31 mars 2008

Måndagen den 31 Mars 2008

Imorgon får man luras hur mycket som helst! Låter inte såå kuul!


Att vi ännu inte gjort nått åt varesig tjänst 5 som skall vara i Svenljunga 07:38, men som av praktiska orsaker måste bryta mot i stort sett alla trafikregler som finns för att hålla den tiden eller tjänst 1 som skall vända i Älvsered 14:38 för att hinna upp till tjänst 7:s avgång 15:20. Där får man spika fast pedalen i golvet om det ska fungera. Sedan tänker jag även på avgången 14:58 på tisdagar och 15:35 på övriga veckodagar. Där är det dags att vända bussen och köra tillbaka drägget till skolan så att föräldrarna själva kommer och hämtar sina "gullpluttar". Sådan pöbel skall inte åka buss.... Vi skall kanske låna vagn 216 med kamror på den turen, fast jag tror nog mer på ett antal videokamror med vidvinkel. Kan bli en riktigt bra film att köra vid nästa kvarts-samtal....! Lite snack och mycket verkstad.


"Finns även som ekologisk modell" står det numera på en och annan bilannons. Man förklarar aldrig vad man menar, men ekologisk är ett så kallat säljord som skall få oss att gå på i stort sett vad som helst. Denna typ av påverkande annonsering borde utnyttjas mer av kollektivtrafiken. Att bara skriva nått om miljövänliga resor är inte vasst nog helt enkelt. Det har tågbranschen hävdat i alla år - med hur har energin producerats? Se där ja! Det är ju inne med miljötänkande just nu och då gäller det att rida hårt på den modevågen.


Vi söker en stark, tydlig och målmedveten ledare med förmåga att få med sig medarbetarna (oklart vilka), utveckla verksamheten och få saker gjorda. Bland annat skall denna person försöka få ordning på cirka 350 bångstyriga bussförare, ett antal uppsagda färdtjänstförare och lite kontorspersonal inkluderande 10 trafikledare. Du som söker behöver absolut inte ha branschvana, det kanske rent av är en belastning. Du skall ha chefserfarenhet, social förmåga, genomförandeförmåga, strategiskt tänkande, förhandlingsvana, ekonomisk förståelse, datavana, kunskaper i arbetsrätt samt ett strukturerat arbetssätt. Av okänd orsak har man utelämnat språkliga krav.
Fast vi har avsiktligt avstått från att ens antyda lönenivån eftersom vi nog inte kommer att rekrytera internt. Samma typ av annons skall även gå ut externt och det är knappast något problem eftersom kunskaper om kollektivtrafikens villkor inte var nödvändiga.


Hur förbereder man sitt jobbsökande och hur utvärderar man sig själv? Det handlar inte om slumpen om Du nu bestämt Dig för att bli BLs näste trafikledare. Det handlar om en medveten strategi och givetvis planering. Låt oss börja med att ställa några frågor:



  • Vad är jag intresserad av?

  • Vilka kunskaper och kvalifikationer har jag?

  • Vilka områden har jag erfarenhet av?

  • Hur mycket ansvar vill jag ta?

  • Hur flexibel är jag i fråga om övertid och resor?

  • Vilken typ av tjänst vill jag helst ha?

  • Vilken typ av organisation vill jag helst arbeta i?


Nu har Du börjat att lägga en grund och den som bäst kan besvara frågorna är Du själv och var ärlig mot Dig själv.
Så kommer vi till frågan om vilka kanaler Du skall utnyttja för att komma först i kön till jobbet. Givetvis skall Du se till att Dina personliga kontakter lobbar åt Dig. Gör en lista på alla tänkbara, användbara, personer som Du haft någon typ av kontakt med sätt igång och lobba. Glöm inte att Dina kontakter mest är intresserade av sig själva och när Du tillfredställt det behovet är det Din tur. Gör inte som mig utan tona ner Dina egna åsikter och var kort och tydlig med Ditt budskap.
Under processens gång måste Du komma med en skriftlig presentation. Den är oerhört viktig. Den skall skilja Dig från mängden. Du förväntas leverera ett personligt brev och ett CV [Cirriculum Vitae = levnadslopp] (vi som är mossiga säger fortfarande meritförteckning och är därmed uteslutna från arbetssökarbranschen). Läs personligt brev som säljbrev. Det finns egentligen inga fasta regler för varesig säljbrev eller CV, men ett klokt råd är att låta några personer med gott omdöme läsa vad Du skrivit INNAN Du skickar iväg något. När det gäller CV finns dock några grunduppgifter som måste vara med:



  • Person- och kontaktuppgifter

  • Arbetslivserfarenhet

  • Utbildning

  • Språkkunskaper

  • Datakunskaper

  • Referenser


Det finns några länkar på Internet som kan vara till nytta. Titta in på www.cv-guiden.se eller www.cvtips.com. Utseendet på Ditt CV kan också vara en faktor som gör att Du skiljer Dig från mängden. Du skall dessutom snabbt och exemplariskt svara på den outtalade frågan varför just Du är rätt person till detta jobbet. Du måste göra det lätt för arbetsgivaren helt enkelt.
I Ditt personliga säljbrev, som skall vara kort och utan stavfel, gäller det att ge läsaren en positiv och korrekt bild av Dig själv. En inte helt enkel uppgift. Du har bara EN CHANS att presentera Dig så gör det på ett enkelt men tydligt sätt.
Både Ditt säljbrev och Ditt CV skall vara genomarbetade och hänga samman. Ange aldrig löneanspråk på detta stadium och se för faan till att adressera det hela till rätt person.


Fortsättning följer....Det är viktigt att BL får en bra ny trafikchef!







Buzznet : ,

30 mars 2008

Söndagen den 30 Mars 2008


Kom Du ihåg att ställa om klockan eller kom Du en timma försent i morse? Det är alltid knepigt med sommartid mitt i vintern... Det verkar så fullständigt ologiskt!
Timanställdas otrygga anställningar skapar av naturliga skäl personer som ständigt oroar sig för hur man skall betala för morgondagen.... Inom hela EU sprider sig otyget med timanställningar. Kan det ses som ett utslag av stigande girighet?
Här finns en koppling till snacket om att bojkotta OS i Kina. Av rent handelsekonomiska orsaker kommer ingen att bojkotta ett land med en mycket stark ekonomisk utveckling som dessutom just nu är en viktig handelspartner.


Se där ja - min gamla arbetsplats, bussgaraget i Majorna, fick påhälsning och 21 av 22 bussar fick underkänt. Det var trafikpolisen som gjorde en flygande besiktning. Det som är anmärkningsvärt är att förarna på Majgaraget säger precis samma saker som andra förare hos andra bussföretag också gör nämligen att man struntar helt i bussarnas skick. Förarna skriver felrapport på felrapport på felrapport på felrapport på felrapport men om det inte rör sig om en direkt körförbudsgrej skiter man i det. Förarna på Majgaraget har aldrig kört en felfri buss och så länge skrotet rullar ska man vara glad...( känns bekant ). Majorna har den äldre vagnparken därför att man har ett äldre avtal som löper ut 2010. Där är ytterligare en grej som känns bekant. Söndriga lampor, värme som inte går att reglera är fel som inte åtgärdas. Vissa feltyper prioriteras helt enkelt bort. Det är därför - kära trafikchef - som man till sist tejpar över vissa varningslampor. Feltypen är bortprioriterad. I ett äldre avtal får bussarna vara 12 år medan åldern är 10 år i nyare avtal.


Hur är det nu med bäst före? På mjölkpaketet står det tydligt, men det gör det inte på människor! Nu skall tydligen åldersdiskriminering införas i Sverige. I detta land anses det onormalt att åldras. Nuvarande förbud mot så kallad åldersdiskriminering gäller enbart arbetslivet och där fungerar den inte.
Vårt land är uppbyggt kring unga, rörliga och friska personer med körkort och bil. Butiker stänger, banken och posten drar ner sin service på orten, AF & FK flyttar till storstaden och så vidare....Allt skall skötas via datorer och de äldre som inte fixar detta med datorer eller för den delen digitalTV ställs bara brutalt utanför....
Man är aktiv i föreningslivet och sitter som ordförande i den lokala partiföreningen och alla ringer och det är full fart hela tiden. Så en dag slår den till - stroke eller skov eller vad det nu kan vara. Du är utslagen. Din rörselseförmåga blev kraftigt nedsatt. Ditt tal blev plötsligt sluddrigt. Du blev avtackad av partiföreningen, trots att Du aldrig begärt utträde. Du blev utesluten från föreningslivet eftersom Du inte längre är en nyttig idiot. Du blir isolerad! Ditt BÄST FÖRE DATUM är passerat. Här är det egentligen inte frågan om åldersdiskriminering utan mer om annan typ av mobbing mixat med en total brist på empati.


I Halland åkte en hel drös med fortkörare fast under påskhelgen. Det verkar som trafiklagstiftningen är den lag som vi svenskar verkligen skiter i. Den gäller inte oss så den sätter vi oss över. Eftersom trafiklagstiftningens syfte är att skapa umgängesregler i trafiken så är det lite trist när stora grupper anser sig stå utanför eller möjligen ovanför dessa umgängesregler. För ni skall veta att polisen har betydligt viktigare saker för sig än att kolla att Du följer trafikreglerna. Dom måste kolla upp medeltida - 700 år gamla konstruktioner - kastmaskiner. Har Du inte vapenlicens för prylen som kastar potatis, meloner och mangofrukt så får Du inte ha den....


Hur var det nu med passageraren som gav busschaffisen en örfil då han avvisades från bussen? Jo chauffören fick syn på typen igen och larmade polisen som till allas förvåning dök upp och grep personen, men släpptes senare...kanske kanske blir det åtal för våld mot tjänsteman.


Häromdagen hörde jag några fackpampar som troligen rätt så rättmätigt förundrade sig över våra företagsledares löneutveckling i förhållande till de anställdas. Nu är detta två helt skilda världar och det hör liksom till att fackpamparna går ut och gnäller offentligt om dessa direktörslöner. Samma fackpamp satt någon månad tidigare i styrelsesammanträde och beslutade om samme företagsledares höga lönepåslag utan att knorra det minsta. Fackpampen sitter med andra ord på mer än en stol.
Så skall inte hyresrätter vara handelsvara och utsatta för spekulationer även om ägaren råkar vara ett fackförbund som samtidigt! Fast nu vill (S) ge oss äldre mer makt att bestämma över vår egen vardag, så dom vill inte ge oss någon verklig makt med andra ord. Lilla Linnea lär sig samtidigt att aktiviera de där underliga folket som går under samlingsnamet 'de äldre'.


Nu skall karlarna lära sig att klä sig som tjejerna av damerna. Det kvinnliga, missklädsamma sättet att klä sig, skall nu överföras till det andra könet också... tror jag skiter i detta......


Nu är det strid om drogmarknaden för nu slåss riskkapitalbolagen om statliga Vin & Sprit. Nu är det något som heter Absolut Vodka som skall säljas dyrt och sedan se till att antalet alkolister ökar i världen, bara inte i Sverige där vi har ett statligt monopol vid namn Systembolaget.


Ett av de mest ekologiska drivmedlen som driver Borås Lokaltrafik tycks vara skitsnack.. Skitsnack om kollegor och fd kollegor.... fast det är väl så i högre eller mindre grad på alla större företag av någon anledning. Fast jag upplever det som trist och lite fantasilöst.
En annan idé som skulle verka positivt på miljön är att köra med längre lastbilar (i Göteborg kör man redan med längre bussar) som alltså tar mer gods per resa. Är inte detta idén bakom tåg?




Buzznet :

29 mars 2008

Lördagen den 29 Mars 2008


Det känns lite märkligt att vi i EFTERHAND får veta att vår depåchef varit låst av arbetsuppgifter för stadstrafiken samtidigt som vårt kontaktombud har semester. Jag tror knappast att det är en förhastad slutsats att tro att detta speglar prioriteringarna.
I förlängningen visar det nog också på hur man värderar en kommande upphandling av "våra" linjer - dvs man tar inte den delen på så stort allvar. Depåerna är något man sköter med vänster hand när man har tid....


Jag har tittat lite på Resplus och priser för att åka kollektivt och kommit fram till att det inte alltid är så där prisvärt att åka kollektivt. En resa på 457 km kostar alltså 2.20 kronor per kilometer och bilavdraget ligger idag på 1.80 kronor per kilometer. Antar man då att 4 delar på bilen blir styckkostnaden cirka 0.55 kronor per kilometer men i kollektivtrafiken förblir styckkostnaden 2.20 kronor per kilometer. Jag vill minnas att kilometerkostnaden för en buss ligger runt 10.00 kronor kilometern och om den då är använd till 35% så kostar varje kilometer ungefär 00.70 kronor kilometern. Med andra ord är ett kilometerpris på 2.20 kronor rätt saftigt tilltaget.


En intressant vinkling på detta med resande hittade jag i damtidningen KA (KommunalArbetaren). Kvinnors levnadssätt påstås vara mindre klimatpåverkande än mäns. Mest tydlig är könsskillnaden när det gäller transporter, fast jag vill nog påstå att skillnaden är större då det gäller kläder och mode. Undra hur många strutsar som satt livet till för kvinnlig fåfänga, eller krokodiler eller för den delen löss (läppstift). I Sverige är alltså 76% av alla bilar registrerade på män (dock inte vår bil). De billösa hushållen består till 2/3 av damer. Damer köper bränslesnålare bilar och reser kortare sträckor och damerna dominerar som resenärer inom kollektivtrafiken (det känns på dofterna). Om nu tjejerna utgjorde normen för hur man reser skulle bilåkandet minska med 15% och - hör på Västtrafik - kollektivresandet öka med hela 19%. Så vad fasen väntar vi på? Grabbar, låt håret växa, på med örhängen från någon sällsynt pärlsort, häng dit halsbandet, färga håret, på med lösnaglarna och lösögonfransarna och spraya dit den dyra parfymen, sätt på Dig de tjusiga kortlivade modeplaggen och åk kollektivt i moderiktiga leggings....och dito läderstövlar. Gärna någon oversized tröja på överkroppen.


Sju av tio nobbar fordonsindustrin kunde man höra i någon nyhetssändning i radion. Kan undra om vi får fler resenärer inom kollektivtrafiken då...men det är nog mindre troligt. Industijobb och inte minst tempojobb inom industrin lockar allt färre. Fordonsindustrin har i många stycken varit symbolen för det monotona löpande bandet jobben... och det kan knappast vara speciellt lockande efter 12 år på skolbänken. Sedan har en stor del av tillverkningsindustrin dragit utomlands till låglöneländer - vilket knappast gör den branschen till ett populärt framtidsjobb.
En undersökning rörande färgen på bilar visar att ljusgula fordon är de som är minst inblandade i trafikolyckor, medan grå och svarta bilar krockar mest. Nu råkar det dessutom vara så att grå och svarta bilar är populärast och ljusgula kanske inte är så vanliga och då kan man fråga sig om en sådan här undersökning är speciellt pålitlig.


En sådan där udda grej såg har i pressen en dag. "Skulle Du vilja läsa en fjärde bok av Stieg Larsson?" och enligt tidningen ville 83% det. Med tanke på att Stieg lämnade oss deckarfantaster på tok för tidigt samt att envisa rykten gör gällande att han aldrig hann avsluta del tre själv så känns frågan om en fjärde äkta Stieg Larsson något akademisk. Det surras då och då om en påbörjad bok, men jag tvivlar......


Ett annat ämne som är intressant för mig är det så kallade kopparnätet som idag ägs av Telias dotterbolag Skanova. Det är detta kopparnät som är grunden till ADSL-bredband hos hushållen. Förutom telefonledningarna i kopparnätet har nästan alla hushåll elledningar till fastigheten som också går att använda. Jag har inte forskat i hastigheter på elnätet, men det borde rimligen utgöra ett konkurrerande alternativ.
För faktum är att Skanova INTE ens är intresserade av att bibehålla den nuvarande infrastrukturen i kopparnätet, då det anses för dyrt att underhålla och man vill sätta in någon typ av fast mobiltelefon (som dessutom inte fungerar) i områden som pga dåligt väder mist sitt kopparnät. Nu är det enbart penningen som styr.


Eftersom detta är min dagbok kan jag faktiskt skriva att Volvo i Svenljunga nog helt missat innebörden i begreppet service. Jag ville bara ha en enkel och okomplicerad prisuppgift och alla på kundmottagningen uppträdde som om jag störde dom i deras oerhört viktiga arbete. Kan det vara därför man slog ihop Ford med Volvo på orten? Man ägnade sig inte åt kunderna? Vad vet jag!? men service visste dom inte vad det var....


Det har varit en kort vinter även i år och en sak som alla vintrar visar på är hur prioriterade bilisterna är och hur undanskuffade kollektivtrafikåkarna är. Oskottade hållplatser är övertydligt typiskt.
När vi kommer på morgonen för att hämta ut våra bussar är det alltid oskottat. Vår hyresvärd är nos någon betalande kund och plogar snö, medans hyresgästerna får vänta till eftermiddagen eller dagen därpå eller hur nu vädret utvecklat sig. Men man håller inte rent framför egen dörr först i vart fall.


Den lilla enkäten om sjuk & övergiven blev aldrig besvarad - och om det skall tolkas si eller så kan bero. Det som i detta fallet gäller är att det aldrig kom någon input som det så vackert heter. Det ger väl också en fingervisning om engagemang.


Jag tror att vi som bor i Sverige är lite väl blåögda. Nu är det kris i den amerikanska ekonomin igen. En ekonomi med måttot LEV NU - BETALA SENARE. Det är med andra ord omvärlden som ska betala för den överkonsumtion till underpriser som man ägnar sig åt i den del av världen. Bland annat får våra (Din och min) svenska pensionsfond vara med och betala den illa skötta amerikanska ekonomin.


Ett nytt vårdvalssystem skall ge innevånarna i Västra Götalandsregionen möjlighet att fritt välja vårdcentral och läkare. Så nu undrar jag om det finns någon psykvård för mentalt skadade sjukvårdspolitiker? I vilken verklighet lever dessa människor? Lider dom av svåra tvångsföreställningar? Eller gäller detta egentligen enbart StorGöteborg och möjligen TreStadsområdet?
Våra vårdcentraler har inte ens tillräckligt med läkare och måste för dyra pengar använda stafettläkare! Vilket vårdval ger det? Ett sådant system kanske kan fungera i ett område där folk bor rätt så tätt som t ex Skåne & Halland, men Västra Götalandsregionen har stora områden där det är långt mellan husen och där all offentlig service för länge sedan sagt adjö och lämnat innevånarna i sticket liksom affären, bensinstationen, bilverkstaden och bussen.




Buzznet :

28 mars 2008

Fredagen den 28 Mars 2008







Man kan ju verkligen fundera på detta med hållplatser utanför städer och tätorter. Vart tycker man att
kunden/passageraren skall stå? Är det ens meningen att man vill ha passagerare stående på dessa hållplatser? Det
förefaller livsfarligt att vänta på bussen och bokstavligt stå på vägen eller i diket/snödrivan!

27 mars 2008

Torsdagen den 27 Mars 2008


Så var det Torsdag igen och vi var några stycken som jagade nästa avsnitt av Midsomer Murder. Fast vi fick avvakta tills vi tinat upp för det var hyfsat kallt i morse. I Svenljunga var det -14 grader.


Apropå detta med att inte ta bussen med sig hem på uppehållet/rasten så finner jag det lite märkligt att det är ett sådant tonläge för de som bor i Svenljunga medan det är helt okey att ta bussen som tomkörning till Borås för rast och sedan köra tom hela vägen till Tranemo för att börja där. Är inte det att sila mygg och svälja kameler?


Jag hade för mig att en av de bärande idéerna med Framtidstrafiken i Borås var att Södra Torget skulle förvandlas till en vanlig hållplats där bussen stannade för av och påstigning och sedan försvann vidare mot sin vändpunkt. Det skulle ALDRIG finnas parkerade bussar eller fjärrbussar med ändhållplats på SöT. All trafik skulle bara rinna igenom - typ Drottningtorget eller Brunnsparken i Göteborg. Då behöver inte SöT vara så rörigt som det är idag. Bussarna har sitt uppehåll vid respektive ändhållplats och inte inne i centrala Borås. Om sedan det är SöT eller Allégatan som bussen passerar för att gå igenom skärningspunkten är mer en akademisk fråga, men där ska aldrig stå några bussar (det är kvickt in kvickt ut som gäller och aldrig vänta på någon eftersom trafiken är så pass tät). Det finns ingen anledning att ha en bussterminal för lokal stadstrafik inne i stadskärnan, det är vid vändpunkterna reglertid och stillestånd skall vara och där är bussen också minst ivägen.


Bussgods skickade för en tid sedan ut en enkät till sina godsombud som kunderna skulle besvara. Då slog det mig hur illa våra bussar är anpassade till just Bussgods. På vissa modeller går det inte att ens ta Bussgods och på andra får man nog beteckna det som hög risk för arbetsskada. Våra så kallade moderna bussar räknar egentligen inte med att det finns något som heter Bussgods. Det räcker med att gå ett steg bakåt till typ vagn 204 (om jag minns rätt vagnnummer) för att se på hur man kom åt lastutrymmet på den modellen jämfört med nuvarande 240 -250 nummer. Får sedan Västtrafik igenom att landsvägstransporterna skall köras med låggolvbussar får nog Bussgods hitta andra transportlösningar.


Förr i tiden var det petnoga med att hålla depåkontoret öppet på de angivna tiderna, det kom ner folk från Borås till och med. Nu har det gått en tid och prioriteringarna har förändrats.
Kan någon implementera de resevdelar som ligger på depån?
Sedan blir jag rätt imponerad av alla de sätt man kan ta sig med privatbil till den nya p-planen i Tingarör. Man kan givetvis köra på gångbanorna och försöka köra igenom en buss och ställa sig bakom en backande buss. Tydligen är det ett visst överskott på encelliga djur i området. Ingen skulle heller åka med bussen. Alla skulle samåka med andra.
På Resecentrum gäller det att ha stenkoll på alla linjer som startar eller passerar platsen, för har Du uniform förväntas Du veta allt! Rätt kul faktiskt!


Jag kommer att bli den ultimata fackpampen har jag kommit på (om jag nu satsar på den karriären en gång till). Jag framför bara mina egna idéer/åsikter och skiter i gruppen. Har förstått att det är ett framgångsrecept.


Nu skall vi ta bort alla vilda djur i skogarna som på något sätt kan vara/bli farliga för människan. Skogen är en arbetsplats och den måste då vara säker att arbeta på och in det konceptet ingår givetvis inte vilda djur. Det fick björnstackarn erfara.... den fick sätta livet till för att den reagerade naturligt.




Buzznet :

26 mars 2008

Onsdagen den 26 Mars 2008


En riktig busschaufför....


-- fryser inte vid futtiga minus 10 grader i bussen.
-- behöver inga backspeglar, han kör på frihand.
-- behöver inga löjliga solskydd.
-- kör vidare med en buss som tjuvstannar hela tiden.
-- vet när en passagerare vill gå av mellan två hållplatser.
-- känner på sig att en passagerare vill gå av trots att denne inte tryckt på stannasignalen.
-- kan blixtsnabbt säga vad priset är på frågan: Vad kostar det? (Ingen hållplats angiven alltså).
-- håller tidtabellen i ALLA typer av väder, såväl vid blixthalka som snöstorm....
-- skall ta med passagerare som leker kurragömma på hållplatsen.


Fel i veckobrev och en del annat


I veckobrevet stod det att det inte skulle vara några problem att redovisa på depå denna veckan trots semestrar - det var inte sant. Veckobrevets information var icke korrekt.


Jag hörde ett rykte som sa att 400 BL-förare sökt sommarjobb på Swebuss i Halland, men jag misstänker att det rör sig om förtal - även om själva tanken är smått roande.


Det verkar som vår hårt arbetande depåchef jobbat natt till idag och då kan man tycka att sådan info är värdefull att veta i förväg så att man inte onödigt stör den som behöver sova. Det är lite svårt att visa hänsyn om det föreligger brist på information. Vi kan ju inte ringa kontaktombudet för han har ju semester.
För övrigt tycker jag att han vid nästa besök hos oss rensar anslagstavlorna från icke aktuell information så det blir lätt att se ny information med bara en blick. Nu är det lite mycket på en gång.


Som en stillsam anmärkning till den tragiska olyckan på Södra Torget känner jag att det är beklämmande med alla dessa politiska bekännelser "under galgen" som i sista ändan ändå bara blir ett politiskt korrekt uttalande och inget mer.


För de som läst dagens exemplar av Metro Borås vet att sådana som jag lever oerhört farligt. Vi uttrycker åsikter offentligt och ödelägger på så vis alla möjligheter till att byta jobb och vi riskerar givetvis att få sparken först hos den arbetsgivare vi har. Det är närmast brottsligt att ha en åsikt och om man råkar ha en åsikt som vid något tillfälle ens antyder att ens arbetsgivare skulle göra något som är mindre bra - är man troligen kriminell och livsfarlig. Arbetsgivare i allmänhet verkar förorda diktatur. Det finns till och med speciella personundersökningsföretag som tex Proffice, Look Closer och många andra som är specialiserade på att bland annat söka all tänkbar information Du råkar lämnat efter Dig på nätet.


En fråga till eventuella bloggläsare: Om Du blir sjuk en längre tid eller wabbar länge av någon orsak eller går ner på deltid kommer Du kanske att notera hur lite saknad Du egentligen är. Det står en kö av personer som blixtsnabbt fyller upp det tomrum som Du råkar lämna och Du kanske märker hur oviktig Du egentligen är i organisationen och hur pass ersättningsbar Du är.
Det kan vara rätt kul att få andras reaktioner och iakttagelser i liknande situationer. Skriv till mrbanco@tele2.se




Buzznet :

24 mars 2008

Måndagen den 24 Mars 2008


Så har vintern kommit till Västergötland. Den var lite sen i år ..... för den anlände först i slutet av Mars månad. En så kallad vårmånad då bilisterna hoppas på våren så intensivt att vissa till och med sätter på sommardäcken eftersom det rått sommarväglag rätt så länge. Dessutom ger man sig ut på oplogade vägar i lätt snöstorm utan att ha varesig vana eller utrustning. Utgången är given.
Jag upphör aldrig att förvånas över 'förbudet' mot riktiga vinterdäck på tunga fordon. Sverige är ett land med vinter en gång per år, låt vara att den vintern numera är som en rörlig helg. Men den dyker upp och alla verkar lika tagna på sängen varenda år - helknäppt.
Då får jag se en text där man föreslår att Vägverket skall kunna stänga vägnät vid extrema snöfall, ungefär som man gör med vissa fjällvägar. Ja se det var också en lösning.


Västra Götalandsregionen är beredd att ta över Västtrafik och lösa ut de 49 kommuner som idag ingår i ägarstrukturen. Det kanske är bra för Västtrafik, för ju fler kockar desto mer soppa och då är det åter fritt fram för den kommun som vill skapa sin egen kollektivtrafik igen eller? Nej troligen inte.
Såg förresten att ett större bussföretag sökte timanställda över sommaren till Varberg. Definitionen på en timanställd bussförare löd: *är serviceinriktad *har ansvarskänsla *behärskar svenska i tal och skrift *har ett representativt uppträdande *är utåtriktad och flexibel *har initiativförmåga. Så nu vet vi det. Jag skulle vilja veta vad som döljer sig bakom det lilla ordet flexibel. Det brukar inte vara till fördel för den anställde i vart fall.


Nu när vi skall begåvas med en ny trafikchef ( jag fick inte ens söka - bäst före datum var utgånget ) så kom jag att tänka på en sak som jag läste i en psykologikurs för många långa år sedan. Det handlade om olika typer av chefer (ledare). En bra chef får Dig glad och Du trivs på jobbet och med fel chef inträffar motsatsen. Alltså - den rätta chefen för Dig får Dig att känna Dig glad och till freds!
För modeller som passerat 'bäst före' spelar det knappast någon roll & modeller som trappar ner på sin arbetstid räknas överhuvudtaget inte, dom ställs utanför systemet.


I Marks kommun vill man förbjuda tung trafik året runt. Man vill styra bort den tunga trafiken för att spara på sitt vägnät och sin miljö. Det är för övrigt samma kommun som beskattar regnvatten. Jag satt och funderade på vad som skulle hända (rent teoretiskt) om den tunga trafiken skulle bojkotta Marks Kommun??? Vi skall alla åka mer kollektivt eller hur? Utom i Marks Kommun för där finns inga bussar med det nya tänkesättet, bussar tillhör nämligen gruppen tung trafik! Mycket biltrafik blir det i den kommunen - bra för miljön? Knappast.
I Tranemo Kommun skall det bli hastighetskameror på Riksväg 27 mellan Hillared och Tranemo och det ska bli hela sju stycken. Det är dags att justera upp tiden i tidtabeller för linje 301/350. Samtidigt skall avfarterna från Riksväg 27 bli säkrare på tre (3) ställen. Detta sker tack vare att Tranemo Kommun & Sparbanksstiftelsen går in och finansierar detta så att Vägverkets andel blir så liten som möjligt. På vanlig svenska får kommuninnevånarna bekosta förbättringen två gånger. Det handlar om Tranemo Norra, Länghem södra och Kindsboda.
Under tiden sker rent generellt en långsam och rätt trög förändring som syftar till att mer och fler containrar gör sin resa per järnväg och enbart den sista delen per lastbil. Nytt är att även trailers skall åka tåg och att dragbilen tar vid enbart sista biten (utom i Marks Kommun). Det förändrade synsättet på transporter bör smitta av sig på personbefordran vilket borde innebära att man åker mer kollektivt på både korta och långa sträckor. Kan det vara det förväntade synsättet på personbefordran som gjort att man inom skolvärlden valt bort trafikundervisningen? Jag har inte svaret, men kan lätt och med egna ögon se hur gymnasieelever rusar runt i trafikmiljöer som blinda höns, med mp3-spelare i öronen. Dom få riktiga poliser som finns har knappast tid att ägna sig åt trafikundervisning i skolan.



Jag blev en gång hånad och kallad för hoppjerka av någon som läser och kommenterar bloggar ibland. Så läser jag en dag en jättefin artikel om att "jobbyte är bra för hälsan och lönen". Där slår fast att man både får sämre hälsa och sämre lön om man stannar kvar och väntar på guldklockan. Jobbytarna är främst yngre män som jagar karriär medan stannarna främst utgörs av äldre kvinnor. Jobbytarna får bättre stimulans och mår därför bättre. Bara det faktum att man har möjlighet att kunna byta jobb uppfattas som positivt, eftersom man då är attraktiv på arbetsmarknaden. Ofta innebär ett byte av arbete också en kompetenshöjning. De som stannar kvar får aldrig någon kompetenshöjning. Vi kan jämföra med Buss i Västs medlemsföretag som med jämna mellanrum skickar sina förare på olika typer av kurser, medan BLs inställning därvidlag förefaller vara *skomakare bliv vid Din läst*. Sedan finns det lite skilda åsikter om när bäst föredatum för en anställd infaller ... strax efter 45 tycks vara en rätt vanlig siffra.


Såg att andelen svenska flickor/tjejer som aldrig reproducerar sig ökar - man vill hellre förverkliga sig själv än att skaffa barn och det borde rimligen innebära ett hot mot ett samhälle när dess befolkning inte längre vill föröka sig. I alla händelser skapar det ett behov av invandring för att kompensera bortfallet om inte samhället skall dö ut. Jag antar att detta gäller även andra grupper som har en inställningar som innebär att man inte fortplantar sig. Jag vill inte moralisera över detta - jag ser bara det matematiska i problemet med befolkningsminskning.




Buzznet :

20 mars 2008

Torsdagen den 20 Mars 2008

För det första skulle jag vilja berätta för alla som slipper städa bussar att idag är det ett seriöst städabussenväder...både in- och utvändigt. Det blir rejält skitigt. Något som förvånade mig i städsammanhang var att någon i ledningen påstod att boråsarna inte bryr sig om ifall bussen är ren och städad eller ej, medans våra resenärer reagerar direkt om bussen är skitig inuti. En sak är i alla fall klar - har man inte en städad buss får man gliringar.
Så ett inlägg i debatten om säkerhetsbälten....[ En bild säger mer än tusen ord ].






Detta med kollektivtrafik kan beskrivas på tusen olika sätt allt ifrån det stora övergripande till det mer nära och lilla formatet. Till det nära och lilla formatet skulle jag utan vidare vilja räkna problem med tuggummi på sittdyna eller ryggstöd, eller varför inte någon saftkräm på samma ställen. Du kommer med nya sommarkappan eller rocken och sätter Dig på en sådan plats och vips är det nya fina plagget inte så nytt och fint längre. Den som tycker att sådant är i sin ordning får väl tycka så, jag har en avvikande åsikt.
En annan beskrivning av kollektivtrafik i det lilla är vad som står på olika så kallade pendelparkeringar. Ingen av bilisterna som parkerat sin bil där har tagit bussen - oh nej, men man har samåkt med en annan bilist. Så samåkningsparkering vore ett bättre begrepp. En gång bilist - alltid bilist!
Eller är detta en mer korrekt småskalig beskrivning av kollektivtrafik? Man tycker väldigt illa om personer som släpper väder i bussen. Som sagt det finns olika sätt att beskriva umgänget i en påtvingad gemenskap som är en definition av kollektivt resande.
Ytterligare en variant är påståendet att köttproduktionen är en större miljöbov än bilisterna och att det är bättre att sluta äta kött än att börja åka kollektivt..tja varför inte göra både och i så fall? Vad tycker Du?
Sedan finns ytterligare ett sätt: Myntbord för mynthantering & betalningar i allmänhet - vart tog det vägen? Skall vi inte ta betalt längre? Eller kanske denna är en bättre beskrivning? Spegel vid bakdörren är skitbra att lägga Make-Up i....





Skall man gå vidare kan man öka perspektivet något och slå fast att i en undersökning från Arbetsmiljöverket påpekar man brister i arbetsmiljöarbetet hos företag som bedriver lokaltrafik. Eller att moderna bussar är brandfarliga enligt SPI. Dom har mycket låg brandsäkerhet.
Är neddragningen av tjänstgörande trafikledare ett godtagbart sätt att beskriva en sida av kollektivtrafiken? Jag tycker det och frågan som inte var besvarad var hur handlingsplanen ser ut den dag det händer något som kräver externa åtgärder! Men besparing och nedskärningar tillhör numera normaltillståndet.


I början var det viktigt att respektera de redovisningstider som var beslutade för depån (det skickades ner folk från Borås) - nu är det tydligen inte så noga längre för nu kan det vara obemannat i flera dagar utan att man ens meddelar detta. Det är skillnad på förr och nu helt klart. Ambitionsnivån har helt klart fallit rejält.


Det sägs att det är underskott på bussförare men det tror jag inte på. Och i en nära framtid kommer bussförare att vara en sådant där yrke som man sitter runt middagsbordet och minns något om, precis som gårdagens typografer/sättare. Snart är det en robot/maskin som framför bussen och den bryr sig inte om raster, pissepauser och tredelade pass, den jobbar 24 timmar om dygnet utan att gnöla.
Under mellantiden anställer man timanställda personer mellan 21 - 26 år som "bara" kostar 16% i arbetsgivaravgift och kastar ut alla gamlingar...en enkel och effektiv form av besparing (eftersom gamlingarna kostar 32%).
Detta leder över till Kommunals nya krav inför avtalsrörelsen. Kraven låter ju rätt okey på pappret, men vi som finns på depå är alltså inte berörda av dessa krav som enbart kommer att gradera upp BBA (bussbranschavtalet). Vi berörs alltså inte av det avtalet. Förvisso är kraven bra och jag har länge bloggat för de flesta av punkterna i den önskelistan...Det som till sist räknas är dock resultatet och jag har Kommunals slogan "Nu tar vi fajten" färskt i minnet och den var en rejäl flopp! Man vågade inte fullfölja utan vek ner sig vilket i praktiken innebar på stället marsch.


Detta med bankakuter hit och dit är en rätt intressant och sorglustig debatt....eftersom det i ALLA situationer landar i att skattebetalarna skall rädda sina egna insatta pengar i ett system som misskött sig.


Själv vill jag vara i "...så bäst form som möjligt!" Sedan ställer jag mig tveksam till mobbing i radio som en underhållningsform. Frukostklubben i Radio7 är ett sådant exempel.




Buzznet :

19 mars 2008

Onsdagen den 19 Mars 2008


SVT:s planer på att sända alla program direkt på webben kan bli kostsamt. För exempelvis en student som av ekonomiska skäl har dator men ingen TV kan tvingas betala TV-avgiften på 2 000 kronor per år. Det är onekligen ett smart drag av SVT att bredda sin intäktsbas. Inkluderar man sedan även mobiltelefoner så har man nog täckt in nära nog 100% av befolkningen. Lagen om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst är teknikneutral, vilket innebär att det är själva tittandet som ska kosta, oberoende av vilken utrustning man använder för att se programmen. (Fast jag vill minnas att det kostar även om man inte kan se programmen om man råkar äga någon typ av utrustning som kan ta emot analog TV). I förarbetena till lagen sägs det att när en hel kanaltjänst finns tillgänglig på en ny plattform så är den avgiftspliktig, vilket alltså snart verkar bli fallet för datorer med internetuppkoppling. (3 har ju redan teknik som gör det möjligt att ta in en hoper TV-kanaler via mobilt bredband). Vi gör tolkningen att när ett helt schemalagt kanalutbud finns tillgängligt över Internet så blir också datorn att betrakta som en avgiftspliktig utrustning säger man på Radiotjänst. Det kan till exempel drabba studenter som flyttat hemifrån och har dator, men som kanske av ekonomiska skäl valt bort TV:n. Nu är det inte Radiotjänst som stiftar lagarna, dom följer det regelverk som finns.



Alla som bor i Sverige ska ha tillgång till det svenska språket och svenskans ställning som huvudspråk bör regleras i en språklag, slår språklagsutredningen fast.
Som privatperson är det fritt fram att svänga sig med engelska uttryck, men offentliga myndigheter bör se till att språket så långt möjligt är svenska, och att det är vårdat, enkelt och tydligt. Svenskan riskerar att förlora domän, särskilt på de högre utbildningarna och i forskning, i synnerhet på de naturvetenskapliga, medicinska och tekniska områdena. Ska svenskan försvara sin ställning i sådana sammanhang är det viktigt att det finns svenska termer som beskriver det man annars kanske använder ett utländskt ord för. Svenska tjänstemän som representerar Sverige utomlands bör tala svenska om det finns tolkar att tillgå och dokument i samband med förhandlingar med andra länder bör också skrivas på svenska. Den nya språklagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2009.



Glöm USB-minnet - använd InternetDrive istället! Då behöver du inte längre komma ihåg att ta med Dig ett USB minne, allt du behöver för att ha tillgång till Dina dokument, foton och mappar är en dator med uppkoppling. Logga in och lägg upp det du vill, låt andra se Dina mappar eller ställ in så att bara Du kan se dem. Det är enkelt och säkert att använda InternetDrive! Allt sånt här är bara humburg för att komma åt Din info och Dina pengar. Med ett USB-minne är datan bara Din och på nätet är all data offentlig i någon mening....





Buzznet :

18 mars 2008

Tisdagen den 18 Mars 2008


Någon påstår att Trafikledningen har fel och att vi numera får kontrollanter från Göteborg...vadå! Hur hjälper det mig med mina notoriska tjuvåkare? Jag tänker inte mucka gräl med dessa ständiga gratisåkare...det har jag inte lust med och eftersom vi alltså inte fick något stöd från Trafikledningen tolkar jag det som att frågan är lågprioriterad och då är saken klar vad mig anbelangar. Den trafik som vi bedriver betraktas av BL som marginell och vi som kör den trafiken utgör en parentes i företaget. Allt krut läggs på stadstrafiken och det är inget märkligt med det....Det var precis som någon tok sa "Mänskliga rättigheter är inte lika överallt i världen!" En något märklig omskrivning som skulle passa någons dunkla syften antar jag.
Apropå trafikledning. Kan det bli så att vi får ytterligare en avdankad militär - denna gång i rollen som ny trafikchef? Frågan är väl fri och jag inbillar mig att BL inte är i den positionen att man kan betala någon lön värd namnet till en ny trafikchef.


I detta sammanhang hörde jag att svenska kanske skall bli officiellt språk i Sverige (det är i alla fall på förslag) och att det talas 154 olika språk i detta lilla land. Inte undra på att ingen fattar vad den andre säger. Maktspråket kommer även i framtiden att vara engelska, fastslogs visst också. Jaha - det är onekligen smart om det finns nått språk som alla har gemensamt.


Annars var det lite knepigt väglag när man gav sig av till jobbet 03:50 i morse. Jag fick köra vänstertrafik hela vägen eftersom sandbilen kört på den sidan...Väl framme mötte man den ostädade bussen igen, men det är numera nästan standard. Sedan får man nog börja vänja sig vid kvarglömda färdskrivarblad - som det verkar. Det tar väl ett tag innan man kommer in i de rutinerna kan jag gissa. På väg till Borås med linje 302 mötte jag en lastbil som ställt sig på tvären i den skarpa böjen in till Målsryd. Hytten vilade tryggt mot bergväggen och släpet stod rätt ut. Där stod han bra tyckte han nog inte...
Sedan har vi damen som parkerat sin personbil på Swebuss Expresshållplatsen utanför bussgodset. Hon undrade lite försiktigt om hon skulle flytta på sin bil när 15 meter buss blockerade hennes möjligheter att överhuvudtaget ta sig därifrån, utom möjligen via trottoarerna. Vi tyckte hon skulle ta en ny kurs i vad olika trafikmärken betydde! Hon sa visst inget mer sedan...Det vad godskillen som stod för talandet.


Sedan läste jag någonstans att vi inte skulle tejpa över varningslampor som blinkar och bär sig åt och då undrar jag om det betyder att det är bättre att ta bort glödlampan istället? Dessa varningslampor har blinkat i 7 år nu utan åtgärd?!!! Då jag ändå pladdrar om bussar så kan det vara på sin plats att fundera över vissa passagerares klädsel visavi skador på säten och ryggstöd. Ta t ex jeans med vassa nitar i bakfickorna som river sönder tyget på sätena..det finns naturligtvis fler exempel på detta, men jag har aldrig hört någon reagera på sådant.


En gång i forntiden satt dåvarande chefen för den då nyinrättade datainspektionen och sa att samkörning mellan olika dataregister aldrig och under några som helst omständigheter skulle få ske. Den personliga integriteten skulle komma främst. Idag är allt sådant snack glömt och politiker och tjänstemän vet inte ens vad orden personlig integritet betyder. I dag är i stort sett allt tillåtet i skydd av misstänkta terrorister eller påstådda bidragsfuskare och all övervakning sker givetvis i all välmening och då får inte begrepp som personlig integritet stå i vägen.
Det kommer att bli ännu roligare när man fått iordning på ansiktsigenkänningssystemen i övervakningskamrorna och kan koppla detta till personnummer. Jag vet att det finns optimister som har fått för sig att man inte får spara sådan info si och så, men utvecklingen säger något helt annat. Vad sades när man lade upp DNA-registret på alla nyfödda barn? Jo det var ett forskningsregister, fast man glömde visst att ta bort identitetskoden. Det registret tyckte sedan polisen var jättekäckt att använda och så var den sagan slut....och dom vackra orden föll platt till backen.
Egentligen finns samma tomma fraser om en eventuell bojkott av OS i Kina...Inget land har råd att bojkotta OS i Kina....dom har på tok för stor betydelse i världsekonomin...


Nu skall jag göra en bloggläsare glad hoppas jag. "Att t ex långtradar- och busschaufförer ska ta pauser och inte jobba för långa pass regleras av arbetstidslagen. Bra näringsintag vid dessa raster och pauser är också väsentligt för funktionen vid ratten, men det finns ingen lag som reglerar detta."
Så i rättvisans namn, de tar ju lite grann upp yrkesförarnas problem. Och facken uppmanas att jobba för raster så folk hinner äta vettigt. Inte så dumt väl?
Tänk om verkligheten vore så bra. Det finns gott om bussförare med delade pass och långt hem som äter sina medhavda mackor i en buss parkerad vid någon buske i vårt avlånga land och vi har väl alla sett lastbilshytten förvandlad till sovhytt för ett antal timmar. Knappast ett organiserat inrutat liv precis, men mångas verklighet i transportsektorn.







Buzznet :

17 mars 2008

Måndagen den 17 Mars 2008


Dom lovade solsken i dag och vad kom i stället....snö och mer snö och halka och sladda och slira och åka baklänges och åt sidan. Röd Volvo i diket, Röd WV i diket och ännu fler bilar som lämnat vägbanan. Nåja vi har hållit oss mellan de vita linjerna hela dagen och en ytterst välspacklad ung dam hade glömt skolkortet och det får man väl förstå. Har man stått i cirka 75 minuter framför spegeln innan man skall åka till skolan är väl skolkortet det sista man tänker på.
Detta får mig att undra över detta med kontroll av färdbevis. Jag hade med mig en notorisk fuskåkare och ringde till trafikledningen, men dom sa bara att det inte finns några kontrollanter längre och att det bara är att gilla läget. I ljuset av de jättekontroller som sker i Göteborg verkar det som ytterligare ett steg i avvecklingen av landsbygdstrafiken.
Med detta i minnet känns skillnaden mellan Göteborgs kollektivtrafik med gratisåkande 65-plusare och övriga regionen rätt stor.
Nu ligger ju Bollebygd lite närmare storstaden Göteborg och där skall man få ett väderskydd vid Bollebygdsskolan som man sedan kan slå sönder och lägga ut bilderna på YouTube. Det gjorde dom som eldade skola i Dalsjöfors. I Dalsjöfors dundrar dom runt med A-traktor och får fripassagerare utan hjärnor. Detta med orsak och verkan verkar vara bortkopplat i dagens samhälle och det oroar mig.


Miljöbilar och klimatdebatt i alla ära men än är det tydligen pengar som styr och inte omsorgen om naturen. Gratis miljöparkering stjäl pengar från kommunerna. Deras parkeringsbolag förlorar pengar. Sedan tidigare har det gnällts om att miljöbränslen konkurrerar med livsmedelsproduktionen. Pengar igen. Borås Parkeringsbolag är en av aktörerna som säger sig förlora pengar på dessa förbannade miljöbilar. Samma kommunala parkeringsbolag vill nu bygga ett parkeringshus under Södra Torget mitt inne i centrala Borås. I det läget fattar man att dessa damer och herrar enbart ser till penningen och inte till miljön. Det är helt sjukt att dra in ännu fler bilar till Borås innerstad. Åter är det någon typ av kortsiktig ekonomi som styr och inte omsorgen om miljön.
Apropå Borås...Zebralagen gäller överallt i Borås helt klart - för gångtrafikanterna kliver ut i gatan precis överallt i centrala Borås och om det finns ett övergångsställe eller ej saknar betydelse. I den meningen har Zebralagen skapat farligare situationer nu - än hur det var innan. Man har samma beteende som gångtrafikant oavsett om det råder sommar eller vinterväglag.



En liten lustifikation från Vägverket tydligen -- en fågelholk råkar vara lik en fartkamera och fågelholkar som liknar fartkamror får man inte sätta upp hur som helst. Nope då blir det polisanmälan och stora pådraget, men att vägarna vittrar bort och att vårt vägtrafiksystem hela tiden tappar i värde och användbarhet skapar inga stora rubriker idag. MC-olyckorna ökar kraftigt och det beror på att antalet motorcyklar ökar kraftigt. Men att en stor del av vårt vägnät är livsfarligt att åka tvåhjuling på nämns inte. Blödande och därmed glashal asfalt står inte ett ord om och inte heller om såriga vägar där det är lätt att spåra och wobbla med en tvåhjuling - även en vanlig trampcykel eller moped alltså. Sedan kommer det alltid att finnas MC-förare (liksom bilförare) som inte vet vart gränserna för hastigheten skall dras.


Lagen om tomgångskörning vid nedfällda bommar gäller säkert i Limmared likaväl som i Kinna. Men så är det inte, för det är lokala bestämmelser i Marks kommun. Kan det vara så att man har varit rejält dåliga på att informera om sådana inslag i den lokala trafikstadgan? Jag vill minnas att jag sett någon ytteliten skylt vid nått tillfälle. Polisen hade visst inte någon koll heller...alltså underkänt i att informera.


Intressant i kollektivtrafiksammanhang är Världens Bästa Regerings önskemål om snabbare tågresor. Om man ser kollektivtrafik i det stora perspektivet så utgjorde i vart fall järnvägarna ryggraden i vår infrastruktur. Med tanke på hur många mil järnväg som skrotats får man väl ändå påstå att ryggraden blivit svagare. Nåväl - till och från järnvägen matar vi med busstrafik och skall ta hand om det finmaskiga kollektivtrafiknätet. Problemet där är att det blir glesare och glesare maskor i det nätet och vi går över till ett system med enbart privatbilism (måvara med miljöbilar) och utarmar allt som inte finn i en stad. På toppen av detta vill nu Världens Bästa Regering alltså höja drivmedelspriserna för att få folk att åka med obefintlig kollektivtrafik. Att sedan SJ har monopol på betydande delar av landets tågtrafik är givetvis en nagel i ögat på de aktörer som vill plocka ut russinen ur kakan. Ett sådan företag är Net Rail som liksom Buss4You vill köra "profiltrafik". Kan det verkligen vara ett sätt att gynna kollektivtrafiktanken? Jag tror ärligt talat inte det. Jag tror mer på ett koncept där lönsam kollektivtrafik hjälper upp mindre lönsam trafik så att vi får ha ett hyggligt finmaskigt kollektivtrafiknät i detta landet och då är länstrafikhuvudmän och annat tjafs bara hinder i utvecklingen.


Så skall vår vördade trafikchef "ta sin Mats ur skolan" och korta ner sina pendelresor och hålla sig till hemtrakten....Lite tråkigt att en duglig chef skall sluta (även om jag misstänker att en och annan kommer att applådera). Ingen vet vem eller vad som kommer efter....... Man får väl tacka för den tid som varit och önska lycka till med den nya utmaningen.... Jag tillhör väl troligen den mindre grupp förare som ser att Du gjort ett bra jobb även om alla förändringar inte varit till fördel för förarkåren på kort sikt. Det lär nog bli svårt att få en ersättare med samma empati och jag står för den åsikten.




Buzznet :

16 mars 2008

Söndagen den 16 mars 2008

Har man ledigt så har man och då får man koppla av...även från bloggandet och ur min synvinkel gick melodifestivalspektaklet åt pipsvängen....


Här kommer i alla fall några bilder från verkligheten.




Dom höll på att reparera Aplaredsmotet...då såg det ut så här i centrum....




Brist på sysselsättning eller vad...?




Här är det absolut nått fel i lilla huvudet....!!!



Dags att städa i alla klipp etc
Och då kommer jag ihåg TV-serien Kungamords två avslutande avsnitt där begreppet hedersmord fladdrade förbi. För en tid sedan ville Sveriges Muslimska Förbund införa speciell lagstiftning för muslimer i Sverige. Knappast ett steg på vägen mot samlevnad i ett samhälle. Sedan vill givetvis andra grupper också ha särlagstiftning. Jag vill inte ens gissa vart vi hamnar i slutfasen...
Som ett eko från TV-serien ovan vill (S) ge äldre rätt till trygghetsboende...?? Missade dom helt detta under sitt låånga regeringsinnehav? Fast ordförande G Persson fick i alla fall ett rejält trygghetsboende.


En kollega kämpar för att få tillbaka sitt busskort medans lagen tydligen skärps efter 1 maj i år. En notis säger att det skall bli svårare att återfå återkallat körkort om man åkt dit på rattfylla. Den som är alkoholist ska inte ha körkort och den som har ADHD skall också motionera i framtiden.


Alla som har tänkt att åka buss från mindre orter har noterat att det är svårt till omöjligt. Menar man allvar med miljömål så måste man förbättra och inte avveckla trafiken på landsbygden....vi har hört den visan förr från olika delar av regionen.
Samtidigt som trafiken på landsbygden gradvis tunnas ut så förtätas den i Göteborg. Vill man vara elak kan man påstå att landsbygden får betala för den utökade trafiken i Göteborg. Det står i alla fall att ytterligare glesbygdslinjer läggs ner. Nu blir det 8 minuterstrafik istället för 10. 12 blir 10 minuter och så vidare. De nya spårvagnarna och de tvåledade stombussarna har skapat ökad kapacitet i Göteborg. Pga att det inte går att få in mer pendeltåg mellan Borås & Göteborg utökas antalet bussturer rejält...se nedan.


På Tjörn & Orust har man tydligen ett tvivelaktigt rekord med mest förstörda hastighetskamror. Rent allmänt tycks det vara så att flest förstörda kamror finns längs västkusten, runt Huvudstaden och i Dalarna av alla ställen. Med de nya kamrorna på bilsläp kan det bli riktigt intressant att se hur många som tar släpet med sig???? Frågan är om det är hygglig kvalitet på kamrorna? Finns det en eftermarknad?


Västtrafik tror på bättre betalmoral med fler razzior och det kan kanske vara korrekt. Razziorna kostar dock mer än dom tar in i nuläget men på lång sikt vet man ju inte förrän man gått i 'mål'. Frågan är väl om inte konduktören på spårvagnen borde återinföras. Både som en kontroll och garant för trivsel och mindre klotter. (Ja jag vet att det är en käpphäst). Samtidigt skall bussturerna mellan Borås och Göteborg förtätas ytterligare. Jag kan nog tänka mig att såväl arbetspendlingen som utbytet mellan högskolorna ligger bakom. Låter i vart fall positivt!


Arbetsgivaren förstår inte att tillvarata de anställdas kunskaper. Ibland blir gamla nyheter åter nyheter. Denna gången är det akademiker som beklagar sig. Fast jag känner tidningsbud med fil kand och fd jurister som kör buss. "Jag tror det här problemet med kvalificerade människor i Sverige som så att säga 'blivit över' beror på stelhet i systemet." Å andra sidan finns det dom som hävdar att bussförare är en marginaliserad och mobbad yrkesgrupp.


"Hajen" kan tydligen ha egna idéer mellan varven! I ena sekunden visar den en felkod för att i nästa stund säga att samma kort redan är registrerat.


Artikeln om skolbarn med sändare var intressant. Ett tekniskt nytänkande inom skolbusstrafiken innebär att barnen bär på en slags satelitsändare som gör att dom loggas in och ur skolbussen och där tid och plats registreras. Ytterligare ett steg i kontrollsamhället kan tyckas, men samtidigt en förbättrad säkerhet för skolbarnen. Mackapären säger till när och var eleven skall gå av eller att här skall elever gå på. Dessa superskolbussar har förutom dator som snackar med barnens satelitsändare också backkamror, instegskamror, underglidningsskydd och bältesvarnare samt yttre högtalare.


Dålig kommunikation kostar sägs det och det gör dålig service också och om den dåliga servicen har sitt ursprung i dålig kommunikation är det illa. Det gäller för servicegivaren att vara focuserad. Fast en kärnfråga i mänsklig kommunikation är att kvinnor och män kommunicerar olika - ingen jämställdhet där inte.
Detta leder till frågeställningen om nyckeln till jobb och samlevnad är just språk och kommunikation. Jag tror det! Sverige tror det inte eftersom SFI inte fungerar och eftersom skolundervisningen i Svenska inte fungerar. Jag kan gott tänka mig att man skall ställa minimikrav på språkkunskaper för att påskynda samlevnaden mellan olika människor - jag menar kan dom inte kommunicera med varandra kan dom aldrig närma sig varandra.




Buzznet :

12 mars 2008

Onsdagen den 12 mars 2008


Diskriminerad


Nu är det dax för DO att ingripa. Här ville jag köpa en vanlig kostym till ett kommande bröllop men hittar bara klänningar, klänningar och ännu fler damkläder. Herrkläder för en tynande tillvaro i ett instängt hörn av verkligheten. TV, Radio, Press behandlar, kommenterar och marknadsför dam-mode, det bloggas om dam-mode, make-up och nagellacker, hårfärger, skönhetsoperationer och så vidare och så vidare....
....men en simpel kostym gick inte att hitta så där utan vidare...
Detta är ett solklart fall för DiskrimineringsOmbudsmannen. Det skall vara jämnställt även på detta området så klart.




Den vanliga smörjan


För övrigt är allt som vanligt. Polska långtradare felparkerar för att sova en stund. Det vimlar av privatbilar på Resecentrum i Borås. Det finns en upplevd skillnad mellan stadsbussar och regionbussar på regionlinjer och det är ljusår i kvalitetsskillnad mellan våra bussar och de underentreprenörer som kör samma sträckning. Skyltar som ät inte i bussen är det ingen som fattar innebörden av. Bussen är iskall när man tar den på morgonen pga att systemet inte fungerar och defrosterreglagen fungerar aldrig och man skriver felrapport på felrapport på felrapport på.... men det förändrar ingenting.
Vi skulle enligt något mötesprotokoll inte ha vagnar utan färdskrivare på depån och det första som händer är att vi har 2-3 vagnar UTAN färdskrivare. Vem har anledning att bry sig om vad som överenskoms på ett sådant möte där ena eller andra parten bokstavligt talat skiter i det som sagts.


BL slår sig för bröstet med sina Alkolås på depå och det skall bli intressant och se hur stort avstånd det är mellan teori & verklighet. Västtrafik stoppar försäljningen av områdesladdningar på bussarna inom Borås Kommun...Hur smart är det? Vi har ju våra laddningar kvar och får ännu större kassor eftersom kunderna går till oss istället. Dock måste påpekas att utvecklingen är på väg åt rätt håll...och jag väntar på den dagen på kassan försvinner helt. Om jag fattat saken rätt blir det verklighet på bussarna i Göteborg inom kort.
Västtrafiks "info" om flerkommunsladdning i ny tappning har visst inte riktigt trängt fram....Det lite märkliga är att det ännu INTE kommit fram någon som helst information till förarna om de nya menyerna i Hajen, men vi skall ändå informera kunden???? Det fattas en bit här!


I Västtrafiks publikation Strålkastaren finns en liten artikel med rubriken Viktigt med bra urval till bussförarutbildningen och den är ett rent önsketänkande och motsägelsefull. Först står det bra urval och sedan bristyrkesutbildning. Det går inte ihop! Det verkar också som arbetstiderna och det långa delade passen börjar ge utslag. Bristen på förare börjar bli kännbar... och det är väl tur att Borås är en stad med högskola. En viss % av de studerande försörjer sig som timanställad under studieåren och drar sedan vidare.
På baksidan av Strålkastaren hittar man Dagboken där den stolta föraren berättar om sin 12-timmarsdag...??? Ur led är tiden, för inne i samma tidning klagar man på långa arbetspass.... Ja ja...
Vi kan väl bara hoppas på att SMS-biljetterna införs på 'vårt' linjenät också för det vore en fördel....






Buzznet :

10 mars 2008

Måndagen den 10 Mars 2008


Datorer tillhör dessa märkliga apparater som har 2 lägen. Fungerar eller djävlas! Till bussars ursäkt kan man påstå att dessa har fler lägen än 2 för att reta sin förare och trist är väl det. Fast det värsta hörde jag på en nyhetssändning: Brandmännen skall rycka ut på natten för att vända på de äldre. Våra äldre är tydligen någon typ av paket som kan hanteras hur som helst. Dessa tankar går igenom i rätt många politiska tänkesätt idag måste jag säga. Som äldre blir man gradvis omyndigförklarad. Myndighetesåldern är idag 18 år men vi har ännu inte fått en officiell ålder då man åter blir omyndig...fast den finns där osynlig så fort Du blir äldre. Världens bästa regering har sin syn på saken kristallklar. Avskaffa begreppet pensionärer - denna tärande samhällsgrupp. Nästa gång Du ringer polisen kommer Olle - kriminalpolis, 78, och hjälper Dig och när Du handlar i Din affär sitter Stina - kassörska, 92, i kassan och tar betalt. Ute på vägen möter Du Maj-Björn - timmerbilsförare 83, på väg till sågverket och Du ser inget konstigt med det. Jag vet att vi försökte anställa en 70-åring som timanställd för några år sedan men då sa facket nej minns jag.


Vi som inte kör i Borås och har tillgång till SöT får tänka oss för lite när det gäller maten. Nu har vårt kära Livsmedelsverk satt ner foten och sagt Så äter Du rätt på jobbet. Ord och inga visor. För bra mat på jobbet ger återhämtning, ny kraft och bidrar till attraktivare arbetsplats, både för den anställda och för arbetsgivaren. Asflabb. Den som hittade på detta har aldrig varit i närheten av linjebusstrafiken. Inte sjuttsingen är min buss attraktivare för att jag tvingas att äta mina medhavda mackor i den. "Bra lunchvanor är en investering som kan ge hög avkastning". Kan undra i vilken värld denna personen lever i? "Ledningsgrupp och styrelse kan om dom vill lyfta in frågan om maten på arbetsplatsen i företagets policydokument eller integrera den i redan existerande policy. Facket kan driva frågor om bra matval på arbetet. För dom med mobila yrken är det viktigt att planera pauser och raster även om man jobbar ensam och den sociala samvaron uteblir."


I dessa tider av klimatsnackande är det intressant att försöka hänga med i alla turer kring fordon och deras bränslen. Så oroar vi oss mer för stigande bensinpriser än fallande börskurser - vilket då vissa anser vara negativt. Personligen tycker jag det verkar hänga ihop.
Att sedan mat och biobränsle blivit konkurrenter om samma råvara är lite olyckligt - men inte speciellt förvånande. Det är en del av samma trend som säger att vissa biotech-företag vill ha ensamrätt till utsäden av olika slag. Köp en licens av US-potatis om Du vill odla potatis och så vidare. Till och med våra sopor är handelsvaror idag...
Och mitt i debatten om biobränslen och dess olika råvaror dyker kollektivtrafiken upp och vill öka resandet med renare fordon. Sant borde vara att om resandet med kollektiva lösningar ökar minskar behovet av bränsle oavsett sort. Vårt kära Västtrafik jobbar för att vi alla skall få en bättre kollektivtrafikmiljö och det är berömvärt. Västtrafik vill ha bort fossila bränslen från busstrafiken. Vad man inte säger är vad man ska ersätta med. Man vill bara inte lägga alla ägg i en korg? Västtrafik kommer att bidra med bra trafik och renare fordon lovar man och det ser jag som förare fram emot och hoppas det sker inom min livstid.




Buzznet :

08 mars 2008

Fredagen den 7 mars 2008


Paniken grep mig och jag blev alldeles kallsvettig...ingen DVD kvar på Resecentrum...mina tankar gick i baklås för någon sekund men sedan gick jag tvärs över planen...puuh dom hade och jag kunde lättad lägga ner senaste utgåvan av Midsummer Murder i min ryggsäck...Visst är det hemskt att vara DVD-beroende!
Men samtidigt blev jag glad eftersom det blir ljusare tidigare och tidigare för var dag. Idag var det dagsljus redan kvart över sex. Visst är det härligt? Våren är här!


Nytt veckobrev och nya bus! Nya trafikledarreserver ska tydligen utbildas. Jag hade inte ens en aning om att man sökte några - där ser man. Så läser jag om personalplaneringen igen och undrar när man inför SMS-kontakt till planeringen. Skicka ett SMS med ordet imorgon till 72XXX och Du får veta vilken tjänst Du ska köra i morgon. Det är service på hög nivå. Sedan skall det komma något realtidssystem också, men vi som befinner oss på företagets skuggsida har inte fått någon info om detta. Dock kan man förstå ett vi inte kommer att behöva körspecar i framtiden. Däremot misstänker jag att det krävs stor motor, rejäl turbo och stabila kängrugaller för att hänga med. Har talat med en del stadsbussförare den sista tiden och dom tycks vara överens om att stadsbusslinjerna är enahanda, stressiga och tråkiga att köra och speciellt linje 1 & 2 pekas ut. Eftersom jag aldrig kört stadsbusslinjer i Borås just så har jag svårt att avgöra om dom har rätt eller fel (har kört busslinjer i andra städer).
Ett tillägg till definitioner. Jag skrev häromdagen om chaufförer & rattvändare, men nu har jag fått reda på att det finns en tredje: Glömde det! En annan nyhet är att på växelväljaren kommer knappen R att monteras bort. I vart fall på vissa depåer....???


Vilket lyxåk jag såg - en Scania Irizar från LO-buss i Kinna med fyra chaufförer som bara hux flux for iväg till Spanien - Costa Brava (den vilda kusten) eller möjligen Lloret de Mar. Superbekväm buss och ner för att möta våren. Lyllossar. Dessa Scania Irizar är försedda med kök för tillagning av korv och kaffe, kylskåp och toalett. Svårt med språket ibland.
Man kan undra varför BL lade ner sin beställningstrafik?


Gör det möjligt! Då och allt oftare dyker det upp insändare som faktiskt kräver bättre kollektivtrafik och som påpekar det självklara - alla har inte bil! Det byggs ibland ny bostadsområden och kollektivtrafiken hänger inte med. Förslag på tätare turer till Ring-en-buss förekommer allt oftare. Kan det vara miljövänner som skriver dessa insändare tro...? För när man läser olika motortidningar och ser reklam för bilar på TV då är det absolut inga snåla och miljövänliga fordon man får se - nej det är fartvidunder som surplar i sig bensin värre än värsta alkolisten! Och Volvo (Ford) lanserar en liten stadsjeep. Det är sant att gatorna i Borås inte håller någon högre kvalitet så det kanske krävs en stadsjeep. För att tvätta bort stämpeln om att Volvo (Ford) skulle vara miljöbilsfientliga så säger man sig vara beredda att leverera en gasbil om sex månader, om det finns en infrastruktur som stöder det...och det gör det ju inte. Det finns några biogastankställen i några få städer och det är knappast underlag för att sälja biogasbilar i någon större skala i detta landet.
Detta med miljöbilar är ett intressant storstadsproblem där politikerna å ena sidan vill att folk skall köpa & köra miljöbilar samt å andra sidan vill att samma folk skall åka kollektivt. Snälla gubbar - man kan inte ha kakan och äta upp den.
Sätt ner foten och förbjud i princip privatbilism i städerna. Det surras om subventioner hit och dit, men det kommer aldrig att fungera och höga bensinpriser är helt fel metod i ett glesbefolkat land som vårt - det skadar bara vårt transportsystem.
Ett intressant förslag är att reseavdraget enbart skall baseras på avstånd...och att alla tunga transporter skall beläggas med avgifter. Där fick kollektivtrafiken ytterligare en pålaga. Och min mat blir dyrare.
I samma anda framhåller man nu att grå och svarta bilar syns sämre i trafiken - kan det stämma med uttrycket att i mörker är alla katter grå?


Ladda busskortet HÄR! så bjuder vi på en gåva värd 50:--. Den typen av annonser får vi nog aldrig se i Borås och definitivt inte i Svenljunga. I Göteborg är dom desto vanligare. Det är skillnad skall jag säga....Kungälv har också denna service.


Nu är det nästan klart! Bli inte förvånad om busschauffören du åker med är en pigg 90-åring. Världens bästa regering vill nämligen ta bort spärren i alla kollektivavtal som säger att Du efter 67 års ålder passerat bäst före datum och slängs ut från arbetsmarknaden med huvudet före. Det känns faktiskt trevligare om man själv fick bestämma när man vill ta pension....
Och samtidigt skall man vara väl medveten om att man som pensionär ständigt blir lurad. Man har skapat specialindex för pensioner som alltså inte följer den allmänna kostnadsutvecklingen i samhället.








Buzznet :

06 mars 2008

Torsdagen den 6 Mars 2008


Massor av envisa notiser hävdar att linje 351 Tranemo - Mossebo - Gislaved med sina 6 dagliga turer nu skall plockas bort. Först skiljdes den av från dåvarande linje 300 och åsattes eget linjenummer och nu är det dags för begravning. Nedläggningen sparar sisådär 1,2 miljoner per år. Givetvis är beslutet impopulärt bland de få som utnyttjar förbindelsen. För Gislavedsbon hotas förbindelsen till Göteborg också påstår en insändare. Det knepiga är att det inte finns någon förbindelse Gislaved - Varberg exempelvis utan då handlar det om att åka till Jönköping istället och sedan den vägen till Göteborg. En hyfsad omväg på mellan 70 & 90 minuter. Man kan ta bussen till Hestra och då tar det cirka 17 minuter och från Hestra tar man tåget till Göteborg som tar cirka 105 minuter. Fast med facit är det inte några täta turer minsann. Att sedan linje 132/245 mellan Gislaved och Hestra inte har någon som helst samtrafik med tåget Kalmar - Göteborg verkar vara typiskt för dagens kollektivtrafik.
Någon insändare tycker att det rimmar illa att dra in en linje där många människor åker både vardag och helg (och då undrar jag om den insändarskribenten satt sin fot på den busslinjen?). Tyckandet är i alla händelser större än resandeunderlaget och nu är det ju så att landsbygden skall avfolkas. PUNKT.


Vår härliga miljöminister från gamla Bondeförbundet vill att den svenska bilparken (man får väl hoppas att det även inbegriper lastbilar och bussar) skall köra på icke fossila bränslen så snart det är möjligt. Olika varianter på biobränslen ska ta vid. Någon årtalsexercis vill han dock inte ha. Och i Göteborg vill man satsa på kollektivtrafiken men inte ha några biltullar eftersom det han bli lite knöligt med alla tillfarter. Fast jag tror inte på någon annan metod om man verkligen vill minska på pendeltrafiken med privatbil.


Om Du tar rast på Borås Resecentrum eller vid Svenljunga Station och inte direkt springer och gömmer dig så kommer du nog att märka att du inte får vara ifred. Det finns hela tiden resenärer som har tusen frågor att ställa....
Sedan har vi den andra knorren - en grej som ofta dyker upp i veckobreven i någon form: Kör inte innan passageraren satt sig! och det kan dröja...Ta tanten som skall hantera alla kassarna och "lilla" handväskan - det är en syn för gudar. Sedan har vi varianten med passagerare som först ska lägga bagage i en lastlucka och därefter gå på bussen, leta efter pengar (eller färdbevis) och sedan leta upp en lämplig sittplats (kan inte sitta bredvid vem som helst och de flesta sitter dessutom på ytterplatsen närmast mittgången) för att sedan väl framme gå av bussen och ta ut sitt bagage ur lastutrymmet.


Jag läste en kul grej om färdtjänsten i allmänhet här om veckan. Beställare som glömmer att ge korrekt information om att utöver rullstol ingår också halva Coop Forum. En annan variant var att föraren inte kunde förstå GPS:en och hade läs och skrivsvårigheter och därmed hade problem att tyda meddelandelappen och därmed kör fel och aldrig kommer fram. Sedan finns det chaufförer som missat kursen hur man fäller ihop en rullstol, hur trappklättraren fungerar och så vidare. Att lokalkännedom skulle vara av betydelse förnekas bestämt. GPS:en löser alla sådana problem sägs det. Fan vet hur det går till!? Sedan sägs det att det kan vara en fördel om kunden och föraren talar samma språk vilket inte alltid är fallet.


Det finns ständigt bilister som är förståndshandikappade och som aldrig fattat innebörden av bussfil eller att en bussterminal är till för bussar. Toppen är när man med sin privatbil kommer från en bussfil och prejar andra bilister. Den tog Tingsrätten i näsan.


Det talas ju om olika former av diskriminering, könsdiskriminering, sexläggningsdiskriminering, åldersdiskriminering & nu kommer det senaste tillskottet: Landsbygdsdiskriminering (man flyttar in viktiga samhällsfunktioner till de stora städerna som AF, pass-service, FK, Skattekontor och så vidare.




Buzznet :

04 mars 2008

Tisdagen den 4 mars 2008


Idag är det en sån där trist blogg med bara en massa dravel om socialt ansvar och lägre hastigheter så det är bara att hoppa över dagens kria. CRS betyder Corporate Social Resonsibility eller om man så vill kollektivt socialt ansvar. Det lustiga är att i vårt land är CSR detsamma som miljöfrågor och inte så mycket socialt ansvar. Det skulle exempelvis betyda att man låter personalen disponera arbetstid för socialt arbete och då jobba för någon frivilligorganisation. Fast i mina ögon verkar detta knepigt. Först skyhöga skatter och sedan skall vi dessutom göra jobbet också - lite som bankerna, som tar betalt för tjänsten men låter kunden göra jobbet.


Det lönar sig att dämpa farten och inte alltid ha pedalen fastlåst i durken. Jag vet för jag har testat våra bussar och vet att man bokstavligen spar cirka 0,65 liter milen på en vettig körstil och då landar dagens snittförbrukning om dagens 3,60 liter/mil istället på ungefär 2.95 - 3,10 liter/milen och det gör verkliga pengar med dagens drivmedelspriser. Man skulle givetvis kunna bada i räkneexempel med det skiter jag i, däremot kan man konstatera att utöver den rena bränslevinsten så blir det som bonus en betydligt behagligare resa för kunderna och det är inte att förakta. Att vi sedan inte kör ner bussarna lika fort kan möjligen ses som en nackdel för dom som vill ha en ny buss snabbt. Fördelen skulle t ex vara färre trafiktillbud och utebliven stress. Får man dessutom en extra slant på pensionskontot gör det inte ont någonstans.



I dessa tider kan det vara värt att ställa sig en kul fråga. Hur mycket längre blir lastnings- respektive lossningstiden när passageraren skall gå och sätta sig och sätta på sig ett säkerhetsbälte och sedan sitta fastspänd till bussen stannat, koppla loss sig, sätta på sig ytterkläderna och samla ihop sina ägodelar? Frågan är högaktuell nu när man håller på att leka med våra nya tidtabeller. Det är visserligen sant att vi inte har bälten i just dessa fordonen, men det kommer snart att dyka upp sådana fordon också. Nästa upphandling är inte långt borta....


Jag noterade också ett gäng självmordskandidater på Riksväg 27 här om dagen och på en av dom stod det IKEA2. Jag kan tycka att det är rätt så osmart att köra en "målad" firmabil på det sättet. Det smittar av sig på företaget i sin helhet.....




Technorati :

03 mars 2008


Spricka upp i siktfältet...


Här skulle utropsmicken suttit...

Där stod den i garage 2 okopplad och iskall (cirka minus 2 grader)och väntade på mig. Bolagets bästa buss sa förman när jag ringde. I det ögonblicket undrade jag hur dom andra såg ut?
Utropsmicken saknades, alla gardiner var borttagna (men gardinhållarna var kvar), Innebelysningens främre del fungerade inte, indikeringen för hel- och halvljus fungerade inte, EDC-check blinkade hysteriskt hela tiden, sidomarkeringsljus vänster mitt ur funktion, varvräknaren gick till 1000 varv och sedan stopp. Defrosterknapparna fungerade inte.



Sedan var det sprickor i vindrutan och en gick upp i siktfältet. Kommradion fungerade inte i kyla och AC droppade rätt så rikligt med vattenblandad glykol ned på golvet vid barnvagnsplatsen! Bromsarna var också rätt svampiga och det sa klonk klonk när man vred på ratten...En av de bättre bussarna??! Stackars Boråschaufförer! Jag lider med er.

Det fick bli ett litet bussbyte pga läckaget och de luriga bromsarna och jag fick en exakt likadan bussmodell. (ger mig den på att min buss gick ut utan åtgärd på eftermiddagen).



Det första som måste fixas på den nya bussen var att städa ur den så att den var presentabel och sedan skruva fast vindrutetorkararmarna. Den högra ställde sig nämligen i givakt på stubben.



Jag hade ju haft synpunkter på defrosterregleringen på den förra vagnen men denna var inte bättre. Här hade man nog gått in för "ett läge passar alla". Sedan tyckte jag att förarplatsen kändes rätt trång.....



.....och när jag tittade mig omkring förstod jag att stolen var alldeles för stor och utrymmeskrävande för erbjudet förarutrymme. Den fick helt enkelt inte plats och att försöka vrida på stolen var lönlöst. Upp med armstödet och vri på sig själv var det som gällde.
Nu hade jag ändå fått en högkvalitetsbuss som nyss varit av vägen för grästorvorna hängde kvar på ena sidan och den smäckra högkvalitetskarossen hade fått sprickor i fasaden.



Så hörde jag att i Borås fanns två typer av personal. Den ena kallades tydligen för chaufförer eller förare medan den andra kallades för rattvändare och då kom det för mig att det måste ha varit några rattvändare i Aplared!



Här är det nog en rattvändare som varit i farten för man har inte haft en aning om hur mycket buss man haft bakom ryggen tydligen. Jag har alltid trott att man skulle hålla sig på utsidan av kantstenen, men bevisligen har jag fel....!!!

Vem sa att det är tråkigt att köra något som i alla fall nästan liknar en buss.....

02 mars 2008

Söndagen den 2 mars 2008



Det är inte bara bussar som behöver en parkeringsplats......

Efter att ha besökt en marknadsundersökningssida så vet jag nu att alla som inte är akademiker är annat (okvalificerat) arbete. Grattis till oss för vi är rätt många, även om vi inte räknas. I detta sammanhang kanske följande vits ger ledtrådar: "Hon fånade håret bakom stängda dårar." Att en ny tjusig prognos nu spår färre jobb är väl knappast någon som blir förvånad över - färre jobb = billigare arbetskraft. Jag borde bli pessimistkonsult. Generaldirektören är nämligen så orolig över att alltfler arbetslösa har bristfällig utbildning (i ett land som skryter med att ha världens bästa utbildningssystem). Karlen har också mage att påstå att vårt superfina utbildningssystemet inte är anpassat efter arbetsmarknadens behov. Regeringspropaganda för man biter inte den hand som föder en.
Man skall satsa på Civil- eller Högskoleingenjör, Specialistsjuksköterskor (vem skall då vara vanlig sköterska?), Tandläkare (fy fan), Undersköterskor och Anläggningsarbetare. Med tanke på framtida yrkesval ska man kanske inte bli överraskad över att allt fler män väljer vårdyrken. Det är ju där framtidsjobben finns. Och allt detta finns givetvis i de större städerna.
Med anledning av detta och att centerpartiets ordförande fortfarande inte officiellt insett att landsbygden snart kommer med i Antikrundan som klenod rekommenderar hon att gårdsförsäljningen även skall få omfatta egenproducerad alkohol. Någon lustigkurre undrar om målet är en berusad landsbygd? Knappast, vi har lång tradition med hembränning, så det får väl snarare tolkas som ett krampaktigt försök att kvarhålla illusionen av att det finns en landsbygd.


Som någon påpekade för ett tag sedan är BL inte på något sätt ensamma om att trixa med kostnaderna. Investera i nya maskiner i stället för arbetskraft, flytta jobben till låglöneländer och arbeta med finurliga lönesystem är trots allt dagen melodi. Kan man så utnyttjar man Polen och dess grannländer som lågkostnadsländer. Andra investerar helt enkelt bort arbetskraften. Ytterligare en variant, när man trots att måste ha arbetskraft, är att tillsammans med den lokal fackklubben omtolka avtalet och utveckla andra lönesystem.... känns det igen? För övrigt var visst en statlig arbetslöshetskassa som världens bästa regering ville satsa på ingen bra idé - enligt dom själva??? Då börjar ett nyligen ombildat fackförbund se fördelar och gör uttalanden i stil med att varje facklig organisation måste klara sig på egna meriter (ett hälsotecken månne?). Vår vördade moderata penningförvaltare vill helst slippa hela begreppet a-kassor, de passar inte in i hans ekonomiska modellvärld. Penningguruns mål är ju att alla jobbar tills dom avlider och att ingen någonsin blir arbetslös.


Så en mer jordnära ekonomifråga - den om "Hajen". SL har ju beslutat att inte fortsätta med ERG medan vårt eget Västtrafik blir kvar vid det sjunkande skeppet. Om det är verklig ekonomi eller bara dyr prestige lär väl komma idagen vad det lider och vem som gör en korrekt bedömning lär vi väl också bli varse rätt snart. SL hoppar av och någon delstat i ERGs hemland har tydligen gjort detsamma. Det lär bli problem med reservdelar och kompetens så småningom och dom problemen finns redan med nuvarande ScandPointsystem... Det är roligt nästan jämt...





Buzznet :