31 december 2007

Måndagen den 31 december - Nyårsafton





Först som sist: GOTT NYTT ÅR!


Man lägger 2007 till handlingarna och går in i 2008 och ett oskrivet blad....
För jag har nu lärt mig att man får ta betalt för ej utförda tjänster. Både stat & kommun tillämpar den principen så då är den godkänd eftersom stat & kommun är normbildande. I och med omläggningen från analog till digital TV-utsändning så är det innehavet av en fullständigt obrukbar TV som staten vill ha betalt för - alltså ingen tjänst. Man får förövrigt aldrig se en riktig TV-bild mer om man bor lite dumt till. Då skall man bli tvungen att lägga ner en förmögenhet på master, förstärkare och annan utrustning och i vissa fall måste man ta ner satellit-TV för sisådär 3 - 4000 kronor om året (utöver innehavsavgiften för TV) för att kunna se television. Vi går mer och mer mot Sveriges Rikas Television och sedan tidigare har vi Sveriges Rikas Lag.
Detta synsätt måste gå att överföra på annan service också.... måste fundera på hur man inom kollektivtrafiken skall kunna ta betalt utan att utföra något. En sådan lösning skulle i ett slag rädda BLs ekonomi. En win-win situation.


Kontanthantering och nattbussar är två begrepp som legat mig varm om hjärtat de senaste dagarna. Förarna på nattbussarna i Kronobergs län får inte längre hantera kontanter, det har Kommunal beslutat efter ett nytt rånförsök.
Men det är faktiskt inte från den vinkeln jag vill se det just nu utan från kundens beteende. Det största flödet kontanter skapas under fredag kväll & natt samt lördag och söndag och största orsaken till detta är bankomaternas fel. Apparaterna levererar ett helvetes massa 500 kronors sedlar. Kunde vi, precis som nu sker på 900-linjerna, ta emot olika bankkort som betalningsmedel skulle en stor mängd kontanter bokstavligen försvinna. Skyddas sedan uttagsdokumentationen från bankkorten finns det inte mycket kvar att stjäla.
Ett problem med förslaget är möjligen att nuvarande system med bankkort och fasta uttagsautomater har för låg eller ingen säkerhet alls. Bankerna tycker ännu så länge att det är billigare att betala för skadorna än att skapa ett säkert system för kontantlös hantering. Dessutom ökar attackerna mot alla internetbaserade betalsystem. Det kontantlösa samhället har skapat en ny typ av tjuv.


Läste något intressant här om dagen. Något som våra trafikplanerare nog aldrig läst. Om Du kör 10 mil i 90 km/tim tar resan 67 minuter och Du släpper ut något mindre skit i luften än om Du kör samma sträcka i 110 km/tim på 55 minuter. Nu är det så kära Vägverk att våra arbetsgivare betraktar de 12 minuternas tidsvinst som om det vore guld och är inte ett smack intresserade av de minskade utsläppen.
Svart halka hittar Du här: På broar som kyls underifrån, i skuggiga skogspartier (förutsätter dagsljus för att se), där vägen löper efter sjö eller bäck, längs åkrar där vinden kan svepa fritt och när det regnar vid kall väderlek.


En sak har man haft orsak till att fundera på det gångna året och det är hur länge till vi talar svenska i Sverige? Svenskan är för det första inget officiellt språk och engelskan håller på att tränga in som koncernspråk i allt mindre företag. Den höga andelen icke svenskfödda innebär också en påverkan på språket. Engelska, tyska och franska låneord har byggt upp det språk vi kallar svenska och nu tar vi in mängder med nya ord och uttryck. Olika tekniska företeelser skapar nya sätt att stava. SMS ord får inte bli för långa.


För persontransporter är momsen idag 6% medans löneskatter och drivmedelsskatter ständigt stiger. Med tanke på att vi säljer en tjänst till en part som inte kan göra avdrag för den moms som ligger inbakad i tjänsten är det lite märkligt att man ytterligare skattebelägger kostnader som ingår i tjänsten dvs man fördyrar tjänsten köksvägen. Man får lätt intrycket av två viktiga saker. 1. Kollektiva persontransporter är inte ett särskilt prioriterat miljöprojekt. 2. Att det skall bo vanligt folk utanför städerna är inget som anses nödvändigt.
Med tanke på att ALLA kostnader & service som är förenade med att bo utanför en stad ständigt stiger pga skatteeffekter i olika led är det inte allianspartiernas avsikt att det skall bo vanliga inkomsttagare utanför städerna.


Chalmers kommer att få en ny forskarskola för förbränningsmotorer. En rätt tydlig eftergift till bilindustrin och ett sätt att ytterligare förlänga livet på en miljöbov. Det hade nog varit betydligt fiffigare att satsa samma summa på en miljövänlig kraftteknik istället.


En sak förvånar mig lite. Nu börjar en rätt massiv propaganda för att INTE använda dubbade vinterdäck ( = ökad kostnad för vägunderhåll [har inget med trafiksäkerhet att göra]). Samtidigt pågår en kampanj för att använda just dubbade vinterdäck på cykeln. Ja man behöver inte tvivla på att det är mer pengarna som styr än trafiksäkerhet. Det får ju inte kosta nått. Den svenska infrastrukturen håller långsamt, fast i ökande takt, att försämras.


Jag kan för övrigt rekommendera Johan Kristian Homan som talböcker. En lönfet antikhandlare med taskig ekonomi från gamla stan i Stockholm som med regelbundna mellanrum lägger sin näsa i blöt där han inte borde och som älskar god mat (därav lönfet). Hans andliga fader är Jan Mårtensson. Johan Kristian Homan är en prästson från Viby utanför Örebro som inte kan låta bli att leka privatdetektiv och som faktiskt har ett eget sällskap --- rätt gissat "Homansällskapet". Karlen tänker som ett tröskverk och det är ett under att han till slut alltid kommer "rätt". Det lär finnas lite mer än 27 böcker med denne lönfete lite lata antikhandlare som försöker leka privatdeckare. Han har dessutom en egen tidning. God tur!




Buzznet :

30 december 2007

Lördagen den 29 december 2007


Först som sist


Om Du har planer på att använda ett fungerande Internet med problemfri uppkoppling är det INTE Tranemo kommun Du skall söka Dig till. I den kommunen har man valt så udda lösningar att det oftast krånglar mer än det fungerar.



Han är en liten människa med alltför trånga referensramar....


Har just kommit på en strålande affärsidé efter att åter ha läst om hur våra äldre behandlas eller snarare inte behandlas. Skall börja sälja cyanidtabletter och räknar kallt med stor efterfrågan eftersom ingen normalt funtad person vill bli gammal & i behov av så kallad samhällsvård.


Med en arbetstid på 11 timmar och 20 minuter behövs det lite uppmuntrande alternativ. Första halvan - dvs till rasten på 45 minuter (som för övrigt inte blir ens så lång) - är på 3:54 med två pissepauser. Andra halvan - dvs från den stympade rasten till dagens slut är på 7:04 med en (1) pissepaus efter 4:05. Det måste ha varit en svår facklig förhandling här någonstans? Men vad vet en enkel landsvägschaufför om sådana komplicerade förhållanden. Sådana här krångliga saker överensstämmer ändå inte med gällande avtal.
Men som tröst kan man konstatera att det gör andra söndagspasset inte heller - men där är det körning nonstopp i 6 timmar och 27 minuter. Man hinner inte ha tråkigt i alla fall. På sin höjd kan det bli lite ensamt.


Regn är inte bra för denna häringa bussen för den har inkontinens - kort sagt den håller inte tätt. Några andra som inte heller höll tätt var de ölpimplande tjejjerna som i all hast lämnade 301:an för ett ögonblick i Lockryd. Slutsats: Mycket öl in ger mycket öl ut. Man borde nog begära ut flytvästar från klädförrådet, jag har hört att man kan drunkna i öl och vatten.


Flera av de tidigare sönderslagna busskurerna längs linje 302/360 är nu reparerade och redo att sprängas i bitar kring nyår. Annars verkar den alternativa verksamheten vara att rycka upp hållplatsskyltar (på hpl utan väderskydd) och placera dessa på körbanan. Skylten vid Bronäs i Sexdrega hade använts på det sättet och i Aplared är det soptunnor som gäller.


Noterade att alla bränslelistor (blanketterna man skulle anteckna antal tankade liter i bussen) nu försvunnit ur bussarna. Som vi fick veta var dom till för att förhindra stöld av diesel - så sades det i alla fall. Vad vet en simpel landsortschaffis.


Att ha dubbelbemanning på den ena av två nattbussar som går i par halva sträckan känns som positiv särbehandling. Men någon har ju bestämt så. Dock fick jag på fredagen bara en mycket ung dam som passagerare på nattbussen och hon gjorde inget väsen av sig överhuvudtaget. Tror hon somnade! På lördagen blev det lite fler och dom som inte gillade extragubben i buss ett tog helt sonika buss två istället.


Jag har en liten liten fråga. Är Nail4you släkt med Bus4You? eller kan det bara vara slumpen som gjort att man valt likartade sätt att namnge företag. Verksamheterna verkar dock vara rätt så skilda åt. Så varför inte ta Bus4You till Stockholm och besöka Nail4you....vitsigt va?


För övrigt och helt utanför ämnet (tror jag) kan meddelas att Liza Marklunds Livstid var riktigt bra även om hon börjar blanda ihop deckare med socialrealism och feminism. Finns både som tryckt bok och ljudbok.

Och så hade vi årets sista veckobrev. Med modern datorteknik behöver man inte längre karbonpapper.....




Buzznet :

28 december 2007

Fredagen den 28 december 2007

Produktanpassade
Våra bussar är helt produktanpassade och sätena är fällbara åt alla håll.





































Insändarsidan
"Jag har träffat på en chefstyp till, men den är sällsynt. Det är chefen som kan sitt ansvarsområde och samtidigt räknar med att medarbetarna kan mycket och vill göra sitt bästa. Sådana chefer har ett lätt och välbetalt jobb. De sätter upp tydliga, utmanande och realistiska mål, ser till att det finns resurser och stöttar dig om du behöver hjälp att nå målet. Som sagt, sällsynta, jag har träffat ett par under mitt sextioåriga liv. Hoppas de förökar sig kraftigt!"
Jag kan bara instämma och bekräfta att dom i vart fall har funnits - mina två har båda gått till en bättre värld dessvärre.




Buzznet :

27 december 2007

Torsdagen den 27 december 2007 - mellandag & klämdag


Idag är det en så kallad klämdag och samma sak i morgon och då behöver man inte jobba. Så vi kan väl skicka hem alla som bara råkade gå till jobbet av pur vana.....Alltså - man jobbar inte på klämdagar. Säger i alla fall min fru :-)


Vad är egentligen normalt i dagens samhälle? Satt nyss och läste om olika så kallade kändisar som skröt med att man skilt sig hit och dit och efterlämnat man och ett antal barn (eller fru och massa barn). Det framstod närmast som en merit att man havererat ett eller flera äktenskap. I det läget fann jag det inte speciellt märkligt att några ungdomar krossat varenda glasruta i ett antal busskurer runt om i Västsverige. En sådan aggressiv handling får väl nästan klassas som normal i det perspektivet.
Att föräldrar skiljer sig till höger och vänster och lämnar X-antal barn vind för våg klassas som närmast begåvat och önskvärt.
Att stänga alla aktiviteter för barn och ungdom under jul och nyårshelgerna för att så många som möjligt skall få julledigt är nobelt, men att alla rotlösa yngre sedan går ut och slår sönder allt de kommer åt skapar av någon fullständigt obegriplig anledning upprörda känslor. Det kan väl inte vara så att man gjorde en felaktig bedömning när man skulle spara pengar? Sedan uppstår frågan vem som skall ge den uppväxande generationen grunderna i vad som anses rätt och fel när föredömena själva inte tycks veta det.
BLs fadderprojekt kan nog vara ett yttelitet steg åt rätt håll - för barn gör inte som Du säger - de härmar (tar efter). Nu har jag personligen inte hört om hur fortsättningen på detta projekt gått, men hela idén verkar sund.




Buzznet :

26 december 2007

Onsdagen den 26 december 2007 - Annandag Jul


Om Du inte syns finns Du inte är så vitt jag förstått kändisarnas valspråk, men jag menar att alla borde ta till sig detta valspråk. För utan reflexer syns Du verkligen inte! Det är en jättegammal sanning som faktiskt gäller än idag. Det är väl dags för modeindustrin att börja ingripa och skapa moderiktiga och fungerande reflexer så att dom verkligen används. En moderiktigt klädd tjej blir precis lika platt och död som alla andra som blir påkörda - möjligen ett något vackrare lik - fast det är nog tveksamt. Men eftersom reflexer inte ännu ingår i en moderiktig klädsel är läget lite hopplöst.


Det har nog varit lite löst folk i dagens linjetrafik. Dels har jag sett 330 Express i Svenljunga idag och dels en 301 skyltad till Svenljunga kommande från Tranemo med destination Lockryd.

Så har Borås Tidning skrivit om sönderslagna busskurer på någon linje. Vi har det inte bättre än linjen som fick rubriker i tidningen. Idag var Sexdrega sönderslagen + Örsåsvägen, Karkashult & Hallåsen (Getås). Jag kan ha missat någon i mörkret. Och vi har någon kvar som är svår att förstöra, men jag är övertygad om att Västtrafik snart har bytt ut den också mot en mera vandalvänlig modell. Vid Överlida Kyrka har båda hållplatserna nu fått nya lägen.


Det är lite knöligt när man från Borås sida skickar ut förare som bara skall köra till Lockryd och inte har en aning om zonsystemet och som dessutom vägrar att sälja periodkort, fritidskort med mera. Omlastningstiden i Lockryd är inte riktigt anpassad till den typen av aktiviteter och skapar automatiskt förseningar och viss irritation hos passagerarna.


Att köra med färdskrivarblad på enbart tjänst 4772 verkar kockobello tycker bland annat representanter för den fackliga sidan! Intressant! Har alltså fack och företag skilda uppfattningar i frågan? Verkar egendomligt eller brist på kommunikation även inom den lokala fackstyrelsen. Jag har inte någon uppfattning.




Buzznet :

24 december 2007

Måndagen den 24 december 2007 - Julafton



Levande ljus på hjässan i krans av grönt lingonris sammanbunden med röda band. Vita särkar med röda skärp och självklart de rätta sångerna. Inga nymodigheter, här gäller det att stenhårt bevara traditioner. Hembygdsdräkter och knätofs är ett måste. Nu är vi i vårt mest svenska landskap Dalarna (om man skall tro marknadsföringen), även om jag personligen håller på Västergötland (och lite på Värmland). Hur som haver önskar jag ALLA en GOD JUL.


Julen är en härlig högtid fylld med massor av mat, presenter och en hel värld av jultraditioner. Fast dom är inte särskilt svenska är jag rädd. De jultraditioner som vi känner till tog långsamt form redan under 1500-talet, då man åt särskild mat i förbindelse med julen. Idag är svenska jultraditioner en blandning av hundratals olika jultraditioner från hela Europa. Den mest grundläggande av alla jultraditioner är nog att i överensstämmelse med den kristna tron, ska där råda fred på jorden den natt som Jesus föddes.Det är grundlaget för alla andra jultraditioner.


Bakgrunden till att man den 13 december firar Lucia är relativt komplicerat. Luciadagen var förr, särskilt här i Västsverige, en stor festdag. Lucians uppgift var vid denna tid att serverar mat och brännvin, vilket hon gjorde i ett fotsida klädesplagg.
Den ljusprydda Lucian, som hon ser ut idag, är ingen ursprunglig bondesed utan en högreståndssed som endast fanns på herrgårdar och i prästhem. I dessa hem förekom seden från slutet av 1700-talet och först in på 1900-talet spreds seden till alla hem. Natten mellan den december 12 och december 13 ansåg förr vara årets längsta natt på 1700-talet. Trots att man på 1750-talet gick över till den s.k. gregorianska kalendern förblev den december 13 samma märkesdag som den hade vart tidigare århundraden. Lucianatten fick behålla sin ställning i folkmedvetandet som det stora mörkrets natt och samtidigt som gränsen till den stigande solens halvår. Vi andra vet att den 22 december är årets längsta natt. Namnet Lucia kommer av det latinska ordet Lux, som betyder ljus som strålar ut från en ljuskälla. Som sagts redan låg vintersolståndet i medeltida kalendrar just runt den 13 december och för att ta sig igenom denna mörka och kulna tid behövde både människor och djur någonting alldeles extra. Så här hos oss i Västsverige brukade bönderna och deras tjänstfolk börja äta och dricka tidigt på Luciamorgonen. Först serverades" Lussebiten", vilket bestod av fläsk och kött men även ost och bröd. Till detta dracks det öl och brännvin. Efter denna måltid var det vanligt att man sov en stund, varefter det var dags för "Lussefrukosten", ytterligare en rejäl måltid som det även serverades starkvaror till. Ofta det blev det ännu fler måltider. I en del trakter var det sed att ha ett visst antal frukostar före gryningen. Det finns uppgifter om allt från 3 till 11 stycken på vissa håll. Det var också vanligt att man mellan måltiderna gick omkring och arbetade med olika saker som vedhuggning och slakt etc. Det finns en förklaring till detta enorma överflöd i mat och dryck vid Lucia. Under den katolska tiden skulle julfastan börja vid denna tidpunkt och då gällde att äta så mycket som möjligt innan fastan börja. När Sverige blev protestantiskt försvann julfastan, men festandet vid Lucia blev kvar.
Men lussenatten var också en natt av oro, då man fick vara försiktig. Övernaturliga krafter kunde denna natt åstadkommas hemska saker. För att slippa obehagliga överraskningar satt man uppe till långt över midnatt även i områden där "lusselångnatt" inte firades på samma sätt som i Västsverige. Det som man var rädd för var "Lussefamla" eller "Lussefärden" då en ryttarskara sprängde fram högt uppe i rymden med enorm hastighet. I regel syntes inget men ett vinande ljud, hästtramp och hundskall hördes tydligt. Denna vilda jakt har även fått andra namn, som t.ex. Odens jakt, Gideons jakt, Hinsjakten etc. Så småningom avlöstes denna våldsammare tradition av den betydligt lugnare seden där Lucia serverar kaffe. Den förändringen är troligtvis ett resultat av mera hyfs och ordning som ett mera socialt och ett lugnare sätt att umgås på än med brännvinet. Det bröd som serverades till kaffet vid Lucia var inga nyheter, utan hade gammal tradition. Deras former är kända sedan lång tid men saffran som färg och smakämne är däremot ganska nya, eftersom saffran varit en mycket dyr krydda även för.
Varifrån kommer då vår vitklädda Lucia med ljus i håret? Vissa forskare anser att hon har sitt ursprung i en tysk sed som uppstått i Rhenområdet. I protestantiska kretsar har man ersatt den traditionella julklappsutdelaren Sankt Nikolaus som inte passade den nya läran, eftersom han var ett katolskt helgon med Jesusbarnet, Kindchen Jesus. Denna fick symboliseras av en vitklädd ung flicka med gloria, en ljuskrans, kring sitt hår. I Tyskland var detta en Julaftonssed som inte alls hade samband med Lucia. Den vitklädda och gloriaförsedda flickan motsvarar däremot helt vår egen Lucia med ljus i håret. Troligtvis har vi alltså här en föregångare till vår svenska Lucia.
Själva legenden om Lucia är mycket tragisk. Lucia var en ung kvinna som led martyrdöden efter att ha använts sin hemgift för att ge de fattiga mat. Enligt legenden ska detta ha tilldragit sig i Syracusa på Sicilien år 304 just december 13. Hennes fästman uppges ha blivit mäkta förgrymmad över sin trolovades tilltag och anmälde för prefekten att Lucia var kristen. Hon befanns skyldig och dömdes att brännas på bål. Elden rörde henne dock inte så hon avrättades med svär istället. Enligt en del legender fick Lucia som första straff för sitt tilltag sina underbara vackra ögon utstuckna. Detta straff bet dock inte på henne för antingen så fick hon enligt legenden nya, ännu vackrare ögon, eller så fick hon en förmåga att se mer än seende ögon förmådde. Lucia blev så småningom helgonförklarad och inom dem romersk katolska kyrkan högtidighåller man Lucia som Syracusas skyddshelgon som åkallats speciellt för ögonsjukdomar. Kvarlevorna efter Lucia lär finnas i S:t Jeremias Kyrka.
Lucia i den form vi känner henne dyker upp vid 1700 - talets slut. Det äldsta belägget är från en västgötaherrgård år 1764. Vid 1800 - talets början finns flera uppgifter från Västergötland och även från Dalsland och Värmland. Men alltid på stora gårdar och i städernas borgerliga kretsar. Det är förts i slutet av 1800-talet och början på 1900-talet som seden börjar bli mera allmän. Den verkligt stora spridningen av den moderna luciaseden startade år 1927, då en av Stockholms tidningar började kora Stockholms Lucia. Det blev flera efterföljare och idag ser man luciaseden som något typiskt svenskt som finns. Man ska dock vara försiktigt med att beteckna luciafirandet som en "urgammal nordisk julfest". Med tanke på dess rötter vill vi väl inte ifrågasätta detta konstaterande.
Men vår svenska Luciasång , den är väl ändå svensk? Nej, tyvärr, det är en "barcarole", helt enkelt en italiensk båtsång från Neapel omkring året 1852. Texten handlar inte heller om helgonet Lucia, den handlar om fiskehamnen med samma namn - Lucia. Här kan nämnas att den skrevs av den napolitanske diktaren Theodor Cottrau och att den omkring 1850-talet kom i tryck. I Sverige blev sången populär på 1900-talet och i takt med att de moderna luciajippona börja växa fram. SORRY inte så mycket ursvenskt där inte, men mycket trevligt och en vacker symbolhandling strax före JUL.




I Sverige är Julafton den dag så att säga alla julförberedelser kulminerar. I äldre tider var julafton den dag då sista handen lades vid julförberedelserna. Förr var julfriden en juridisk realitet som fanns inskriven i alla landskapslagarna. Det var grejer det, nu är den dessutom inskriven i tidtabellen. Tidpunkten för dess inträde kunde dock variera. I städerna utlystes julfriden under högtidliga former, ofta att man efter kyrkourets tolvslag blåste fanfar, varefter julfridsplakatet lästes upp. På landsbygden tillkännagavs julfriden genom klockringning klocka tolv den dag den lagstadgade julfriden inleddes. Efter julfridens inledning, julkärvens utplacering ( det synliga beviset på att julfriden var inledd) , utfodring och rengöring hos djuren och inte minst julbadet, var det äntligen dags för den länge efterlängtade julmåltiden. Efter måltiden satt man ofta och tillsammans i stillhet medan husfadern eller någon annan läskunnig läste julevangeliet. För att orka upp till julottan dagen efter var det nödvändigt att gå tidigt till sängs.
Idag ät julafton en dag som ofta blir sen innan man kommer i säng. Efter måltiden skall klapparna delas ut, man skall kanske dansa kring granen och leka lekar ( en sed som förr var knuten till annandagen ), knäcka nötter och äta knäck och annat från gottebordet. Kanske träffar man också släkt och vänner som man annars ser mycket sällan och man har därför mycket att tala om.
I och med TV:ns införande har också en hel del TV- program hunnit bli regelrätta jultraditioner. Till dessa program hör definitivt "Kalle Anka och hans vänner önskar God jul", som sedan 1960 varje julaftonseftermiddag glatt många tittare. Av många andra har programmets sett som ett hot mot familjefriden, eftersom just julafton är så starkt förknippad med familjegemenskap. Att missa Karl-Bertil Jonsons julafton är också en variant på jultradition.
Julmaten utgör - som för det mesta när det gäller föda med rituella aspekter - ett mycket ålderdomligt inslag i helgtraditioner. Där fortlever ännu in i vår egen tid dels ett kostskick med mat som på medeltiden varv betingad av de födobestämmelser som kyrkan uppställde i samband med julfastan, som exempelvis lutfisk, dels rätter som baserades sig på den kort före jul genomförda slakten av julgrisen (färskt fläsk i skilda former), dels fordom vardagliga rätter som numera främst eller enbart bevarats i samband med julfirandet, som det ljuvliga doppet i grytan, dels även mat som sammanhänger med det äldre hushållets köks - och konserveringstekniska förutsättningar som exempelvis gröt respektive inläggningar av sill. Alldagliga rätter kunde vid julen få en mera festbetonad utformning och då är det brödet som kommer till heders.
Julens myckna fläskmat - skinka, syltor, korvar, revbensspjäll med mera - är en följd av att man under självhushållets tid året runt var hänvisad till rätter som var lagade av insaltat kött. För julhelgen brukade man emellertid vid höstens storslakt spara någon eller några grisar som slaktades starx innan jul, ofta på luciamorgonen. Deras kött kunde under julen förtäras i färskt skick, vilket var en högt skattad delikatess. [Jämför detta med dagens livsmedelsfusk]. Det enda nämnvärda alternativet till fläskmaten var julgåsen, en helt vanlig julrätt framför allt i Skåne. I Sverige var annars julgåsen en utpräglad herrskapssed, som numera är helt försvunnen. Julskinkan hörde dock inte hemma här. Skinkorna brukade nämligen i bondehushållen ofta sparas till sommaren eller styckas till mera lätthanterade bitar. Julskinkan var herrskapsmat. Blodet från grisen användes till korv eller palt, som också har julmatshävd i vissa landsändar. De mesta fläsket kokades i äldre tid, och det feta spadet var förutsättningen för dopp i grytan. Ursprungligen motiverat av julfastan som under katolsk tid rådde ännu under julafton, en omständighet som även kan ligga bakom gröten som julmat.
Dopp i grytan. Detta uttryck har en ganska så enkel förklaring. Eftersom den riktiga julmaten inte fick sättas fram förrän det blev julafton så sparade man just sin aptit till kvällen höjdtid den fina julmaten. I väntan på kvällen fick man då istället på dagen ett enkelt mål bestående av innehållet i den gryta som sattes på bordet innehåll just fläskspadet där husets folk doppade sina brödskivor. I samband med detta kan vi väl alla remsan "dan före dan före ....dopparedan".
Lutfisken var en av de rätter man fick ta till under sin fasta. Lutfisken har sitt ursprung i de medeltida fastereglerna. Tiden fram till jul gällde fasta, men denna torkade fisk var tillåten att inta. Lutfisken får väl sägas vara en svensk tradition eftersom vårt broderland Danmark istället slår ett slag för kalkonen och Polen byter ut lutfisken mot "karp". Fastebakgrunden är helt uppenbar när det gäller lutfisken, som ursprungligen förtärdes som torrfisk, varvid man skar tunna skivor, som sedan bultades för att bli mera lättuggade och åts med något fett, t ex smör. Färsk fisk var däremot svårt att få tag på under den vintriga julfastan. Lutfisken kom till Norden redan på folkvandringstiden. Enligt sägnerna ska britterna försökt förgifta vikingarna då de kom farande dit, genom att bjuda dem på fisk dränkt i lut. Men detta misslyckades då norrmännen tålde fisken alldeles utmärkt och blev så förtjusta att de tog med den hem.
Det flesta av våra julseder är ganska sena inlån från andra länder.
Om risgrynsgröten finns att förtälja att denna markerar just julfirandet eftersom man till vardags åt gröt kokad på rågmjöl eller korngryn, men gröt gjord av risgryn fick man bara när det var fest. Kontrasterna mellan tiden före jul och själva julhelgerna var stora för under själva vintern bestod maten i regel av saltad mat, medan man i julhelgen mestadel fick "färskt" rågbröd till vardags medan helgerna bjöds på både vetebröd och söta kakor. Gröt var - utom längst i söder - en fetsmat som var särskilt ändamålsenlig när många skulle utspisas. Risgrynsgröten var på våra julbord motsvarades i äldre tid av t ex korngrynsgröt.
Den inlagda sill eller strömming som återfinns på de flesta nutida julbord är ett exempel på hur en föda - salt sill - som fordom var en tarvlig vardagsvara numera förvandlats till delikatess.
Julpastejen, en kryddad pastej som man kan göra i samma form som den sen serveras i. Här följer ett gammalt recept: 500 gram nötlever, 300 gram smör, 2 st skalade vitlöksklyftor, 1 matsked potatismjöl, 1 tesked salt, 1/2 tesked svartpeppar, 1 tesked fyra kryddor, 2 ägg, 1 dl grädde samt 1- 2 matskedar konjak. Tillagning: Skär lever och smör i små tärningar och mal tillsammans med vitlöken i en köttvarn. Blanda ner potatismjöl, salt, peppar, fyra kryddor, ägg, grädde och en skvätt konjak. Häll smeten i en smord ugnsäker form som rymmer ca 1 liter. Grädda i ugn vid 175 grader, ungefär 1 timme. Den serveras senare kall eller ljummen. Värt att prova.
Kajsa Vargs kryddskinka tillhör utan tvekan julen till och som av en slump kommer här ett recept på just denna: En rimmad julskinka på ungefär 3 kilo, 2 teskedar hela nejlikor, 2 teskedar kryddpepparkorn, 2 teskedar rosmarin, 2 teskedar mejram, 5 lagerblad. Tillagningen: Spola skinkan i kallt vatten. Tag bort nät och svål. Stöt kryddorna i en mortel och gnid in i skinkan med kryddblandningen. Placera en stektermometer och se till att spetsen kommer in till mitten av skinkan. Svep in skinkan väl i aluminiumfolie. Lägg skinkan helst i en långpanna därefter in i ugn som bör vara ca: 175 grader och beräkna ca: 50 - 75 min/kilo. Avbryt när termometern visar mellan 70 - 75 grader. Smaklig spis.
Bröd var stommen i allmogens kosthåll också vid jul, men julbrödet skilde sig från vardagsbrödet bland annat genom att det ofta formades till figurbröd, av vilka våra lussekatter är ett minne, och bakades i storlekar som passade att göra "julhögar" av, samt genom att man använde siktat mjöl, vört till degvätska (vörtbröd) och smaksatte med sirap (eller saffran).
Julosten framhålls gärna i äldre julskildringar och gjordes gärna extra stor, 10-20 kg. Den brukade ystas tidigt på sommaren för att hinna mogna. Att potatis spelar en ganska obetydlig roll på vårt nutida julbord beror givetvis på att den inte fanns på den tiden utan är en relativt ny råvara. Däremot hittar Du kål i en mängd former.
Kakor vid jul hörde främst hemma i stads- och högreståndsmiljöer men kunde inhandlas på julmarknader. Pepparkakor ock klenäter hör till de äldsta sorterna.
Man lät maten stå kvar från julaftons kväll över natten. Man trodde att släktens avlidna skulle komma hem och få sin del av maten. Man låg också på golvet så att de avlidna kunde använda sängarna för att vila ut i efter maten.
Bruket av adventsljus kan i Sverige spåras tillbaka till slutet av 1800-talet. På Ersta diakonissanstalt i Stockholm började man efter tyskt mönster att hålla en inomhusgran med ljus som man tände varje söndag fram till jul. Seden med fyra adventsljus blev vanlig under 1920- och 1930-talen och särskilda efter det att adventsstakar började säljas i affärerna. Att den sjuarmade adventsstaken är fullkomlighetens symbol och därtill tillhör judendomen minns vi. Det var på den sjunde dagen som Gud fullbordade skapelsen. Triangeln med spetsen uppåt syftar på den treenige Gud som med Ordet och Anden gav liv och ljus åt världen. Så där då har vi förenat midvinterblot med kyrklig tradition - dom var ena hejare på marknadsföring de där kyrkogubbarna.
Julklappar var från början anonyma gåvor av mer skämtsam natur, ofta försedd med en satirisk vers. Givaren klappade på dörren, kastade kvickt in gåvan och sprang iväg. Därav sannolikt ordet "julklapp". Det finns belägg från 1700-talet att julklappar utdelades av en person utklädd till julbock, en roll som hundra år senare övertogs av jultomten. Fast julbocken finns kvar i till exempel Gävle, där det dessvärre blivit tradition att bränna ner den.
Julgranen har kommit till oss från Sydtyskland. Bruket stötte från början på kraftigt motstånd från kyrkligt håll och det kom att dröja till mitten på 1800-talet innan granen blev allmän i svenska hem. < Nyström. Jenny tecknare annat bland av figur trevlig och glad en som spreds 1800-talet på slutet i Sverige till kom>Julkrubbor var från början en katolsk sed och blev vanliga i svenska hem på 1930-talet.
Jultomten härstammar från helgonet Sankt Nikolaus.
En jul utan julsånger är omöjlig. Vi sjunger dem i hemma eller på julfester, vi hör dem på TV och radio och inte minst när vi hysteriskt julhandlar. De vackra melodierna är viktiga för julstämningen, bara man hör ett par takter så känner man att det är jul. Julsångerna är en del av vår stora sångskatt. Bland julsångerna finns också många ringlekar. Dans kring granen förekommer inte bara på julgransplundringen.
Dagens köphysteri är dock inte en del av den ursprungliga jultraditionen utan ett smart sätt av handlarna att slå mynt av en gammal sedvänja. Dagens julhandel förväntas slå nya ekonimiska rekord och skapa privatekonomiska kaos. Det är maten och släktsamvaron som är julen - inte julklapparna..........



Vår svenska Jenny Nyström tecknade bland annat en trevlig och glad figur som under 1800-talets slut spreds via julkort till svenska hem. Den figuren kallar vi idag för tomte.


God Jul på Er!




Buzznet :

23 december 2007

Söndagen den 23 december 2007


Jag har hört......


.....att det skall bli stopp för hemkörning med av bussar vid raster med mera. Om det är sant eller ej har jag inte en susning om...Det var bara ett löst rykte som surrade runt i luften. Samma fågel kvittrade att stenarna i Tingarör skulle bort igen. Den som lever får se vad som är sant.....


.....att det var en passagerare på bussen mellan Fristad och Borås som observerade den grova skadegörelsen av ett antal busskurer på väg in till Borås på lördagsmorgonen. Minst sex busskurer är totalt sönderslagna. Några kretiner har fått frigång igen. Sönderslagna busskurer börjar bli vardagsmat för Västtrafik. Det är dock oerhört trist att Västtrafik skall behöva lägga ut massor av pengar i onödan bara för att några saknar vettig sysselsättning. Det måste finnas en grundläggande felsyn i samhället av idag. När höjden av lycka är att slå sönder en busskur har livet verkligen inte mycket att erbjuda. Stackars kretiner.


......att den som söker på ord som "gratistv" eller "gratisfilmer" på internet riskerar att fastna framför datorn hela dagen. Tyvärr finns det sidor som snabbt byggs ihop bara för att dra klick och annonspengar. Men det finns också sidor som är matnyttiga. Sedan ett bra tag har många av SVT:s program kunnat beskådas via webben. Bra för oss som inte har möjlighet att spela in serieavsnitt. Våra arbetstider är liksom inte TV-anpassade precis. Även Kanal 5 lägger ut åtskilligt av sin tablå. TV 4 är mer snikna. Lite är gratis men det mesta som är utlagt ingår i betaldelen av tjänsten TV 4 Anytime och kostar 49 kronor i månaden att abonnera på. Men TV4 är TV-kanalen som har som målsättning att skinna sin publik på så mycket pengar som det överhuvudtaget går - det är ju det som är kommersialism.
Utanför Sverige lockar Internet med över 6.000 "fria kanaler". Dessvärre är stora delar av utbudet bara en samlingar videoklipp som knappast kan kallas för TV, men det finns trots allt åtskilliga tv-stationer som antingen sänder sina program direkt eller lägger upp de reguljära sändningarna så att de kan tittas på efterhand. Som alltid så varierar kvaliteten. De riktiga utmanarna finns i specialprogram och tjänster som Babelgum och Joost. De är gratis men kräver en registrering, som Du lätt fixar via ett hotmailkonto. Idén är att de ska vara annonsfinansierade. Det finns även funderingar på att styra annonsernas innehåll beroende på vem det är som tittar. Skall bli kul att se hur annonserna kommer att se ut för en bussförare. Här finns ett flertal kanaler och bildkvaliteten är hyfsad.
Så kommer den trista delen: För den som befinner sig i USA och har tillgång till bredband samt dator går det att titta gratis på flera av NBC:s serier som "Heroes", "Las Vegas", "Scrubs" och många fler. Tjänsten heter NBC Direct men är tyvärr inte öppen för tittare utanför USA. Övriga tv-bolag i USA har liknande upplägg och nås till exempel på sidan MeeVee. Upphovsrätt och avtal om ersättningar sätter stopp för oss utanför USA. På samma sätt regleras BBC:s program. Bolaget har aviserat att det ska bli möjligt även för tittare utanför de Brittiska Öarna att titta på populära serier som "Eastenders" och "Doctor Who". En hel del av de populära serierna kan dock ses på olika söksajter som tipsar om var privatpersoner tankat upp dem, en verksamhet som tv-bolagen definitivt inte gillar. Så är det till exempel med sajten Peekvid där Du hittar "Heroes" och "Dexter". Och sidan är populär, det märks eftersom det ibland går fruktansvärt trögt. Sidan status är hårt omtvistad. MPAA, alltså filmbranschens organisation, har dragit Peekvid inför rätta och det hela påminner om musik- och filmbranschens krig mot torrentsidorna, alltså sidor som innehåller länkar. För oss med dåliga möjligheter att banda eller streama allt är sådana här sidor rätt trevliga. Man kan få se något program då och då. Personligen uppskattar jag SVT Play.


....att snålkörningsprogram idag betyder en hel del. Några tuffa chalmerister har utvecklat it-tjänster som skall effektivisera lastbilstransporter och spara bränsle. En sådan tuff it-tjänst som dom skapat är en där föraren får sina uppdrag via en handdator. Allt för att slippa köra omvägar i onödan - som kostar extra av allt. Då är vi tillbaka till mobilt internet där jag ser en massa fördelar för kollektivtrafik i glesbyggd. Du beställer Din resa via telefon eller Internet dagen innan och programmet lägger upp ett antal slingor så att alla kommer med och skickar i retur ett SMS eller Mail som bekräftar när Du kan förvänta Dig att bli hämtad. Förarna får på samma sätt en körorder av systemet. Inga tomkörningar och hyggligt flexibelt. Kan vara en framtidslösning för en sviktande glesbygdstrafik. Den blir definitivt kundanpassad - maximalt.


.... att det finns fyra sorters chefer: SLAVDRIVAREN, KONTROLLFREAKET, DEN GRÖNA & OKUNNIGA och till sist KAPPVÄNDAREN. Är det någon som vill tillägga något så går det utmärkt.


....att fusket med livsmedel har ökat med globaliseringen. Fjolårets frysta julskinka från Polen säljs som svensk (lätt vattenskadad för att få upp vikten [dyrt vatten]), vi vet ju att fåglar alltid simma i havet och därför naturligt innehåller minst 20 % vatten samt grisprotein (vill Du påstå att man fuskar för att få upp vikten?), fisk skall alltid behandlas med citronvatten för att se nästan levande ut och så blir den yngre också, sill är en kylvara som många tror gillar värme dock inte högre än +8 grader. Hur det är med köttfärsen har vi alla fått höra den senaste tiden och när det gäller korv så är det bara Gud och han som blandat till korvsmeten som vet vad den egentligen innehåller. Och nu till den stora frågan: Vad händer med samhället den dagen som livsmedelsindustrin kliver över gränsen rejält och folk i bästa fall bara blir sjuka och i sämsta fall dör? Det skulle ju nästan vara samma sak som en generalstrejk utan undantag för känsliga personalgrupper. Sedan kan man ju undra hur smart det är av en bransch att långsamt lura och förgifta sina kunder??! Det vore lite som att leda in avgaserna i bussen....med andra ord jävligt korkat.


....att man numera måste ha ett egotal memorerat när man skall presentera sig. Ett egotal är helt enkelt en slagkraftig snabbeskrivning av Dig själv. Fixar Du inte Ditt eget egotal finns det fullt av "experter" som för en fantasisumma pengar fixar den detaljen. Det gäller att på en oerhört kort tid skapa kontakt och upprätta kommunikation. Egentligen är vårt problem att vi inte vet vem av alla som kliver på "vår" buss som vi skall dra egotalet för. Annars är konsten att sälja sig självt dyrt nyckeln till framgång och vinst vid förhandlingsbordet eller när Du jobbminglar. För Du jobbminglar väl ordentligt!? Det gäller att presentera sig så aptitligt som möjligt. I mina öron låter detta som arbetsgivarnas marknad.





Buzznet :

22 december 2007

Lördagen den 22 december 2007


På förekommen anledning....


......har det visat sig att den sjuarmad ljusstaken (Menoran) är staten Israels officiella emblem. Som judisk symbol är den mycket äldre än Davidsstjärnan. Den sjuarmade adventsstaken är fullkomlighetens symbol. Det var på den sjunde dagen som Gud fullbordade skapelsen. Triangeln med spetsen uppåt syftar på den treenige Gud som med Ordet och Anden gav liv och ljus åt världen.
Eftersom helgen närmar sig och vi är i slutet av advent fanns det anledning att oroa sig över den sjuarmade ljusstaken. Den är trots allt en judisk symbol. Den skulle ju kunna uppfattas som stötande av alla icke judar.
Tack för mejl till Ombudsmannen mot etnisk diskriminering, DO, med fråga angående ljusstake i hemmet. DO har inga synpunkter när det gäller ljusstake i hemmet, däremot har vi sagt att på arbetsplatserna bör man tillåta andra religioners symboler t ex. judisk kippa, muslimsk huvudduk och sikhisk turban annars bryter det mot svensk och internationell lag. Man måste alltså behandla alla lika oavsett religionstillhörighet. Det kan alltså uppfattas som stötande att det står en judisk symbol i vart och vartannat fönster i juletid.....


.....har det visat sig att det har sina risker att använda pendelparkeringarna också. Det som parkeras där är dessvärre lika stöldbegärligt som allt annat som dagens tjuvar finner begärligt. Det är inte klokt så oärliga vi har blivit i detta landet. Förr låste man inte ens dörren när man lämnade bostaden på landet, nu måste man komma ihåg att slå på larmet. Somliga kallar sådant för utveckling, personligen har jag andra ord för den saken.


......oroar sig Vägverket för jultrafiken och med all rätt. Det är en jättelik trafikhelg och just idag är det en topp. Vana och ovana bilister skall samsas på vägarna, men framför allt är det bakfulla bilister som inte har vett på att utnyttja kollektivtrafiken och ställa bilen hemma. Vägverket satsar tyvärr på tekniska lösningar för att reducera olyckorna - jag vill nog hellre ändra på attiyder & inställningar.


.....kommer mobilt bredband att bli var mans rättighet. Med tanke på de sista dagarnas väder med tät dimma kan man kanske tänka sig att tider och körvägar kopplas till en liten dator som dessutom är ihopkopplad med Hajens GPS system. Då vet man förhoppningsvis vart man är. Nu när den analoga TV i Sverige är skrotad (utan att programmen blev bättre) så kommer det frekvensutrymmet att kunna utnyttjas av mobilt rikstäckande bredband till fromma för alla som inte kan komma in i några av de ADSL-baserade näten. Rörliga enheter som bussar och lastbilar borde ha stor glädje av ett mobilt bredband. Kollektivtrafiken borde ha stor nytta av en sådana teknisk inovation.


.....tycker jag att det är förkastligt att i efterhand ändra på reglerna apropå sjukpenningsreglerna. Det känns lite som att komma från Borås till Lockryd med bussen och meddela att nu höjde vi priset så att alla som vill åka vidare får betala ett tillägg. Min personliga åsikt är att det alltid är förkastligt att ändra reglerna under pågående match...


.....vill jag meddela att nu vänder det. Nu blir dagarna längre och längre för var dag som passerar - hurra. Det känns rätt trevligt---kan bara hoppas att det förbi snöfritt också.


.....vill jag meddela att man nu myntat ett nytt uttryck som heter "downshifting" och som syftar till att ta kontroll över sitt liv - idag har ju företaget kontoll över Ditt liv.


Ta det lugnt


Ekorrhjulet snurrar allt snabbare och med sprängfylld tjänstgöringslista stressar Du runt mellan dagis, bussjobbet, bilbesiktningeen och sport-träningen. Parallellt pågår den stora köpfesten - och Du tackar glatt ja till inbjudan. Ohämmat bränner Du tusenlappar på digitalkameror, designerjeans och plattskärmar. Även om Du emellanåt faller ihop av stress, reser Du Dig snabbt igen och rusar vidare. Du måste arbeta mera - så att Du kan köpa mera. Men det finns vi som tröttnat på stress och köphysteri - och som faktiskt gör något åt det. Vi är människor som frivilligt valt att lägga in en lägre växel på vår framfart genom livet och som är beredda att byta pengar mot fritid. På så sätt får jag mer utrymme för reflektion och nära relationer. Jag vill ha "ett liv före döden". Det är inte meningsfullt att jobbet tar all energi så Du inte orkade ha ett meningsfullt privatliv. Botemedlet är en frivillig minskning av arbetstiden. Det handlar inte om att helt lämna arbetsmarknaden, utan om att kanske börja jobba 30-timmarsvecka i stället för 40. Inkomstbortfallet kompenseras genom billigare leverne och mindre konsumtion. Fixa knytkalas i stället för att festa på krogen. Människor som arbetar mycket är ofta stressade - vilket faktiskt skadar dom. Känner man sig jäktad tar man kanske bilen till jobbet i stället för bussen och köper snabbmat i stället för att laga sin egen mat med råvaror från lokala producenter. Samtidigt innebär Ditt val att givetvis uteblivna karriärmöjligheter. För arbetsgivaren är det tacksammare att satsa på folk som bara har ett enda fokus - arbetet. Det får man tro är rätt rimligt. Däremot är det felaktigt att tro att de som jobbar mindre skulle vara mindre engagerade i sitt arbete. Tvärtom arbetar de mer effektivt eftersom de är utvilade när de är på jobbet.


Fredagen den 21 December 2007


Man blir häpen.....


...när jag läser att tjänst 4772 på söndagar från och med söndagen den 23/12 skall köras med färdskrivarblad. Så man undrar varför just den tjänsten och det naturliga svaret blev att den saknar raster. Tjänsten följer inte kollektivavtalets regler utan man arbetar 6 timmar och 27 minuter i en följd. Då skall man ha färdskrivarblad. Dessutom finns det plötsligt något som säger att sträckan Lockryd - Älvsered är mer än 50 km....jaja det kom plötsligt sa flickan som blödde näsblod. Själv har jag söpit bort min kilometertabell för de olika delsträckorna. Härlig är jorden.....


....för jag hittade nyss min inträdesansökan till fackförbundet Kommunal och i dessa papper står inte ett ord om att det skall ta tre månader att gå ur Kommunal. Redan i det skedet hade man problem med fullständig information. Dom är tydligen befriade från normala regler för avtal. Men så är dom fackliga....


....när man ständigt läser om det "nätfiske" som förekommer mot olika bankkunder för att sno deras (mina) pengar. Bankerna gör i alla fall inget för att ta bort riskerna.....Tydligen är det billigare för bankerna att ersätta en kund då och då än att ta itu med säkerheten.


.....om man tror att det är fri rörlighet för varor och tjänster inom EU. Så är det i själva verket INTE och bara mellan de två EU-länderna och nordiska länderna Sverige & Danmark lär det finnas över 50 olika hinder. Alla hinder som påverkar pendlarna över Öresund. Ändå lär det vara drygt 20.000 personer som arbetspendlar över Öresund.
En sådan där märklig pryl är att om man är dansk medborgare bosatt i Sverige får man inte rösta i hemlandet. Eller resor för arbetsintervju betalas av af om resan sker inom Sverige, men ej om arbetsgivaren finns i Danmark t ex. Detta betyder att vägen till en gemensam arbetsmarknad är oändligt lång och att EU-gemenskapen är kantad av mängder med nationella hinder.


.....när man studerar förarförteckningen över depån och upptäcker att en av kollegorna fyller år. Nu vet jag att han fick ett trevligt danskt födelsedagsfirande så finskättad han är. GRATTIS kan ju vara på sin plats.....






Buzznet :

21 december 2007

Torsdagen den 20 december 2007


Detta med kollektiva lösningar.....


...funkar inte alltid och ett exempel på detta är vädret. Dimma hela kvällen - det är en jättedålig kollektiv lösning och det blir dessutom taskig sikt.


... är viktigt. Just nu pågår en räddningsaktion i Mark för att få behålla pendeltåget. Just sådana här enskilda händelser sätter fokus på hur viktig dessa kollektiva möjligheter är i vår bilfixerade värld. Med tanke på det mediokra EU-beslutet om utsläpp så kan ju tåg och andra kollektiva lösningar vara ett mycket effektivt sätt att dra ner på utsläppen. Tyvärr motverkar människor i allmänhet dessa goda egenskaper genom sin lättja som i sin tur resulterar i minskande utbud av kollektivtrafik. Kanske vore trängselskatt eller infartstullar ett botemedel. Åk gratis med bussen in till Borås - men vill Du släpa på bilen får Du betala.


.....kan också ses ur en annan vinkel insåg jag när jag läste om en miljöutmaning av det enklare slaget. Den gick ut på att alla fordon sänker farten med cirka 20 km/tim skulle det uppstå rätt så rejäla miljövinster redan genom denna simpla åtgärd. Tyvärr skulle det kosta en slant ekonomiskt eftersom alla transporter skulle bli aningen långsammare och med tanke på att det är den tunga trafiken som är de "största" fartsyndarna så inser man det omöjliga i utmaningen - pengar har alltid gått före miljö.


.....kan också bli riktigt intressant. Världens bästa regering vill nu stänga ute bidrags- och skattefuskare från "välfärdssystemet". Det innebär väl i praktiken att det blir några få % av befolkningen i systemet och resten utanför.
Om man nu överför dessa tankar till kollektivtrafiken blir det rätt intressant...Alla som ertappas som fuskåkare avstängs från att i fortsättningen få åka kollektivt. Effekten, speciellt i städerna, kan bli rätt intressant.


.....fungerar dåligt med avseende på intern kommunikation tydligen för i Borås får man veta att man ska vända vid Djupasjön...halvvägs tillbaka till Lockryd. Det är ju nästan lika käckt som att vända direkt på R27. Platö hade väl också varit ett alternativ...på 27:an alltså. Det blir väl att åka bort och backa på hemvärnsgården några gånger antar jag - den i Bragnum alltså.


.....och skåningar är ju sååå frestande (men jag får icke falla). Vår skånske boråsare Svemicke har just kommit fram till att kan är utsatt för etnisk rensning. Inte illa uträknat. Bussförare går inte i väggen för på pappret är det ingen busschaufför som är utsatt för stress, långa arbetsdagar och andra störande moment. Akta sig för att gunga båten Svemicke Du kan ramla i Öresund.
Apropå folkhälsa är det just försäkringskassan & vägverket som är de verkliga experterna - så vad talet om läkarbrist kommer ifrån är det ingen som fattat. Hela försäkringskassan är fylld av experter. Jag ringer numera direkt till dom när jag vill få en prognos eller ett recept - varför ta omvägen över vårdcentralen, där sitter ändå bara inkompetenta idioter som FK ändå överprövar. Vägverket har ju sin spetskompetens i medicinska rådet....vem behöver en doktor...bara en romanfigur i Hvita Serien.
Hur var det nu han sa: "Staten gör inget i akt och mening att skada den enskilda medborgaren." Förvisso en präktig lögn men vadå!?




JULEN


Att se svenskt julfirande genom framrutan på en buss är rätt intressant. Variationerna äro oändliga - allt från ingenting till förmycket!
Apropå jul så har vi tydligen fått julklapp i år. Det kändes utomordentligt trevligt. Jag blev bara lite förvirrad kring dessa "pappersbitar" som rasslade runt i hela kartongen och ett tomt kuvert som dom troligen borde legat i. Ingen förklaring till hur dom skall/kan användas kunde jag finna, men det löser sig. Får väl fråga mig fram.... Tack för den trevliga gåvan...och vi som bor på landet har alltid nytta av den bifogade ...... (alla kanske inte har tjuvkikat så jag skriver inte vad som var i).


19 december 2007

Onsdagen den 19 december 2007


Nu har jag sett.....


....dom fiffigt lagda stenarna i Tingarör. Att dom placerats så kan enbart bero på att man inte vill ha bussar som backar och vänder strax innanför korset till Riksväg 27. Men å andra sidan - vem fan lyssnar på förarna! Speciellt som det finns risk att det skulle kosta nått. Hur man skall göra i Tingarör nu har ingen öppnat näbben och sagt något om så var och en har tydligen sitt alternativ. Backa och vända direkt på R27 känns lockande demonstrativt och dessvärre totalt livsfarligt.



.....den nya fina platt-TV:n på väggen på kontoret i Svenljunga och den var jättefin, men den hade dessvärre samma svaghet som apparaterna här hemma. Den gör inte dåliga TV program bättre.
Fast samtidigt undrar jag om det är så här vi skall ta itu med delade tjänster - i så fall tycker jag personligen att det är en djävligt dålig lösning.


....vuxna som cyklar utan belysning på kolsvarta vägar (en hade dock hjälm och reflex-väst, men det hjälper föga om man kommer mellan bussen och hållplatsen) och som sedan skall övertyga barnen om att man skall ha ljus på cykeln, hjälm på huvudet ... ja du vet! Funkar knappast.


.....alla sönderslagna väderskydd mellan Svenljunga och Holsljunga. Någon/några med seriösa hjärnskador har tydligen haft frigång och fått vistas ute. Normalt fungerande människor gör inte så. Vi talar om väderskydd ute på rena landsbygden. Jag är övertygad om att det är byslödder med trimmade moppar som varit framme.



.....de nya garageplanerna och dom kommer inte att fungera. Fast det kom nog inte som någon överraskning. Bland annat vill man att alla sena tjänster skall stå i kallgarage medan alla dagtjänster skall stå i varmgarage. Sedan finns det ingen placeringslista för respektive garage och hur man tänkt sig att det skall fungera med de delade tjänsterna framgår inte. De som har gjort listan tar väl med sig bussen hem på sitt delade pass.




Buzznet :

18 december 2007

Tisdagen den 18 december 2007


Den stora bluffen


Hela Sverige fick digitalTV för det är så fantastiskt. Med detta fantastiska tekniska under skulle vi fler kanaler. Vadå fler kanaler? Var det en massa dåliga betalkanaler som var orsaken till teknikbytet? Så har det i alla fall blivit. Bättre bild och bättre ljud hette det också, men en stor del av de flesta dygn består bilden av en massa stora fyrkanter och om det skall vara någon förbättring vet inte jag. Och så var det HDTV! Okey men då måste Du vara betalkund hos CanalDigital (franskt - där kungen kommer ifrån) för att få se den fria statstelevision i HDTV.
Sedan räckte det givetvis inte med en enda digitalbox - nä nä varenda djävla apparat skulle ha sin didgitalbox....så man fick liksom skrota videobandspelarna....
Dom så kallade Fria kanalerna skulle vara SVT1, SVT2, Barnkanalen/Kunskapskanalen (samma kanal), SVT24, TV4, TV6, The Voice, Storstads-TV och Axess-TV. Fast det där var också en sanning med förbehåll. Vi får INTE in alla dessa fria kanaler för Terracom levererar inte samma i alla sina subnät.
Så av hönan bidde det en fjäder. TV4 isåg snabbt potentialen och flyttade ut alla sina publika program till betalkanaler så den fria TV4-kanalen blev ett tomt skal. Kommersiellt helt korrekt. Vill man tjäna pengar gäller det att sno publiken på så mycket som möjligt. TV6 gör mest bara reklam för TV3..... The Voice sänder lite äldre musikvideos ibland och resten finns alltså inte. Så i praktiken är det SVT1 & 2 samt SVT 24 (mest som Text-TV), Barnkanalen och ett rätt så innehållslöst TV4 (hänvisar ständigt till sina betalkanaler) som är så kallade fria kanaler.


Inkomstförsäkring


Efter nyår gör det inget om någon av medlemmarna i Jusek blir arbetslösa för då fyller inkomstförsäkringen upp det som a-kassan inte betalar. Fiffigt sa Knutte. Försäkringen garanterar Dig motsvarande full lön när man lägger ihop en medioker a-kassa med en inkomstförsäkring. Så det är bara de som redan är fattiga som drabbas av försämrad A-kassa, de med större plånbok har sitt på det torra.
Apropå det - hur har Du med Ditt Ego-tal?


Jag har sett att.....


.....facket skärper tonen efter rånet i Västerås. Undrar just vilket fack man talar om och på vilken facklig nivå man då befinner sig? Penninghanteringen måste bort från bussarna vrålar Kommunal, men det skrek dom redan efter insidenter i Norrköping (tror jag det var) och sedan dess har det inte hänt så värst mycket. Det naturligtvis illavarslande att Kommunals ordförande blir lite upprörd, men hon har redan en stabilt hög lön och sitter skyddad långt från verkligheten så hon behöver inte oroa sig - ingen kommer att råna henne eller sticka knivar i henne. Kommunal är tydligen inte speciellt duktiga på att få igenom sina berättigade krav och jag har då aldrig hört att det skulle vara en stridsfråga värd att gå i strejk för eller någon annan typ av mildare stridsåtgärd. Så frågan kan knappast vara så allvarlig.
Fast Byggnas är oroliga för dom hos Datainspektionen där dom inte får registrera icke medlemmar. Det kommer att försvåra deras fackliga arbete....???? Jaja somliga har konstiga bekymmer.
Fast i Karlstad kräver nu Kommunal lokalt att kontanthanteringen skall bort. Där skall Swebuss & Karlstadsbuss snacka ihop sig. Något liknande finns ej att läsa i t ex BT eller UT. Nej där är det mer snålkörning (EcoDriving) med kommunala fordon som toppar listorna. I Halmstad skall man visst kameraövervaka ett korvschapp.
I Uppland höjer man priserna så att det på så sätt samlas lite större kassor hos förarna och så gör visst Västtrafik också vill jag minnas.


.....man vill sänka farten i Svenljunga Centrum till 30 km/tim. Lite oklart hur stort område som är Centrum, men om det avser gatorna runt torget är det ett utmärkt förslag, men om genomfartsgatan är inkluderad är risken stor att man korkar igen hela samhället på för- och eftermiddagar.


.....det är illa med skyddet mot hot och våld även på våra vårdcentraler och i det sammanhanget börjar man ju undra vilken typ av samhälle vi är på väg emot. Jag trodde i min enfald att man gick till en vårdcentral för att söka hjälp och inte för att "banka" ner personalen. Då är det bättre att uppsöka ett gym.
Rent allmänt verkar en tydligare separering av befolkningsgrupper vara på väg. De mer penningstinna vill inte att dom och deras barn skall beblanda sig med kreti & pleti så nu vill man ha egen sjukvård och egna skolor och så vidare...och man får det givetvis också. Den lilla inkomstförsäkringen ovan för akademiker visar på samma trend.... Populasen skall hållas kort. Dom skall bara jobba och hålla käften så att vi andra kan njuta av livet.


....Västtrafik vill höja bötesbeloppet vid tjuvåkning från 800:-- till 1200:--, alltså en höjning med 400:--. Varför så blygsamt - om man nu avser att det skall vara avskräckande så kan jag ju tycka att 12.000:-- är betydligt mer avskräckande. Kan tänka mig att de flesta som åker fast aldrig betalar sina böter för man har inga synliga pengar.



....åtta minibussar för transport av funktionshindrade i Karlstad nu förses med alkolås. Det håller på att bli en riktig guldgruva att hitta på olika anordningar för att kontrollera sina medmänniskor. Måste nog komma på nått eget snart. Här finns pengar att tjäna känns det som. Lita aldrig på Dina anställda - kontrollera dom skall jag ha som slogan... borde sälja riktigt bra faktiskt. Funderade just på vilken typ av utrustning man skall ha vid vårdcentralerna och för att få gå in i en buss. Kanske skulle samma typ av kontroll som vid utlandsflyget öka säkerheten vid vårdcentraler och i kollektivtrafiken. Skulle tro att risken för hot och våld skulle sjunka. Fast nu är jag ju ute och cyklar..faan också -- det är ju arbetsgivaren som skall kolla sin opålitliga personal ju inte skall personalen få kolla kunderna inte... tänk vilka tankefel det kan bli.
I Malmö har man missat den dagliga personalkontrollen med påföljd att Hemtjänsten hoppade över vissa "kunder" för att få lite bättre med tid. Resultat: En kund avled!

17 december 2007

Måndagen den 17 december 2007


Det finns anledning att fundera över.......
....invandrare och hur vårt svenska system fungerar. Jag är övertygad om att det finns folk som utnyttjar olika förmåner i det svenska systemet genom att låtsas inte förstå språket med mera. När jag läste om kvinnan som svimmade vid en biljettkontroll i Göteborg blev jag fundersam. Vart drar man gränserna? Hur skall vi som enskild förare fixa alla dessa som inte kan, vill, vägrar förstå svenska (eller engelska, eller tyska) och som kommer med ett felaktigt färdbevis. Dom fattar ju inte ens teckenspråk typ: "Där är dörren - gå ut!" Enligt artikeln i GP så gick man tämligen hårt åt damen i Göteborg och använde passivt våld och enligt samma artikel är det ytterst tveksamt om hon ens tjuvåkte.


......de risker som är förenade med att åka eller köra buss. Om man åker buss finns ju risken att någon stolle kommer och häller bensin över Dig och Dina medpassagerare och tänder på. Allt i avsikt att förvirra i samband med brott. Får hoppas att den typen av avledande manöver inte används alltför ofta. I Västerås gick det lika illa för föraren av en buss. Någon ville "låna" kassan och använde kniv för att visa allvaret i sin framställan. Nu kanske det äntligen blir kontantlösa bussar i den staden. Eftersom banker och affärer, bensinstationer med flera skyddar sig bättre och bättre återstår nästan bara bussar och taxi att råna. Den cynism som arbetsgivare och inte minst länstrafikbolag visar upp i kontanthanteringsfrågan har varit besvärande. Intäkter går före människoliv/människors hälsa. Den attityden känns inte bekväm och speciellt inte när samma part i nästa andetag stryker med hartassen och påstår att förarkåren är dess viktigaste resurs. En rätt uppenbar lögn om man jämför de två förhållningssätten. Dock har det skett en attitydförändring de senaste åren, tack och lov.



....skillnaden mellan facklig ledare och dem man säger sig representera. Ledningspersonerna i de olika fackförbunden fick 7,5 % löneförhöjning i fjol. Då finns det också anledning att fundera på vilken summa Du skall räkna de där %:en på eller hur? Den som fick störst löneförhöjning i kronor (en kommunalare) förklarade detta med att "inkomsten inte ökade alls året innan". LO's chef fick i alla fall 1,156 miljoner i lön. Ja tack det skulle sitta bra! Hon är ju trots allt "bara" en vanlig arbetare som oss andra säger hon....


.....miljösatsningarna. I Piteå vill man bygga en stor metanolfabrik i närheten av massabruket. Det är svartlutet som skall bli råvara. Det blir väl i alla fall energi tillverkad av förnyelsebar råvara. Hur miljövänlig den blir är man rätt oeniga om. I Skåne vill ett oljebolag leta efter naturgas i alunskiffer. Den energiformen är väl knappast förnybar i alla fall.


......vad som händer om vårt elektroniska samhälle säger tack och adjö. Då står vi där med våra plastkort utan att kunna göra ett smack. Det lär bli rätt så tufft att kunna återgå till kontanter....men situationen är i högsta grad möjlig eftersom det inte finns någon beredskap om ett haveri verkligen skulle inträffa.


....ett nytt sätt att tjäna pengar. Vi inför fingeravtryckskontroll på alla regionbussar. Alla 10 fingrarna skall kollas och det kostar cirka 900 kronor per person. Smart sätt att ta in lite extra slantar tycker i alla fall USA som vill minska antalet besökare till landet. Alla som reser till USA är förmodligen att betrakta som terrorister.


.....fanatiker och hur dom inte fungerar. Jag läste en oerhört intressant liten krönika om ett ämne man inte får tala eller skriva om. Ämnet är Israel mot resten av världen. Framför allt får man inte beröra känsliga områden som en hög och lång mur på okuperad mark. Att ens andas att Israel ligger på t ex arabisk mark är en dödssynd och att andra än israeler skulle ha någon som helst rätt till Jerusalem finns bara inte. När det finns fanatiker på båda sidor blir det rätt knöligt att komma överens. Och när den ena parten flyttade in för cirka 60 år sedan blir det inte lättare.
Fast det som är det intressanta och skrämmande är just denna blinda fanatism.




Buzznet :

14 december 2007

Fredagen den 14 december 2007


Jag har läst att....


..Strålkastaren nr 6 har kommit ut och att den innehåller något vettigt för förarna denna gången. Man blir imponerad, eftersom det trots allt i första hand är en PR-skrift för Västtrafik.


.....Borås Lokaltrafik skapar sina egna regler. Visserligen kräver Västtrafik att alkolås ska installeras i alla nya bussar, men det är tydligen inte något man skall ta alltför allvarligt på. Förutom att ett sådant system skulle fördyra rejält har det visat sig vara opålitligt på flera håll i landet. BL vill införa ett depåbaserat system istället som skall vara både säkrare och framför allt billigare. Fick jag bestämma vill jag inte ha dessa blåsprylar alls...det borde vara onödigt (fast det inte är det). I det nu föreslagna systemet kan jag inte se att det sker någon kontroll vid byte av förare ute på linjen.
Min högst personliga uppfattning är att det är nära nog katastrof att det ens måste finnas trots att jag på nära håll sett att det finns behov dessvärre.


......att Närtrafiken ger rörelsefrihet och det låter jättetrevligt. Det jag personligen tycker är lite knepigt att man inte märker av den ett dyft i den ordinarie kollektivtrafiken, men det är väl så att hälsan tiger still. Enligt kommunen har trafiken blivit en sådan succé att man går från två dagar per vecka till fem och man ökar dessutom tidsintervallen.
Glesbygdstrafiken kommer nog inom en snar framtid att bestå av typen Ring en buss. Det vill säga en typ av behovsstyrd kollektivtrafik där linjesträckningen hela tiden varierar efter vilka som skall åka idag. En sådan modell borde gå att optimera rätt väl så att behov och tillgång ligger så nära varandra som möjligt, för att åka runt med tomma bussar med sisådär 50 sittplatser är knappast optimalt. Då kanske begreppet Hela bygden skall leva blir verklighet? Fast det är klart att om det inte finns arbetstillfällen i kommunen eller i dess omedelbara närhet så dör den ändå långsamt.


....man äntligen börjar ta problemet med RAM-tid på allvar liksom att 11-timmars vilotid är 11 timmar och inte 9. Men ännu är man inte i mål. Enligt Tidningen Hjulet är långa ramtider och delade turer något som ogillas av flertalet förare. Ett stort antal förare i Örebro som kör för Busslink protesterade skriftligt och det sket Busslink tydligen i så den frågan gick vidare till Arbetsmiljöverket vars resurser Världens bästa regering skurit ner. Dessbättre har verket tydligen reagerat och kallat parterna till möte.
Det som i sammanhanget är intressant är hur arbetsgivarna lyckats tolka om och bokstavligen missbruka ett avtal. 9-timmarsregel var en undantagsgrej som inte skulle kunna schemaläggas - men hur gick det med den saken? Upphandlingssystemet bokstavligen skapar situationer där arbetsgivarna hela tiden känner sig tvingade att tänja på gränserna i avtalet och detta drabbar märkligt nog alltid den svagare parten - dvs förarna. Vad som en längre tid förvånat mig är att det överhuvudtaget finns någon som vill köra buss under dessa villkor!? Rimligen borde varenda förarsäte gapa tomt med tanke på hur företagen bokstavligen suger ut sin viktigaste resurs. Utan förare ingen trafik. Men vi nyttiga idioter fortsätter att finna oss i alla möjliga dumheter av vilka skäl då? För egen del gillar jag kontakten med alla våra trevliga passagerare och dessvärre ursäktar det en hel del.


.....man på nytt konstaterat att sedan "arbetarregeringen" införde upphandlad kollektivtrafik har den grupp man påstod sig representera (arbetarna) bara kunnat inse att man inte representerade dom. Det blev bara sämre och sämre för arbetarna. Även politiker borde se till kvalitet och personalens villkor och inte bara priset. På detta temat kan man spinna hur länge som helst så det är bara att slå fast att politik alltid passerat bäst före datum apropå ICA:s kötthantering. ( fast det är i sanningens namn fler varor än kött som hanteras på det sättet ).


....om manföljder med sina väninnor ut för en "helkväll med tjejerna" kan det få konsekvenser. Hon sa till sin make att hon skulle vara hemma vid midnatt, "-Jag lovar!"sa hon. Vi vet ju alla hur det är med tjejer och klockan i alla schabloner och timmarna passerade och margueritorna slank ner alldeles för lätt. Omkring klockan 3 på morgonen begav hon sig hemåt, ganska packad.
Precis när hon klev in genom ytterdörren satte gökuret i hallen igång att gala 3 gånger. Snabbt insåg hon att maken förmodligen skulle vakna till, så hon gal ytterligare 9 gånger. Hon var rätt stolt över sig själv för att ha kommit på en sådan snabb lösning (trots att hon var stupfull).

Nästa morgon frågade hennes make henne vilken tid hon kom hem, och hon svarade att hon var hemma vid midnatt. Han såg inte arg eller sur ut. Pust! Hon klarade sig denna gången!


Sedan sa han "Vi behöver ett nytt gökur." När hon frågade varför, svarade han: "Jo, igår kväll gal göken i gökuret tre gånger, sedan sa den "Oh Shit", gal 4 gånger till, harklade sig, gal ytterligare 3 gånger, fnissade, gal två gånger till och sedan snavade den över vardagsrumsbordet och pruttade."




Buzznet :

13 december 2007

Torsdagen den 13 december 2007

Så var det Lucia igen då och i GT har man äntligen fattat detta med de äldre. "I Sverige har åldringar bara en uppgift - att hålla sig undan och helst dö så snart som möjligt". Man är alltså lite mer än 1,6 miljoner svenskar som borde avlida per omgående och antalet växer.


Såg att Borås på intet sätt var en plats på jorden man skall bo på. Jag tror att varenda stadsdel var med på polisens värstinglista. Inte undra på att bussarna i Borås ser ut som dom gör....hoppas bara att dessa värstingar inte får för sig att bli gröna vågare också... Huuu!


Ibland kan man bli lite förskräckt över övertron på all sköns övervakning. Nu skall jag låta mitt försäkringsbolag övervaka mig när jag kör bil och då dröjer det inte länge förän bussarbetsgivarna vill göra samma sak. Osaken är att man vill minimera riskerna att behöva göra några utbetalningar och eftersom man slipper göra utbetalningar kan man sänka premierna något. Tekniken för allt detta finns så nu återstår bara den juridiska biten, men jag är inte orolig. Med tanke på hur stora belopp det rör sig om råkar man helt säkert lösa de juridiska hindren också, eller snarare kringgå dom.
Försäkringsbolagen ser oerhörda fördelar med att kunna övervaka sina kunders beteenden men den biten vill kära Vägverket inte lyfta fram. Polisen kan skrota alla övervakningskamror eftersom systemet innebär ständig hastighetsövervakning dygnet runt. Den mest problematiska delen tycks vara vem som skall spara och förfoga över all denna information och vem kan garantera att inte sådan information missbrukas. Jag kan inte låta bli att tänka på forskningsregister som plötsligt stod till polisens förfogande trots försäkringar om att så aldrig skulle ske....


Nej i Göteborg skulle det ALDRIG bli trängselavgifter. Vill minnas att en viss Göran aldrig skulle bli partiledare heller! Nåväl - detta visar hur kort bäst före datum ett politiskt uttalande har. Nu är det miljöhänsyn som fått alla politiker att ändra sig. Miljöhänsyn som inte fanns igår...dom uppstod ur tomma intet inatt.
Om nu fler och fler skall välja att åka kollektivt ställs rätt tuffa krav på kollektivtrafiken. Dessutom kräver den typen av trafik ett rent fysiskt utrymme fritt från andra trafikantgrupper om den skall kunna komma fram och hålla sina tider med mera.
Det verkliga problemet tycks vara att trängselavgifterna INTE hamnar i huvudstaden utan stannar i Göteborg.


Nu vill dagens ungdom enbart förverkliga sig själva och om det nu skall vara nödvändigt att jobba skall det vara både roligt bra (=status). Fritid är viktigare än jobb och plikt går före lust.


Beskattningen av dieselfordon blir visst bara snurrigare och veligare för var dag om man ska tro det som står i tidningarna. Att det börjar bli brist på miljödiesel och att priset på diesel håller på att gå om priset på bensin. Världens bästa regering har samtidigt tänkt sig att reducera vägskatten för dieselfordon, fast med nuvarande utveckling är det ett nollsummespel. Från 1/1 2008 ökar skatten på diesel med 55 öre och då enbart på miljödiesel - hur smart får man bli? Så vi får väl börja köra kollektivtrafik på den billigare EU-dieseln då, som samtidigt släpper ut betydligt med skit. Det känns som om den ena handen inte har koll på den andra.



Nu finns det glada forskare som hävdar att framkomlighet har företräde framför trafiksäkerhet....uj uj! Det finns med andra ord starka krafter som inte prioriterar trafiksäkerhet. Med tanke på allt "Just in time" gods som ligger på flak så torde detta inte vara någon överraskning. En annan faktor är restiden mellan arbete och bostad som innebär att man klassar upp dåliga vägar som på så sätt får en högre grundhastighet än vad som är lämpligt.
En lustighet är att cyklisternas egna företrädare är de största motståndarna till cykelhjälm, eftersom man då befarar medlemsras. Åldersgräns för EU-moppar och andra åtgärder för att förbättra säkerheten motarbetas självklart av branschen som ser sjunkande försäljningssiffror. Restriktioner inom mitt revir kommer från mina chefer. Billiga transporter väger så pass tungt att man måste offra lite passagerare då och då. Mindre seriösa åkerier som Schenker och de andra jättarna i branschen överskrider konstant hastighetsgränserna. Vi yrkesförare är idag värre fartsyndare än privatbilisterna och det säger en hel del om hur utvecklingen vridits bort från säkerhet mot ren profit.
Statistiken hävdar att varannan buss framförs med för hög fart i 50-område samt att 60% kör för fort på 70-vägar och 40% på 90-vägar. Det är svårare på 90-vägar pga av EU-strypningen. Ta väck den skall ni få se på farfar :-)


Nu blir det dyrare igen att ta körkort i och med att avgifterna kör uppkörning och teoriprov höjs den första januari. Den som höjer dessa avgifter är världens bästa regering - det går att göra pengar på allt för en typisk skattesänkarregering. Snacka går ju, men snacka så det går är betydligt svårare.


Nu är det bevisat att yngre tjejer inte har någon hjärna. På en hållplats står två tjejer. Bussen stannar men föraren öppnar inte bakdörren. Då började den ena tjejen banka på bakdörren och på bussen i allmänhet. Föraren meddelade kolugnt att framdörr ingång, bakdörr utgång. Denna information innebar total överbelastning av hjärnkapaciteten. Tjejen blev arg och eftersom ordförrådet var rätt rejält begränsat blev det mest skymford. Föraren frågade vad hon höll på med, men eftersom hjärnan redan var överbelastad fick han inget vettigt svar. Han pekade på dörren och sa åt dem att gå av. Då lär det har kommit en halv mening med begripliga ord av typen "Får man inte åka buss eller?" följt av fula ord och mer svordomar. Kvar stod två tjejer utan hjärna som gärna hade velat åka buss men som aldrig fått lära sig hur.


Jag vill be att få riktiga tidningsställ i bussarna i regiontrafik så att det är lättare att ha ordning och reda i bussen. Dessutom ser det beydligt trevligare ut ur passagerarsynpunkt...kan man få ett tidningsställ i bussen tro?





12 december 2007

Onsdagen den 12 december 2008



Ranking
För att få sisådär 25 poäng är Du fastighetsskötare och för att få ungefär 85 poäng kan Du bli någon typ av sektorschef, kanske Fritidschef. Om Du verkligen vill upp på toppen får Du bli Samhällschef eller Administrativ chef. En brandman och en undersköterska ligger på samma nivå medan en familjehemssekreterare ligger två snäpp över. Ett snäpp upp hittar vi gymnasieläraren och socialsekreteraren. Om nu någon undrar vart t ex busschauffören finns så är svaret att han/hon har så låg rankingpoäng som dom kom inte ens med... Jag är ledsen men det är inte jag som gjort rankinglistan över kommunala yrken, men uppenbarligen har en busschaufför så låg ranking att han/hon alltså inte ens kommer på pappret eller så har han/hon inte längre anknytning till kommunala yrken..... välj själv.


Arbetarskyddsstyrelsen meddelar....
..... med stöd av arbetsmiljöförordningen följande föreskrifter.
Dessa föreskrifter gäller arbete som arbetstagare utför i fysisk eller social isolering från andra människor (ensamarbete). Med fysisk isolering avses en situation där den som utför arbetet inte på arbetsplatsen kan få kontakt med andra människor utan att använda ett tekniskt kommunikationshjälpmedel. Med social isolering avses en situation där den som utför arbetet befinner sig bland andra människor, men där förhållandena är sådana att han inte kan räkna med deras hjälp i en kritisk situation.


Vid planering och anordnande av ensamarbete skall arbetstagarens möjligheter till kontakt med andra människor beaktas. Det skall särskilt uppmärksammas att arbetstagaren har tillräcklig utbildning, information och instruktion för att utföra arbetet ensam. Särskild hänsyn skall också tas till arbetstagarens fysiska och psykiska förutsättningar för arbetet. Åtgärder skall vidtas för att så långt möjligt ordna ensamarbete så, att den som utför arbetet ensam inte löper större risk för skada än om flera gemensamt utför arbetet.


Innebär ensamarbete påtaglig risk för kroppsskada genom olycksfall eller våld skall det ordnas så, att arbetstagaren kan få snabb hjälp i en nödsituation. Kan godtagbar säkerhet inte erhållas på annat sätt får arbetet inte utföras utan att jämte arbetstagaren annan person är närvarande under arbetet. Innebär ensamarbete en stark psykisk påfrestning, skall eftersträvas att arbetstagare kan få direktkontakt med arbetskamrater eller andra människor. Minderårig får inte anlitas till ensamarbete. När ensamarbete anordnas, skall arbetsgivaren underrätta skyddsombud.


ALLA TOLKNINGAR AV TEXTEN OVAN FÅR MAN GÖRA PÅ EGEN HAND..........


TÅLAMOD
Nu är mitt tålamod slut! Nu köper jag en bil och slutar pendla. Jag kan nämligen bara se på hur man effektivt raserar varje chans jag har att ta mig i tid till mitt arbete. Förklara gärna hur man har tänkt när tåget ska anlända 08.08 och anslutningsbussen går 08.10. De dagar tåget är i tid kan jag räkna på min ena hand. Och med den nya tidtabellen så ska tåget anlända 08.10. Grattis! Nu kan jag inte ens chansa på att hoppa av tåget för att genskjuta bussen. Jag är jättearg. Alla pratar om hur man ska tänka på miljön, men att åka kollektivt är rena skämtet. Min arbetsdag börjar egentligen 07.00 och jag förlorar dagligen en och en halv timme på grund av bristen på kollektivtrafik. Nu tycker nog många att det finns väl buss eller kanske någon som jag kan bilpendla med. Jo, säkerligen. Men det är ju inte poängen! Ska man ha en kollektivtrafik så ska den ju fungera i båda riktningarna och i anständighetens namn komma i tid till anslutande bussar på stationen. Tänk om fiktiva gamla faster Elsa åker för att besöka barnbarnet. Vad glad hon kommer att blir när tåget glider in på stationen samtidigt som bussen åker där ifrån. Hon kommer att ha roliga tre timmar i väntsalen innan en resa på fyra och en halv timme med ett byte är första möjliga anslutning. Jag vill också påpeka att det inte är tågpersonalens fel på något vis. De kan ju inte hjälpa hur tidtabellen är lagd. Dagens ros går till busschauffören som ofta väntar på mig när tåget är sent.


Trafiksäkerhetsarbetet....
....vid våra färjeterminaler börjar visst mattas eller börjar det rent av ge resultat? Det privata vaktbolaget stoppade i snitt 22 onyktra förare i månaden i Ystad medan polisen lyckades hitta 2. Jag känner personligen inget akut behov av att möta en skitfull förare i en fullastad långtradare. Lite halka, mörker och, som ett resultat av detta, dålig sikt är ingen bra kombination. Rikspolisstyrelsen kom fram till att, trafiksäkerhet i all ära, det är vi, med våra nedskurna resurser, som skall utföra utandningsprov. Vilken härlig inställning. Man kan undra om den kan tänkas justeras när man nu byter chef...??? Både den vanliga polisen i Ystad och kommunen vill se en lagändring så att vaktbolaget kan ta utandningsprov även i framtiden.


Biogas
När mikroorganismer bryter ner hushållssopor och liknande i en syrefri miljö bildas metan och koldioxid. Biogas kan alltså utvinnas där det finns biologiskt nedbrytbart material. Faktum är att Rötgas och Sumpgas bara är andra namn på Biogas. Slutprodukten blir Metangas och det är det vi kör en del av bussarna i Borås på. Restprodukten rötslam använder vi till att gödsla våra åkrar med.




Buzznet :

11 december 2007

Tisdagen den 11 december 2007


Så var det klart...
...Sveriges absolut smartaste reklamkampanj någonsin. Med sedvanlig pompa och ståt gick de levande reklampelarna via reklamkanalen TV4 ut till världen. För en kort stund var en stor del av världens blickar riktade mot lilla Sverige och vi landet badade i strålkastarljuset.
Skickliga tv-kommentatorer granskade varje "toalett" från örhänge till trosa och alla kunde sin adelskalender. Igår var jämnställdhet ställ åt sidan. Den långa miljödebatten från oljelandet Norge kändes rätt fånig.
En annan sak som verkligen störde mig var att man NU först flyttat in Astrid Lindgren till finkulturen då damen är avliden och inte kan försvara sig. Hon nekades Nobelpriset i litteratur men ändå dög hennes alster till att underhålla på en Nobelmiddag. Någon balettchef på något operahus skulle nu föra ut Pippi Långstrump till den breda allmänheten (som chef får man tydligen vara hur tom i bollen som helst).
ReklamTVkanalen TV4 hade naturligtvis köpt alla rättigheter till Sveriges största reklamjippo så stadstelevisionen fick inte sända en enda minut. Det som förvånade mig var att TV4 sände allt i sin enda fria kanal. Allt annat har man stoppat in i betalkanaler vid sidan av den "vanliga" TV4. Man är i alla fall stenhårt kommersiell - påstå inget annat.
Dessvärre fick kollektivtrafiken inte någon större kick framåt ens i miljödebatten från Norge. Det var lite synd!


Så läste jag att.....
polisen i Göteborg genomfört en "trygghetsinsats" på bussar och spårvagnar. En sympatisk åtgärd för de flesta resenärerna och lite mindre kul för dom som ännu inte fått godkänt betyg i uppförande och ordning. Polisens avsikt är givetvis att man skall kunna åka lika tryggt i en buss eller spårvagn oavsett tid på dygnet. I detta fallet genomfördes insatsen mellan 22:00 till 02:00. Ett antal personer fick sin resa hastigt avbruten på grund av olämpligt uppförande och till detta räknas att hota bussföraren/spårvagnsföraren. Sedan var det några som ägnade sig åt knarkbrott och misshandel med förhinder.
Det finns stunder då jag tror att de där med konduktör som har polisväktares befogenhet borde införas på nytt. Polisen kan rimligen inte vara överallt ständigt och Västtrafik kan inte snåla och satsa enbart på passiva metoder.


...körbeteendet bör avgöra försäkringspremiens storlek. Det ligger nog en hel del sanning i detta. Utan att förhäva mig själv påstår jag att det är för många bilister med en dålig trafikmoral ute på våra vägar idag. Den som kör nykter och håller hastighetsgränserna skall givetvis betala mindre än den som konstant skiter i detta. Sedan finns det en gammal sanning som säger att om man tar det lugnt i trafiken minskar bränsleförbrukningen - ecodriving blev det döpt till. Tanken är i alla händelser intressant - ekonomiska morötter brukar rätt ofta ge positiva effekter.


....gratis kollektivtrafik för pensionärer i Göteborg är klart. 1 januari blir det premiär. Givetvis blir det undantag vid rusningstrafik och lika självklart måste man söka ett gratis lågtrafikkort. Hela kalaset beräknas kosta 50 miljoner kronor för de cirka 75.000 ålderspensionärerna inom Göteborgs kommun. Sjukpensionärer och äldre i grannkommunerna kan känna sig blåsta. Tack vare kortet får Västtrafik den statistik man anser sig behöva. Sedan bör väl dessa personer plockas bort från färdtjänsten om det skall vara någon vits med det hela.
Protesterna låter dock inte vänta på sig. Varför enbart en kategori låginkomsttagare tycks resonemanget gå ut på. Där finns ju arbetslösa, hemlösa och så vidare. Alla under ett visst inkomsttak är en modell. Samtidigt som antalet ålderspensionärer antas öka så antas antalet ungdomar minska - idel gissningar med andra ord.


.....gratistidningar ska få skräpböter. Det tycker jag kan verka logiskt, fast jag kan inte undgå att fundera på om det är gratistidningens fel att folk i allmänhet inte kan ta hand om sin egen skit. I Schweiz har man i alla fall bestämt sig att testa att bötesbelägga gratistidningen vilket visar att det inte är någon större skillnad där och i Boråsområdet - alla kör med devicen: Släng skiten där Du står (men inte hemma). Jag kan till och med tycka att det är ett sätt att försöka stoppa dessa gratistidningar. Det är allmänhetens beteende som måste ändras. Vi har ju till och med passagerare som tar skiten med sig hemifrån för att slänga på bussen.


....vandaliseringen av busskurer åter hamnat på insändarsidorna. Där vet man alltid på råd. Fast jag är beredd på att hålla med om att vandaliseringen har blivit ett samhällsproblem (hur man angriper orsakerna har ingen analyserat). Däremot finns det gott om orsak och verkan i form av trasiga cykeldäck, barn och djur som skadar sig. Kostnaderna för att byta glasen är också ett problem. Idéer med mera beständiga material återkommer också med jämna mellanrum.


Till sist...
...ytterligare ett bevis på hur värdelösa och kostnadskrävande pensionärer anses vara. Jag har tidigare berört mat och hemtjänst, men det finns fler sätt att markera att vi inte vill ha er kvar. Den äldre generationen behöver allt som ofta hjälp med smärre praktiska göromål. Det kan röra sig om att byta gardiner, fixa sladdar, göra rent filter, tvätta fönster, sätta upp hållare, hänga upp tavlor och mycket mycket mer. Detta vill givetvis inte det allmänna hjälpa till med trots att samma organisation gjort allt för att sära de äldre från sina barn. Ytterligare en markering på hur fruktansvärt onödiga de äldre är. Personligen tycker jag att det fattas en eller annan hjärncell hos de politiker som fattar sådana typer av beslut (och av någon konstig anledning drabbas aldrig deras egna föräldrar).





Buzznet :