftast har fel åsikt eller en alltför kritisk hållning.


Här följer några frågor som man inte tog upp (i vart fall inte i artikeln): Hållplatsernas skick & placering, Fordonens skick, Kvaliteten på de nya plastkorten till Hajen, Vilotid och trötta förare med långa delade pass.
När det gäller fordonens skick så är det inte bara alla skador och alla funktioner som inte fungerar jag tänker på utan även gardiner som ALDRIG varit tvättade, nackstöd på passargerarplatserna som ALDRIG rengjorts. textilväggar som borde kunna ta livet av vilken allergiker som helst och ALDRIG rengjorda AC-filter och skitiga innertak och så vidare .. och så vidare.. Det nämndes aldrig i tidningen! Om olika hållplatser kunde man skriva en roman, men MrBanco väljer att låta bli.


Vår avgående trafikchefs meritlista publicerades i en tidning nära Dig för ett par dagar sedan, men MrBanco har just kommit på något som inte nämndes i meritförteckningen: Han förstörde även två hyggligt fungerande depåer som egentligen inte alls fungerar längre...att sedan vagnvården ansågs oviktig har också satt sina negativa spår. Men det förefaller idag som man i vissa fall sätten en ära att ratta den skitigaste bussen...???


Idag har det nog varit vårens varmaste och goaste dag! Solen har gassat och gjort bussens innandöme varmt ack så varmt och för att hjälpa solvärmen har defrostervärmen dragit sitt stå till stacken. Det är standard i dessa Volvobussar att defrosterreglagen aldrig fungerar. MrBanco hörde någon hosta nått om AC! MrBanco tycker inte om att man med honom skämta Aprilo. AC i en Volvobuss med Carruskaross - hihihihahaha (kramp i magen). Sluta gnälla MrBanco - Du får ju bada bastu gratis! och på arbetstid.





Buzznet :

27 april 2008

Söndagen den 27 April 2008


Söndag och strax maj månad... visst är det gott att leva? Nu lär Arbetsmiljöverket ha ålagt Västtrafik och alla andra aktörer att införa kontantförbud i hela regionen senast 1 december 2009 och till dess torde vi ha upplevt en ny upphandling.... och då får gamla stötar som undertecknad respass. Sådana där gamla mossiga förare kan man inte anställa. Det gick alltså inte all lösa den fackliga vägen. Såg att huvudskyddsombudet är helt gupporienterad och att lösa stolar i regionbussar inte är hans bord. I vart fall anser varken han eller facket inte att den typen av frågor är värda att besvara.
Så kan jag informera den kära trafikchefen att i Svenljunga tvättas den egna bilen, hustruns bil, syrrans bil, mammas bil, mosters bil, polarens bil, tremänningens bil, pysslingens bil och vilken djäkla bil som helst....och så har det alltid varit.
Enligt aktuella pressuppgifter skall det snart gå att betala med bankkort på spårvagnar och Partille & Mölndal skall få SMS-biljetter. Kan just grunna på hur turistanpassat detta är? Det skall tydligen införas 1 och 3 dygnsbiljetter i Göteborg och dessa är då avsedda för turister. Vi får hoppas att det finns bra info vid färjor och tågstationer samt på hotell och liknande så att turisterna lätt hittar dessa finesser.


Det står i veckobrevet att trafikledningen inte får någon hjälp när dom behöver. Vi som kör på depå får ingen hjälp av trafikledning heller då vi behöver så det jämnar väl ut sig kan man tycka. I det offentliga rummet ska vi alla vara lika påstås det....flin.
Något som länge har irriterat mig är bristen på kommunikation mellan Västtrafik och förarna och mellan trafikföretaget och förarna. Oftast får man läsa om det i en dagstidning och inte via intern info från arbetsgivaren och/eller trafikhuvudmannen.
För övrigt måste jag invända mot BT's beskrivning av nuvarande trafikchef som en doldis. Det är nog den mesta linslus vi haft på företaget på gott och ont. Däremot är det sant att han sett till att personalen utnyttjas effektivt och om han eller någon annan är pappa till 13-timmarsdagar och delade tjänster låter jag vara osagt - men visst är det att utnyttja personalen effektivt. Och så handlar det om ledarskap och att peka med hela handen. För min personliga del hoppas jag att kommande fackliga avtalsförhandlingar resulterar i att ALL tid som vi blir låsta till arbetet blir betald tid. För då upphör större delen av ofoget med delade tjänster. Sedan är det så att det alltid är cheferna som skriver historian - inte kollektivet, fast det var nog ingen nyhet.
På en viktig punkt kan man säga att vår avgående trafikchef och undertecknad har en grundmurad samsyn. Det handlar om mångfald och lokal förankring och lokala bussföretag, som dessvärre försvinner i allt raskare takt.


Jag gillar Västtrafiks nya reklamkampanj! Den har verkligen genomslagskraft - smart uppmärksamhetsfaktor och ett kristallklart budskap... Bravo. Till och med en simpel landsortschaffis fattar budskapet.... och i senaste numret av Strålkastaren finns en artikel där sex förare mötte Västtrafik ledning - jättetjusigt! Hög mysfaktor också om jag läste hyggligt rätt! Jag har bara EN enda fundering kring detta! Vem/Vilka bestämde vilka två förare som skulle åka? Vem utsåg dom? Det kanske inte har så rasande stor betydelse - utom att det är kul att veta hur psalmerna går. (Nej, jag hade inte varit intresserad om jag blivit tillfrågad - jag kan ändå aldrig hålla käften samt är politiskt inkorrekt och detta är inget för inkrökta stofiler med förlegade åsikter). Det var välartade pojkar och flickor som hade skickats iväg - såg jag på bilderna. Det är nog nyttigt med denna typ av möten mellan Västtrafik och förarkåren oavsett hur välkammade dom är!
Apropå åsikter så har visst kollegan Svemicke bytt forum. Kan undra om han får större genomslag på den nya sidan? Det är alltid kul med läsare även om specialbloggar som denna inte drar den stora publiken. Jag har ändrat länkadressen till honom vart fall...


Däremot kan jag ha en förlegad åsikt om Västtrafiks orientering mot mer och mer teknikorienterade upplysningssystem. Fast å andra sidan skall inte äldre på landsbygden åka så mycket buss. Det finns ju färdtjänst och egen bil.
Kampanjen ladda om Västtrafikkortet känns väldigt onödig i 'vårt' trafikområde - tack och lov! Våra stamkunder laddar troget om sina kort efter 30 dagar. Här slängs inga kort i onödan och det är väl så det skall vara. Trogna och smarta kunder! Kunde möjligen önska att dom vore fler - många fler....
Sedan har jag ännu en förlegad åsikt...föräldrar GÅ UT OCH SE VAD ERA OCH GRANNENS BARN HAR FÖR SIG. Det är ju för ynkligt att polis och nattvandrare skall behöva hålla koll på Era ungdomar. Dom behöver ett vakande öka som samtidigt sätter gränser för dumheterna....


Apropå nått helt annat....Lägg ner Bingolotto! TV4 har mjölkat ut att man kan ur det programmet och inte faan har man haft föreningarnas bästa för ögonen heller. Nu skulle Bingolotto få lite snurr på TV4+ var det tänkt - hoppsan vad det gick snett...rejält snett....Jag var med när Bingolotto startade som ett lokalt program i Göteborg och när det var folkfest i vanliga TV4, men sedan tog snikenheten fart och man började med skumma betalsamtal för att ringa in till programmet när man fått Bingo. Oavsett om Du kom fram eller inte debiterade systemet Dig en rejäl slant... därmed började programmets popularitet dala...så nu får Folkspel eller vad nu organisationen heter söka andra inkomstkällor - guldåldern med Bingolotto är över.




Buzznet :

26 april 2008

Lördagen den 26 April 2008


Så är åter en vecka till ända och en sällsynt solig och rolig vecka....En vecka där man lärt sig hur man skall fixa en biljettkontroll i Göteborg. Man klär ut sig till äldre dam och kliver på spårvagnen utan färdbevis och det finns inga att köpa på spårvagnen heller. När sedan kontrollanten dyker upp som på beställning ställer man till en scen. Man skäller på kontrollanten och ber honom veta hut och så skall man minsann inte behandla äldre damer som blir så kränkta så. Om Du som grädde på moset utnyttjar det faktum att Du kan argumentera på ett främmande språk (ett som kontrollanten inte förstår) blir det pluspoäng.


Som alla säkert noterat upptogs baksidan på den lokala blaskan av en viss Trafikchefs föranmälda avgång. Att göra sig känd genom pressen är tydligen ett gångbart knep. Att han hade en bakgrund som scoutledare var lite nytt (jag är också en Treklöver-Gillwell-scoutledare - fast det räknades visst inte!), men att alla har lika värde torde han vara rätt ensam om att leva upp till liksom att kalla saker vid dess rätta namn (något som legat mig i fatet hela mitt liv).
Att staden Borås aldrig fattat vitsen med kollektivtrafik och att det dessutom skulle ske på bekostnad av bilismen är knappast en nyhet. Göteborgare har i alla tider refererat till Boråsare som P-bönder som kommit till stan. Uttrycket har nog inte tillkommit av en slump.
Att ersätta denna udda trafikchef kommer inte att bli lätt...
....vissa rykten om efterträdare får mig att rysa. Hoppas bara att ryktet är felaktigt.
Trafikchefen, den avgående, nämner i artikeln något om att höja statusen på bussföraryrket, men jag tror att han är rätt ensam om den rätt självklara inställningen. Tittar man på verkligheten så pekar den åt rakt motsatt håll. Skall man dessutom sätta tilltro till vissa rykten så vill vår VD ytterligare försämra arbetsvillkoren och det är knappast statushöjande. Hos oss är det fler och fler som tar sex månaders ledighet för att testa andra jobb.
Några saker nämndes dock inte i artikeln. Det stod att företagets ekonomi befann sig i fritt fall, men det stod egentligen aldrig varför och inte heller fanns någon förklaring till varför ekonomiansvariga aldrig byttes ut. Visst är det i dagsläget historia.
En annan sak som inte heller nämndes är att han helt slog sönder depåerna - och raderade ut den kamratskap som en gång fanns där - motsäger de facto allas lika värde (gällde nog enbart Borås Depå).


Skall det verkligen finnas kollektivtrafik utanför städerna? Inte i nuvarande form i alla fall! Skilj på skolbussar och reguljär linjetrafik så blir verklighetsbilden en annan. Dessutom kan man undra hur mycket det kostar att bärga alla dessa "bussar" från 'bystan' stup i kvarten? Billigt lär det i vart fall inte vara.
Nu gillar jag kollektivtrafik (dvs när den fungerar) och kan därför inte låta bli att fundera på varför man inte bygger och köper in regionbussar som klarar av de tuffa tag som dom utsätts för? Det fungerar inte med turistbussintredning i en regionbuss - eller hur? Se hur 'våra' bussar ser ut efter knappt 7 år. Lappat och lagat - till vilken nytta då? En onödig kostnad. Samma sak med WC. Nu när vi har cirka 12 månader kvar på avtalet börjar man rya om bussarnas WC (och då har 50-60% av bussarna inte en ett WC). Hos oss har man på alla dessa år ännu inte löst frågan om hur man tömmer dessa WC:n! Patetiskt. Vi är inhysta på en skrotgård och med det resultatet....ständig oordning!


Några märkliga saker kan noteras från den gångna veckan. För det första uttrycket "Vi tror att" eller "Jag tror att" som egentligen betyder att vederbörande inte har en aning om vad han/hon pratar om. För det andra den person som hävdade i Radio 7härad att utan en gemensam värdegrund ingen gemenskap - hur rätt har han inte..


Tre barnvagnar och en modern tidtabell hör absolut inte ihop. Sett ur det perspektivet blir man lite fundersam på dessa 11 nya jättefina Scaniabussar som nu skall börja rulla i Borås Stadstrafik. Efter att ha sett bussen i verkligheten vid några tillfällen så undrar jag bara hur den nya turlistan kommer att se ut som medger att man verkligen utnyttjar alla dessa finesser fullt ut. Att fler grupper kan åka kollektivt är naturligtvis fantastiskt, men då måste man samtidigt anpassa förutsättningarna till dessa grupper. En konsekvens blir självklart längre lastnings och lossningstider eller på normalsvenska fler omlopp eller färre turer.
Västtrafik visade upp den nya busstypen igår Fredag och den förekommer även som WebbTV hos BT. Där vimlade av fotografer och journalister och informatörer och vad man nu har för tjusiga titlar, men inte en endaste förare... och de förare som fanns i närheten var osynliga. Ingen ville veta vad en vanlig förare tyckte om spektaklet! BL's man på plats undrade vad jag gjorde där och man förmedlades genast intrycket om fel man på fel plats. En som själv tänkt sig bli ny trafikchef! Huu!
En annan fråga som blir aktuell - i vart fall ett tag till - är vems som skall passa kassan när föraren ränner runt med barnvagnar, rullstolar, rollatorer och andra suveräna hjälpmedel?
Jag kollade dessa ramper på äldre låggolvare och på vissa är rampen fastskruvad och på andra är det så fullt med grus ock skit så det var väl frågan om hur pass användbar den egentligen var? Vi får hoppas att dessa nya bussar får en bättre behandling!

Samkörning av dataregister kallas numera för en rättssäkerhetsfråga... tänk så användbart vårt språk är när det gäller att omvärdera saker och ting. En gång i tiden satt politiker i TV och lovade heligt och dyrt att någon samkörning av register skulle det minsann aldrig bli och personlig integritet och bla bla bla bla...mycket snack och lite verkstad som vanligt. Vad det i själva verket rör sig om är en föreställning om att en totalövervakning av medborgarna kommer att optimera samhällskostnaderna....Jag är rädd för att kreativiteten också ryker och att vi får samma typ av diktatur som vi ser i världen runt oss, givetvis i all välmening....missriktad välmening.



Buzznet :

24 april 2008

Torsdagen den 24 April 2008


Vattenläcka vid sjukhuset i Borås och vår trafikledning upphörde plötsligt att fungera för alla utom bussarna som skulle ta sig runt vattenläckan. Om man skall tro killen som satt där så är bussförarna i Borås så djävla korkade att varje individuell förare behövde lotsning varje gång sjukhuset skulle passeras - låter inte speciellt troligt att dom som kör i Borås skulle vara i behov att denna specialservice.
Så man har anledning att undra om trafikledningen ENBART är till för stadsbusstrafiken, men det är kanske precis så det är.


ICA Maxi har tydligen öppnat nån ny butik i Borås och då har man tydligen ändrat linjesträckningen på någon busslinje och då har några Boråsare blivit skitsura för att man gjort det. Verkar rätt typiskt.
Nu skall dom tydligen ge sig på bron på nya riksväg 27 under tiden 5 maj till 23 juni, så bussarna får dra genom Gånghester/Målsryd under nästan 2 månader och dras med lite släpande tider i Lockryd.
Turistbussarna fortsätter att blockera linjebusshållplatserna på Resecentrum och deras resenärer utnyttjar bussterminalen. Dessutom skall tydligen linje 100 & linje 450 samsas om ett hållplatsläge.
Måste säga att det förefaller som man inte gjorde nya Resecentrum tillräckligt flexibelt för att klara en ökande busstrafik. Dessutom är det extremt dåligt med uppställningsplatser för bussar som inte är i trafik och som har sitt uppehåll vid Resecentum.....


Såg ett exemplar av de nya Scaniabussarna idag...verkar dyrt att köra med dubbelbemanning på dom (fast det är socialt trevligt) :-)
För oss människor är social status extremt viktigt fast det gäller inte bussförare förstås.


På den bussen jag körde idag hängde en död AC-reglering i en platt plastig bandkabel...Någon hade tydligen pillat bort den från resten av panelen (som även den var lös). Tydligen håller dessa vagnar på att upplösas i mindre delar. Go-and-stop-bussen hade bestämt sig för att det nu var dags för stop igen. Det är nog inte för mycket sagt om man tycker att den börjar bli lite av en plåga. En landsvägsbuss som tvärstannar och vägrar gå lite var som helst är inte speciellt pålitlig att köra runt i.


Det måste vara rejält nyttigt att åka kollektivt jämfört med att åka bil från dörr till dörr. Tänk bara så mycket nyttig smygmotion man får eller vardagsmotion om det ordet känns bättre. Man slipper lägga ut dyra pengar på att gå på gym dessutom - en ren besparing. Vi bör komma upp i mer än 10.000 steg per dag ( och det kom jag som bussförare inte upp till idag ). Ett slag ideal torde vara ungefär 18.000 steg/dag. Vardagsmotionen är ett billigt och effektivt sätt att hålla vikten kombinerat med en varierande kost.


Och så är Bingolottos saga all...i det närmaste...TV4 gjorde en rejäl tabbe när man flyttade det programmet till TV4+ som ingen i den trogna spelpubliken har eller ens funderar på att skaffa.




Buzznet :

22 april 2008

Tisdagen den 22 April 2008


Läser dagligen insändare om pensionärer som vill åka gratis precis som dom gör i Göteborg och då inser jag att Västtrafik skapat en märklig situation. Om t ex Mölndals Kommuns pensionärer också fick åka gratis inom Mölndals Kommun så måste dom ändå betala full taxa när dom reser in i Göteborgs Kommun. Samma sak händer givetvis om en 65+:are åker från Göteborg till Kungälv. Del av resan blir full taxa. Snacka sedan om att man har enhetliga priser i hela regionen - snömos!


Sedan finns det dom som påstår att många av oss tror att vi jobbar större delen av arbetsdagen. Och det gör vi allt. För vissa går det åt en halv arbetsdag på att läsa totalt meningslös e-post, men i våra bussar finns inga sådana datorer. Vi kan inte heller slösa bort värdefull arbetstid på att surfa på Internet - styrk oss från den listan. Skvallrar med kollegor skulle kunna vara sant om vi inte hade den där förjolade tidtabellen att följa. Att pladdra i mobilen stjäl knappast någon arbetstid - vi kör ju och pratar samtidigt enligt eniga insändare. Och trilskande datorer kan vi inte ta på oss... Vi är tämligen befriade från arbetsbesparande teknologi som vi kan påverka, däremot har det varit en evig visa med trasslande automatik på nyare bussar, men det är teknik som ligger utanför förarens kontroll.


Det borde bli ännu intressantare att åka kollektivt i år...nu när alla upptäcker att "egenavgiften" för att ta sig till och från jobbet stiger från 7000:-- till 8000:--. Man får alltså inte göra avdrag för kostnader för inkomstens förvärvande. Dagisavgifter är en annan sådan där utgift som i praktiken sänker den verkliga lönen. Är Du med i en a-kassa och en fackförening räknas inte detta som utgifter för inkomstens förvärvande.
Om Du istället vore ett företag kunde Du göra rätt häftiga avdrag för inkomstens förvärvande, men eftersom Du bara är en liten skit så skinnar man Dig in på bara benen UTAN att Du får något tillbaka.
Företagen flyttar till låglöneländer men vi idioter bor kvar och finner oss i alla dumheter utan större väsen. Ett sådant "väsen" skulle kunna vara Bensinskatteupproret, men det är så klantigt skött så politikerna ignorerar den rörelsen och låtsas som den inte finns. Vi är nog ett av jordens mest mesiga folk!




Buzznet :

21 april 2008

Måndagen den 21 April 2008


Arbetsmarknadsministern avvisar a-kassekrav som innebär att handikappade och långtidssjuka som fortsatt att betala till a-kassan utan att ha rätt till försäkringen, får skylla sig själva. De får inga pengar tillbaka. Är man lite pompom i huvudet så får man skylla sig. Det är i alla fall inte Världens Bästa Regerings problem. Att några handikapporganisationer skrev till arbetsmarknadsdepartementet och begärde att långtidssjuka och personer med sjuk- och aktivitetsersättning, som fallit för femårsgränsen för a-kassan skulle få pengarna tillbaka var knappast något man tog intryck av. "Det ankommer på den enskilde (hur mentalt efterbliven denne än är) att hålla sig informerad om gällande regler. Vidare är det först när en medlem har blivit arbetslös och ansöker om arbetslöshetsersättning som en prövning görs av om denna har rätt till ersättning. Detta är en relativt omfattande juridisk prövning. Det är inte rimligt att begära att arbetslöshetskassorna ska göra denna prövning för att förhindra att personer som inte är ersättningsberättigade betalar medlemsavgift. Det är inte heller rimligt att en medlem ska få sin avgift återbetald om det efter prövning visar sig att denna inte har rätt till arbetslöshetsförsäkring". Är man lobotomerad så är man. Arbetsmarknadsdepartementet har ingen anledning att visar respekt eller empati för de personer som råkat ut för detta. Arbetsmarknadsdepartementet måste inse att när man driver igenom så stora förändringar i a-kassan med snabbtågsfart måste människor få tid att förstå villkoren. Alla dessa människor som drabbats har fortsatt att betala in till a-kassan i god tro. De trodde att de hade rätt till försäkringen. Det låter som om någon medvetet undanhållit viktig information i akt att tjäna en rejäl hacka pengar vilket ju är helt i linje med nuvarande regerings ideologiska filosofi!


Det är samma som med den pågående vårdstrejken. Man kunde inte höja lönerna hur som haver eftersom dom var så många...kul argument faktiskt och rätt korkat. Ett annat argument var att har man valt det yrket får man skylla sig själv eller helt enkelt byta yrke och det är logiskt för när det inte längre finns några sköterskor/skötare så lär lönerna stiga brant. Man blir visst betydligt mer uppskattad i både Danmark och Norge samt i England efter vad jag hört!


Detta med att handla hemma är självklart miljövänligt eftersom man inte åker långa vägar med bilen och så vidare. Fast det man handlar har åkt långa vägar och där spricker den vackra tavlan. Det finns inget närodlat kvar...Vi har inga mjölkbönder kvar och mjölken hinner bli åksjuk ett par varv innan den når våra butiker. Brödet åker massor av mil från bagerier i Tyskland & Danmark och bakas knappast här i närheten och så här kan man nagelfara vara för vara och det spricker hela tiden. Ett sätt att vara lite miljövänligare är i alla fall att ta bussen och lämna bilen hemma.
Nu ska Tranemo Kommun överge den lokala odlaren och köpa hitresta produkter. Finns det ingen marknad för lokalt odlade varor och lokalt producerade tjänster så upphör dom och sedan är det kört kan man säga. Lite av samma sak med upphandling av lokaltrafik och andra lokala tjänster, om man handlar upp dom för långt hemifrån tar man livet av det lokala näringslivet och området dör sakta men säkert ut med sjunkande grad av försörjningsmöjligheter.
Med detta i minnet är initiativ som Bondemilen en frisk fläkt som skall gynna det lokala. Fler aktiviteter av lokal karaktär stärker det lokala livet.


Detta med vita respektive svarta pengar är en i grunden rätt intressant definition. Det finns gott om tillfällen då Skattemyndighetens synsätt inte direkt stämmer med allmänhetens uppfattning. Skulle Skattemyndigheten få råda skall alla innevånare stå under ständig övervakning eftersom ALLA innevånare per definition är fuskare som försöker undvika alla former av skatteinbetalningar. Dock har jag aldrig sett någon som försökt undersöka varför det är på det viset!






Buzznet :

20 april 2008

Söndagen den 20 April 2008


Olja är en strategisk vara - det vill säga ett politiskt vapen i den globala maktkampen! Kan just undra vilka de övriga strategiska varorna kan...Jag vill minnas att Ryssland anser att deras gasfyndigheter är ett politiskt vapen så i praktiken är väl alla råvaror i någon mening ett politiskt vapen. Ju unikare råvara desto bättre politiskt vapen? Rätt goda argument för att köra igång tredje och fjärde världskrigen samtidigt!



Efter att ha hört olika debatter som ett resultat av Englas öde blir man ibland lite mörkrädd när man märker hur kort minne vi människor tycks ha och när man ser och hör hur politiker utnyttjar situationen till personliga fördelar som knappast gör Engla levande igen. En gång i tiden steriliserade vi kvinnor i det här landet i all välmening givetvis - siså där 50 år senare var det dags för skadestånd och en offentlig ursäkt.
Sedan tycker jag att det känns fel att media på olika sätt försöker påverka utgången i en kommande rättegång. Jag har ingen förståelse för gatans domstolar. Att man i efterhand granskar och nagelfar en dom är helt i sin ordning, men att i förväg försöka påverka ett domslut i en viss riktning känns hel fel oavsett hur grovt brottet än anses vara.




Buzznet :

17 april 2008

Torsdagen den 17 April 2008


Efter evigheter av tjat och ännu mera tjat har man äntligen kommit fram till att åldringsvården i Sverige i stora delar av landet är kass. Maten dom får är under all kritik och ett nytt Dalauppror är på väg.
Äldrevårdsministern (vilken knäpp titel) vill öka självbestämmandet för denna grupp vuxna människor. Världens Bästa Regering skall satsa på en slags Fritt-val-reform inom äldreomsorgen. Det känns som om det rörde sig om förvuxna barn som ännu inte är mogna att ta hand om sig själva. Man kan verkligen inte tro att det handlar om ens föräldrar och mor- & farföräldrar. Man kan med rätta undra hur synen på de som utgör en tidigare generation egentligen är! Personligen blir jag ihjälskrämd... är detta vad jag kan förvänta mig när jag blir pensionär? Huuuu! Ändå drömmer vi om att gå i pension efter ett långt arbetsliv, resa och träffa släkten eller bara få ägna sig år sin kära hobby! Fast 33% av oss är realister och inser att detta kommer aldrig att gå av ekonomiska skäl. Vi får gå ner i levnadsstandard och flytta tillbaka till någon bogrotta i något berg. Pensionen är med andra ord så låg att en stor del av de yngre inser att de måste ha ett eget pensionssparande eftersom det sparande som staten har hand om aldrig kommer att ge dom någon trygg ålderdom. Dom är riktigt smarta dom där ungdomarna. Synd bara att vi inte var lika framsynta när vi var unga.
Detta leder osökt vidare till ett annat sätt att se på verkligheten. Du skaffar Dig ett överfallsskydd i Din försäkring för Du tycker att det är en gott skydd om det skulle gå snett. Så en dag tar Du bussen hem från en trevlig kväll i Borås. Du tog bussen bland annat för att Du just nu inte är lämplig att ens fundera på att köra bil. Du är med andra ord lite på örat. Så kliver Du av på hållplatsen hemmavid och knallar hemåt i ljum vårkväll och plötsligt blir Du överfallen och misshandlad. Nåja Du hade i alla fall en överfallsförsäkring eller hur? Nja...Du var ju full eller i vart fall inte helt nykter när det inträffade så då kan ju försäkringen inte gälla tycker försäkringsbolaget som givetvis ogärna betalar ut ersättning från en försäkring men gärna tar in premier. Så nu återstår bara för Dig att bevisa att överfallet inte hade något som helst samband med att Du snuttat på sprithaltiga drycker.... Se upp med värdelösa försäkringar.



Att Världens Bästa Regering inte är intresserad av det där okända området som ligger utanför och emellan städerna är knappast någon nyhet. Det är ett område som även Västtrafik inte lagt märke till. Visserligen skryter Västtrafik att fler åker buss och det är sant, men vart åker fler buss? Jo i städerna och mellan städerna för det är där bussarna går. Alltså inte på landsbygden - för där tunnas busstrafiken ut mer och mer och tittar man riktigt noga i en tidtabell visar det sig att nästan all busstrafik i själva verket är förklädd skolbusstrafik. Så om skolorna satsade på rena skolbussar upphörde kollektivtrafiken helt.
Nåväl - antalet mackar utanför städerna minskar stadigt och antalet mackar med E85 finns inte alls utanför städerna. För det är ju så att storstadsborna skall inte behöva betala för olönsamma mackar på landet. Så när storstadsborna skall till sin lilla sommarstuga på landet och vill tanka stadsjeepen så går inte det och att handla i den lokala affären är bara en sagoberättelse - finns inte! För i många små samhällen faller macken och lanthandlaren samtidigt och döden är ett faktum. Uttryck som "Levande landsbygd" och "Hela bôggda ska leva" är bara snömos! Fast å andra sidan kanske detta är bra för det skall nog inte finnas några bilar utanför städerna eftersom bilavgaser förstör blommornas väldoft. De doftämnen som blommorna avger och som skall vägleda insekterna har avtagit i styrka de sista 100 åren och det är bilavgasernas fel. Så våra sällsynta blomsterängar är numera rätt doftlösa med andra ord.
Ett visst skattesänkarparti vill nu införa vägtullar till Göteborg för att rädda miljön. Detta parti ingår i Värdens Bästa Regering som räddar miljön genom att också se till att det bor så få personer som möjligt på landsbygden, för då kan den inte bli förstörd. Orsaken till detta synsätt är nu klarlagd: Skogen! Skogen som är en oändlig förnybar resurs. Genom att avfolka områdena mellan städerna kan vi öka skogsodlingsområdena och bättra på landets virkesförråd och göra ett fåtal svenskar ännu rikare. Redan idag är mer än hälften av Sveriges yta skogbeväxt huvudsakligen av barrskog.
När detta nu är klarlagt kan vi ägna oss åt posten....Här i 7härad är posten miljövänlig och kör ut posten endast en gång per dag. I andra områden kör man ut post två gånger per dag - och det är klart miljöpåverkande eller hur? För man KÖR alltså ut posten!


Synen på vad som är en buss och hur en buss kan och skall användas måste nog förändras en smula. Är en buss verkligen enbart ett kollektivt färdmedel? Nja - på vissa håll är det både kollektivt färdmedel och godstrasportmedel. Kan det bli något ytterligare? Jovisst - varför inte en mobil trevlig skola i ett hanterligt format. Kanske kan till exempel studiecirkeln komma till Dig istället för att 15 deltagare tar var sin bil och åker till en fast lokal någonstans långt borta. Det finns mycket att vinna på att studera tillsammans och det är viktigt att man trivs i sin studiegrupp och om man dessutom slipper att ta bilen är mycket vunnet och vem vet, kanske fler börjar förkovra sig. Med dagens teknik och möjligheter till mobila lösningar är allt möjligt. Ett intressant miljötänkande är det förvisso. Är det vettigt att det kommer 10 - 15 olika lastbilar till livsmedelsbutiken (den enda överlevande) i Mjöbäck. Kunde det inte vara smartare om bussen hade ett släp med sig med varor till butiken som man ställde av där exempelvis varje morgon och tog med sig tillbaka varje kväll? Tänk vilken skillnad på miljöpåverkan.


Hur skyddar Du Din dator? Det är mer än 500.000 datoranvändare i Sverige som förlorat såväl foton som personliga dokument genom hårddiskkraschar. Vadå Back-Up. Jasså - bandbackup, cdbackup, dvdbackup, nätbackup osv osv... Nej det är inget för kvinnor..... det finns viktigare saker i livet än sådant...
Jag läste för övrigt en bra insändare här om dagen som slutade med ....Någon måste väl ordna upp det hela. Vem bär ansvaret? (Inte skribenten). Polisen? De sociala myndigheterna, posten, försäkringskassan, politikerna, någon - bara inte jag!


Som bussförare fattar jag inte snacket om Södra Torget i Borås. Dödens torg etc (lite dramatik där pga Svemicke). Jag fattar inte att man har parkerade bussar mitt inne i staden överhuvudtaget. Ta väck Södra Torget! Låt busstrafiken flyta igenom staden på lämpliga gator och ha sin reglertid vid ändhållplatserna istället! Busslinjer med startpunkt i Borås som t ex 159 till Dalsjöfors flyttas till Resecentrum där alla fjärrlinjer borde finnas.
Det är sjukt med en sådan antik lösning som Södra Torget utgör i ett modernt trafiksystem.




Buzznet :

12 april 2008

Fredagen den 11 April 2008

Veckans veckobrev anlände och jag blev lite fundersam. Man skall utbilda färdtjänstförare? Jag trodde att man i princip förlorat anbudet.... Där ser man så lite man förstår av den stora världen utanför vår lilla depå. Det tyder väl på att det skett ett visst avhopp förstår jag....
I stan har man tydligen ont om gas - den där miljövänliga produkten man skall köra stadsbussarna på - och vi som oroade oss lite när dom inte fick igång vår dieselpump. Tänk så skilda världar!
Så var det nått med program och nya trafikledare och det där var rena rama grekiskan, men det är bara konstatera att det där tillhör en helt annan värld som vi inte är delaktiga i, så veckobrevet hamnade i papperskvarnen...opps!


Kvinna kommer in i bussen med full ICA-kasse - ICA-kasse blir kass! Städande bussförare upptäcker kass ICA-kasse (tom) som ockuperar en sittplats. Tänkte dam? Troligen inte.. Undrar hur det ser ut hemma hos henne?


I vissa fall kan lite skvaller vara en krydda i tillvaron och ibland något annat. Ryktet om att företaget inte är intresserat av att lägga nytt anbud på "vårt" paket är ett kvitto på hur pass ointressant vår existens är! Deprimerande! Vi har alltså jobbat i onödan i 8 år när vårt avtal löper ut.
Ett annat rykte säger att det bara skulle finnas EN ( 1 ) sökande till tjänsten som ny trafikchef och det tycker jag verkar märkligt - så som nuvarande trafikchef framställt verkligheten så borde det stå en kö till jobbet att bli trafikchef på västsveriges bäst skötta bussföretag. Vad är det för fel på tavlan? Sedan kan man alltid önska en trafikchef med hög empatifaktor.....


Orusttrafiken vann och de lokala bussföretagen i och runt Vårgårda förlorade. Vid nästa upphandling om 3 år finns det kanske inga lokala bussföretag som lägger något anbud, men detta är givetvis ingen politisk fråga - det är bara en fråga om att utarma den lokala arbetsmarknaden något. Sedan finns det galningar som påstår att storleken inte har någon betydelse??
Detta ligger nog i samma anda som när världens bästa regering sänker skatterna och ger Akademiker mer i plånboken = personer i produktion och glömmer bort dom som byggde landet, nämligen pensionärerna = bidragsberoende individer där bäst före datumet är utgånget. I detta sammanhanget finns en annan kul grej. Förbehållsbeloppet för en 65+ är 4421:--/månaden medan det för en som inte passerat 65 är 4920:--/månaden så även här ser man ner på den äldre generationen. Hur var det nu en s-märkt politiker kallade dessa 40-talister som är på väg in i pensionsåldern? Något om parasiter på samhällskroppen och detta har världens bästa regering verkligen tagit till sig. I denna kommunen tar man lite under 2000:--/månaden = cirka 60:-/dag för att leverera något som knappt mina hundar vill äta (och dom är allätare). It's all about money sjunger man i sången....




Buzznet :

11 april 2008

Torsdagen den 10 April 2008


Nu skall vi bekanta oss med verkligheten bakom ett så kallat kundärende: "Bussarna kör alldeles för fort på Råaskersvägen (?)i Aplared på sträckan
mellan Svenljunga- Borås!!! Har ringt ett antal ggr och inte tusan sänker de farten, snarare tvärt om! Det är 50km/h här, inte 150!" Till saken hör att angivna väg inte finns i Aplared och att den klagande troligen menar Roasjövägen. Där mötte fina damen i fina bilen med fina mobiltelefonen tryckt till örat den stora stygga bussen som nästan fick fickparkera i diket för att inte bli påkörd! De chaufförer som testat att köra linje 303 vet att den korta och rätt kurviga stumpen av Roasjövägen som bussen trafikerar knappast erbjuder möjligheter att komma upp i mer än 30-53 km/tim sedan tar vägen slut.


Jag hoppas att alla nu hunnit läsa insändaren om Hönan Agda i dagens BT! Annars finns kopia sist!


Academic Work är Nordens största bemannings- och rekryteringsföretag för studenter och unga akademiker. Vi erbjuder extrajobb, heltidsjobb och rekryteringar inom de flesta områden och branscher. Vår mission är att skapa möjlighet för studenter att få arbetslivserfarenhet vid sidan av sina studier samt hjälpa dem till ett fast jobb. Academic Work söker för kunds räkning personer med körkort - behörighet D, som kan arbeta under sommaren med start i juni. Vår kunds verksamhetsområden är kollektivtrafik. Arbetsuppgifter: Som chaufför kommer du att transportera personer. Som person är Du handlingskraftig och tillmötesgående. Du är pålitlig, framåt och gillar fysiskt arbete då det kan förekomma tunga lyft. Du har också en god social förmåga. Bussförare är alltså egentligen inte ett yrke utan ett extraknäck för akademiker.
För övrigt söker Borås Lokaltrafik en Trafikchef enligt annons i dagens BT.


Nästa vecka skall tydligen Kommunal löneförhandla om löner för bussförare och verkstadpersonal. Det står något om kortare arbetstid (= längre uppehåll vid delad tjänst) och anställningstrygghet vid upphandling. Det är rätt intressant att se vad notisen lyfte fram som intressant i kommande förhandlingar. Minns jag rätt så låg ett annat fokus på ramtider och just delade tjänster samt betalt för den tid man är låst till arbetet. Den biten saknades i tidningsnotisen eller saknades den även i Kommunals avtalsbud? Inte heller redovisade notisen lönevillkoren för förhandlarna eller Kommunals ledande personer.
De fackliga organisationerna ersätter idag kyrkan. Förr hade kyrkan till uppgift att hålla ordning på folket i landet och som lön för detta hade man att uppbära sitt tionde - idag har LO's olika förbund samma uppgift, så Wanja Lundby Wedin är någon slags ärkebiskop med andra ord.


Jag är fattig, så fattig som en av fogden efterlyst bussförare kan bli. Nu är tydligen detta ett tillstånd man skall dölja och inte öppet redovisa. "Utan pengar pinkar folk på dig", är ett gammalt talesätt - men ack så sant. Man sitter där man sitter och flotta semesterresor hit eller dit är nått man endast får lov att drömma om. Det är i det ljuset man skall se andra förbättringar än enbart löneförhöjningar när nu Kommunal ska förhandla. Vi är rätt många som gärna ser positiva förändringar i vad som egentligen är arbetstid! Om det kostar att skapa delade tjänster kommer den lösningen att omvärderas av arbetsgivaren.


Efter att ha både läst och lyssnat till den negativa kritiken mot äldrevården på Byttorps Klint och all äldrevård i allmänhet med allt sämre mat och omsorg så är det rätt sorgligt hur det är att ha passerat BÄST FÖRE DATUM och fortfarande vara vid liv. Förr hade man ättestupor idag har man åldringsvård. Det gick fortare förr. Vi som passerat livets höjdpunkt och är på väg utför det sluttande planet och vi som, i alla svar från tänkbara arbetsgivare, får veta att vi inte duger längre eftersom vårt eget bäst före datum passerat får via alla dessa reportage veta vad vi är på väg mot för icke-liv. Vi som var så blåögt naiva och trodde på en skön avslutning på en lång yrkeskarriär med en hygglig pension och god omvårdnad. Vi får känna oss blåsta igen och igen. Vi är för kostsamma för samhällsekonomin - vi ingår inte i arbetslinjen. Vi skall rensas bort som ogräs i rabatten. Komposten nästa.


Yra höns farliga i trafiken
Tack Hönan Agda (BT 6/4) för att du äntligen ger dig tillkänna! Tyvärr är du inte ensam.
Det vimlar av yra hönor överallt. Inte bara på busstorget. Ni springer omkring på såväl gator som övergångsställen i hela stan och gör livet surt för bl a oss busschaufförer. Än värre blir det när ni cyklar eller t o m kör bil. Då blir det rent livsfarligt. "Stanna aldrig och släpp fram en buss", tycks vara er paroll.
Det sägs förresten att hönor av rasen Agda alltid är ute i sista minuten varvid dom blir stressade, yra i huvudet och därtill aggresiva. Sådana symptom leder lätt till olyckor!
Hör här: Stig upp en kvart tidigare på morgonen. Då kan ni ta det litet lugnare och kan kanske t o m uppföra er som små gulliga sprätthönor när ni kommer ut i trafiken och ner till busstorget.
Ytterligare ett gott råd till alla hönor samt en och annan tupp också för den delen: Spring inte omkring på busstorget! Gå lugnt och se er för innan ni ger er ut bland bussar, som med nödvändighet måste finnas och även köras på vårt fina busstorg i Borås.
Ev. olyckor beror varken på busstorgets utformning eller på att chaufförerna kör vårdslöst.
Omkringflaxande hönor riskerar alltid att bli påkörda var dom än befinner sig!
Anders, busschaufför




Buzznet :

08 april 2008

Tisdagen den 8 April 2008

Är det idé att ens skriva felrapporter? (Vi promille som är anställda på depå har inte tillgång till sådana moderna ting som t ex datorer). De två barnvagnssätena är fortfarande lösa ryggstöd på!!?? Fast vårt skyddsombud har inte reagerat och huvudskyddsombudet har inte reagerat så det är nog ingen fara med lite lös inredning då? Skall bolla vidare till Vägverket, för jag får intrycket av att det är farligt för passagerarna...




Sedan skall jag aldrig mer byta lampor i hastighetsmätaren på en buss, det ringer fortfarande i mina öron efter att bälgarna exploderade. Lampbyten verkar i ljuset av detta ohälsosamma och skadliga för hörseln. Såg att bussen som demolerat pumpen nu popnitats ihop.. ett vinnande koncept som kan ge resandeökning på i vart fall 2% kan man tycka.
Hur många % ger en kokande buss i resandeökning? Känner att konceptet haltar lite.. vi har 6 fordon på vår lilla depå och i princip är inte ett enda av dom i gott skick. Just nu är det dessutom en massa "lånebussar" hos oss... Dom har alla gått en bit över 60.000 mil och det är nu dom börjar rasa. Det var alla "KalleAnka"-bussar när vi fick dom och med det i minnet har dom ändå hållit bra.


Sedan skall vår bussverkstad ha beröm för att bussen med den exploderande bälgen så snabbt kom i trafik igen. Däremot är det trist med dessa surkartar som finns på garageplan. Du får inte ställa bussen si eller så före klockan si eller så och inte där efter klockan blablabla...När man har sådär 3 minuter på sig att byta buss, nästa gång kan surkarten hämta sin djävla buss själv. Jag åker inte dit och byter buss mitt i ett arbetspass, dom får köra fram den till Resecentrum eller ställa in turen. Jag och mina depåpolare jobbar inte i Borås och har inte en susning om vilka lokala påhitt man har på garagegården och ingen har någonsin gjort sig besväret att berätta detta för oss få % som inte utgår ifrån Strömsdal, och även om dom gjorde det så kommer vi nog inte ihåg det för tills nästa gång vi kommer dit har man säkert kommit på nått annat.


Med tanke på att defekta bussar ger resandeökningar på 6 - 10 % och att imageskapande åtgärder som traditionellt gäller i andra branscher - typ Absolut Vodka - inte äger sin giltighet inom kollektivtrafiken så blir det i framtiden bilder på defekta rullande fordon där skatten inte är betald, allt i syfte att höja antalet resande.


Vissa Anonyma kommentarer tar avstamp i fel förutsättningar. Vi är en liten depå med 6 fordon där 2 - 4 oftast befinner sig på reparation och de reservbussar vi oftast får ut är sämre än den som togs in till reparation. Vi kommenterar överhuvudtaget inte bussar som rullar i Borås och vi har inget lunschrumssnack eller annat sådant informellt informationsutbyte - hos oss får begreppet ensamarbete ett ansikte. Det kan gå veckor utan att Du egentligen träffar en kollega annat än att man vinkar åt varandra eller hinner växla tre ord i Lockryd. Våra förutsättningar till företagsinformation är cirka 0% per år. Så allt som skrivs i denna blogg är baserat på vår begränsade verklighet, och det räcker som synes ett bra tag.



Technorati :

Måndagen den 7 April 2008


På ett par platser i Västsverige har Västtrafiks fordon utrustning som visar var de befinner sig - på några meter när. Med hjälp av detta kan vi här på hemsidan visa var Din buss, spårvagn eller tåg är, just nu, i realtid. Vi har för närvarande tre olika system i drift.
Det är änna häftigt och kunna se via Västtrafiks hemsida vilken koll dom har. Där dog resterna av privatlivet kan man säga. Nu är det kamror inne i bussen (tåget, spårvagnen) samt ett realtidsystem så att Du via Internet kan se vart fordonet befinner sig. Nu saknas bara kamror som visar trafiken framför, bakom och vid sidan av fordonet.
Faan - bussen från Älvsered är nästan 10 minuter sen och bussen från Tranemo 8 minuter sen. Här gäller det att ha sin bärbara dator med trådlös uppkoppling med sig när man skall åka kollektivt - så man har koll.....Mobilen blir lite för liten bild för mina gamla ögon. Det är väl få yrkesgrupper som är så påpassade och ändå ensamma som förarna.....
Fast som kund är det givetvis ett bra system. Jag kan gå ut "just-in-time" till bussen. Enligt SweMicke så håller BL på att testa sin variant av realtidsystemet (som kommer att gå i spin om jag tar ut fel buss ur fel garage påstod någon).


Så hörde jag något intressant på en lokal TV-kanal. Borås Lokaltrafik hade sålt en busschaufför till SvebussExpress för 15 miljoner kronor och man satt och snackade om hur smart det var eftersom det räddade företagets ekonomi. BL kör ju med ett vinnande koncept som är tvärt emot allt man lärt ut om både marknadsföring och hur man skall bygga image. Dags att skriva om läroböckerna...
Någon som sitter på inside info säger att denna vecka börjar med beskedet att vi nu ökat resandemängden med över 10%, att jämföra med fjolårets ökning med ca 6%. Vi fick via radio 7 veta att vi nu fraktar 11 300 000 passagerare per år (BL!) och i en ständigt ökande takt. De som klagar på våra resor är mindre än en halv promille -dvs färre än de som blir felbehandlade i sjukvården och färre än inom såväl flyg som tågtransport eller någon annan serviceverksamhet över huvud taget. Den image vårt företag länge och och med stor möda skapat, dvs skraltiga bussar och usla förare, har visat sig vara en minst sagt vinnande strategi, ett snilledrag som lämnar klåparna Bus4You och SwebusExpress i bakvattnet. Vi är ju för fan BÄST Mr Banco -utan bländverk och tillgjordhet!!


Allt fler väljer att åka buss i Borås. De två största linjerna, 1 och 2, som går mellan Sjöbo och Brämhult respektive Tullen och Trandared, har det senaste året ökat med tio procent. Totalt har resandet i hela Sjuhäradökat med en halv miljon resor, från 10,8 2006 till 11,3 miljoner resor 2007. Glädjande - men Borås Lokaltrafiks bussar är också allt oftare överfulla i rusningstrafiken. Det har till och med gått så långt att Borås Lokaltrafiksbussar ibland tvingas köra förbi hållplatser utan att stanna. - Det är olyckligt att det blir så och så kan vi inte fortsätta, det är vi helt medvetna om, säger BL:s trafikchef, Kenth Wasserman.


Personligen är jag i detta läge slagen med häpnad! Men det förklarar ju varför vi numera bara har rullande skrot hos oss... (En till rasade i natt....). Alla fina nya och bra bussar rullar inne i Borås. Vi här ute är under avveckling och vi har minsann ingen resandeökning heller - snarare tvärt om - det är resandet i tätorten som ökar inte hos depåerna....




Buzznet :

06 april 2008

Söndag den 6 April 2008


Yta
Den som är flicka, tjej, dam eller vad den aktuella termen nu är vet precis vad det handlar om. Hel och ren under, rätt underkläder, rätt kläder, rätt skor, rätt make-up, rätt lösögonfransar, rätt hårfärg, rätt iläggningshår, rätt lösnaglar och så vidare. Yta med andra ord, bländverk om man så vill. Det Du skall se och luras tro! För det handlar om att skapa en image sann eller falsk, dock en image! Är det någon som inte fattar? Det kanske är fördomsfullt att ta en kvinna som exempel, men då är jag väl fördomsfull då.
Nu skall jag komma till kärnan i detta resonemang --> Bussar. Om jag nu tillämpar samma resonemang på våra bussar som jag nyss gjorde på en representant av det motsatta könet så får jag genast problem... Det spricker redan på hel och ren. Vad är det för image som företaget vill förmedla till resenären? Jag tittar på varje enskild buss och sedan på bussarna i allmänhet från oss. Jag vet inte vad Du får för intryck? Men jag vet vad jag får för intryck! Jag tar nog hellre bilen.... Den där bussen ser ut som den skulle falla i bitar och inredningen verkar ofräsch! Det tjuter och låter illa om bussen och den läcker olja!
Om Bus4You eller SwebusExpress skulle komma med motsvarande bussar så skulle jag vilja veta hur snabbt resenärerna valde bort dom som alternativ? Ska skicka frågan till ägarna en dag tror jag.....?!


Vi kan vidga resonemanget till varumärket Västtrafik. Hur uppfattas varumärket Västtrafik i ljuset att den sortens fordon? Jag bara spekulerar. Man kan fråga sig hur exempelvis drogen Absolut Vodka skulle klara sig i världen med den typen av varumärkesvård... Din gissning är lika god som min. Eller skall jag jämföra med ICAs köttfärs?




Technorati :

05 april 2008

Lördagen den 5 April 2008

Dags för nytt Veckobrev och då blev jag rätt så road. Elever hemmahörande på Myråsskolan "uppträder" i bussen så att andra kunder klagar. Har vi hört detta förut och i andra sammanhang? Jovisst har vi det....och inte enbart på blå bussar körda av BL.
Fast vår status som Västtrafiks om inte Regionens Värsta Förare är hotad...man antyder, om än försiktigt, att vi håller på att förlora badwille.



Tydligen planerar SR 7härad någon om kollektivtrafiken i och kring Borås. Det kommer att komma några inslag i radion under nästa vecka som rör resandeökningarna, kundklagomål, bussförarrollen och infrastrukturproblemen i Borås säger veckobrevet och när man tittar på Radion 7:s hemsida så skvallrar dom i alla fall inte om vad som är på G.
För egen del har jag beslutat att rekommendera journalisten från SR Sjuhärad att åka med 15:35 från Svenljunga mån-ons-tors-fred eller 13:58 på tisdagar och bilda sig en egen uppfattning. Är han smart så uppträder han så diskret att han får en hyggligt sann bild av verkligheten. När man som journalist hänger upp sig på ett visst ordval får i alla fall jag intrycket av att det var mer intressant än vad det beskrev...och där går en gräns.



Det har varit en hel del skriverier i lokalpressen och Västtrafik kallar alla dessa klagomål för växtvärk. I Göteborg åker numera 65+ gratis medan dom som bor i Kungsbacka får betala - så även i Borås med om-land.
I detta sammanhang är det rätt intressant att det finns fler än undertecknad som har synpunkter på hur Västtrafik och Regionen uppfattar persontransporter i glest befolkade områden. Västtrafiks företagsekonomiska tänkesätt slår bokstavligt talat ut kollektivtrafiken utanför städerna. Att sedan både vägnät och järnvägar får förfalla gör inte saker och ting bättre.
Så fogar vi in en till pusselbit. Upphandlingssystemet som i praktiken fungerar som en utslagningsmekanism. Små företag försvinner eller köps upp. Andra går samman som exempelvis Buss i Väst. Resultatet är få anbudsgivare och i slutändan kanske bara EN anbudsgivare. Den verkliga mardrömmen torde vara att man inte får in några anbud alls eftersom den enda aktören helt enkelt vill förhandla med Västtrafik (i vårt fall). Att dessa upphandlingar dessutom innebär en kraftig utslagning av förare vid varje upphandlingstillfälle kan ju ha en viss betydelse det också, i vart fall är det verkligheten.
Att man nu dessutom höjer priset på drivmedel lär knappast göra transportsektorn glad eftersom det påverkar deras kostnadsmassa i fel riktning. Samtidigt pågår rätt så heta debatter om hur bra biobränslena är och hur deras behov av råvara påverkar tillgången på mat. En rätt skrämmande bild tonar fram där den rika världens behov av energi svälter ut u-länderna.


Det var en mycket otrevlig olycka på södra Tjörn där en bil bokstavligt talat kör in i fronten på en linjebuss. Bussföraren och hans linjeinstuktör blev svårt chockade och fick föras till sjukhus. Detta får mig att minnas alla bilister vi möter på smala vägar - på fel sida. Utrymmet för att rädda situationen är minimalt eller bara inte finns. Jag kan verkligen förstå en bråkdel av vad dessa två utsattes för.. så ser dessvärre vardagen ut och för egen del är jag glad att vi är så få som verkligen drabbas...
Läser också om en kvinna och en bussförare som bråkar. Hon anklagar chauffören för att ha tvärnitat så att hon åkt in i vindrutan.??? Gjorde föraren detta för att djävlas med alla passagerarna? Hur kom det sig att damen hamnade i vindrutan om hon nu suttit på sin plats som hon borde gjort? Kanske hon rent av borde varit bältad! Och enligt andra uppgifter skulle damen pucklat på bussföraren under färd, vilket är rätt grovt trafikfarligt....Mycket märkligt.


Så har vi jobbsökarspelet för de som har tänkt sig rollen som ny trafikchef utan förkunskaper om branschen. Steg 1 = Annonsen! Steg 2 = Du ringer och ställer några smarta frågor kring tjänsten för att marknadsföra Ditt namn. Steg 3 = Brev och CV, givetvis genomläst av andra innan det sänds in. Steg 4 = Några har tur och blir kallade till ett samtal. Dags att peppa upp självförtroendet. Var väl förberedd och påläst! Om Du inte har en aning om vad BL är för ett företag så ligger Du illa till. Du skall visa upp en bild av genuint intresse för arbetsgivaren och hans företag.
Så kommer den trixiga delen med image och klädsel. Det är värt att notera att varesig Du är man eller kvinna är det den tänkta arbetsgivarens uppfattning om vad som är god klädsel som gäller och inte Din egen. Anpassa alltså klädsel efter situationen! Fortsättning följer....för självklart vill vi ha den bästa trafikchef vi någonsin haft.... eller hur?

Det står på Radio 7:s hemsida att unga invandrargrabbar vaktar sina systrar "från all världens ondska" men deras systrar drar ändå iväg till skyddat boende....vilket torde betyda att dessa ungdomar gör sig skyldiga till rätt grova brott och ett rejält förtryck! Är det dags grabbar att ta en enkel biljett hem igen? Dom tycks gilla förtryck! Jag förstår inte varför man tar med sig förtrycket man flydde ifrån?
Finns här paralleller med Kina inför OS där man till varje pris vill ha kontroll på ALLA journalister och vad dom skriver. IOK kräver bland annat att Kina skall följa ingångna avtal när det gäller journalisters fria rörlighet och journalisters tillgång till ett ocensurerat internet verkligen infrias. Det verkar finnas en jättemarknad för satelitkommunikation och liknade under OS i Peking.



Alla goa föreningar på alla småorter - revision kommer att slopas, ni kan göra i stort sett vad ni vill och ingen kommer att bry sig utom möjligen någon enstaka medlem, som utesluts.




Buzznet :

04 april 2008

Fredagen den 4 April 2008

Detta handlar inte om blå bussar som går mellan punkt A till punkt B utan om något så tråkigt som bokföring. Fast egentligen gör det inte det heller för det handlar om hur man tror att en bra bokföring skall vara. Med andra ord rätt lite kunskap och rätt mycket tro. Det skulle också kunna handla om hur man försöker dölja ett dåligt utfört jobb med en tjusig presentation.
Du som bott eller bor på en liten ort känner igen Dig. Du är verksam i ortens byalag, hembygdsförening eller vad som nu finns där Du bor och Du märker att föreningens starka kvinna eller man fullständigt struntar i vad styrelsen beslutar och vad protokollföraren skriver i sina protokoll. Han/Hon kör sitt eget race! Du tycker lite försynt (kanske mer inom Dig än högt) att man kanske mer skall se till föreningens ändamål än den starke kvinnan/mannens önskemål. Samtidigt har Du planer på att bo kvar i den lilla orten och Du notetar också att "den starke" har fler släktingar och kompisar än Dig på orten. Inte direkt läge att slå näven i bordet varesig när det gäller skillnaden mellan protokollsbeslut och verkligheten eller lite "misstag" i den ekonomiska redovisningen. Bokföringslagen och andra lagar är väldigt flexibla regler på små orter. Man blundar och slätar över hellre än att försöka se till att det blir rätt - om det nu inte är en inflytting som dabbat sig och det passar de starka på orten - då går yxan givetvis.....
Jag skulle helt fräckt vilja påstå att flertalet bussföretag fungerar på samma vis visavi sina förare. Haverikommisionen för olyckan utanför Uppsala friar den åtalade kvinnliga bussföraren och lägger skulden där den rätteligen funnits hela tiden - och som vi som verkar i branschen vetat hela tiden. Nu skall det bli intressant att se vart den rättegången tar vägen...argumenten för att åtala tjejen försvagas hela tiden och argumenten för att straffa de skyldiga stärks...



Jag fick ett intressant mail här om dagen:



Jag är reporter på SR Sjuhärad och fick adressen till din blogg från
trafikchefens nyhetsbrev.

Blev lite nyfiken när du skriver om "drägget" som inte bör åka buss. Är
det ett stort problem? Hur beter de sig? Är det något du tycker att man
skulle kunna ta upp i SR Sjuhärad och diskutera?

Hör gärna av dig!

Jag har inte kontaktat journalisten ännu, men tycker ändå att det kan vara intressant att ta upp tråden...Problemet står i förhållande till storleken på orten. Men vissa av dessa unga resenärer uppvisar en skrämmande brist på vanligt folkvett.



Ett klagobrev till Västtrafik kanske kan belysa situationen något.



Hej Västtrafik!
Undrar hur Ni kan tillåta att situationen på busslinje 302 från Svenljunga
med avresa 15.35, skoldagar, kan få fortgå ?
Det är fullständigt outhärligt att åka med denna buss.
Skoleleverna ropar o skriker, smågnabbas och kastar saker på varandra,
sitter med fötterna i sätena och långt upp på väggarna. Är oförskämda mot
förarna mm mm.
Det är inte så konstigt att andra resenärer gör allt som står i deras makt
för att välja ett annat alternativ.




Att vi till detta kan lägga sönderskurna ryggstöd, sönderbrutna armstöd, söndersparkade papperskorgar, nerdragna gardiner, mindre vackra tuschteckningar, urpillade ryggstöd & säten (stoppningen), knäckta ryggstöd (främst barnvagnsplatsen), icke fungerande bussbälten på våra handikapplatser och så vidare samt att vi förra terminen hade ett samtal med skolans rektor som gick ut på att vi vände bussen så att var och en förälder fick avsätta tid och energi för att engagera sig i sitt barns förehavande när dom inte var med....
Att sedan detta "drägg" utan större betänkligheter kan dränka en 15 meter lång buss i godisrester (papper, halvätet godis, jordnötter, chips, ostbågar, drickaförpackning, lådor där det legat glass) samt kladda mer inredningen med godis, glass, tuggummi och portionssnus är kanske trots allt ett miljöproblem för såväl förare som eventuella modiga medresenärer.




Technorati :

03 april 2008

Torsdagen den 3 April 2008

Så har vi passerat dagen då alla luras....
och jag måste erkänna att jag läser Veckobreven någonstans mellan dåligt och riktigt illa - för den meningen hade jag missat: BL har Västtrafiks värsta förare. Sådant förpliktigar! Men å andra sidan så har Västrafiks värsta förare också Västtrafiks värsta bussar - det kanske är så att kaka söker maka. Vad vet en fattig landsortschaffis!


Hur var det nu det stod i Internannonsen? Jo trafikchefen skulle ha Social förmåga och kanske rent av empati!
När jag nu ändå är inne på det där negativa så kastar jag ut en fråga: Är det någon som sett en strategisk analys om orsaken till att BL har Västtrafiks värsta förare? Eller krävs det ingen självransakan från företagets sida? Bara en tanke så!
Jag sitter och studerar en kommentar och då slår mig en annan sak: "Den förre trafikchefen kunde vid våra stormöten.....". Jag vet vem som var den förre trafikchefen, men några stormöten höll han aldrig för oss.....Nåja det är inget jag sörjer....
Däremot tror jag att /Z missade en detalj i den dagens blogg... Troligen därför att denne inte upplevt det personligen. Men även vår lilla depå måste gasa på djävla järnet anamma om vi skall hinna upp till Svenljunga i tid innan anslutande buss skall gå....fast jag har aldrig sett något brev från klagomuren om den saken. Det otrevliga med den saken är att problemet kvarstår i kommande tidtabeller.


Sedan har vi vår numera berömda stop & go -buss som ingen riktigt kan sätta fingret på varför den bär sig åt som den gör! Så vi får väl leva med denna spänning i tillvaron ett bra tag framöver antar jag. Vi har en vagn 227 som är en rullande bastu och som rullade ut i april med en 3:a på skattelappen. Hur var det nu med Västtrafiks sämsta bussförare??? Det verkar vara nått mer som var sämsta....???


Jag är lite irriterad på en flitig insändarskribent i BT som denna gången skrev om spårbunden kollektivtrafik i Borås. Kan han inte komma med något eget. Det var ett tag sedan jag skrev en blogg om den saken och då en betydligt flexiblare lösning än den som järnvägsvännen föreslog.




Buzznet :