29 februari 2008

Fredagen den 29 februari 2008 - Skottdagen


Den amerikanska underrättelsetjänsten förbereder sig för att leta terrorister på helt nya territorium. Enligt en rapport från The Director of National Intelligence är det nu dags att börja spana efter terrorceller i datanätspelet World of Warcraft och andra nät-rollspel. Projektet kallas Reynard och går ut på att studera spelarnas beteende för att tidigt kunna se tecken på avvikande beteende (avvikande sett med amerikansk standard får man anta). Projektets slutgiltiga mål är enligt rapporten: "Att automatiskt upptäcka avvikande beteenden i den virtuella världen. "Eftersom olika kulturer och beteenden i den virtuella världen är områden kring vilka det finns relativt lite forskning skall Projektet Reynard fokusera på "terroristers beteenden i den virtuella världen, och deras påverkan på samfundet." Här ser man verkligen spöken på ljusa dagen, men om man nu har en lagstiftning som omfattar hela jordklotet så är väl risken stor för storhetsvansinne.


Tre månaders fängelse blev straffet för den 22-årige boråsare som misshandlade en av BL:s bussvärdar på en nattbuss mot Sjöbo förra året. Det känns lite för lindrigt. Tre år hade varit en betydligt bättre markering. Borås tingsrätt dömde hur som haver 22-åringen till tre månaders fängelse för misshandel, olaga hot och våld mot tjänsteman. Han ska även betala 23 500 kronor i skadestånd till bussvärden och 9 500 till den andre killen. Pengar dom troligen aldrig ser röken av.


Apropå bussolyckan utanför Uppsala:


Busstandarden är väldigt olika beroende på vilken entreprenör som kör. Vissa bolag har väldigt fräscha bussar och alla har bälten. Andra däremot kör linjer med skrot som rullar. Ingen buss har bälten. Det skulle också finnas en åldersgräns på bussarna. Härom veckan när jag åkte till jobbet fick föraren öppna dörrarna för hand.


Mina tankar går till den stackars kvinnliga föraren som blev åtalad! Hon blev ett offer som varken Vägverket, som tydligen inte skött plogningen, bussbolaget som kanske inte hade de bästa däcken och den som parkerat lastbilen så hon måste väja har brytt sig om! Vad har hänt med henne som så hänsynslöst utpekats som skyldig? Ofta är säkerhetsbältena trasiga, även på nyare bussar. Att bältena fungerar borde kollas upp också, inte bara att man nöjer sig med att det finns sådana. Det är absolut inte vanligt att chaufförerna väntar med att köra till passageraren kört igenom sitt busskort í kortläsaren eller hunnit gå och sätta sig. Det har blivit bättre med att slippa stå i bussen på senare tid, men det händer fortfarande då och då. Det är inte roligt att få stå i fem mil och försöka klamra sig fast i någon medpassagerares ryggstöd vid häftiga inbromsningar!


Säkerheten sitter till 99% i huvudet på den som kör bussen. Absolut ingenting har förändrats vad gäller bussbolagens urvalskriterier - attityd och omdöme brister hos många yrkeschaufförer och så länge dessa sitter kvar bakom ratten kommer nya olyckor att inträffa. Att förklara yrkestrafikens regelmässiga vansinnesomkörningar med att privatbilister har felkalibrerade hastighetsmätare är bara ytterligare ett bevis på hur inskränkta och olämpliga vissa chaufförer är. Mer fokus och stenhårda krav vad gäller attityd, personlig mognad och ansvarskänsla är enda sättet att komma tillrätta med yrkestrafikens kraftiga överrepresentation vad gäller svåra olyckor.


Nej! Gäller säkerheten inte på väg 290? Man är glad att man kommer av bussen utan olyckor ganska ofta. Men rätt som är så kommer något att hända. De kör för fort i förhållande till väglaget, tvärnitar, passagerare står framme hos chauffören och snackar, vilket är förbjudet. Många får stå i bussarna. Inga bälten finns. Det finns faktiskt några som kör mycket bra. Ta efter dom!


Tydligt är att passagerarna, rätt eller fel, tycker att det går för fort och om det gör det måste det finnas en grundorsak till detta...olyckan har av allt att döma inte ändrat på någonting - utöver att en längst ner i kedjan fick ta på sig skulden när högdjuren dabbat sig. Någon som är förvånad? Trodde inte det... Hon var helt klart den lämpligaste syndabocken.




Buzznet :

27 februari 2008

Onsdagen den 27 februari 2008


Är jag den fallna granen...klarade jag inte stormen?


Det har den senaste tiden varit en massa skriverier om fackets agerande gentemot a-kassemedlemmar som av olika skäl inte fått stå kvar i kassan. Förmågan att ta betalt utan att leverera tycks dock inte inskränka sig till enbart a-kasseavgifter.
Undertecknad lämnade in en skriftlig utträdesansökan till Kommunal den 7/10 2007 där dom ville ha 3 månader på sig att avregistrera medlemskapet och då hör det till saken att jag aldrig varit medlem i Kommunals A-kassa.


5 månader senare drar man fortfarande fackföreningsavgift från min lön (så jag är alltså en tvångsansluten medlem) och jag har försökt att få företaget att låta bli att göra sådana uttag ur min lön, men där råder tydligen fullständig diktatur, för jag får inte själv avgöra vilka uttag som skall göras ur min lön (börjar undra om det ens är min lön). Nu visar det sig också att den lokala fackklubben på BL aldrig lämnat min utträdesansökan vidare till Medlemsredovisningen och att man enligt någon §9 någonstans skall iaktta 3 månaders karens sedan förfallna avgifter betalats.


Det är i detta läget man långsamt börjar undra om man kanske inte riktigt förstår sitt eget modersmål. ....sedan förfallna avgifter betalats. Dom dras alltså automatiskt via företagets löneavdelning??? Vidare hävdar man att dessa 3 månader inte skulle ha något med den egna A-kassan att göra även om 2/3 av själva blanketten för utträde handlar om A-kassan. I detta skedet börjar undertecknad undra om man drabbats av någon typ av läs- och skrivsvårigheter, så jag ställde frågan om man inte skall upplysa om sådana här regler FÖRE medlemskap? Dessutom har det nu gått mer än 3 månader sedan jag begärde utträde...??? Får inte nya medlem stadgarna - nix det får dom uppenbarligen inte....oklart varför. Så jag letade omgående reda på dessa stadgar via Internet och då visar det sig att om jag på fullt allvar påstått att jag till exempel övergått till annan verksamhet, som ligger utanför Kommunals organisationsområde, hade jag fått lämna Kommunal omedelbart. Inte en rad om förfallna avgifter hit eller dit. När jag frågade efter skälen till denna 3 månadersregel ville man inte svara längre.

Sverige saknar regler som skyddar den enskildes rätt att stå utanför fackföreningarna. I detta sammanhang ger Europakonventionen och dess artikel 11 ett faktiskt skydd för den negativa föreningsrätten (läs tvångsanslutning). Det råder en slags diktatur med andra ord. Den så kallade svenska modellen sägs bygga på att enskilda går samman i föreningar för att bli starkare och för att nå bättre avtal. (Notera att ordet frivilligt går samman saknas). Under senare år har förhandlingsklimatet dock hårdnat. Fler lagregler har tillkommit för att skydda grupper och enskilda mot företagen, men inga regler har skapats för att skydda enskilda mot fackföreningarna. När Kommunal inte levererar det man lovar och när lokala fackliga företrädare så uppenbart inte har en susning om varesig kollektivavtal eller andra regler utan mer tar tillvara personliga intressen så svalnar intresset och man får en förändrad attityd till facklig aktivitet. Den ständigt sjunkande anslutningsgraden till facket blottar också bristen på regler som skyddar enskildas rätt att stå utanför fackföreningarna.


Något som verkligen skrämmer i sammanhanget är att man från fackligt håll är så till den grad förblindade av sin förträfflighet att man i stort sett rycker på axlarna åt detta medlemstapp som ändå sker. Man kan fråga sig hur låga medlemstal som ska till innan man börjar tänka om och reformera ett i grunden bra system som tappat kontakten med verkligheten.




Buzznet :

26 februari 2008

Tisdagen den 26 februari 2008


Rätta mig om jag har fel, men det känns väldigt fackligt när man läser om a-kasseavgifterna, som man behåller utan att man ens får vara med i a-kassan. Dessutom skiter man i att informera om det. Jag upplevde att jag inte blev förvånad när jag läste de första artiklarna. Reaktionen som kom i pressen dagarna efter var rena beställningsjobbet. Alla har förutsägbara åsikter....Den intressanta och viktiga frågan är om någon överhuvudtaget någonsin kommer att få tillbaka några pengar och då är det inte säkert att det kommer i tidningen.


Det har tydligen varit lite snack om semesterkofficienten hit och dit för vår del. Den skall hur som haver i vårt fall vara 1,02 eftersom vi under 8 veckor har 39 arbetsdagar och 17 fridagar. 39 + 17 = 56 = 8 veckor.




Buzznet :

25 februari 2008

Måndagen den 25 februari 2008


Det trillade ett och annat träd även i skogen och inte bara över vägarna....


Om varje låneförare får en korrekt körspec så kommer han/hon förhoppningsvis att köra rätt väg och göra rätt saker. Nåväl i vårt fall har man genom lite oklara manövrer tagit bort lite över 6 timmar arbetstid, och genom ett mötesbeslut sedan lagt till tid på en av tjänsterna. Så man har på ett elegant sätt kringgått lag/avtal. Vi får väl se om vårt nya listombud kan se till att vi kommer 'on track' igen. Det är självklart att dessa krumbukter påverkar innehållet i lönekuvertet, men knappast till min fördel. Jag tänker inte gå vidare med detta. Som fd listombud blev jag överkörd av den fackliga ordföranden i Borås eftersom jag inte var tillräckligt "flexibel". Dessutom har jag haft några samtal med lokala fackliga representanter och då står det klart att man hellre tullar på lagar och kollektivavtal och kör gärna 24 timmar i sträck bara man får lediga dagar istället. Man skulle kunna sammanfatta detta som att dessa parter knappast skapar förtroenden hos mig i dessa frågor och att det knappast är sina kollegors bästa de har för ögonen utan snarare sitt eget. Men det är min högst personliga åsikt. Man blir med luttrad med tiden och illusionerna försvinner.
Det skall bli intressant att se på vilka fler sätt man skall plocka ut mer tid ur varje förare utan att det syns att man begår lagbrott eller avtalsbrott. Nåväl det får framtiden utvisa.


Nu skall det bli slut med LGF på vissa vägar och det kan man faktiskt tycka är bra för dom är farliga i vissa situationer. Dom som kör dessa LGF är givetvis mindre glada, men alltför stora hastighetsskillnader är inte bra.


Detta med att få ett körkort tycks vara en prestige-grej och många tycks inte riktigt förstått allvaret. "Man sätter inte en ära i att bli en bra bilförare" säger en trafiklärare i en dagstidning och %en som kuggas är också hög. Det är också gruppen unga färska bilförare utan erfarenhet och rutin som hastigt avlider eller skadas för livet. Det har blivit poppis med 3 veckor i Dalarna för en dyr peng och sedan komma hem med ett färskt körkort och absolut 0% rutin och erfarenhet. Man prioriterar genvägarna och det kostar andra liv och lem. Hela systemet bör nog tänka om...!


Vilket leder till en annan intressant och säkert lite känslig fråga. Möjligheterna till att snabbt kunna kommunicera utan risk för missförstånd med arbetskamrater. På ett tidigare jobb arbetade vi med maskiner som, om man gjorde fel, kunde kosta en liv och lem. Att då ha en arbetskollega som krävde tolk för minsta lilla grej fungerade inte. Han riskerade både sitt om andras väl och ve. Man skickade honom på språkkurs - det var lättare att skicka EN person än att skola om övriga cirka 35 personer till hans språk. Efter en tid kom han tillbaka och kunde så pass att kan klarade att jobba ihop med oss andra och förstå vad som krävdes av honom i en given situation.
Jag menar alltså att en sak som binder ihop människor är just språket och då är det viktigt att den som vill bli en del av Sverige också kan språket och dess nyanser. Då får givetvis inte SFI vara någon slapp lekstuga, för verkligheten utanför kan verkligen vara tuff. Jag har inget emot en duktig egyptisk läkare bara han förstår mig när jag på lite taskig dialekt förklarar vad som jag upplever som fel. Det finns gott om situationer där man bara inte får missuppfatta varandra för då kommer det att hända något icke önskvärt - fy fan om flygledaren och piloten inte kan kommunicera. Det måste alltså av rent humanitära orsaker ställas krav på en viss nivå på språkkunskaper. Att sätta tidsgränser för hur snabbt man skall nå upp till en viss nivå är fel väg däremot - sätt hellre in större resurser där det går trögt och minska resurserna där det går snabbt.
Som bussförare är det en klar fördel att vara multispråklig i dagens läge - jag har missat att räkna hur många olika språk som talas i en buss på ett arbetspass. det skulle faktiskt vara kul att få reda på det. Det är en rätt märklig känsla att känna sig utanför samtalet i sitt eget land, men det är något man måste vänja sig vid antar jag.
NEJ jag skulle inte ens överväga att gå med i SD så sluta gnälla....




Buzznet :

24 februari 2008

Söndagen den 24 februari 2008


Så vitt jag förstår kommer olika typer av vägavgifter att bli nästa stora skatteintäkt i olika stater. Vad skall man göra när fordonsskatten går till löner på Vägverket, bensinskatten går till feta landshövdingelöner, dieselskatten går till att försörja några konsulter och trängselavgifterna till att betala av den dyra tekniska utrustningen. Jo man måste uppfinna nya inkomstkällor och strypa den privata konsumtionen. Det idealiska miljömålet är givetvis att alla som bor i städer och större tätorter cyklar och vi skapar en dramatisk minskning av våra utsläpp - som genererar utsläppsrätter som vi för dyra pengar kan sälja och sedan ge regeringsledamöterna en fet pension. Mellan tätorterna ska vi givetvis helst åka tåg eller i andra hand miljöbuss. Om vi vill envisas med att åka egen bil skall det vara så dyrt att vi helst avstår, om vi inte tillhör någon av förmånsgrupperna ovan.



Fusket med arbetstider inom transportsektorn förekommer tydligen också inom sjöfarten. Den rätt givna slutsatsen är att kung Mammon fortsätter att regera och att lagar och avtal är till för att kringgås. Dom övervakande myndigheterna är mycket förstående - både Vägverket och Sjöfartsverket.



Om man betraktar den lokala fackliga kvaliteten och att de valda fackliga ombudens främsta målsättning är att ta vara på sina personliga intressen och sedan på mycket goda grunder antar att samma anda gäller på alla nivåer så blir bilden rätt skrämmande och troligen rätt sann. Mina handgripliga erfarenheter av ombudsmän som spinger och gömmer sig när det blir allvar av - bekräftat bilden. Vi tar gärna emot Din avgift men vi ämnar inte sticka ut hakan för Din räkning.


Skall man sedan misstänka att samma anda råder bland de folkvalda på de olika nivåerna får man en annan verklighetsuppfattning och TV-serien Kungamordet indikerar att jag nog är på rätt spår och fd stadsminister G. Perssons agerande illustrerar tydligt att jag har rätt att hysa dessa misstankar. Nu skall detta inte bli någon politisk analys utan enbart en påminnelse om att man nog inte ska tro på nått som en fackpamp eller politiker säger - det är klokt att utgå ifrån att det är ett spel för galleriet och att verkligheten har en helt annan agenda.





23 februari 2008

Lördagen den 23 februari 2008







Det var lite knöligt att ta sig hem igår....Fick köra långa omvägar...

Jag vet att jag för en tid sedan noterade den märkliga situationen att man kan få böter för att man inte är bältad som sittande i en buss med bälten, medan dom som står inte blir bötfällda. Andra har också uppmärksammat samma sak och på ett ställe läser jag ett mycket märkligt uttalande. "Det går inte att motivera ett förbud mot att stå i buss. Det finns inte tillräckligt statistiskt underlag för att säga att det är farligt att åka stående. Ett sådant förbud skulle medföra stora kostnader för bussföretagen och kraftiga prishöjningar som kunde skrämma bort resenärer från kollektivtrafiken."
Vägverket erkänner att det verkar ologiskt att tillåta stående passagerare samtidigt som sittande måste vara bältade. Som en konsekvens av detta får man väl dra den logiska slutsatsen att man bör ta bort alla sittplatser i en buss eftersom det statistiskt sett är säkrare att åka stående.
Nu är det i första hand inte passagerarnas välbefinnande som Vägverket vill måna om utan bussföretagens. Sedan kommer en rejäl tankekullerbytta. Det har omkommit passagerare som kastats omkring i bussen till exempel vid avåkningar eftersom dom inte suttit bältade. Hade dom stått i bussen hade dom alltså överlevt. Däremot finns det regler som säger att bussen skall sänka farten när det blåser hårt. Att olika organisationer höjer förvånat på ögonbrynen torde inte förvåna läsaren.
Med tanke på Vägverket inställning får man väl sluta sig till att logik inte är verkets starka sida, och att man kanske skall se upp med andra regler som verket ger ut eftersom dom också kan vara behäftade med logikbrister.


Under de år jag jobbat för BL har jag lagt cirka 20.000:-- till Kommunal (då ingår icke a-kassa). För dessa pengar har jag fått absolut ingenting! Att sedan Kommunal tar ut %uella uttag baserat på lönen istället för att ha en fast medlemsavgift som en normal förening har är en annan udda detalj.


Hörde på TV att anmälningar om diskriminering har ökat, men det sades icke ett ord om ålders diskriminering eller diskriminering av skåningar och västgötar vilket jag fann ytterst märkligt. Världens bästa regering framhåller i alla sammanhang arbetslinjen, men är nog fruktansvärt dåligt pålästa om regelverket för hur äldre behandlas i arbetslivet. Man kanske skall röja väg innan man kräver att arbetslinjen skall följas, men det är lätt att missa skogen för bara träd.


Veckans veckobrev sa mig ingenting denna gången och det är bara bra. Jag utgår från att hälsan tiger still.... och så länge den gör det är allt frid och fröjd. Fast det var en formulering som jag reagerade på: ...timanställda om Ni planerar någon ledighet i sommar? Det skulle kunna uppfattas som att vi inte riktigt räknar med att den gruppen skulle ta ut semester. Har för övrigt beställt huckle och kjol, men det var en fruktansvärd kö för att få sådant...Det stod en massa anonyma kommentatorer före.


En annan framtidsfråga är givetvis vilket bränsle framtidens kollektivtrafikfordon skall drivas med. Kollektivtrafiken hävdar med emfas att man är det mest miljövänliga alternativet som existerar. Då måste man upp till bevis och i så fall borde den gamla förlegade dieselbussen redan stå parkerad på ett museum. Det gör den nu inte. Västtrafik som är vår huvudman har inte kunnat bestämma sig för vad som skall vara framtidens bränsle och tur är nog det. Ett är dock säkert, framtidens drivmedel måste ha alla de goda egenskaper vi drömmer om. Förnybart. Inga utsläpp. Högt energi-innehåll. Ingen miljöpåverkan.
Vi är bäst i klassen på att använda förnyelsebara bränslen och vi är nu uppe i 4 %. Det är bara 96 % kvar att ersätta, men det löser vi med förhöjda skatter inte på bättre tillgång till alternativ.
Etanol, syntetisk diesel, biodiesel, biogas, RME, alkohol - listan kan göras lång men ingen klarar att täcka upp alla 96 %en.
I detta sammanhang kan det vara roligt att veta att tåg skapar större miljöpåverkan än bussen i vissa sammanhang (gäller inte Sverige, Norge eller Finland). Allt hänger givetvis på hur elen produceras.


Så man väljer en annan väg...höga skatter på fordonsbränslen och biltullar och i förlängningen vägtullar. Vi har bara sett toppen på en ny statlig inkomstkälla kamoflerad till miljövän. I vårt eget område finns nu intresse i Göteborg för så kallade trängselavgifter och när storebror väl har bestämt sig så kommer Borås att följa efter och dessa åtgärder kommer att kräva mer och bättre fungerande kollektivtrafik i form av pendeltåg, spårvagnar & bussar.
Men redan nu finns vissa klagomål på bristerna i den kollektivtrafik som finns UTANFÖR tätorterna. Ungdomar som inte ens kan gå på bio, sport eller teater i Borås, ungdomar som inte kan ha idrottsträning eller andra aktiviteter utanför bostadsorten. Hur tar man sig till Östra Frölunda, Mårdaklev, Kalv eller Håcksvik efter skoltid??? Inte med kollektiva färdmedel i alla fall.


Tidningen Metro som ges ut i Göteborg innehåller då och då en reklamsida från Västtrafik som heter Pling och som ska informera Göteborgarna om senaste nytt om resor och trafik. Det är uppenbart så att man inte fullt ut tror att alla resenärer ständigt är uppkopplade mot www.vasttrafik.se och tittar på alla trafikförändringar. Jag tror att dom har rätt och att bara ett fåtal snurrar runt på Internet stup i halvtimman.
Häromdagen hade man ett reportage om trafikplanerare på västtrafik. Det är sådana där personer som skapar tidtabeller och nya busslinjer eller som lägger ner gamla busslinjer. För dom som gått igenom förarcertifieringen och som har ett hyggligt minne och därför kommer ihåg vad dom läste om tidtabellsprocessen minns att Västtrafik INTE gör några tidtabeller utan att entreprenören gör dessa, men att Västtrafik trycker och distribuerar dessa. Nu läser man ord för ord att trafikplanerarna på Västtrafik gör tidtabellerna. Uppgift står mot uppgift....inte så ovanligt! Det är en stor organisation.....







Buzznet :

22 februari 2008

Fredagen den 22 februari 2008

Igår utkom en ny DVD med Midsommer Murders och jag blev faktiskt glad för det, men sedan blev jag lite besviken eftersom kvaliteten var sämre på detta avsnitt.


Nu skall jag ta mig en funderare på matematik. Enligt tidigare ordning hade vi 20 minuter före avgång per tjänst vilket sammantaget gör 2 timmar och 20 minuter. Efter avslutad tjänst hade vi 40 minuter för att tanka, städa och hålla ordning och fixa småfel vilket innebar 4 timmar och 40 minuter. Alltså sammanlagt 7 timmar på alla tjänsterna. Efter jättetuffa förhandlingar har vi nu fått 3 timmars klumptid under någon diffus löneart, som i alla fall jag aldrig fått ögonen på i mitt lönebesked. Inom ramen för dessa nedbantade 3 timmarna skall nu även ingå spegelbyte vid behov samt att trasiga lampor skall bytas vid passets slut. Det hela påminner om en gammal svensk barnvisa om en femöring vet mamma. Men vad spelar det för roll att påpeka dessa avvikelser, alla är ju nöjda sägs det och alla ser till att plocka ut maximal ledighet i stället.







Idag har jag varit och "kört" en av mina gamla linjer i Göteborgsområdet och jag är oerhört tacksam att jag inte är kvar där. Redan med personbil, som har hygglig markfrigång, blir man sjösjuk på grund av alla vägbulor. Jag räknade dom aldrig, men det rör sig om fler än 30 stycken bara på denna linjen. Att ligga och köra fram och tillbaka över dessa med buss och inte minst ledbuss är absolut inget nöje. Sedan är man oerhört förtjust i så kallade hästskohållplatser, något som man inte ville ha i Borås, men faktum är att dom skapar större säkerhet för bussresenärerna.
Sedan kan man alltid prata om nostalgi och annat, men det som detta de facto handlar om är att förarmiljön radikalt försämrats från det jag slutade trafikera denna linjen och fram till idag. Man har med andra ord belastat trafikmiljön med inslag som är direkt fientliga mot kollektivtrafiken. Det tyder på en tudelad inställning till kollektivtrafik - men en sak är tvärsäker. Som bussresenär är det absolut inte någon behaglig färd att skumpa över gupp efter gupp i en låggolvs dragspelsbuss. För förare är det ingen önsketilldelning att köra på en linje med alla dessa gupp och för mig med ett perspektiv på cirka 25 år på just dessa linjer ser direkt att man kraftigt försämrat för föraren.









Buzznet :

20 februari 2008

Onsdagen den 20 februari 2008

Det är inte klokt, snart är även februari ett minne blott. Tiden går verkligen fort. Jag tänker på tjejen som nog trodde att ALLA övergångsställen är fria zoner och som glatt pratande i sin mobil kliver rätt ut i trafiken mot röd gubbe och uppenbarligen finner det naturligt att bilar och bussar under alla omständigheter skall stanna när hon, utan att se sig för, kliver rätt ut i gatan. Undrar hur gammal hon funderar på att bli? Fast jag tror inte ens hon kunde tänka.


Då jag kom hem i natt hade jag ett mail från verkstadschefen och i det undrade han vänligt om jag skrivit in en felrapport också...Då blev jag lite förvånad, för han hade uppenbarligen inte riktigt koll på våra rutiner. Men det gör inget...han lovade i mailet att åtgärda felet och det var ju trots allt det väsentliga. Jag passade också på att fråga om BL betalar alla typer av böter man kan få då bussens belysning inte är okey, men ännu lyser ett svar med sin frånvaro. Möjligheterna att åtgärda ett fel eller byta buss finns ju inte.


Idag började min dag ungefär klockan 13:50 då jag till min förvåning såg att jag efter den kommande kvällstjänsten inte skulle ha förväntad fridag som imorgon utan att jag skulle köra tjänst 1 för att sedan dagen efter köra tjänst 2, medan mitt schema sa tjänst 8 (som jag dessutom har permission från). Först ringde jag den förare som rätteligen skulle köra dessa tjänster och han hade inte ångrat sig utan skulle allt köra dom och sedan tog jag mobilen och slog 033-208208 för att fråga om maskinerna i Borås helt fått spader, och det hade dom. Dessbättre rättades felet, i alla fall till viss del, under eftermiddagen, men helt rätt blev det nog inte i alla fall, för på min bild av fridagar etc finns fortfarande fel. Men man får väl ha tålamod med nyheterna tills systemet är intrimmat. Jag menar så här: Jämför med stora Västtrafik och ERG så har dom inte gått i mål ännu och då skall man inte förvänta sig att lilla BL som haft CrewWeb uppe i några få dagar skall löst alla intrimmningsproblem.
Jag stack upp på kontoret och hann redovisa ett ScandPoint-kort och ringa 033-208208 och berätta att jag kommit. Vi borde nog få ett privat och internt nummer till det ändamålet för det är hopplöst att komma fram på det vanliga numret.
Nåväl 15:20 avgår jag som 360 till Borås utan gods, det fanns inget att få. Utanför Systembolaget går en liten flicka i 6-7 års åldern med vin in bag, det skall börjas i tid. Vi glider iväg via Lockryd mot Borås Resecentrum. Framme i Lockryd inser man att skylten enkelriktat inte längre har samma betydelse som när man själv tog körkort och när vi kommer till Bryggaregatan får man klart för sig att Boråsarna inte har klart för sig vad skylten stoppförbud betyder.









Iväg till Resecentrum för stödtur till Lockryd. Där på trottoaren stod en nyare upplaga av Mary Poppins (inklusive paraply) och rökte (Den riktiga Mary Poppins rökte väl inte?). En ung gymnasist kunde inte tyda skyltar som säger att man inte får äta mat ombord på bussen, för den pyttelilla skylten visar ju en korv i bröd och inte en baguett och det vet ju alla att det är skillnad. Vi anländer helskinnade till Lockryd och kollega säger hej och tack för åkturen och jag tommar tillbaka till Borås. Vid Skötås gör jag ett hastigt stopp för att kolla igenom bussen så att allt är iordning till nästa tur - en 303:a till Tingarör. Det gled rätt lugnt iväg till Tingarör, ett par tunna nätstrumpor klev av i Aplared och jag funderade på hur mycket hon frös. Väl framme i Länghem klev det maximala superväteoxidresultatet av. Från Tingarör tillbaka till Borås blev det rätt så ensamt. Vi avslutade denna korta kvällen med en 302:a tillbaka till Svenljunga och det gick lugnt och fint hela vägen utan minsta kul händelse...


Väl framme vid garagen blev det sedvanliga rutiner med tankning och städning i ensamt majestät, för jag var helt solo. Jag såg i alla fall inga andra bussar så jag hade gott om plats att vända på när jag skulle bort till garage 5. Eftersom jag hade öppnat garageportarna redan när jag passerade mot dieselpumpen så var det bara att köra direkt in. Mycket behändigt och bilen stod vid sidan så det var bara att låsa och åka... Tack för idag...
Imorgon är det en annan dag....




Buzznet :

Tisdagen den 19 februari 2008

Jag vaknade i morse så var den dagen förstörd. Så när jag ändå var vaken kollade jag mejlen och hittade nedanstående svar från kära Västtrafik....
Till den som kommer ihåg blogginlägget om kunders klagomål. Jag skickade ett mail till Västtrafik i den frågan och fick följande svar: När vi får in en synpunkt så registreras den i databasen och skickas till det berörda bussbolaget/ansvarig person för kännedom. Om det är något vi behöver svar på skickas det för remiss och när svaret kommer förmedlar vi det vidare till kund.
Synpunkter sparas som statistik och en gång i månaden får trafikbolagen ta del av statistiken och där kan man utläsa vilka linjer det är problem med, vad det beror på etc.
Så det förefaller som man drar nytta av informationen till viss del i alla fall. Jag misstänker att den där statistiken även finns med på regionnivå och ingår i olika planeringar och när man reviderar Trafikförsörjningsplanerna. Man har lärt sig att ta ta tillvara kundernas synpunkter och det är smart.


Sedan var det någon kollega som hade synpunkter på blogginnehållet en dag och så fick han svar:
Visst finns det plats för andra åsikter och genmäle och kollegan P har ett antal poänger. En av dessa är att våra tjänster är felaktiga i systemet. Om man skall avgå 15:20 är det inte meningen att man skall anlända till garagen 15:15 och om jag minns rätt slutar den tjänsten 20:10 på Svenljunga Station så jag undrar var faan han gjorde av bussen? Vad avser tankkort och nyckel till uppehållsrum så är det, antar jag, en sak mellan aktuell förare och arbetsledning i Borås och näpperligen något som depån och dess förare kan göras ansvariga för. Jag kan glädja kollegan P med att jag är också gammal T2:are från Skövde utbildad i någon typ av förhållanden.
Det dråpliga i sammanhanget är faktiskt att det var en depåkollega som var aktuell i det refererade sammanhanget och inte kollegan P och jag upprepar en del av en tidigare blogg: Det är numera standard att städa bussen både före och efter ett arbetspass. Då denna dag fick jag bland annat skura bussen 2 ggr för att den skulle vara presentabel.





Fast dagen började med avvfärd från hemmet klockan 14:30 och på garageplan var det mer bussar än garageplan när jag kom fram, men jag lyckades lirka ut en buss ur 'mitt' garage efter att jag pillat dit färdskrivarbladet. Ropade upp trafikledningen på radion, som för dagen ville fungera. Jag skulle köra tombuss till Mjöbäck idag, fast skall man vara riktigt petig har jag gymnasieelever mellan Överlida och Mjöbäck och mellan Överlida och Svenljunga har jag en "fripassagerare". Mr J åker ofta hem från jobbet med ej i trafik-bussen från Mjöbäck till Svenljunga.
Väl åter vid garagen var det dags att städa igenom bussen ordenligt. Den som skall ha den imorgon och gav mig gliringar redan när jag backade ur garaget om att han minsann inte ville ha någon ostädad buss även om jag nu fick det. Det är den sanna kompisandan. Så det blev hyllstädning, säteskontroll och golvskurning och sedan var vi klara för en snabbis till Borås Resecentrum via nya riksväg 27. I Lockryd möts man av ung kvinnlig fägring med söt hästsvans som kör runt med en av Tranemos Bussar - det är absolut dax för oss gubbarna att gå hem och dra nått gammelt över oss. Detta är framtiden -- unga och skitsnygga tjejer i fräcka uniformer tar hand om kollektivtrafiken. Vi har inget att konkurrera med - god natt!
Väl framme vid Resecentrum, efter en händelselös resa, och med 3 minuter till avgång var det bara att skylta om med nytt linjenummer, ändra båda biljettmaskinerna och ställa om i radion samt springa igenom bussen och kolla att allt såg prydligt ut. Snabblastning och iväg! På snikliga vägar och med många stopp kommer jag till Lockryd. Där har vi en tävling som heter: Vem kör först!




Den som eventuellt trodde att man lugnt och tryggt körde ut i nummerordning (eftersom alla bussarna har samma avgångstid) har fel - även om det vore det mest logiska och den lösning som skulle skapa minst olycksrisker. Nej istället är det så att nr 6 sticker före alla andra och sedan kommer resten i nummerordning. Fiffigt va?

Till slut är man framme i Tingarör och går igenom bussen. Kan då slå fast att Ägg-Räkor-Majonäs-baguett inte räknas som mat i en buss eller att jag haft en förståndshandikappad passagerare. Svårt att avgöra vilket i en tom buss, så jag kör till garaget i Svenljunga.
För att kort återknyta till ämnet benutrymme så har våra Volvobussar 710 mm mellan ryggstöden medan exempelvis Bus4You har 900 mm. En viss skillnad. Själva sittdynan på våra är för övrigt 430 mm vilket lämnar 280 mm att sparka sig trött på. Inte mycket att hurra för om man skall sitta i en timma eller mer. Jag provsatt på rasten i Svenljunga och fann det tröttsamt.
Nåväl, i Svenljunga parkerar jag vid garaget och sätter mig att äta och vilar lite. En del tar bussen till andra parkeringsställen, men jag nöjer mig med garaget - för jag har ett antal mil till ett bättre alternativ. Under tiden är borde den andra kvällstjänsten komma hem - städa och lämna tvätthallen så att jag kan ställa in bilen. Tji fick jag - tvätthallen innehöll någon för mig främmande bil samt en förares bil och någon typ av reparationsarbete pågick. Jaha då får väl min bil stå ute då...det är inte alla förunnat att ha den inne på natten i alla fall. Så jag drar iväg för en vända till Borås via Hillared och Aplared samt Målsryd/Gånghester. Vid utfarten i höjd med Naturbruksgymnasiet har någon krökt trafikdelarskylten så den tar en bit av min körbana - det är bara att väja. I Åsalund möter jag timmerbilen, men eftersom jag redan lovat trafikledningen att inte gå med i gänget som kör på nått stort, så möts vi utan dramatik. I Hillared får jag ett helt godståg "i huvudet" utan att det händer något och vi svänger oss lugnt in till Borås utan samtrafik med någon. Alltså jag gillar skarpt mobiltelefoner med en kraftfull diodlampa som verkligen syns på mörka hållplatser. Då ser man sin passagerare i tid och är det en söt flicka är det inte mindre trevligt. Vid Resecentrum är det nästan spetsvändning - avlastning där uppe...snabbkoll av innehållet i 'lådan' och ner till hållplatsen och lasta. Det blir några stycken som skall med. Så vi glider samma väg tillbaka som vi kom på till Borås. Dimregnet gör sikten sämre. Det blir en tämligen händelselös återresa. Jag ser bara Kommunals jätteannonser (på kvarvarande medlemmars bekostnad) på en del hållplatser och ler lite om konsten att ljuga folk blå....
Nej det blev ingen sväng till Holsljunga idag...Så jag tankar och skurar och fejar i den fasta förvissningen om att det är tombuss tur och retur Lockryd. Och jag fick nästan rätt...men jag hade två gulliga rådjur parkerade på vägen cirka 00:01 vid Åsendal.
Som sagt EN passagerare skulle till Svenljunga och han skitade då inte ner i bussen. Det blev en glidartur via Hillared till Svenljunga.


Jag var lite lustig och gjorde en travestering på en viss ICA-reklam i Söndags och reaktionen uteblev inte kan jag säga....Däremot fanns det någon som trodde att jag vill skriva felrapporterna på min fritid. Det var helt fel. Om nu vederbörande gillar sina delade pass på 13,5 timmar så är det helt okey för mig... jag vill ha bort alla delade pass och kommer att tjata vidare om den saken.




Buzznet :

18 februari 2008

Måndagen den 18 februari 2008




Det skall komma en ny lag som skall göra det tydligt vem som har ansvaret för säkerheten på vägarna. Det saknas tydligen en formell lagstiftning på området. De som berörs är alltså Vägverket och kommunerna. Men om vi i framtiden dessutom får privatfinansierade vägar (ett behov som skapas genom att skatter och avgifter från trafiken INTE går tillbaka till trafiken) så är ansvarsfrågan ännu viktigare.
Det lär gå att åka på pensionärslegitimation fram till 16/3 i Göteborg. Problemet för Västtrafik är att legitimationen inte visar vart personen är mantalsskriven och gratisresorna är endast avsedda för 65+ som är folkbokförda i Göteborg. Det personliga kort som alla berättigade skall ha efter 16/3 gäller i 1 år.
Fordonsforskningen som sponsras av regeringen verkar inte komma att innehålla några satsningar på kollektiv busstrafik. Men om jag minns rätt så var det lastbilsutvecklingen som utgjorde grunden till förändringar av linjetrafikbussar.


Jag har sett ett antal artiklar som alla går ut på att pensionärer skall forsätta att jobba. Pensionärspooler och liknande påhitt (Veteranpooler) som då skall utföra en massa udda uppdrag. Jag minns en period där de äldre skulle hjälpa till på dagis - men det sprack på fackligt motstånd. Vi får när det fackliga protesterna kickar in denna gången. Tydligen är det hushållsnära tjänster som är nyckeln. Jag har dock en fundering som går i annan riktning. Någon typ av bussvärdar på vissa typer av linjer eller turer vore ett välkommet tillskott både för oss och dom....


Och så en utvikning från ämnet: Bankväsendet gör åter igen sig till tolk för girigheten. Kunden får betala bankernas svackor i ekonomin. En minnesgod kommer väl ihåg "bankakuten" där herrar bankdirektörer skodde sig rejält på skattebetalarnas bekostnad.


Åter till ämnet! De flesta bilister som kör i Göteborgs innerstad har någon gång drabbats av ilskna ringsignalen från spårvagnarna. Det sker i snitt 320 kollitioner mellan bil och spårvagn per år. Jag tycker att dessa fakta bara stärker min uppfattning om att kollektivtrafik skall skiljas från annan trafik. Och då är det inte bara pendeltåg jag tänker på....snarare är det spårvagnar och framförallt bussar.


Jag läste en jätteintressant sak på ett ställe om åkkomfort. Det handlade om benutrymme. Det fanns uppgifter om benutrymme från 76 cm upp till 84 cm....När det gäller linjebussar så räknas avståndet mellan ryggstöden och jag kunde inte utläsa något mått för sittdynan separat eller benutrymme separat. Avståndet mellan ryggstöden varierar från 680 mm till 750 mm så något benutrymme på 76 till 84 cm är det sannerligen inte tal om. Om en sittdyna är cirka 430 mm så blir benutrymmet någonstans mellan 250 & 320 mm.
Bilbälten???, borde det inte heta bussbälten, ska enligt föreskrifterna finnas i alla bussar som tas i bruk den 1 januari 2004 eller senare, utom i bussar byggda för stadstrafik. De krav som bussarna ska uppfylla gäller bilbälten, fästpunkter för bilbälten, installation av bilbälten, säten och installation av säten. Inget hindrar dock att stadsbussar körs på landsvägar och motorvägar i farter de inte är avsedda för. Så sker dagligen. Bussar som tas i bruk den 13 februari 2004 eller senare ska uppfylla kraven i bussdirektivet 2001/85/EG. Bussdirektivet kommer att ge ökad säkerhet och tillgänglighet i bussar sägs det. De viktigaste förändringarna innehåller bestämmelser inom följande områden:
stabilitet
klämskydd i dörrar
nödutrymning
brandskydd
hållfasthet i karosseristommen
Enligt bussdirektivet ska bussar byggda för stadstrafik vara tillgängliga för rörelsehindrade. Enligt direktivet ska medlemsländerna själva bestämma om tillgänglighet i andra typer av bussar. Vägverket har valt att låta kravet gälla alla bussar som kör i linjetrafik. Detta ligger i linje med regeringens mål att kollektivtrafiken ska vara tillgänglig för de flesta passagerare med nedsatt förmåga att förflytta sig senast år 2010.


Så dyker det åter upp vägbulor i kollektivtrafikens väg - ett hinder för en god kollektivtrafik. Som alltid skadar denna skit på vägen både bussar och framför allt bussförare, men det var ingen nyhet. Det nya är att Arbetsmiljöverket börjat engagera sig. Man ämnar förbjuda busstrafik över vägbulor. Vad jag aldrig fattar är varför inte förarna själva vägrar att köra över dessa vägbulor.
Bussen är trots allt ett viktigt transportmedel i dagens samhälle. Den erbjuder ett attraktivt och trafiksäkert sätt att resa för alla samhällsmedborgare om vi bara slapp alla dessa vägbulor och egentligen borde bussbälten vara onödiga. Dessutom bidrar bussen till en långsiktigt hållbar utveckling av samhället. Men bussen är också en arbetsplats för bussförare och därför är förarplatsens utformning en viktig och angelägen fråga både ur arbetsmiljö- och säkerhetssynpunkt. Kraven på bussförare inom kollektivtrafiken har förändrats sägs det. Bussar har blivit mer avancerade med fler funktioner som ska hanteras och övervakas av föraren. Förutom att köra bussen en bestämd väg efter en bestämd turlista ska bussföraren också förhoppningsvis ge bra service till passagerarna, vilket innebär att kontrollera på- och avstigning, sälja biljetter, informera om olika busslinjer med mera. Bussföraren är kollektivtrafikens ansikte mot allmänheten och står för hög kvalité (fast när man ser kvaliteten på åtskilliga bussar bussföraren tvingas köra undrar man). För att allt detta ska vara möjligt krävs att förarplatsen är väl utformad och fungerar bra ur alla aspekter (är det någon som tror på detta mumbojambo?). En förarplats i buss ska vara funktionell, ge god komfort och säkerhet. Instrument och reglage måste vara ergonomiskt utformade och placerade för att underlätta för föraren. Förarplatser bör också vara mer enhetligt utformade för att underlätta för föraren och för att minska risken för felhandlingar i stressiga situationer. Det är vanligt att bussförare inom kollektivtrafiken byter buss flera gånger under en arbetsdag och då är det jävligt praktiskt om man slipper ändra vanor hela tiden.




Buzznet :

17 februari 2008

Söndagen den 17 februari 2008





Nu skall jag titta lite på kundklagomål - som vissa en gång i tiden betraktade som nonsens. Att det uppstår klagomål är resultatet av en tjänteaktivitet, som någon klok forskare skrev ner en gång i tiden och han fastslog samtidigt att majoriteten väljer att INTE klaga av olika skäl. I många tjänsteföretag och däribland just kollektivtrafiken har man länge betraktat kundklagomål som något negativt och man har egentligen aldrig tittat på orsakerna bakom klagomålen. Föraren har fått sig en åthutning ( jämför veckobreven) och sedan har man betraktat saken som avslutad. Som framgår nedan är den tiden förbi.


Samtidigt som det finns en brist på intresse från resenärerna att lämna klagomål och en lika stor brist från branschen att uppmana till att lämna synpunkter skall de klagomål som de facto kommer in leda till förbättringar av tjänsten kollektivtrafik när de hanterades på ett effektivt sätt. Men hur många försöker förstå orsakerna till att kunden klagade och hur många reflekterar över hur de uppstått och hur de skall kunna elimineras....?? Idag är det fler än Du tror!
Idag ligger det i trafikhuvudmannens intresse att uppmuntra till klagomål och ha rutiner som på ett smart och effektivt sätt tar hand om dessa. Det borde ligga i alla skattebetalares intresse att utveckla den kollektivtrafik alla är med och betalar till. Det lär ske någonting på 1,5 miljarder resor per år, så några klagomål kommer det komma in på ett år.
Nu skall man i rättvisans namn säga att Västtrafik har ett bra forum för kundklagomål, men att medvetenheten hos den resande allmänheten om hur man kommer i kontakt med detta forum varierar och att det går i perioder då Västtrafik marknadsför tjänsten. Några huvudman kör då och då någon typ av lyhördhetskampanjer. Jag såg att Hallandstrafiken hade en sådan för något år sedan och vissa områden norr om Dalälven har haft liknade aktiviteter.
I den undersökning jag just studerat framgår det klart att dagens trafikhuvudmän ser kundklagomål som ett sätt att förbättra tjänsten kollektivtrafik och de har goda rutiner för att hantera klagomålen och i vissa fall ge ekonomisk kompensation, någon typ av resegaranti. Vad som tycks saknas är biten orsak och verkan...man saknar ibland rutiner för att ytterligare finslipa tjänsten baserad på olika klagomål. En representant för Svemickes hemtrakter sa att "Kundklagomål är en gåva från kunden" men om vederbörande var poetiskt lagd eller ej framgick inte av materialet, men Skånetrafiken hävdar att man gör allt för att använda missnöjet till att skapa något bättre. Sant eller falsk ligger i betraktarens öga.


En verkligt nyttig observation kom fram ur allt detta forskningsmaterial. I vart fall nyttig sett ur mitt grodperspektiv. Trafikhuvudmännen noterade unisont att dom befann sig för långt bort från kunden och att man saknade direktkontakt med kunden. 98% av alla kontakter sker kund och förare och sedan är det stopp. Varesig entreprenören eller trafikhuvudmannen har skapat rutiner där föraren i lugn och ro kan föra sina iakttagelser vidare...och bli tagen på allvar.
Jag tänker på BL som nu skapat en trevlig hemsida och till och med gett oss förare tillgång till information om våra arbetstider och dessutom seriöst funderar på ett skapa en bättre kanal för felrapportering rörande fordonen.
Inte ens i denna framsynta vision syns tankar på felrapportering om kunderna...Det framkommer dagligen små och stora funderingar från kunderna. En del döljs i en fråga medan andra kommer inlindade i ett skyldigt samtal. Det spänner från frågor kring möjligheten att justera tidtabellen till prisfrågor, ämnen som varför vi kör med denna busstypen här till att han som körde igår borde nog lära sig köra buss eller måste 'han Du vet' alltid stanna så nära kanten att jag måste kliva av i diket. Men dessa tankar, funderingar och lösa funderingar kommer aldrig längre...
Jag vet att jag både bloggat och mer konkret framför önskemål rörande vissa hållplatser - och det har inte hänt ett dyft...man lyssnar bevisligen inte på förarna, man bara tillrättavisar dom. Det är en envägskommunikation (vår nuvarande DepåChef undantagen - faktiskt [och det är inget smörande från min sida för eventuellt trogna bloggläsare vet att jag var tveksam i början] men han har verkligen tagit tag i saker som inte varit så bra och han har verkligen lyssnat. Det är inte alltid som hans samlade bedömning fallit alla på läppen, men som helhet får han så här långt ett högt betyg).


Skulle man idag rapportera till sin arbetsgivare så filtrerar denne medvetet eller omedvetet informationen innan den eventuellt går vidare och misstankar finns om att man inte i onödan vill kritisera den hand som föder en. Förvisso förekommer en ständig dialog mellan BL och Västtrafik, men de frågor som kommer upp där har helt andra ursprung och bottnar till största delen i pengar. Visst förekommer heta diskussioner - det är sant. Det borde alltså finnas en lättillgänglig kanal från förarna direkt till trafikhuvudmannen om man nu i någon mening vill få en bättre kontakt mellan kund kund - huvudman.


Jag har noterat en liten detalj hos Västtrafik och det är att deras "klagomur" inte grovsorterar inkomna klagomål. Huruvida detta skall anses som rätt eller fel vill jag inte spekulera i, men det känns lite onödigt att handlägga klagomål som så uppenbart har andra orsaker än att vi gjort fel eller klagomål som uppenbarligen är falska och som enbart syftar till att få en ersättning man inte är berättigad till.
Dock rör de flesta klagomål förseningar och förare som man inte gillar. När det gäller förseningar är det ju ett tveeggat svärd. Tidtabellen är ett trubbigt föremål i en verklighet där en mängd yttre faktorer påverkar om man kommer till angiven punkt i "tid". När det gäller klagomål mot föraren kan ju detta vara sant eller falskt beroende på vad den klagande upplevt innan han/hon klev på bussen.
När det gäller tidtabellsärenden upplever jag det så att man snarare vidtar åtgärder som ökar den typen av klagomål, i syfte att spara pengar. Omgivningen skapar ständigt nya hinder för kollektivtrafiken (läs bussar) istället för att förbättra framkomligheten.
När det gäller bemötande från förarnas sida så är väl ett av syftena med förarcertifieringen att ändra förarbeteendet, men eftersom det i egentlig mening inte sker någon lämplighetsprövning så representerar förarkåren allt från den perfekta serviceföraren till den som borde göra något annat, dvs ett tvärsnitt av befolkningen.


Ett genomgående tema i denna undersökning har varit bristen på att söka de bakomliggand orsakerna och att många har sett förarcertifieringen som ett sätt att höja kvaliteten på bussförarna, något som jag peronligen ställer mig tveksam till. Det framförs dessutom två kvalitetsbegrepp: upplevd kvalitet och faktiskt kvalitet, som i Skåne döps om till kundupplevd kvalitet respektive objektiv kvalitet. Huvudmannens kvalitetetbegrepp är punktlighet, bemötande och körsätt. Två av tre är subjektiva (upplevda) begrepp, för övrigt kan punktlighet också klassas som subjektivt i viss mening.
På ett ställe kan man läsa att idéer kommer från kunder, tjänstemän inom kommunen eller från entreprenören - aldrig från förarna! Där belyses åter bristen på rutiner för kommunikation förare - trafikhuvudman, tvåvägsinformation. All kommunikation i denna breda undersökning sker mellan utföraren (entreprenören) och beställaren (trafikhuvudmannen) och föraren är bortkopplad. Föraren är något som man påtvingar en certifiering, någon som man har synpunker på, men som man inte kommunicerar med.


Det blev lite löjligt att läsa i GP om hur Västtrafiks Resegaranti slagit ut de senaste året. Jag hade redan skrivit om klagomålshanteringen när jag fick se den artikeln. Att just pendeltågen stått för en så stor andel av utbetalda pengar var inte någon större överraskning - fast jag är ändå förvånad att man inte gått in och anpassat tidtabellerna när man visste att tillgången till spår var en trång sektor.
Att man sedan nyktert konstaterar att inställda turer slår hårdast på linjer med gles trafik är väl något av ett axiom. 0,033 % av alla resor ledde till ersättning och jag misstänker att det är en bra och låg siffra och att kostaden utgör 1 promille av omsättningen är försumbart. Vad som INTE framgår är att straffavgiften för ej utförda eller färdigkörda turer betalar en stor del av Resegarantin...men man kan väl inte komma ihåg allt.


Visste Du att Västtrafik är regionens billigaste och bästa kollektivreseleverantör? När man reser med dom får man en totalupplevelse. Man har många mervärden också! Deras tjänster är lokalt och miljövänligt producerade. Förarna kommer som regel från närområdet. I deras fantastiska sortiment förekommer en stor mängd prisvärda tjänster - det är bara att välja. Tyvärr kan man ännu inte stressa av med en kopp kaffe, men det är nog bara en tidsfråga tills det införs.


Det skulle för övrigt vara intressant om någon från Västtrafik ville berätta lite mer i detalj om hur just Västtrafiks hantering av så kallade kundärenden går till. Jag misstänker att en del är intresserade av den kunskapen. Jag är det - men jag är å andra sidan seriöst miljöskadad så det räknas nog inte.


Sedan är jag jättetrött på så kallade bloggar av alla de slag som egentligen är betalda kolumnister som nu kamofleras till bloggare för att kommunicera med målgruppen ungdomar som ägnar sitt liv åt att surfa på Internet. Geschäft sa min tysklärare. Attitydbloggar är modeordet för dagen och dom ligger givetvis på någon dagstidnings server och länkas givetvis från tidningens webbupplaga.


På en Omnicity ledbuss som måste pressas hårt för att kunna hålla en hastighet blir om jag förstått rätt turbon varmare ju mer motorn pressas. Denna typ av frågor i ett av många så kallade forum visar på ett intressant fenomen i mina ögon...HÅLLA HASTIGHETEN och hålla tidtabellen - pressa fordon till det yttersta. Det är kärnverksamheten i dagens kollektivtrafik.
Motsatsen finnas i Småland där eftermiddagsbussen rullat tom i över fyra år. Utom en gång - då en (1) resenär steg ombord. Chauffören AJ, 60, minns fortfarande händelsen. - Det var en ung kille som skulle vidare till Ljungby. Från tidiga morgonen är bussen full av skolelever längs alla linjer. Men sista sträckan, de två milen från Torpa kyrka till slutstationen i Hamneda - är ren tomkörning (det handlar tydligen om en förtäckt skolbuss med andra ord). Detta har boende i trakten noterat och nu klagat på hos Länstrafiken i Kronoberg. Man har reagerat över kostnaden: 60 000 kr om året. AJ tycker att boende längs vägen borde utnyttja servicen i stället för att klaga. Hallå smålänningar - ta bussen!






Buzznet :

16 februari 2008

Lördagen den 16 februari 2008


Torsdagsdrycker i en buss.....



I London höjer man miljöavgiften för bilar som är för törstiga. Man får väl hoppas att det får effekt, fast det finns anledning att tro att de som berörs har råd med höjningen och att höjningen därför inte får avsedd effekt.
I Kila-Rondellen tror alla bilister på Riksväg 27 att dom har företräde, trots rondell. Alltså har rondellen ingen effekt. Det tål att upprepas gång på gång! Tänk vad lite hjälpsamhet och vänlighet gör skillnad i trafiken. För övrigt är rondellen vid uppfarten till Dammsvedjan i bedrövligt skick och den vid Åhaga är inte mycket att skryta med heller. Kan undra om dom har fått förväntad effekt. Passagerarna vaknar i alla fall. Så har det hänt IGEN! En lastbil och en linjebuss frontalkrockar - orsak blixthalka och fel däck för underlaget, eftersom väghållaren inte hunnit göra sin del av jobbet. Ingen av chaufförerna tyckte det var någon hit precis. Ligger på sjukhus plus ett antal passagerare - vem sa att det är säkert att välja bussen??


Som av en märklig händelse så har man förlängt livet på ERG - leverantören av det fossila biljettsystemet "Hajen". Västtrafik och SL torde vara nöjda.
För övrigt fick jag lära mig av en veteran i busskörarskrået att man inte skall tvätta bussen när det är under 0 grader ute. Jag är dock lite osäker på vem det var som frös...föraren eller bussen.
Sedan är det tydligen så att vissa av våra "gästarbetare" varken får med sig tankkort eller nycklar vilket orsakar vissa problem. Det innebär att vi har ett tillägg i våra rutiner. Först sedvanlig säkerhetskontroll (0 minuter), därefter städning av buss (0 minuter) och till sist och viktigt, kontrollera att bussen är tankad (0 minuter). Skulle brister upptäckas vid säkerhetskontrollen finns inga möjligheter att åtgärda dessa eller byta buss - så vi stryker säkerhetskontrollen.


Så använder Du Trapeze Crew Web! Ett Javagränssnitt som ger Dig information om Ditt arbete, Dina ledigheter, Dina kompsaldon och allt som vi vet om Dig. Äntligen en manual...som visar att det är en hel del jobb kvar innan allt är på plats. Dessutom återstår tydligen en massa felaktigheter att rätta i både smått och stort...Men men en vacker dag är alla bitar på plats och allt fungerar....
I veckobrevet ser jag att vår TrafikChef också vill få in felrapportering av fordonen via den nya Hemsidan - Så nu är vi ialla fall två (2) som har samma önskemål och eftersom hans önskemål väger betydligt tyngre än mitt så finns det en chans att det blir så. Personligen skickar jag nu mina felrapporter som mail till DepåChefen som ombeds knappa in det i "burken" - lite onödigt dubbelarbete kan tyckas...men just nu bästa sättet.
Apropå CrewWeb så avslöjar den att depåtjänsterna i Svenljunga och Tranemo har lite märkliga tider och jag funderade på hur mycket t ex en timanställd som kör där förlorar i pengar på detta märkliga system. Att vi går miste om ett antal kronor i olika tillägg ingår väl i sparbetinget för depåerna antar jag. En slags smygsänkning av lönekostnaderna. Jag har blivit lovad en utskrift av samtliga tjänsters tider som är inlagda i programmet som ligger till grund för våra löner, men ännu lyser dessa med sin frånvaro.
Det jag allvarligt undrar över är hur spritt detta fenomen är i företagets tjänster??? Finns samma typ av "besparing" i alla tjänster rakt över eller är det bara vi som är särbehandlade... Någon som har ett svar...??? Frågan är seriöst menad...


En reflexion kom naturligt efter kvällsveckans alla turer. Nu när alla skolbarn är lediga märks det tydligt vilken annan grupp som utgör passagerarunderlag på våra linjer. De tre kommuner vi trafikerar har samtliga valt att placera sina invandrare/flyktingar i sina glest befolkade ytterområden där det tydligen fanns ett antal tomma lägenheter. För på kvällarna är det inte mycket man förstår av det som sägs i bussen och passagerarna förstår inte så mycket av vad jag säger heller så det finns en slags jämnvikt här.


Att depåernas ordinarie förare börjat varva ner tycker jag mig ha märkt och att man från ledningens sida skall utbilda fler förare som kan köra på depåerna kan väl tas som intäkt för detta. Detta leder mig till ett gammalt önskemål om större flexibilitet. Det skulle vara rätt så omväxlande om vi kunde få trafikera Alingsås, Herrljunga, Bollebygd, Dalsjöfors med flera platser. Det skulle bryta en viss monotoni och öka flexibiliteten. Jag tror till och med att företaget skulle tjäna på det. Nu passar inte våra boggiebussar riktigt överallt sägs det men till andra regiontrafikplatser bör det inte vara några problem. Vi får ju ner alla möjliga konstiga busstyper till oss så det kan ju inte vara så pissnödigt med vilken busstyp som trafikerar linjerna. Visserligen hade jag en argumentation om detta en gång för många år sedan med en ledningsgruppen närstående person, men verkligheten har visat att hans argument inte var förankrade i denna världen. Det var mest teoretiska drömmar.


I höst skall Orusttrafiken ta över skolbusskörningarna i Marks kommun och som av en händelse får samtidigt Marks Limousine mer att göra än idag medan VL Buss tydligen dragit en nitlott liksom Lidbergs Buss. Nu står det visserligen i pressen att ingen förare skall mista jobbet och det är väl gott och väl om det är sant, men det som är knorren med det hela är att allt detta upphandlandet inte är av godo och speciellt inte när det drabbar mindre orter med redan svag arbetsmarknad. Det blir strul i början med förare som är ovana vid rutinerna. För att kringgå detta så har man på Orusttrafiken kommit på den smarta idén att låta de lokala små bussbolagen köra som underentreprenörer, fast själva "vinsten" på verksamheten tillfaller självfallet Orusttrafiken. På så vis behåller man lokalkännedom och slipper ordna med egna fordon och uppställningsplatser och allt det andra som ska till. Smart affärsidé - men jag känner att den är moraliskt tveksam. I förlängningen slår man ändå ihjäl de lokala åkarna som får minimalt betalt för sina tjänster.
Jag känner igen idén från entreprenadsbranschen där man hade som princip att äga jobbet men inte utföra det själv... Grejen var stora fakturor ut och små fakturor in. Sedan hade underentreprenörerna maskiner i ett bolag och anställda i ett annat bolag och ett tredje bolag tömde hela tiden de två första bolagen.


Jag minns från min tid som skolbussförare att man hade en lista i huvudet på vilka barn som skulle åka med. Var Olle sjuk idag eller hade han försovit sig? Kunde lilla Pelle kila bort till det gula huset där Olle bodde och fråga! Så ringde Gretas mamma på kvällen och sa att dottern var dålig och inte skulle med i morgon. En slags social kontroll som fungerade som en slags trygghet. Det var heller ingen som gjorde åverkan på bussen för alla visste att föraren hade täta kontakter med föräldrarna. Då bodde jag i samma område som jag körde och träffade de flesta av barnen och deras föräldrar även i andra sammanhang.


Jag tror inte jag vet att jag är i fel bransch! En av mina passagerare ska dra till Tailland EN MÅNAD....Jag som knappt har råd att åka till Borås. Och när vi ändå är igång så är jag förvånad över alla kommentarer om Vikingarnas Chister Sjögren vann en deltävling i spektaklet Melodifestivalen. Av de kommentarer jag hör och läst så får han och sådana som jag inte existera. Det känns lite hemskt faktiskt. Vi som är 60+ är bara dumma i huvudet och fattar ingenting.
Så kom jag till att läsa en märklig platsannons...Vi söker Dig som vill arbeta mer än 18 timmar om dagen och tycker det är roligt (precis som vi gör) och som gillar stress och ett uppskruvat arbetstempo och kunder som ställer orimliga krav och som aldrig ser problem utan bara lösningar...Först trodde jag dom sökte en busschaufför, men sedan insåg jag att det finns fler branscher där man sliter ut en generation i taget utan att skämmas!


I en kommentar ser jag att snittfarten i Borås endast är 18 km i timman enligt vår mattekunniga ledning - den skulle utan vidare kunna ökas till 45 km i timman om man gav fan i att ha passagerare som ränner ut och in i fordonen hela tiden (dom ramlar ju bara i bussarna i alla fall). Då räckte det med EN buss och EN förare som åkte runt och visade upp sig...
Men allvarligt talat: om alla anpassade hastigheten efter rådande väg-/gatuförhållanden och inte lekte reaplan mellan guppen vad skulle hända då? Att tidtabellerna spricker är ju bara att skita i....Jag tror att det skulle ramla färre passagerare och man kör med betydligt bättre framförhållning vilket TrafikChefen ständigt efterlyser. Kör lugnt och försiktigt med god framförhållning och låt det ta en massa extra minuter när det krävs. Det är alltid tidtabellen det är fel på och aldrig föraren.


Mobilt bredband & en laptop och längst bak på linje 100 till Göteborg - det är livet det fast föraren var en vanlig manlig förare...skillnaden fanns hos Bus4You där en tjusig blondin rattar bussen (inte konstigt att man helt saknar chans på det företaget). Har dessvärre inte råd med plastikoperationer...
Fast man kanske skall börja blogga om leggings, gamla palestinaschalar och latexbrallor istället för då kan man få betalt och bli en förtäckt kolumnist som kallas för bloggare. Det är visst inne nu - och så skall man vara elak på gränsen till ärekränkning. Men vem vill höra om alla erövringar man dagligen gör som bussförare????


Så till nått helt annat och tristare. USA:s nuvarande president är definitivt ingen vän av mänskliga rättigheter. För honom gäller uppenbarligen enbart Money Talks för han kringgår sitt eget lands lagar genom att tillåta tortyr i alla former som förvridna hjärnor kan hitta på fast inte på hemmaplan...Ett slags sundhetstecken skulle då vara att nordamerikanska media och filmer nu äntligen börjat ifrågasätta dessa metoder. Hur mycket det märks i USA är svårt att få grepp om...
Att USA skickar misstänkta terrorister (alltså ingen juridisk ordning) till länder som tillåter tortyr och på så vis gör en människa rättslös på blotta misstanken är rätt märkligt för ett land som själva uppfattar sig som världens bästa demokrati.







Buzznet :

14 februari 2008

Torsdagen den 14 februari 2008

Tänk så trevligt det blir när man hjälper fram varandra i trafiken. Det flyter på så lugnt och fint och allt fungerar hur smidigt som helst. När det fungerar på det viset är det kul att köra buss. Att sedan alla dagens passagerare har varit som små solsken gjorde verkligen inte saken sämre...En sådan dag är jobbet riktigt trevligt. Idag är det dessutom ALLA HJÄRTANS DAG och MidsommerMurder torsdag. Livet leker.


Numera vågar man inte skriva om något som rör depån...för har jag inte längre en aning om vad som händer där...har inte sett till en enda kollega på länge nu...Jag har väl blivit utmobbad pga bloggandet och att man inte är Svenljungabo. Så på sätt och vis sitter Svemicke och jag i samma båt. Vi blir båda diskriminerade. Han blir mobbad för han är skåning och jag för att jag är västgöte och bloggare. Så det kan gå här i världen.
Fast jag undrar hur det går med alla tomglas och burkar i garaget? Vågar man undra?! Skit samma förresten....Jag dricker inte kaffe eller utnyttjar något på kontoret i alla fall.


CrewWeb är väl bara i någon typ av utvecklingsfas antar jag...för knappar kommer och knappar försvinner. Dessutom tycks det vara lite knasiga uppgifter inlagda om våra tjänster. På en tjänst så skall jag köra från garaget efter rast FEM minuter före avgångstid från Svenljunga Station. Det hinner man inte....En tjänst börjar sin dag i garaget FEM minuter före avgång från stationen. En annan tjänst är plötsligt hela 45 minuter kortare....Skulle nog vara lite försiktig med denna tjänsten tills den är avlusad....Dessutom "försvinner" en massa tillägg av typen OB via denna tekniken... elegant.


Tuff kille som ställde sin buss och gjorde en film om jobbet som bussförare. Den rullen skulle jag velat se. Filmen visades på Göteborgs Filmfestival men utspelas tydligen i Stockholm. Allt kan inte vara perfekt.


Det stod i Veckobrev 0806 att protokoll från Svenljungamötet finns på anslagstavlan. Jag har verkligen letat och letat men jag har verkligen inte hittat något..... Tryckfel?!















Buzznet :

13 februari 2008

Onsdagen den 13 februari 2008



En av våra nya moderna regionbussar.....

Tänk vad skönt det är att få drömma om en bättre värld där verkligheten till och med slår dikten. Faktum är att sedan man införde trängselavgifter i London och Stockholm har fler och fler insett att det blir billigare att ta sig till jobbet i tid via kollektivtrafiken och på så sätt undvika löneavdrag och bråk med chefen samtidigt som man faktiskt inte försämrar miljön. Att spårvagnsresandet i Göteborg ökat lavinartat och att ett 60 år gammalt rekord slås är i sig anmärkningsvärt. Att man aldrig kommer att uppleva kollektivtrafiken som prisvärd kanske är sant eftersom ökningen antas bero på både prissänkningar och ökad turtäthet.
Grejen är att stänga ute bilen i städerna och släppa före de kollektiva färdsätten. Sedan gör det ingenting om den där bussen råkar vara en toppmodern regionbuss med mig bakom ratten, det blir liksom grädde på moset. Jag gillade formuleringen den perfekte MrBanco....(även om jag inser att det inte är sant).
Så länge fega politiker inte vågar se till att kollektiva färdmedel har företräde i alla lägen in och ur städer och givetvis i städer så kommer bilen att vara alternativ 1 helt klart. Det som verkligen gäller är att ta bort alternativet bil och ersätta med alternativet buss/tåg/t-bana/spårvagn. I detta sammanhang råkade jag läsa en kul grej här om dagen....Bra arbetskamrater viktigare än högre lön. Har vi hört den förr...verkligheten brukar se annorlunda ut.


Att drogpåverkade förare har börjat bli ett rejält problem finns all anledning att oroa sig för. Jag vill då inte möta en fullastad långtradare med en knarkare bakom ratten som plötsligt girar över och släcker livet på alla passagerarna i min buss. Nej tack! Ännu finns ingen simpel snabbtest att ta hjälp av för att avslöja drogpåverkade förare.


Det skall bli verkligt intressant att de vart fildelningsproblemet tar vägen? Ett tag krypterades vissa bolags musik-CD på ett speciellt sätt för att inte kunna användas i t ex datorer. Om jag minns rätt sjönk deras försäljning som en sten och man var piskad att häva den spärren. Filmer på VHS/DVD krypterades en period på ett sätt som skulle omöjliggöra kopiering, men om jag minns rätt så knäcktes krypteringen rätt snabbt. Oavsett vilken ståndpunkt man har om fildelning så lär den hitta nya kanaler och alternativa distributionssätt. För film- och musikbranschen är det nog bättre att ta till sig den nya tekniken och använda den som distrubutionskanal än att försöka förbjuda den. Dom misslyckades med vanliga musikkassetter och det gick inget vidare med VHS heller och DVD-tekniken har ett antal steg kvar för att sedan ersättas av något annat....Om nu torrent-tekniken inte accepteras så utvecklas någon annan teknik, som samtidigt är svårare att spåra och med den raketartade utvecklingen av exempelvis mobilt bredband lär det bli ett helvete att stänga av användare, vem vet hur många olika konton dom har hos olika operatörer och om mobilt bredband nu säljs på samma sätt som kontantkortstelefoner - vem finns rent juridiskt bakom innehavet, det är ju aldrig registrerat.
När det gäller musik är det lika enkelt att streama sådan från de otaliga webbradiostationer som finns och då har man inte laddat ner ett dugg från någon olaglig torrent-delare.






Är det verkligen så stor skillnad på danskar och svenskar? Man förleds att ro det i alla fall. När det infördes rökförbud på krogen i Sverige gick det rätt smidigt och med rätt få protester. I vårt grannland är det tydligen större rabalder....Det är trots allt skillnad på folk och folk....


Fler måste börja nattvandra. Så skallar ropen på flera håll i 7härad. Det är bra-dåligt känns det som. Det är bra att barnens föräldrar och andra vuxna intresserar sig för vad ungdomen gör när dom inte är hemma. Det trista är att det inte sker naturligt utan måste organiseras samt att ordningsmakten lyser med sin frånvaro. Dessa nattvandrare gör skillnad och det märks. Det kändes väldigt trevligt när vi hade nattvandrare på fredag och lördag nätterna på bussen från Borås. Det lugnade ner både det ena och andra och man kunde vila ögonen i nacken lite.


Ibland blir man fundersam när man ser DHL eller Schenker komma med pedalen i botten. Man kör så det ryker oavsett om det är 50-sträcka eller annan hastighetsbegränsning. Funderar dessa förare någonsin på att dom ger sitt företag dåligt rykte? Läste ett Schenkerprotokoll om körvett och annat för ett tag sedan, men uppenbarligen har det inte spritt sig till förarna. Dom är i alla händelser mycket tvivelaktiga representanter för gruppen yrkesförare.
Apropå det. Jag kan dessvärre inte linjerna i Borås och därför måste jag fråga om linje 6 är någon typ av snabbusslinje. Full fart och tvärstopp och så full rulle igen mot nästa stoppljus...Det var en MAN-Ferrari som drog iväg...man är imponerad av att man kan få upp farten så pass kvickt på dessa bussar. Nästan lite Burn-Out där.. Fast med folk i bussen...?? Humm


Kan det finnas hopp tro? Finns det verkligen etiska och moraliska upphandlingar? Lagen om offentlig upphandling tillåter det i alla fall. Det råder mer tveksamhet om EU tillåter det. Med tanke på hur många turer det varit kring de senaste årens upphandlingar av kollektivtrafik kanske det är alltför djärvt att införa nya begrepp för upphandlingar. Bäst vore nog om dom försvann igen inom detta området - dom har inte direkt fört något gott med sig.





Buzznet :

12 februari 2008

Tisdagen den 12 februari 2008



Någon som vill gissa hur mycket av hållplatsen man ser på väg mot Lockryd från Svenljunga....Ingen!? Kolla bussbälten kan dom, men denna lilla detaljen har man inte tid med.


Vagn 227 är knappast idealbussen som uppfyller ens de mest primitiva krav på tjänstekvalitet i regiontrafiken. Men lika fullt rullar den som regionlåda. En dragig, stötig och tuggummistinn regionlåda. En kvinnlig kollega kör omkring i denna ohälsosamma miljö, men när det kommer till tankning samt rengöring av lådan in- och utvändigt är hon livrädd för att dra på sig en förkylning. Tänk så knepigt det kan hampa sig. Det var viss problem att köra in i vår tvätthall också för lådan stod så pass långt bak att det var problem att öppna garageportarna.






CrewWeb/Trapez är förvisso ett nytt fenomen hos oss, men om det skall röna framgång hoppas jag att man blir snabbare på att rätta fel så att man kan lita på systemet och då menar jag inte tekniska fel utan fel i tjänster, fridagar etc som man påpekar.


Att bygga spår för eldrivna bussar eller bilar är framtidens lösning för Uppsalas stadstrafik, om man vill värna miljön. Det menar en professor från Tekniska Universitetet i Delft, Holland. Spårbundna fordon i medelstora städer är på stark frammarsch i till exempel Tyskland och Frankrike sedan 10-15 år tillbaka. Historiskt rika städer i Frankrike har velat behålla sin tysta och rena stadsbild och då är spårvagnar eller liknande fordon ett mycket bra alternativ. Dessutom kan stadsbilden planeras runt fasta, väl planerade stopp där affärer och bostäder växer upp. Sådan förtätning i stadskärnorna är ofta nödvändig och blir mer och mer accepterad i Europeiska städer. Till staden tar man bilen, sedan hoppar man på den spårbundna kollektivtrafiken. Hur lång tid beräknar man att det tar innan Uppsala har en spårburen kollektivtrafik? Det var svårt att svara på då det är en politisk fråga. I Frankrike tog det fem år från diskussion till färdigt trafiknät. I Tyskland gillar man att prata mer, så det tog tio år. Hur mycket politiker gillar att diskutera i Sverige - tja det vet ingen. Är framtida klimatvänlig kollektivtrafik uteslutande dyra investeringar eller finns det andra sätt? Det är en mycket komplex fråga och ett intressant problem.


En hemlig metod ska avslöja sms-fusket, det vill säga fusket med falska sms-biljetter. Det framgår av de kontroller som skett på senare tid. Kontrollanterna har en hemlig metod för att se om en sms-biljetter är äkta eller falsk. Det har visat sig att fusket är vanligt förekommande. Man hittar fusk med sms-biljetter varje dag. Det finns tydligen program att ladda ner från Internet. Med hjälp av detta kan man ändra på displayen så att det ser ut som att man har en äkta biljett och ska åka. Jaha...och vad skall vi hitta på härnäst? Som jag bloggade om igår så handlar det inte bara om snålhet och utan om respekten för kollektivtrafiken.

Enligt planerna, som läckt ut till The Times, vill regeringen ålägga internetoperatörer att vidta åtgärder mot fildelning, som enligt filmbolag och musikproducenter kostar dem miljarder i uteblivna inkomster. [Påstådda uteblivna intäkter är det nog värt att påpeka]. Förslaget som ska presenteras i nästa vecka innehåller en trestegsraket. Först får den som misstänks för illegal nedladdning en varning via e-post. Andra gången det händer kan de tillfälligt stängas av från sin internetleverantör, och tredje gången sägs internetkontraktet upp. Det skall bli oerhört intressant och se hur intresserade man är av att bli av med alla sina internetkunder....




Buzznet :

11 februari 2008

Måndagen den 11 februari 2008



En märklig värld vi lever i....
Idag har vi nästan mitten av februari och ännu har vintern lyst med sin frånvaro. Jag var till och med ute och körde motorcykel igår och hann dessutom med nödvändig persedelvård (översatt till begriplig svenska - jag tvättade alla uniformspersedlar så att jag har nödvändiga plagg rena och hela). Samtidigt berättar TV-nyheterna något som jag länge förstått och befarat. De ökade kraven på bensinstationsnätet gör att någonstans mellan 1500 och 3400 bensinstationer i glesbygd kommer att försvinna på rätt kort sikt - så det blir varken bränsle eller alternativt bränsle på landet och som grädde på moset försvinner ytterligare ett gäng lanthandlare. Ännu ett led i avfolkningen är inlett. Dax att bränna bränsealkohol själva....????
Håller på att studera vidare på en C-uppsats om kollektivtrafik.....Har ett gäng att gå igenom.
TV-reklam är störande liksom reklam i mobilen och datorn...jag håller bara med hela tiden... Och vår stora granne i väst vill fortsätta att diktera villkoren för resten av världen. Nu gillar man inte EU:s tullskydd på bananer. Hej, mår Du bra? Fina bloggar den här veckan! Vem har sagt att man är okänslig för beröm!


Intressant kommentar rörande saltning av vägarna.. och kunnig. Uppskattas alltid. Även om kommentaren i sitt sakinnehåll är 110% korrekt så återstår själva grundproblemet: Ett trafiksäkert system för kollektivtrafik! I detta bör uppenbarligen inte vägsaltning ingå. Jag är ingen expert på den saken så jag lämnar över den bollen till de som anser sig vara experter, jag vet bara att det är en viktig förutsättning för en fungerande kollektivtrafik. Undrar om vännen i Bureå vet något om socker eller några mer skonsamma metoder?


Vad är tjänstekvalitet egentligen? Vad tycker Du själv? Hur vill Du bli bemött hos tandläkaren exempelvis? Kloka personer har sagt att det finns fem faktorer som avgör hur Du och jag upplever en tjänst.



  1. Hur bussen ser ut - eller mer konkret den fysiska miljön. Det betyder en hel och ren buss och en hel och ren förare. Då duger det inte att komma med en buss som uppvisar skador och som dessutom är skitig inuti. Lika lite uppskattas det om föraren ser "slarvig" ut i sin klädsel.

  2. Att bussen håller tidtabellen är givetvis också viktigt - att man håller vad man lovar! Därför är glädjetabeller enbart av ondo. Så kallade stela tidtabeller är knappast så smart heller om dom inte innehåller buffertar som hanterar högtafiktid.

  3. Servicegraden innebärande hur villiga vi är att hjälpa kunden till rätta och hålla avgångstider och liknande.

  4. Förarens yrkesförmåga att på ett bekvämt och säkert sätt framföra sitt fordon och skapa en känsla av trygghet och tillit.

  5. Den sista biten är precis lika viktig: Empati. Att ge varje kund den lilla extra uppmärksamhet som kan krävas. För vår del en osynlig hållplats vid Scanfilter eller ett extra stopp innan Åsenlund. Hjälpen med kassen, barnvagnen eller vad det nu var som krävdes.


Våra olika färdbevis som ger rabatter är ett annat sätt att "belöna" kunden. Att vi som kör lär oss våra kunders speciella önskemål. Elsa skall alltid av i Hillared och Axel bor vid den där gröna brevlådan. Ett problem som dyker upp är att om EN förare klantar sig så drabbas alla företagets förare kollektivt.
Västtrafik har via sina Västtrafikkort börjat skapa affinitetseffekter som man sedan utnyttjar i sin marknadsföring. En annan intressant aspekt är "kundklubbskonceptet" som Västtrafik just nu använder sig av via autogiroladdningen som man nu kan utnyttja på vissa linjer. Man skapar en över tid långvarig kundrelation och det är definitivt smart.


Tyvärr skapar den relativt sett låga utnyttjandegraden ett ekonomiskt beroende av stöd - man säger ibland att vi är underskottsfinansierade. Anbudssystemet skapar osunda ekonomiska ramar för utföraren. En av orsakerna kan vara anbudsunderlagets utformning och krav.
Sämst betalningsvilja inom kollektivtrafiken hittar man i storstadsregionerna - kunden är med andra ord illojal mot tjänsten. Det är lite som att ha kakan och äta upp den. Ett av kollektivtrafikens problem är nämligen att den kommer att finnas varesig kunden betalar eller ej - för det har samhället som kollektiv beslutat. Så när det gäller den biten är det en attitydsfråga. Det vill säga allmänhetens attityd gentemot kollektivtrafik. Och ett är ju säkert - ju trevligare och hela fordon och ju trevligare och prydliga förare desto större chans att lyckas vända attityderna. Att sedan sätta högre krav på den som skall framföra fordonet skapar status. Det är onekligen skillnad i status mellan en läkare och en bussförare, men genom att förändra kraven på bussföraren kommer statusen att stiga och attityden till kollektivtrafiken att förändras - men då ska det vara krav som är av betydelse och inte bara kosmetika.


De kvaliteter som kollektivtrafiken tillhandahåller verkar inte uppskattas av flertalet kunder och man misstror Västtrafik och förarpersonalen. Eftersom föraren i många fall tycks ignorera resenären så skiter den resande också i föraren och ger faan i att betala och uppträder understundom dessutom illa i vagnen.
Den slutsats som denna forskningsrapport slår fast är att personalen måste återta kontrollen och skapa relationer till varje resenär. Betalar man inte är det bara att hem. För den som inte är villig att betala skall det inte finnas någon plats i kollektivtrafiken. Vi måste respektera våra kunder om dom skall respektera oss. Tyvärr är det ett faktum att det tar sin tid att påverka folks attityder och beteenden, speciellt i positiv riktning.
Med tanke på dessa slutsatser känns det som en åtgärd med konduktörer på spårvagnarna vore en god idé och att bussarna i högtrafik är dubbelbemannade med avseende på biljettkontroll och en tuffare attityd mot fuskande skolelever. Det skall smidas i tid det som anpassat skall bli...



Hur man sedan hanterar kundklagomål är en annan blogg.





Buzznet :